Schagen, centrum van
John D. Rockefeller
1839 - 8 Juli - 1936
Engeland wil Duitschland
vertrouwen schenken.
Dc opleiding voor ver=
keersvliegers op Schiphol
De dood van den vlieger
Melrose
(RADIO
DE MAN, DIE GRAAG HONDERD
JAAR WIL WORDEN. NA DE
GOLFCLUB, DE ZANGCLUB!
Uit Orinond Beach, Florida, wordt ge
meld: John. D. Rockefeller zal op 8 Juli
a.s. in alle stilte zijn 97en verjaardag
vieren. Op dokters advies zal de geld
magnaat geenbezoek mogen ontvangen.
Slechts zijn familieleden zullen in zijn
huis worden toegelaten.
Drie jaar scheiden hem nog van zijn lOOen ver
jaardag, den dag, waar John. D. Rockefeller thans
alleen nog naar verlangt. Zijn eenigste doel n.1. is:
zijn 'honderdsten verjaardag te bereiken. De oude
magnaat leeft thans een leventje, zoo kalmpjes en
rustig als geen mensch ooit in het bewegelijke Anie
JOHN. D. ROCKEFELLER.
rika leefde. Niemand krijgt hem te spreken, niemand
hoort wat van hem. Zijn dokter verbood hem al
lang het golfspel, de eenigste tak van sport, welke
Rockefeller graag beoefende. Het spel is echter te.
opwindend, vandaar, dat men kort geleden in dc
Amérikaansche bladen kon lezen, dat „John D." een
klein zangclubje had opgericht. De vrienden, die tot
het clubje behooren en die beweren, dat. John D.
een heldere bariton heeft, komen van tijd tot tijd in
Rockefeller's kamers oefenen. Het vorig jaar heeft
het zangclubje een miniatuur concert gegeven, zulks
ter eere van John D's 96en verjaardag. Dit jaar
evenwel doet men dat niet. John D.'s gezondheid is
van dien aard, dat de oude man ook dat pretje niet
meer mag hebben.
John D. heeft echter maar weinig over zijn leven
te zeggen, ondanks al zijn rijkdommen! Het zijn de
geneesheeren, die zijn dagtaak indeelen. Sinds lang
vertoont de oude man zich niet meer in zijn auto
op straat. Door volledige, geestelijke en lichamelijke
rust, in plaats van medicamenten en poeders, wil
len de artsen den ouden heer „fit" houden.
Er is echter een tijd-geweest, dat John D., de
thans zoo hulpbehoevende, zielige oude man, wèl
wist wat hij wilde, en hoogcre idealen- en grootere
wenschen had dan: 100 jaar te willen worden! Als
jongen reeds toonde de geldmagnaat een krachtigen
wil en een doorzettingsvermogen, waaraan menigeen
een voorbeeld kon nemen. John D. zag het levens
licht te Richford in den staat New Yersey. Zijn va
der was geneesheer, die al rondtrekkende zijn pillen
en poeders verkocht. Op 26-jarigen leeftijd kwam
John D. in een warenhuis te Cleveland. Door taaien
arbeid en een groote dosis ondernemingsgeest wist
John zich op te werken tot een belangrijke figuur
in den petroleum-handel, welke toentertijd in op
komst was. Hij werd mede-oprichter van de
„STANDARD OIL CY", welke maatschappij in 1870
tot stand kwam. De onderneming kwam onder zijn
bekwame leiding tot groote ontwikkeling en breidde
zich allengs uit. Ten voordeele van de Standard Oil
Cy. sloot Rockefeller schitterende contracten af met
de spoorweg-maatschappijen; welke samenwerking
ook laatstgenoemde instellingen weer ten goede
kwamen. Want John D. leverde de spoorwegdirecties
zooveel vrachtgoederen, dat ook onze ondernemingen
van den petroleumhandel profiteerden. Als voor
naamste deelhebber van de Standard Oil Cy. is
Rockefeller de. beheerscher der Amerikaansche pe-
troleummarkt' geworden en tevens een der rijkste
menschen ter .wereld.
