Vereeniging van Voetgangers In een ouden Brieven over Engeland* Confuciustempel Woensdag 29 April 1936. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9966 Nog verre van rustig in Palestina. DE SLACHTING OP DE WEGEN NEEMT EEN STEEDS ANGST WEKKENDER OMVANG AAN. (Van onzen Engelschen Rrief-schrijver.) 25 April 1936. DE Vereeniging van Voetgangers in Engeland heeft een groot aanplakbiljet laten vervaar digen, dat dezer dagen in Londen en spoe dig op duizenden plaatsen in het overige gedeelte ivan Engeland, autobestuurders tot grooter.e voor zichtigheid zal aansporen. De slachting op de wegen neemt een steeds angst wekkender omvang aan. Zal het aanplakbiljet van de Vereeniging van Voetgangers hierin verbetering brengen? Het is duidelijk genoeg. Een dood kind hangt slap ïn de armen van een politieagent. Op den achter grond is een gedeelte van een auto te zien. Boven de plaat staat met groote letters: HET VOLGENDE KIND KAN HET UWE ZIJN. En er onder: Bestuurder, 6500 menschen werden verleden jaar Op den weg gedood. Waag niets! Het aanplakbiljet heeft de goedkeuring van den Minister van het Verkeerswezen. Aberdeen, in het Noorden van Schotland, heeft reeds een aantal er van besteld. Binnen enkele weken zullen duizenden ieti tienduizenden platen, met het d.oode kindje in de armen van den politieagent, autobestuurders op h-un verantwoordelijkheid wijzen. Zal het aantal dooden dan afnemen? Er is reeds gezegd, dat de afbeelding te stootend ïs. De Vereeniging van Voetgangers heeft geant woord, dat ze niet stootend genoeg gemaakt kan worden. Op het oogenblik ziet Tiet er nog niet naar uit, dat 'dit jaar een veel gunstiger figuur zal slaan dan het vorige. De cijfers, die voor de juist afgeloopen weken zijn gepubliceerd door het Ministerie van Verkeerswezen, luiden: Van de weelc, eindigend: 4 April 1936 11 April 1936 Gedood 100 103 Gewond 3532 4048 Volgens Lord Cecil, die in de afgeloopen week op een vergadering van de Vereeniging van Voetgan gers het woord voerde, is er slechts één middel, om aan den wantoestand, die op het oogenblik heerseht, een einde te maken. De auto's moeten van den weg af. Wat hebben we, vraagt Lord Cecil, aan een snel- beidsgrens op een zeker aantal wegen in bebouwde gedeelten? Wat wij noodig hebben, is twee soorten van wegen: snelheidswegen, en gewone wegen. De snelheidswegen zouden op dezelfde manier behan deld moeten worden, als de spoorwegen. Afsluitboo- men en verbod voor ieder, die niet in een auto zit, èr zich op te bevinden. Ik heb niet gelezen, wat Lord Cecil dacht over onbewaakte overwegen. Het aantal daarvan zou ze ker met eenige duizenden toenemen. Overigens doet dit aan het denkbeeld niets af. Tusschen de zes- en zeven duizend menschen wor den op den weg gedood, tusschen 200.000 en 300.000 gewond. Het vierde deel -daarvan zijn kinderen. „Het is een schande", zegt Lord Cecil, „dat al deze levens worden opgeofferd, om enkele menschen het pleizier te gunnen sneller te gaan, dan veilig is." Eén dag vóór Lord Cecil zijn rede uitsprak voor dè Vereeniging van Voetgangers, hield de schrijver Max Beerbohm een redevoering voor de B.B.C. De ti tel er "van was: Snelheid. „Wat zouden wij ons verheugen", zei Mr. Beer bohm, „indien wij mochten constateeren, dat de ver keerssnelheid, die thaps tot onze beschikking staat, tevens een behoorlijke versnelling had teweeg ge bracht van de werking onzer hersenen. Ik heb den indruk, dat de meeste menschen tegenwoordig tame lijk veel vlugger praten, dan in mijn jeugd. Vast staat, dat ze veel vlugger eten. Deze algemeene vlugheid van kauwen is misschien een teeken van grootere athletiek. Maar het kan ook eenvoudig een gevolg zijn van het feit, dat de menschen tegen woordig zoo weinig tijd hebben. Maar ik, die vftf' van luisteren houd, verlang terug naar de oude langzame maaltijden, en naar de gewoonte lang te blijven zitten, wanneer ze afgeloopen waren, te luis teren naar wat goede vertellers te zeggen hadden, en dan naar huis te gaan, met een welvoldaan gevoel, langs niet drukke trottoirs, en over volkomen vei lige straten. Volkomen veilige straten. Wat een zin om bij stil te staan. Straten zijn een pijnlijk onderwerp tegen woordig. Het zijn spoorwegen zonder rails. Ze die nen alleen voor de