Vereeniging van Voetgangers
In een ouden
Brieven
over Engeland*
Confuciustempel
Woensdag 29 April 1936.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9966
Nog verre van rustig
in Palestina.
DE SLACHTING OP DE WEGEN
NEEMT EEN STEEDS ANGST
WEKKENDER OMVANG AAN.
(Van onzen Engelschen Rrief-schrijver.)
25 April 1936.
DE Vereeniging van Voetgangers in Engeland
heeft een groot aanplakbiljet laten vervaar
digen, dat dezer dagen in Londen en spoe
dig op duizenden plaatsen in het overige gedeelte
ivan Engeland, autobestuurders tot grooter.e voor
zichtigheid zal aansporen.
De slachting op de wegen neemt een steeds angst
wekkender omvang aan. Zal het aanplakbiljet van de
Vereeniging van Voetgangers hierin verbetering
brengen?
Het is duidelijk genoeg. Een dood kind hangt slap
ïn de armen van een politieagent. Op den achter
grond is een gedeelte van een auto te zien. Boven
de plaat staat met groote letters:
HET VOLGENDE KIND KAN HET UWE ZIJN.
En er onder:
Bestuurder, 6500 menschen werden verleden jaar
Op den weg gedood. Waag niets!
Het aanplakbiljet heeft de goedkeuring van den
Minister van het Verkeerswezen. Aberdeen, in het
Noorden van Schotland, heeft reeds een aantal er
van besteld. Binnen enkele weken zullen duizenden
ieti tienduizenden platen, met het d.oode kindje in
de armen van den politieagent, autobestuurders op
h-un verantwoordelijkheid wijzen.
Zal het aantal dooden dan afnemen?
Er is reeds gezegd, dat de afbeelding te stootend
ïs. De Vereeniging van Voetgangers heeft geant
woord, dat ze niet stootend genoeg gemaakt kan
worden.
Op het oogenblik ziet Tiet er nog niet naar uit, dat
'dit jaar een veel gunstiger figuur zal slaan dan
het vorige. De cijfers, die voor de juist afgeloopen
weken zijn gepubliceerd door het Ministerie van
Verkeerswezen, luiden:
Van de weelc, eindigend:
4 April 1936 11 April 1936
Gedood 100 103
Gewond 3532 4048
Volgens Lord Cecil, die in de afgeloopen week
op een vergadering van de Vereeniging van Voetgan
gers het woord voerde, is er slechts één middel, om
aan den wantoestand, die op het oogenblik heerseht,
een einde te maken.
De auto's moeten van den weg af.
Wat hebben we, vraagt Lord Cecil, aan een snel-
beidsgrens op een zeker aantal wegen in bebouwde
gedeelten? Wat wij noodig hebben, is twee soorten
van wegen: snelheidswegen, en gewone wegen. De
snelheidswegen zouden op dezelfde manier behan
deld moeten worden, als de spoorwegen. Afsluitboo-
men en verbod voor ieder, die niet in een auto zit,
èr zich op te bevinden.
Ik heb niet gelezen, wat Lord Cecil dacht over
onbewaakte overwegen. Het aantal daarvan zou ze
ker met eenige duizenden toenemen. Overigens doet
dit aan het denkbeeld niets af.
Tusschen de zes- en zeven duizend menschen wor
den op den weg gedood, tusschen 200.000 en 300.000
gewond. Het vierde deel -daarvan zijn kinderen.
„Het is een schande", zegt Lord Cecil, „dat al deze
levens worden opgeofferd, om enkele menschen het
pleizier te gunnen sneller te gaan, dan veilig is."
Eén dag vóór Lord Cecil zijn rede uitsprak voor
dè Vereeniging van Voetgangers, hield de schrijver
Max Beerbohm een redevoering voor de B.B.C. De ti
tel er "van was: Snelheid.
