Ontzettend ongeluk
op de Lek
Zware binnenbrand in de
Louis Bleriot overleden
jÉPSj
hMÊm
Inbraak in uit-
geverskantoor
Woensdag 5 Augustus 1936. SCHAGER COURANT.Derde blad. No. 10034
Hoofdonderwijzer en twee
kinderen verdronken
Zijn vliegen bacillendragers
van typhus?
Nieuw soort onver
woestbaar papier
s üs&sfL
l'A\
ROEIBOOT OMGESLAGEN.
ACHT PERSONEN TE WATER.
Culemborg. Gistermorgen om
streeks tien uur heeft op de Lék nabij
het fort ,,'t Spoel" een ernstig ongeluk
plaats gehad, waarbij drie personen
om het leven zijn gekomen.
De heer J. Ulehake, hoofd van de openbare lagere
school te Everdingen, was gisterochtend met zeven
[kinderen, eenigen van hemzelf en eenige logetjes in
,een ijzeren roeiboot op de Lek gaan varen. Toen zij,
stroomopwaarts varende, buiten een krib kwamen,
werd het vaartuigje overvaren door een passeeren-
'de motorboot. De roeiboot sloeg om en alle inzit
tenden kwamen in de rivier terecht. Zoodra op de
motorboot het ongeval werd bemerkt, werd gestopt
en werd een roeiboot uitgezet om te trachten de
drenkelingen te redden.
Het gelukte vier kinderen uit het water te ha-
Jen. Zij werden binnen gebracht in de woning van
'den landbouwer O. Vroege, die aan den Lekdijk ge
legen is. Daar waren intusschen de politie uit" Culem
borg en dr. W. O. Brouwer aangekomen. Het gelukte
met een zuurstofapparaat de levensgeesten van de
vier kinderen, die allen bewusteloos waren, weer
pp te wekken.
De motorboot, waarmede de politie en de dokter
(Hit Culemborg naar de plaats van het ongeval wa
ren gekomen, had onderweg de omgeslagen roeiboot
pp sleeptouw genomen.
Toen men de boot weer omkeerde, kwam men tot
Üe ontdekking, dat zich in het vaartuigje nog een
der kinderen bevond. Een negenjarig meisje had
zich, toen de roeiboot werd overvaren, aan een zit
bank vastgeklampt en na een uur bevond het kind
zich nog steeds in de omgeslagen boot. Het had al
'dien tijd angstig in het omgeslagen vaartuigje ge
zeten en was dank zij de achtergebleven zuurstof in
het leven gebleven. He kind was ongedeerd.
De heer J. Ulehake, ongeveer 50 jaar oud, en twee
kinderen zijn verdronken. De heer Ulehake is een
goed zwemmer, doch hij was gekleed in een leeren
jas en het schijnt dat hij daardoor niet in staat was
zich boven water te houden.
D,e lijken van den heer U. en de kinderen zijn la
ter opgehaald. De man laat een vrouw en nog vijf
kinderen achter.
W
Nog twee lijken zoek.
Nader wordt ons uit Culemborg ge
telefoneerd:
Het blijkt, dat van de drie slachtof
fers alleen het lijk van den heer Ule
hake is geborgen. Dit werd spoedig na
het ongeval door den schipper van de
motorboot opgehaald, Men heeft nog
getracht de levensgeesten op te wekken,
doch dit is niet gelukt.
De beide andere slachtoffers zijn de
zeventienjarige dochter van den heer
U., Geertruida Paula, en een 23-jarigen
neef, de heer M. van Schalk uit Nijmegen.
De lijken van beide laatste slachtoffers
zijn nog niet gevonden. z
Bij Auto=ongeval gedood
rAuto tenen een Hoorn gevlogen en
over den kop geslagen De in
zittenden er uit geslingerd.
