E. I. van der Kar Intiem Rusthuis Economische Kroniek Kapitaalgoederen Busdiensten Prima Auto Olie Uollandsclie Sociëteit an." I80Ï Jacht=Patronen Maarten Smit K* BLAAUBOER Gzn* Kippengaas Vrachtauto tegen een boom over den Afsluitdijk De nieuwe rijksweg Amsterdam-Wieringen RIJKSLANDBOUW- WINTERSCHOOL Aangifte van leerlingen WOL Tandheelkundige Inrichting DENTOFORM Café nummer 1 J. Schoorl Pz. - Schagen Altijd fris bij het ontwaken juist in deze tijden het best voor Uwe Nabestaanden? Stationsweg 120 - ALKMAAR Harmonicagaas, Puntdraad, Gladdraad, P. DEKKER He£ kan soms gebeuren, dat men tot de ontdekking komt, dat ten aanzien van sommige zaken, die toch belangwekkend genoeg zijn, een bijna volstrekt ge mis aan inzicht bestaat. Gedurende de afgeloopen week ondervond ik zoo iets, toen iemand, met wien ik het had over de kwestie, tot hoe ver een regee ring kan gaan met het uitgeven van geld dezelfde dus waarover ik vorige week reeds 't een en ander schreef als zijn meening te kennen gaf, dat lan derijen, fabrieken en dergelijke toch ook meetelden in de reserve, welke een land zich heeft gevormd. Het had nog al eenige voeten in de grond hem duidelijk te maken, dat, ook wanneer men de zaak als zoo danig wilde opvatten, dezegoederen met geen "mo gelijkheid kunnen worden verteerd. Het vraagstuk leek mij interessant genoeg om er een artikel aan te wijden. Bij een en ander moet men zich goed voor oogen houden, dat de belangstelling van den mensch uit eindelijk uitsluitend uitgaat naar goederen, die hem in staat stellen wenschen en behoeften te bevredigen. Wanneer iemand een fiets koopt, zal geen mensch daarin iets vreemds zien. Wanneer het echter ge beurt door iemand, die de fietskunst niet machtig is, die ook niet van plan is deze te leeren, die het rijwiel ten slotte ook niet aan iemand anders wil cadeau doen, dan haalt men de schouders op, men wijst Tiaar het voorhoofd en zegt: „een beetje getikt!" Hetzelfde is het geval, wanneer iemand een huis koopt, het op slot draait en het verder laat voor. wat het is. Waarom vinden we zoo iets mal? Omdat het neerkomt op verspilling van de vruch ten van den arbeid. Wanneer iemand een zekere rijkdom heeft verworven, dan vertegenwoordigt deze het resultaat van sparen. Soms heeft dit sparen plaats gehad door anderen, bij voorbeeld wanneer de rijkdom door erfenis werd verkregen, in veel ge vallen heeft hij ze zelf bijeen gegaard. Sparen ech ter is hetzelfde als minder verbruiken dan werd ge produceerd. Men heeft bescheidener geleefd dan het Inkomen veroorloofde, men heeft meer arbeid ver richt dan noodig was om te kunnen leven, zooals men heeft gedaan. Handelt men nu op de bovenomschreven wijze, dan beteekent dit, dat men de te veel verrichte arbeid eenvoudig weer te niet doet, dat ze volkomen nutte loos werd verricht. Men is afgeweken van den regel, dat alle arbeid ten doel heeft de bevrediging van wenschen en behoeften. En dit verdient inderdaad den naam van dwaas. Wanneer alle arbeid ten doel heeft de bevredi ging van wenschen en behoeften, spreekt het vanzelf dat de goederen, welke door den menschelijken ar beid worden verkregen, die bevrediging mogelijk maken. Ze moeten kunnen worden gebruikt of ver bruikt door degenen, die dat wenschen te doen. Zul? ke goederen zijn de zoogenaamde verbruiksgoederen, levensmiddelen, kleeren, huizen, wapenen, versierse len, enz., enz., enz. Natuurlijk is er groot verschil in de mate van noodwendigheid er van, doch dit willen we buiten beschouwing laten. Eigenaardiger wijze zijn er echter ook goe deren, die wel door den mensch worden be geerd, die hem echter niet direct van nut zijn. Wanneer we de natuur, dat is de bron van al le rijkdommen, buiten beschouwing laten, krij gen we te doen met de zoogenaamde kapi taalgoederen. Indien er nu in het geheel geen band was tusschen deze goederen en de