Sport-agenda voor Zondag Twintig duizend mijlen onder zee XX XX achter de rug? VARIA Bood van Ned. handelaren in brandstoffen adresseert Een K. L M.-sfewardes vertelt ERNSTIG ONGELUK IN ARTILLE- RIE-WERKPLAATSEN. EEN DOODE EN VIER ERNSTIG GE- WONDEN BIJ ONTPLOFFING IN TROTHYL-WERKPLAATS. Gistermorgen te raim negen unr is in de Trothyl-werkplaats van de artillerieinrichtin gen aan de Hembrug een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij een arbeider op slag werd gedood, terwijl vier ahderen ernstig werden gewond en een dezer gewonden vermoedelijk nog in levensgevaar verkeert. Bij het persen van springstof in een gra naat het projectief ontploft. De Trothyl-werkplaats is gelegen in een der groo- tere hoofdgebouwen en in dit lokaSl wordt o.a. de springstof in de projectielen geperst. Er zijn in dit lokaal ongeveer 20 man aan het werk en toen het ongeval gistermorgen geschiedde, bevonden Zich 17 menschon in het lokaal. Door tot nog toe onbekende oorzaak is bij het persen van de springstof in een granaat, het projectiel ontploft. Een stuk muur van het lokaal werd weggeslingerd en even ontstond er een paniek onder degenen, die geen of slechts lichte kwetsuren hadden opgeloopcn. Zoodra men een overzicht van den toestand kon krijgen, bleek, dat het ongeval zety ernstige gevolgen had gehad. De gehuwde te Zaandam wonende arbeider D. Huisman, bleek op slag te zijn gedood. De ploeg baas K. O n r u s t, ongehuwd en wonende te Oost- zaan, bleek er zeer. ernstig aan toe te zijn en levens gevaarlijke buikwonden te hebben opgeloopen. De gehuwde arbeider P. J. Meulenbeld uit Amsterdam, was eveneens ernstig gewond, doch verkeerde niet in levensgevaar, terwijl van den te Amsterdam wo nenden gehuwden arbeider J. C. Molman een enkel bleek te zijn verbrijzeld. De gehuwde arbeider G. de Vries uit Zaandam had een vrij ernstige kaakverwonding door de ontploffing opgeloopen. Onmiddellijk werden de verschillende hulpdiensten gealarmeerd en werd medische hulp ontboden, zoo dat ter plaatse de eerste hulp verleend kon worden. De ernstige gewonden werden ter verdere verpleging naar het ziekenhuis te Zaandam vervoerd, terwijl ook èenigen der slechts licht gekwetste arbeiders, die ter plaatse verbonden konden worden, ter observatie in het ziekenhuis zijn opgenomen. Adres aan de Staten-GeneraaL Prijzen worden niet opgedreven. Amsterdam, 21 Augustus. De Bond van Nederlandsche Handelaren in Brandstof fen heeft naar aanleiding van de gedachten- wisseling in de beide kamers der Staten-Ge- neraal een adres gezonden aan de leden van de Eerste en Tw:«de Kamer. In dit adres wordt opgekomen tegen de bewering, dat de prijzen worden opgedreven en dat het distri butiestelsel ondeugdelijk zou zijn. Er wordt op gewezen, dat er onderscheid moet worden gemaakt tusschen huisbrandkolen en indu striekolen. Aan de hand van de geldelijke uitkom sten van de Wilhelminamijn, die in hoofdzaak huis brand levert, wordt aangetoond, dat deze mijn een niet onredelijke winst maakt. Wanneer dus de mij nen in het algemeen een minder bevredigende exploi tatie zouden hebben, dan moet dat in andere oor zaken gezocht worden. In ieder geval betaalt de Ned. Brandstoffenhandel prijzen, die aanzienlijk liggen boven het kostprijsgemiddeldo van de Wilhelmina mijn. Voorts toont het adres aan, dat de kleinhan delsprijzen... de daling van de groothandelsprijzen niet alleen hebben gevolgd, maar deze soms nog hebben overtroffen. Tenslotte wraakt men de bewering ,dat dank zij de saneering kleine niet rendabele bedrijven op de been werden gehouden. Een der modernste en merkwaardigste beroepen van dezen tijd is zeker wel dat van K.L.M.