Er is zelfs een tijd geweest, waarin John D. de
eenige „milliardair" was! Door zijn ongeëvenaarde
energie en handelsgeest heeft John D. zijn reus
achtig concern opgebouwd en zijn macht over de
petroleum-industrie is buitengewoon omvangrijk. Bij
zondere mildheid heeft John D. betoond tegenover
instellingen van onderwijs, wetenschap en maat
schappelijk werk; begin 1930 had hij in het geheel
774 millioen dollars daarvoor besteed. Zijn bekende
stichting is het Rockefeller Institute te New York
voor Medische en Biologische Onderzoekingen, het
welk werd gebouwd in 1909 en geheel en al bekos
tigd wordt door Rockefeller.
Voorts schonk John D. 50.000.000 dollars aan den
General Board of Education te Washington. Vele
colleges, w.o. de Universiteit van Chicago, mochten
in tijden van financieelen nood op John D. rekenen.
De Zending der Baptisten, van welke gemeen
schap zoowel de oude als de jonge Rockefeller lid
zijn, heeft in den loop der jaren eveneens belangrij
ke giften van hem mogen ontvangen.
John D.'s leefwijze is, zooals wij boven reeds zei
den, uiterst eenvoudig. Wanneer geen enkel ouder-
domskwaaltje hem te bed doet blijven, staat hij des
morgens vroeg op, ontbijt, en maakt een kleine mor
genwandeling in het park rond zijn winterpaleis
„The Casements", waar hij in de laatste jaren ver
blijf houdt. Na de behandeling van de morgenpost,
komt zijn secretaris binnen, bespreekt enkele kleine
zaken (belangrijke zaken zouden den ouden man
opwinden!) en gaat het. morgenblad voorlezen. Ty
pisch is het te weten, dat John D. zijn eigen krant
heeft, d.w.z. een krant zonder opwindende lectuur.
Een dergelijke editie wordt alleen maar voor hem
gedrukt, dit in overeenkomst met de geneesheeren
van de directie van de „American Morningpost"
John D. houdt van klassieke muziek. John D. heeft
zeven leefregels, waaraan hij, zoo hij zegt, zijn lang
leven dankt. Deze luiden: 1. Hoedt U voor de grillen
yan het weer 2. Betracht regelmaat in uw doen en
Sinds onheugelijke tijden.
Sinds de tijd van pijl en hoog.
Toen men, bang voor 't hooge water.
Terpen opwierp, hoog en droog.
Toen men nog in hutten woonde.
Met een rieten dak erop.
Toen reeds was het plaatsje Schagen,
't Centrum van Noordhollands kop.
Toen de wilde Noren kwamen.
Alles roofden, wat er was.
Toen bezochten zij ook Schagen,
En verbrandden het tot asch.
Langzaamaan kwam echter Schagen,
Er toch weder bovenop.
En werd het weer. als ooit te voren,
't Centrum van Noordhollands kop.
Toen, ten tijde van de Graven,
Overal een Burcht verscheen.
Toen verrees er ook in Schagen,
Een kasteel geheel van steen.
Toen hier Floris 5 regeerde.
Steeg de welvaart snel ten top,
Schagen was nu, meer dan ooit nog,
't Centrum van Noordhollands kop.
Na de moord op Floris 5 wa£.
Schagen ,t toonbeeld van den strijd.
Tot Graaf Albrecht werd gekozen.
Spoedig kwam er nu een beter tijd.
Schagen kreeg nu zijn week- en jaarmarkt.
Schagen bouwde zich weer op.
Schagen was weer. ondanks alles,
't Centrum van Noordhollands kop.
Er ontstond een dienst op Alkmaar,
Met een trekschuit, veilig, vlug,
's Morgens om 3 uur vertrok men,
's Avonds kon men weer terug!
Schagen kreeg zijn industrieën.
