De Sirenes op het strand te Callantsoog 12 PAGINA'S. Den geheelen pacht stuurloos rondgedreven - Een onderhoud met de bemanning KIJKEH is KOOPER bij CLOECK Vlaggen te Zaandam Woensdag 9 September 1936 Postrekening No. 23330 Dit; blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, wordeD Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. 79ste Jaargang. No. 10059 COURANT. Int. Telef. No. 20 Uitgave der N.V. v.Ü. P. Trapman Co., Schagen Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. aanvankelijk 15 leden der bemanning met behulp van de broek aan wal gebracht. CALLANTSOOG. Na den geheelen nacht stuurloos te hebben rondgedreven tus- schen IJmuiden en Den Helder is dus het Noorsche kolenschip „Sirenes" zooals we reeds in ons nummer van gister uitvoerig meedeelden tenslotte op het strand te Cal lantsoog vastgeloopen. Het middenschip werd met den kop naar het Noorden evenwijdig aan de kust op het strand gezet, nog geen honderd meter van den duinenrand af. De voorsteven is vastgeloopen op een strekdam. In de vroege morgenuren stonden reeds honderden in den stroomenden regen op de duinen te kijken. Te ongeveer half negen werd door middel van het Wipper-toestel (de z.g. „broek"), ver binding met de „Sirenes" verkregen. Te kwart voor tien waren reeds vier leden der bemanning aan land gebracht, die bij Café de Haan werden ondergebracht, waar zij van droge kleeren en voedsel werden voor zien. Toen het 10 uur was, waren reeds twaalf man van de hit. 35 koppen bestaande bemanning aan wal ge bracht. Intusschen sloegen de hooge zeeën nog steeds over hot schip. De bemanning wilde desniettemin een eigen reddingsboot uitzetten, wat ongetwijfeld een hachelijke onderneming was. Op advies van den schipper van de Egmondsche reddingboot „Jan van der Plas" werd hun door sei nen vanaf de duinen kenbaar gemaakt, geen boot te strijken. De positie van het schip is verre van gunstig. Daar het zeer dicht op de kust zit, diep met den kiel in het zand, moet het wel haast onmogelijk geacht wor den, het schip te bergen. Het moet vermoedelijk als verloren worden beschouwd. Een defect aan de stuurinrichting. Het stranden van het s.s. „Sirenes" moet geweten worden aan een defect aan de stuurinrichting. De positie van het schip leverde geen onmiddellijk gevaar op, zoodat gistermiddag voorloopig geen op varenden meer van boord gingen. Op dat oogenblik waren vijftien van de uit 35 koppen bestaande be manning aan wal gebracht. De overigen, w.o. de ka pitein, die ziek is, zijn aan boord gebleven. Als het weer wederom slechter werd, zouden ook dezen met behulp van de broek aan wal worden gebracht. De verbinding met de kust blijft in stand. EEN NIET TE NEMEN HINDER NIS. DANSENDE SCHIPBREU KELINGEN. HET SCHIP HEEFT WEINIG AVERIJ BEKOMEN. Gistermiddag even over vieren kregen wij een seintje uit Callantsoog om even te komen, daar de kapitein van de gestrande „Sirenes" waarschijnlijk om half vijf van boord zou komen. Een interview! U begrijpt dat wij ons niet lang bedachten, maar al spoedig de steven van onze auto naar het westen wendden om een kansje te wagen van den Noorschen kapitein iets te vernemen over zijn wedervaren in den afgeloopen nacht. ,'t Is slechts 'n korte weg van Schagen naar Callants oog, tenminste als de meer dan schandelijke hinder nis bij Stolpervlotbrug geen ontijdig einde maakt aan band of veer van de arme automobiel, die met een schok en een smak, de slecht verzorgde overgang daar ter plaatse „neemt". Wij waren gelukkig; ons wagentje nam een gezel lig sprongetje en weldra suisden we ons oude Cal lantsoog binnen. Wat een drukte! Reeds onderweg waren we tal van auto's, fietsen en andere vehikels gepasseerd, maar in het dorp zelf bleek eerst recht, dat er wat bijzonders aan de hand was. Daar komt nog 'bij, dat het kermis is, dus al met al een komen en gaan, dat prettig aandeed. Door keurige, inderhaast geschilderde bordjes geleid kwamen we al spoedig,1 angs den gewonen weg, bij de zee, waar de „Sirenes" vlak tegenover het dorp hoog op het strand ligt. Veel doet de situatie denken aan de stranding van de „Kerkplein" te Egmond aan Zee. Dit schip was iets grootcr dan de „Sirenes", maar veel is het niet en het te Callantsoog gestrande schip steekt ook zeker wel een 10-tal meters boven het strand uit. Vol verwachting