-stewardes. Hoog boven de aarde verricht zij haar arbeid. Zij verkeert er zoowel met vorstelijke personen, met wereldberoemde kunstenaars en zakenmenschen als met den angstigen nieuweling, die zijn luchtdoop ondergaat en door de altijd gedienstige stewardess wordt gerustgesteld. De vele ervaringen en avonturen van een lucht- gastvrouw, en haar indrukken tijdens de vlucht, heeft Hilda Bongertman, een der eersten, die als ste wardess bij de K.L.M. werd aangesteld, thans vast gelegd in een boek, dat, met foto's geïllustreerd bin nenkort bnder den titel „Schiphol uitstappen", erva ringen van een K.L.M.-stewardess bij Scheltens en Giltay te Amsterdam zal verschijnen. En nu merkt U dat het lezen van Uw krant U meer inspanning gaat kosten. Na een half uur lezen komt er een lichte waas voor Uw oogen, daarna beginnen ze te tranen en te steken. Dan is 't nog tijd om erger te voorkomen, door uw oogen door OPTICIEN TERLEP te laten onder zoeken. Hoogzijde 103 - Tel. 99 - Schagen. Kosteloos oogonderzoek met het nieuwste instru ment op dit gebied. Alle reparaties worden verricht in eigen reparatie inrichting. In onze omgeving geschieden Zondag 2 sportge beurtenissen van de eerste plank. In Alkmaar wor den motorraces gehouden, in Anna Paulowna is zwemmen. Wij meencn te kunnen volstaan met deze aan kondiging voor wat betreft de motorraces, om wat meer aandacht te wijden aan de zwemwedstrijden in den Anna Paulownapolder. Zwemsport. In dezen tijd van hoogconjunctuur van de zomer sporten ten gevolge van de Olympische Spelen te Berlijn is in zooverre dat nog niet geheel het ge val was ook een groot medeleven met de zwem sport ontstaan. Ieder schermt met de woorden crawl, rugslag en schoolslag, terwijl de recordtijden even bekend zijn als de winkelprijs van de boter en de suiker. Nu is het goede oogenblik aanwezig om al die genen die voor hun luidspreker gezeten of in hun krant gedoken hebben meegeleefd met Rie en Tini en Willy en al die anderen, eens te vragen: weet u dat ook in ons Noorden de wedstrijdzwemspoft enthousiast beoefend wordt? Weet u dat er een zwem- leven in opkomst is, waarvan de huidige staat u reeds zal verbazen? Welnu, Zondag in Anna Paulowna worden de kampioenschappen verzwommen van den kring Noor delijk Noord-Holland, waarbij alle vereenigingen bo ven de lijn HoornAlkmaarBergen zijn aangeslo ten. Dat zijn zeven vereenigingen, die alle op oorlogs sterkte uitkomen. Heerhugowaard schreef met 14 deelnemers in, Ou de Niedorp met 10, Schagen met 9, Oudkarspel met 6, Bruinvisschen, Den Helder met 25, Frissche Morgen, Den Helder met 25 en Anna Paulowna zelf met 19. Een totaal van 107 sportieve jongeren dus, een ge tal dat nog nimmer op een zwemwedstrijd in Hol- land's Noorden is oereikt. De bezetting is buitengewoon zwaar; er zijn tal van nummers aan te wijzen waarop in de verste verte geen winnaar is te voorspellen. Dat de prachtige zwemploeg van de Bruinvisschen uit Den Helder, onder de leiding van den sympathie ken Cor Boonen met het leeuwendeel der prijzen zal gaan strijken, staat als een paal boven water. Maar wat ook vaststaat, is dat de Bruinvisschen niet dan na hevigen strijd met het opkomende platteland in het bezit van de medailles zal komen. Maar dan moeten er ook eerste rangs prestaties ge leverd zijn en wie zou hun dan de proote buit mis gunnen? Indien we onze blik eens laten gaan over het uit gebreide programma, merken we er het volgende bij op: Het nummer 50 M. schoolslag, meisjes tot en met 16, zal voor mej. Stam van de Bruinvisschen zijn. Het gelijke jongensnummer voor de Bruinvisch H. v. d. Water. Riek Goedhart (Bruinvisschen) wint de 50 M. vrije slag meisjes. We zien in Tini Visser (Schagen) een candidate voor den tweeden prijs. Al weer een Bruinvisch tippen we voor de 50 M. vrije slag. jongens, n.1. Frans Mays, waarbij Sinke, Anna Paulowna, de eer van het platteland moet kun nen ophouden door als derde te eindigen. Dan volgen twee interessante rugslagnummers. 