Landbouw, veeteelt enzoovoort,
Schagen was, dat bleek uit alles,
't Centrum van Noordholland-Noord.
Toen de Spoorwegen ontstonden.
Werd dat ook alras bemerkt.
En werd aan de lijn naar Schagen,
Met bekwamen spoed gewerkt.
Schagen zelf, dat ook niet stilzat.
Legde goede wegen aan.
Zoodat men van alle kanten,
Schagen in- en uit kon gaan.
Toen de groote Noord-Oost-Polder.
Door de Staat werd drooggelegd.
Toen bemerkte men, dat Schagen,
Tóch nog iets ontbrak. Terécht!
Schagen had nu wel zijn Spoorlijn,
En de wegen waren goed.
Maar wat geeft dit. als men granen.
Toch per schip vervoeren moet?
Schagen moest kanalen hebben.
Aan een haven was men toe.
Dit was alles gauw bekeken.
Maar de groote vraag was: Hoe?
De kanalen en de haven.
Hadden tegen, hadden vóór,
't Had veel „voeten in de aarde'-.
Maar toch kwamen ze er door.
Overal werd nu gemeten.
Bruggen werden aanbesteed.
Met behulp van de machines.
Was men in een wip gereed.
Zoden werden afgestoken.
Grijpers grepen in de grond.
En 't gedreun van de machines.
Was te hooren, ver in 't rond.
Zoo werd het kanaal gegraven.
Midden tusschen 't vrucht'bre land.
En na maanden van hard werken,
Kwam de heele zaak tot stand.
Schagen heeft nu zijn kanalen.
En een haventje, tip-top!
Méér dan ooit nog is nu Schagen,
't Centrum van Noordhollands kop!
laten; 3. Vermijdt allen overdaad; 4. Behoudt uw
goed humeur; 5. Vermijdt ergernissen, groot of
klein; 6. Zorg voor gepaste ontspanning; 7. Blijf be
langstelling hebben in de wereld
Wij hopen voor den ouden John D., dat het hem
niet veel moeite zal kosten zijn lOOen geboortedag
te bereiken!
In een hoofdartikel onder het opschrift „De Vol
kenbond en Duitschland", schrijft de Times ö.a.:
Het voortdurend herhaalde gezegde van Baldwin
.Frankrijk en Duitschland moeten tot elkaar wor
den gebracht" eischt nadere verklaring.
Engeland is bereid heel ver te gaan in het
waarborgen van de onaantastbaarheid van
Franseh gebied. De veiligheid van Noord-
Frankrijk, België en Nederland vormt
een erkend Britsch belang.
Maar de Britsche opinie wil geen Franseh leider
schap aanvaarden over het geheele terrein van de
buitenlandsche politiek of verantwoordelijkheid aan
vaarden voor alle verbintenissen, die Frankrijk se
dert den oorlog in den vorm van bondgenootschap
pen aan den anderen kant van Duitschland heeft
aangegaan. En, wat Duitschland, aangaat, dé Brit
sche opinie is vastbesloten het vredesaanbod van
Hitier nauwkeurig te onderzoeken, aangezien het de
beste onmiddellijke kans biedt op een stabilisatie
van West-Europa. Godsdienstvervolgingen, anti
semitisme, vrijheidsonderdrukking hebben geen goed
gedaan aan de Engclsch-Duitsche toenadering. Grei-
sers rede in Genève heeft alleen de tegenstanders
daarvan in de kaart gespeeld. Maar er js geen
plaats voor vertrouwen of wantrouwen ten aanzien
van Duitschland's oprechtheid en minst van al is er
plaats voor een vermindering van het vastberaden
herstel tot een doelmatig peil van de Britsche be
wapening. Uitgesproken wantrouwen kan alleen
wantrouwen wekken en opgevat worden als een
teeken van zwakheid.
