De maximum-snelheid In volle vaart op elkaar gevlogen Weerkorpsen aan da orde op overwegen SPANJE Maar den geheelen winter nog oorlog! Tram ramt autobus Nederlandsche spoorwegen De wijziging der steunregeling Woensdag 2 September 1936. Postrekening No. 23330 SCIACEB 79ste Jaargang. No. 10054 COURANT. Int Telet No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot fs morgens' 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVF.RTKN TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte b^rekt-nd Irun onder vuur DE REGEERINGSTROEPEN BEHOU DEN HUN STELLINGEN. DE EENE STORMLOOP VOLGT OP DEN ANDERE. „HET UUR DER OVERWINNING IS NABIJ", VERKLAART GENERAAL MOLA. Het is te begrijpen, dat de opstandelingen de volle kracht van hun aanval richten tegen Irun en San Sebastian. Zonder de val van deze steden in het Noorden, zou immers zells de verovering van Madrid in strategisch opzicht vrijwel waardeloos zijn. Beide partijen begrijpen dit en er wordt dan ook met groote hardnekkigheid gevochten. Fel en bloedig is gistermiddag de strijd geweest aan dit front in het Noorden en niet alleen de artil lerie, maar alle moderne oorlogswapens werden ge bruikt. Onafgebroken spuwden de mortieren en kanonnen 'der opstandelingen hun vuur over de ongelukkige Stad, welke thans geheel door de burgerbevolking is verlaten. Op het einde van den middag waren de opstande lingen, niettegenstaande een hevig bombardement tvan mortieren en veldgeschut, nog niet opgerukt. 'Alleen de pantserauto's van de opstandelingen wa len binnen 100 meter van de kazernes van de Ca- rabineros genaderd, welke door regeeringstroepen is bezet en welke nog geen kilometer van Behovia ligt. Keer op keer vielen de opstandelingen aan, doch Zij werden door de mitrailleurs van de regeering af geslagen en de aanvallers moesten zich terugtrek ken in hun loopgraven met achterlating van vele Idooden en gewonden. Klaarblijkelijk zijn de verliezen van de aanvallers jgrooter dan van de verdedigers, niettegenstaande het hevig bombardement. Ook hadden gevechten plaats tusschen jachtvlieg tuigen van de regeering en bombardeurs van de op standelingen. De mitrailleurs knetterden, doch geen enkel vliegtuig werd neergeschoten, hoewel een drie- motorig vliegtuig van de opstandelingen blijkbaar beschadigd werd. Een luchtduel. In het begin van den middag rukten vijf op auto's gemonteerde mitrailleurs op langs den weg naar Irun. Zij openden een welonderhouden vuur op stel lingen van de la Puncha. De regeeringstroepen be antwoordden dit vuur uit een geblindeerden trein en met mitrailleurs, waarbij zij er in slaagden de mitrailleurs der opstandelingen te beschadigen. Drie regeeringsvliegtuig verkenden de stel lingen der opstandelingen en werden daarbij door hun luchtafweergeschut onder vuur ge nomen. Na de verkenning bleef een der toe stellen in de lucht, waar het werd aangeval len door een opstandelingenvliegtuig, echter zonder succes. Het luchtduel was na tien mi nuten zonder eenig resultaat afgeloopen. „Laat mijn handen vrij". Van betrouwbare zijde wordt vernomen, dat Maan dagavond in Irun een buitengewone zitting van den krijgsraad van de regeeringstroepen vijf opstande lingen ter dood heeft veroordeeld. Het vonnis werd een ur later voltrokken. De bijzondere correspondent van de „Paris Soir" bericht uit La Puncha, dat de gijzelaars welke de re geeringstroepen in het fort Guadelupe gevangen hielden, naar Irun zijn gebracht. In den avond ging het gerucht, dat als antwoord op het ultimatum van de opstandelingen, de gijzelaars zouden worden gefusilleerd. De correspondent bericht verder, dat de mannen op de pleinen van Irun aan boomen werden ge bonden en zoodoende aan het vuur van hun eigen partijgenootcn zijn blootgesteld. Een van hen, de grijze bisschop van Valladolid, verzocht, dat men hem alleen met de voeten en over den borst aan den boom bond. „Laat mijn handen vrij", verzocht hij, „opdat ik God zal kunnen bidden". uesca door regeeringstroepen bedreigd. Het hoofdkwartier der regeeringstroepen aan het front in Aragon deelt mede, dat de operaties bij Huesca een normaal beloop hebben. De regeeringstroepen rukken steeds verder op en Huesca is door de militie en artillerie geheel inge sloten. Na de ontvangst van de mededeelingen van het hoofdkwartier