Mn Landon
maakt zich populair*
Doodelijk ongeluk
te Heiloo
Vier dooden in
Ik start met de
„WEDLOOP TUSSCHEN DE HAAS
EN DE SCHILDPAD."
ROOSEVELT HEEFT DE BESTE
KANSEN.
WASHINGTON, Juli 1936.
Met den grooten wedloop in de Vereenig-
de Staten met als einddoel de presidents
zetel in het Witte Huis, is een aanvang
gemaakt. Roosevelt is in deze strijd fa
voriet. De weddenschappen staan op het
oogenblik 8:5 in zijn voordeel.
„Wedloop tusschen de haas en de schildpad"
noemt men in de U.S,A. de komende presidentsver
kiezing. De „haas" is Franklin D. Roosevelt, de hui
dige president, die zijn land met veel energie en veel
handigheid langs den rand van de eindelooze crisis
stuurt. De langzame „schildpad" dat is Alf Moss
man Landon, de lieveling van den door hem bestuur-
Mr. LANDON.
den staat Kansas. Hij is de man met de ouderwetsche
losse manchetten en liet eenvoudige lusteren jasje,
waarvan men nimmer gedacht had, dat hij als ver
tegenwoordiger van de republikeinen den strijd tegen
zijn machtigen democratischen rivaal zou opnemen.
Kansas-City iet of wat in de war.
Toen Amerika eenigen tijd geleden hoorde, dat de
„schildpad" Landon de candidatuur voor de presi
dentswaardigheid had aanvaard, vroegen vele Ameri
kanen zich verwonderd af: „Wat is dat voor een
man?" Nog nooit had men van een sollicitant naar
de hoogste waardigheid in de Vereenigde Staten zoo
weinig afgeweten, als ditmaal. Gouverneur Alf Lan
don was intusschen weinig ónder den indruk van dit
alles. In zijn blauw luster jasje betrok hij het hoofd
kwartier van zijn propaganda-comité en zei niets
meer dan: „Het zal een harde strijd worden maar
wij kunhen hem winnen!"
Bestaat er dan werkelijk een mogelijkheid, dat de
„schildpad" de „haas", die alle voordeelen aan zijn
zijde heeft, overwint? Wanneer men in Kansas zelf
het antwoord op deze vraag tracht te vinden, denkt
men in een krankzinnigengesticht aanbeland te zijn.
In dezen staat namelijk, waar „Alf" in het jaar 1932
gouverneur werd, zweert men bij hem. Duizenden
hebben zich vrijwillig ter beschikking gesteld, om in
de andere staten voor Landpn propaganda te maken,
de straten zijn versierd, aan alle huizen hangt de
vlag uit, orkesten spelen op de hoeken van de stra
ten, men strooit confetti, men draagt de meest vreem
de narrcncostuums en danst op de straten en dit
alles, omdat Landon presidentschapscandidaat is ge
worden. Ongetwijfeld zal Landon in Kansas een over
weldigende stemmenmeerderheid krijgen. Daarop
steunende, is hij thans bezig, zich voor November ook
in de andere staten een groote hoeveelheid vrienden
te maken. Dat zal niet zoo gemakkelijk gaan, daarom
blijft Roosevelt favoriet voor den wedstrijd en hij
noch zijn aanhangers twijfelen er aan, dat de „man
met het luster jasje" een jammerlijke nederlaag zal
lijden.
Het hoofd van de anti-lawaai campagne.
Wat men in de Staten van Landon tot voor kort
wist, was: Hij is leider van de Amerikaansche anti-
lawaai campagne. Dat is niet veel. Nu echter begint
de propaganda haar werk te doen en er bestaan een
paar heldendaden, waarmede Roosevelt's tegenstan
der kan geuren, die hun uitwerking op breede massa's
van het volk niet zullen, missen. „Alf" is gouverneur
van den eenigen staat van U.S.A., die geen schulden
heeft. In gevallen, waarin Washington de belasting-
schroef moest aandraaien, kon Landon in zijn staat
de belastingen aanzienlijk verlagen. Toen hij tot
gouverneur gekozen werd, feliciteerde zijn geslagen
voorganger hem, die met een blik op de rapporten
over de steeds kleiner wordende staatinkomsten zei-
de: „Je hebt je een schitterenden tijd voor je gouver
neurspost uitgezocht, Alf!"
