Garage JANSEN
Barsingerhorn.
Spoorboekjes
C. ROGGEVEEN Czn., Hoogzijde, SCHAGEN
Van Geelen
Van Geelen
Rijwielen.
Klaas Middelbeek.
Wat kost de Blauwe Wimpel
THIHTIH
Ie Pinksterdag na afloop Bal.
AUTO'S
Dodge
DE STORMLOOP naar onze wettelijk toegestane
blijft voortduren
8 Juni 1936
DE LOET
Oud-Hollandsche
Fauteuiltjes
Olieverfschilderijen
Voetzakken
Autoplaids
Litho's
Portretlijsten
Bordenrekken
Ligstoelkussens
vanaf f 1.45 per paar
Ligstoelen
Tafelkleeden
vanaf f 4.75
OOK NOG MOOIE RESTANTEN ZADELMAKERS-ARTIKELEN
KLOKKEN,WEKKERS
EN HORLOGES
Is en Blijft hiervoor toch maar het heste Adres
Boekhandel v.h.
TRAPMAN Co.
UITVERKOOP
Zij brengt dan ook PRIMA ARTIKELEN tegen LAGEN PRIJS.
EEN GREEP UIT DE VELE PRACHT AANBIEDINGEN
vanaf f 2.50
pracht ontwerpen
vanaf f 1.95
met schapenvacht gevoerd
vanaf f 2.95
Eikenh. Boekenkastjes
prima groote maat
thans vanaf f 2.40
Pracht kwaliteit
vanaf f 2.95
zeer mooi, mahonielijst
vanaf f 1.95 per paar
Prima Koffers
vanaf 95 cent
vanaf 25 cent
eikenhout
vanaf f 1.75
extra zware kwaliteit
vanaf f 1.75
Prima velvet
EEN GROOTE KEUZE, LAGE PRIJZEN EN ALLES
MET VOLLE GARANTIE.
Vraagt eens even een keuze aan, of schrijf even een
briefkaartje, dan komen wij met een keuze PEN
DULES of KLOKKEN bij U thuis en kan U op Uw
gemak uitzoeken.
Lagezijde B 40. Zandvaart, hoek
SCHAGEN. Koningsweg,
Telef. 26. BREEZAND.
Diploma RijkshorlogemakersvakschooL
Ter gelegenheid van de eerste tocht
van de Queen Mary" op '27 Mei.
„QUEEN MARY" EN „NORMANDIë" RENDABEL.
WAAR HET NATIONALE PRESTIGE OM DEN
HOEK KOMT KIJKEN.
door
W. I. YURKEVVITSJ
(Ontwerper van de „Normandië").
DE nieuwe Engelsche oceaanreus „Queen Mary",'
strijdt met de „Normandië" om den blauwen
wimpel! De blauwe wimpel is op het oogen-
blilc nog slechts een symbool; het initiatief
van Halls heeft er den vorm van een jonge vrouw
aan gegeven. De Engelschen noemen deze trofee
„nice girl", de Italianen „bella piccola" en de Fran-
schen „la Jolie poulette". Ongekende sommen wor
den uitgegeven, om zich in het bezit van dit vrou
wenfiguurtje te stellen en lieden, die alles becriti-
seeren, hebben beweerd, dat de strijd om den blau
wen wimpel ©en zuiver sportieve aangelegenheid
van het nationale prestige is, een even kostbare als
onzinnige wedren over den oceaan. Zoogenaamde
deskundigen hebben zelfs getracht, te bewijzen, dat
oceaanreuzen niimmer de bouw- en andere onkosten
kunnen dekken.
Ik ken alle geheimen van de oceaanrcuzen; ik
ken de kosten van hun'bouw en hun bedrijf en juist
daarom waag ik het, het tegendeel te beweren.