verlnidde dat Huesca op het punt stond door de regeeringstroepen te worden bezet en dat de opstandelingen in eenige buitenwijken waren teruggedrongen. De opstandelingen naderen Malaga. Gisteravond te Barcelona aangekomen vluchtelin gen verklaren, dat de opstandelingen zich thans op minder dan 3 mijl afstands van Malaga bevinden. De uitwijkelingen zijn van meening, dat de stad zich spoedig zal moeten overgeven. Zij zeggen dat vliegtuigen der opstandelingen Malaga met bom men hebben bestrooid, tengevolge waarvan het vlieg veld en tal van gebouwen in brand staan. De ont stelde bewoners hebben zich naar de haven begeven om te trachten aan boord van schepen een goed heenkomen te zoeken. Den geheelen winter nog oorlog. Generaal Mola heeft verklaard, dat „het uur der overwinning" nabij is, maar dat de burgeroorlog tot het einde van den winter zou voortduren. Mola voegde hieraan toe: „mis schien zullen wij volkomen de macht van 't communisme in Sp'anje vernietigen. Voorts zeide hij„Ik geloof niet in de neutraliteit der naties. De correspondent van de Diario de Noticias maakt melding van verschrikkelijke toonee- len te Avila, waar de katholieke bevolking razend en over haar zenuwen heen is tenge volge van de herhaalde bombardementen. Gister hebben de regeeringsvliegtuigen Avila wederom gebombardeerd Mexico zal wapens leveren aan de Spaan- sche regeering. De president van Mexico Cardenas heeft gisteren in de openingszitting van het federale congres o.m. medegedeeld, dat de Spaansehe ambassadeur ver gunning heeft gevraagd voor de levering van wa pens door Mexico aan Spanje. De.Mexicaansche regeering heeft dit verzoek inge willigd. Naar aanleiding van de verklaring van president Cardenas, afgelegd in het Mexicaansche congres, wordt nader gemeld, dat Cardenas heeft medege deeld, dat de Spaansehe regeering in de haven van Vera Cruz 20.000 geweren en 20.000 geweerpatronen ter beschikking zijn gesteld. De snelfotograaf te vlug af. Belager van rijwiel-plaatjes ge grepen. Boskoop Een snelfotograaf zonder vaste woonplaats zekere P. v.d. M. heeft gistermid dag, toen hij in beschonken toestand verkeerde, een rijwielplaatje afgerukt van een fiets, die tegen een huis aan de Zijde stond. De eigena resse, die zag wat er gebeurde, holde naar bui ten en wist door hulpgeroep de aandacht van voorbijgangers te trekken. Na een korte jacht was de man gegrepen en aan de politie overge geven. Toen v.d. M. op het politiebureau werd ge fouilleerd kwamen uit zijn zakken noog vijf ge stolen plaatjes te voorschijn, terwijl hij op zijn eigen fiets een valsch rifwielbelastingmerk bleek te bezitten. De aangehoudene is een goede be kende van de politie. Hii heeft reeds 4^ jaar gevangenisstraf achter den rug voor verschil lende kleine diefstallen. ERNSTIGE AUTOBOTSING TE STAPHORST. ZES INZITTEN DEN ZWAAR GEWOND. Staphorst: Gisterenavond omstreeks negen uur zijn op den Rijksstraatweg tus schen Meppel en Staphorst twee personen auto's in volle vaart tegen elkaar gereden, waarbij de zes inzittenden werden gewond. Vier hunner, twee echtparen uit Jelsum (Fr.) moesten in het ziekenhuis worden opgeno men. Het was zeer druk op den weg toen het ongeluk gebeurde. Een der beide wagens, welke bestuurd werd door den heer D. J. Twijnstra en waarin ver der zaten diens vrouw en het echtpaar Bonnema, al len uit Jelsum het gezelschap keerde van de ten toonstelling „Het Volle Profijt" uit Enschede naar huis terug maakte zich op een gegeven moment los uit de file om de voorste auto te passeeren. Van den anderen kant naderde toen in volle vaart een tegenligger, waarin zich het echtpaar Hartman uit Zwolle bevond. De heer Twijnstra had dezen wa gen niet zien aankomen, met het gevolg dat de voertuigen met een geweldigen klap tegen elkaar vlogen. Van alle kanten kwamen menschen toeloo- pen, die er met groote moeite in slaagden de inzit tenden uit de wrakstukken der vernielde wagens te bevrijden. Zij bleken allen gewond te zijn en men legde hen op den berm van den weg, in afwachting van geneeskundige hulp. Deze werd spoedig verleend. Het bleek, dat de vier Friezen een vrij ernstige hersenschudding hadden bekomen. Zij zijn met zie kenauto's uit Zwolle en Meppel naar het Sophia ziekenhuis te Zwolle vervoerd. Verder had de heer Hartman een bloedende won