„Wat zouden wij ons verheugen", zei Mr. Beer
bohm, „indien wij mochten constateeren, dat de ver
keerssnelheid, die thaps tot onze beschikking staat,
tevens een behoorlijke versnelling had teweeg ge
bracht van de werking onzer hersenen. Ik heb den
indruk, dat de meeste menschen tegenwoordig tame
lijk veel vlugger praten, dan in mijn jeugd. Vast
staat, dat ze veel vlugger eten. Deze algemeene
vlugheid van kauwen is misschien een teeken van
grootere athletiek. Maar het kan ook eenvoudig een
gevolg zijn van het feit, dat de menschen tegen
woordig zoo weinig tijd hebben. Maar ik, die vftf'
van luisteren houd, verlang terug naar de oude
langzame maaltijden, en naar de gewoonte lang te
blijven zitten, wanneer ze afgeloopen waren, te luis
teren naar wat goede vertellers te zeggen hadden, en
dan naar huis te gaan, met een welvoldaan gevoel,
langs niet drukke trottoirs, en over volkomen vei
lige straten.
Volkomen veilige straten. Wat een zin om bij stil
te staan. Straten zijn een pijnlijk onderwerp tegen
woordig. Het zijn spoorwegen zonder rails. Ze die
nen alleen voor de automobilisten. En die voelen er
zich niet lekker op. Onlangs beklaagde een vriend
van me, autobestuurder, zich vol bitterheid, heftigheid
zelfs, over het gedrag van voetgangers. Afschuwe
lijk zorgeloos en stom, noemde hij ze. Ik trachtte
hein te kalmeer en door een beroep te doen op zijn
gezond verstand. Ongetwijfeld zijn wij, voetgangers,
een zware beproeving voor jullie, zei ik. Maar je
moet bedenken, dat wij al op den weg liepen eeu
wen voor jullie er op kwamen met je wagens. En dan
moet je bedenken, dat wij het niet zijn, die Jullie
met den dood bedreigen. Integendeel, jullie bedreigt
ons met den dood. En als we wel eens een beetje
zenuwachtig worden en soms het verkeerde doen,
moet je maar wat door de vingers zien, en als het
ergste gebeurt, leg dan wat bloemen op ons graf.
„De pers", zei Beerbohm verder, „vertelt ons door-
loopend dat we verkeersbewust moeten zijn. Hoe
zouden we het niet kunnen zijn? H-oe zouden we
niet hersenschudding-bevreesd, vernietigings-ontwij-
kend, en nog meer van dergelijke lange woorden
kunnen zijn? Ik hoop, dat redenaars doorloopend
zullen spreken over de geregelde wegmoorden, dat
priesters van elk geloof er over zullen spreken van
den kansel. Wij schamen ons, dat in tijden, die nog
niet ver achter ons liggen, jonge vrouwen zich dood
werkten in fabrieken, en kinderen in kolenmijnen.
Wij blozen over de barbaarschheden van de krimi-
neele rechtspraak in de achttiende en negentiende
eeuw. Wat zal het nageslacht van onze eeuw den
ken?
Misschien, zoo zult U zeggen, zal het nageslacht
een goed voorbeeld geven. Laten wij aan degenen,
die over ons regeeren, duidelijk maken, dat de hui
dige gang van zaken ons mishaagt. Laten wij hun
duidelijk maken, dat zij onze stemmen zullen ver
liezen, als deze gang van zaken hun niet evenzeer
mishaagt als ons. Laten wij er op staan, dat chauf
feurs een veel zwaardere proef zullen moeten afleg
gen, dan op het oogenblik het geval is. Laten wij
zeggen, dat het geen goed systeem is, waarbij een
automobilist zich van te voren kan verzekeren te
gen schade, die veroorzaakt wordt door zijn eigen
zorgeloosheid. Laten we eischen, dat een chauffeur,
die wegens roekeloos rijden veroordeeld wrordt, een
veel langere gevangenisstraf krijgt, dan op het
oogenblik het geval is. Laten we maar dit is al
lemaal slechts een beetje prutserij.
