Geen zwaardere belastingdruk
Verbetering
De Millioenen-nota
Tekort voor 1937 op bijna
48 millioen geraamd
Hei tekort
gedekt
in zicht
Pijnenburg=Slaats
De rijksdaalder
extra steun
Breuklijders!
■■■■■■■IHBEiHKlBliHiiaBilHiiaKiBiSBiiaBilHiBiEaiaBBBi
Noodlijdende gemeenten
zullen nog sterker
moeten bezuinigen!
Minister Oud
verdedigt het
regeeringsbeleid
Volhouden, geen
experimenten
Wielerbaan Wieringen
Woensdag 16 September 1936
Postrekening
No. 23330
SCHACER
79ste Jaargang. No. 10064
COURANT.
Int. Telef
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. K Trapman Co.. Schagen
12 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend
Aan de gisterenmiddag door den Minister van Fi-
ïiantiën, Air. P. J. Oud ingediende Millioenennota
Voor 1937, ontleenen wij het volgende:
GEWONE DIENST.
Het tekort.
Evenals in vorige jaren zijn in de ontwerpbegro
ting alleen verwerkt de uitgaven en middelen, welke
.volgens de bestaande wetten in het jaar 1937 te ver
wachten zijn, terwijl zijn weggelaten besparingen, be
lastingmiddelen, enz., welke alleen na machtiging
van den wetgever beschikbaar zouden komen. Dien
tengevolge is bij de raming der middelen geen reke
ning gehouden met een bedrag van f 11.800.000, dat
verwacht mag worden uit de thans bestaande tijde
lijke opcentenheffing op eenige belastingen, indien
die heffing na 1 Januari 1937 wordt verlengd:
Uitgaven f 657.794.017
Inkomsten f 610.059.022
zoodat een nadeelig saldo is geraamd van f 47.734.995.
De dekking.
Het bovenstaande tekort wordt door de volgende
maatregelen gedekt:
DEKKING DOOR BESPARINGEN:
In mill. guldens.
Op onderwijs 7.6
Ailoopen van verdere wachtgelden 3.2
Besparing door het Capitulantenstelsel 5.0
Op het Verkeersfonds door vermindering van
het Spoorwegtekort 12.
Herberekening pensioenen 3.3
Totaal aan bezuinigingen 31.1
DEKKING DOOR MIDDELEN:
Handhaving, ook voor 1937, van opcenten op
dividend- en tantièmebelasting, en op zegel
registratie- en successierechten 11.8
Heffing van rechten op bepaalde goederen 1.25
Wijziging van de wet op inkomstenbelasting
en successiewet. Technische wijziging om
zetbelasting en voorzieningen met betrekking
tot belasting op N.V.'s 3.5
Totaal aan heffingen 16.55
Hetgeen een totaal maakt van rond 47.65 millioen.
Bij nadere beschouwing van dit dekkingsplan
blijkt dat de f3.300.000 besparing op herberekening
,van pensioenen voortvloeit uit het ingediende ont
werp van wet.
Dat de f 11.800.000 op handhaving, ook voor 1937,
van opcenten op dividend- en tantièmebelasting en op
zegel-, registratie- en successierechten opnieuw moe
ten worden aangevraagd, vloeit voort uit 't tijdelijk
karakter dezer wetten.
De f 1.250.000 voor heffing op bepaalde goederen,
bedoelt steun te geven aan onze textielindustrie, o.a.
door heffing van rechten in Nederland' op den in-
[voer van bepaalde goederen.
De laatste post van f3.500.000 is gevonden uit de
meerdere opbrengst, die mag worden verwacht van
de aanhangige wetsontwerpen tot wijziging van de
wet op de inkomstenbelasting en van cle Successie
wet, alsmede van een in voorbereiding zijnde tech
nische wijziging der wet op de omzetbelasting.
Behalve deze belastingwijzigingen is nog
in overweging een ontwerp van wet tot het
treffen van voorzieningen met betrekking tot
de belasting van naamlooze vennootschap
pen op een zoodanige wijze, dat de belangrijk
ste bezwaren, aangevoerd tegen het ontwerp
van wet houdende voorzieningen betreffende
de heffing van belastingen van besloten ven
nootschappen en vereenigingen en hare aan
deelhouders of leden, zullen worden onder
vangen.
De noodlijdende gemeenten moeten nog
meer bezuinigen.
