De maximum-snelheid
In volle vaart op elkaar
gevlogen
Weerkorpsen aan da orde
op overwegen
SPANJE
Maar den geheelen
winter nog oorlog!
Tram ramt autobus
Nederlandsche spoorwegen
De wijziging der
steunregeling
Woensdag 2 September 1936.
Postrekening
No. 23330
SCIACEB
79ste Jaargang. No. 10054
COURANT.
Int Telet
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
fs morgens' 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVF.RTKN
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte b^rekt-nd
Irun onder vuur
DE REGEERINGSTROEPEN BEHOU
DEN HUN STELLINGEN. DE
EENE STORMLOOP VOLGT OP
DEN ANDERE.
„HET UUR DER OVERWINNING IS NABIJ",
VERKLAART GENERAAL MOLA.
Het is te begrijpen, dat de opstandelingen de volle
kracht van hun aanval richten tegen Irun en San
Sebastian.
Zonder de val van deze steden in het Noorden, zou
immers zells de verovering van Madrid in strategisch
opzicht vrijwel waardeloos zijn.
Beide partijen begrijpen dit en er wordt dan ook
met groote hardnekkigheid gevochten.
Fel en bloedig is gistermiddag de strijd geweest
aan dit front in het Noorden en niet alleen de artil
lerie, maar alle moderne oorlogswapens werden ge
bruikt.
Onafgebroken spuwden de mortieren en kanonnen
'der opstandelingen hun vuur over de ongelukkige
Stad, welke thans geheel door de burgerbevolking is
verlaten.
Op het einde van den middag waren de opstande
lingen, niettegenstaande een hevig bombardement
tvan mortieren en veldgeschut, nog niet opgerukt.
'Alleen de pantserauto's van de opstandelingen wa
len binnen 100 meter van de kazernes van de Ca-
rabineros genaderd, welke door regeeringstroepen is
bezet en welke nog geen kilometer van Behovia ligt.
Keer op keer vielen de opstandelingen aan, doch
Zij werden door de mitrailleurs van de regeering af
geslagen en de aanvallers moesten zich terugtrek
ken in hun loopgraven met achterlating van vele
Idooden en gewonden.
Klaarblijkelijk zijn de verliezen van de aanvallers
jgrooter dan van de verdedigers, niettegenstaande
het hevig bombardement.
Ook hadden gevechten plaats tusschen jachtvlieg
tuigen van de regeering en bombardeurs van de op
standelingen. De mitrailleurs knetterden, doch geen
enkel vliegtuig werd neergeschoten, hoewel een drie-
motorig vliegtuig van de opstandelingen blijkbaar
beschadigd werd.
Een luchtduel.
In het begin van den middag rukten vijf op auto's
gemonteerde mitrailleurs op langs den weg naar
Irun. Zij openden een welonderhouden vuur op stel
lingen van de la Puncha. De regeeringstroepen be
antwoordden dit vuur uit een geblindeerden trein
en met mitrailleurs, waarbij zij er in slaagden de
mitrailleurs der opstandelingen te beschadigen.
Drie regeeringsvliegtuig verkenden de stel
lingen der opstandelingen en werden daarbij
door hun luchtafweergeschut onder vuur ge
nomen. Na de verkenning bleef een der toe
stellen in de lucht, waar het werd aangeval
len door een opstandelingenvliegtuig, echter
zonder succes. Het luchtduel was na tien mi
nuten zonder eenig resultaat afgeloopen.
„Laat mijn handen vrij".
Van betrouwbare zijde wordt vernomen, dat Maan
dagavond in Irun een buitengewone zitting van den
krijgsraad van de regeeringstroepen vijf opstande
lingen ter dood heeft veroordeeld. Het vonnis werd
een ur later voltrokken.
De bijzondere correspondent van de „Paris Soir"
bericht uit La Puncha, dat de gijzelaars welke de re
geeringstroepen in het fort Guadelupe gevangen
hielden, naar Irun zijn gebracht. In den avond ging
het gerucht, dat als antwoord op het ultimatum
van de opstandelingen, de gijzelaars zouden worden
gefusilleerd.