keken we naar omhoog, naar dien steilen, hoogen wand, waarlangs ons slachtoffer straks zou afdalen. Het mocht niet zijn. Al spoedig vernamen wij, dat de kapitein onge steld was en niet van boord zou komen. Wat nu? Trachten aan boord te komen? Erg aanlokkelijk ziet de uitgeworpen touwladder waarlangs de matrozen af en aan klimmen, er niet uit. en eerlijk willen wij erkennen wel een beetje blij te zijn geweest, tften bleek dat de „Sirenes" zijn deur voor persmenschen gesloten hield, want we betwijfe len het of onze landbeenen in staat zouden zijn ge weest deze slingerende en zwaaiende hindernis te ne men. Wij konden ons, zooals gezegd, deze moeite bespa ren, daar niemand aan boord werd toegelaten. Eigenlijk toch wel een teleurstelling! Enfin, het pad van een krantenman gaat nu eenmaal dikwijls langs doornen en toen wij dan ook eenige malen iet wat nijdig naar den ijzeren reus gekeken hadden, die zoo ongastvrij onze journalistieke nieuwsgierig heid afwees, zijn we maar het dorp op „roof" inge gaan. En gelukkig met beter succes! Allereerst gingen we eens een kijkje nemen in Ho tel De Haan, waar de achttien leden van de beman ning, die aan wal waren gegaan, zijn ondergebracht. We troffen het, want nadat we de gelagkamer, welke geheel gevuld was met kermishoudende dans- lustigen, waren doorgeworsteld, troffen we een acht tal Noren aan, die juist bezig waren zich te goed te doen aan flinke boterhammen en een warm bakje troost. We schoven wat aan en kregen al spoedig van den Engelscli sprekenden stoker de verzekering, dat alles lekker smaakte en men oyer de verzorging zeer te vreden was. De forsche boy vertelde dat hij, ondanks de luide dansmuziek, den geheelen dag heerlijk had geslapen en zich thans weer patent gevoelde. Uit den aard van de zaak is een stoker al een zeer slechte bron van informatie, als men iets weten wil, van dat wat op het dek van het schip was gebeurd, maar helaas waren de officieren aan boord gebleven, dus voor ons onbereikbaar en spraken de andere ma trozen slechts Noorsch. Een taal, die wij nu een maal niet machtig zijn. Toch vertelde de stoker ons van de doorgestane el lende en de wanhopige strijd tegen den storm, die met geweldige kracht het schip naar de gevaarlijke Hollandsche kust dreef. Door het onklaar geraken van de stuurinrichting kon met het schip niet langer worden gemanoeu vreerd en toen dit euvel was hersteld, zat men vlak op de kust. Onafgebroken heeft de bemanning tegen de ele menten geworsteld, steeds nog maar hopend bij Hel der te kunnen binnenloopen, doch tenslotte moest men capituleeren en liep bij Callantsoog vast. De stoker vertelde nog dat zij, om het schip gemak kelijker bestuurbaar te maken met de ballasttanlcs en het ruim 4 vol water goedsmoeds uit IJmuiden waren vertrokken, met bestemming New Cast.Ie, waar lading zou worden ingenomen voor Zuid-Afrilca. Het mocht niet zijn! Inplaats van zijn anker uit te werpen in de En- sche kolenhaven heeft de „Sirenes" thans tot lig plaats het verraderlijke strand van onze barre kust. Wij wenschten den stoker en zijn makkers nog ver der een prettigen maaltijd en trachtten al laveerend langs de dansende paartjes weer de buitendeur te bereiken, toen wij opmerkzaam werden gemaakt, op een tweetal danseurs, die met gratie hun dan->"<; rondgeleidden en... tot de gestranden behooren. Jeugd vergeet gauw en als blonde schoonen lok ken, valt alle doorgestane leed weg om plaats te maken voor jolijt en plezier. Nog eens verder probeeren iets aan de weet te komen, dat de lezers van de Schager zal interessee ren. Gemakkelijk is dat niet! Hoe het schip langs onze kust is voortgejaagd, hadden wij reeds gemeld. En herhalen. Foei! Niets is bedenkelijker. Nieuws! Nieuws! Waar halen we dat vandaan? Maar alweer was het geluk met ons en kwamen wij van volkomen betrouwbare zijde te weten dat de vertegenwoordiger der verzekeringsmaatschappij, de heer Andersen te Rotterdam zoo juist een bezoek aan den kapitein had gebracht. Deze had besloten met het overige deel der bemanning vannacht aan boord te blijven. Ook deskundigen verzekerden ons later hierbij, dat zelfs al zou de storm opnieuw op steken, er geen gevaar was. Op onze leekenvraag of hij daar wel zeker van van was, kregen wij tot antwoord: „Daar, op dat schip, slaapt U veiliger dan thuis in Uw bed!" Of de „schuit" zou worden losgosleept, kon de heer Andersen niet zeggen. Oogenschijnlijk had ze weinig schade heloopen. Slechts een klein lek in ruim vier. Veel zal afhan gen hoe het weer zich in de komende dagen houdt. Wordt dit ruw en gaat het vaartuig „rijden", dan is het niet onmogelijk, dat de kiel zoo ernstig be schadigt, dat het schip wrak wordt gegeven. Het is n.1. 