verbruiksgoederen, zou de voorliefde van den mensch er voor onverklaarbaar zijn en dwaas. De band is er echter wel degelijk: de be langrijkheid der kapitaalgoederen spruit daar uit voort, dat ze den mensch in staat stel len met minder moeite meer verbruiksgoede ren voort te brengen. Hoe is nu precies een kapitaalgoed ontstaan? We denken ons daarvoor even een primitieve maatschap pij. Een visschersman trekt er dagelijks op uit om zonder hulpmiddelen zijn kostje bijeen te vangen. Het lukt hem, maar niemand zal zich er over ver wonderen, wanneer de vinchten van zijn arbeid zeer bescheiden zijn. Het toeval wil, dat hij in aanraking komt met iemand, die een net bezit. Hij ziet de vangst, die daarmee in een ommezien uit het water wordt gehaald en staat verstomd. Zulk een net, dat zou hem lijken! Maar hoe er aan te komen? Hij leert ech ter de vezels tot touw draaien, leert vlechten en gaat aan het werk. Al zijn beschikbare tijd besteedt hij er aan. Maar, daar tusschendoor moet hij blijven visschen, immers hij moet leven. Eindelijk, na maan den, komt zijn net gereed. Wat is er nu gebeurd? Hij heeft meer gewerkt dan vroeger, misschien zelfs ook wel armoediger geleefd. Die meerdere arbeid heeft hij niet omgezet in verbruiksgoederen, doch in een kapitaalgoed. In het. net, waardoor hij in het vervolg zeer ruim hoopt te kunnen leven. Misschien zal hij zooveel vangen, dat hij een deel van zijn visch zal kunnen ruilen tegen groenten, eieren, vleesch. Met evenveel moeite dan voorheen hoopt hij ontzettend veel meer te produceeren. Geschiedt dit inderdaad en de kans daarop is groot! dan gaat zijn levenspeil met een sprong naar boven. Maar niet alleen het zijne! Ook dat van de hee- le samenleving. Immers, zijn medemenschen konden voorheen slechts visch eten, indien ze die zelf vingen. Maar dan hadden ze geen tijd voor iets anders. On ze visscherman vangt nu veel meer dan noodig is voor zijn eigen gebruik. De visch wordt, een bereik baar iets voor iedereen. Ze wordt goedkooper. Er is in onze dagen veel te doen over de kwestie of de productiemiddelen, d.w.z, de kapitaalgoederen aan den staat behooren te worden gebracht of niet. Communisme of ka pitalisme. Het verschil tusschen beide opvat tingen is kleiner dan velen zich voorstellen. Ja, men zou kunnen zeggen: het maakt niet veel uit. Immers, er is geen reden om te ver onderstellen ,dat met het net zoo heel veel meer zal worden gevangen, wanneer het aan de gemeenschap toebehoort dan wel aan dén visscher of omgekeerd. In het bovenomschre ven geval, waar de man het net heeft ver kregen door eigen arbeid, zou overigens com munisme zeer onredelijk zijn. Hoe het echter ook is, of het net privaat- dan wel gemeenschappelijk bezit wordt, de gemeenschap wordt er niet rijker of armer door. Het net is en blijft het net en het-doet zijn dienst. Het-Kan van de eene hand in de andere overgaan, zoolang het binnen de gemeenschap blijft, zal deze laatste van die overgangen weinig bemerken. In onze moderne samenleving nu-is-het-niet-zoo heel veel anders. We hebben fabrieken, spoorwegen, waterwerken, wegen, haveninstallaties, enz. enz. Het zijn allemaal kapitaalgoederen, die de productie vergemakkelijken. De vraag of ze zich in privaat dan wel in gemeenschappelijk bezit bevinden; is van secondair belang. Hoofdzaak is, dat ze er zijn. Zijn ze er eenmaal, dan geniet de gemeenschap er de voordeelcn van. En ze zijn verkregen" op dezelfde wijze als in ons voorbeeld het net; door extra ar beid. Die hier dan heeft plaats gehad niet meer door den enkeling, maar door groote groepen van menschen. Hoe nu, zoo mag men zich afvragen, kan een re- gëering, die grootere uitgaven heeft dan inkomsten, over deze kapitaalgoederen beschikken ter dekking van haar tekort? Ze kan het niet. Het is onmogelijk. Het volgend voorbeeld toont dit ten duidelijkste aan. We denken ons eën