Staking in Frankrijk
loopt ten einde
Meubelen
Naar meer veiligheid
op den weg
Argentinië wenscht daden
KIJKEfl isKOOPEn.jClOECK
M. KLERCQ ZOON
UW FILMS
De reis van de
„Queen Mary"
Macht over het stuur in
de bocht kwijtgeraakt
Aanvaring op de
Noordzee
Sensatie te Londen
Zaterdag 30 Mei 1936.
Postrekening
No. 23330
SCHACEB
79ate Jaargang. No. 9987
C0U1IA1IT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
24 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Voorloopige regeling
getroffen
De man, die herademt
Na veel moeite is het gisteren in den loop van den
Idag tusschen de arbeiders en de directie der Renault
fabrieken tot een voörloopig accoord gekomen, zoo
dat het werk op 2 Juni a.s. zal worden hervat en de
arbeiders de fabriek, welke zij bezet hielden, hebben
ontruimd.
Reuter seinde gisteravond uit Parijs, dat door het
bovenaangehaalde accoord, het aantal stakers, dat
door Frossard, den minister van arbeid, in de wan
delgangen van de Kamer was aangeduid op 90.000,
door dit accoord is teruggeloopen tot 50.000. Beide
partijen zijn overeengekomen, dat een verhooging van
de laagste loonen binnenkort zal worden bestudeerd,
dat de arbeidersgedelegeerden dië belast zijn voeling
te houden met de vakvereenigingen over de bespre
king van een collectief contract hiervoor den noodi-
gen tijd zullen krijgen, dat de loonen van 28 Mei des
morgens tot 29 Mei des middags zullen worden uit
betaald en dat de werkzaamheden door verbetering
der kleedlokalen en toiletgelegenheden zullen wor
den voortgezet. Zoodra het accoord geteekend is, zul
len de arbeiders de fabriek verlaten.
Nadere berichten maken er melding van dat ook
hij de fabrieken van Grone en Rhone het werk is
hervat en dat gisterenavond om 19.10 uur de roode
vlaggen die op de fabrieken van Renault woeien,
door de stakers zijn ingetrokken en de uittocht der
arbeidersploegen begon zonder eenige ordeversto-
ring.
Hedennacht kwam nog een verder Reuter bericht,
meldende, dat de metaalarbeidersbond het mini
sterie van Arbeid heeft medegedeeld, dat door 't tot
standkomen van de'overeenkomst in de Renaultfa-
brieken, ook in andere fabrieken overeenkomsten
tot stand zijn gekomen. Waarschijnlijk zal de uit
gestelde bijeenkomst der vertegenwoordigers van
werkgevers en werklieden hedenmiddag 4 uur op
het ministerie van Arbeid plaatsvinden.
Het schijnt ook, dat de gedelegeerden der vakver
eenigingen van metaalarbeiders besloten zijn om de
aanstaande regeermg te- vragen de' 40mrenweek
yast te stellen.
De gedelegeerden zagen voorts afkondiging op 30
ÜJuni van de algemeene staking onder bet oog, wan
néér op dat tijdstip geen collectief arbeidscontract
onderteekend is, waarin arbeidscontracten, van de
arbeiders in de stad Parijs en het departement van
,de Seine worden geregeld.
Zoo is dan aan deze staking, welke nog gisteren
in den loop van den dag, door 't deelnemen ook van
de arbeiders in de automobielfabrieken een zeer
dreigend aanzien kreeg, nog vrij spoedig een einde
genomen.
Eén zal er zeker zijn, die met een zucht van ver
lichting deze afloop begroet: Leon Blum. De leider
der socialisten heeft bet in de afgeloopen dagen
zwaar te verantwoorden gehad en als hij het al niet
wist, meteen de harde les geleerd, dat tusschen be
loven en doen nog een groot verschil ligt.
Hij, de aanstaande regeeringsleider, was de veel
geplaagde man, tot wien de opstandige arbeiders
zich wendden met hun verlangens en de meer be
houdende elementen van het volksfront met hun grie
ven en bedenkingen.
Blum heeft thans alvast een voorproefje gekre
gen van de moeilijkheden, welke hem te wachten
6ta'an, nu hij moet steunen op zijn communistische
vrienden.
Evenals de fascisten houdt deze groep nu een
maal van de tactiek der voldongen feiten, en Blum
zal zich waarschijnlijk in de afgeloopen dagen meer
dere malen hebben afgevraagd, of het wel verstan
dig is geweest, zich zoo sterk met de communisten
in te laten als bij de jongste verkiezingen is ge
schied.
