Meubelen Men praat veel de V ries Geestelijk L,even M. KLERCQ ZOON ZIJH EEN SIERA&D IN UW WONING Centr.Verwarmings installatie SPOOR's MOSTERD Spoor's gestampte- Muisjes SPOOR Zaterdag 6 Juni 1936. Postrekening No. 23330 SCHACEB 79ste Jaargang. No. 9991 CBUBANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der *N.V. v.H. P. Trapman Co., Schagen 20 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5. regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. door Astor. Een harde noot om te kraken voor de Synode van de Ned. Herv. Kerk IN mijn laatste artikel schreef ik, dat ik een volgend „geestelijk leven" zou wijden aan de brochure: „Smaad over de kerk van Christus", van ds. Boers te Roordahuizum (Friesland). Voor wie, na lezing van dit artikel, nader met deze brochure kennis willen maken, deel ik mede, dat zij verkrijgbaar is (vijftien cents) bij de uitgeverij V.V.S.U. te Amsterdam C, Sarphatistraat 74b. .Om haar ontstaan te begrijpen moet ik wijzen op het feit, dat twee predikanten Dr. Snethlage (vroeger in Eenigenburg) en ds. Boers behooren tot de commu nistische partij en zeer groote sympathie koesteren voor het tegenwoordige Rusland. Tegen de genoemde twee hceren is door een Rotter- damschen collega, Dr. F. J. Krop, een aanklacht in gediend bij de Synode. In deze aanklacht wordt hun onder meer ten laste gelegd, dat zij smaad en ver achting brengen over de kerk van Christus. Gevolg dezer aanklacht is geweest, dat zij voor de Synode zijn geroepen om zich te verantwoorden. Dit hebben zij gedaan. En goed! Daarna heeft de Synode het noodig geacht om aan ds. Boers (en, naar ik vermoed, eveneens aan dr. Snethlage) een brief te zenden, waarin hem wordt verweten zijn „koud en liefdeloos oordeel over de kerk." Zijn antwoord daarop is de brochure. Deze brochure noem ik: „Een harde noot om te kraken voor de Synode van dè Ned. Herv. Kerk". Want deze brochure is knap geschreven niet alleen, maar bovendien geworden tot een vlammend protest tegen de kerk, die hoe langer hoe meer haar invloed gaat verliezen op de groote massa, vooral der arbei ders, omdat zij niet dapper en fier durft op te komen voor de beginselen van het evangelie, maar angstval lig zich blijft scharen aan do zijde der machthebbers. Het is goed gezien, dat ds. iBoers begint met er op te wijzen, dat ook menschen, die van een gansch andere richting zijn dan hij, met ernstige verwijten tegen de kerk komen. Ik wil er enkele van noemen. Prof. Heering, de bekende anti-militairist, schrijft: „De werkelijkheid spot met de idealen van het Christendom. En de christenheid laat. ermee spot ten. Hoelang nog? Hoelang zult gij u met uw evangelie in een hoek laten dringen? De onmacht dor Kerk is een ontstellend feit in de moderne wereld. De Nederlandsche Protestantsche kerk wordt steeds meer een bolwerk van het behoud. De eenige stem, die zuiver klinken kan, zwijgt. In de groote wereld heeft Christus geen stem, want Zijn Kerk zwijgt", enz. De gereformeerde predikant uit Amsterdam, ds. Bus- kes, zegt: „Velen zijn door het officieele christendom god loochenaars geworden. In de nood der arbeiders daalde de kerk niet af. Wat heeft het proletariaat van de kerk ver wacht? Alles! Wat heeft de kerk het proletariaat gegeven? Niets! Nergens wordt sterker tegen de macht van het geld gewaarschuwd dan in den Bijbel. Maar de kerk heeft het gevaar niet beseft. In de kerk werd weinig of niets gevonden van den geest, die de profeten van het Oude Testament bezielde". Merkwaardig is een aanhaling uit een preek van den orthodoxen predikant Stegenga te Amsterdam. Zij luidt als volgt: „Ik ben eenmaal in Parijs geweest. Weet ge, wat me daar zoo trof? Dat ik daar op verschil lende kerken de woorden zag staan: Liberté, Egalité, Fraternité (Vrijheid, gelijkheid, broeder schap.) Heerlijk, zegt ge. Jamaar dat heeft helaas het christendom er niet op gezet; dat. wilde het niet. Maar toen riep God de revolutie en deze heeft - o ontzaglijke terechtwijzing