de aan het hoofd en zijn vrouw een lichte hersen schudding gekregen. Zij zijn naar hun woning over gebracht. De gemeenteveldwachters en de rijksveldwachter uit Staphorst leiden het onderzoek. Het verkeer on dervond eenige vertraging. De auto's zijn later weg gesleept. De ontvangsten over de maand Mei Utrecht De definitieve ontvangsten der Nederlandsche spoorwegen (incl. die der geëx ploiteerde spoor- en tramwegen- over de maand Mei bedroegen f 7.685.074.98 (vorig jaar 8.007.355.81- als volgt gespecificeerd: Reizigers 4.117.313.82 Bagage 68.215.89 Brief- en Pakketpost 235,000,00 Goederen 3.128.215.82 Levende dieren en lijken 28.400.51 Diversen 107.928.946 Per dagkilometer was derhalve 73.23. tegen 75,97 in 1935 ERNSTIGE TWIJFEL IS GERE ZEN, OF DIT VOORSCHRIFT WEL IN HET BELANG VAN DE VER- KEERSVEILIGHEID IS. Bestuurder moet altijd meester van zijn snelheid blijven 's-Gravenhage, 1 September: In een adres aan den minister van waterstaat, heeft de K.N.A.C. verzocht, in het belang van de veiligheid en vrijheid van het wegverkeer: a. ernstig te willen overwegen, of in art. 11, punt 2, van het algemeen reglement voor den dienst op de spoorwegen en op de lo- caalspoorwegen het voorgeschreven snelheids maximum voor onafgesloten overwegen wel moet worden gehandhaafd en eventueele af schaffing daarvan te bevorderen. b. Het daarheen te willen leiden, dat in elk geval voor afgesloten overwegen de bestaan de maximum-snelheidsbepaling zal vervallen. Ernstige twijfel is gerezen, of de voorgeschreven maximum-snelheid van 20 km. per uur voor motorrij tuigen bij het passeeren van zg. onbewaakte overwe gen, wel in het belang van de verkeersveiligheid is, omdat, na waarneming van den overweg en na zich overtuigd te hebben, dat er geen trein nadert, voor den bestuurder van een motorrijtuig een snel door rijden te verkiezen is boven een langzaam passeeren, temeer, omdat op de veelal aanwezige opritten, in het bijzonder indien zij steil zijn, de motor in het laat ste geval eerder afslaat, hetgeen uitermate gevaar lijk kan zijn. Daarom helt de K.N.A.C. naar de meening over, dat men niet door middel van voorgeschreven snel heidsbeperkingen de verkeersongevallen op de on bewaakte overwegen kan beperken. Ook psychologisch wordt meer waarde gehecht aan een bepaling als in de Fransche code de la rou te, welke voorschrijft, dat bij overwegen alleen mag worden gepasseerd, wanneer men zeker is, dat geen trein nadert, welke regel onlangs ook in de Belgi sche wegcode is overgenomen, waarin nl. wordt be paald, dat de bestuurder altijd meester van zijn snel heid moet blijven en bij het naderen van een gelijk- vloersche spoorwegovergang voorzichtig moet rijden en wel zodanig, dat het voertuig tijdig tot stilstand kan worden gebracht., indien de slagboom is geslo ten of een trein nadert. Voorts is de K.N.A.C. van meening, dat elk voor schrift voor een snelheidslimiet bij liet passeeren van een afgesloten overweg geenszins noodig, zelfs belemmerend is en doordat langzaam rijdende auto's het uitzicht van den overwegwachter beper ken zelfs niet in het belang van de verkeersvei ligheid. Niet onbekend is, dat een 300-tal aanrijdingen per jaar met slagboomen van overwegen plaats heeft, maar deze worden naar adressantes overtuiging in het algemeen minder door roekeloosheid, of onvoor zichtigheid veroorzaakt, maar in hoofdzaak doordat het wegverkeer niet tijdig en in het oog vallend voor de overwegen wordt gewaarschuwd, bijv. op een wij ze als in Zwitserland en in Duitschland gebruikelijk door middel van in sprekende kleuren geschilderde en van kaatslichten voorziene paaltjes op bepaalde afstanden van den overweg, welke methode onlangs ook door België werd overgenomen en voorts, omdat slechts een betrekkelijk klein aantal afsluitboomen is voorzien van automatische schijnwerpers, welke een goede waarneming gedurende de duisternis waarborgen, een methode, waaraan zoo mogelijk uitbreiding zal worden gegeven. De kwestie van een voorgeschreven snclheidsmaxi- mum bij onbewaakte en bewaakte overwegen zou ook daarom thans aan de orde kunnen worden ge steld, omdat, zoude deze worden gehandhaafd, de tot dusver gebruikelijke maximum-snelheidsborden in gevolge internationale overeenkomst binnen eenige jaren zouden moeten worden vervangen