Deze politieke partij onthoudt zich immers stelsel
matig van alle regeeringsverantwoo.rdelijikheid,
maar toch schijnt zij er, op de haar eigen manier
niet afkeerig van te zijn, om de regeering op te ja
gen, althans bevoegde beoordeelaars beweren met
groote stelligheid, dat de zonderlinge staking, welke
thans ten einde loopt en waarbij de arbeiders de fa
brieken bezet hielden, geheel door het communisti
sche hoofdkwartier was in scène gezet.
Een zekere politieke inslag bij de staking was ze
ker niet te ontkennen.
Daarvoor pleit reeds de gloednieuwe methode van
staken, welke thans voor het eerst is toegepast en die
slechts kon worden toegepast omdat de arbeiderslei
ders konden aannemen, dat de sterke positie van
links, de regeering van straffe maatregelen zou weer
houden.
o
Of de arbeiders met deze actie op den duur hun
eigen belangen hebben gediend, moet worden afge
wacht. Zeker is, dat de positie van Blum er niet
door is versterkt. De radicalen zullen huiveiïger zijn
dan ooit te voren, om zich al te sterk aan het Volks
front te binden en Herriot en de zijnen,zullen onge
twijfeld meer houvast hebben gekregen op hun meer
links georiënteerde partijgenooten onder Deladier en
deze waarschijnlijk mèt meer kans op succes ze trach
ten terug te houden van al te rigoureuze hervormin
gen.
Daar komt bij, dat de Fransche franc al rare kuren
gaat krijgen en sterke neiging tot een gevaarlijke bui
teling vertoont, zoodat Blum reeds thans, voor hij
nog de regeeringsverantwoording draagt, met zorgen
wordt overstelpt.
Het kon wel eens zijn, dat ook de Fransche ar
beiders tot hun schade zullen ondervinden, dat lots
verbetering slechts denkbaar is, indien de kapitaal
positie dat mogelijk maakt, maar dat een afgedwon
gen hooger levenspeil nooit is te handhaven, indien
die uitgaat boven het. economisch bereikbare.
Of deze fatale grens met een 40-urige arbeidsweek
en hooge loonen zal zijn ovei-schreden, zal in de
naaste toekomst wel blijken.
van
Spoorstr. 8-10, Tel. 206, Den Helder
z|jn een sieraad in Uw woning.
Vert. Auping Matrassen.
MEER DAN 100 TOONKAMERS
Ernstig auto-ongeluk bij Olde-
broek Twee zwaar gewonden
Gisteravond heeft te Oldebroek op den El-
burg-Eper grindweg en ernstig auto-ongeluk
plaats gehad. Be chauffeur van een perso
nen-auto komende uit de richting station
legerplaats Oldebroek raakte in een bocht
van dezen weg de macht over het stuur kwijt
met het gevolgdat de wagen tegen een boom
botste Van de 4 inzittenden werden, de be
stuurder G. Wessels uit Zwolle en een 6-ja-
rig meisje Koops eveneens uit Zwolle tegen
den grond geslingerd. Be heer W. kreeg een
ernstige schedelfractuur en een gebroken
been en werd bewusteloos opgenomen. Eet
meisje had beide beenen gebroken. Be heer
van der Molen liep eenige hoofdwonden op.
Een mede inzittend kind bleef ongedeerd.
Dokter Gualtherie van Weezei uit Elburg ver
leende de eerste hulp, waarna de gewonden per
ziekenauto naar het Sophiaziekenhuis te Zwolle
werden overgebracht.
De burgemeester van Oldebroek, de beer A.
Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie
op te nemen.
De auto, was vooral aan de eene zijde, ernstig
gehavend. Naar wij vernemen, was de toestand
van den beer van Wessels gisteravond laat zeer
ernstig.
BE OUBE STABSPOORT
Tusschen Russisch en Duitsch schip.
Het Duitsche schip doorgevaren zonder
hulp te verleenen?
Te Moskou is het volgende bericht ontvangen van
den kapitein van het Russische vrachtschip „Men-
sjingski": Op 24 Mei voer op de Noordzee het Duit
sche s.s. „Rossich" de „Mensjingski" midden aan
I bakboordzijde aan, terwijl de „Mensjingski" met ge-
I ringe snelheid en onder het geven van voortdurend
signalen door den mist voer. De „Mensjingski" werd
beschadigd. Na de aanvaring verdween de „Rossich"
in dèn mist, ondanks de conventie van Brussel,
krachtens welke het schip verplicht was, op straffe
van voor den crimineelen rechter te verschijnen ,te
stoppen en te vragen of de Mensjingski hulp noodig
had. Ondanks herhaalde radioseinen bleef de „Ros
sich" zwijgen.