Maastricht, Augustus Gisteravond heeft
nabij Lanaeken (België) een ernstig auto-onge
luk plaats gehad, dat aan de bijna 35-jarige
mevrouw Wevers-Goor uit de Rechtstraat te
Maastricht het leven heeft gekost. Zij had zich
met haar echtgenoot en met den heer en mevr-
0. per auto naar Sutendael (België) begeven,
om daar een accoord te treffen voor de vacan-
tie, die zij er de volgende week zou gaan door
brengen. Op den terugweg is de auto. welke be
stuurd werd door den heer Wevers, tegen een
boom gereden en over den kop geslagen. Mevr.
Wevers werd uit den wagen geslingerd en op
slag gedood.
De heer Wevres en mevrouw 0. Bekwamen
lichte verwondingen. Na verbonden te zijn kon
den zij per auto naar Maastricht worden over
gebracht. Het gezin Wevers telt zes nog jonge
kinderen.
De twaalfjarige zoon van 'den heer U., Paulus
Hendrik, wist zich direct na het ongeval zelf te
redden door naar den wal te zwemmen.
Twee jongens en een meisje, resp. 17, 14 en 9
jaar, allen kinderen van den heer U., werden door
den schipper van de mo'irboot gered.
De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak
van het ongeval.
De motorboot, welke met de roeiboot in botsing
kwam, is een Rijnaak van ongeveer 600 ton. Het
schijnt dat de heer U. met de roeiboot getracht heeft
te zeilen. Hiervoor gebruikte hij een oud stuk zeil,
terwijl een der roeispanen van de boot als roer moest
dienst doen. Bij het passeeren van de krib is het
vaartuigje in den sterken stroom geraakt. De Rijn
aak voer direct achter het vaartuigje en tengevolge
hiervan was een botsing onvermijdelijk. De schipper
van de Rijnaak heeft, zooals gemeld, onmiddellijk
een boot gestreken en hieraan is het te danken, dat
nog drie kinderen gered zijn.
Het lijk van den heer U. is naar Culemborg over
gebracht. De geredden zijn later naar Everdingen
vervoerd.
Volgens resultaat van onderzoek niet.
Boedapest. In verschillende streken van
Hongarije heeft men trachten vast te stellen, in hoe
verre het aantal voorkomende vliegen verband houdt
met het aantal typhusgevallen. Twee assistenten
van den openbaren gezondheidsdienst hebben daar
toe in een jaar tijds 1.115.013 vliegen gevangen. Het
gemiddelde aantal vliegen per maand bleek in Au
gustus het grootst te zijn, terwijl het grootste week-
cijfer in de eerste week van October bleek te liggen.
Op grond van hun waarnemingen konden de beide
geleerden vaststellen, dat de dichtheid der vliegen
geen verband houdt met de verbreiding van typhus,
en dat dus de vliegen niet als typhus-bacillendragers
beschouwd kunnen worden.
DE NALATENSCHAP VAN PAVLOV,
Leningrad De weduwe van Paviov heeft
aan de .academie van wetenschappen het eerste
deel vermaakt van haar man's archief, omvat
tende 2500 brieven welke aan Paviov door Sov
jet-Russische en buitenlandsche geleerden tijdens
zijn leven zijn gestuurd.
Brandstichting in het spel?
Gisterochtend te ongeveer elf uur werd de Haag-
sche brandweer gealarmeerd voor een binnenbrand,
welke was uitgebroken in het perceel Koningskade
15, waarin gevestigd is een handel in luxe- en huis
houdelijke artikelen van de firma M. van R. en Co.
De geheele eerste etage is als kantoor en opslag
plaats in gebruik. De tweede etage werd bewoond.
De brand bleek ontstaan te zijn in een tusschen-
kamer op de eerste etage tegenover de trap. Het
vuur breidde zich in enkele oogenblikken snel uit,
doch de brandweer slaagde er na korten tijd in den
brand te blusschen.