Landon lachte slechts. Twee jaren later waren de
financieele aangelegenheden van Kansas in orde ge
bracht. Dat imponeert den Amerikanen buitengewoon,
maar zij willen ook iets over het particuliere leven
van Landon weten. In de U.S.A. mag men dergelijke
dingen niet verborgen houden, indien men populair
wil worden. Men moet het publiek zijn geheele fami
lieleven vertellen, met inbegrip van het dagelijksch
menu en zijn liefhebberijen in den vrijen tijd.
„Alf" oefent ijverig voor radio-redenaar.
In dit opzicht is „Alf" een echt Amerikaan en dat
is eerder goed dan slecht voor hem. Zoo luidt zijn
biografie, die men den kiezers voorzet: Hij is 48 jaar
oud, heeft grijs haar en draagt een hoekige bril. Hij
houdt van zeer goed eten, zijn lievelingsgerecht is
rauw vleesch, met uien, peper en zout. Hij kent geen
valsche trots iedereen in den staat Kansas moet
hem „Alf" noemen, de bewoners van andere staten
„Alfred". Hij vertoont aanleg voor een buikje en
maakt daar allerlei grapjes over, terwijl hij de kof
fers van zijn gasten zelf naar het station brengt, om
slank te worden. Hij gaat steeds te voet naar zijn
kantoor, niet uit slankheidsoverwegingen, doch uit
spaarzaamheid. Zijn spaarzaamheid is spreekwoor
delijk, thuis zoowel als in de politiek. Onlangs stuur
de hij een bediende naar een winkel, om twee stel
ondergoed van 1 dollar per stel voor hem te koo-
pen. Hij gaf den man 1 Vfc dollar mede en zei: „Bij
grootcre inkoopen moet men korting geven". Een der
gelijke geschiedenis slaat in bij de Amerikanen. Het
slaat ook in, indien men van al zijn kiezers een ci-
garet leent en hen bij den voornaam noemt. Ontel
bare voornamen heeft „Alf" uit het hoofd geleerd en
bovendien les genomen in het spreken voor de radio,
daar hij een ietwat onaangenaam stemgeluid heeft.
Landon is geen goed redenaar, hij spreekt vier uren
achtereen, zonder dat men een enkele maal lachen
moet. Het valt zelfs niet te ontkennen, dat zijn aan
hangers dikwijls geeuwen, indien hij spreekt. Dat
weet Landon, maar het kan hem niets schelen.
(Auteursrecht V.P.B.) (Nadruk verboden.)
BOKSEN.
DE MATCH BRABDOCK—SCHMELING.
B e r 1 ij n. De onderhandelingen inzake de
boksmatch om het wereldkampioenschap zwaar
gewicht tusschen den titelhouder Willy Braddock
en Max Schmeling zijn thans zoover gevorderd, dat
het contract met Madison Square Garden kon wor
den onderteekend. Volgens deze overeenkomst zal
de ontmoeting in Madison Square Garden tusschen
25 en 30 September van dit jaar plaats vinden.
Max Schmeling zal op 16 Augustus naar Amerika
vertrekken.
20-JARIGE MOTORRIJDER BIJ 'N
BOTSING OM HET LEVEN GEKO
MEN.
Maandagavond te omstreeks twaalf nar heeft
bij de kruising Stationsweg-Rijksweg te Hei
loo een ernstig motorongeluk: plaats gehad.
De 20-jarige motorrijder Sieverink uit Alk
maar is in volle vaart in botsing gekomen
met een personenauto. De motorbestuurder
en de duorijder werden op den weg geslin
gerd en bloedend verwond. De motorbestuur
der is met een schedelbasisfractuur in het
ziekenhuis te Alkmaar opgenomen. Gister
morgen is hij daar overleden.
De duorijder, zekere Scheyt uit Egmond-
Binnen, kreeg ernstige inwendige kneuzin
gen. Ook hij is in het ziekenhuis te Alkmaar
opgenomen.
Het motorrijwiel en de auto werden ernstig
beschadigd.
Op auto-racebaan venvondingen opgeloopen.
De kermisdagen te Heiloo zijn verder niet geheel
zonder ongevallen verloopen. Nadat Zondag eenige
bezoekers van de auto-racebaan verwondingen van
niet ernstigen aard hadden opgeloopen, hebben twee
leden van het personeel Maandagavond dusdanige
verwondingen bekomen, dat zij niet meer in staat
waren hun werkzaamheden verder te verrichten.