gemeenschap, waarin door de burgers niet wordt gespaard en waarin de regeering meer uitgeeft, dan ze ontvangt. De gemeenschap in haar geheel teert dus in. Iedere overgang der "kapitaalgoederen, in andere handen binnen de gemeenschap, maakt deze, zooals we boven zagen, niet armer en niet rijker. Op het interen hebben deze verschuivingen van kapitaal goederen dus hoegenaamd geen invloed. Er blijft nog de.mogelijkheid ze te doen. verhuizen in handen buiten de gemeenschap. Dit .op zichzelf zou men denke aan het net'de productiemoge- lijkhcid sterk besnoeien, de gemeenschap zou plot seling sterk verarmen. Bovendien is zulk een ver plaatsing meestal niet mogelijk. Fabrieken, water werken, spoorwegen laten zich niet verwijderen. De mogelijkheid om,steeds opnieuw met .tekorten op de begrooting te werken wordt uitsluitend en alleen beperkt door de verbruiksgoederenvoorraad. Werkverschaffing-op groote schaal, waarbij kapi taalgoederen worden gevormd, die op zichzelf de productie niet verhoogen, is daarmee ook aan gren zen gebonden. Omtrent de jaarlijksche productie in verschillende rijken, zoomede omtrent het verbruik en het sparen zijn in den loop goede statistische gegevens verza meld. Op grond daarvan moet bij benadering zijn na te gaan, waar de grens der mogelijkheden is gelegen. Misschien, dat we daarop een volgend maal nog eens terugkomen. Een ernstig en een licht gewonde. Nunspeet. Omstreeks zes uur Donderdagavond is een uit Gorinchem afkomstige vrachtauto, geladen met vier paarden onder Hulshorst tengevolge van het springen van een band tegen een boom gereden. De kabine werd geheel ingedrukt, met het gevolg, dat de bestuurder K. P. uit Meppel lichte verwon dingen bekwam. Ernstiger stond het met den andere inzittende A. K. uit de Wijk bij Meppel,- die een schedelfractuur, opliep. In hoogst zorgwekkenden toestand is hij naar het ziekenhuis Salem te Ermelo overgebracht. Mén vreest voor zijn leven. De paarden, die vervoerd werden, b' inge- deerd. EISCH VAN DE FRIESCH-HOL- LANDSCHE REISVEREENIGING TEGEN DEN STAAT IN KORT GEDING AFGEWEZEN. De president der Haagsche rechtbank heeft gister in kort geding uitspraak gedaan in de procedure tusschen de Friesch-Holiandsche reisvereeniging „Samenwerking", gevestigd te Leeuwarden, en den Staat-der Nederlanden, naar aanleiding van het be letten door ambtenaren van het rijkstoezicht op de spoorwegen van door genoemde vereeniging uitge schreven reizen tusschen Leeuwarden en Rotterdam via den Afsluitdijk. De reisvereeniging had gevorderd deze handelin gen dier ambtenaren onrechtmatig te verklaren, op grond dat deze tochten niet zouden zijn autobusdien sten in den zin van de wet op den openbare mid delen van vervoer. De president overwoog onder meer dat de auto bussen der vereeniging volgens het door haar uit gegeven programma blijkbaar bestemd zijn voor geregeld vervoer van haar leden tusschen de in dat programma vermelde vaste verzamelplaatsen. Dat de vereeniging wel aanvoert, dat de leden een jaar lijksche contributie betalen, en dat uitsluitend leden worden aangevoerde maar dat dit niet ter zake doet, nu de vereeniging heeft erkend, dat tot dusver nog nimmer iemand als lid is geweigerd, zoodat practisch het vervoer voor een ieder openstaat. Op grond van deze overwegingen moeten de door de vereeniging georganiseerde tochten naar het aan vankelijk oordeel van den president worden be schouwd als autobusdiensten, waarvoor volgens de wet op de openbare middelen van vervoer vergun ning is vereischt, zoodat, nu de vereeniging niet in het bezit is van zoodanige vergunning, de ambte naren van het rijkstoezicht bevoegd waren het door gaan der tochten te beletten. De eisch der vereeniging werd derhalve afgewezen. Een gedeelte bij Amsterdam voorloopig in gebruik genomen. Binnenkort zal voorloopig in gebruik worden ge steld het gedeelte van den nieuwen