Polder Anna Paulowna, voorheen, thans en in de toekomst KLOOSTERBALSEM Ook de Zaanlandsche baak Zaterdag 5 September 1936. Derde Blad. No. 10056 Een onderhoud met den Dijkgraaf LEED 3 JAAR AAN RHEUMATIEK KON ZICH NIET BEWEGEN BEGONNEN MET GRIND- EN SINTEL WEGEN, IS DE ANNA PAULOWNA POLDER THANS TOEGERUST MET EEN NET VAN LAND- EN WATERWE GEN, DIE AAN DE ZEER HOOGE EISCHEN TENGEVOLGE VAN DE ONT WIKKELING VAN HET VERKEER VOLDOET. Een wijs man zorgt voor de toekomst als voor het heden PUBLILIUS SYRUS, Voor de laatste maal! Een zin die soms vreugde, soms droefheid ver wekt, maar altijd, hoe ook gebruikt, in zich sluit de aankondiging van een anderen toestand. Toen wij dan ook verleden week het bericht ont vingen, dat de heer C. Wij den es Spaans Jr. opnieuw was benoemd tot dijkgraaf van den Anna Paulowna- polder, echter met de restrictie dat deze benoeming zou gelden tot het einde van het zittingsjaar, waar in hij 70 jaar zou worden, begrepen wij, dat bin nen afzienbaren tijd in het bestuur van den pol der wijziging zou komen. Is het wonder dat onze journalistieke nieuwsgie righeid ons dreef naar het mooie polderhuis om te trachten uit den mond van den opnieuw benoemde eens te vernemen, wat hij van de toekomst van den polder denkt? Wel is de bestuursperiode van den heer Wijdenes Spaans nog niet afgesloten, maar het einde is in zicht en het kwam ons voor dat het thans een ge schikte gelegenheid was de meening eens te hooren van dezen bij uitstek deskundige op het gebied van waterschapszaken, over de perspectieven welke voor den polder zijn weggelegd. Dat wij tijdens het gesprek, zoo nu en dan af dwaalden, naar wat geweest is, zal zeker niemand ons kwalijk nemen, want men begrijpt dat bij het bespreken van het bereikte en het bezien van de toe komst ook het verleden herhaaldelijk om het hoekje kwam gluren. Zoo vernamen wij dan, dat de heer Wijdenes Spaans in 1907 tot burgemeester van Anna Paulowna werd benoemd, welke functie in 1909 met het secre tarisambt werd uitgebreid. Direct na de watersnood, en wel op 13 October 1916, volgde zijn benoeming tot dijkgraaf, tengevolge waarvan hij als gemeentesecretaris bedankte, in wel ke functie hij werd opgevolgd door den heer Keizer. Later legde hij ook het ambt van burgemeester neer, om zich ten volle aan de waterschapsbelangen te kunnen wijden. Dit was temeer noodig, omdat de polder, door de watersnood, alsmede door de ontwikkeling van het vebkeer en de verhoogde eischen gesteld door de meer intensieve bodemcultuur, voor tal van moei lijkheden kwam te staan, waarvoor ingrijpende maat regelen noodig waren. Zoo zag de nieuwe dijkgraaf zich geplaatst voor het vraagstuk om de tallooze wegen zoo danig te verbeteren, dat zij zich aanpasten aan de revolutie welke door de komst van den automobiel in het. wegverkeer plaats vond, terwijl ook verschil lende kwesties van waterstaatkundigen aard tot op lossing moesten worden gebracht. De wegen waren, bij de aanvaarding van zijn ambt, uitsluitend grind- en sintelwegen en als men overweegt, dat het. wegennet in den Polder rond 100 K.M. bedraagt dus een afstand van Schagen naar Rotterdam dan is het ieder duidelijk, dat de taak waarvoor het polderbestuur zich in den loop dei- laatste tientallen jaren geplaatst zag, niet alleen zeer hooge eischen stelde aan de draagkracht der inge landen, maar mede aan het beleid van het bestuur. Wij wisten van al deze moeilijkheden zéér opper vlakkig iels af, maar al pratende met den energieken dijkgraaf, bleek ons eerst duidelijk welke verbeterin gen in den loop der jaren zijn aangebracht. Hoewel de sympathieke regent trachtte zooveel mogelijk eigen verdienste te verkleinen, bleek ons door het vuur waarmede hij