Sport-agenda voor Zondag
Twintig duizend mijlen
onder zee
XX XX achter de rug?
VARIA
Bood van Ned. handelaren in
brandstoffen adresseert
Een K. L M.-sfewardes
vertelt
ERNSTIG ONGELUK IN ARTILLE-
RIE-WERKPLAATSEN. EEN
DOODE EN VIER ERNSTIG GE-
WONDEN BIJ ONTPLOFFING IN
TROTHYL-WERKPLAATS.
Gistermorgen te raim negen unr is in de
Trothyl-werkplaats van de artillerieinrichtin
gen aan de Hembrug een ernstig ongeluk
gebeurd, waarbij een arbeider op slag werd
gedood, terwijl vier ahderen ernstig werden
gewond en een dezer gewonden vermoedelijk
nog in levensgevaar verkeert.
Bij het persen van springstof in een gra
naat het projectief ontploft.
De Trothyl-werkplaats is gelegen in een der groo-
tere hoofdgebouwen en in dit lokaSl wordt o.a. de
springstof in de projectielen geperst. Er zijn in dit
lokaal ongeveer 20 man aan het werk en toen het
ongeval gistermorgen geschiedde, bevonden Zich 17
menschon in het lokaal. Door tot nog toe onbekende
oorzaak is bij het persen van de springstof in een
granaat, het projectiel ontploft. Een stuk muur van
het lokaal werd weggeslingerd en even ontstond er
een paniek onder degenen, die geen of slechts lichte
kwetsuren hadden opgeloopcn. Zoodra men een
overzicht van den toestand kon krijgen, bleek, dat
het ongeval zety ernstige gevolgen had gehad.
De gehuwde te Zaandam wonende arbeider D.
Huisman, bleek op slag te zijn gedood. De ploeg
baas K. O n r u s t, ongehuwd en wonende te Oost-
zaan, bleek er zeer. ernstig aan toe te zijn en levens
gevaarlijke buikwonden te hebben opgeloopen. De
gehuwde arbeider P. J. Meulenbeld uit Amsterdam,
was eveneens ernstig gewond, doch verkeerde niet
in levensgevaar, terwijl van den te Amsterdam wo
nenden gehuwden arbeider J. C. Molman een enkel
bleek te zijn verbrijzeld.
De gehuwde arbeider G. de Vries uit Zaandam had
een vrij ernstige kaakverwonding door de ontploffing
opgeloopen.
Onmiddellijk werden de verschillende hulpdiensten
gealarmeerd en werd medische hulp ontboden, zoo
dat ter plaatse de eerste hulp verleend kon worden.
De ernstige gewonden werden ter verdere verpleging
naar het ziekenhuis te Zaandam vervoerd, terwijl ook
èenigen der slechts licht gekwetste arbeiders, die ter
plaatse verbonden konden worden, ter observatie in
het ziekenhuis zijn opgenomen.
Adres aan de Staten-GeneraaL Prijzen
worden niet opgedreven.
Amsterdam, 21 Augustus. De Bond
van Nederlandsche Handelaren in Brandstof
fen heeft naar aanleiding van de gedachten-
wisseling in de beide kamers der Staten-Ge-
neraal een adres gezonden aan de leden van
de Eerste en Tw:«de Kamer. In dit adres
wordt opgekomen tegen de bewering, dat de
prijzen worden opgedreven en dat het distri
butiestelsel ondeugdelijk zou zijn.
Er wordt op gewezen, dat er onderscheid moet
worden gemaakt tusschen huisbrandkolen en indu
striekolen. Aan de hand van de geldelijke uitkom
sten van de Wilhelminamijn, die in hoofdzaak huis
brand levert, wordt aangetoond, dat deze mijn een
niet onredelijke winst maakt. Wanneer dus de mij
nen in het algemeen een minder bevredigende exploi
tatie zouden hebben, dan moet dat in andere oor
zaken gezocht worden. In ieder geval betaalt de Ned.