De correspondent bericht verder, dat de mannen
op de pleinen van Irun aan boomen werden ge
bonden en zoodoende aan het vuur van hun eigen
partijgenootcn zijn blootgesteld. Een van hen, de
grijze bisschop van Valladolid, verzocht, dat men
hem alleen met de voeten en over den borst aan
den boom bond. „Laat mijn handen vrij", verzocht
hij, „opdat ik God zal kunnen bidden".
uesca door regeeringstroepen bedreigd.
Het hoofdkwartier der regeeringstroepen aan het
front in Aragon deelt mede, dat de operaties bij
Huesca een normaal beloop hebben.
De regeeringstroepen rukken steeds verder op en
Huesca is door de militie en artillerie geheel inge
sloten.
Na de ontvangst van de mededeelingen
van het hoofdkwartier verlnidde dat Huesca
op het punt stond door de regeeringstroepen
te worden bezet en dat de opstandelingen in
eenige buitenwijken waren teruggedrongen.
De opstandelingen naderen Malaga.
Gisteravond te Barcelona aangekomen vluchtelin
gen verklaren, dat de opstandelingen zich thans op
minder dan 3 mijl afstands van Malaga bevinden.
De uitwijkelingen zijn van meening, dat de stad
zich spoedig zal moeten overgeven. Zij zeggen dat
vliegtuigen der opstandelingen Malaga met bom
men hebben bestrooid, tengevolge waarvan het vlieg
veld en tal van gebouwen in brand staan. De ont
stelde bewoners hebben zich naar de haven begeven
om te trachten aan boord van schepen een goed
heenkomen te zoeken.
Den geheelen winter nog oorlog.
Generaal Mola heeft verklaard, dat „het
uur der overwinning" nabij is, maar dat de
burgeroorlog tot het einde van den winter zou
voortduren. Mola voegde hieraan toe: „mis
schien zullen wij volkomen de macht van 't
communisme in Sp'anje vernietigen. Voorts
zeide hij„Ik geloof niet in de neutraliteit der
naties.
De correspondent van de Diario de Noticias
maakt melding van verschrikkelijke toonee-
len te Avila, waar de katholieke bevolking
razend en over haar zenuwen heen is tenge
volge van de herhaalde bombardementen.
Gister hebben de regeeringsvliegtuigen Avila
wederom gebombardeerd
Mexico zal wapens leveren aan de Spaan-
sche regeering.
De president van Mexico Cardenas heeft gisteren
in de openingszitting van het federale congres o.m.
medegedeeld, dat de Spaansehe ambassadeur ver
gunning heeft gevraagd voor de levering van wa
pens door Mexico aan Spanje.
De.Mexicaansche regeering heeft dit verzoek inge
willigd.
Naar aanleiding van de verklaring van president
Cardenas, afgelegd in het Mexicaansche congres,
wordt nader gemeld, dat Cardenas heeft medege
deeld, dat de Spaansehe regeering in de haven van
Vera Cruz 20.000 geweren en 20.000 geweerpatronen
ter beschikking zijn gesteld.
De snelfotograaf te vlug af.
Belager van rijwiel-plaatjes ge
grepen.
Boskoop Een snelfotograaf zonder vaste
woonplaats zekere P. v.d. M. heeft gistermid
dag, toen hij in beschonken toestand verkeerde,
een rijwielplaatje afgerukt van een fiets, die
tegen een huis aan de Zijde stond. De eigena
resse, die zag wat er gebeurde, holde naar bui
ten en wist door hulpgeroep de aandacht van
voorbijgangers te trekken. Na een korte jacht
was de man gegrepen en aan de politie overge
geven.
Toen v.d. M. op het politiebureau werd ge
fouilleerd kwamen uit zijn zakken noog vijf ge
stolen plaatjes te voorschijn, terwijl hij op zijn
eigen fiets een valsch rifwielbelastingmerk bleek
te bezitten. De aangehoudene is een goede be
kende van de politie. Hii heeft reeds 4^ jaar
gevangenisstraf achter den rug voor verschil
lende kleine diefstallen.
