Garage JANSEN Barsingerhorn. Spoorboekjes C. ROGGEVEEN Czn., Hoogzijde, SCHAGEN Van Geelen Van Geelen Rijwielen. Klaas Middelbeek. Wat kost de Blauwe Wimpel THIHTIH Ie Pinksterdag na afloop Bal. AUTO'S Dodge DE STORMLOOP naar onze wettelijk toegestane blijft voortduren 8 Juni 1936 DE LOET Oud-Hollandsche Fauteuiltjes Olieverfschilderijen Voetzakken Autoplaids Litho's Portretlijsten Bordenrekken Ligstoelkussens vanaf f 1.45 per paar Ligstoelen Tafelkleeden vanaf f 4.75 OOK NOG MOOIE RESTANTEN ZADELMAKERS-ARTIKELEN KLOKKEN,WEKKERS EN HORLOGES Is en Blijft hiervoor toch maar het heste Adres Boekhandel v.h. TRAPMAN Co. UITVERKOOP Zij brengt dan ook PRIMA ARTIKELEN tegen LAGEN PRIJS. EEN GREEP UIT DE VELE PRACHT AANBIEDINGEN vanaf f 2.50 pracht ontwerpen vanaf f 1.95 met schapenvacht gevoerd vanaf f 2.95 Eikenh. Boekenkastjes prima groote maat thans vanaf f 2.40 Pracht kwaliteit vanaf f 2.95 zeer mooi, mahonielijst vanaf f 1.95 per paar Prima Koffers vanaf 95 cent vanaf 25 cent eikenhout vanaf f 1.75 extra zware kwaliteit vanaf f 1.75 Prima velvet EEN GROOTE KEUZE, LAGE PRIJZEN EN ALLES MET VOLLE GARANTIE. Vraagt eens even een keuze aan, of schrijf even een briefkaartje, dan komen wij met een keuze PEN DULES of KLOKKEN bij U thuis en kan U op Uw gemak uitzoeken. Lagezijde B 40. Zandvaart, hoek SCHAGEN. Koningsweg, Telef. 26. BREEZAND. Diploma RijkshorlogemakersvakschooL Ter gelegenheid van de eerste tocht van de Queen Mary" op '27 Mei. „QUEEN MARY" EN „NORMANDIë" RENDABEL. WAAR HET NATIONALE PRESTIGE OM DEN HOEK KOMT KIJKEN. door W. I. YURKEVVITSJ (Ontwerper van de „Normandië"). DE nieuwe Engelsche oceaanreus „Queen Mary",' strijdt met de „Normandië" om den blauwen wimpel! De blauwe wimpel is op het oogen- blilc nog slechts een symbool; het initiatief van Halls heeft er den vorm van een jonge vrouw aan gegeven. De Engelschen noemen deze trofee „nice girl", de Italianen „bella piccola" en de Fran- schen „la Jolie poulette". Ongekende sommen wor den uitgegeven, om zich in het bezit van dit vrou wenfiguurtje te stellen en lieden, die alles becriti- seeren, hebben beweerd, dat de strijd om den blau wen wimpel ©en zuiver sportieve aangelegenheid van het nationale prestige is, een even kostbare als onzinnige wedren over den oceaan. Zoogenaamde deskundigen hebben zelfs getracht, te bewijzen, dat oceaanreuzen niimmer de bouw- en andere onkosten kunnen dekken. Ik ken alle geheimen van de oceaanrcuzen; ik ken de kosten van hun'bouw en hun bedrijf en juist daarom waag ik het, het tegendeel te beweren. De constructie van de „Normandi" heeft 800.000 francs gekost. Door de devaluatie van het pond lig gen de bouwkosten van de „Queen Mary" ongeveer 40 lager. Men zal zeggen, dat zijn astronomische getallen. Zeker, maar men moet rekening houden met de luxe, de ideale omgeving en het comfort dat de passagiers op heide schepen genieten. Deze luxe trekt de menigte aan en de passagiers verdrin gen zijn, om een hut te bemachtigen. w Toen de Duitsche schepen „Breinen" en „Europa" m dienst gesteld werden, was de geheele wereld het er over eens, dat hun bedrijf een deficiet zou op leveren, alleen reeds, omdat de kracht van hun machines twee maal zoo groot was als die 'hunner voorgangers en zij daarom ook veel meer brandstof gebruikten. Maar de ervaringen hebben bewezen, dat deze voorspelling geheel fout was. De beide schepen hebben hun bouwkosten in vijf of zes jar volkomen geamortiseerd en dit enkel en alleen, omdat het pu bliek hun direct de voorkeur schonk boven de ge wone passagiersschepen. Precies hetzelfde is het geval geweest bij de Ita- liaansche schepen „Rex" en „Conté di Savoia". Ook hier een groot succes na pessimistische voorspel lingen. Al deze giganten werden het laatste jaar door de Normandië overtroffen. Ondanks de crisis, die aan beide kusten van den Atlantischen Oceaan heerscht, wilden allen aan boord van het luxeschip reizen. De couranten hadden er ook zulke aanlokkelijke verhalen over geschreven. Ten deele waren deze courantenartikelen het moet worden toegegeven reclame-artikelen. Maar het geld voor deze recla me was niet verloren. Want, terwijl andere schepen den Oceaan half leeg overstaken, verdrongen de menschen zich voor de loketten van de Compagnie Transatlantique in Parijs en New-York. Rationeel bedrijf. Dit is de eerste conclusie, die men uit de ervarin gen kan trekken. Maar men kan uit hen ook nog een andere leer trekken en de practijk heeft uitge wezen, hoe men het scheepvaartbedrijf rationeel kan vormen. Er bestaat daarvoor een bijna mathe matische formule: Het in dienst zijnde aantal schepen moet in een bepaalde verhouding tot hun snelheid