Brandstoffenhandel prijzen, die aanzienlijk liggen
boven het kostprijsgemiddeldo van de Wilhelmina
mijn. Voorts toont het adres aan, dat de kleinhan
delsprijzen... de daling van de groothandelsprijzen
niet alleen hebben gevolgd, maar deze soms nog
hebben overtroffen.
Tenslotte wraakt men de bewering ,dat dank zij
de saneering kleine niet rendabele bedrijven op de
been werden gehouden.
Een der modernste en merkwaardigste beroepen
van dezen tijd is zeker wel dat van K.L.M.-stewardes.
Hoog boven de aarde verricht zij haar arbeid. Zij
verkeert er zoowel met vorstelijke personen, met
wereldberoemde kunstenaars en zakenmenschen als
met den angstigen nieuweling, die zijn luchtdoop
ondergaat en door de altijd gedienstige stewardess
wordt gerustgesteld.
De vele ervaringen en avonturen van een lucht-
gastvrouw, en haar indrukken tijdens de vlucht,
heeft Hilda Bongertman, een der eersten, die als ste
wardess bij de K.L.M. werd aangesteld, thans vast
gelegd in een boek, dat, met foto's geïllustreerd bin
nenkort bnder den titel „Schiphol uitstappen", erva
ringen van een K.L.M.-stewardess bij Scheltens en
Giltay te Amsterdam zal verschijnen.
En nu merkt U dat het lezen van Uw krant U meer
inspanning gaat kosten.
Na een half uur lezen komt er een lichte waas voor
Uw oogen, daarna beginnen ze te tranen en te steken.
Dan is 't nog tijd om erger te voorkomen, door uw
oogen door OPTICIEN TERLEP te laten onder
zoeken.
Hoogzijde 103 - Tel. 99 - Schagen.
Kosteloos oogonderzoek met het nieuwste instru
ment op dit gebied.
Alle reparaties worden verricht in eigen reparatie
inrichting.
In onze omgeving geschieden Zondag 2 sportge
beurtenissen van de eerste plank. In Alkmaar wor
den motorraces gehouden, in Anna Paulowna is
zwemmen.
Wij meencn te kunnen volstaan met deze aan
kondiging voor wat betreft de motorraces, om wat
meer aandacht te wijden aan de zwemwedstrijden in
den Anna Paulownapolder.
Zwemsport.
In dezen tijd van hoogconjunctuur van de zomer
sporten ten gevolge van de Olympische Spelen te
Berlijn is in zooverre dat nog niet geheel het ge
val was ook een groot medeleven met de zwem
sport ontstaan. Ieder schermt met de woorden crawl,
rugslag en schoolslag, terwijl de recordtijden even
bekend zijn als de winkelprijs van de boter en de
suiker.
Nu is het goede oogenblik aanwezig om al die
genen die voor hun luidspreker gezeten of in hun
krant gedoken hebben meegeleefd met Rie en Tini
en Willy en al die anderen, eens te vragen: weet u
dat ook in ons Noorden de wedstrijdzwemspoft
enthousiast beoefend wordt? Weet u dat er een zwem-
leven in opkomst is, waarvan de huidige staat u
reeds zal verbazen?
Welnu, Zondag in Anna Paulowna worden de
kampioenschappen verzwommen van den kring Noor
delijk Noord-Holland, waarbij alle vereenigingen bo
ven de lijn HoornAlkmaarBergen zijn aangeslo
ten.
Dat zijn zeven vereenigingen, die alle op oorlogs
sterkte uitkomen.
Heerhugowaard schreef met 14 deelnemers in, Ou
de Niedorp met 10, Schagen met 9, Oudkarspel met 6,
Bruinvisschen, Den Helder met 25, Frissche Morgen,
Den Helder met 25 en Anna Paulowna zelf met 19.
Een totaal van 107 sportieve jongeren dus, een ge
tal dat nog nimmer op een zwemwedstrijd in Hol-
land's Noorden is oereikt.
