Terrorisme rond een
Succes-Mi.
Hengelaars
Trappistenklooster
Nieuwe RIJWIELEN
IW§ VAN M
Firma K. ROL
JAM'TIJD
Penjeltijd
CU.Tli.SiM
van 4 luli t.m. 12 juli
R O O M IJ S
JET GROENE KRUIS"
BAL NA
Or.W.FJ. van Waveren
mei slagroom
KRABBEN
nieuwe rijwielen
Merkwaardige
gebeurtenissen
onder Zundert
Brandstichting en ver
nieling als wraak
De bewoners
van het
beruchte Heike
M. BOERSEN,
Mwmfmraiifs
C. SLIJKERMAN
Eiken bossen en
best eiken talhout,
J. GROOT,
J. H. VRIELINK
BAANFIETS
Zondag a.s.
in „CONCORDIA",
Wieringen
Morgen Atletiekwedstrijden
is afwezig
V E R S C H E
NIC. HOSSEN
N. SNAAS, Molenstraat G 29, Schagen Tel. 143
WAAROM DE BEWONERS VAN HET
HEIKE ER BRAND STICHTTEN EN
KLOOSTERLINGEN MOLESTEERDEN. -
De paters Trappisten van het Trappisten
klooster De Kievit, onder Zundert, hadden in
dex-tijd hunne bosschen, gelegen nabij hun
klooster, viïj toegankelijk gesteld voor het pu
bliek. Enkele maanden geleden kregen de pa
ters echter overlast van bepaalde bewoners
uit de omgeving. Het gebeurde meerdere ma
len, dat ze met een 50 man op etenstijd
kwamen bedelen óm eten. Dit op zich zelf
was nu nog niet zoo erg, maar de wijze, waar
op de bezoekers het verstrekte eten meer
malen afwezen, en de wijze," waarop de mil
de gevers soms werdeii gehoond, nam derge
lijke vormen -aan, dat de paters zich genood
zaakt zagen zich te wenden tot don burge
meester. van Zundert. Te meer was dit nopd-
zakelijk, toen' ook vrouwen de mannen kwa
men steunen in hun-mólestöerend werk en
zich niet ontzagen, de op het land werkende
kloosterlingen door woörcT en gedrag grof te
beleedigen.
Naar aanleiding van. deze gebeurtenissen heeft een
bijzondere medewerker van de N.R.Ct. tér plaatse
een uitvoerig onderzoek ingesteld, waarbij hij de
volgende merkwaardigheden vernam.
Het schijnt op zichzelf immers, dat in het over
wegend katholieke Zuiden kloosterlingen wprden
gemolesteerd en de eigendommen der kloostei*-com-
mauniteit worden vernield en in brand gestoken, is
zoo merkwaardig, dat daarvoor een diepere oorzaak
aanwezig moet zijn.
Nog merkwaardiger werd dit toen bleek, dat de
gebeurtenissen rond het Trappistenklooser niet al
leen stonden, doch dat ook in het nabijgelegen St.
Willibrord, het beruchte „Heike" ecnige geestelijken
waren gemolesteerd. Van een hunner n.1. werdexi de
fietsbanden doorgesneden, terwijl aan een ander eeni-
gC; Jiksche .vuistslagen warden toegediend.
DB ANTECEDENTEN VAN DE ST. WIL-
LIBRORDERS.
Het is ook in St. Willcbroi-d dat men de plegei-s van
al deze wandaden van den Iaatsten tijd schijnt te
moeten zoeken.
Het meerendeel van de bewoners van dit plaatsje
heeft niet alleen een geheel ander type, doch ook
een geheel andere mentaliteit dan die van het ove
rige deel van Noord-Brabant.
Naar beweerd woi'dt zou dit een gevolg zijn" Van
Spaansehe invloeden op het voox-geslacht en van het
feit, dat St. Willebrord in vroeger eeuwen een vrij
plaats was tusschen het Markiezaat Bergen óp Zoom
en de Baronie van Breda, terwijl tenslotte een ne
gen-jarige militaire bezetting van 1830 tot 1839; waar
bij de meest ongunstige vrouwspersonen in St. Willi
brord samenschoolden, haar schadelijke invloeden
nog op de tegenwoordige bewoners konden dóén gel
den.
In deze richting wijst ook dat men in de omgeving
verscheidene families aantreft, welke als typisch
kenmerk van degeneratie, geen normalen duim heb
ben. Do leden dezer families zij zijn bij de auto
riteiten bij name bekend hebben wel 5 vingers
aan elke hand, maar de duim heeft een uitgroeisel.