ERNSTIGE AUTOBOTSING TE
STAPHORST. ZES INZITTEN
DEN ZWAAR GEWOND.
Staphorst: Gisterenavond omstreeks
negen uur zijn op den Rijksstraatweg tus
schen Meppel en Staphorst twee personen
auto's in volle vaart tegen elkaar gereden,
waarbij de zes inzittenden werden gewond.
Vier hunner, twee echtparen uit Jelsum (Fr.)
moesten in het ziekenhuis worden opgeno
men.
Het was zeer druk op den weg toen het ongeluk
gebeurde. Een der beide wagens, welke bestuurd
werd door den heer D. J. Twijnstra en waarin ver
der zaten diens vrouw en het echtpaar Bonnema, al
len uit Jelsum het gezelschap keerde van de ten
toonstelling „Het Volle Profijt" uit Enschede naar
huis terug maakte zich op een gegeven moment
los uit de file om de voorste auto te passeeren.
Van den anderen kant naderde toen in volle vaart
een tegenligger, waarin zich het echtpaar Hartman
uit Zwolle bevond. De heer Twijnstra had dezen wa
gen niet zien aankomen, met het gevolg dat de
voertuigen met een geweldigen klap tegen elkaar
vlogen. Van alle kanten kwamen menschen toeloo-
pen, die er met groote moeite in slaagden de inzit
tenden uit de wrakstukken der vernielde wagens te
bevrijden. Zij bleken allen gewond te zijn en men
legde hen op den berm van den weg, in afwachting
van geneeskundige hulp. Deze werd spoedig verleend.
Het bleek, dat de vier Friezen een vrij ernstige
hersenschudding hadden bekomen. Zij zijn met zie
kenauto's uit Zwolle en Meppel naar het Sophia
ziekenhuis te Zwolle vervoerd.
Verder had de heer Hartman een bloedende won
de aan het hoofd en zijn vrouw een lichte hersen
schudding gekregen. Zij zijn naar hun woning over
gebracht.
De gemeenteveldwachters en de rijksveldwachter
uit Staphorst leiden het onderzoek. Het verkeer on
dervond eenige vertraging. De auto's zijn later weg
gesleept.
De ontvangsten over de maand Mei
Utrecht De definitieve ontvangsten der
Nederlandsche spoorwegen (incl. die der geëx
ploiteerde spoor- en tramwegen- over de maand
Mei bedroegen f 7.685.074.98 (vorig jaar
8.007.355.81- als volgt gespecificeerd:
Reizigers 4.117.313.82
Bagage 68.215.89
Brief- en Pakketpost 235,000,00
Goederen 3.128.215.82
Levende dieren en lijken 28.400.51
Diversen 107.928.946
Per dagkilometer was derhalve 73.23. tegen
75,97 in 1935
ERNSTIGE TWIJFEL IS GERE
ZEN, OF DIT VOORSCHRIFT WEL
IN HET BELANG VAN DE VER-
KEERSVEILIGHEID IS.
Bestuurder moet altijd meester
van zijn snelheid blijven
's-Gravenhage, 1 September: In een adres
aan den minister van waterstaat, heeft de K.N.A.C.
verzocht, in het belang van de veiligheid en vrijheid
van het wegverkeer:
a. ernstig te willen overwegen, of in art.
11, punt 2, van het algemeen reglement voor
den dienst op de spoorwegen en op de lo-
caalspoorwegen het voorgeschreven snelheids
maximum voor onafgesloten overwegen wel
moet worden gehandhaafd en eventueele af
schaffing daarvan te bevorderen.
b. Het daarheen te willen leiden, dat in elk
geval voor afgesloten overwegen de bestaan
de maximum-snelheidsbepaling zal vervallen.