De bezetting is buitengewoon zwaar; er zijn tal van
nummers aan te wijzen waarop in de verste verte
geen winnaar is te voorspellen.
Dat de prachtige zwemploeg van de Bruinvisschen
uit Den Helder, onder de leiding van den sympathie
ken Cor Boonen met het leeuwendeel der prijzen zal
gaan strijken, staat als een paal boven water. Maar
wat ook vaststaat, is dat de Bruinvisschen niet dan
na hevigen strijd met het opkomende platteland in het
bezit van de medailles zal komen.
Maar dan moeten er ook eerste rangs prestaties ge
leverd zijn en wie zou hun dan de proote buit mis
gunnen?
Indien we onze blik eens laten gaan over het uit
gebreide programma, merken we er het volgende bij
op:
Het nummer 50 M. schoolslag, meisjes tot en met 16,
zal voor mej. Stam van de Bruinvisschen zijn. Het
gelijke jongensnummer voor de Bruinvisch H. v. d.
Water.
Riek Goedhart (Bruinvisschen) wint de 50 M. vrije
slag meisjes. We zien in Tini Visser (Schagen) een
candidate voor den tweeden prijs.
Al weer een Bruinvisch tippen we voor de 50 M.
vrije slag. jongens, n.1. Frans Mays, waarbij Sinke,
Anna Paulowna, de eer van het platteland moet kun
nen ophouden door als derde te eindigen.
Dan volgen twee interessante rugslagnummers.
50 M. rugslag dames. Hier gaat het tusschen de
dames Visser en Goedhart van de Bruinvisschen en
Clasien Blaauboer uit Schagen. Doe je best Clasien.
Het heerennummer 50 M. rugslag is onbetwist voor
Laddé (Bruinvisschen) met Van der Meer (H.Hugo-
waard) als tweede.
Een nieuw duel op de 100 M. schoolslag dames is
te wachten tusschen mej. T. Stam (Bruinvisschen)
en Clasien Blaauboer. In Oude Niedorp won mej.
Blaauboer met gering verschil.
Frijdal.
De 16-jarige Jo Frijdal van de Bruinvisschen uit
Den Helder is een der groote attracties van den wed
strijd. Hij legt zich geheel toe op den schoolslag. De
50 M. baan legt hij af in 39 sec. en de 100 M. in 1 min.
24 sec., waarmee hij de beste prestatie op zijn naam
heeft van Noordholland boven het IJ. Dat hij Zondag
in den Polder wint, staat vast. De vraag is echter of
deze hard trainende jongeman zijn record verbetert,
Het nummer 100 M. vrije slag dames zal mej,
Agaath Vermeulen aan haar kampioensmedaille
helpen. Deze vrouwelijke Bruinvisch kan een tijd van
1 min. 26 maken.
100 M. vrije slag heeren.
Dit wordt de sensatie van den middag. Nog nim
mer was op een wedstrijd in Holland's Noorden een
dergelijk veld zwemmers aanwezig. Ingeschreven
staan 24 deelnemers; door alle vereenigingen werd
hierop ingeschreven. De Bruinvisschen vaardigden er
7 af op dit bij uitstek sensationeele nummer. De
Frissche Morgen zelfs 8, maar deze laatste vereeni-
ging is te kort met de wedstrijdsport bezig dan dat
we haar verrichtingen zeer hoog zouden aanslaan.
Intusschen is het ook de onbekendheid met de
prestaties van de Frissche Morgen die een attractie
vormt. Verrassingen kunnen best eens uit dien hoek
komen.
Op het oog af zijn de volgende menschen candi-
daat voor de vier prijzen: Van der Meer (Heerhu
gowaard), Liebert, Verfaille, Kiesseweter en Lad
dé, de laatste vier van de Bruinvisschen uit Den
Helder.