Gods! op de christelijke kerken de idealen geschreven, die de Kerk zeif van God gekregen had, maar die ze meende niet te kunnen gebruiken en die daar om door de revolutie waren gegrepen." Ik zal niet alle getuigenissen van andere chris tenen, die ds. Boers geeft, hier aanhalen. Maar ik mag niet nalaten op de vóórlaatste te wijzen. Zij is afkomstig van niemand minder dan van den nobelcn zendeling-arts Dr. Albert Schweitzer: „Het (christendom) is op een vreeselijke wijze ontrouw geworden aan den geest van Jezus. Wij zijn diep gevallen." Terecht wijst ds. Boers er op, dat de smaad en verachting-niet door hèm over de kerk wordt ge bracht. maar dat ze zelf deze zich op de hals heeft gehaald, omdat zij niet heeft durven opkomen en nóg niet opkomt voor de volle verwezenlijking van de eischen door het evangelie gesteld. De kerk heeft nooit, den moed bezeten om tegen den Mammom d.i. tegen den god van het geld een onverzoenlijken strijd, ja, een strijd op leven en dood aan te binden. End at, terwijl het evangelie er zoo zeer op aandringt! In den brief der synode wordt aan ds. Boers ver weten, dat hij te veel den nadruk legt op den dienst van Mammon, terwijl het Evangelie toch meer af goden kent. Schitterend merkt hier B. het volgende tegen op: „Dat weet ik, Hoogeerwaarde Heeren, maar vraag U onmiddellijk: welke andere afgod is zelfs in de allerverste verte bij hem te vergelijken? Welke andere afgod speelde in de geschiedenis van menschen en volken een zoo afzichtelijke, een zoo diep-tragische rol? Waar zijn de woorden, die dat beschrijven? De geldgod' speelt en spot eenvoudig, naar zijn monsterlijk welbeha gen, zonder ophouden met letterlijk alles wat volksbelang heet, stoffelijk, geestelijk, zedelijk, naar de ziel. Geen politiek, geen economie, geen diplomatie, geen humanitair streven, geen en kele kerk, geen Vrijmetselaarsloge, geen Rotary- beweging, geen drankstrijd, geen Volkenbonds vergadering, geen Vredesconferentie etc. etc. of ze kennen de enorme kracht van zijn machtige willekeur. Wat op aarde is veilig voor hem? Hij nam de aarde. Die „des Heeren" is, zingt de christenwereld met Psalm 24. Hij' nam „haar volheid", haar schatten. Die „des Hoeren" zijn, vernemen we in preek en Psalm. Hij heeft zich nimmer aan eenig ander eigendomsrecht ge stoord dan het zijne. Hij schiep er de buitcn- sporigste, de krankzinnigste en tegelijk ver derfelijkste weelde mee, en daarvan onafschei delijk de meest hemeltergende armoe onder ge slacht op geslacht, van' eeuw tot eeuw. Sata nisch daveren zijn kommando's over den aard bodem, en de oorlogen barsten los, het bloed van millioenen stroomt. Hij beveelt, .en milli- oenen vormen dc ontzettende werkloozenlegers, zonder vooruitzicht voor talloozen dan op zoo mogelijk nog dieper ellende, nog wanhopiger worsteling met de nood. Alles op een rijk geze gende aarde, die feitelijk aldoor paradijs is, die alle volken alle dagen noodigt tot haar altijd overvloedige tafel! Maar waartoe niemand toe treden mag dan met den wil van den wereld- geweldenaar, die geeft en neemt naar zijn be hagen, al naar zijn belang, zijn zelfbehoud het eischt. Hij rooft aldoor licht en is tegelijkertijd van duisternis nimmer zat. Dezelfde aarde te gelijkertijd paradijs en hel. Door hem. Beide door hem geëxploiteerd. Welke afgod komt deze „opperste der dui velen" nabij? Ja, voorwaar, daar zijn ook nog andere af goden. We kennen ze alle. Maar wiens kroost zijn ze maar al te vaak? Worden ze niet stel selmatig gekweekt in den vergiftigden damp kring van Mammonrs behoeften, van zijn ijdel- heicl, zijn grootheidswaanzin? Op zijn markten, zijn beurzen,in zijn speelzalen, in zijn palei zen? Dat kroost van afgoden is er, zoolang hij er is. Valt hij, dan sleept hij een leger van boo- ze geesten mee. En wie mochten overblijven, zullen gedoemd zijn tot een sterk afgezwakt 'bestaan; hun sociale voedingsbodem ontbreekt in de eerste plaats, en daarenboven missen de geest- en zielskracht van