Schagen, centrum van John D. Rockefeller 1839 - 8 Juli - 1936 Engeland wil Duitschland vertrouwen schenken. Dc opleiding voor ver= keersvliegers op Schiphol De dood van den vlieger Melrose (RADIO DE MAN, DIE GRAAG HONDERD JAAR WIL WORDEN. NA DE GOLFCLUB, DE ZANGCLUB! Uit Orinond Beach, Florida, wordt ge meld: John. D. Rockefeller zal op 8 Juli a.s. in alle stilte zijn 97en verjaardag vieren. Op dokters advies zal de geld magnaat geenbezoek mogen ontvangen. Slechts zijn familieleden zullen in zijn huis worden toegelaten. Drie jaar scheiden hem nog van zijn lOOen ver jaardag, den dag, waar John. D. Rockefeller thans alleen nog naar verlangt. Zijn eenigste doel n.1. is: zijn 'honderdsten verjaardag te bereiken. De oude magnaat leeft thans een leventje, zoo kalmpjes en rustig als geen mensch ooit in het bewegelijke Anie JOHN. D. ROCKEFELLER. rika leefde. Niemand krijgt hem te spreken, niemand hoort wat van hem. Zijn dokter verbood hem al lang het golfspel, de eenigste tak van sport, welke Rockefeller graag beoefende. Het spel is echter te. opwindend, vandaar, dat men kort geleden in dc Amérikaansche bladen kon lezen, dat „John D." een klein zangclubje had opgericht. De vrienden, die tot het clubje behooren en die beweren, dat. John D. een heldere bariton heeft, komen van tijd tot tijd in Rockefeller's kamers oefenen. Het vorig jaar heeft het zangclubje een miniatuur concert gegeven, zulks ter eere van John D's 96en verjaardag. Dit jaar evenwel doet men dat niet. John D.'s gezondheid is van dien aard, dat de oude man ook dat pretje niet meer mag hebben. John D. heeft echter maar weinig over zijn leven te zeggen, ondanks al zijn rijkdommen! Het zijn de geneesheeren, die zijn dagtaak indeelen. Sinds lang vertoont de oude man zich niet meer in zijn auto op straat. Door volledige, geestelijke en lichamelijke rust, in plaats van medicamenten en poeders, wil len de artsen den ouden heer „fit" houden. Er is echter een tijd-geweest, dat John D., de thans zoo hulpbehoevende, zielige oude man, wèl wist wat hij wilde, en hoogcre idealen- en grootere wenschen had dan: 100 jaar te willen worden! Als jongen reeds toonde de geldmagnaat een krachtigen wil en een doorzettingsvermogen, waaraan menigeen een voorbeeld kon nemen. John D. zag het levens licht te Richford in den staat New Yersey. Zijn va der was geneesheer, die al rondtrekkende zijn pillen en poeders verkocht. Op 26-jarigen leeftijd kwam John D. in een warenhuis te Cleveland. Door taaien arbeid en een groote dosis ondernemingsgeest wist John zich op te werken tot een belangrijke figuur in den petroleum-handel, welke toentertijd in op komst was. Hij werd mede-oprichter van de „STANDARD OIL CY", welke maatschappij in 1870 tot stand kwam. De onderneming kwam onder zijn bekwame leiding tot groote ontwikkeling en breidde zich allengs uit. Ten voordeele van de Standard Oil Cy. sloot Rockefeller schitterende contracten af met de spoorweg-maatschappijen; welke samenwerking ook laatstgenoemde instellingen weer ten goede kwamen. Want John D. leverde de spoorwegdirecties zooveel vrachtgoederen, dat ook onze ondernemingen van den petroleumhandel profiteerden. Als voor naamste deelhebber van de Standard Oil Cy. is Rockefeller de. beheerscher der Amerikaansche pe- troleummarkt' geworden en tevens een der rijkste menschen ter .wereld. Er is zelfs een tijd geweest, waarin John D. de eenige „milliardair" was! Door zijn ongeëvenaarde energie en handelsgeest heeft John D. zijn reus achtig concern opgebouwd en zijn macht over de petroleum-industrie is buitengewoon omvangrijk. Bij zondere mildheid heeft John D. betoond tegenover instellingen van onderwijs, wetenschap en maat schappelijk werk; begin 1930 had hij in het geheel 774 millioen dollars daarvoor besteed. Zijn bekende stichting is het Rockefeller Institute te New York