50 M. rugslag dames. Hier gaat het tusschen de dames Visser en Goedhart van de Bruinvisschen en Clasien Blaauboer uit Schagen. Doe je best Clasien. Het heerennummer 50 M. rugslag is onbetwist voor Laddé (Bruinvisschen) met Van der Meer (H.Hugo- waard) als tweede. Een nieuw duel op de 100 M. schoolslag dames is te wachten tusschen mej. T. Stam (Bruinvisschen) en Clasien Blaauboer. In Oude Niedorp won mej. Blaauboer met gering verschil. Frijdal. De 16-jarige Jo Frijdal van de Bruinvisschen uit Den Helder is een der groote attracties van den wed strijd. Hij legt zich geheel toe op den schoolslag. De 50 M. baan legt hij af in 39 sec. en de 100 M. in 1 min. 24 sec., waarmee hij de beste prestatie op zijn naam heeft van Noordholland boven het IJ. Dat hij Zondag in den Polder wint, staat vast. De vraag is echter of deze hard trainende jongeman zijn record verbetert, Het nummer 100 M. vrije slag dames zal mej, Agaath Vermeulen aan haar kampioensmedaille helpen. Deze vrouwelijke Bruinvisch kan een tijd van 1 min. 26 maken. 100 M. vrije slag heeren. Dit wordt de sensatie van den middag. Nog nim mer was op een wedstrijd in Holland's Noorden een dergelijk veld zwemmers aanwezig. Ingeschreven staan 24 deelnemers; door alle vereenigingen werd hierop ingeschreven. De Bruinvisschen vaardigden er 7 af op dit bij uitstek sensationeele nummer. De Frissche Morgen zelfs 8, maar deze laatste vereeni- ging is te kort met de wedstrijdsport bezig dan dat we haar verrichtingen zeer hoog zouden aanslaan. Intusschen is het ook de onbekendheid met de prestaties van de Frissche Morgen die een attractie vormt. Verrassingen kunnen best eens uit dien hoek komen. Op het oog af zijn de volgende menschen candi- daat voor de vier prijzen: Van der Meer (Heerhu gowaard), Liebert, Verfaille, Kiesseweter en Lad dé, de laatste vier van de Bruinvisschen uit Den Helder. Van der Meer zwemt constant 1 min 13,5 sec. en we weten dat hij zich boven Verfaille en Laddé kan plaatsen. Maar Liebert en Kiessewetter vormen de verrassende elementen. Liebert zwemt naar verluidt 1 min. 11 sec. Kiesse wetter 'neemt de laatste jaren niet me^r geregeld deel aan wedstrijden. Voor 2 jaar maakte hij 1 min. 7 sec. Vorig jaar zwom hij te Schagen in de esta fette een baantje 50 m. vrije slag mee in 29 sec. Van der Meer doet daar 31.8 over. De kwestie is nu met Kiessewetter de training. Wie niet dagelijksch op de 100 M. traint, haalt zijn beste prestatie op geen stuk ken. Vier of vijf dagen niet zwemmen beteekent on herroepelijk een snelheidsverlies van 5 6 seconden Zoo nauw komt het met zwemmen! Aan het slot van het programma krijgen we een estafette te zien over 4 X 50 M. vrije slag gemengd. Eerst 2 dames, dan 2 heeren. De Bruinvisschen win nen, zooals ze willen, omdat hun damesmateriaal aan dat van de andere verreweg superieur is. Anna Paulowna kan een pracht-dag beleven, rijk aan spanningen, mooie prestaties. Het publiek zal van oogenblik tot oogenblik worden bezig gehou den door don sportredacteur van ons blad. die zal beschikken over de radioversterker van Oudendijk. DE SPOORBAAN DER TIEN DUIZEND DOODEN. De Miami-spoorwegmaatschappij heeft het besluit genomen de spoor lijn' Florida-Key West stop te zet ten. Daarmee sterft een der avon tuurlijkste ijzeren spoorwegen der wereld. In de Golf van Mexico noemt men hem: „De spoorbaan der tien duizend dooden." Een droom bij 35 graden in de sehadaw. Dertig jaar geleden was Florida nog niet zoo beroemd als tegen woordig. Maar Henry Flagler, een ingenieur uit een der .noordelijke staten, begreep de mogelijkheden, welke hier in het zand en op de eilanden verborgen waren; hij was een der eersten, die de groote toe komst van Florida voorzag, en in verband daarmede het plan opvat te de spoorweg Florida-Key West aan te leggen. Doch zelfs een vooruitstrevend mensch scheen het destijds een dwaze onderneming toe, het vaste land van Florida met het eilandje Key West met een rail weg te ver binden, die letterlijk over, of door de zee heen gelegd moest worden. De droom, welke ingenieur Flag ler, bij 35 graden in de schaduw aan Florida's strand uitbroedde, groeide bij hem tot een idee fixe. en hij rustte niet voor hij zijn plan nen uitgewerkt had. Een paar we ken later had hij de noodige gelden bij elkaar en twee maanden daar na werd met den aanleg begonnen, die eigenlijk nimmer ten einde kwam, omdat de moeilijkheden te overweldigend waren. 