41 lil Auto met gas-cylinders Heeft Mussolini door trein verpletterd DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Monetair ontwerp aangenomen Duitschland maakt zijn eigen benzine Chineesch-Japansche spanning KIJKEN is KODPEN N CLDECK Buiienlandsch Overzicht groote plannen? VRIJDAG 2 OCTOBER 1936. 80e Jaargang. No. 10076. Uitgave der N.V. v.h. Trapman Co. Schagen. Ernstige botsing op onbewaakten overweg» SNELTREIN AMSTERDAM—GRO NINGEN OP VRACHTAUTO INGE REDEN. BESTUURDER GE DOOD. HET VOERTUIG IN BRAND GEVLOGEN, EVENALS DE LOCOMOTIEF EN DE EERSTE WAGONS. MACHINIST EN STO KER MET BRANDWONDEN NAAR HET ZIEKENHUIS VERVOERD. REIZIGERS ONGEDEERD. STAG NATIE IN HET TREINVERKEER. ZWOLLE: Gisterenavond is op den onbewaakten overweg te Ber- kum, gemeente Zwollerkerspel, een zeer ernstig ongeluk gebeurd, dat groote afmetingen heeft aangenomen. Omstreeks zeven uur is daar name lijk een vrachtauto uit Zwolle, die be laden was met cylinders, gevuld met buta-gas en op weg was naar Dalf- sen, gegrepen door den sneltrein Am sterdamGroningen, welke om 17.08 uur uit de hoofdstad was vertrok ken en om zeven uur Zwolle had verlaten. De gevolgen waren ontzettend. Terstond na de botsing vlogen na melijk zoowel de locomotief als de auto in brand. De machinist stond temidden der vlammen, toen hij den trein tot stil stand moest brengen. Dank zij een groote mate van tegenwoordigheid van geest, slaagde hij daar evenwel in, doch toen waren zijn kleeren en die van den stoker reeds in brand geraakt, zoodat beide mannen in een langs de spoorlijn loopende sloot moesten springen om hun kleeren te dooven. Door reizigers zijn zij weer op het droge gebracht. Met brandwonden aan hoofd en handen zijn beide mannen naar het Sophiaziekenhuis te Zwolle ver voerd. De bestuurder van de vrachtauto, die, ter- ftvijl zijn kleeren brandden, uit de cabine sverd geslingerd, was op slag dood. De auto is geheel vernield. HEVIGE PANIEK ONDER DE REIZIGERS. Onder de reizigers brak na de botsing, die Zeer hevig was, een paniek uit. Deze werd nog verergerd, doordat door de ontploffende gascylinders ook de voorste wagons van den trein in brand waren geraakt. Dank zij het krachtig optreden van het treinpersoneel en de reizigers, die hun te genwoordigheid van geest hadden behou den, konden allen echter in veiligheid wor den gebracht. Met geweldige knallen ontploften nog ge- ruimen tijd de gascylinders, hetgeen tot ver jn den omtrek hoorbaar was. Het treinverkeer was in beide richtingen gestagneerd. De laatste wagons van den trein zijn door een locomotief naar Zwolle teruggebracht, .waarheen ook de reizigers zijn vervoerd. Met man en macht ging men aan het werk om het verkeer in een richting over een lijn gaande te kunnen houden. Op den overweg, waar het ongeval gebeur de, zijn reeds verscheidene ongelukken ge beurd, o.a. het vorige jaar toen er een auto met 18 kinderen door een passeerenden trein werd gegrepen en versplinterd. Persoonlijke ongelukken hadden toen ech ter niet plaats. Chauffeur had waarschuwing niet gemerkt. Omtrent het ernstige ongeluk vernemen wij nog, dat de auto toebehoorde aan de firma Buttinger te Groningen, die een fili aal heeft te Zwolle. Deze firma handelt in sanitaire artikelen en bouwmaterialen. De chauffeur van de auto is toen hij den over weg naderde nog gewaarschuwd door een wachtenden landbouwer uit Dalfsen, doch waarschijnlijk heeft hij deze waarschuwing niet opgemerkt. De auto reed namelijk met volle vaart door en vervolgens tegen den met groote snelheid naderenden trein op. Een hevige slag volgde. Het was het ex- plodeerende gas uit de cylinders. Verschil lende ruiten van woningen in den omtrek zijn door den luchtdruk gesprongen. De chauffeur van de auto, de 44-jarige A. de Koning uit Nieuwerhoorn (Z.