De constructie van de „Normandi" heeft 800.000
francs gekost. Door de devaluatie van het pond lig
gen de bouwkosten van de „Queen Mary" ongeveer
40 lager. Men zal zeggen, dat zijn astronomische
getallen. Zeker, maar men moet rekening houden
met de luxe, de ideale omgeving en het comfort
dat de passagiers op heide schepen genieten. Deze
luxe trekt de menigte aan en de passagiers verdrin
gen zijn, om een hut te bemachtigen.
w Toen de Duitsche schepen „Breinen" en „Europa"
m dienst gesteld werden, was de geheele wereld het
er over eens, dat hun bedrijf een deficiet zou op
leveren, alleen reeds, omdat de kracht van hun
machines twee maal zoo groot was als die 'hunner
voorgangers en zij daarom ook veel meer brandstof
gebruikten. Maar de ervaringen hebben bewezen, dat
deze voorspelling geheel fout was. De beide schepen
hebben hun bouwkosten in vijf of zes jar volkomen
geamortiseerd en dit enkel en alleen, omdat het pu
bliek hun direct de voorkeur schonk boven de ge
wone passagiersschepen.
Precies hetzelfde is het geval geweest bij de Ita-
liaansche schepen „Rex" en „Conté di Savoia". Ook
hier een groot succes na pessimistische voorspel
lingen.
Al deze giganten werden het laatste jaar door de
Normandië overtroffen. Ondanks de crisis, die aan
beide kusten van den Atlantischen Oceaan heerscht,
wilden allen aan boord van het luxeschip reizen.
De couranten hadden er ook zulke aanlokkelijke
verhalen over geschreven. Ten deele waren deze
courantenartikelen het moet worden toegegeven
reclame-artikelen. Maar het geld voor deze recla
me was niet verloren. Want, terwijl andere schepen
den Oceaan half leeg overstaken, verdrongen de
menschen zich voor de loketten van de Compagnie
Transatlantique in Parijs en New-York.
Rationeel bedrijf.
Dit is de eerste conclusie, die men uit de ervarin
gen kan trekken. Maar men kan uit hen ook nog
een andere leer trekken en de practijk heeft uitge
wezen, hoe men het scheepvaartbedrijf rationeel
kan vormen. Er bestaat daarvoor een bijna mathe
matische formule: Het in dienst zijnde aantal
schepen moet in een bepaalde verhouding tot hun
snelheid staan. D.vv.z. hoe sneller de oceaanschepen
varen, des te minder heeft men er noodig voor het
regelmatig verkeer. Voor het verkeer op het noor
delijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan zijn
vier schepen met een gemiddelde snelheid van 23
knoopen voldoende. Bij een snelheid van 27 knoopen
is 't reeds voldoende indien er 3 schepen in dienst
zijn en wanneer de schepen zelfs een snelheid van
30 knoopen bereiken, dan zijn twee schepen ruim
schoots voldoende. Dit is de reden, waarom de En
gelschen reeds een zusterschip van de „Queen Ma
ry" op stapel gezet hebben. En hier komt eerst het
prestigevraagstuk om den hoek kijken. Want dc
nieuwe schepen „Normandië" en „Queen Mary" zijn
tezamen volkomen toereikend, indien men hun
reisschema's met elkaar in overeenstemming zou
brengen.
De eerste balans van de „Normandië".
Wat kostte de blauwe wimpel, die op het oogen-
blik nog de „Normandië" siert en wat brengt hij op?
Voor mij ligt de balans over het eerste bedrijfs-
jaar van het reusachtige schip. Op iedere reis had
de „Normandië" inkomsten van 7 tot 8 millioen
francs. Per jaar kan men rekenen op 15 a 16 reizen,
zoodat de inkomsten por jaar 120 millioen francs
zouden bedragen (in het eerste jaar kon de Nor
mandië dit aantal reizen niet maken, omdat eenige
technische veranderingen noodzakelijk waren geble
ken).