17 mijl door 't moeras. 3 Mijl voerde de spoorbaan over vasten grond en vlotte dus nor maal. Maar toen kwam men aan die 17 mijl moeras, waarin niet al leen geweldige alligators huisden, maar waar ook milliarden muskie ten verblijf hielden. Het was een ware hel voor de arbeiders. Dag aan dag stierven blanken en ne gers, gelen en bruinen als ratten. De spoorbaan „vrat" de menschen! In heel Amerika reisden de agen ten rond alleen maar om nieuwe vakkundige arbeiders te zoeken, want men had vaklieden noodig Qm snel op te schieten. Jammer genoeg had men, toen men door het moeras heen was, het ergste nog niet overwonnen. De grootste moeilijkheid was nu, over een paar kleine eilanden heen, de directe verbinding met Key West te construeeren. Een goed do zijn viaducten moest gebouwd wor den. De arbeiders en de ingenieurs konden slechts met duikerklokken en pontschepen werken. De leef tocht en het drinkwater moesten van 100 mijl ver worden aange bracht. Als de orkaan woedt... Het was net alsof de natuur in opstand kwam: Nog nftnmer had men in deze streken door een or kaan ernstige schade geleden. Nu echter begon de stormwind in dezen verschrikkelijksten zijner vormen zijn weg te veranderen en juist over het eiland Key West heen te loeien en te gieren, toen men hier goed en wel begonnen was den spoorwegaanleg te voltooien. Een der grootste woonbooten met 150 menschen aan boord werd door den wervelstorm onderste boven gesmeten. Slechts door een toeval gelukte het 70 man te redden. Twee, der lieden ontdekte men zes we ken later in het zuiden van den Atlantischen Oceaan op een vlot dood! Zij waren natuurlijk allang verhongerd. Er was geen werelddeel, vanwaar niet de aankomst van schipbreuke lingen dier tragedie gemeld werd. De arbeiders hadden zich, toen de huisboot omsloeg, aan stukken hout vastgeklemd en werden in verschil lende deelen van den Atlantic op- gevischt, waarheen de stroomingen hen had gedreven. De schepen, die de offers van den draaienden storm wind opnamen, waren en route Buenos Aires, naar Londen of Mon- treal. Van daaruit moesten de ge redden hun lange thuisreis begin nen. Vier maanden later had men van een tweeden orkaan te lijden. Een boot met 98 menschen aan boord is sedert spoorloos verdwenen. Een vakarbeider op een bcton- menger, die met een groote electri- sche machine verbonden was, werd midden in den Atlantischen Oceaan gedreven. De man wist in zijn vertwijfeling niet beter te doen dan alle machines in hoog toeren- tempo te doen loopen. Men zag dus 's nachts een waar lichtschip door den Atlantic drijven. Aan de ze werkwoede dankt de betonwer ker zijn leven, want een Engelsch schip wilde zich van het ware ka rakter der lichtboot op de hoogte stellen en stuurde er op aan; toen nam men den arbeider, half dood van dorst, en volkomen uitgeput, aan boord. Er rust een vloek op dezen spooraanleg! Sedert hebben telkens weer cy clonen den ijzeren weg bezocht. In 't geheel hebben in de 30 jaren van zijn bestaan, 60 wervelstormen hem bestookt, en hoe! Ingenieur Flagler was een taaie kerel, die telkens weer opnieuw geld wist te verkrijgen om den ge stoorden aanleg te herstellen. Maar de laatste cycloon, die in dit voor jaar wederom alles vernielde en b.v. de rails als waren het slechts haarspelden, in allerlei Vormen boog, deed weer voor 2 