23 jaar oud en ongeveer 3 jaar geleden gekocht voor 10.000. pond sterling. Als een nieuwe ltiél moet worden gelegd, kost dat 7000 a S000 p. st., zoodat het dan wel voordeeliger kon worden de boot ter plaatse te sloopen. De „Sirenes" is. eigenlijk geen kolenboot, maar evenals de „Kerkplein" een schip, dat 's zomers hout vervoert en de rest van het jaar kolen en der- gelijken. Dit soort schepen heeft vrij kleine ballasttanks en zijn daarom in niet geladen toestand ietwat moeilijk bestuurbaar. De heer Andersen was vroeger zelf kapitein op een dergelijk schip geweest en roemde overigens de zeewaardigheid. De .Sirenes" had juist een drietal weken in Am sterdam gedokt en was geheel opgeknapt en nage zien. Indien tot afbrengen zal worden overgegaan, dient men eerst met kabels het schip van den dam, waar op het is vastgeloopen, af te halen en het daarna om te zwaaien met den achtersteven naar zee toe. Dan pas komt er werk voor de sleepbooten, die dan bij hoogwater moeten trachten de „Sirenes" vlot te krijgen. Naar schatting is hier zeker een drietal weken werk aan, zoodat het stoomschip nog wel lang een attractie, op hét Gallantsooger strand zal blijven vormen. Wordt tot berging overgegaan, dan zal dat worden opgedragen aan Wijsmuller, IJmuiden en Doeksen, Terschelling, voor gemeenschappelijke rekening. Alvorens weer *iaar onze Heimath terug te kee- ren zijn we nog even gaan kijken. Het was laag water en men kon zonder vrees voor natte voeten langs de. steenen dam tot bij het schip loopen. De voorsteven zit als het ware vastgeklonken in de hardsteenen keerdam, waarvan ze alle heipalen als luciferhoutjes heeft afgeknapt, om daarna in de ze harde bedding een gleuf te slijpen, waar ze de spitse boeg in kon laten rusten. Dat het schip hierdoor niet sterker is beschadigd is bijna onbegrijpelijk. Het is nu maar te hopen, dat het weer meewerkt. De weerberichten luiden niet gunstig, maar geluk kig komen die altijd ook niet precies uit en dus heb ben we ook ditmaal een kansje. Want als het werkelijk stormen gaat, ja, dan kan het nog leelijk worden. Alles is thans echter gedaan om verder onheil te voorkomen. Sterke kabels verbinden het schip met de wal, alle ballasttanks zijn vol water, terwijl ook de ruimen 4, 3 en 5 voor den nacht nog zullen wor den volgepompt, om het schadelijke „rijden" of „dom- pen" te voorkomen. Wat menschen konden doen om verdere ongeluk ken te voorkomen, werd gedaan en nuWelte rusten „Sirenes". Good night. Een aanbod van „De Princevlag". Naar aanleiding van het in de pers voorgekomen bericht, dat het dagelijksch bestuur van Zaandam op 31 Augustus jl. uit bezuinigingsoogpunt alleen van het gemeentehuis de vlag deed uitsteken, heeft het hoofdbestuur van de vereeniging „De- Princevlag" aan B. en W. van Zaandam een schrijven gericht. Daarin wordt medegedeeld, dat het hoofdbestuur, de houding van het gemeentebestuur van Zaandam betreurend, met algemeene stemmen besloot voor volgende nationale gedenkdagen een onbeperkt aan tal vrijwilligers aan te bieden teneinde in Zaandam de vlaggen aan de gemeentegebouwen te komen uit steken. Bovendien verklaart de vereeniging zich be reid, indien dat noodig mocht zijn vlaggen in bruik leen af te staan. ontdekking in een leidsche kerk. Schilderijen van Joris van Schooten, een van de leermeesters van Rembrandt. Bij een inwendige restauratie van het kerkge bouw der Evangelisch Luthersche gemeente te Lei den, is een negental schilderijen van onder een verflaag te voorschijn gekomen. Sommige zijn vol uit. gesigneerd door Joris van Schooten (Leiden 1587 1651), een van de leermeesters van Rembrandt. De directeur van het Stedelijk Museum de Laken hal, Koert, is van meening, dat alle doeken van de zelfde hand zijn, zoodat hiermede een waardevolle ontdekking is gedaan. De schilderijen zijn gerestaureerd en zullen in de k^rk worden opgehan^T,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1