door op veel grooteren afstand van den overweg geplaatste bor den van nieuw model, aan welke voorziening betrek kelijk hooge kosten zullen zijn verbonden» ERNSTIG ONGELUK MET BELGISCHE TOURINGCAR TE HAARLEM. DOOR DE TRAM AANGEREDEN. ZES PER SONEN GEWOND. TWEE IN HET ZIEKENHUIS OPGENOMEN. Gistermiddag is op het Houtplein te Haar lem een autobus uit Brussel, waarmede een gezelschap Franschen, Engelschen en Belgen een rondrit door ons land maakte, aangere den door een z.g. Leidschen tram der N.Z.H. T.M., komende uit de richting Heemstede. De bas werd aan de achterzijde gegrepen en de inzittenden werden door elkaar geworpen. Zes hunner bleken gewond te zijn en werden naar de Mariastichting overgebracht. Het ongeluk heeft zich als volgt toegedragen: Een groote touringcar uit Brussel, waarin twintig toeristen van Engelsche en Belgische nationaliteit waren gezeten, kwam van den Wagenweg af en wilde bij het Plein de richting van de stad nemen. Op hetzelfde moment naderde uit de richting Heem stede een tram van den dienst HaarlemLeiden. Deze werd door den chauffeur van de touringcar niet tijdig genoeg opgemerkt. Toen hij de tram zag wist hij niet beter te doen dan vol gas te geven. De wagenvoerder van de tram remde uit alle maent, doch kon niet verhinderen, dat de tram tegen de rechterzijde van de touringar aanreed. De passagiers werden door elkaar geworpen en later bleek, dat vijf hunner waVen gewond. Zij wer den overgebracht naar de Mariastichting. Drie hun ner konden deze inrichting, na verbonden te zijn, verlaten, doch de heer P. Lemaire uit Parijs bleek ernstige inwendige kneuzingen te hebben opgeloo- pen, terwijl zijn zuster zeer overstuur was en ook klaagde over inwendige pijnen. Beiden zijn in de Mariastichting opgenomen. De Nederlandsche gids, Taub, kneusde eenige ribben, maar kon zich later weer bij het gezelschap voegen. Op de plaats van het ongeluk ontstond een groote oploop van volk, terwijl de politie terstond een on derzoek instelde naar de toedracht van het geval. Hierbij bleek, dat de voetrem van de touringcar niet voldoende werkte. Algemeen was men van meening dat de chauffeur voorrang aan het van rechts ko mende verkeer had moeten verleenen. De burgemeester van Heemstede, jhr. van Doorn, die toevallig in de tram zat, verleende zijn mede werking bij het onderzoek. De autobus is door de politie in beslag genomen. De passagiers zijn per trein naar Brussel terugge keerd. De chauffeur verklaarde, dat het defect aan de voetrem door de botsing was ontstaan. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. De chauffeur maakte meermalen reizen naar ons land en was met de verkeerssituatie ter plaatse bekend. STANDAARDLOON VERHOOGD MAXIMUM-VERLAGING OP EEN GULDEN VASTGESTELD In verband met de conferentie, welke op 28 Augustus j.1. te Zwolle plaats had en na be spreking in den Ministerraad, heeft de minis ter van Sociale Zaken nader bepaald, dat de standaardloonen voor arbeiders die langdurig werkloos zijn, als volgt worden vastgesteld: 23.voor het tarief van steunverleening eerste klasse; 21.— voor bet tarief van steunverleening tweede klasse; 20.voor bet tarief van steunverleening derde klasse; 18.- voor bet tarief van steunverleening vierde klasse; 18.voor bet tarief van steunverleening vijfde klasse; 16.— voor bet tarief van steunverleening zesde klasse; 16.— voor bet tarief van steunverleening zevende klasse; 14.— voor het tarief van steunverleening achtste klasse; 13.voor het tarief voor steunverleening negende klasse; Tevens wordt de maximum verlaging nader vastgesteld op 1— Een nader schrijven hieromtrent zal den ge meentebesturen zoo spoedig mogelijk worden toegezonden. Gelijk men zich zal herinneren lag het aan vankelijk in de bedoeling het maximum standaardloon vast te stellen op 20.— Door bovenvermelde regeling heeft de minister der halve zijn toezegging, ter Zwolsóhe conferen tie gedaan, ingelost. EERSTE KAMER. 's-G ravenhage: De Eerste Kamer is bijeen geroepen tegen Dinsdag 8 September, 's avonds half negen. Eenige kleinere wetsontwerpen zijn dan aan de orde. Woensdag 9 September te 11 uur zal de Kamer opnieuw vergaderen. O.m. staat dien dag op de agenda het wetsontwerp: Voorzieningen omtrent weer korps en.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1