Hoe het ook zij: de bewoners van het Heike, die
de Brabantsche gemoedelijkheid ten eenenmale mis
sen, zijn door hun opvliegendheid en hun grenze-
looze brutaliteit door geheel West-Brabant berucht.
Van geregelden arbeid zijn zij afkeerig, zij leven
van smokkelarij, strooperij en bedelarij. Daarbij be
schikken zij als regel ruim over geld.
Aan gemeentelijke vex-ordeningen, als een ventver-
bod, enz., storen zij zich zooals burgemeester mr.
di*. Brokx van Zundert ons mededeelde niet. Wan
neer de politie hen verbaliseert, ziet men dezelfde
mcnschen een kwartier later eenige sti-aten verder
dezelfde overtreding begaan.
Geen aalmoes kan worden geweigerd.
Mr. G. G. van der Hoeven, die op eenige honder
den meters van het Trappistenklooster de buiten
plaats De Moeren bewoont, deelde ons mede, dat
men geen man of vrouw uit het Ileike die komt
bedelen zonder aalmoes durft weg te sturen, uit
vrees voor wraakneming in den vorm van bosch-
brand of anders-zins. Dikwerf komt het daarbij voor
dat men met een aalmoes van enkele centen geen
genoegen neemt en op vrij brutalen toon meer
eischt. Ook al uit vrees voor wraakneming is men
wel verplicht het plukken van boschbessen of zoo
als men daar zegt „klokkcbeien" in de bosschen vrij
te laten.
Juist dit angstgevoel schijnt echter funest te wer
ken, zoodat het langzamerhand gewoonte is gewor
den, dat wanneer men een Heikesman één vinger
geeft, hij 'de geheele hand neemt.
Vrijgevigheid van de Trappisten.
Zoo is het in feite ook bij het Trappistenklooster
gegaan, waar 62 paters en broeders ver van de be
woonde wereld door landbouw en veeteelt in hun
onderhoud voorzien.
Mcnschen van de meest onderscheiden stand en
ontwikkeling leven daar in een broederlijke gemeen
schap samen en zoo werkt b.v een zoon van een der
oudste adellijke families en broeder op het veld naast
een gewezen sigarenn?ajser uit Eindhoven en -eep
landarbeider uit Groningen,
Van de 62 religieusen in deze communiteit zijn
er slechts vier die spreken mogen, nl. de prior, de
z.g. gastenpater, de patei*-bedrijfsleider en de broe
der-pater.
De pater-bedrijfsleider die o.m. economie gestu
deerd heeft, was zoo bereiwillig ons uitvoerig om
trent de moeilijkheden in te lichten.
Een van de regels der communiteit is het geven
van aalmoezen aan ieder, die er om vraagt. Hoofd
zakelijk bestaan deze aalmoezen in voedsel, zoodat
't zoo lang 't klooster bestaat gewoonte is geweest,
dat ieder die aan de kloosterpoort aanklopt, al naar
gelang van den tijd van den dag, een brood- of een
warmen maaltijd kreeg.
Aanvankelijk was dit aantal niet zoo groot,
doch langzamerhand steeg dit zoo onrustbarend, dat
vooral gedurende het laatste jaar regelmatig 40 tot
50 bewoners van het Heike niet uit armoede doch
uit gemakzucht aan de kloosterpoort om een war
men maaltijd aankloppen,
Hoewel de kloosterlingen tengevolge van de crisis
nauwelijks zelf meer in het onderhoud van 62 men-
schen kunnen voorzien, bleven zij overeenkomstig
hun kloosterregel deze maaltijden verstrekken.
Inhaligheid van de Heikesmenschen.
De Heikesmenschen echter vroegen steeds meer,
hetgeen op den duur tot moeilijkheden aanleiding
moest geven.
Deze moeilijkheden ontstonden dan ook dit voor
jaar tijdens de 40-daagsche vasten, wanneer de
kloosterbewoners, die normaal lactovegetarisch le
ven, volgens hun ascetische orde-regels zuiver vege
tarisch voedsel nuttigen.
Dit voedsel werd ook verstrekt aan de bedelende
Heikesmenschen, welke daarmede geen genoegen na
men en 't gewone lactovegetarische voedsel eischten.
Toen deze eisch werd ingewilligd, was het hek van
de dam en werd steeds meer gevraagd. Maar tenslotte
kon en mocht, aan verdere eischen niet worden vol
daan. De Heikesmenschen trachtten daarop aan de
kloosterpoort door razen en tieren te imponeeren.