millioen dollar schade aan weg en werken. Nu hebben de aandeelhouders er genoeg van en daarmee is de spoorweg van Florida en Key West ten doode opgeschreven! Of nu de vloek van een ouden Indiaan zooals de inboorlingen fluisteren aan de onheilen schuld is of niet, op Key West is men er van over tuigd, dat eerst dan orkanen den spoorweg geen geweld meer zullen aandoen, wanneer do laatste loco motief over de spoorbaan van de 10.000 dooden haar laatste reis ge daan heeft (v.d.) Een nieuw sportvliegtuig van Koolhoven Rotterdam. Teneinde aan de behoefte aan een goedkoop en licht maar toch betrouwbaar sporttoe- slel te voldoen, hebben de Koolhoven-fabrieken een sportvlicgtuig gebouwd, de Koolhoven-junior, type nummer „F.K. 53". Dit toestel voldoet naar ons van de zijde der fabrikanten wordt medegedeeld geheel en al aan de eischen, welke aan een sportvliegtuig gesteld kun nen worden. Het is volkomen betrouwbaar, gemak kelijk bestuurbaar en geheel vrij van de gevaarlijke eigenschappen van verschillende lichte toestellen, zooals o.a. de „Pou du Ciel", waardoor deze voor den doorsnee-amateurvlieger niet in aanmerking komen. Bovendien is de Koolhoven junior een tweezitter, waardoor niet alleen het genoegen van het vliegen verhoogd wordt, maar tevens op het toestel les gege ven kan worden. Het is uitgerust met een origineelo 4-cyl. Walter mikron vliegtuigmotor van 55p.k.,welke over voldoende reservevermogen beschikt o/n zelfs bij minder gunstige weersgesteldheden lange over- landvluchten mogelijk te maken. Toch is het benzi neverbruik laag, 14 liter per 100 K.M. Bij een kruis snelheid van 125 K.M. per uur, dus minder dan wat de meeste automobielen verbruiken. Door de eenvou dige, sterke constructie zijn de onderhoudskosten mi niem. Ook voor comfort is gezorgd; piloot en passa gier zitten in een ruime, behagelijke cabine. Het toestel werd dezer dagen op Waalhaven inge vlogen en de resultaten waren zeer bevredigend. UIT DE FILMWERELD. Filmen onder water In Amerika is men bezig met het verfil men van Jules Vernes bekende boek: Twintigduizend Mijlen onder Zee. Het grootste deel der opnamen zal onder wa ter geschieden. DE boeken van den grooten Franschen schrij ver Jules Verne leenen zich wel bizonder goed voor filmscenarios. Herhaaldelijk wer den dan ook werken van den genoemden auteur verfilmd. Thans is men begonnen met de verfilming van het fantastische werk „Twintigdui zend mijlen onder Zee", waarin Jules Verne kapitein Ncmo talrijke avonturen laat beleven met zijn in drukwekkende duikboot. Thans nog heeft dit boek niets van zijn bekoring voor oud en jong verloren. De leiding der opnamen berust bij John William- son, die sedert twintig jaar experimenteert met fil men en fotografeeren onder water. Onlangs verscheen van zijn hand een boek getiteld: „Twintig jaren onder water". De schrijver liet een onderzeeër con strueeren geheel volgens het voorbeeld van Vernes Nautilus. Achter een reusachtig ruit maakte hij on der water talrijke opnamen, waaruit duidelijk het wonderbaarlijke leven in de diepten van den oceaan bleek. Merkwaardige gewassen en dieren, visschen, die op tropische vogels gelijken, haaien en sprook jesachtige bloemen. In de film komt "ook een gevecht voor tusschen een haai en een mensch. Zoo makkelijk was het niet om deze scène te draaien, daar men eerst iemand moest vinden, die voldoende moed of over moed bezat om met een dolk tusschen de tan den naar een haai te zwemmen en die al vechtend voor het venster te lokken. De opnamen vonden bij de Bahama-eilanden plaats. Als lokaas gebruikte Williamson een oud lam paard, dat toch doodge schoten zou worden. De Amerikaan wist twéé han dige zwemmers er toé over tt halen, den strijd tegen de haaien aan te binden. Wanneer de eerste er niet in slagen zou, moest de tweede onmiddellijk te hulp snellen. De