Over twee belangrijke punten der rijksbegrooting
nl. het wcrkloosheidssubsidiefonds en de kosten van
hulp aan noodlijdende gemeenten zegt de minister
het volgende:
Het, Werkloosheidssubsidiefonds heeft in den kor
ten tijd van zijn bestaan herhaaldelijk tot onaangena
me verrassingen van financleelen aard aanleiding
gegeven. Zoo moest de begrooting van dat fonds voor
1935 worden ingediend met een tekort van f 4.600.000
niettegenstaande de omstandigheid, dat op het oogen
blik, dat het wetsontwerp tot instelling van dit fonds
in het najaar van 1934 werd ingediend, grond be
stond voor de verwachting, dat die begrooting, met
inachtneming van een Rijksbijdrage van f46 mil
lioen, zonder nadeelig saldo zou sluiten. Nu de uit-
gaven over 1935 kunnen worden overzien, wordt een
tekort van het fonds verwacht van rond f 20 mil
lioen.
Bij de opstelling der ontwerp-begrooting van het
fonds voor 1936 bleek, dat met een tekort van f 14
millioen moest worden rekening gehouden. En zooals
de zaken zich thans laten aanzien, zal het fonds voor
1936, ondanks de verhoogde Rijksbijdrage, een tekort
geven van circa f 20 a f 25 millioen.
De tekorten der gemeenten vloeien sa
men in het Werkloosheidssubsidiefonds.
Toen de begrooting van het fonds voor 1937 werd
opgesteld, bleek, dat zelfs met inachtneming van een
Rijksbijdrage van f 53 millioen, opnieuw een zeer
omvangrijk tekort moest worden becijferd.
Indien de gelegenheid bestond om voor dit
tekort in het Rijksbndget dekking te vinden,
zon hierin kunnen worden berust, doch thans
is de toestand deze, dat de tekorten der ge-
meentebegrootingen in feite worden overgehe
veld naar een centraal punt het Werkloos
heidssubsidiefonds terwijl zij daar leiden
tot een groot tekort van het fonds, hetwelk
ongedekt moet blijven, m.a.w. de druk van
de tekorten, voortspruitende uit de crisis
omstandigheden der gemeenten, wordt van
de locale eenheden afgenomen en op het
fonds gelegd.
Dit is uiteraard nimmer de bedoeling van het fonds
geweest. Er is echter steeds gedacht, dat het fonds
door de gezamenlijke krachten van de gemeenten
(het prélèvement) en van het Rijk (door een Rijks
bijdrage en door afstand van Rijksbelastingen) zou
kunnen zorgen voor een behoorlijke subsidieering in
de gemeentelijke werkloosheidslasten, doch er is niet
gedacht, dat dit fonds voor gemeentelijke tekorten
zou opkomen. De Regeering heeft zich genoodzaakt
gezien voor 1937 het bedrag voor bijzondere bijdra
gen aan gemeenten ten laste van het fonds te be
perken, zoodat een gedeelte van het tekort voor reke
ning van de gemeenten zal moeten worden gelaten.
Ook dan nog sluit de begrooting van dat fonds voor
1937 met een tekort van rond f 7.5 millioen. Aange
zien met een. bijdrage van f 53 millioen het Rijk het
uiterste heeft gedaan, wat in zijn vermogen ligt, zal
in dit tekort voorloopig moeten worden berust.
Het is bekend, dat het bedrag, dat voor den onder
stand aan gemeenten uit 's Rijks kas moet worden
beschikbaar gesteld, van jaar tot jaar toeneemt.
Laatstelijk moest in de begrooting van het Dep. van
Binnenl. Zaken voor 1936 hiervoor pl.m. f 3.5 mil
lioen worden uitgetrokken en het blijkt nu reeds,
dat dit bedrag bij lange na niet voldoende zal zijn,
zoodat voor 1936 op een verdubbeling van het ge
raamde bedrag moet worden gerekend.
Voor 1937 zouden dus wilde men den ingeslagen
weg blijven volgen voor dit doel eenige millioe-
nen meer moeten worden uitgetrokken dan primi
tief voor 1936 plaats had.
De Regeering kan dit niet blijven volhou
den. De tekorten van de noodlijdende gemeen
ten worden op deze wijze van de gemeente-
begrootingen overgeheveld naar het Rijks
budget, waarop daarvoor geen dekking is te
vinden.
De Regeering acht zich daarom verplicht
voor 1937 het bedrag wegens onderstand aan
noodlijdende gemeenten te beperken tot het
bedrag, dat daarvoor op de primitieve begroo
ting voor 1936 is uitgetrokken.