Van der Meer zwemt constant 1 min 13,5 sec. en
we weten dat hij zich boven Verfaille en Laddé kan
plaatsen. Maar Liebert en Kiessewetter vormen de
verrassende elementen.
Liebert zwemt naar verluidt 1 min. 11 sec. Kiesse
wetter 'neemt de laatste jaren niet me^r geregeld
deel aan wedstrijden. Voor 2 jaar maakte hij 1 min.
7 sec. Vorig jaar zwom hij te Schagen in de esta
fette een baantje 50 m. vrije slag mee in 29 sec. Van
der Meer doet daar 31.8 over. De kwestie is nu met
Kiessewetter de training. Wie niet dagelijksch op de
100 M. traint, haalt zijn beste prestatie op geen stuk
ken. Vier of vijf dagen niet zwemmen beteekent on
herroepelijk een snelheidsverlies van 5 6 seconden
Zoo nauw komt het met zwemmen!
Aan het slot van het programma krijgen we een
estafette te zien over 4 X 50 M. vrije slag gemengd.
Eerst 2 dames, dan 2 heeren. De Bruinvisschen win
nen, zooals ze willen, omdat hun damesmateriaal
aan dat van de andere verreweg superieur is.
Anna Paulowna kan een pracht-dag beleven, rijk
aan spanningen, mooie prestaties. Het publiek zal
van oogenblik tot oogenblik worden bezig gehou
den door don sportredacteur van ons blad. die zal
beschikken over de radioversterker van Oudendijk.
DE SPOORBAAN DER TIEN
DUIZEND DOODEN.
De Miami-spoorwegmaatschappij
heeft het besluit genomen de spoor
lijn' Florida-Key West stop te zet
ten. Daarmee sterft een der avon
tuurlijkste ijzeren spoorwegen der
wereld. In de Golf van Mexico
noemt men hem: „De spoorbaan
der tien duizend dooden."
Een droom bij 35 graden in
de sehadaw.
Dertig jaar geleden was Florida
nog niet zoo beroemd als tegen
woordig. Maar Henry Flagler, een
ingenieur uit een der .noordelijke
staten, begreep de mogelijkheden,
welke hier in het zand en op de
eilanden verborgen waren; hij was
een der eersten, die de groote toe
komst van Florida voorzag, en in
verband daarmede het plan opvat
te de spoorweg Florida-Key West
aan te leggen.
Doch zelfs een vooruitstrevend
mensch scheen het destijds een
dwaze onderneming toe, het vaste
land van Florida met het eilandje
Key West met een rail weg te ver
binden, die letterlijk over, of door
de zee heen gelegd moest worden.
De droom, welke ingenieur Flag
ler, bij 35 graden in de schaduw
aan Florida's strand uitbroedde,
groeide bij hem tot een idee fixe.
en hij rustte niet voor hij zijn plan
nen uitgewerkt had. Een paar we
ken later had hij de noodige gelden
bij elkaar en twee maanden daar
na werd met den aanleg begonnen,
die eigenlijk nimmer ten einde
kwam, omdat de moeilijkheden te
overweldigend waren.
17 mijl door 't moeras.
3 Mijl voerde de spoorbaan over
vasten grond en vlotte dus nor
maal. Maar toen kwam men aan
die 17 mijl moeras, waarin niet al
leen geweldige alligators huisden,
maar waar ook milliarden muskie
ten verblijf hielden. Het was een
ware hel voor de arbeiders. Dag
aan dag stierven blanken en ne
gers, gelen en bruinen als ratten.
De spoorbaan „vrat" de menschen!
In heel Amerika reisden de agen
ten rond alleen maar om nieuwe
vakkundige arbeiders te zoeken,
want men had vaklieden noodig
Qm snel op te schieten.
Jammer genoeg had men, toen
men door het moeras heen was,
het ergste nog niet overwonnen.