De grondslag van al het kwaad is de snelheid. Ik
heb vrienden, die in alle oprechtheid beweren, dat
snelheid op zichzelf geen gevaar meebrengt. Zij zeg
gen, dat als de snelheid verminderde, het aantal on
gelukken grooter zou worden. Een kanonskogel, die
wordt afgevuurd is niet op zich zelf gevaarlijk. Hij
wordt pas gevaarlijk, als je er voor gaat staan. Je
zou wel uit den weg willen gaan, maar daar heb
je geen tijd voor. Misschien zou hij wel voor je wil
len stoppen, maar dat kan hij niet. Daar gaat hij te
hard voor. En precies zoo is het met autobestuurders.
En zelfs als ze zich in bebouwde kommen houden
aan de 48 K.M. limiet, gaan ze te snel.
Je kunt niet van hen verwachten, dat ze zich zelf
een maximum snelheid van 30 K.M. per uur zullen
opleggen. Maar daartoe zullen wij hen moeten dwin
gen. Of dit verlies van snelheid het nationaal inko
men weinig of veel zal verminderen is iets, zoo heb
ik gehoord, waarover de experts het niet eens zijn.
Maar dit is zeker, dat er jaarlijks een groot aantal
levens mee gered zal worden."
Duizenden aanplakbiljetten van de vereeniging van
Voetgangers, 'n vergaderingsrede van Lord Cecil, die
afzonderlijke autowegen wil. Een radiorede van Max
Beerbohm, die de snelheid wil beperken.
Daarbij de dagelijksche krantenberichten!
6500 dooden in een jaar!
Wanneer zal aan deze schande paal en perk ge
steld worden?
KATOEN MOET DOOR HENNEP WORDEN
VERVANGEN.
Rome. Een in het staatsblad gepubliceerd
decreet bepaalt, dat dit jaar de industrieele onder
nemingen, die katoen gebruiken voor de vervaardi
ging van fabrikaten of half-fabrikaten, verplicht
zijn, gedeeltelijk gebruik te maken van in Italië of
Italiaansche koloniën geproduceerde grondstoffen,
afkomstig uit hennep, die eeh speciale bewerking
heeft ondergaan. Het percentage der te gebruiken
nationale grondstof zal van tijd tot tijd worden vast
gesteld.
OOSTENRIJK HEEFT HET LAAGSTE GEBOORTE
CIJFER TER WERELD.
We en en. Aan de hand van de gegevens,
verkregen bij de jongste volkstelling, heeft de sta
tisticus prof. Hecke berekend, dat. Oostenrijk het
laagste geboortecijfer heeft van alle landen ter we
reld. Het geringe aantal geboorten is vooral op
vallend in de middenstandsklassen, waarvan de
omvang voortdurend afneemt.
BRIEF UIT HET VERRE OOSTEN.
DE EERSTE PERSCONFERENTIE
VAN DE AUTONOME REGEERING
IN NOORD-CHINA. OOK SOENG
TSJE-JOEAN WILDE NANKING
ONTROUW WORDEN.
Tientsin, April 1936.
Earl H. Leaf van het U.P.-V.P.B.-agent-
schap te Tientsin deelt eenige bijzonder
heden mede over de verklaringen van de
„Anti-communistische autonome regee
ring van Oost-Hopei".
Een schitterende, door dennen beschaduwde Confu
ciustempel in het kleine stadje Toengchow is het
,capitool" van de jongste regeering van Azië, de
„anti-communistische autonome regeering van Oost-
Hopei" onder leiding van Jin Joe-keng, den vroege-
ren inspecteur-generaal van de gedemilitariseerde
zóne, die sinds lang door de Centrale Regeering als
een warm aanhanger der Japanners wordt be
schouwd.
Wel zeer eigenaardig stak de oeroude pracht van
den Ta Tsjeng Tien-tempel, die reeds onder de Tang
dynastie gebouwd en onder de Ming-dynastie geres
taureerd werd, af tegen het gezelschap van militaire
avonturiers, politieke bonzen en Japansche stroo-
mannen, dat hier tezamen kwam. Zoo onder den
indruk was de groep Europeesche en Amerikaansche
journalisten, die op de uitnoodiging van Jin Joe-
keng naar Toengchow gekomen was, dat de gesprek
ken fluisterend gevoerd werden, toen men den groo-
ten tempelhal betrad; de Chineesche gastheeren
daarentegen lieten het aan alle eerbetuigingen te
genover hun grooten wijze ontbreken.