-H.) moet op slag dood zijn geweest. Zijn ver koold lijk is naast de spoorlijn gevonden. De machinist en de stoker van den trein hebben zich zeer moedig gedragen. De eerste wist den trein namelijk niettegen staande het feit, dat. de locomotief één vuur zee was, binnen vijftig meter tot stilstand te brengen. Beiden zijn daarop, zooals ge zegd in een sloot gesprongen, waaruit zij even later door reizigers zijn gered. Bij een nabij wonenden landbouwer zijn de mannen van droge kleeren voorzien, terwijl hun daar onmiddellijk de eerste medische hulp is verleend. Ontploffingen gevolgd door hoog opschietende vlammen. Toen de botsing plaats had, werden in Zwolle en omgeving eenige doffe knallen gehoord en zag men hoog opschietende vlammen. Eenige minuten later reeds spoedden zich doktoren, ziekenauto'sen politiemannen naar de plaats van het ongeluk. Zij troffen er een geweldigen chaos aan. Brandende overblijfselen van een auto, in de nabijheid waarvan het geheel verkoolde lijk van den nog onbekenden chauffeur lag; een zwaar gewonden machinist en stoker; een gedeel telijk brandenden trein en een honderdtal reizigers, die in paniekstemming verkeerden Vrouwen gilden, kinderen huilden en man nen trachtten met verschrikte stemmen de doktoren en politiemannen in te lichten. Verschillende reizigers waren door glas scherven gewond en bedekten hun wonden met zakdoeken en ander noodverband-mate riaal. Het eerst werd het lijk van den chauffeur naar Zwolle vervoerd, spoedig daarna volg den de ernstig gewonde machinist en stoker De verwondingen waren van dien aard, dat de doktoren afzagen van het verleenen van eerste hulp ter plaatse. Van alle kanten kwamen nieuwsgierigen. Inmiddels waren honderden nieuwsgieri gen van alle kanten naar de plaats van de botsing gekomen en men kon het oprui- mingswerk eerst beginnen, nadat de plaats van het onheil in verren omtrek was ont ruimd mede in verband met het gevaar van het springen der Buta-gas cylinders. Nadat het vuur, dat ook eenige personen wagens vlak achter de locomotief had aan getast, was gedoofd, werd een locomotief uit Zwolle gerequireerd en konden de rei zigers naar Zwolle worden teruggebracht. Hoewel het ongeluk wat de daarbij be trokken personen betreft, betrekkelijk gun stig is afgeloopen is het wat aard en om vang aangaat, toch wel een der ernstigste geweest, die de laatste jaren bij Zwolle zijn voorgekomen. De locomotief van den trein is ernstig vernield, terwijl de goederenwagen en een personenrijtuig zijn uitgebrand. Al deze treindeelen zijn uit de rails geloopen, waar door ook het nevenspoor is versperd. De overige wagons zijn in allerijl van het brandende gedeelte afgekoppeld. Eenige treeplanken hadden reeds vlam gevat, maar men slaagde erin het vuur te dooven. De brandweer van Zwollerkerspel was spoedig met de motorspuit ter plaatse en heeft het vuur in de laatste resten der vernielde wagons gedoofd. Om half elf was het treinverkeer in beide richtingen nog gestremd. FRANKRIJK. Conflict tusschen de beide Ka mers voorkomen. Vannacht om 1 uur is het conflict dat tus schen Kamer en Senaat dreigde te ontstaan, gelukkig opgelost. Vele politici en beursmenschen zullen on getwijfeld een zucht van verlichting hebben geslaakt, want indien men er niet in was ge slaagd een compromis te vinden, had dit ongetwijfeld ernstige politieke gevolgen kun nen hebben. Het geschil liep in hoofdzaak over de vraag, op welke wijze de nadeelige gevolgen der devaluatie van den franc konden worden opgevangen en hoe men een gedeelte der valuta-winsten naar de schatkist kon doen afvloeien. Wat de eerste kwestie betreft trachtte re geering en Kamer voorzieningen te treffen om door loonbijslagen, opgelegd door de re- gcering, voor de arbeiders, de bereikte le vensstandaard te doen handhaven. De zeer rechts georiënteerde Senaat ge voelde hier niets voor en bleef zich, onder aanvoering van Caillaux, tegen een te groote macht van de regeering verzetten. Het was duidelijk, dat men de regeering in deze kwestie niet erg vertrouwde. De Senaat wilde, dat de devaluatie-gevol gen door alle Franschen zouden worden ge dragen en weigerde voor de arbeiders een uitzonderingspositie te scheppen. Hoe het gespannen heeft kan blijken uit het feit, dat de door de