sprak over de bereikte resultaten en over toekomstmogelijkheden, hoezeer geheel zijn streven uitgaat naar den wensch om van den Anna Paulownapolder een model waterschap te maken, dat als voorbeeld zal kunnen dienen van vele anderen en tevens welk een uitmuntend aan voerder hij moet zijn geweest in den strijd tegen de steeds meer dreigende onderhoudslasten, waaronder de polder dreigde te bezwijken. Kijkt U eens! En met een energiek gebaar gingen de vingers langs de met zware lijn aangegeven we gen op het kaartje, waarvan wij hierbij een afdruk geven. Al deze wegen, in totaal rond 2S K.M., waren eind 1934 van een sterk, stofvrij dek voorzien en sedert Maart 1935 werd behandeld rond 34 K.M., zoo dat thans 62 K.M., zijnde de meest gebruikte wegen, in idealen toestand verkeeren. Thans volgen nog de minder aanzienlijke met een lengte van rond 38 K.M. „Maar kost een dergelijke oplossing van het wegen- vraagstuk niet verschrikkelijk veel geld?" meenden wij te moeten vragen. Inderdaad, luidde het antwoord, maar vergeet U niet, dat door de zeer gunstige bepalingen, welke de provincie Noord-Holland heeft geschapen voor de verbetering der tertiaire wegen een groot gedeelte als subsidie terugkomt. En dan, kijkt U vooral naar de toekomst. U be grijpt toch dat goed gelegde wegen niet alleen een dagelijksch genot, beteekenen voor de ingelanden, maar ook dat ons goed aanpakken van dit vraag stuk op den duur moet leiden tot vermindering der lasten. Zijn deze lasten hoog? Zeker, ze bedragen f27.— per H.X., 3us zlj'n hoog te noemen. Alleen echter de watersnoodlasten en een zeer oude leening leggen reeds een last op van f6.25 per H.A. Niet minder dan f149.000.van de kosten der overstroomingsramp kwamen voor re kening van den polder. Daarbij komt dat onze zee wering. blootgesteld als ze was aan de meest ge vaarlijke getijden, steeds een zeer dure voorziening cischte. Echter geloof ik dat het mogelijk zal zijn, Dijkgraaf Wijdenes Spaans om dank zij het zeer soliede beheer voor 1937 met een kleine verlaging van lasten te komen. Kan deze verwachting niet door tegenslagen wor den te niet gedaan? Alles is natuurlijk mogelijk, maar toch acht ik verrassingen in ongunstigen zin vrijwel uitgesloten. Juist doordat alles goed wordt aangepakt en so liede uitgevoerd, zijn tegenvallers niet denkbaar. Het onderhoud van ons groote wegennet moet op die wijze op den duur goedkooper worden. En dan plotseling: Jamimer, dat ik dat nu juist moet loslaten. Verschillende leeningen loopen in de komende jaren af. Kon ik dat nu nog maar een tien tal jaren medemaken. U zult eens zien, hoe de lasten straks zullen dalen, juist omdat de verbeteringen zoo goed. zijn uitgevoerd. Welk een enthousiasme bij déze bijna 70-jarige! Geef mij nog 10 jaar! Beter dan een lange uiteenzetting teekent deze spontane uiting de figuur van den heer Wijdenes Spaans. En de verbetering op scheepvaartgebied vraagt U? Wel laat ik U dan allereerst wijzen op de nieuwe sluis in den Oostdijk bij den Wieringerwaarddijk en het graven van een scheepvaartkanaal. Hierdoor is een groot voordeel bereikt voor af- en aanvoer van goederen zoowel voor den Anna Paulownapolder als voor Wieringerwaard. Bovendien is daardoor droog gevallen de voormalige uitwateringsboezem van den polder Wieringerwaard, gelegen in den Anna Pau lownapolder. Dit beloopt een oppervlakte van pl.m. 27 H.A., waarvan reeds pl.m. 12 H.A. is ontgonnen. Dit gedeelte is als bouwland verhuurd. De rest of pl.m. 15 H.A. moet nog onder handen worden genomen en vormt een prachtig werkverschaffingsobject. Ook treft het prachtig, dat de steenen der oude boordvoorziening kunnen worden gebruikt voor het leggen van een rijpad op de binnenberm van den