voor Medische en Biologische Onderzoekingen, het welk werd gebouwd in 1909 en geheel en al bekos tigd wordt door Rockefeller. Voorts schonk John D. 50.000.000 dollars aan den General Board of Education te Washington. Vele colleges, w.o. de Universiteit van Chicago, mochten in tijden van financieelen nood op John D. rekenen. De Zending der Baptisten, van welke gemeen schap zoowel de oude als de jonge Rockefeller lid zijn, heeft in den loop der jaren eveneens belangrij ke giften van hem mogen ontvangen. John D.'s leefwijze is, zooals wij boven reeds zei den, uiterst eenvoudig. Wanneer geen enkel ouder- domskwaaltje hem te bed doet blijven, staat hij des morgens vroeg op, ontbijt, en maakt een kleine mor genwandeling in het park rond zijn winterpaleis „The Casements", waar hij in de laatste jaren ver blijf houdt. Na de behandeling van de morgenpost, komt zijn secretaris binnen, bespreekt enkele kleine zaken (belangrijke zaken zouden den ouden man opwinden!) en gaat het. morgenblad voorlezen. Ty pisch is het te weten, dat John D. zijn eigen krant heeft, d.w.z. een krant zonder opwindende lectuur. Een dergelijke editie wordt alleen maar voor hem gedrukt, dit in overeenkomst met de geneesheeren van de directie van de „American Morningpost" John D. houdt van klassieke muziek. John D. heeft zeven leefregels, waaraan hij, zoo hij zegt, zijn lang leven dankt. Deze luiden: 1. Hoedt U voor de grillen yan het weer 2. Betracht regelmaat in uw doen en Sinds onheugelijke tijden. Sinds de tijd van pijl en hoog. Toen men, bang voor 't hooge water. Terpen opwierp, hoog en droog. Toen men nog in hutten woonde. Met een rieten dak erop. Toen reeds was het plaatsje Schagen, 't Centrum van Noordhollands kop. Toen de wilde Noren kwamen. Alles roofden, wat er was. Toen bezochten zij ook Schagen, En verbrandden het tot asch. Langzaamaan kwam echter Schagen, Er toch weder bovenop. En werd het weer. als ooit te voren, 't Centrum van Noordhollands kop. Toen, ten tijde van de Graven, Overal een Burcht verscheen. Toen verrees er ook in Schagen, Een kasteel geheel van steen. Toen hier Floris 5 regeerde. Steeg de welvaart snel ten top, Schagen was nu, meer dan ooit nog, 't Centrum van Noordhollands kop. Na de moord op Floris 5 wa£. Schagen ,t toonbeeld van den strijd. Tot Graaf Albrecht werd gekozen. Spoedig kwam er nu een beter tijd. Schagen kreeg nu zijn week- en jaarmarkt. Schagen bouwde zich weer op. Schagen was weer. ondanks alles, 't Centrum van Noordhollands kop. Er ontstond een dienst op Alkmaar, Met een trekschuit, veilig, vlug, 's Morgens om 3 uur vertrok men, 's Avonds kon men weer terug! Schagen kreeg zijn industrieën. Landbouw, veeteelt enzoovoort, Schagen was, dat bleek uit alles, 't Centrum van Noordholland-Noord. Toen de Spoorwegen ontstonden. Werd dat ook alras bemerkt. En werd aan de lijn naar Schagen, Met bekwamen spoed gewerkt. Schagen zelf, dat ook niet stilzat. Legde goede wegen aan. Zoodat men van alle kanten, Schagen in- en uit kon gaan. Toen de groote Noord-Oost-Polder. Door de Staat werd drooggelegd. Toen bemerkte men, dat Schagen, Tóch nog iets ontbrak. Terécht! Schagen had nu wel zijn Spoorlijn, En de wegen waren goed. Maar wat geeft dit. als men granen. Toch per schip vervoeren moet? Schagen moest kanalen hebben. Aan een haven was men toe. Dit was alles gauw bekeken. Maar de groote vraag was: Hoe? De kanalen en de haven. Hadden tegen, hadden vóór, 't Had veel „voeten in de aarde'-. Maar toch kwamen ze er door. Overal werd nu gemeten. Bruggen werden aanbesteed. Met behulp van de machines. Was men in een wip gereed. Zoden werden afgestoken. Grijpers grepen in de grond. En 't gedreun van de machines. Was te hooren, ver in 't rond. Zoo werd het kanaal gegraven. Midden tusschen 't vrucht'bre land. En na maanden van hard werken, Kwam de heele zaak tot