een uit de grof-mate- rialistische omkluistering van den geldgod ver lost volk hun invloed niet. De gevaarlijke, ver leidelijke paradijsslang moge nooit geheel ster ven maar het wordt voor haar straks in den strijd om het bestaan een harde dobber." Zéér Juist wijst ds. Boers hier op het rampzalige verschijnsel, dat nooit tè sterk kan worden be licht, n.1. dat in de bestaande wereld de groote motor, de fatale beweegkracht in het leven der menschen is geworden de zucht naar stoffelijke zelfhandhaving, wat in dc praktijk neerkomt op het jagen naar geld en dat daaraan alles, letterlijk alles wordt ondergeschikt gemaakt. En tegenover dit kapitalisme verdedigt hij het communisme en stelt zich met volle overtuiging naast Lenin, voor wien hij een groote bewondering koestert. Nu hebben wij twee dingen scherp te onderschei den. Wij moeten nooit het communisme vereen zelvigen met wat men gewoonlijk daarvoor houdt, n.1. het tegenwoordige regime in Sovjet-Rusland, hetwelk misschien tot communisme kan voeren, maar 't nog lang niet hoeft verwezenlijkt. Gedurig weer kunnen wij opmerken dat de doorsnee-beoor- deelaar dit doet. Dit is m.i. volkomen foutief, ja zelfs noodlottig. Want wie ter wereld moet als hij den durf heefto m zuiver en onpartijdig te oor dcelen, niet erkennen dat het communisme de hoogst denkbare vorm van gemeenschap is? In haar artikel „Vrije werking van sociale en eco nomische krachten" (Referendum-nummer van de Groene Amsterdammer) schrijft mej. Mr. E. C. van Dorp: „Alleen het communisme zou men, als het met onvolmaakte menschen mogelijk was, de ver werkelijking der christelijke gedachte kunnen noe men." En ik ben er zeker van dat minister Colijn en de paus van Rome, dat Slotemaker de Bruine en Duys, iiraiiiiiMiira over het weei% dikwijls over de zware tijden, en zelden over een ander, maar men verwarmt zijn huis met een van TTECHN. BUR. Nieuw adres: ALKMAAR KONINGSTRAAT ZES. TELEFOON 2197—3897. 'S SPECERIJEN IN STROOIBUSJES van Spoorstr. 8-10, Tel. 206, Den Helder Vert. Auping Matrassen. MEER DAN 100 TOONKAMERS iaiBiiD ja dat Mussert en Henri Deterding dit volkomen beamen zullen. De hoogste samenleving (let wel: ik zeg niet de volmaakte!) kunnen wij ons niet anders voorstellen dan als een communistische, d.w.z. als een maat schappij, waarin de broederschap werkelijkheid is geworden en waarin ieder „werkt naar zijn krach ten en neemt naar zijn behoeften", zooals de oude leuze zegt. Zij is de eenig mogelijke verwerkelijking van de zedelijke grondgedachte van het evangeiie d.i. van de zuivere menschelijke solidariteit, gelijk deze is geformuleerd in het bekende „hebt uw naasten lief als uzelf". Dit lijkt mij zoo klaar en duidelijk, dat ik het vol komen overbodig acht om er nadere motiveering aan toe tè voegen. Om cleze reden behoorde men het vanzelfsprekend te achten, dat elke kerk, die zich christelijk noemt, vóór het communisme, als maatschappij vorm partij kous en dit met overtuiging predikte. Nu zal men zeggen, met Mr. E. C. van Dorp, dat do onvolmaaktheid der menschen de verwezenlij king van het communisme in den weg staa-t, ja zelfs onmogelijk maakt. Zóó oordeelen inderdaad verre weg de meeste menschen. Maar daar heeft.de kerk niets mede te maken. Zij -heeft het ideaal ongerept hoog te houden, omdat zij wil doorgaan voor de verkondigster van het evangelie van Chfijstus. Eenandei-e vraag is nu of men in Ruslaiy& dit zuivere communisme ziet komen en of men de wij ze, waarop men daar deze komst voorbereidt al of niet kan goedkeuren. Het is opmerkelijk, dat de synode zich dan ook be paalt tot wat tegenwoordig in Rusland gebeui't en de algemeene vraag of het communisme de maat schappelijke consequentie is van het christelijk lief debeginsel, in het geheel niet aani-oert. Ds. Boei-s is zoo eerlijk om te erkennen, dat in Rusland vele fouten worden gemaakt; hij weet heel goed, dat er van werkelijk communisme nog geen sprake is, maar hij is er daorbij diep van overtuigd dat