inboorlingen smeerden zich met een ge heimzinnige zalf in, die volgens hen uitstekend te gen de aanvallen van haaien beschermde. Het doode paard werd vervolgens, in de nabij heid van de duikboot in zee gelaten. Al heel spoedig doemde een groote haai op. Een der zwemmers wierp zich moedig in het water, dook naar de gul zige visch en wist het dier door een goedgeplaatste dolkstoot te dooden. De filmmenschen hadden even wel pech. De strijd vond net plaats buiten het op- nameveld der camera, zoodat van den geheelea spannenden strijd niets op de smalle strook kon wor den vastgelegd. Het paard moest dus nogeens als lokaas dienst doen. Toen wederom en haai verscheen sprong de tweede zwemmer in het water. Deze man was even wel niet zoo onversaagd als de eerste. Toen hij in de nabijheid van de haai kwam, verloor hij zijn be- heersching, draaide zich om en vluchtte, met een van angst vertrokken gelaat, naar de oppervlakte. De haai scheen meer voor een levend mensch dan voor een dood paard te voelen, want bliksemsnel achtervolgde hij den inboorling. Ternauwernood ontsnapte de zwemmer. Meer dood dan levend werd hij aan boord getrokken. De eerste zwemmer voelde er thans weinig voor om nogeens zijn leven te wagen. En dus besloot Williamson zelf de rol van den vechtenden zwem mer te vervullen. Met de moed der wanhoop wierp hij zich te water en inderdaad slaagde hij er in de scène voor het raam te krijgen. Terwijl de cameraman draaide, vocht Williamson half bewusteloos tegen het rappe dier en slaagde er eindelijk in de haai af te maken. Toen hij uit een diepe flauwte ontwaakte, kon hij zich van de geheele strijd niets meer her inneren. Dit was trouwens niet het eerste avontuur met haaien, dat Williamson beleefde. Bij een andere op name daalde hij als duiker naar een wrak, teneinde een kameraad te helpen, die tusschen twee balken vastgeklemd zat. Plotseling verscheen een haai, die zoo hevig tegen een balk stootte, dat deze omviel en op Williamsons schouder terecht kwam, waardoor deze ernstig ontwrikt werd. Het onaangenaamste avontuur, dat Williamson beleefde was het volgende: hij wandelde weer eens in duikerpak over de bodem der zee, toen hij voelde, dat iets over zijn gezicht kroop. Het bleek een groote scorpioen te zijn, die zich blijkbaar in de helm verborgen had weten te hou den. Men kan zich Williamsons angst levendig voor stellen. Een steek van het gevaarlijke dier zou zijn dood veroorzaken. Toch moest Williamson twintig minuten lang deze toestand verdragen, daar hij de opnamen niet in de war wilde sturen, temeer daar het onmogelijk geweest zou zijn deze scène voor de tweede keer te draaien! Toen de duiker eindelijk weer boven water kwam ontdekte hij, dat het vreese- lijke insect hem niet kon steken, omdat de slechte lucht onder de helm het half gesmoord had. In de nieuwe film komt een scene voor, waarin kapitein Nemo een zijner matrozen uit de omstren gelingen van een reusachtige polvp bevrijdt. Ook nu vervulde Williamson de gevaarlijke rol en wel die van den redder, kapitein Nemo. Dit keer was er bij de scène geen gevaar aanwezig. Men had er van afgezien een echte inktvisch te rekwireeren. Tenslotte is dat dier toch wel een beetje gevaarlijker dan een haai. Het monster was vervaardigd uit staal en rubber. Een prachtige constructie, die het voordeel heeft, dat de spelers geen gevaar voor hun leven liepen en dat de toeschouwers, wanneer zij deze scene zullen zien, een adembenemende strijd te aanschouwen krijgen. In een waterdichte stalen ka mer, die ondergebracht is in het lijf van het mon ster, zat een ingenieur, die de bewegingen van do polyp leidde en er voor zorgde dat het water op in drukwekkende wijze donker gekleurd werd door het zwarte, inktachtige vocht, dat de inktvisch tot zijn verdediging loost.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 10