Ernstige twijfel is gerezen, of de voorgeschreven
maximum-snelheid van 20 km. per uur voor motorrij
tuigen bij het passeeren van zg. onbewaakte overwe
gen, wel in het belang van de verkeersveiligheid is,
omdat, na waarneming van den overweg en na zich
overtuigd te hebben, dat er geen trein nadert, voor
den bestuurder van een motorrijtuig een snel door
rijden te verkiezen is boven een langzaam passeeren,
temeer, omdat op de veelal aanwezige opritten, in het
bijzonder indien zij steil zijn, de motor in het laat
ste geval eerder afslaat, hetgeen uitermate gevaar
lijk kan zijn.
Daarom helt de K.N.A.C. naar de meening over,
dat men niet door middel van voorgeschreven snel
heidsbeperkingen de verkeersongevallen op de on
bewaakte overwegen kan beperken.
Ook psychologisch wordt meer waarde gehecht
aan een bepaling als in de Fransche code de la rou
te, welke voorschrijft, dat bij overwegen alleen mag
worden gepasseerd, wanneer men zeker is, dat geen
trein nadert, welke regel onlangs ook in de Belgi
sche wegcode is overgenomen, waarin nl. wordt be
paald, dat de bestuurder altijd meester van zijn snel
heid moet blijven en bij het naderen van een gelijk-
vloersche spoorwegovergang voorzichtig moet rijden
en wel zodanig, dat het voertuig tijdig tot stilstand
kan worden gebracht., indien de slagboom is geslo
ten of een trein nadert.
Voorts is de K.N.A.C. van meening, dat elk voor
schrift voor een snelheidslimiet bij liet passeeren
van een afgesloten overweg geenszins noodig, zelfs
belemmerend is en doordat langzaam rijdende
auto's het uitzicht van den overwegwachter beper
ken zelfs niet in het belang van de verkeersvei
ligheid.
Niet onbekend is, dat een 300-tal aanrijdingen per
jaar met slagboomen van overwegen plaats heeft,
maar deze worden naar adressantes overtuiging in
het algemeen minder door roekeloosheid, of onvoor
zichtigheid veroorzaakt, maar in hoofdzaak doordat
het wegverkeer niet tijdig en in het oog vallend voor
de overwegen wordt gewaarschuwd, bijv. op een wij
ze als in Zwitserland en in Duitschland gebruikelijk
door middel van in sprekende kleuren geschilderde
en van kaatslichten voorziene paaltjes op bepaalde
afstanden van den overweg, welke methode onlangs
ook door België werd overgenomen en voorts, omdat
slechts een betrekkelijk klein aantal afsluitboomen
is voorzien van automatische schijnwerpers, welke
een goede waarneming gedurende de duisternis
waarborgen, een methode, waaraan zoo mogelijk
uitbreiding zal worden gegeven.
De kwestie van een voorgeschreven snclheidsmaxi-
mum bij onbewaakte en bewaakte overwegen zou
ook daarom thans aan de orde kunnen worden ge
steld, omdat, zoude deze worden gehandhaafd, de tot
dusver gebruikelijke maximum-snelheidsborden in
gevolge internationale overeenkomst binnen eenige
jaren zouden moeten worden vervangen door op veel
grooteren afstand van den overweg geplaatste bor
den van nieuw model, aan welke voorziening betrek
kelijk hooge kosten zullen zijn verbonden»
ERNSTIG ONGELUK MET BELGISCHE
TOURINGCAR TE HAARLEM. DOOR
DE TRAM AANGEREDEN. ZES PER
SONEN GEWOND. TWEE IN HET
ZIEKENHUIS OPGENOMEN.
Gistermiddag is op het Houtplein te Haar
lem een autobus uit Brussel, waarmede een
gezelschap Franschen, Engelschen en Belgen
een rondrit door ons land maakte, aangere
den door een z.g. Leidschen tram der N.Z.H.
T.M., komende uit de richting Heemstede.
De bas werd aan de achterzijde gegrepen en
de inzittenden werden door elkaar geworpen.
Zes hunner bleken gewond te zijn en werden
naar de Mariastichting overgebracht.