Oostdijk. Hierdoor kunnen de veldvruchten van dit nieuwe land op behoorlijke wijze worden afgevoerd. Het, werkloosheidsvraagstuk interesseert iedereen, dus ook ons en wij informeerden daarom belangstel lend of de polder veel bijdroeg tot leniging van dit euvel. Zeker, wij verbeteren de wegen in eigen beheer, brengen de slooten op het vereischtepeil, ontginnen land, kortom trachten zooveel mogelijk arbeiders aan het werk te zetten. In het afgeloopen seizoen bedroeg dit aantal zelfs 240 man. Maar wij spraken over de waterwegen. Met deze woorden bracht de geinterviewde het gesprek weer te rug in het rechte spoor, waarvan wij dreigden af te dwalen. Kijk eens! Ten eerste dienen alle duikers van beton te worden gemaakt. Dan is het onderhoud er af. En dan de bruggen. Allemaal van gewapend be ton. Wij legden er één in den Balgweg, één in den Van Ewijckvaartsweg, één in den Veerweg, twee in den Stoomweg en twee in den Noordermolenvaarts- weg. Daarenboven werden bruggen, welke voor het scheepvaartverkeer niet meer noodig bleken, vervan gen door duikers, ook weer in gewapend beton. Zoo o.a. een over de Ballastvaart in den Koningsweg, één over de Boermansloot in den Middenweg en een over de Stoomsloot in. den Wester-Zandvaartsweg. En zoo zal worden voortgegaan. We moeten, koste wat kost, van het dure onder houd af! Volgend jaar zijn twee van de z.g.n. Drie Bruggen aan de beurt, om in beton te worden omgebouwd. En kunt U het water goed de baas blijven? Geen nood. Wij beschikken over 4 moderne, elec- trische gemalen, ondergebracht in twee gebouwen en hebben de waterstand geheel in de hand. Bij deze uitsluitend electrische bemaling, mag naar sommi- ger oordeel alles te veel op één kaart zijn gezet, om dat men bij oorlog van energie verstoken kan ge raken, maar is dit met stookolie en kolen niet even eens het geval? Waar het vooral op aankomt, is, dat de bediening gemakkelijk is, het onderhoud gering en de stroom- kosten zeer laag, omdat wij nagenoeg uitsluitend 's nachts draaien, dus van het goedkoope nachttarief kunnen profiteeren. Sprak U daar straks niet van het uitdiepen van 20 K.M. poldersloot? Ja zeker. Het bleek noodig bij keur te bepalen om in het diepere gedeelte van den polder, dat in open verbinding staat met de Oostpolderbemaling, de diepte der molenslooten met 24 c.M. te vermeer deren. Daarbij moesten de kavel-, weg-, berm-, schei ding- en spoorslooten natuurlijk aansluiten. De polder heeft thans zijn. slooten nagenoeg geheel naar dat voorschrift verdiept. En wat vooral verheugend was. Al deze werken gaven gelukkig aan vele handen werk. En opnieuw boog de dijkgraaf zich over de kaart en wees ons de verdere aangebrachte verbeteringen, als:' loswallen en dergelijken, waarbij hij niet na liet telkens te wijzen op de gevonden finantieele op lossingen, waardoor de meeste verbeteringen konden worden uitgevoerd, zonder al te hooge lasten op de 'ingelanden te leggen. Nog geruimen tijd spraken wij zoo door over zijn mooien polder, over de invloed welke de drooglegging der Wieringermeer op dë watervoorziening heeft ge had en steeds meer kostte het ons moeite te reali- seeren dat hier iemand aan het woord was, wien het „Voor de laatste keer!" in de ooren had geklonken. Blijkbaar bezitten sommige stervelingen het, geheim om hun geest te onttrekken aan den invloed van hun stijgende leeftijd en blijven zij eeuwig jong. En de dijkgraaf van den Anna Paulownapolder is zeker zoo'n gelukkige! Want met een vuur en enthou siasme dat de meeste jongeren hem zullen benijden, spreekt hij over de toekomst als een tastbaar, begee- renswaardig iets, dat zijn volle belangstelling heeft. Niet terug kijkt deze krachtige persoon, niet, bij voorkeur