De grootste moeilijkheid was nu,
over een paar kleine eilanden heen,
de directe verbinding met Key
West te construeeren. Een goed do
zijn viaducten moest gebouwd wor
den. De arbeiders en de ingenieurs
konden slechts met duikerklokken
en pontschepen werken. De leef
tocht en het drinkwater moesten
van 100 mijl ver worden aange
bracht.
Als de orkaan woedt...
Het was net alsof de natuur in
opstand kwam: Nog nftnmer had
men in deze streken door een or
kaan ernstige schade geleden. Nu
echter begon de stormwind in dezen
verschrikkelijksten zijner vormen
zijn weg te veranderen en juist
over het eiland Key West heen te
loeien en te gieren, toen men hier
goed en wel begonnen was den
spoorwegaanleg te voltooien.
Een der grootste woonbooten met
150 menschen aan boord werd door
den wervelstorm onderste boven
gesmeten. Slechts door een toeval
gelukte het 70 man te redden. Twee,
der lieden ontdekte men zes we
ken later in het zuiden van den
Atlantischen Oceaan op een vlot
dood! Zij waren natuurlijk allang
verhongerd.
Er was geen werelddeel, vanwaar
niet de aankomst van schipbreuke
lingen dier tragedie gemeld werd.
De arbeiders hadden zich, toen de
huisboot omsloeg, aan stukken hout
vastgeklemd en werden in verschil
lende deelen van den Atlantic op-
gevischt, waarheen de stroomingen
hen had gedreven. De schepen, die
de offers van den draaienden storm
wind opnamen, waren en route
Buenos Aires, naar Londen of Mon-
treal. Van daaruit moesten de ge
redden hun lange thuisreis begin
nen.
Vier maanden later had men van
een tweeden orkaan te lijden. Een
boot met 98 menschen aan boord is
sedert spoorloos verdwenen.
Een vakarbeider op een bcton-
menger, die met een groote electri-
sche machine verbonden was,
werd midden in den Atlantischen
Oceaan gedreven. De man wist in
zijn vertwijfeling niet beter te doen
dan alle machines in hoog toeren-
tempo te doen loopen. Men zag
dus 's nachts een waar lichtschip
door den Atlantic drijven. Aan de
ze werkwoede dankt de betonwer
ker zijn leven, want een Engelsch
schip wilde zich van het ware ka
rakter der lichtboot op de hoogte
stellen en stuurde er op aan; toen
nam men den arbeider, half dood
van dorst, en volkomen uitgeput,
aan boord.
Er rust een vloek op dezen
spooraanleg!
Sedert hebben telkens weer cy
clonen den ijzeren weg bezocht. In
't geheel hebben in de 30 jaren van
zijn bestaan, 60 wervelstormen hem
bestookt, en hoe!
Ingenieur Flagler was een taaie
kerel, die telkens weer opnieuw
geld wist te verkrijgen om den ge
stoorden aanleg te herstellen. Maar
de laatste cycloon, die in dit voor
jaar wederom alles vernielde en
b.v. de rails als waren het slechts
haarspelden, in allerlei Vormen
boog, deed weer voor 2 millioen
dollar schade aan weg en werken.
Nu hebben de aandeelhouders er
genoeg van en daarmee is de
spoorweg van Florida en Key West
ten doode opgeschreven! Of nu de
vloek van een ouden Indiaan
zooals de inboorlingen fluisteren
aan de onheilen schuld is of niet,
op Key West is men er van over
tuigd, dat eerst dan orkanen den
spoorweg geen geweld meer zullen
aandoen, wanneer do laatste loco
motief over de spoorbaan van de
10.000 dooden haar laatste reis ge
daan heeft
(v.d.)
Een nieuw sportvliegtuig
van Koolhoven
Rotterdam. Teneinde aan de behoefte aan een
goedkoop en licht maar toch betrouwbaar sporttoe-
slel te voldoen, hebben de Koolhoven-fabrieken een
sportvlicgtuig gebouwd, de Koolhoven-junior, type
nummer „F.K. 53".