In den tempel werd een groot banket gehouden,
op roode laktafeltjes, brandden waskaarsen en
wierookvaten verspreidden hun aangenamen geur.
Het getsjilp van duizenden vogels, die zich in de
geweldige dennen genestèld hadden, overstemde
bijna de gesprekken; kortom de omgeving was al
zeer weinig geschikt voor een persconferentie.
Jin Joe-keng spreekt.
Nadat de journalisten en ambtenaren hadden
plaats genomenr trad Jin Joe-keng binnen, stelde
zich voor en begon direct te spreken.
„De huidige regeering streeft een hoog dóel na en
is vastbesloten dit te bereiken," verklaarde hij „De
hoofdoorzaak van onze oppositie tegen de Centrale
Regeering wordt gevormd door de Kwomintang met
al haar corruptie, haar slechte regeering en haar
misstanden. Onze regeering wil trachten, de corrup-
ta-Centrale Regeering ten val te brengen en zoolang
zij door de Kwomintang beheerscht wordt, willen
wij niets met haar te doen hebben. Desondanks
zijn wij geen onafhankelijke staat en men kan ons
het best vergelijken met den Zuid-Westelijken Poli
tieken Raad van Kanton. Met andere woorden, wij
zijn niet onafhankelijk van de Chineesche regeering,
wel echter van de Kwomintang. En indien een ander
district van China ottze gedachtengang deelt en
onze politiek wil volgen, zullen wij zulks welkom
heeten."
Jin verklaarde verder, dat iedere verbinding of
samensmelting van de regeering van Oost-Hopei
met den Politieken Raad van Hopei-Tsjahar abso
luut onmogelijk zou zijn, zoolang de laatste zijn
betrekkingen met de Kwomintang niet verbrak. De
nieuwe autonome regeering wordt door twee offici-
eele Japansche raadslieden ondersteund, waarvan er
een voor politieke en een ander voor militaire aan
gelegenheden competent is.
Over den opiumhandel, die in zijn gebied een on-
gekenden omvang heeft aangenomen, deed Jin in-
tusschen geen enkele mededeeling. Nauwelijks was
zijn redevoering ten einde, of hij beriep zich op een
afspraak en verliet den tempel.
Een interessante mededeeling.
Zijn plaatsvervanger, Tsji Tsjoeng-mo, bleef echter
achter en beantwoordde verschillende vragen der
journalisten. Hij verklaarde, dat het nieuwe regime
de bevolking geen nieuwe belasting had opgelegd,
doch er zich integendeel mede bezig zou houden,
de overbelaste menschen van hun lijden te bevrij
den.
En daarna deed hij nog een zeer interessante me
dedeeling: Generaal Soeng Tsje-joean, de voorzitter
van den Politieken Raad van Hopei-Tsjahar, zoo
verklaarde hij, had zich bij Ji» willen aansluiten en
in de provincies Hopei en Tsjahar een autonome
regeering willen uitroepen. Na een onderhoud met
den minister van Oorlog, Ho Jing-tsjin, die op het
critieke oogenblik naar het noorden gekomen was,
had Soeng de zaak echter nog eens overwogen en
besloten, de betrekkingen met Nanking en de Kwo
mintang niet te verbreken.
(V.P.B.—U.P.)
HET SCHOONE ALPENLAND IN LENTETOOI Een uitzicht over het Thunev meer in het
Benier Oberland»
Gelijk bij ons de hondenzijn het in Australië de
kangoeroes die op de auto van de baas passen En
naar het schijnt met succeswant dit overigens
onschuldig uitziende dier kan leelijk van zich
afbijten.
De Nederlandsche ambu»
lance in Abessinië
In Djibouti aangekomen.