Geen enkele waarborg heeft zin, wanneer er geen
goede trouw achter steekt., een duidelijke overeen
stemming met Duitschland zou niet alle problemen
ter wereld oplossen, maar het zou een sterke basis
geven om op te bouwen en de Britsche openbare
meening is van plan daar de proef mee te nemen.
Een woonschuit voor de leerlin
gen in de Ringvaart.
De leerlingen van de opleiding voor verkeers
vlieger, verbonden aan de Kweekschool voor de
zeevaart brengen telkenjare ongeveer vier en
een halve maand op Schiphol door, waar het
practische gedeelte van hun opleiding een bijna
voortdurende aanwezigheid op de luchthaven
vereischt.
In den aanvang van deze opleiding, omstreeks
1931, toen een zestal jongelui op deze wijze ge
oefend werden, konden zij nog ondergebracht
worden als pensiongasten bij omwonenden op
den dijk, doch toen het aantal leerlingen groo-
ter werd en het gewenscht bleek een collectief
onderdak voor hen te vinden, waardoor ook be
tere controle mogelijk was, werd voor dit doel
een loods ingericht, die echter een primitieve
woongelegenheid bood.
Thans, nu het aantal leerlingen en adspiran-
ten de veertig nadert, heeft men een ideale op
lossing voor het woonvraagstuk gevonden. In de
Ringvaart tegenover Schiphol dicht bij de nieu
we brug, ligt een groote woonark, die speciaal
voor dit doel is gebouwd en gistermorgen offi
ciéél aan den Rijksluchtvaartdienst is overge
dragen en in gebruik gesteld.
Op het bovendek van de woonark waren tegen
elf uur verschillende autoriteiten verzameld.
"Veertien leerlingen van de opleiding voor ver
keersvlieger stonden op het dek opgesteld.
De heer van Linden van de Rijksgebouwen
dienst sprak zijn vreugde er over uit een derge
lijke woongelegenheid aan den Rijksluchtvaart
dienst te kunnen overdragen en getuigde van zijn
grootè waardeering voor de Nederlandsche Beton
Maatschappij, die op zoo vlotte wijze een zoo
fraai st/uk werk geleverd had. Hij wekte de
leerlingen op ook aan boord de tucht te hand
haven in genegenheid voor het zelfgekozen vak.
De heer van Ede van de Pais schetste de ont
wikkeling van de opleiding voor verkeersvliegers
en de daarmede parallel loopende vooruitgang
in de wijze van huisvesting. Ook hij richtte zich
tenslotte tot de jongelui van de opleiding, die
onder goede zorg aan boord van dit schip een
prac.htigen tijd tegemoet gaan.
Jhr. van Lennep sprak namens de Commissa
rissen van de Kweekschool voor de scheepvaart
en tenslotte gaf de commandant voor de Kweek
school de heer van der Hiel het sein om de aan
de achtermast opgerolde Kweekschoolvlag te
doen ontplooien. Na afloop van deze kleine plech
tigheid bezichtigden de aanwezigen het schip, dat
46 m. lang en 6.20 m. breed is en slaapgele
genheid biedt aan veertig leerlingen. Het is ge
bouwd op zestien waterdichte betonnen bakken,
zoodat in geval van aanvaring en lekstooten van
een dezer bakken het schip even goed blijft drij
ven. De slaapruimte voor de leerlingen is ver
deeld in boxen waarin zijn aangebracht twee
boven elkaar gelegen opklapbare bedden als
mede een waschgelegenheid met stroomend water
Aan boord zijn voorts douche-kamers, hutten
voor den commandant, den bootsman en den
kok, een ruime eetzaal die tegelijkertijd studie-
en leeslokaal is alsmede een groot kombuis waar
het fornuis met vloeibaar butaan-gas wordt
gestookt.
GAAT DE GRAAF VAN COVADONGA OPNIEUW
TROUWEN?
New York, 6 Juli. (A.N.P.). De „Times" meldt
dat de graaf van Covadonga, de oudste zoon van
den ex-koning van Spanje, na de scheiding van zijn
tegenwoordige vrouw, weer in het huwelijk wil tre
den met een andere Cubaansche, de dochter van
een tandarts. Martha Rocafort. De graaf zou het
Vaticaan verzocht hebben zijn eerste huwelijk te
annuleeren.
