Staking in Frankrijk loopt ten einde Meubelen Naar meer veiligheid op den weg Argentinië wenscht daden KIJKEfl isKOOPEn.jClOECK M. KLERCQ ZOON UW FILMS De reis van de „Queen Mary" Macht over het stuur in de bocht kwijtgeraakt Aanvaring op de Noordzee Sensatie te Londen Zaterdag 30 Mei 1936. Postrekening No. 23330 SCHACEB 79ate Jaargang. No. 9987 C0U1IA1IT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 24 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Voorloopige regeling getroffen De man, die herademt Na veel moeite is het gisteren in den loop van den Idag tusschen de arbeiders en de directie der Renault fabrieken tot een voörloopig accoord gekomen, zoo dat het werk op 2 Juni a.s. zal worden hervat en de arbeiders de fabriek, welke zij bezet hielden, hebben ontruimd. Reuter seinde gisteravond uit Parijs, dat door het bovenaangehaalde accoord, het aantal stakers, dat door Frossard, den minister van arbeid, in de wan delgangen van de Kamer was aangeduid op 90.000, door dit accoord is teruggeloopen tot 50.000. Beide partijen zijn overeengekomen, dat een verhooging van de laagste loonen binnenkort zal worden bestudeerd, dat de arbeidersgedelegeerden dië belast zijn voeling te houden met de vakvereenigingen over de bespre king van een collectief contract hiervoor den noodi- gen tijd zullen krijgen, dat de loonen van 28 Mei des morgens tot 29 Mei des middags zullen worden uit betaald en dat de werkzaamheden door verbetering der kleedlokalen en toiletgelegenheden zullen wor den voortgezet. Zoodra het accoord geteekend is, zul len de arbeiders de fabriek verlaten. Nadere berichten maken er melding van dat ook hij de fabrieken van Grone en Rhone het werk is hervat en dat gisterenavond om 19.10 uur de roode vlaggen die op de fabrieken van Renault woeien, door de stakers zijn ingetrokken en de uittocht der arbeidersploegen begon zonder eenige ordeversto- ring. Hedennacht kwam nog een verder Reuter bericht, meldende, dat de metaalarbeidersbond het mini sterie van Arbeid heeft medegedeeld, dat door 't tot standkomen van de'overeenkomst in de Renaultfa- brieken, ook in andere fabrieken overeenkomsten tot stand zijn gekomen. Waarschijnlijk zal de uit gestelde bijeenkomst der vertegenwoordigers van werkgevers en werklieden hedenmiddag 4 uur op het ministerie van Arbeid plaatsvinden. Het schijnt ook, dat de gedelegeerden der vakver eenigingen van metaalarbeiders besloten zijn om de aanstaande regeermg te- vragen de' 40mrenweek yast te stellen. De gedelegeerden zagen voorts afkondiging op 30 ÜJuni van de algemeene staking onder bet oog, wan néér op dat tijdstip geen collectief arbeidscontract onderteekend is, waarin arbeidscontracten, van de arbeiders in de stad Parijs en het departement van ,de Seine worden geregeld. Zoo is dan aan deze staking, welke nog gisteren in den loop van den dag, door 't deelnemen ook van de arbeiders in de automobielfabrieken een zeer dreigend aanzien kreeg, nog vrij spoedig een einde genomen. Eén zal er zeker zijn, die met een zucht van ver lichting deze afloop begroet: Leon Blum. De leider der socialisten heeft bet in de afgeloopen dagen zwaar te verantwoorden gehad en als hij het al niet wist, meteen de harde les geleerd, dat tusschen be loven en doen nog een groot verschil ligt. Hij, de aanstaande regeeringsleider, was de veel geplaagde man, tot wien de opstandige arbeiders zich wendden met hun verlangens en de meer be houdende elementen van het volksfront met hun grie ven en bedenkingen. Blum heeft thans alvast een voorproefje gekre gen van de moeilijkheden, welke hem te wachten 6ta'an, nu hij moet steunen op zijn communistische vrienden. Evenals de fascisten houdt deze groep nu een maal van de tactiek der voldongen feiten, en Blum zal zich waarschijnlijk in de afgeloopen dagen meer dere malen hebben afgevraagd, of het wel verstan dig is geweest, zich zoo