Groote schade werd aangericht aan de groote hoe
veelheid aardewerk. Vooral de waterschade was
aanzienlijk. Het feit dat er onder de huishoudelijke
artikelen een groot aantal kleine houten voorwerpen,
zooals lepels, proviandkastjes aanwezig waren, was
oorzaak, dat de brand zich zoo spoedig kon uit
breiden.
De politie was spoedig ter plaatse, en stelde on
middellijk een onderzoek naar de oorzaak van dezen
brand in. Spoedig bleek,' dat hier van kwaadwillig
heid sprake was. Men ging dan ook onmiddellijk
over tot aanhouding van een Javaansche dienst-
Dode, die naar het hoofdbureau werd overgebracht,
waar de hoofdcommissaris haar een verhoor afnam.
Een soort, dat 1000 jaar kan bestaan.
Leningrad. Het tot de bibliotheek van de
Academie van Wetenschappen der Sovjet-Unie be-
hoorende laboratorium voor het bewaren en restau-
reeren van documenten, heeft een nieuwe papier
soort vervaardigd, welke 1000 jaar kan bestaan, zon
der onderhevig te zijn aan de vernielende werking
van den tand' des tijds. Het recept voor de vervaar
diging van dit papier werd verkregen door het on
derzoek van Egyptische en andere oude papiersoor
ten. waarbij men het geheim van de bestendigheid
van deze soorten heeft ontdekt. Volgens den leider
van het laboratorium, professor Tichonow, komt de
vervaardiging van het nieuwe papier niet duurder
uit dan van het gewone papier. Te Leningrad is
men met de productie van deze nieuwe papiersoort
begonnen.
RECHTB ANK.
WISSELTRUC IN DEN HAAG
Twee zigeunerinnen betrapt.
Bij een winkelier in de Bilderstraot te 's-Gra-
venhage slaagden twee zigeunerinnen er in om
door middel van z.g. wisseltruc een gulden te
bemachtigen. Het feit werd echter tijdig ont
dekt. Twee agenten van de motorbrigade slaag
den er in de beide vrouwen aan te houden, waar
na zij aan het hoofdbureau van politie werden
ingesloten.
UIT WRAAK GEPLEEGD.
Voor de tweede maal binnen een Jaar werd 4 April
j.1. ingebroken in het kantoor van den uitgever Van
Dishoeck, aan den 's Gravelandschen weg te Bus-
sum. Wederom verschaften de inbrekers zich toegang
door verbreking van een ruit.
Korten tijd later arresteerde de Bussumsche re
cherche twee personen, een 59-jarige kleermaker en
een jeugdige werklooze. De kleermaker had ook de
eerste inbraak in het uitgeverskantoor op zijn gewe
ten en was daarvoor veroordeeld. Bij de poging om
voor de derde maal in te breken werd de kleermaker
gearresteerd, hij was toen alleen. De man heeft zeer
veel vonnissen ondergaan en ruim 26 jaar in de ge
vangenis doorgebracht.
Na het voordragen van de dagvaarding vraagt de
president: Wat zegt u er van. 't Is zoo hè?
Neen, meneer, ik ontken, ik ben onschuldig, ver
dedigt de kleermaker zich.
Zijn medeverdachte echter neemt een andere hou
ding aan. Hij bekent volledig en volgens hem was
ook de kleermaker bij de Bussumsche expeditie te
genwoordig en hij had zelfs het plan op touw gezet.
Ze waren binnengekomen door verbreking van een
ruit, er was nog een derde persoon bij geweest, die
naar Duitschland is gevlucht. De buit was niet bijs
ter groot: eenige sigaren, een paar vulpenhouders,
wat los geld en postzegels.
Voor den rechter-commissarjs had de kleermaker
volmondig bekend en een duidelijk beschrijving ge
geven van de wijze, waarop ze binnen waren geko
men.
Pres. Mr. van Royen: Waarom trekt u die verkla
ring nu weer in?
Verd.: Ja, meneer de president, dat heb ik alles
uitvoerig opgeschreven en het is misschien beter en
duidelijker, wanneer ik u die schriftelijke verklaring
geef, dan kunt u er makkelijker nota van nemen.