Kamer aanvaarde wetsontwerpen tot viermaal toe aan haar zijn teruggezonden. Tenslotte is men het eens geworden over een compromis voorstel, waarbij de regee ring de bevoegdheid wordt gegeven om arbi trage over loonbijslagen dwingend voor te schrijven. Over de samenstelling van de verzoenings commissie waren partijen het tot zeer laat in den nacht nog niet eens, maar ten slotte is overeengekomen dat de rechtspraak zal worden toevertrouwd aan vertegenwoordi gers van werklieden en werkgevers zelf, waarbij de mogelijkheid aanwezig blijft dat een lid der regeering als super-arbiter kan worden gekozen, als partijen dit wenschen. Op deze basis is tenslotte de godsvrede tot stand gekomen. Wat de tweede kwestie (die der valuta-win sten) aangaat is tenslotte het voorstel Laf- fort om 80 procent te heffen door den Se naat verworpen. Het percentage blijft op 50 bepaald. VIER NIEUWE GROOTE SYN THETISCHE BENZINEFABRIE- KEN IN 1 y2 JAAR GEREED. Bij de inwijding van de eerste 1000 km. autowegen, heeft Adolf Hitier in een korte rede o.a. de sensationeele rnededeeling ge daan, dat over anderhalf jaar Duitschland zich volkomen vrij gemaakt zal hebben van buitenlandsche benzine. Het heeft ons na tuurlijk geïnteresseerd, aldus de Berlijnsche correspondent van het „Alg. Handelsbld., na te gaan, op welke feiten deze verzekering ge baseerd is en wij kunnen uit betrouwbare bron mededeelen, dat inderdaad met volle kracht er aan gewerkt wordt, dit resultaat te bereiken. Niet minder dan vier reusachtige fabrieken elk grooter dan de te genwoordige toch al geweldige „Leu- na-Werke" zijn in aanbouw en zul len over anderhalf of twee jaren alle hoeveelheden benzine leveren, die het Duitsche verkeer, de weermacht enz. noodig hebben, en bovendien nog de gewenschte reserve. Deze ben zine wordt gewonnen uit steenkool en bruinkool, die in Duitschland in voorloopig onbegrensde hoeveelhe den voorradig is, en zal vermoedelijk voor Mk. 0,25 per liter in den han del gebracht worden. Bovendien zal deze benzine nog het voor deel bieden, onvermengd te zijn (dus niet als de tegenwoordige benzine met 10 spi ritus ten behoeve van het surplus aan aardappelen bij den landbouw aange lengd) wat den motoren natuurlijk zeer ten goede zal komen. Deze vier fabrieken worden (geheel of gedeeltelijk) gefinancierd uit de belasting op den invoer van buitenlandsche benzine, die zoo hoog is dat, gelijk bekend dè benzine in Duitschland op het oogenblik tot zelfs M. 0.39 per liter (voor het mengsel benzine-benzol-spiritus) moet opbrengen. Door dezen maatregel moet natuurlijk de fiscus van de opbrengst dezer belasting tij delijk afstand doen. De belangrijkste verlaging van den ben zineprijs over lYz tot 2 jaren is bovendien gedacht in samenhang met het op de markt brengen van de, haast zouden wij schrijven: beruchte „volksauto". Dit goedkoope wa gentje, dat niet meer dan 1000 M. kosten mag en niet meer dan 100 M. per maand mag verbruiken, is een der persoonlijke wenschen van Adolf Hitier. Hij heeft reeds in 1934 de industrie dringend verzocht, de ze kleine auto op de markt te brengen, maar de auto-industrie voelde weinig voor dit plan, waarin het een gevaar voor den afzet van duurdere en meer winstbrengende wa gens zag (en zeker heden nóg ziet), en stond bovendien op het standpunt, dat het, gezien vooral de hooge benzinekosten, prac- tisch onmogelijk zou blijken, de maande- lijksche lasten op een zoo laag peil te bren gen. En dat ondanks de afschaffing van de auto-belasting. Althans: op de show van 1935 ontbrak de volksauto evenzeer als op die van 1936. Groote fabrieksplannen bleven in de voor bereiding steken, maar de Rijksbond der Duitsche auto-industrie zag zich toch ge drongen, iets te doen, legdeeen bedrag van pl.m. 1.250.000 mk. in de voorbereidin gen vast, construeerde een „volksauto" en is reeds geruimen tijd bezig met het pro- beeren van enkele proefwagens. Ben ik goed ingelicht, dan gaat het hier om een vierpersoons gesloten autotje, met een z.g. „tweetact"-2 cyl. motor van