stand. Schagen heeft nu zijn kanalen. En een haventje, tip-top! Méér dan ooit nog is nu Schagen, 't Centrum van Noordhollands kop! laten; 3. Vermijdt allen overdaad; 4. Behoudt uw goed humeur; 5. Vermijdt ergernissen, groot of klein; 6. Zorg voor gepaste ontspanning; 7. Blijf be langstelling hebben in de wereld Wij hopen voor den ouden John D., dat het hem niet veel moeite zal kosten zijn lOOen geboortedag te bereiken! In een hoofdartikel onder het opschrift „De Vol kenbond en Duitschland", schrijft de Times ö.a.: Het voortdurend herhaalde gezegde van Baldwin .Frankrijk en Duitschland moeten tot elkaar wor den gebracht" eischt nadere verklaring. Engeland is bereid heel ver te gaan in het waarborgen van de onaantastbaarheid van Franseh gebied. De veiligheid van Noord- Frankrijk, België en Nederland vormt een erkend Britsch belang. Maar de Britsche opinie wil geen Franseh leider schap aanvaarden over het geheele terrein van de buitenlandsche politiek of verantwoordelijkheid aan vaarden voor alle verbintenissen, die Frankrijk se dert den oorlog in den vorm van bondgenootschap pen aan den anderen kant van Duitschland heeft aangegaan. En, wat Duitschland, aangaat, dé Brit sche opinie is vastbesloten het vredesaanbod van Hitier nauwkeurig te onderzoeken, aangezien het de beste onmiddellijke kans biedt op een stabilisatie van West-Europa. Godsdienstvervolgingen, anti semitisme, vrijheidsonderdrukking hebben geen goed gedaan aan de Engclsch-Duitsche toenadering. Grei- sers rede in Genève heeft alleen de tegenstanders daarvan in de kaart gespeeld. Maar er js geen plaats voor vertrouwen of wantrouwen ten aanzien van Duitschland's oprechtheid en minst van al is er plaats voor een vermindering van het vastberaden herstel tot een doelmatig peil van de Britsche be wapening. Uitgesproken wantrouwen kan alleen wantrouwen wekken en opgevat worden als een teeken van zwakheid. Geen enkele waarborg heeft zin, wanneer er geen goede trouw achter steekt., een duidelijke overeen stemming met Duitschland zou niet alle problemen ter wereld oplossen, maar het zou een sterke basis geven om op te bouwen en de Britsche openbare meening is van plan daar de proef mee te nemen. Een woonschuit voor de leerlin gen in de Ringvaart. De leerlingen van de opleiding voor verkeers vlieger, verbonden aan de Kweekschool voor de zeevaart brengen telkenjare ongeveer vier en een halve maand op Schiphol door, waar het practische gedeelte van hun opleiding een bijna voortdurende aanwezigheid op de luchthaven vereischt. In den aanvang van deze opleiding, omstreeks 1931, toen een zestal jongelui op deze wijze ge oefend werden, konden zij nog ondergebracht worden als pensiongasten bij omwonenden op den dijk, doch toen het aantal leerlingen groo- ter werd en het gewenscht bleek een collectief onderdak voor hen te vinden, waardoor ook be tere controle mogelijk was, werd voor dit doel een loods ingericht, die echter een primitieve woongelegenheid bood. Thans, nu het aantal leerlingen en adspiran- ten de veertig nadert, heeft men een ideale op lossing voor het woonvraagstuk gevonden. In de Ringvaart tegenover Schiphol dicht bij de nieu we brug, ligt een groote woonark, die speciaal voor dit doel is gebouwd en gistermorgen offi ciéél aan den Rijksluchtvaartdienst is overge dragen en in gebruik gesteld. Op het bovendek van de woonark waren tegen elf uur verschillende autoriteiten verzameld. "Veertien leerlingen van de opleiding voor ver keersvlieger stonden op het dek opgesteld. De heer van Linden van de Rijksgebouwen dienst sprak zijn vreugde er over uit een derge lijke woongelegenheid aan den Rijksluchtvaart dienst te kunnen overdragen en getuigde van zijn grootè waardeering voor de Nederlandsche Beton Maatschappij, die op zoo vlotte wijze een zoo fraai st/uk werk geleverd had. Hij wekte de leerlingen