staan. D.vv.z. hoe sneller de oceaanschepen varen, des te minder heeft men er noodig voor het regelmatig verkeer. Voor het verkeer op het noor delijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan zijn vier schepen met een gemiddelde snelheid van 23 knoopen voldoende. Bij een snelheid van 27 knoopen is 't reeds voldoende indien er 3 schepen in dienst zijn en wanneer de schepen zelfs een snelheid van 30 knoopen bereiken, dan zijn twee schepen ruim schoots voldoende. Dit is de reden, waarom de En gelschen reeds een zusterschip van de „Queen Ma ry" op stapel gezet hebben. En hier komt eerst het prestigevraagstuk om den hoek kijken. Want dc nieuwe schepen „Normandië" en „Queen Mary" zijn tezamen volkomen toereikend, indien men hun reisschema's met elkaar in overeenstemming zou brengen. De eerste balans van de „Normandië". Wat kostte de blauwe wimpel, die op het oogen- blik nog de „Normandië" siert en wat brengt hij op? Voor mij ligt de balans over het eerste bedrijfs- jaar van het reusachtige schip. Op iedere reis had de „Normandië" inkomsten van 7 tot 8 millioen francs. Per jaar kan men rekenen op 15 a 16 reizen, zoodat de inkomsten por jaar 120 millioen francs zouden bedragen (in het eerste jaar kon de Nor mandië dit aantal reizen niet maken, omdat eenige technische veranderingen noodzakelijk waren geble ken). Daartegenover staat een uitgave van ruim 6 mil lioen francs voor den heen- en terugreis. De jaar lijksche zuivere winst kan dus gemakkelijk een bedrag van 30 millioen francs beloopen. Maar, zelfs indien men den diensttijd van een dergelijk schip op ongeveer 20 jaren stelt, kan een amortisatie van de bouwkosten niet bereikt worden. Desondanks is het bedrijf van een dergelijk enorm schip voor de maatschappij en de bouw voor de constructeurs geen onvoordeelige zaak, want men mag één ding niet over het hoofd zien: dat is de bij de calculatie zeer zwaar wegende factor van de on dersteuning van staatswege. Deze ondersteuning wordt in bijna alle staten gegeven, zij het om rede nen van politiek prestige, zij het om de industrie nieuwe mogelijkheden en een aansporing te geven. Vrijdag, Zaterdag en beide Pinksterdagen, iederen avond half negen, 7 - v /^LOtTOftARnSTim'j) .KURT GERROtl/ Ben film, die boeit van het mysterieuze be gin tot het verrassende slot. In ons Polygoon Nieuws o.a. De Vrouwen Vredesgang van 18 Mei j.1. en Voetbalmatch BelgiëHolland. Beide Pinksterdagen om 3 uur hetzelfde programma. Weekavonden en middagvoorstellingen en tree Zaal 40, Balcon 70 cent. Toegang boven 14 jaar. Het nieuwste type Luxe Sedan met koffer. TELEF. 105. over alle slooten van den KAAG. EN HOOGLANDSPOLDER, Zomerdienst 1936 zijn wederom verkrijgbaar in Voor een PRIMA RIJWIEL met Teëele garantie, naar bij Nergens grooter keuze. Prijzen beneden elke concurrentie. Ook nog mooie GEBRUIKTE RIJWIELEN. Ook reuzen hebben hun grenzen Hoe grooter een schip is, des te gemakkelijker bereikt het steeds grootere snelheden. Toch bestaat er in den scheepsbouw ook een grens. Deze grens wordt door de waterverplaatsing bepaald. En ander zijds zijn er in de wereld slechts twee havens, die schepen zooals de „Normandië" en de „Queen Mary" kunnen herbergen. Maar zelfs de havens van New York en Le Havre kunnen geen schepen opne men, die een diepgang van meer dan elf meter hebben. Wat de snelheden van deze schepen betreft, zoo moet men er rekening mede houden, dat het slechts mogelijk is, zeer snelle reizen te maken, wijl ten gevolge van de economische crisis de prijzen der biandstoffen zeer sterk gedaald zijn. Anders ware het onmogelijk, in de noodzakelijke behoefte aan brandstoffen te voorzien. Gedurende de laatste tien jaren zijn de prijzen der brandstoffen met twee-derden en zelfs met drie vierden gedaald. Een opmerkelijk feit bewijst, dit.: n.1. dat de „Normandië" b.v. met haar 160.000 P.K. niet meer voor brandstof uitgeeft, dan vroeger de „Ma uretan ia" met slechs 60.000 P.K. Afgezien van deze prijsdaling speelt vanzelfspre kend de verbetering van de machines een groote rol in de economie van het bedrijf. Het gemiddelde ver bruik aan brandstoffen per P.K. is natuurlijk aan zienlijk gedaald. Deze economische feiten, verbonden met den tech- nischen vooruitgang veroorloven het, dat op het oogenblik een onderneming kan rendeeren, die nog geen tien jaren geleden als waanzinnig zou moeten worden beschouwd. De giganten der zee, dragers van het nationale prestige en grandioos propagandamiddel, kunnen zooals ik beweerd en naar ik meen ook bewezen' heb dus zeer goed bij een rationeelc exploitatie een .voordeelige zaak zijn,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 3