Toen men daar echter met behulp van de pi*ior
voet bij stuk hield, begon men de op het land wer
kende paters en broeders, die krachtens hun klooster
voorschriften niet mogen spreken, uit te jauwen en
zeer onbehoorlijke taal toe te voegen, waarbij ook de
vrouwen te hulp geroepen werden, die zich niet ont
zagen haar opmerkingen van exhibionistische hande
lingen gepaaid te laten gaan.
Dit alles geschiedde op het eigen terrein der
kloosterorde, waar feitelijk volgens een strenge uit
leg der ordevoorschriften géén vrouw haar voet mag
zetten.
Verboden toegang hielp niet.
Ten einde raad stelde de prior zich daarop met
de wereldlijke autoriteiten in verbinding, welke hem
dc raad gaven alle wegen rond het klooster van een
bordje „verboden toegang" te voorzien en alleen de
hoofdtoegang tot de kloosterpoort vrij te laten.
Zoodoende zou de politie en speciaal de marechaus
see, ieder wiens aanwezigheid in de bosschen en
landerijen niet gewenscht was, daaruit kunnen ver
wijderen, terwijl de kloosterlingen toch hun Charita
tieve taak konden blijven uitoefenen.
De bordjes Verboden toegang werden geplaatst,
doch nog denzelfden nacht uitgerukt en vernield.
Nieuw geplaatste bordjes werden hierop onge
moeid gelaten, doch aan het verbod stoorde niemand
zich, terwijl 40 lot 50 menschen per dag zich aan
de kloosterpoort om voeding bleven aanmelden. Zoo
ver ging dat, dat de boschbessenplukkers de vorige
week geen brood meer mee van huis namen, doch
dat om 12 uur aan dc kloosterpoort kwamen op-
cischen.
Gedurende 14 achtereenvolgende dagen heeft de
marechaussee op uitdrukkelijk verzoek van den
prior geen proces-verbaal opgemaakt, doch alleen
waarschuwingen uitgedeeld.
De eerste brandstichting.
Daarna is men echter tot het opmaken van proces
verbaal overgegaan en den dag daarna, op een Zon
dag tijdens de Hoogmis, had de eerste brandstich-
ting plaats. Dit werd door andere baldadigheden ge
volgd en zal wellicht door nog meer gevolgd worden.
De Heikesmenschen aldus zeide ons de pater
bedrijfsleider gevoelen zich zeer ten onrechte door
de marechaussee in hun persoonlijke vrijheid, welke
feitelijk ongebondenheid is, aangetast en nemen
daarvoor wraak op onze eigendommen.
Inderdaad schijnt hierin de oorzaak der baldadig
heden te moeten worden gezocht, zoodat de wraak
neming niet de kloostercommaunileit geldt, waar
van men nooit anders dan goed heeft ondervonden,
doch de geüniformeerde macht, waarin de Heikes
man zijn natuurlijke vijand ziet.
Als slot van ons onderhoud met de patei'-bedrijfs-
leider deelde deze ons nog lachend mede, dat de
boete volgende op de pi'oces-verhalen wel even als
gewoonlijk betaald zou worden doorde pastoor
van St. Willebrord.
De molestatie van kapelaans.
En daarmee belandden wij tegelijkertijd aan de
vraag wat de diepere oorzaak is, dat te St. Wille
brord eenige malen de kapelaans zijn gemolesteerd.
In feit ligt den oorzaak in dezelfde omstandighe
den als bij de gebeurtenissen rond het Trappisten
klooster, n.1. dat de Heikesmenschen zich in hun
persoonlijke ongebondenheid voelen aangetast.
De tegenwoordige pastoor, de heer Bastiaansen,
die ontzettend veel voor de zedelijke opheffing van
het Heike hoeft gedaan, is in zijn 40-jarig pastoor
schap aldaar zooals burgemeester BrokX van
Zundert het uitdrukte, Heikesman met de Heikes-
mannen geworden. Deze gaan voor hem door het
vuur en komen met al hun moeilijkheden bij hem.
De jonge kapelaans echter schijnen van oordeel
dat de goedheid van pastoor Bastiaansen te ver gaat
en pogen door middel van kerkelijke tucht verbete
ring te brengen; met als gevolg, dat, terwijl geen
vreemdeling het zou moeten probeeren één woord
ten nadeele van de pastoor te zeggen, de beide ka
pelaans worden gemolesteerd.
Men behoeft daarin dus geenszins een verminder
de eerbied voor de kerkelijke overheid te zien, doch
eerder een gevolg van de vrije ongebonden natuur
der Heikesbewoners.
Vanzelfsprekend is het echter ook, dat de burger-
lijke overheid deze daden van terrorisme niet kan
toelaten en dat daartegen streng zal worden opge
I treden.