GEEN MOTORGONDELS IN DE KANALEN VA.N
VENETIë.
Dezer dagen verscheen in een der kanalen van
Venetië een motorgondel, hetgeen de algemeene ver
ontwaardiging opwekte. De prefect heeft thans het
varen van motorgondels, dat beschouwd wordt als
een schennis van de karakteristiek der stad, ver
boden.
Omtrent den vliegramp, die het leven heeft ge
kost van den bekenden piloot Melrose, kan nog het
volgende worden gemeld:
Melrose was reeds bij slecht weer opgestegen
voor een vlucht naar Adelaide. Als passagier had
hij in zijn toestel den heer A. G. Campbell, mijn
ingenieur, directeur van North Broken Hiil Ltd.
Wat zich nu precies béven Melton heeft afgespeeld
zal een nader onderzoek moeten trachten uit te ma
ken. Volgens sommigen had Melrose reeds beslo
ten naar Melbournè terug te keeren, daar het weer
voor verder vliegen al te slecht was geworden. An
deren meen en te hebben kunnen vaststellen, dat hij
nog niet op den terugweg was, maar trachtte een
noodlanding te maken en te dien einde boven Mel
ton cirkelde. Welke van deze beide lezingen de juis
te is, kan op het oogenblik niet worden vastgesteld:.
In ieder geval blijft het feit bestaan, dat op een
gegeven oogenblik het toestel van Melrose, gelijik
ooggetuigen zeggen „uiteen leek te springen". Brok
stukken van de vliegmachine werden later tot. op|
grooten afstand teruggevonden, evenals de lijken
van dc beide inzittenden, die naar het schijnt uit
het toestel zijn gevallen voor de explosie plaats had.
Zij werden, vrecselijk verminkt en bijna onherken*
baar, gevonden tusschen overblijfselen van het toe-;
stel. Het staat wel vast, dat Melrose zoowel als
Campbell reeds overleden waren, voor zij op den
grond neergekomen waren.
300 JODEN IN PALESTINA DOOR VOEDSEL
VERGIFTIGD.
De correspondent van de „Daily Telegraph" meldt
uit Jeruzalem: Tijdens het weekend zijn onder de
armste deelen van de Joodsche bevolking in Jeru
zalem ongeveer 300 gevallen van vergiftiging voor-;
gekomen. 24- Joden moesten in het ziekenhuis wor
den opgenomen.
Een is reeds overleden. Tot dusverre zijn nog geen
bewijzen verkregen voor opzettelijke vergiftiging
van de gebruikte levensmiddelen.
Er wordt echter een chemisch onderzoek ingesteld.
Men meent te moeten zoeken in de richting van een
groote voorraad visch, die Vrijdag uit Bagdad in
Jeruzalem is aangekomen en die tegen buitenge
woon lagen prijs is verkocht.
DUITSCHLAND BLIJFT OOSTENRIJK
BEDREIGEN.
Besprekingen tusschen Schuschnigg en
von Papen vruchteloos?
Weenen, 6 Juli. In wel ingelichte kringen ge
looft men, dat de besprekingen tusschen Schusch
nigg en von Papen geen resultaten hebben opgele
verd. Men verwacht dan ook geen vermindering in
de spanning tusschen Duitschland en Oostenrijk.
GROOTE FABRIEKSBRAND IN ENGELAND.
Een geval van sabotage?
De model-afdeeling van de Bessemer staalfabrie
ken in Sheffield, is Zondag door een grooten brand
vernield. De fabrieken werken op het oogenblik
aan de uitvoering van bestellingen op militair ge
bied voor de regeering. Volgens een bericht in de
„Daily Herald" bestaat verdenking, dat de brand
door sabotage verklaard moet worden.