Daartegenover staat een uitgave van ruim 6 mil
lioen francs voor den heen- en terugreis. De jaar
lijksche zuivere winst kan dus gemakkelijk een
bedrag van 30 millioen francs beloopen. Maar, zelfs
indien men den diensttijd van een dergelijk schip
op ongeveer 20 jaren stelt, kan een amortisatie van
de bouwkosten niet bereikt worden.
Desondanks is het bedrijf van een dergelijk enorm
schip voor de maatschappij en de bouw voor de
constructeurs geen onvoordeelige zaak, want men
mag één ding niet over het hoofd zien: dat is de bij
de calculatie zeer zwaar wegende factor van de on
dersteuning van staatswege. Deze ondersteuning
wordt in bijna alle staten gegeven, zij het om rede
nen van politiek prestige, zij het om de industrie
nieuwe mogelijkheden en een aansporing te geven.
Vrijdag, Zaterdag en beide Pinksterdagen,
iederen avond half negen,
7 - v
/^LOtTOftARnSTim'j)
.KURT GERROtl/
Ben film, die boeit van het mysterieuze be
gin tot het verrassende slot.
In ons Polygoon Nieuws o.a.
De Vrouwen Vredesgang van 18 Mei j.1. en
Voetbalmatch BelgiëHolland.
Beide Pinksterdagen om 3 uur hetzelfde
programma.
Weekavonden en middagvoorstellingen en
tree Zaal 40, Balcon 70 cent.
Toegang boven 14 jaar.
Het nieuwste type
Luxe Sedan met koffer.
TELEF. 105.
over alle slooten van den
KAAG. EN HOOGLANDSPOLDER,
Zomerdienst 1936
zijn wederom verkrijgbaar in
Voor een PRIMA RIJWIEL met
Teëele garantie, naar
bij
Nergens grooter keuze.
Prijzen beneden elke concurrentie.
Ook nog mooie
GEBRUIKTE RIJWIELEN.
Ook reuzen hebben hun grenzen
Hoe grooter een schip is, des te gemakkelijker
bereikt het steeds grootere snelheden. Toch bestaat
er in den scheepsbouw ook een grens. Deze grens
wordt door de waterverplaatsing bepaald. En ander
zijds zijn er in de wereld slechts twee havens, die
schepen zooals de „Normandië" en de „Queen
Mary" kunnen herbergen. Maar zelfs de havens van
New York en Le Havre kunnen geen schepen opne
men, die een diepgang van meer dan elf meter
hebben.
Wat de snelheden van deze schepen betreft, zoo
moet men er rekening mede houden, dat het slechts
mogelijk is, zeer snelle reizen te maken, wijl ten
gevolge van de economische crisis de prijzen der
biandstoffen zeer sterk gedaald zijn. Anders ware
het onmogelijk, in de noodzakelijke behoefte aan
brandstoffen te voorzien.
Gedurende de laatste tien jaren zijn de prijzen
der brandstoffen met twee-derden en zelfs met drie
vierden gedaald. Een opmerkelijk feit bewijst, dit.:
n.1. dat de „Normandië" b.v. met haar 160.000 P.K.
niet meer voor brandstof uitgeeft, dan vroeger de
„Ma uretan ia" met slechs 60.000 P.K.
Afgezien van deze prijsdaling speelt vanzelfspre
kend de verbetering van de machines een groote rol
in de economie van het bedrijf. Het gemiddelde ver
bruik aan brandstoffen per P.K. is natuurlijk aan
zienlijk gedaald.
Deze economische feiten, verbonden met den tech-
nischen vooruitgang veroorloven het, dat op het
oogenblik een onderneming kan rendeeren, die nog
geen tien jaren geleden als waanzinnig zou moeten
worden beschouwd.
De giganten der zee, dragers van het nationale
prestige en grandioos propagandamiddel, kunnen
zooals ik beweerd en naar ik meen ook bewezen'
heb dus zeer goed bij een rationeelc exploitatie een
.voordeelige zaak zijn,