automobilisten. En die voelen er zich niet lekker op. Onlangs beklaagde een vriend van me, autobestuurder, zich vol bitterheid, heftigheid zelfs, over het gedrag van voetgangers. Afschuwe lijk zorgeloos en stom, noemde hij ze. Ik trachtte hein te kalmeer en door een beroep te doen op zijn gezond verstand. Ongetwijfeld zijn wij, voetgangers, een zware beproeving voor jullie, zei ik. Maar je moet bedenken, dat wij al op den weg liepen eeu wen voor jullie er op kwamen met je wagens. En dan moet je bedenken, dat wij het niet zijn, die Jullie met den dood bedreigen. Integendeel, jullie bedreigt ons met den dood. En als we wel eens een beetje zenuwachtig worden en soms het verkeerde doen, moet je maar wat door de vingers zien, en als het ergste gebeurt, leg dan wat bloemen op ons graf. „De pers", zei Beerbohm verder, „vertelt ons door- loopend dat we verkeersbewust moeten zijn. Hoe zouden we het niet kunnen zijn? H-oe zouden we niet hersenschudding-bevreesd, vernietigings-ontwij- kend, en nog meer van dergelijke lange woorden kunnen zijn? Ik hoop, dat redenaars doorloopend zullen spreken over de geregelde wegmoorden, dat priesters van elk geloof er over zullen spreken van den kansel. Wij schamen ons, dat in tijden, die nog niet ver achter ons liggen, jonge vrouwen zich dood werkten in fabrieken, en kinderen in kolenmijnen. Wij blozen over de barbaarschheden van de krimi- neele rechtspraak in de achttiende en negentiende eeuw. Wat zal het nageslacht van onze eeuw den ken? Misschien, zoo zult U zeggen, zal het nageslacht een goed voorbeeld geven. Laten wij aan degenen, die over ons regeeren, duidelijk maken, dat de hui dige gang van zaken ons mishaagt. Laten wij hun duidelijk maken, dat zij onze stemmen zullen ver liezen, als deze gang van zaken hun niet evenzeer mishaagt als ons. Laten wij er op staan, dat chauf feurs een veel zwaardere proef zullen moeten afleg gen, dan op het oogenblik het geval is. Laten wij zeggen, dat het geen goed systeem is, waarbij een automobilist zich van te voren kan verzekeren te gen schade, die veroorzaakt wordt door zijn eigen zorgeloosheid. Laten we eischen, dat een chauffeur, die wegens roekeloos rijden veroordeeld wrordt, een veel langere gevangenisstraf krijgt, dan op het oogenblik het geval is. Laten we maar dit is al lemaal slechts een beetje prutserij. De grondslag van al het kwaad is de snelheid. Ik heb vrienden, die in alle oprechtheid beweren, dat snelheid op zichzelf geen gevaar meebrengt. Zij zeg gen, dat als de snelheid verminderde, het aantal on gelukken grooter zou worden. Een kanonskogel, die wordt afgevuurd is niet op zich zelf gevaarlijk. Hij wordt pas gevaarlijk, als je er voor gaat staan. Je zou wel uit den weg willen gaan, maar daar heb je geen tijd voor. Misschien zou hij wel voor je wil len stoppen, maar dat kan hij niet. Daar gaat hij te hard voor. En precies zoo is het met autobestuurders. En zelfs als ze zich in bebouwde kommen houden aan de 48 K.M. limiet, gaan ze te snel. Je kunt niet van hen verwachten, dat ze zich zelf een maximum snelheid van 30 K.M. per uur zullen opleggen. Maar daartoe zullen wij hen moeten dwin gen. Of dit verlies van snelheid het nationaal inko men weinig of veel zal verminderen is iets, zoo heb ik gehoord, waarover de experts het niet eens zijn. Maar dit is zeker, dat er jaarlijks een groot aantal levens mee gered zal worden." Duizenden aanplakbiljetten van de vereeniging van Voetgangers, 'n vergaderingsrede van Lord Cecil, die afzonderlijke autowegen wil. Een radiorede van Max Beerbohm, die de snelheid wil beperken. Daarbij de dagelijksche krantenberichten! 6500 dooden in een jaar! Wanneer zal aan deze schande paal en perk ge steld worden? KATOEN MOET DOOR HENNEP WORDEN VERVANGEN. Rome. Een in het staatsblad gepubliceerd decreet bepaalt, dat dit jaar de industrieele onder nemingen, die katoen gebruiken voor de vervaardi ging van fabrikaten of half-fabrikaten, verplicht zijn, gedeeltelijk gebruik te maken van in Italië of Italiaansche koloniën geproduceerde grondstoffen, afkomstig uit hennep, die eeh speciale bewerking heeft ondergaan. Het percentage der te gebruiken nationale grondstof zal van tijd tot tijd worden vast gesteld. OOSTENRIJK HEEFT HET LAAGSTE GEBOORTE CIJFER TER WERELD. We en en. Aan de hand van de gegevens, verkregen bij de jongste volkstelling, heeft de sta tisticus prof. Hecke berekend, dat. Oostenrijk het laagste geboortecijfer heeft van alle landen ter we reld. Het geringe aantal geboorten is vooral op vallend in de middenstandsklassen, waarvan de omvang voortdurend afneemt. BRIEF UIT HET VERRE OOSTEN. DE EERSTE PERSCONFERENTIE VAN DE AUTONOME REGEERING IN NOORD-CHINA. OOK SOENG TSJE-JOEAN WILDE NANKING ONTROUW WORDEN. Tientsin, April 1936. Earl H. Leaf van het U.P.