Het ongeluk heeft zich als volgt toegedragen:
Een groote touringcar uit Brussel, waarin twintig
toeristen van Engelsche en Belgische nationaliteit
waren gezeten, kwam van den Wagenweg af en
wilde bij het Plein de richting van de stad nemen.
Op hetzelfde moment naderde uit de richting Heem
stede een tram van den dienst HaarlemLeiden.
Deze werd door den chauffeur van de touringcar
niet tijdig genoeg opgemerkt. Toen hij de tram zag
wist hij niet beter te doen dan vol gas te geven. De
wagenvoerder van de tram remde uit alle maent,
doch kon niet verhinderen, dat de tram tegen de
rechterzijde van de touringar aanreed.
De passagiers werden door elkaar geworpen en
later bleek, dat vijf hunner waVen gewond. Zij wer
den overgebracht naar de Mariastichting. Drie hun
ner konden deze inrichting, na verbonden te zijn,
verlaten, doch de heer P. Lemaire uit Parijs bleek
ernstige inwendige kneuzingen te hebben opgeloo-
pen, terwijl zijn zuster zeer overstuur was en ook
klaagde over inwendige pijnen. Beiden zijn in de
Mariastichting opgenomen. De Nederlandsche gids,
Taub, kneusde eenige ribben, maar kon zich later
weer bij het gezelschap voegen.
Op de plaats van het ongeluk ontstond een groote
oploop van volk, terwijl de politie terstond een on
derzoek instelde naar de toedracht van het geval.
Hierbij bleek, dat de voetrem van de touringcar niet
voldoende werkte. Algemeen was men van meening
dat de chauffeur voorrang aan het van rechts ko
mende verkeer had moeten verleenen.
De burgemeester van Heemstede, jhr. van Doorn,
die toevallig in de tram zat, verleende zijn mede
werking bij het onderzoek.
De autobus is door de politie in beslag genomen.
De passagiers zijn per trein naar Brussel terugge
keerd.
De chauffeur verklaarde, dat het defect aan de
voetrem door de botsing was ontstaan. Tegen hem
is proces-verbaal opgemaakt. De chauffeur maakte
meermalen reizen naar ons land en was met de
verkeerssituatie ter plaatse bekend.
STANDAARDLOON VERHOOGD
MAXIMUM-VERLAGING OP EEN
GULDEN VASTGESTELD
In verband met de conferentie, welke op 28
Augustus j.1. te Zwolle plaats had en na be
spreking in den Ministerraad, heeft de minis
ter van Sociale Zaken nader bepaald, dat de
standaardloonen voor arbeiders die langdurig
werkloos zijn, als volgt worden vastgesteld:
23.voor het tarief van steunverleening
eerste klasse;
21.— voor bet tarief van steunverleening
tweede klasse;
20.voor bet tarief van steunverleening
derde klasse;
18.- voor bet tarief van steunverleening
vierde klasse;
18.voor bet tarief van steunverleening
vijfde klasse;
16.— voor bet tarief van steunverleening
zesde klasse;
16.— voor bet tarief van steunverleening
zevende klasse;
14.— voor het tarief van steunverleening
achtste klasse;
13.voor het tarief voor steunverleening
negende klasse;
Tevens wordt de maximum verlaging nader
vastgesteld op 1—
Een nader schrijven hieromtrent zal den ge
meentebesturen zoo spoedig mogelijk worden
toegezonden.
Gelijk men zich zal herinneren lag het aan
vankelijk in de bedoeling het maximum
standaardloon vast te stellen op 20.— Door
bovenvermelde regeling heeft de minister der
halve zijn toezegging, ter Zwolsóhe conferen
tie gedaan, ingelost.
EERSTE KAMER.
's-G ravenhage: De Eerste Kamer is bijeen
geroepen tegen Dinsdag 8 September, 's avonds half
negen. Eenige kleinere wetsontwerpen zijn dan aan
de orde. Woensdag 9 September te 11 uur zal de
Kamer opnieuw vergaderen. O.m. staat dien dag op
de agenda het wetsontwerp: Voorzieningen
omtrent weer korps en.