EN ONDERDEELEN koopt U het
voordeeligst bij:
LAAGZIJDE B 28 SCHAGEN.
Groote keuze VEENO RIJWIELEN
met Veeno anti-roest moffel, in
prijzen vanaf f35.50, met origineele
torpedonaaf en verzwaard achter
wiel.
CONCURRENTIERIJW1ELEN met
lamp en jasbeschermer. vanaf 19.75
De grootste keuze, de laagste prij
zen. Nog enkele in prima staat
zijnde GEBRUIKTE DAMESRIJ
WIELEN.
Wij verhuren TANDEMS tegen
billijke condities.
BANKETBAKKERIJ
HOOCZIJDE - TEL. 70 - SCHACEN
in Bekers en Bakjes, enz. 5 en 10 ct.
in pakken van 1/4 liter 35 ct.
In pakken van 1/2 liter
65 ct.
HET IJS IN DE PAKKEN BLIJFT 2 UUR
GOED EN IS DUS ZEER GESCHIKT OM
MEDE GENOMEN TE WORDEN.
Verkrijgbaar ln diverse smaken
Vanille, Mocca, Frambozen, Aardbeien.
WIJ VESTIGEN ER SPECIAAL UW AAN
DACHT OP DAT ONS ROOMIJS VAN DE
ALLERBESTE GRONDSTOFFEN BEREID IS
EN U NERGENS BETER PRODUCT KUNT
KRIJGEN.
Wie met een Autobus wil
op Reis,
Vraagt bij Slijkerman eerst
eens Prijs.
Beleefd aanbevelend,
DE WEEL 157 - OUDE NIEDORP.
Telef. 13.
H.H. BRANDSTOFFEN.
HANDELARENl
Een partij prima
tegen billijken prijs te koop. Te be
vragen bij J. HOGEBRUG, Driewe
gen weg, Putten (G.).
TE KOOP:
Een beste DAMESFIETS, met lamp f10.—
Een paar ROLTAFELS voor de bloembollen f5 en f3
Eenige GRONDZEEFTEN, per stuk f 2.—
En nog enkele PLATEN, per stuk f 0.75
Een ACCULADER f 5.—
Een prima RADIOTOESTEL, compl. f 35.—*
Een RADIOKAST, ook voor gramofoon f 5.—*
Een losse GRAMOFOON-MOTOR f 7.—
Eenige OUDE TOESTELLEN en ONDERDEELEN
voor spotprijzen.
Een ELECTRO DYN. LUIDSPREKER f 5.-«
Enz., enz., bij
RADIO, en GRAMOFOONHANDEL,
LAAN C 203 TELEF. 119. SCHAGEN.
JAM's, GELEI, MARMELADE,
met Penjcl in 8 minuten gereed.
PENJEL:
15 cent per pakje.
28 cent per 2 pakjes
55 cent per 4 pakjes
Penjel Afsluitvlies 15 ct. p. pak
OPECTA;
15 cent per pakje
28 cent per 2 pakjes
60 cent per flesch.
Penjel- en Opecta-recepten gratis
op aanvraag.
Penjel proefpakjes voor 1 pond jam
gratis op aanvrage bij
Centraal Drogist
HOOGZIJDE 115. SCHAGEN.
TENTEN
VELDFLESSCHEN
RUGZAKKEN
STRANDTASSCHEN
KAMPMUTSEN
DRINKBEKERS
BORDEN
BOTERDOOZEN
RIEMEN,
Enz.
Schagen
WIELRENNERS!
De Mol Speciaal met toebehooren
en De Mol Wegraces, wegens ziek
te te koop. Begoniastr. 79, Den
Helder.
te Warmenhuizen
in café SLIKKER
Landbouwboekhouden
Laat Uw boeken bijhouden
en de hiervoor betreffende
belastingzaken behan
delen door het
Administratie-
kantoor:
D. Sleutel en K. P. Zuurbier
Broekbeeklaan 5 - Bergen.
Laanweg - Tel. - Schoorl
OOG-, KEEL., NEUS. en OORARTS
Den Helder
ELK EN ZATERDAG
na 4 uur 's middags
verkrijgbaar bij
Noord A 75, Schagen
GROOTE KEUZE
als FONGERS, UNION, SPARTA, A.J.P., SENDERS,
STOKVIS, MAGNEET en GOEDKOOPERE SOORTEN
VANAF 117.75 BUITENBANDEN 18, 75, 95 en 100 cent
RIJWIELEN OOK OP GEMAKKELIJKE BETALING.
Beleefd aanbevelend,