-V.P.B.-agent- schap te Tientsin deelt eenige bijzonder heden mede over de verklaringen van de „Anti-communistische autonome regee ring van Oost-Hopei". Een schitterende, door dennen beschaduwde Confu ciustempel in het kleine stadje Toengchow is het ,capitool" van de jongste regeering van Azië, de „anti-communistische autonome regeering van Oost- Hopei" onder leiding van Jin Joe-keng, den vroege- ren inspecteur-generaal van de gedemilitariseerde zóne, die sinds lang door de Centrale Regeering als een warm aanhanger der Japanners wordt be schouwd. Wel zeer eigenaardig stak de oeroude pracht van den Ta Tsjeng Tien-tempel, die reeds onder de Tang dynastie gebouwd en onder de Ming-dynastie geres taureerd werd, af tegen het gezelschap van militaire avonturiers, politieke bonzen en Japansche stroo- mannen, dat hier tezamen kwam. Zoo onder den indruk was de groep Europeesche en Amerikaansche journalisten, die op de uitnoodiging van Jin Joe- keng naar Toengchow gekomen was, dat de gesprek ken fluisterend gevoerd werden, toen men den groo- ten tempelhal betrad; de Chineesche gastheeren daarentegen lieten het aan alle eerbetuigingen te genover hun grooten wijze ontbreken. In den tempel werd een groot banket gehouden, op roode laktafeltjes, brandden waskaarsen en wierookvaten verspreidden hun aangenamen geur. Het getsjilp van duizenden vogels, die zich in de geweldige dennen genestèld hadden, overstemde bijna de gesprekken; kortom de omgeving was al zeer weinig geschikt voor een persconferentie. Jin Joe-keng spreekt. Nadat de journalisten en ambtenaren hadden plaats genomenr trad Jin Joe-keng binnen, stelde zich voor en begon direct te spreken. „De huidige regeering streeft een hoog dóel na en is vastbesloten dit te bereiken," verklaarde hij „De hoofdoorzaak van onze oppositie tegen de Centrale Regeering wordt gevormd door de Kwomintang met al haar corruptie, haar slechte regeering en haar misstanden. Onze regeering wil trachten, de corrup- ta-Centrale Regeering ten val te brengen en zoolang zij door de Kwomintang beheerscht wordt, willen wij niets met haar te doen hebben. Desondanks zijn wij geen onafhankelijke staat en men kan ons het best vergelijken met den Zuid-Westelijken Poli tieken Raad van Kanton. Met andere woorden, wij zijn niet onafhankelijk van de Chineesche regeering, wel echter van de Kwomintang. En indien een ander district van China ottze gedachtengang deelt en onze politiek wil volgen, zullen wij zulks welkom heeten." Jin verklaarde verder, dat iedere verbinding of samensmelting van de regeering van Oost-Hopei met den Politieken Raad van Hopei-Tsjahar abso luut onmogelijk zou zijn, zoolang de laatste zijn betrekkingen met de Kwomintang niet verbrak. De nieuwe autonome regeering wordt door twee offici- eele Japansche raadslieden ondersteund, waarvan er een voor politieke en een ander voor militaire aan gelegenheden competent is. Over den opiumhandel, die in zijn gebied een on- gekenden omvang heeft aangenomen, deed Jin in- tusschen geen enkele mededeeling. Nauwelijks was zijn redevoering ten einde, of hij beriep zich op een afspraak en verliet den tempel. Een interessante mededeeling. Zijn plaatsvervanger, Tsji Tsjoeng-mo, bleef echter achter en beantwoordde verschillende vragen der journalisten. Hij verklaarde, dat het nieuwe regime de bevolking geen nieuwe belasting had opgelegd, doch er zich integendeel mede bezig zou houden, de overbelaste menschen van hun lijden te bevrij den. En daarna deed hij nog een zeer interessante me dedeeling: Generaal Soeng Tsje-joean, de voorzitter van den Politieken Raad van Hopei-Tsjahar, zoo verklaarde hij, had zich bij Ji» willen aansluiten en in de provincies Hopei en Tsjahar een autonome regeering willen uitroepen. Na een onderhoud met den minister van Oorlog, Ho Jing-tsjin, die op het critieke oogenblik naar het noorden gekomen was, had Soeng de zaak echter nog eens overwogen en besloten, de betrekkingen met Nanking en de Kwo mintang niet te verbreken. (V.P.B.