Ó.8 liter inhoud, aangebracht op de achteras. Van de eigenschappen op den weg heb ben wij nog niets naders kunnen vernemen. Intusschen heeft naar wij in vak kringen hoorden, Hitier aan de wei felende houding van de industrie 'n einde gemaakt door het bevel uit te vaardigen, dat op de Berlijnsche auto-show in het voorjaar van 1938 de „volksauto" tot verkoop in het groot gereed moet zijn, en dat het Rijk de daartoe noodige financiering op zich heeft te nemen. Het zal nu nog een kwestie van organisa tie zijn, dit rijksinitiatief met het reeds be gonnen werk der industrie harmonisch te vereenigen. Interessant is in verband met deze plan nen, dat de bekende Opel-fabriek haar goedkoopste auto's reeds voor M. 1450 aan biedt en naar wij vernemen dezen prijs bin nenkort zelfs op M. 1250 zal terugbrengen. Daarmee is dan ruim twee jaren vóór het verschijnen van de „volksauto" reeds een wagen op de markt gebracht, die zeker aan dezelfde eischen voldoet en een normale machine heeft. Het geduld der Chineezen is ten einde. Chineesche en Japansche diplomatieke kringen te Nanking zijn van meening, dat de huidige Japansch-Chineesche crisis van bui tengewoon ernstigen aard is. Het optreden van Japan heeft de houding van China standvastiger doen worden. De .Chineesche bladen zijn eenstemmig van oordeel, dat het geduld thans de grens heeft bereikt. China zal ingeval van nieuwe eischen niet voor de verdediging zijner rechten terugdeinzen. Tsjang Kai Sjek is intusschen van Kanton naar de badplaats Koeling gevlogen, waar hij voortdurend over den toestand op de hoogte wordt gehouden. Een ontmoeting tusschen hem en Kawagoe, den Japanschen ambas sadeur, wordt hier niet uitgesloten geacht. Japan heeft geen eischen ge steld tot bijlegging van geschil. Het agentschap Domei meldt, dat Gai- moesjo, de woordvoerder van de Japansche regeering, formeel het uit buitenlandsche bron afkomstige bericht heeft tegengespro ken, dat Japan tot China eenige eischen zou hebben gericht tot regeling der Japansch- Chineesche geschillen. Chineesche troepenbewegingen. Felle politiek tegen Japan. Slechts Tsjang Kai-sjek kan de kwesties oplossen. De berichten, welke uit Sjanghai te To kio inzake de verhouding JapanChina, zijn met elkaar in tegenspraak. De correspon dent van de „Hochi Sjimbun" te Sjanghai bericht, dat volgens zijn meening in offi- cieele Chineesche kringen een politiek wordt gevoerd, waardoor een oorlog met Japan wordt geriskeerd en dat in dat geval inter ventie van Engeland en Sovjet-Rusland zal worden gevraagd. De correspondent van „Asahi Sjimbun" te Nanking daarentegen is meer optimistisch gestemd. Hij wijst op de onderhandelingen welke worden gevoerd tusschen de vertegen woordigers van Japan en China te Nanking, teneinde een einde te maken aan de im passe, waarin de besprekingen zijn geraakt. Wel geeft hij toe, dat in Chineesche offi- cieele kringen een felle politiek tegen Ja pan wordt gevoerd, en dat niemand dan Tsjang Kai-sjek in staat is de kwestie tot een goed einde te brengen. De correspondent van den „Asahi Sjim bun" maakt melding van Chineesche troe penbeweging vooral op de Lunghai en Pinghan spoorwegen. Ook is de militaire luchtvaart van het Chineesche leger te Nan king zeer actief. Geen devaluatie van den schilling Weenen. De Oostenrijksche bondsmi- nister van financien, Dr. Draxler, en de pre sident der nationale bank, Dr. Kienboeck, hebben door het officieele persbureau de volgende verklaring doen publkeeren. Na zorgvuldige bestudeering van de financieele en economische posi tie van Oostenrijk en de mogelijke gevolgen der in het buitenland op het gebied der valutapolitiek netrof- fen maatregelen voor de binnen- landsche economische belangen zijn wij tot de slotsom gekomen, dat het denkbeeld eener devaluatie van den schilling met beslistheid van de hand moet worden gewezen. TROEPENBEWEGING IN BINNEN- MONGOLIE'. Peiping. Wederom wordt melding ge maakt van troepenbeweging in Binnen-Mon- golië. De onahankelijke staat schijnt voor nemens een