TEGENGAAN VAN OVERVER
MOEIDHEID BIJ CHAUFFEURS.
HOOFDBEGINSELEN DER
VOORGESTELDE WERK- EN
RUSTTIJDEN.
4
Aan de Memorie van Antwoord op het
voorloopig verslag van de Tweede Kamer
over het wetsontwerp, houdende bepalingen,
beoogende het tegengaan van oververmoeid
heid van bestuurders van motorrijtuigen
wordt het volgende ontleend:
Met het nastreven van de bescherming van de be
stuurders van motorrijtuigen tegen overmatig lange
arbeidstijden wordt ook de bevordering van veilig
heid van het verkeer gediend. De regeering geeft toe
dat uit een oogpunt van veiligheid van het verkeer
met dit wetsontwerp niet kan worden volstaan. Door
de eenvoudige administratie zijn vele overtredingen
gemakkelijk te achterhalen. Teneinde knoeierijen
met de aanteekeningen tegen te gaan, acht de regee
ring het wenschelijk, in den algemeenen maatregel
een bepaling op te nemen, welke het mogelijk maak
te bij een veroordeeling ter zake als bijkomende straf
op te leggen de ontzegging van de bevoegdheid om
motorrijtuigen te besturen.
De hoofdbeginselen der regelingen zijn:
a. De dagelijksche werktijd voor personen, niet
vallende onder art. 1, eerste lid, onder b, van het
wetsontwerp, de rijtijd mag niet meer bedragen
dan 10 uren, met een weekmaximum van 55 uren.
b. De dagelijksche rusttijd moet ten minste 12 uren
aaneen bedragen. Eenmaal per week mag hij 10 uren
bedragen.
e. De werk tijdgrenzen mogen ten hoogste 14 uren
uit elkander liggen, door de onder bedoelde bepaling
BIJEENROEPING DER ASSEMBLEE
VERZOCHT.
De regeering van Argentinië heeft gisteren
een verzoek ingediend bij Avenol, den Secre
taris-Generaal van den Volkerenbond, tot het
houden van een bijzondere zitting van de
Volkerenbonds-Assemblée in de komende
maand en als agendapunten voorgesteld:
1. de sancties tegen Italië;
2. het vraagstuk der erkenning van de
annexatie van Abessinië;
3. de hervorming van het Volkerenbonds
pact.
Engeland opgejaagd.
Het verzoek van Argentinië om de Volkenbonds-
Assemblée de volgende maand op 16 Juni bijeen te
roepen heeft, naar Reuter meldt, in Londensche di
plomatieke kringen een enorme sensatie verwekt,
daar men dit initiatief- beschouwt als het
einde van de gematigde politiek die de Volkenbond
sinds de annexatie van Abessinië heeft gevoerd.
Eden is reeds met Pinkstervacantie en keert eerst
volgende week naar Londen terug. Het is dus on
waarschijnlijk, dat de regeering thans haar houding
ten aanzien van het Argentijnsch voorstel bepaalt.
Welke kant de Argentijnsche regeering wil heen-
sturen is duidelijk als men in aanmerking neemt,
dat Argentinië reeds officieel heeft geweigerd om
de verovering te erkennen.
Volgens de mondelinge toelichting, welke Ruiz
Guinazu, de vertegenwoordiger van Argentinië, bij
het verzoek zijner regeering heeft gegeven, is de Ar
gentijnsche regeering van oordeel, dat de proble
men welke door de verovering van Abessynië aan
den Volkerenbond worden gesteld, te belangrijk zijn
dan dat bet onderzoek er van alleen aan den Vol
kenbondsraad kan worden overgelaten, om dan we
derom verdaagd te worden tot de buitengewone zit
ting der assemblee, in September a.s.
Het schijnt wel vast te staan, dat Argentinië voor
zijn démarche te Genève geen overleg met Londen
heeft gepleegd, zoodat men daar door dit optreden
ten zeerste is verrast.
Men dutte schijnbaar te Londen zoon beetje in
en had zich verzoend met de gedachte, dat de Vol
kenbondsraad in zijn zitting van 16 Juni zou beslui
ten tot handhaving der sancties gedurende één tri
mester, teneinde in dien tijd den loop der dingen af
te wachten en de publieke opinie te laten evoluee-
ren in de richting van een oplossing, welke voor de
voornaamste belanghebbende regeeringen aanneme
lijk of gewenscht zou zijn.