dit millioenënvolk, onder de leiding van Sta- lin, zich beweegt in de goede richting en de grond slagen legt voor de nieuwe, niet-kapitalische maat schappij, waarin de afgod Mammon voor goed zal zijn onttroond. Vandaar zijn groote sympathie, zijn geweldige liefde voor het hedendaagsche Rusland. En niets zou hem aangenamer zijn, dan de gansche kerk te kunnen raobiliseeren voor den strijd r-m hier te lande het sovjetsysteem te doen zegevieren. Hij zal echter geen oogenblik er aan denken dat dit ooit zal gebeuren! Hij weet maar al te goed, dat geen enkele kerk officieel zich schaart in de rijen van hen, die een nieuwe maatschappelijke orjle be- geeren. Wel kunnen enkele voorgangers in bepaal de kerken deze neiging tooncn en daarvan ook in derdaad getuigen. Het blijven uitzonderingen. De kerken als zoodanig hebben zich steeds doen ken nen als conservatieve, zoo niet reactionaire machten in de w.ei*eld. Ds. Boers stelt in zijn brochure de vi-aag: „Zal die „Kerk van Christus" het millioenen- volk der „kleinen", z ij n kleinen, nog ooit tot zich trekken? Ja of neen. Ja?" En dan vervolgt hij: „Maar dan moet ze zich waarlijk haasten! Dan moet ze onvoorwaardelijk zorgd ragen, dat eenmaal de geschiedschrijver zal kunnen te boek stellen deze woorden: Toen ging Christus' strij dende kerk samen met 't strijdende volk, om den gemeenschappelijken vijand, den geldgod te verslaan en samen te winnen de broederlijke gemeenschap der menschen". Welnu, dit samen gaan zullen wij voorloopig niet beleven. En als gevolg daarvan zal de kerk steeds meer worden beschouwd als een sta-in-den-vveg en de liefde voor haar zal bij do massa plaats maken voor wantrouwen, straks misschien voor haat. En dit zal zijn de schuld der kerk zelf. Ook in de roomsche kerk dringt dit besef door. Ge durig weer ontmoet ik katholieken, die, terwijl zij trouwe kinderen der moederkerk blijven en al hun „kei-kelijke plichten" vervullen, toch diep door drongen blijken te zijn van het feit, dat de kerk zelf haar plicht verwaarloost, haar heilige plicht, om zich te stellen, krachtens het beginsel dat zij zegt te vertegenwoordigen tegenover de bestaande marn- i monistische maatschappij. Moderne foto's en vergrootingen van buitengewone kwaliteit Geopend: behalve 's Maandags - dagelijks, ook Zondags Fotogr. Atelier Arpad Moldovan N ie uwe N ie dor p Inderdaad ds. Boers heeft met zijn brochure aan de synode een noot aangeboden, welke niet gemakkelijk gekraakt kan worden. Maar om haar buitengewone belangrijkheid hoop ik, dat niet alleen synodale heeren en kerkelijke men schen de brochure zullen lezen, maar dat duizenden menschen zich er in zullen verdiepen en daardoor tot denken gebracht. En wanneer de synode zich hevig ergert aan de god- looze beweging in Rusland, dan moge zij zichzelf eens ernstig afvragen hoe de kerk in Rusland zicli heeft gesteld tegenover het lijden en de onderdruk- king van de volksmassa's ten tijde van het tsaris tische bewind. Een andere vraag is of het huidige Russische be wind, of de Stalin-dictatuur werkelijk het communis me zal brengen. Ds. Boei's twijfelt daaraan geen mo ment. Hij aanvaardt zonder aarzeling de richting welke door Stalin en de zijnen wordt gevolgd. „Het doel heiligt de middelen" verwerpt hij niet. Hier moet ik met bezwaren komen. Ik heb heel wat lectuur over Rusland onder de oogen gehad. Ik geloof daarom onvoorwaardelijk, dat er reusachtige verandei'ingen ten goede hebben plaats gehad, sedert het optreden van Lenin. Wat er tot stand is gebracht op technisch gebied is een voudig fabelachtig. Maar wat voor mij het belangrijkste is, is dit: of nu ook de communistische idéé een begin van ver wezenlijking beleeft. De loonarlxeid, de loon verschil! en zijn gebleven. Tij delijk of blijvend? De tijd zal hierop het antwoord geven. Het militairisme is onder de communistische meesters reusachtig gegroeid. Het wordt goed gepi-aat met het ai-gument. dat het communistische land te genover de kapitalistische