—U.P.) HET SCHOONE ALPENLAND IN LENTETOOI Een uitzicht over het Thunev meer in het Benier Oberland» Gelijk bij ons de hondenzijn het in Australië de kangoeroes die op de auto van de baas passen En naar het schijnt met succeswant dit overigens onschuldig uitziende dier kan leelijk van zich afbijten. De Nederlandsche ambu» lance in Abessinië In Djibouti aangekomen. Het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis heeft bericht ontvangen, dat de 6 leden der Nederlandsche ambulance Vrijdag 1.1. uit Addis Abe ba zijn vertrokken en Maandag in Djibouti zijn aan gekomen. Zij willen zich 1 Mei aan boord begeven van het s.s. Palembang van de Rotterdamsche Lloyd. Voorts heeft Jhr. dr. van der Does medegedeeld, dat hij met de Johan van Oldenbarnevelt van Port-Said naar Genua is vertrokken en vandaar per boottrein zal doorreizen. Hij zal 6 Mei in Arnhem aankomen. De .Normandië weer in de vaart. Le Havre. De „Normandië", die gedurende den winter in het dok heeft gelegen om een veran dering te óndergaan, is gereed gekomen en houdt van Dinsdag tot Donderdag een proefvaart. 6 Mei a.s. vertrekt de „Normandië" weer voor de eerste maal in het seizoen naar New-York. De belangrijkste verandering aan het schip is de vervanging van de driebladige schroeven door vier- bladige. In de passagiersaccomodatie is eveneens een ver andering gekomen. Er zijn 30 nieuwe twee-persoons hutten gebouwd, tevens is een nieuwe lounge ge maakt met ruime vensters en een café met terras. Op het zonnedek is een ruime tennisbaan aange legd en in de groote hall van het theater zijn tele foons en radiocellen gebouwd. De eerste klasse passagiers zullen van hun hut uit een telefoongesprek kunnen voeren met hun vrien den aan land. Men verwacht, dat van deze nieuwig heid een druk gebruik zal worden gemaakt, vooral nu een ministerieel besluit is afgekomen, waarbij de prijs van Oceaan-telefoongesprekken tot op de helft verminderd is. Arabieren blijven zich verzetten. Reuter seint uit Jerusalem, dat in de provincie de aanslagen nog steeds voortduren. Een auto, waarin de .Joodsche dichter Sjalom Askh gezeten was, is door Arabieren met steenen bekogeld en kon met moeite ontkomen. De Joden hebben de hulp der po litie ingeroepen voor het vervoer der landbouwpro ducten. De autoriteiten hebben bepaald, dat geen Bedoeinen de grenzen meer mogen passeeren. De Burgemeester van Jerusalem aan 1 woord. De Arabische burgemeester van Jerusalem, dr. Khaldi, heeft in zijn kwaliteit van voorzitter der Hervormingspartij aan een verslaggever van Havas verklaard, dat naar de meening der Arabieren Pa- lestina een Arabisch land is en het tot eiken prijs moet blijven. De Arabieren zullen de staking volhouden. Indien zij werkloos zijn, keeren zij naar hun dorpen terug. Daarentegen zullen de Israëlieten, indien de Jood sche industrieën getroffen worden, tot machteloos heid gedoemd zijn. Daarom zullen wij blijven strij den tot aan onze eischen is voldaan. Een bondge nootschap tusschen ons is onmogelijk. Wij staan niet vijandig tegenover het handhaven van een na tionaal Joodsch tehuis, doch wij willen de ontwik keling ervan beperken, en wij vragen niets anders dan niet in ons land te worden bedreigd. EEN „HONGAARSCH VREDESPLAN." Boedapest. Het orgaan der revisionisten „Resti Hirlap meldt, dat in den loop der volgende maand alle patriotische vereenigingen in Hongarije bijeen zullen komen om plechtig te protesteeren tegen de bepaling in het Fransche plan, dat voor den tijd van 25 jaar de status quo eischt. Bij deze gelegen heid zou een „Hongaarsch plan" worden gepubli ceerd, omvattende een regeling der territoriale kwes ties, een protest met betrekking tot de minderheden en tenslotte een verklaring van rechtsgelijkheid op het gebied der bewapening. LIJK OPGEHAALD. Gister werd utt de Ringvaart nabij Oosthuizen het lijk opgehaald van de sedert tweeden Paaschdag vermiste weduwe Hooiberg uit Purmerend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 9