De noodlijdende gemeenten echter, welke nog niet
direct in staat zijn hun tekorten weg te werken, zal
de regeering voorloopig nog de behulpzame hand
blijven bieden.
Daartoe zullen, na onderzoek der begrootingen,
rentedragende voorschotten kunnen worden ver
leend tegen een rentevoet van 3 'sjaars.
„BEDRIEGEN DE VOORTEEKENEN
NIET, DAN IS THANS EEN KEERPUNT
NABIJ".
VAN DE HEFFING VAN EEN REIS-
BELASTING VOORSHANDS AFGEZIEN.
Bij de beschouwingen van meer algemeenen aard
over. de ingediende rijksbegrooting 1937 kenschetst
de Minister het in de thans afloopendc vierjaarsche
bestuursperiode gevoerde finantieele beleid als een
aanhoudende strijd tegen dalende inkomsten ecner-
zijds en stijgende behoeften, onmiddellijk verband
houdende met de ernstige tijdsomstandigheden, an
derzijds. Terwijl ieder jaar het uiterste werd beproefd
om door bezuiniging op de uitgaven een herstel van
het begrootingsevenwicht te verkrijgen, werd het
bereiken van een afdoend resultaat telkenmale op
nieuw verhinderd door een voortgaande daling van
de opbrengst der belastingmiddelen, gepaard gaan
de met .een verhooging van uitgaven voor crisisdoel
einden.
Bedriegen de voorteekenen niet, dan is
thans een keerpunt nabij. Met name schijnt
de catastrophale daling in de opbrengst der
middelen tot staan te zijn gekomen. Verwacht
mag worden, dat op het stuk van de inkom
sten een zekere stabiliteit is bereikt.
Daarmede is wel het onmiddellijke gevaar voor
onze staatsfinanciën afgewend, doch afdoende ver
betering zal eerst kunnen worden bereikt, wanneer
de inkomsten zich zullen gaan bewegen in stijgende
iijn. Dit laatste zal echter eerst dan het geval zijn,
wanneer zich door ruimeren afzet onzer producten
in binnen- en buitenland een verbetering in onze
volkshuishouding zal-gaan voltrekken.
De minister gelooft intusschen, niet te veel te zeg
gen, indien hij meent te mogen constateeren, dat
MINISTER OUD
zich eenige symptomen van verbetering beginnen te
vertooncn, al blijft toch nog steeds het aanbod van
goederen en diensten op welhaast elk gebied de
vraag daarnaar overtreffen. Het wedervinden van
het evenwicht tusschen deze twee in dezen zin, dat
de productiemogelijkheden door toegenomen vraag
weer ten volle benut zullen kunnen worden, is on
misbare voorwaarde voor de vermindering der werk
loosheid. Terwijl uiteraard ook binncnlandsche fac
toren hierbij een rol spelen, ligt de oplossing der
moeilijkheden op dit gebied voor een zeer belang
rijk deel op internationaal terrein.
De aanpassingspolitiek.
Bij het zoeken naar een herstel van het evenwicht
tusschen productie en consumptie zal hier en daar
naar wijziging der productie moeten worden ge
streefd. Vooral zal op een stimuieeren van de moge
lijkheden tot opneming der voortgebrachte goederen
het streven gericht moeten blijven.
De regeering heeft er reeds bij herhaling
op gewezen, dat blijvend resultaat hier naar
haar vaste overtuiging alleen valt te berei
ken door een verder doorvoeren van de aan
passing der kosten en loonen van ons be
drijfsleven aan de gewijzigde omstandighe
den.
Zij meent er zich van ontslagen te mogen rekenen,
dit opnieuw uiteen te zetten, doch meent nogmaals
ernstig te moeten waarschuwen tegen het streven,
om de consumptie te stimuleeren door op kunst
matige wijze koopkracht in het leven te roepen.
Het Rijk als Kassier. Groote behoed
zaamheid geboden.
De overheid zal bij het verleenen van credieten
in de gevallen, waarin daarvoor, bij gebreke van
Zaterdag 19 Sept, 6 '|2 uur komen
enz; Enorm programma. Kaarten per tel. 66 Hippolytushoel
de mogelijkheid om het benoodigde kapitaal van
particulieren te verkrijgen, op haar een beroep
wordt gedaan, met groote behoedzaam te werk moe
ten gaan. Dit is ook hierom noodzakelijk, omdat een
der belangrijkste voorwaarden voor economisch her
stel is het vertrouwen van den credietgever. Naar
mate er op de kapitaalmarkt meer vertrouwen zal
heerschen, zal het mogelijk zijn, de vercischte cre
dieten tegen lagere rente te verkrijgen.