Men moet dan ook aannemen, dat hoewel de stap
van Argentinië \yel overeenstemt met de Britsche ver
langens om een eind te maken aan de lijdzaamheid
van den Bond, dit initiatief toch wel wat onverwacht
komt en naar Engelsche begrippen de zaak te veel
op de spits dreigt te voeren.
Laat
vakkundig ontwikkelen, afdrukken en vergrooten
Ons speciaal werk is een waarborg voor de beste
residtaten. Vlug en goedkoop. Verzending dage
lijks. AUe merkartikelen, films, papieren, came
ra's enz. in voorraad.
Fotogr. Atelier en Fotoh. Arpad Moldovan
0 Nieuwe Niedorp
echter zullen tusschen die grenzen gemeenlijk niet
meer dan 12 uren gelegen zijn.
d. Rusttijden van minder dan een half uur worden
als werktijd beschouwd.
e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in een
tijdperk van twee opeenvolgende weken verricht
worden.
f. De wekelijksche rustdag bedraagt 30 uren,
waarvan ten minste 23 uren aaneen op 1 dag.
g. De in f bedoelde 23 uren moeten eenmaal per
drie weken op Zondag vallen.
Voorts ligt het in de bedoeling:
lo. Een verbodsbepaling om langer dan een ze
ker aantal (max. 4 uren) achtereen een motorrijtuig
te besturen. Onderbrekingen van minder dan een
half uur blijven buiten besohouwing.
2o. Een verbod van goederenvervoer op Zondag,
met de noodzakelijke uitzonderingen, in den geest
als voor arbeiders, vallende onder de Arbeidswet,
in het rustdagbesluit voor transportarbeiders te land
1929 zijn opgenomen,
Van alle bepalingen moet ontheffing verleend
kunnen worden, omdat niet te overzien is, welke
moeilijkheden zich in de praktijk bij strikte toe
passing zullen voordoen. De maximumduur van
den werktijd zal, in geval van ontheffing, op ten.
hoogste 13 uren perd ag en 72 uren per week moe
ten worden gesteld.
Er zijn eenige categoriën van bestuurders van
motorrijtuigen, voor welke de normale bepalingen
niet zullen kunnen gelden, zooals bijv. voor parti
culiere chauffeurs, voor handelsreizigers en voor her-
rijders. Voor al deze groepen is een veel beperkter
regeling gedacht. De controle zal goeddeels bij de
rijks- en de gemeentepolitie komen te liggen. Ver
wacht mag worden, dat de extra kosten, aan het
toezicht verbonden, een bedrag van f20.000 's jaars
niet zullen overschrijden. Voor de autobusdiensten
zal de bestaande administratie in hoofdzaak ge
handhaafd kunnen blijven.
EEN ZONNIGE IDYLLE TUSSCHEN DE
BLOEMEN IN DE WEI
Londen. De speciale A.N.P.-correspondent aan
boord van de „Queen Mary" heeft draadloos mede
gedeeld, dat het schip 747 zeemijlen heeft afgelegd
in het eerste etmaal, dat door het tijdverschil eigen
lijk 25 uur is géworden. Dit is drie mijlen meer dan
door de Normandië op haar eerste dagreis werd af
gelegd. De gemiddelde snelheid van de „Queen
Mary" heeft 29.88 knoopen bedragen, gerekend over
deze 747 zeemijlen. Naar de correspondent verder
meldt, loopt het gerucht, dat men het ;schip opzet
telijk wat intoomt en niet op haar volle kracht laat
varen. De leider van de Cunard-lijn verklaarde, dat
men niet voornemens was het schip tot onnoodza-
kelijke snelheden te förceeren.
De correspondent van een der New Yorksche bla
den zegt, dat ieder aan boord aan het schip ver
wacht, dat de „Queen Mary"' het Atlantisch record
zal slaan, hoewel met niet zoo groot verschil als
waartoe het schip in staat zou zijn.
Nieuwe verstekeling ontdekt aan boord
Aan boord van de „Queen Mary" is een tweede
verstekeling ontdekt. Het is een zekere Franck Gar-
dener uit Cardiff. Om zijn overtocht te bekostigen
werd hij te werk gesteld als hulp-kok.
AUTOBUS IN ELKAAR GEZAKT
lil de nabijheid van Pampeluna (Spanje) is
een autobus, waarin. 50 passagiers gezeten waren
tengevolge van de overbelasting in elkaar gestort
16 passagiers werden gewond van wie verscheide
ne zeer ernstig.