Toen de beide mannen zich op de baan bevonden,
konden zij op een gegeven oogenblik de aankomen
de wagentjes niet tijdig uit den weg gaan. Zij wer
den aangereden en daarbij ernstig aan de voeten
gewond. Een hunner werd daarbij de Achillcs-pecs
doorgesneden. De man is ter verpleging in het zie
kenhuis te Alkmaar opgenomen. De andere persoon
moest ter verpleging naar zijn woning worden over
gebracht. Later op den avond kwam een zevenjarig
meisje op de auto-racebaan te vallen, waarbij ook zij
verwondingen opliep.
bruinkolenmün
Tengevolge van gasvergiftiging.
In een Duitsche bruinkolenmijn nabij Breit-
scheid zijn door de uitlaatgassen van een in
den mijn opgestelden benzinemotor 4 arbei
ders gedood. Drie anderen liggen met zware
vergiftigingsverschijnselen in het ziekenhuis.
DE 40-UREN WEEK IN DE PRACTIJK.
Parijsche winkels 's Maandags gesloten.
In verband met de invoering van de veertigurige
werkweek zullen in het vervolg de levensmiddelen
winkels 's Maandags gesloten blijven. Tot nu toe ble
ven deze winkels de geheele week open. Alleen
's Zondagsmiddags waren zij gesloten, doch nu de
werkweek van 40 uur is ingevoerd is dit niet meer
mogelijk.
De slagers, kruideniers, vischwinkels en groenten-
winkels hebben besloten op Maandag te sluiten, de
andere winkels sluiten op andere dagen van de week.
De huisvrouwen ziin evenwel nog niet gewend aan
deze nieuwe regeling en meermalen vergeten zij voor
Maandag een voldoende voorraad levensmiddelen in
huis te nemen.
„Daar
moest de
politie
op
letten!"
Waarop? Nu, natuurlijk op de
verkeersfouten, die de ge
achte lezer van deze regelen
maakt ais hij weet, dat er geen
agent in de buurt is
zijn eerste vlucht met goed gevolg
eraf te brengen.
Doet men alles niet precies, zoo
als is aangegeven, dan loopt men.
kans drie seconden in levensgevaar
te verkecren en bij het ontwaken
nog een rekening van ca. 20 Pond
gepresenteerd te krijgen! Dat men
zelf gewond wordt bij deze eerste
panne, is onwaarschijnlijk: hoeveel
van dergelijke ongelukken gebeu-
den er niet, toen met het ding nog
werd geexperimenteerd?!
Maar... met een „Vloo" moet men
geduld hebben!
Bouw hem zorgvuldig, laat hem
door een vakman controleeren cn
nazien! Oefen urenlang op den
grond, tot ge precies weet, hoe ge
ermede moet omgaan. Laat er een
proefvlucht mee maken. Laat an
deren sturen, voordat je het waagt
met hem op te stijgen.
En in de eerste plaats wees
niet gehaast!
Luehtvaardigheidsdiensf
zegt: „Niet veilig!"
Tot waarschuwing voor de vele
amateurs, die in Engeland zelf
aan een babyvliegtuig var. het ty
pe der „vliegende vlooi" werken, cn
daarmede zonder voorafgaand on
derzoek willen starten, heeft de
luchtveiligheidsdienst een bulletin
gepubliceerd, dat door de techni
sche afdeeling van de universiteit
Toronto (Canada) werd afgegeven.
Daarin zijn de resultaten gepubli
ceerd over de eerste wetenschappe
lijke onderzoekingen omtrent de
Lichtvaardigheid van de „vloo".
Daarin staat o.a.:
„De vliegende vloo, die niet nauw
keurig volgens de omtrent dit type
vastgestelde maten en gewichten
is, kan nooit veilig zijn!"
Het zwaartepunt van dit toestel
moet precies op de juiste plaats
liggen: een centimeter verschil be
teeken t: val!
De Lucht-Liga van het Britsclie
rijk heeft thans het luchtvaartmi
nisterie verzocht dadelijk proeven
te nemen, teneinde het standaard
type van den „Vliegende Vloo"
vast te stellen.
De „Vliegende Vloo", zoo luidde
namelijk een recentere mededee-
ling van het luchtvaart-ministerie,
wordt door de verschillende ama
teurs in zooveel verschillende en
afwijkende typen geconstrueerd,
dat het onmogelijk zou zijn een
bewijs van luchtvaardigheid af te
geven, daar ieder toestel op zich
zelf een opvatting vertegenwoor
digt. De amateurs hebben nu ge-
ëischt, dat het luchtvaart-ministe
rie zélf een standaard-type zou
uitwerken, waarvan geen construc
teur zou mogen afwijken en dat
dan een bewijs van luchtvaardig
heid zou krijgen.