op ook aan boord de tucht te hand haven in genegenheid voor het zelfgekozen vak. De heer van Ede van de Pais schetste de ont wikkeling van de opleiding voor verkeersvliegers en de daarmede parallel loopende vooruitgang in de wijze van huisvesting. Ook hij richtte zich tenslotte tot de jongelui van de opleiding, die onder goede zorg aan boord van dit schip een prac.htigen tijd tegemoet gaan. Jhr. van Lennep sprak namens de Commissa rissen van de Kweekschool voor de scheepvaart en tenslotte gaf de commandant voor de Kweek school de heer van der Hiel het sein om de aan de achtermast opgerolde Kweekschoolvlag te doen ontplooien. Na afloop van deze kleine plech tigheid bezichtigden de aanwezigen het schip, dat 46 m. lang en 6.20 m. breed is en slaapgele genheid biedt aan veertig leerlingen. Het is ge bouwd op zestien waterdichte betonnen bakken, zoodat in geval van aanvaring en lekstooten van een dezer bakken het schip even goed blijft drij ven. De slaapruimte voor de leerlingen is ver deeld in boxen waarin zijn aangebracht twee boven elkaar gelegen opklapbare bedden als mede een waschgelegenheid met stroomend water Aan boord zijn voorts douche-kamers, hutten voor den commandant, den bootsman en den kok, een ruime eetzaal die tegelijkertijd studie- en leeslokaal is alsmede een groot kombuis waar het fornuis met vloeibaar butaan-gas wordt gestookt. GAAT DE GRAAF VAN COVADONGA OPNIEUW TROUWEN? New York, 6 Juli. (A.N.P.). De „Times" meldt dat de graaf van Covadonga, de oudste zoon van den ex-koning van Spanje, na de scheiding van zijn tegenwoordige vrouw, weer in het huwelijk wil tre den met een andere Cubaansche, de dochter van een tandarts. Martha Rocafort. De graaf zou het Vaticaan verzocht hebben zijn eerste huwelijk te annuleeren. GEEN MOTORGONDELS IN DE KANALEN VA.N VENETIë. Dezer dagen verscheen in een der kanalen van Venetië een motorgondel, hetgeen de algemeene ver ontwaardiging opwekte. De prefect heeft thans het varen van motorgondels, dat beschouwd wordt als een schennis van de karakteristiek der stad, ver boden. Omtrent den vliegramp, die het leven heeft ge kost van den bekenden piloot Melrose, kan nog het volgende worden gemeld: Melrose was reeds bij slecht weer opgestegen voor een vlucht naar Adelaide. Als passagier had hij in zijn toestel den heer A. G. Campbell, mijn ingenieur, directeur van North Broken Hiil Ltd. Wat zich nu precies béven Melton heeft afgespeeld zal een nader onderzoek moeten trachten uit te ma ken. Volgens sommigen had Melrose reeds beslo ten naar Melbournè terug te keeren, daar het weer voor verder vliegen al te slecht was geworden. An deren meen en te hebben kunnen vaststellen, dat hij nog niet op den terugweg was, maar trachtte een noodlanding te maken en te dien einde boven Mel ton cirkelde. Welke van deze beide lezingen de juis te is, kan op het oogenblik niet worden vastgesteld:. In ieder geval blijft het feit bestaan, dat op een gegeven oogenblik het toestel van Melrose, gelijik ooggetuigen zeggen „uiteen leek te springen". Brok stukken van de vliegmachine werden later tot. op| grooten afstand teruggevonden, evenals de lijken van dc beide inzittenden, die naar het schijnt uit het toestel zijn gevallen voor de explosie plaats had. Zij werden, vrecselijk verminkt en bijna onherken* baar, gevonden tusschen overblijfselen van het toe-; stel. Het staat wel vast, dat Melrose zoowel als Campbell reeds overleden waren, voor zij op den grond neergekomen waren. 300 JODEN IN PALESTINA DOOR VOEDSEL VERGIFTIGD. De correspondent van de „Daily Telegraph" meldt uit Jeruzalem: Tijdens het weekend zijn onder de armste deelen van de Joodsche bevolking in Jeru zalem ongeveer 300 gevallen van vergiftiging voor-; gekomen. 