Dit toestel voldoet naar ons van de zijde der
fabrikanten wordt medegedeeld geheel en al aan
de eischen, welke aan een sportvliegtuig gesteld kun
nen worden. Het is volkomen betrouwbaar, gemak
kelijk bestuurbaar en geheel vrij van de gevaarlijke
eigenschappen van verschillende lichte toestellen,
zooals o.a. de „Pou du Ciel", waardoor deze voor den
doorsnee-amateurvlieger niet in aanmerking komen.
Bovendien is de Koolhoven junior een tweezitter,
waardoor niet alleen het genoegen van het vliegen
verhoogd wordt, maar tevens op het toestel les gege
ven kan worden. Het is uitgerust met een origineelo
4-cyl. Walter mikron vliegtuigmotor van 55p.k.,welke
over voldoende reservevermogen beschikt o/n zelfs
bij minder gunstige weersgesteldheden lange over-
landvluchten mogelijk te maken. Toch is het benzi
neverbruik laag, 14 liter per 100 K.M. Bij een kruis
snelheid van 125 K.M. per uur, dus minder dan wat
de meeste automobielen verbruiken. Door de eenvou
dige, sterke constructie zijn de onderhoudskosten mi
niem. Ook voor comfort is gezorgd; piloot en passa
gier zitten in een ruime, behagelijke cabine.
Het toestel werd dezer dagen op Waalhaven inge
vlogen en de resultaten waren zeer bevredigend.
UIT DE FILMWERELD.
Filmen onder water
In Amerika is men bezig met het verfil
men van Jules Vernes bekende boek:
Twintigduizend Mijlen onder Zee. Het
grootste deel der opnamen zal onder wa
ter geschieden.
DE boeken van den grooten Franschen schrij
ver Jules Verne leenen zich wel bizonder
goed voor filmscenarios. Herhaaldelijk wer
den dan ook werken van den genoemden
auteur verfilmd. Thans is men begonnen met de
verfilming van het fantastische werk „Twintigdui
zend mijlen onder Zee", waarin Jules Verne kapitein
Ncmo talrijke avonturen laat beleven met zijn in
drukwekkende duikboot. Thans nog heeft dit boek
niets van zijn bekoring voor oud en jong verloren.
De leiding der opnamen berust bij John William-
son, die sedert twintig jaar experimenteert met fil
men en fotografeeren onder water. Onlangs verscheen
van zijn hand een boek getiteld: „Twintig jaren
onder water". De schrijver liet een onderzeeër con
strueeren geheel volgens het voorbeeld van Vernes
Nautilus. Achter een reusachtig ruit maakte hij on
der water talrijke opnamen, waaruit duidelijk het
wonderbaarlijke leven in de diepten van den oceaan
bleek. Merkwaardige gewassen en dieren, visschen,
die op tropische vogels gelijken, haaien en sprook
jesachtige bloemen.
In de film komt "ook een gevecht voor tusschen
een haai en een mensch. Zoo makkelijk was het
niet om deze scène te draaien, daar men eerst
iemand moest vinden, die voldoende moed of over
moed bezat om met een dolk tusschen de tan
den naar een haai te zwemmen en die al vechtend
voor het venster te lokken. De opnamen vonden bij
de Bahama-eilanden plaats. Als lokaas gebruikte
Williamson een oud lam paard, dat toch doodge
schoten zou worden. De Amerikaan wist twéé han
dige zwemmers er toé over tt halen, den strijd tegen
de haaien aan te binden. Wanneer de eerste er niet
in slagen zou, moest de tweede onmiddellijk te hulp
snellen. De inboorlingen smeerden zich met een ge
heimzinnige zalf in, die volgens hen uitstekend te
gen de aanvallen van haaien beschermde.