Het blijkt uit de verklaringen van rechercheur
Cense, dat de oudste verdachte wraakgevoelens tegen
den uitgever koestert, omdat diens vader indertijd
zou hebben geweigerd een manuscript van den
kleermaker uit te geven. Bij het politieverhoor heeft
verd. zelfs te kennen gegeven steeds weer te zullen
inbreken in het kantoor. In overleg met de politie
heeft de uitgever f 15.aan den man betaald, in ruil
daarvoor beloofde hij niet meer bij Van Dishoeck te
zullen inbreken.
Verdachte echter verklaarde f15.te hebben ge
kregen, wanneer hij bekende de inbraak te hebben
gepleegd.
De officier van Justitie mr. Kist requireerde tegen
den kleermaker anderhalf jaar en tegen den werk
looze een jaar gevangenisstraf.
De verdedigers, mr. Caron en mr. Overbeek, dron
gen aan op aanhouding van de zaak tot het uitbren
gen resp. van een psychiatrisch rapport en een re-
classeeringsrapport.
De rechtbank wees de verzoeken af en bepaalde de.
uitspraak op 18 Aug.
TROTZKY GAAT NIET NAAR SPANJE
Oslo Leon Trotzky ontkende, dat hij voor
nemens is naar Spanje te gaan om den burger
oorlog van nabij gade te slaan. Hij weigerde
zich over de Spaansche toestanden uit te laten.
PIONIER DER LUCHTVAART.
De Franschman Louis Blériot, die tot de
voornaamste pioniers der luchtvaart ge
rekend wordt, is te Parijs op 64-jarigen
leeftijd overleden, zooals we dezer dagen
meldden.
MEN zal moeilijk iemand ter wereld vinden,
die nog nimmer den naam van Louis Blé
riot gehoord heeft, en ook zullen er heel
weinigen zijn, die niet weten, dat deze Franschman
tot de ontwikkeling van de luchtvaart enorm veel
bijgedragen heeft. Niet alleen als constructeur heeft
hij naam verworven, maar ook, en misschien wel
voornamelijk, door de opzienbarende vluchten, die hij
in het begin van onze eeuw verrichtte.
De eerste jaren van de twintigste eeuw zag men een
aantal jonge menschen, die met ongekend enthou
siasme experimenteerden in een richting, die de ver
ongelukte zweefvlieger Otto Lilienthal had aangege
ven. In Europa en in Amerika arbeidden jeugdige
technici, die nog lang niet voldoende geschoold wa
ren aan de verwezenlijking van de oeroude droom:
de vliegende mensch. Makkelijk was het voor de
pioniers niet. Moed bezaten zij voldoende, maar geld
en het onontbeerlijke vertrouwen der financiers ont
brak. Dat de verschillende onderzoekers desondanks
de bekende resultaten bereikt hebben, pleit voor hun
capaciteiten en hun doorzettingsvermogen.
In Europa hoorde men glimlachend het bericht,
dat in de Vereenigde Staten twee jongelieden, Wright
er in geslaagd waren te vliegen. Men geloofde, dat
dit weer de bekende Amerikaansche humbug zou
zijn. Spoedig bleek evenwel, dat de Amerikanen dit
maal niet overdreven hadden. Want uit Frankrijk
en Engeland kwamen gelijkluidende berichten bin
nen.
Een der Franschen, die zich met experimenteeren
op luchtvaartgebied bezig hield, was Louis Blériot,
die in 1872 te Cambrai geboren werd. Reeds vroeg
voelde de jonge man zich tot de techniek aangetrok
ken en na zijn studie wijdde hij zijn aandacht aan de
constructie van automobielen. De constructie van 'n
nieuwe motorlamp, vestigde niet alleen de aandacht
op zijn bekwaamheid, maar verschafte hem ook een
aardig kapitaal, dat hem in staat stelde op ander
gebied te experimenteeren.