aanval te doen op de provincie Sui Yuan. Verder wordt medegedeeld, dat Japansche officiersposten zijn doorgedrongen tot Ed- singol en tot de grens van de provincies Ning Hsia en Kansoe, zoodat Japan een wig heeft gedrongen tusschen Buiten-Mon- golie, dat onder invloed staat van Sovjet- Rusland en de Chineesche Noordwestelijke provincies, tot ver in de richting van Sin- kiang. Het Fransche devaluatie ont werp. Be kans op goedkeuring groot. Het is toevallig dat we vandaag alweer Italië aan de kop van ons overzicht moe ten zetten. De handelingen van Italië kunnen op het wereldgebeuren van groo te beteekenis zijn en waar Mussolini, volgens de Morning Post, groote plan nen heeft, is het wenschelijk daar even bij stil te staan. Volgens het Engelsche blad, dat heusch niet tot de sensatiebla den behoort zou Mussolini opeens alle groote kwesties tegelijk aan de orde wil len stellen. Men weet, van dictators is alles te verwachten en wat hun ook ver weten mag worden, zeker niet dat zij met geen radicale voorstellen durven te komen en die, zoo noodig, uit te voeren. We hebben daar de laatste maanden nogal eens een voorbeeld van gehad Mussolini dan zou willendat in behandeling werd genomen: le een accoord voor de Middellandsche zee tusschen Engeland en Italië; 2e be sprekingen tusschqn de vijf mogend heden voor een nieuw Locarno Onze voorspelling dat Italië daar zeker niet veel meer voor zou voelenin ons overzicht van gisteren gedaan zou dus door dit bericht teniet ge daan worden. Wij hopen het! Voorts zou Italië voorstellen een wereld conferentie voor een monetaire stbilisatie verder een hervorming van den Volkenbond en de terug keer van Buitscliland te Genève; 5e internationale regelingen op economisch gebied ten opzichte van de tarieven en voor uitwisse ling van grondstoffen; 6e het slui ten van een verdrag van vier groote mogendheden in Europa. Ziezoo daar staat het lijstje. Men ziet, het is geen kleinigheid en als er maar de helft van waar is, dan is het toch altijd nog de moeite waard om in bespreking te komen. De Nw. Rott. Crt. zegt: Het program ma lijkt teveel opeens te omvatten, maar het behoeft daarom nog niet ge fingeerd te zijn. Karakteristiek voor de twee dictatoren in Europa is een onstuimige aandrang om veel tot stand te brengen, als zij in beweging komen. Hun revolutionaire wezen drijft hen er toe liefst alles op eens recht te zet ten. Laat ons dus hopen dat de plannen van Mussolini niet bij plannen blijven en dat, wanneer ze voor het forum van de publieke belangstelling komen, ze resultaat mogen opleveren. De Fransche devaluatie, die de indi recte oorzaak is van het loslaten van den gouden stndaard in ons land heeft ook heel wat stof doen opwaaien en reden gegeven tot scherpe critiek op het regeeringsbeleid. Algemeen wordt even wel verwacht dat de Fransche regee ring haar devaluatie-ontwerp, wel goedgekeurd zal krijgen We hebben in ons nummer van gisteren de argumen tatie en verdediging van Blum, van het regeeringsontwerp opgenomen. De Fransche Kamer, beangst voor vallen van de franc, heeft uit het ont werp de glijdende schaal weggenomen, zoodat, wanneer het compromis tus schen Kamer en Senaat tot stand komt men voorloopig weet waar men met Frankrijk monetair aan toe is VERPLICHTE MILITAIRE HULPDIENST IN POLEN. MATROZEN VAN DE „PRESIDENT ROOSEVELT" HERVATTEN HET WERK New-York. De stakers onder de zee lieden van het mailschip „President Roo- sevelt" hebben zich gistermiddag bereid verklaard het werk te hervatten. Het schip zal thans zoo spoedig mogelijk vertrekken. Warschau. Op het oogenblik wordt de invoering overwegen van 'n verplichte mili taire hulpdienst. Volgens de „Gazeta Polska" zullen hier onder vallen personen van beider kunnen, die geen militairen dienst hebben gedaan, en die krachtens de onlangs uitgevaardigde de creten ingeval van oorlog gemobiliseerd kunnen worden. In vredestijd zullen zij te werk gesteld worden in het belang van de landsverdediging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1