Het doode paard werd vervolgens, in de nabij
heid van de duikboot in zee gelaten. Al heel spoedig
doemde een groote haai op. Een der zwemmers
wierp zich moedig in het water, dook naar de gul
zige visch en wist het dier door een goedgeplaatste
dolkstoot te dooden. De filmmenschen hadden even
wel pech. De strijd vond net plaats buiten het op-
nameveld der camera, zoodat van den geheelea
spannenden strijd niets op de smalle strook kon wor
den vastgelegd.
Het paard moest dus nogeens als lokaas dienst
doen. Toen wederom en haai verscheen sprong de
tweede zwemmer in het water. Deze man was even
wel niet zoo onversaagd als de eerste. Toen hij in
de nabijheid van de haai kwam, verloor hij zijn be-
heersching, draaide zich om en vluchtte, met een
van angst vertrokken gelaat, naar de oppervlakte.
De haai scheen meer voor een levend mensch dan
voor een dood paard te voelen, want bliksemsnel
achtervolgde hij den inboorling. Ternauwernood
ontsnapte de zwemmer. Meer dood dan levend werd
hij aan boord getrokken.
De eerste zwemmer voelde er thans weinig voor
om nogeens zijn leven te wagen. En dus besloot
Williamson zelf de rol van den vechtenden zwem
mer te vervullen. Met de moed der wanhoop wierp hij
zich te water en inderdaad slaagde hij er in de scène
voor het raam te krijgen. Terwijl de cameraman
draaide, vocht Williamson half bewusteloos tegen
het rappe dier en slaagde er eindelijk in de haai af
te maken. Toen hij uit een diepe flauwte ontwaakte,
kon hij zich van de geheele strijd niets meer her
inneren.
Dit was trouwens niet het eerste avontuur met
haaien, dat Williamson beleefde. Bij een andere op
name daalde hij als duiker naar een wrak, teneinde
een kameraad te helpen, die tusschen twee balken
vastgeklemd zat. Plotseling verscheen een haai, die
zoo hevig tegen een balk stootte, dat deze omviel en
op Williamsons schouder terecht kwam, waardoor
deze ernstig ontwrikt werd. Het onaangenaamste
avontuur, dat Williamson beleefde was het volgende:
hij wandelde weer eens in duikerpak over de bodem
der zee, toen hij voelde, dat iets over zijn gezicht
kroop. Het bleek een groote scorpioen te zijn, die zich
blijkbaar in de helm verborgen had weten te hou
den. Men kan zich Williamsons angst levendig voor
stellen. Een steek van het gevaarlijke dier zou zijn
dood veroorzaken. Toch moest Williamson twintig
minuten lang deze toestand verdragen, daar hij de
opnamen niet in de war wilde sturen, temeer daar
het onmogelijk geweest zou zijn deze scène voor de
tweede keer te draaien! Toen de duiker eindelijk
weer boven water kwam ontdekte hij, dat het vreese-
lijke insect hem niet kon steken, omdat de slechte
lucht onder de helm het half gesmoord had.
In de nieuwe film komt een scene voor, waarin
kapitein Nemo een zijner matrozen uit de omstren
gelingen van een reusachtige polvp bevrijdt. Ook nu
vervulde Williamson de gevaarlijke rol en wel die
van den redder, kapitein Nemo. Dit keer was er
bij de scène geen gevaar aanwezig. Men had er
van afgezien een echte inktvisch te rekwireeren.
Tenslotte is dat dier toch wel een beetje gevaarlijker
dan een haai. Het monster was vervaardigd uit
staal en rubber. Een prachtige constructie, die het
voordeel heeft, dat de spelers geen gevaar voor hun
leven liepen en dat de toeschouwers, wanneer zij
deze scene zullen zien, een adembenemende strijd te
aanschouwen krijgen. In een waterdichte stalen ka
mer, die ondergebracht is in het lijf van het mon
ster, zat een ingenieur, die de bewegingen van do
polyp leidde en er voor zorgde dat het water op in
drukwekkende wijze donker gekleurd werd door het
zwarte, inktachtige vocht, dat de inktvisch tot zijn
verdediging loost.