Jaren van inspannend werk gingen voorbij, voor
dat de eerste resultaten geboekt konden worden. Zij,
die gewend zijn aan geregelde diensten door de lucht
op Batavia en Kaapstad, kunnen ons misschien niet
zoo goed meer het enthousiasme en het ongeloof voor
.W'<!33
Hierboven Bleriot in het hoogtepunt van zijn
leven: Na de gelukkige vlucht over het Kanaal
in 1909. Door zijn vrouw werd hij hartelijk te
Dover begroet.
de geest tooveren, dat in 1907 opgewekt werd, toen
Blériot luttele seconden vloog.
Eigenlijk is vliegen wel zeer euphemistisch uit
gedrukt. Meer dan een sprongetje was het feitelijk
niet. Maar zooals in de laatste vijf jaar in een onge
looflijk snel tempo de diverse luchtlijnen werden in
gericht, zoo volgden in de eerste jaren van de lucht
vaart de verbeteringen elkaar op. In 1908 legde Blé
riot reeds 200 meter af in het zelfde jaar slaag
de hij er in acht en een halve minuut in de lucht
te blijven op een hoogte van twintig meter. In 1909
vloog Blériot zelfs met twee passagiers aan boord
een afstand van 250 meter. De passagiers waren
Santos Dumont en Farman, namen, die, in de lucht
vaartwereld bekend genoeg zijn, namen van man
nen, die er toe meewerkten, dat de luchtvaart de
plaats veroverde, die zij tegenwoordig inneemt.
De prestatie, waardoor zijn naam in de geheele
wereld bekend werd, verrichtte Blériot op 25 Juli
1909 toen hij van Calais naar Dover vloog. Een pres
tatie, die heel wat moed en vertrouwen in eigen ca
paciteiten eischte. Onze moderne piloten die mon
sters besturen, die met een snelheid van meer dan
300 kilometer per uur door de lucht snellen, zien
vol ontzag naar het kleine, fragile toestel, waarmee
Blériot in 27 minuten het Kanaal overstak.
Bij een demonstratie boven Constantinopel, eenige
maanden na zijn Kanaalvlucht, stortte hij omlaag.
De wonden waren vrij ernstig, maar de Fransch
man herstelde spoedig. Onvermoeid werkte hij ver
der. In den wereldoorlog, waar voor het eerst in de
wereldgeschiedenis ook in de lucht gestreden werd.
bouwde hij talrijke vliegtuigen voor de Fransche
regeering. Maar ook in vredestijd ging hij voort met
het verbeteren en construeeren van vliegtuigen.
Vooral in de laatste jaren heeft Blériot met zeer
veel tegenslag te kampen gehad. De zaken gingen
uiterst slecht, bestellingen kwamen niet meer bin
nen, de regeering steunde den grijzen pionier bijna
niet meer.
Nog een keer heeft hij van zich doen spreken en
wel door het project van een luchtdienst over het
Noordelijk deel van den Atlantischen Oceaan, waas
bij dan gebruik gemaakt zou worden van drijvend-
de eilanden. In den Oceaan zouden vijf kunstmatige
eilanden geplaatst moeten worden, die van radio-
en meteorologische stations voorzien waren, terwijl
ook hotels er op aan te treffen waren. Hij achtte dit
project van even groot belang als 't Suez-Kanaal.
Met Blériot is een man heengegaan, wiens naam
een onuitwischbare plaats in de geschiedenis der
luchtvaart inneemt. Een man, die ov.er moed en ca
paciteiten beschikte, die iedere tegenwerking wist*
te overwinnen.
Den 9den 'Augustus 1896, voor 40 jaar terug
stortte Otto Lilienthal te Grosz Lichterfélde bil
Berlijn met zijn door hem zelf geconstrueerd
vliegtuig neer. Zijn werk werd de basis, waarop
heden ten dage nog voor het grootste gedeelte
de vliegtechniek berust.