sterk met de communisten in te laten als bij de jongste verkiezingen is ge schied. Deze politieke partij onthoudt zich immers stelsel matig van alle regeeringsverantwoo.rdelijikheid, maar toch schijnt zij er, op de haar eigen manier niet afkeerig van te zijn, om de regeering op te ja gen, althans bevoegde beoordeelaars beweren met groote stelligheid, dat de zonderlinge staking, welke thans ten einde loopt en waarbij de arbeiders de fa brieken bezet hielden, geheel door het communisti sche hoofdkwartier was in scène gezet. Een zekere politieke inslag bij de staking was ze ker niet te ontkennen. Daarvoor pleit reeds de gloednieuwe methode van staken, welke thans voor het eerst is toegepast en die slechts kon worden toegepast omdat de arbeiderslei ders konden aannemen, dat de sterke positie van links, de regeering van straffe maatregelen zou weer houden. o Of de arbeiders met deze actie op den duur hun eigen belangen hebben gediend, moet worden afge wacht. Zeker is, dat de positie van Blum er niet door is versterkt. De radicalen zullen huiveiïger zijn dan ooit te voren, om zich al te sterk aan het Volks front te binden en Herriot en de zijnen,zullen onge twijfeld meer houvast hebben gekregen op hun meer links georiënteerde partijgenooten onder Deladier en deze waarschijnlijk mèt meer kans op succes ze trach ten terug te houden van al te rigoureuze hervormin gen. Daar komt bij, dat de Fransche franc al rare kuren gaat krijgen en sterke neiging tot een gevaarlijke bui teling vertoont, zoodat Blum reeds thans, voor hij nog de regeeringsverantwoording draagt, met zorgen wordt overstelpt. Het kon wel eens zijn, dat ook de Fransche ar beiders tot hun schade zullen ondervinden, dat lots verbetering slechts denkbaar is, indien de kapitaal positie dat mogelijk maakt, maar dat een afgedwon gen hooger levenspeil nooit is te handhaven, indien die uitgaat boven het. economisch bereikbare. Of deze fatale grens met een 40-urige arbeidsweek en hooge loonen zal zijn ovei-schreden, zal in de naaste toekomst wel blijken. van Spoorstr. 8-10, Tel. 206, Den Helder z|jn een sieraad in Uw woning. Vert. Auping Matrassen. MEER DAN 100 TOONKAMERS Ernstig auto-ongeluk bij Olde- broek Twee zwaar gewonden Gisteravond heeft te Oldebroek op den El- burg-Eper grindweg en ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Be chauffeur van een perso nen-auto komende uit de richting station legerplaats Oldebroek raakte in een bocht van dezen weg de macht over het stuur kwijt met het gevolgdat de wagen tegen een boom botste Van de 4 inzittenden werden, de be stuurder G. Wessels uit Zwolle en een 6-ja- rig meisje Koops eveneens uit Zwolle tegen den grond geslingerd. Be heer W. kreeg een ernstige schedelfractuur en een gebroken been en werd bewusteloos opgenomen. Eet meisje had beide beenen gebroken. Be heer van der Molen liep eenige hoofdwonden op. Een mede inzittend kind bleef ongedeerd. Dokter Gualtherie van Weezei uit Elburg ver leende de eerste hulp, waarna de gewonden per ziekenauto naar het Sophiaziekenhuis te Zwolle werden overgebracht. De burgemeester van Oldebroek, de beer A. Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie op te nemen. De auto, was vooral aan de eene zijde, ernstig gehavend. Naar wij vernemen, was de toestand van den beer van Wessels gisteravond laat zeer ernstig. BE OUBE STABSPOORT Tusschen Russisch en Duitsch schip. Het Duitsche schip doorgevaren zonder hulp te verleenen? Te Moskou is het volgende bericht ontvangen van den kapitein van het Russische vrachtschip „Men- sjingski": Op 24 Mei voer op de Noordzee het Duit sche s.s. „Rossich" de „Mensjingski" midden aan I bakboordzijde aan, terwijl de „Mensjingski" met ge- I ringe snelheid en onder het geven van voortdurend signalen door den mist voer. De „Mensjingski" werd beschadigd. Na de aanvaring verdween de „Rossich" in dèn mist, ondanks de conventie van Brussel, krachtens welke het schip verplicht was, op straffe van voor den crimineelen rechter te verschijnen ,te stoppen en te vragen of de Mensjingski hulp noodig had. Ondanks herhaalde radioseinen bleef de „Ros sich" zwijgen. TEGENGAAN VAN OVERVER MOEIDHEID BIJ CHAUFFEURS. HOOFDBEGINSELEN DER VOORGESTELDE WERK- EN RUSTTIJDEN. 