rijksweg Am sterdam—Wieringen, vanaf Buiksloot tot het Sloch- ter. De ontworpen breedte van de aardbaan bedraagt 27 meter, waarbij rekening is. gehouden met een toe komstig dwarsprofiel met twee gescheiden rijbanen. Voorloopig is een rijbaan aangelegd, bestemd voor beide richtingen, bestraat met klinkers. Na een gebruik van ongeveer drie maanden zal de rijbaan zoonoodig worden herstraat en daarna voor het verkeer officieel worden opengesteld. Door de openstelling van deze weg zal de bochtige en smalle weg van Amsterdam over den Buiksloter- meerweg in de richting Purmerend en Hoorn door het verkeer kunnen worden vermeden. te Schagen tot 10 Sept. 1936. Inlichtingen en programma aan te vragen bij den Directeur te Schagen. Voorbereidende klas kosteloos, leeftijd vóór Jan. a.s. 15 jaar. Leerlingen voor eerste klas vóór Jan. a.s. 16 jaar. Zie desbetreffend artikeltje in dit blad. De Directeur, Ir. G. LIENESCH, Rijkslandbouwconsulent, Schagen. Heeft-U de mooie al gezien en zoo góedkoop, bij G. SMIT Manufacturen. SCHAGERBRUG. rechtstreeks uit' Amerika, le veren wij onder v o 1 l e ga rantie a f 19.- per 100 liter Probeer deze olie tegen olie waarvoor U misschien 3 maai zooveel betaalde. Concurrentie in deze prima kwaliteit olie uitgesloten. Levering door geheel Neder land. Ook verkrijgbaar in: verzegelde bussen van 20 liter verzegelde drums van 55 liter verzegelde vaten van 217 liter Maarten Smit KOEGRAS TEL. 2. Tandarts houdt zitting des Woensdags van 3—4 uur in Hotel Veerburg Anna Paulowna. Vaste lage tarieven. heeft beschikbaar voor bej. en hulpbeh., VRIJE KAMERS (eigen meubelen kunnen worden meege bracht), aparte bediening, uitste kende verzorging, alles inbegrepen, ook dokter en apoth., tarief f 10 per week, echtpaar f 18. Inwonenden beh. hun qeheele vrijheid. Elk idéé van stichting wordt beslist aeweerd. Inlichtingen W. MUL. Schagen. Tel. 59. PRIMA AMER. PETROLEUM, a 41/2 ct. per liter per vat. franco thuis. Aanbevelend, C. BAKKER, Schagerbrng, Tel. 16. RITSEVOORT 60 ALKMAAR Spreekuur Dinsdags van 25 uur. GEHEELE GEBITTEN f30.—. alles inbegrepen met garantie Vullingen f2.—. iiimiiiimiiiCTiiiiraiiiira per 100 stuks i 4,75 met rookloos kruit per 100 i 5,25 met Rottweilkruit per 100 1 5,75 Hagel naar keuze. DUBRELLOOPS JACHTGE WEREN, beproefd voor rook loos kruit f 28, KOEGRAS. H5 Lid Alg. Verbond van Accountants te Amsterdam, Belasting-consulent. Boekhoudingen Balansen - Controles. Alle Belastingzaken. Gevestigd 1913. Kunt U dit ook zeggen? Veel vrouwen staan des morgens op. vermoeider dan bij het naar bed gaan, ten prooi aan hevige hoofd pijn, duizelig, zwaar in de benen. Zonder enige lust moeten zij aan het dagelijks werk gaan. dat haar zonder einde schijnt Als ge moedeloos zijt. neem dan een poeder of tablet van bet „Witte Kruis", gun Uzelf enkele ogenblikken rust en weldra zult ge U geheel anders voelen, fris en monter en met vreugde zult ge Uw dagtaak aanvangen. „Witte Kruis" poeders of tabletten zijn het ware middel tegen alle pijnen, waardoor deze ook worden veroorzaakt. HOOFDPIJN - ZENUWPIJNEN - PERIODIEKE PIJNEN - RHEUMATIEK - GRIEP - KOORTS 'poeders of tabletten van Per doos van 12 poeders of tablcttteo 45 ces Per koker. In stofvri|c en onbreekbare verpakking, Inhoudende 24 tabletten 80 cent Bi) apotheken en d rog Uien. o» Nederland i „DUT1M", Oegstgecst VERKRIJGBAAR BIJ APOTHEKERS EN DROGISTEN Hoe zorgt U, Door het afsluiten van een levensverzeke ring, lijfrente of studieverzekering bij de oude Nieuwe Tarieven. Vrijgevige voorwaarden. Vraagt inlichtingen bij* Generaal-agent voor Noord-Holland, TELEFOON 2273. TELEFOON 2273. Golfplaten, lengte 1.10, 1.52, 1.83, 2.13, 2.44, 2.74, 3.05, 3.35, 3.64 Meter. Werkbreedte 76 c.M. Alles tegen zeer voordeelige prijzen, bij: Ijzerhandel, LAAN - SCHAGEN. - TEL. 110.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 4