WOENSDAG 8 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
VARA-uitzending. 8.00 Grampl; 9.30 Keuken-
praatje; 10.00 Morgenwijding VPRO; 10.15 Orvitropia
viool, piano, voordracht en causerie over de arbei
dersbeweging in Frankrijk; 12.00 Grampl; 12.30—
I.45 Dc Flierefluiters mmv. solist en grampl; 2.30
Voor de vrouw; 3.00 Voor de kinderen; 5.30 Grampl;
G.00 Dansmuziek; 6.30 Orgelspel; 7.00 Sportuitzen-
ding; 7.15 De Krekeltjes; 7.40 Grampl; 8.00 Herhaling
SOS-berichtcn; S.05 Nieuwsberichten A.N.P. en VA-
RA-Varia; 8.15 U. d. Stadsschouwburg, Amsterdam,
Revue-uitzending mmv. solisten, dameskoor en
symphonisch jazzorkest; 10.00 Berichten A.N.P.;
10.05 E. Walis en zijn orkest; 11.00 De Notenkra
kers; 11.5512.00 Grampl.
XT™r HILVERSUM (301 M.)
NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15—9.30
Grampl; 10.30 Morgendienst; 11.00—12.00 Ensemble
v. d. Horst; 12.15 Grampl; 12.30 Vervolg concert; 1.30
Grampl; 2.15 Pianorecital; 3.00 Chr. lectuur; 3.30—
4.00 Toespraak; 4.00 Zang en viool; 5.00 Kinderuur;
6.00 Friesche voordracht; 6.30 Afgestaan; 7.00 Be
richten; 7.15 Landbouwhalfuur; 7.45 Reportage; S.00
Berichten A.N.P.S.15 Orgelspel; 9.00 Paedagogische
causerie; 9.30 Chr. Gem. Zangvereen. „Halleluja";
(Om 10.05 Berichten A.N.P.); 10.30—11.30 Grampl.
DROITWICH (1500 M.)
II.20 Populair concert; 12.20 Orgelspel; 12.50 Gram.
pl; 1-20 BBC-Empire-Orkest. mmv. solist; 2.20 Geiger
en zijn orkest; 3.05 Pianorecital; 3.35 Militair orkest?
4.20 Vesper; 5.10 Grampl; 5.35 Dansmuziek; 6.20 Be
richten; 6.50 BBC-Militair-orkest; 7.35 Kwintetconcert
8.20 Populair concert; 8.50 BBC-Orkest. mmv. soliste?
9.50 Berichten; 10.20 Voordracht; 10.30 BBC-Theater-
orkest mmv. solist; 11.35—12.20 Dansmuziek.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Grampl; 11.20 Orkestconcert; 2.50 Con
cert; 4.20 Grampl; 5.50 Orkestconcert; 8.20 Zang; 9.05
Radiotooneel; 11.0512.35 Dansmuziek en populair
concert.
KEULEN (456 M.)
6.o0 en 12.20 Orkestconcert; 1.35 Symphonieconcert;
2.35 Grampl; 4.50 Weragkamerorkest 6.20 Gevar. con
cert; 7.00 Grampl; S.35 Bach-concert; 9.25—12.20
Vroolijk programma.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Salonorkest; 1.30 Dans-
muziek; 1.50—2.20 en 5.20 Grampl; 6.20 Kamermu
ziek; 7.20 Grampl; 8.20 Symphonieconcert; 10.30
11.20 Dansmuziek; 484 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Dansr
muziek; 1.30 Salonorkest; 1.50—2.20 Grampl; 5.25
Cabaret; 5.50 Grampl; 6.35 Salonorkest; 8.20 Omroep
orkest; 9.20 Radiotooneel; 10.30—11.20 Grampl.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
8.35 Grampl; 9.05 Bach-concert; 9.55 Grampl; 10.20
Berichten; 10.35 Olympiade-nieuws; 10.50 Viool en
piano; 11.05 Weerbericht; 11.20—12.20 Dansmuziek.