4 Aan de Memorie van Antwoord op het voorloopig verslag van de Tweede Kamer over het wetsontwerp, houdende bepalingen, beoogende het tegengaan van oververmoeid heid van bestuurders van motorrijtuigen wordt het volgende ontleend: Met het nastreven van de bescherming van de be stuurders van motorrijtuigen tegen overmatig lange arbeidstijden wordt ook de bevordering van veilig heid van het verkeer gediend. De regeering geeft toe dat uit een oogpunt van veiligheid van het verkeer met dit wetsontwerp niet kan worden volstaan. Door de eenvoudige administratie zijn vele overtredingen gemakkelijk te achterhalen. Teneinde knoeierijen met de aanteekeningen tegen te gaan, acht de regee ring het wenschelijk, in den algemeenen maatregel een bepaling op te nemen, welke het mogelijk maak te bij een veroordeeling ter zake als bijkomende straf op te leggen de ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen. De hoofdbeginselen der regelingen zijn: a. De dagelijksche werktijd voor personen, niet vallende onder art. 1, eerste lid, onder b, van het wetsontwerp, de rijtijd mag niet meer bedragen dan 10 uren, met een weekmaximum van 55 uren. b. De dagelijksche rusttijd moet ten minste 12 uren aaneen bedragen. Eenmaal per week mag hij 10 uren bedragen. e. De werk tijdgrenzen mogen ten hoogste 14 uren uit elkander liggen, door de onder bedoelde bepaling BIJEENROEPING DER ASSEMBLEE VERZOCHT. De regeering van Argentinië heeft gisteren een verzoek ingediend bij Avenol, den Secre taris-Generaal van den Volkerenbond, tot het houden van een bijzondere zitting van de Volkerenbonds-Assemblée in de komende maand en als agendapunten voorgesteld: 1. de sancties tegen Italië; 2. het vraagstuk der erkenning van de annexatie van Abessinië; 3. de hervorming van het Volkerenbonds pact. Engeland opgejaagd. Het verzoek van Argentinië om de Volkenbonds- Assemblée de volgende maand op 16 Juni bijeen te roepen heeft, naar Reuter meldt, in Londensche di plomatieke kringen een enorme sensatie verwekt, daar men dit initiatief- beschouwt als het einde van de gematigde politiek die de Volkenbond sinds de annexatie van Abessinië heeft gevoerd. Eden is reeds met Pinkstervacantie en keert eerst volgende week naar Londen terug. Het is dus on waarschijnlijk, dat de regeering thans haar houding ten aanzien van het Argentijnsch voorstel bepaalt. Welke kant de Argentijnsche regeering wil heen- sturen is duidelijk als men in aanmerking neemt, dat Argentinië reeds officieel heeft geweigerd om de verovering te erkennen. Volgens de mondelinge toelichting, welke Ruiz Guinazu, de vertegenwoordiger van Argentinië, bij het verzoek zijner regeering heeft gegeven, is de Ar gentijnsche regeering van oordeel, dat de proble men welke door de verovering van Abessynië aan den Volkerenbond worden gesteld, te belangrijk zijn dan dat bet onderzoek er van alleen aan den Vol kenbondsraad kan worden overgelaten, om dan we derom verdaagd te worden tot de buitengewone zit ting der assemblee, in September a.s. Het schijnt wel vast te staan, dat Argentinië voor zijn démarche te Genève geen overleg met Londen heeft gepleegd, zoodat men daar door dit optreden ten zeerste is verrast. Men dutte schijnbaar te Londen zoon beetje in en had zich verzoend met de gedachte, dat de Vol kenbondsraad in zijn zitting van 16 Juni zou beslui ten tot handhaving der sancties gedurende één tri mester, teneinde in dien tijd den loop der dingen af te wachten en de publieke opinie te laten evoluee- ren in de richting van een oplossing, welke voor