24- Joden moesten in het ziekenhuis wor den opgenomen. Een is reeds overleden. Tot dusverre zijn nog geen bewijzen verkregen voor opzettelijke vergiftiging van de gebruikte levensmiddelen. Er wordt echter een chemisch onderzoek ingesteld. Men meent te moeten zoeken in de richting van een groote voorraad visch, die Vrijdag uit Bagdad in Jeruzalem is aangekomen en die tegen buitenge woon lagen prijs is verkocht. DUITSCHLAND BLIJFT OOSTENRIJK BEDREIGEN. Besprekingen tusschen Schuschnigg en von Papen vruchteloos? Weenen, 6 Juli. In wel ingelichte kringen ge looft men, dat de besprekingen tusschen Schusch nigg en von Papen geen resultaten hebben opgele verd. Men verwacht dan ook geen vermindering in de spanning tusschen Duitschland en Oostenrijk. GROOTE FABRIEKSBRAND IN ENGELAND. Een geval van sabotage? De model-afdeeling van de Bessemer staalfabrie ken in Sheffield, is Zondag door een grooten brand vernield. De fabrieken werken op het oogenblik aan de uitvoering van bestellingen op militair ge bied voor de regeering. Volgens een bericht in de „Daily Herald" bestaat verdenking, dat de brand door sabotage verklaard moet worden. WOENSDAG 8 JULI. HILVERSUM (1875 M.) VARA-uitzending. 8.00 Grampl; 9.30 Keuken- praatje; 10.00 Morgenwijding VPRO; 10.15 Orvitropia viool, piano, voordracht en causerie over de arbei dersbeweging in Frankrijk; 12.00 Grampl; 12.30— I.45 Dc Flierefluiters mmv. solist en grampl; 2.30 Voor de vrouw; 3.00 Voor de kinderen; 5.30 Grampl; G.00 Dansmuziek; 6.30 Orgelspel; 7.00 Sportuitzen- ding; 7.15 De Krekeltjes; 7.40 Grampl; 8.00 Herhaling SOS-berichtcn; S.05 Nieuwsberichten A.N.P. en VA- RA-Varia; 8.15 U. d. Stadsschouwburg, Amsterdam, Revue-uitzending mmv. solisten, dameskoor en symphonisch jazzorkest; 10.00 Berichten A.N.P.; 10.05 E. Walis en zijn orkest; 11.00 De Notenkra kers; 11.5512.00 Grampl. XT™r HILVERSUM (301 M.) NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15—9.30 Grampl; 10.30 Morgendienst; 11.00—12.00 Ensemble v. d. Horst; 12.15 Grampl; 12.30 Vervolg concert; 1.30 Grampl; 2.15 Pianorecital; 3.00 Chr. lectuur; 3.30— 4.00 Toespraak; 4.00 Zang en viool; 5.00 Kinderuur; 6.00 Friesche voordracht; 6.30 Afgestaan; 7.00 Be richten; 7.15 Landbouwhalfuur; 7.45 Reportage; S.00 Berichten A.N.P.S.15 Orgelspel; 9.00 Paedagogische causerie; 9.30 Chr. Gem. Zangvereen. „Halleluja"; (Om 10.05 Berichten A.N.P.); 10.30—11.30 Grampl. DROITWICH (1500 M.) II.20 Populair concert; 12.20 Orgelspel; 12.50 Gram. pl; 1-20 BBC-Empire-Orkest. mmv. solist; 2.20 Geiger en zijn orkest; 3.05 Pianorecital; 3.35 Militair orkest? 4.20 Vesper; 5.10 Grampl; 5.35 Dansmuziek; 6.20 Be richten; 6.50 BBC-Militair-orkest; 7.35 Kwintetconcert 8.20 Populair concert; 8.50 BBC-Orkest. mmv. soliste? 9.50 Berichten; 10.20 Voordracht; 10.30 BBC-Theater- orkest mmv. solist; 11.35—12.20 Dansmuziek. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Grampl; 11.20 Orkestconcert; 2.50 Con cert; 4.20 Grampl; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Zang; 9.05 Radiotooneel; 11.0512.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN (456 M.) 6.o0 en 12.20 Orkestconcert; 1.35 Symphonieconcert; 2.35 Grampl; 4.50 Weragkamerorkest 6.20 Gevar. con cert; 7.00 Grampl; S.35 Bach-concert; 9.25—12.20 Vroolijk programma. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Salonorkest; 1.30 Dans- muziek; 1.50—2.20 en 5.20 Grampl; 6.20 Kamermu ziek; 7.20 Grampl; 8.20 Symphonieconcert; 10.30 11.20 Dansmuziek; 484 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Dansr muziek; 1.30 Salonorkest; 1.50—2.20 Grampl; 5.25 Cabaret; 5.50 Grampl; 6.35 Salonorkest; 8.20 Omroep orkest; 9.20 Radiotooneel; 10.30—11.20 Grampl. DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 8.35 Grampl; 9.05 Bach-concert; 9.55 Grampl; 10.20 Berichten; 10.35 Olympiade-nieuws; 10.50 Viool en piano; 11.05 Weerbericht; 11.20—12.20 Dansmuziek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 8