Het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode
Kruis heeft bericht ontvangen, dat de 6 leden der
Nederlandsche ambulance Vrijdag 1.1. uit Addis Abe
ba zijn vertrokken en Maandag in Djibouti zijn aan
gekomen. Zij willen zich 1 Mei aan boord begeven
van het s.s. Palembang van de Rotterdamsche Lloyd.
Voorts heeft Jhr. dr. van der Does medegedeeld, dat
hij met de Johan van Oldenbarnevelt van Port-Said
naar Genua is vertrokken en vandaar per boottrein
zal doorreizen. Hij zal 6 Mei in Arnhem aankomen.
De
.Normandië weer in
de vaart.
Le Havre. De „Normandië", die gedurende
den winter in het dok heeft gelegen om een veran
dering te óndergaan, is gereed gekomen en houdt
van Dinsdag tot Donderdag een proefvaart.
6 Mei a.s. vertrekt de „Normandië" weer voor de
eerste maal in het seizoen naar New-York.
De belangrijkste verandering aan het schip is de
vervanging van de driebladige schroeven door vier-
bladige.
In de passagiersaccomodatie is eveneens een ver
andering gekomen. Er zijn 30 nieuwe twee-persoons
hutten gebouwd, tevens is een nieuwe lounge ge
maakt met ruime vensters en een café met terras.
Op het zonnedek is een ruime tennisbaan aange
legd en in de groote hall van het theater zijn tele
foons en radiocellen gebouwd.
De eerste klasse passagiers zullen van hun hut uit
een telefoongesprek kunnen voeren met hun vrien
den aan land. Men verwacht, dat van deze nieuwig
heid een druk gebruik zal worden gemaakt, vooral
nu een ministerieel besluit is afgekomen, waarbij de
prijs van Oceaan-telefoongesprekken tot op de helft
verminderd is.
Arabieren blijven zich verzetten.
Reuter seint uit Jerusalem, dat in de provincie de
aanslagen nog steeds voortduren. Een auto, waarin
de .Joodsche dichter Sjalom Askh gezeten was, is
door Arabieren met steenen bekogeld en kon met
moeite ontkomen. De Joden hebben de hulp der po
litie ingeroepen voor het vervoer der landbouwpro
ducten. De autoriteiten hebben bepaald, dat geen
Bedoeinen de grenzen meer mogen passeeren.
De Burgemeester van Jerusalem aan 1
woord.
De Arabische burgemeester van Jerusalem, dr.
Khaldi, heeft in zijn kwaliteit van voorzitter der
Hervormingspartij aan een verslaggever van Havas
verklaard, dat naar de meening der Arabieren Pa-
lestina een Arabisch land is en het tot eiken prijs
moet blijven.
De Arabieren zullen de staking volhouden. Indien
zij werkloos zijn, keeren zij naar hun dorpen terug.
Daarentegen zullen de Israëlieten, indien de Jood
sche industrieën getroffen worden, tot machteloos
heid gedoemd zijn. Daarom zullen wij blijven strij
den tot aan onze eischen is voldaan. Een bondge
nootschap tusschen ons is onmogelijk. Wij staan
niet vijandig tegenover het handhaven van een na
tionaal Joodsch tehuis, doch wij willen de ontwik
keling ervan beperken, en wij vragen niets anders
dan niet in ons land te worden bedreigd.
EEN „HONGAARSCH VREDESPLAN."
Boedapest. Het orgaan der revisionisten „Resti
Hirlap meldt, dat in den loop der volgende maand
alle patriotische vereenigingen in Hongarije bijeen
zullen komen om plechtig te protesteeren tegen de
bepaling in het Fransche plan, dat voor den tijd
van 25 jaar de status quo eischt. Bij deze gelegen
heid zou een „Hongaarsch plan" worden gepubli
ceerd, omvattende een regeling der territoriale kwes
ties, een protest met betrekking tot de minderheden
en tenslotte een verklaring van rechtsgelijkheid op
het gebied der bewapening.
LIJK OPGEHAALD.
Gister werd utt de Ringvaart nabij Oosthuizen het
lijk opgehaald van de sedert tweeden Paaschdag
vermiste weduwe Hooiberg uit Purmerend.