de voornaamste belanghebbende regeeringen aanneme lijk of gewenscht zou zijn. Men moet dan ook aannemen, dat hoewel de stap van Argentinië \yel overeenstemt met de Britsche ver langens om een eind te maken aan de lijdzaamheid van den Bond, dit initiatief toch wel wat onverwacht komt en naar Engelsche begrippen de zaak te veel op de spits dreigt te voeren. Laat vakkundig ontwikkelen, afdrukken en vergrooten Ons speciaal werk is een waarborg voor de beste residtaten. Vlug en goedkoop. Verzending dage lijks. AUe merkartikelen, films, papieren, came ra's enz. in voorraad. Fotogr. Atelier en Fotoh. Arpad Moldovan 0 Nieuwe Niedorp echter zullen tusschen die grenzen gemeenlijk niet meer dan 12 uren gelegen zijn. d. Rusttijden van minder dan een half uur worden als werktijd beschouwd. e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in een tijdperk van twee opeenvolgende weken verricht worden. f. De wekelijksche rustdag bedraagt 30 uren, waarvan ten minste 23 uren aaneen op 1 dag. g. De in f bedoelde 23 uren moeten eenmaal per drie weken op Zondag vallen. Voorts ligt het in de bedoeling: lo. Een verbodsbepaling om langer dan een ze ker aantal (max. 4 uren) achtereen een motorrijtuig te besturen. Onderbrekingen van minder dan een half uur blijven buiten besohouwing. 2o. Een verbod van goederenvervoer op Zondag, met de noodzakelijke uitzonderingen, in den geest als voor arbeiders, vallende onder de Arbeidswet, in het rustdagbesluit voor transportarbeiders te land 1929 zijn opgenomen, Van alle bepalingen moet ontheffing verleend kunnen worden, omdat niet te overzien is, welke moeilijkheden zich in de praktijk bij strikte toe passing zullen voordoen. De maximumduur van den werktijd zal, in geval van ontheffing, op ten. hoogste 13 uren perd ag en 72 uren per week moe ten worden gesteld. Er zijn eenige categoriën van bestuurders van motorrijtuigen, voor welke de normale bepalingen niet zullen kunnen gelden, zooals bijv. voor parti culiere chauffeurs, voor handelsreizigers en voor her- rijders. Voor al deze groepen is een veel beperkter regeling gedacht. De controle zal goeddeels bij de rijks- en de gemeentepolitie komen te liggen. Ver wacht mag worden, dat de extra kosten, aan het toezicht verbonden, een bedrag van f20.000 's jaars niet zullen overschrijden. Voor de autobusdiensten zal de bestaande administratie in hoofdzaak ge handhaafd kunnen blijven. EEN ZONNIGE IDYLLE TUSSCHEN DE BLOEMEN IN DE WEI Londen. De speciale A.N.P.-correspondent aan boord van de „Queen Mary" heeft draadloos mede gedeeld, dat het schip 747 zeemijlen heeft afgelegd in het eerste etmaal, dat door het tijdverschil eigen lijk 25 uur is géworden. Dit is drie mijlen meer dan door de Normandië op haar eerste dagreis werd af gelegd. De gemiddelde snelheid van de „Queen Mary" heeft 29.88 knoopen bedragen, gerekend over deze 747 zeemijlen. Naar de correspondent verder meldt, loopt het gerucht, dat men het ;schip opzet telijk wat intoomt en niet op haar volle kracht laat varen. De leider van de Cunard-lijn verklaarde, dat men niet voornemens was het schip tot onnoodza- kelijke snelheden te förceeren. De correspondent van een der New Yorksche bla den zegt, dat ieder aan boord aan het schip ver wacht, dat de „Queen Mary"' het Atlantisch record zal slaan, hoewel met niet zoo groot verschil als waartoe het schip in staat zou zijn. Nieuwe verstekeling ontdekt aan boord Aan boord van de „Queen Mary" is een tweede verstekeling ontdekt. Het is een zekere Franck Gar- dener uit Cardiff. Om zijn overtocht te bekostigen werd hij te werk gesteld als hulp-kok. AUTOBUS IN ELKAAR GEZAKT lil de nabijheid van Pampeluna (Spanje) is een autobus, waarin. 50 passagiers gezeten waren tengevolge van de overbelasting in elkaar gestort 16 passagiers werden gewond van wie verscheide ne zeer ernstig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1