naar wat hij deed, maar vast houdt hij zijn blik gericht op de toekomst. Onder zijn beheer is de Anna Paulownapolder toe= gerust met een net van land- en waterwegen dat aan zeer hooge eischen voldoet en het is hem een trots te kunnen verklaren dat dit werk, naast het dagelijksch gerief dat men er thans reeds van ondervindt, straks zal leiden tot een lager budget, wat mede zal bijdra gen tot versterking van de economische positie der ingelanden. Wij verlieten het polderhuis met den indruk, dat de opnieuw benoemde dijkgraaf met groote voldoe ning maar ook toch met een zekere weemoed zijn laatste bewindsperiode ingaat,, omdat, zijn ongebro ken geest haakt naar arbeid, maar ook naar het aan schouwen van de vruchten welke het reeds gepresteer de zal opleveren. Dank zij KLOOSTERBRLSEM kan hij weer wandelen en fietsen ,Het kwam in eens, maar 3 jaar lang was het of ik die pijn in mijn rug nooit meer kwijt zou raken. Alles was mij teveel. Men zei mij dat ik rheu- matiek had en daarvan wel nooit meer af zou komen. Toen werd ik opmerk zaam gemaakt op Kloosterbalsem, die heerlijk verzachtende zalf en werkelijk, na een behandeling van nog geen 6 weken zijn mijn pijnen verdwenen. Ik heb van niets meer last en beveel daarom iedereen den Kloosterbalsem aan." S. SI. te H. AKKERS ORIGINEEL TER INZAGE „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bij brand-en snjjwonden Ook ongeëvenaard als wrljfmiddel bij Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren achroefdoos 35 ct Potten; 62J4 ct. en 1.04 ~ii in mmm t i<wKNnmmr>r VRAAGT SURSEANCE VAN BE TALING AAN. DE GEDU PEERDEN ZULLEN ZICH VOOR AL ONDER DE KLEINE SPAAR DERS BEVINDEN Krommenie Ncicir wij vernemen heeft de Zaanlandsche Bank N.V. te Krommeniewelke hijkantoren heeft te Zaandam en Amstedam, gistermorgen haar betalingen gestaakt en suseance van betaling aangevraagd. Tot deze maatregel is Donderdag in een vergadering van het bestuur beslo ten. Den laats ten tijd was het vertrouwen in de bank al eenigszins geschokt, waardoor veel gelden aan haar beheer waren onttrok ken en dus in dit opzicht het aantal gedu peerden niet zoo groot is. Meer slachtoffers zullen zich onder de spaarders bevinden. De spaargelden n.1., welke men aanvan kelijk van de rest afgescheiden had willen houden, zullen echter toch bij het overige ka pitaal getrokken worden. De stukken betreffende de surseance aanvrage zijn reeds naar de rechtbank te Haarlem verzonden. Naar men weet heeft in 1926 de Zaan landsche Bank ook reeds een surseance van betaling aangevraagd. LIJK GEVONDEN OP DE SPOORBAAN. 's-Gravenhage Gisterochtend even voor 7 uur werd de politie gewaarschuwd, dat op 20 meter afstand van het viaduct Adelheidsstraat richting den Haag, van de lijn den Haag-Am sterdam een lijk op de spoorbaan lag. Een on derzoek wees uit, dat het lijk, zijnde van een on bekende vrouw, die deerlijk verminkt was. Het is vervoerd naar het gemeente-zieken huis. De identiteit is nog niet kunnen worden vast gesteld. ALS EEN KONINGSZOON SCHEIDEN GAAT. Graaf van Covadonga moet zijn vrouw 250 dollar ver maand be talen. New Work De rechtbank heeft bepaald, dat de graaf van Covadonga aan zijn vrouw, van wie hi.i geschieden leeft, en die een alimen tatie van 250 dollar per week had geeischt, 250 dollar per maand moet betalen. De graaf zal ontbinding van zijn huwelijk trachten te ver krijgen. Hierboven een overzicht van het uitgebreide wegennet in den Anna Paulownapolder. De met zwaardere lijnen aangegeven negen, als Molen vaart. Middenweg Zwarteweg, Ewgcksvaart, Kneesneg. Zwinnen enz. zijn thans van een stofvrij wegdek voorzien terwijl talrijke wegen in behandeling zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 9