«Vliegende Vloo"
EEN GEVAARLIJKE BRÏTSCHE
LUCHTSENSATIEBEREKE
NING VAN HET ZWAARTEPUNT
VAN HET ALLERGROOTSTE
GEWICHT!
De „Vliegende Vloo" is het
nieuwste type babyvlieg
tuig, dat in Engeland ge
construeerd is. Hieronder
bericht een Britsche sport
vlieger George W. Winn-
ham over zijn ervaringen
met deze machine.
Iedere twee dagen komt er in
Engeland een „Vliegende Vloo"
klaar. Wie zes maanden aan zoo'n
vloo heeft gewerkt en daarvoor
ongeveer 100 pond Sterling heeft
neergeteld, heeft natuurlijk maar
één wensch: zoo spoedig mogelijk
te starten! Verleden week besloot
ik ook eens in zoo'n „Vliegende
Vloo" te kruipen. Op het vliegveld
Heston stelde de vroegere legerpi-
loot Putman thans vliegtuigcon
structeur een PAC-vloo ter be
schikking.
Op zekeren dag,\ toen de wind
tamelijk sterk was, ondernam ik
mijn start. Voordat ik in Putman's
machine klauterde, hadden reeds
twee anderen heel mooie vluchten
met dit toestel gemaakt. Een kwar
tier reed ik het vliegveld op en af
en noteerde in mijn geheugen de
bijzonderheden omtrent de start
baan. Steeds repeteerde ik de aan
wijzingen, die mijn leeraar mij ge
geven had.
Toen startte ik voor de cerstq
vlucht! Machine aangeslagen...
hefboom naar voren... Hobbelend
taxiede mijn machine over het gras.
Van mijn zitplaats uit, leek het wel
een voorwaartsscliuivende, groene
vlek... Toen de machine ongeveer
40 kilometer snelheid had bereikt,
trok ik de stuurknuppel naar mij
toe, in de hoop nu langzaam om
hoog te glijden. Maar niets van
dien aard had plaats! Alleen een
geweldige sprong in de lucht en
een doffe val op den grond. Ik
remde, startte nog eens. Ditmaal
maakte ik zelfs twee sprongen!
Brommerig draaide ik de machi
ne en reed terug naarm ijn leeraar.
Waarom de start niet geslaagd
was... wilde ik weten. Deze ant
woordde mij: „Als U zoo snel over
het veld rijdt, moet U den hefboom
met een ruk naar U toetrekken!"
Vastbesloten startte ik opnieuw,
deed zooals hij mij had aangeraden.
Ik kwam prachtig van den grond!
En toen, op een hoogte van vijftien
voet, beleefde ik mijn Waterloo! Ik
schoot voorbij een groote hangar...
cn toen ik een draai wilde maken
om den hoek, kwam een scherpe
windvlaag! De rechtervleugel sloeg
onmiddellijk omlaag... de linker
vleugel zwierde dreigend naast
mij omhoog! Wanhopig trok ik den
stuurknuppel naar links, om het
evenwifcht te herstellen en te laat
bedacht ik, dat deze manoeuvre bij
een vloo niets helpt!... Het had
slechts tengevolge, dat het rich-
tingsstuur scherp naar links draai
de.
De aarde schoot rechts naar mij
toe. De horizont stond angstwek
kend scheef naar links. De heele
wereld begon te draaien!
Nu, vijftien voet te vallen, is
niet erg, al vliegt men met een
snelheid van 60 kilometer per uur.
Eerst raakte de rechtervleugelpunt
den grond, toen boorde de neus
van de „vloo'1 zich in den grond, de
propeller vloog eraf, toen sloeg het
toestel op de linkervleugel om... de
voetplank werd versplinterd... nog
een zwenking en ik lag op den
grond. Neen, gekwetst was ik niet,
zij het dan alleen mijn trots!
Een auto kwam aansuizen. „Le
ve de luchtsport!" riep een van
de instructeurs mij hoonend toe...
En daarbij had ik verleden jaar
nog gezien, hoe hij zelf bij zijn eer
ste start een gat in den grond
sloeg!
Dat zal ook iedereen doen, die
nieuweling is op een „vloo". Eerst
moet hij lange ritten over den
grond maken, dan moet hij kleine
sprongen maken en eindelijk een
volmaakt-windstillen dag uitkiezen
voor zijn eerste start. Voorts moet
hij de gedragsregels, hem door zijn
leeraar ingeprent, zoo in het hoofd
hebben, dat hij onder alle omstan
digheden weet hoe te handelen.
Pas dan heeft hij een geringe kans
Visscherslatijn