landen zich moet kunnen verdedigen. Maar waarom hielp Rusland het fascisti sche Italië in den zuiver impei'ialistischen krijg te gen Abessynië? Hoe staat het in Rusland met het recht van mee- ningsuiting der minderheden? Toont dit land dan niet bedenkelijk veel gelijkenis met Italië en Duitsch- land? Ik weet wel, dat dit bedenkingen zijn, welke niet rechtstreeks in verband staan met de door ds. Boers geschreven brochure. Toch meende ik dat het goed was om ze even te uiten. Want ik wil met klem waarschuwen tegen de vereenzelving van h e t communisme, met dat wat mo menteel in Rusland geschiedt. Het communisme is onaantastbaar en verheven; het is de maatschappelijke beleving van het hoogste beginsel, n.1. dat der liefde; gelijk ik in 't begin van dit artikel reeds zcide. De groote vraag evenwel is of 't ooit zal kunnen ko men langs den weg van dictatuur en geweld, d.w.z. of het van bovenaf kan worden opgelegd. Duizenden gelooven het: zij zien in de staatsmacht het middel om dit doel te bereiken. Daarom zijn zij de verbitterde vijanden van het fascisme (het nationaal-socialisme) dat óók door den staat zijn regime aan het volk wil opleggen. Het is niet onverklaarbaar dat gezagscommunisten en na- tionaal-socialisten met gi'oote felheid tegenover el kaar staan. Beide willen zij de massa gelukkig ma ken. De ééne groep door een op nieuwen grondslag opgebouwde samenleving, de andere groep door de schepping van den totalen staat als alregelaar op den ouden grondslag van den privaat-eigendom. Omdat zij beide dezelfde methode aanvaarden, is de botsing des te heviger. Daar zijn er echter ook, die den weg door Rus land betreden, niet kunnen gaan. Dat zijn de men schen, die meenen dat niet van bovenaf, maar van onderaf de groote verandering in de struc tuur der samenleving kan komen. Zij meenen dat daarom het communisme zonder meer gepropageerd moet worden onder de breede massa en dat het volk zélf buiten den staat om, ja, tegen den staat in, de nieuwe maatschappij vormen heeft te scheppen. Zij zijn vooral hiervan overtuigd, dat geen revolutie blij vende en grondige verandering kan brengen, wanneer deze revolutie ziclx niet eerst heeft voltrokken in den geest van duizenden, van tienduizenden. Dat zijn bo vendien de menschen, die zeggen dat de middelen, welke men aanwendt, evenredig moeten zijn aan het doel, dat men poogt te bereiken. De hoofdzaak voor mij echter is de psychologische vraag: Is de mensch geschikt voor het communis me (wel te verstaan het vrije communisme!)? Is zijn aard en wezen niet vijandig daaraan? Terug komende op de uitlating van Mr. van Dorp komt dit voor de meesten hierop neer, dat zij dan vol maakt zouden moeten zijn. En wij kunnen dan ook algemeen hooi'en, als wij spreken over een communistische gemeenschap, dat men haar de meest begeerenswaardige acht, maar dat zij niet bestaanbaar is, omdat de menschen, die haar zou den moeten vormen niet deugen. Dit ontken ik. En voor die ontkenning heb ik vele argumenten. Eén ervan wil ik noemen: de mensch is met al zijn ge breken en onvolkomenheden ten slotte een ge meenschapswezen. En dit enkele m.i. onloochenbare feit moet voeren tot een samenleving, welke den gemeenschapszin ten volle bevredigt. Laten wij toch nooit uit liet oog verliezen tot welke vreeselijke toestanden het „ieder voor zich" heeft geleid! Juist die met alle moraliteit spottende toestanden dwingen de denkende menschen steeds meer zich bezig te houden met de vraag: communisme of ka pitalisme. En dan moet ieder met zijn eigen gewe ten maar uitmaken langs welken weg hij liet com munisme wil benadei'eii en verwezenlijken. Daarom is dit voor mij het belangrijke van de brochure van ds. Boers, dat zij den lezer dwingt om over dit gewichtig probleem na te denken. ASTOR. P.S. Aan de briefschrijfster: ik reken de kleine boeren ook tot den middenstand. Misschien had ik beter gedaan hen afzonderlijk te noemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1