Wil een lagere rentevoet, die voor het herstel van
het economisch leven onmisbaar is, verwezenlijkt
worden, dan dient echter in de eerste plaats elke
twijfel aan het staatscrediet buitengesloten te zijn
en het eischt voortdurende waakzaamheid, om bij
den steeds grooteren aandrang om ter leniging van
den nood in de meest onderscheiden vormen een be,
roep op staatshulp te doen, de leeningscapaciteit
van het rijk ongerept te houden. Gelukkig kan wor
den verklaard, dat tot dusver het vertrouwen in de
credietwaardigheid van den staat ongeschokt is ge
bleven en de regeering rekent het zich tot een harer
hoogste plichten er voor te waken, dat dit 'ook in de
toekomst het geval zal blijven.
Gezonde uitwisseling van goederen en
diensten tusschen de naties noodzakelijk.
De loop der gebeurtenissen heeft de regeering ge
sterkt in haar overtuiging, dat zij met haar politiek
een weg heeft ingeslagen, welke, moge die, naar te
voorzien was, tijd vorderen, niettemin zal voeren
tot zoodanige resultaten, dat de mededinging van
Nederland op internationale markten mogelijk blijft
Weliswaar kan overheidssteun daarvoor voorshands
nog niet altijd worden gemist, maar voor een be
langrijk deel is de oorzaak daarvan gelegen in de
nationaal georiënteerde economie, die er toe leidt,
eenerzijds den invoer te belemmeren, anderzijds
goederen en diensten goedkooper aan het buitenland
aan te bieden dan de binncnlandsche voortbrengings
kosten rechtvaardigen. Zoolang die ongezonde toe
stand, welken slechts internationale samenwerking
schijnt te kunnen opheffen, blijft voorbestaan, zul
len al zal alle aandacht moeten worden gericht
op het slaken van onnoodig knellende banden
overheidsmaatregelen om den eigen handel en in
dustrie steun te bieden op binnenlandsche zoowel
als op buitenlandsche markten wel niet achterwege
kunnen blijven.
Het verwijt van hun voortbestaan kan dan
echter niet de regeering en de door haar ge
volgde politiek treffen, maar moet zich richten
op het gebrek aan internationale samenwer
king om tot een gezonde uitwisseling van goe
deren en diensten tusschen de naties onder
ling te komen.
Voortgaan op den ingeslagen weg, die zeker van
de bevolking groote offers vraagt, zal op den duur
gunstige resultaten voor volks- en staatshuishouding
geven.
In experimenten, welke wel tijdelijk eenige
verbetering kunnen verschaffen, ziet de regee
ring geen heil.
Reisbelasting van de baan.
Daar de belastingen tot een ongekende hoogte zijn
opgevoerd, was er den Minister alles aan gelegen,
het dekkingsplan in de onderhavige nota zoo te kun
nen inrichten, dat daarin geen voorstellen tot nieu
we belastingverhooging behoefden te worden opgeno
men. Het is om deze reden, dat hij gemeend heeft,
ook alzou het bedrag van f 2.000.000 dat daarmee zou
kunnen worden verkregen, op zich zelf zeker een
hoogst gewenschte versterking der middelen opleve
ren, voor het oogenblik te moeten afzien van de in
voering eener Reisbelasting, al zal uiteraard, indien
de financieele omstandigheden zich in min gunstigen
zin mochten gaan ontwikkelen, de mogelijkheid be
staan, dat hij op zijn voornemen tot niet heffing van
een dergelijke belasting zal moeten terugkomen.
Ook toegekend acm „zelfstandigen"
in de werkverschaffing.
De minister van sociale zaken heeft alsnog
beslist, dat de extra vergoeding van 2.50,
welke bij gelegenheid van de vorstelijke verlo
ving wordt uitgekeerd aan werkloozen, die in
de steunregeling zijn opgenomen, ook zal wor
den toegekend aan hen. die deze week bij de
werkverschaffing zijn geplaatst.
Deze regeling geldt derhalve ook voor de zg.
zelfstandigen, die bij de werkverschaffing zijn
te werk gesteld.
Een BREUKBAND. „NIEUW SYSTEEM", zonder
veer. is juist wat U moet hebben.
Gemakkelijke pasvorm, zachte pelotte en vervang
bare onderdeelen.
Alleen in TERLEP's Drogisterij
APOTHEKERS-ASSISTENTEN.
HOOGZIJDE 103. SCHA.GEN.