Sleepboot-run naar de zinkende „Okeanos". D e 1 f i a Fa. 0, RANKE, biedt zich aan. Oproeping Koopt NU W eidekoek P. Blokker BUISMAN tn i. i. VLIET Aarzelt nu niet langer! Loterijkantoor N. M. Oud STALARTIKELEN CINEMA DE HAAN De Zesdaagsche Kermis 't Zand. Schager Roosjes Marktberichten. Geboren: Gré Annie. Dochter van N. KEESMAN en D. KEESMANOtsen. Kolhorn, 20 Oct. 1936. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte onzer Dochter, Catharine Gretha. N. SAAL—Zwaag. A. SAAL. Wieringermeer, 20 Oct. 1936. der bekende en onbekende schuldeischers der beneficiair aanvaarde nalatenschap van Mw. AALTJE BIJPOST, Wed. van den heer Pieter Gootjes, in leven zonder beroep, ge woond hebbende te Dirkshorn, gem. Harenkarspel, en aldaar op 26 Januari 1936 overleden, om op 29 October 1936, v.m. 10 uur aanwezig te zijn t.k.v. Mr. C. J. de Lange, Notaris te Alk maar (Breedstraat 10), teneinde aldaar de rek. en verantw. van de benef. erfgenamen op te ne men en het voor schuldeischers beschikbare te ontvangen. (Voor concurrente schuldei schers is geen uitkeering be schikbaar). Uw Costuum naar maat Een Regenmantel of -jas die altijd staat. Of een warme Winterjas Die komt U aanstonds wel van pas. Voor elke 50 cent die U besteed Hebben wij MICAATJES voor U gereed. Ga daarom naar D. VEETER, U' slaagt daar voordeeliger en beter. Kleermaker - SCHAGERBRUG. Houdt uw koeien op de melk met OUDESLUIS. TEL. U. OUDESLUIS TEL. no. 2. Hooge voederprijzen. Lage Bietenprijzen. Vraagt prijs franco huis. Over 10 dagen trekt Lotisico reeds. Koopt voor f 2.50 een kans op de 100.000 voordat we uitverkocht zijn Houttil 9, Alkmaar, Tel. 3594, Postr. 56798 Molenstraat 54, Schagen, (tn Sig. Mag. Molenaar) Wij kunnen uit groote voorraad nog tegen goedkoope prijzen leveren: als: Schoppen - Vorken - Bezems Kettingen - Zagen en nog honderden andere Artikelen. Heer, middelb. leeftijd, met moderne talen, schrijfmachine en administratie op de hoogte, In scheepvaartkringen zeer goed bekend. Prima referenties. Brieven onder no. 88 Bur. van dit blad. Telefoon 7 Wlerlngen Zaterdag en Zondag 8 uur, Zondagmiddag 3 uur: HET KOMISCHE FILMWERK: MET JOE BR0WN. LACHEN. BRULLEN Mestkrui wagens Papkbakken, Zeunissen, Pap- emmers, Groepschoppen, Stal bezems, Staltouwen, Markttou- wen, Koe- en Paardendekken, ook van amandelbalen, Tuigen, Strengen, Leidsels, Manden, Bietenvorken en Mes sen. - Kachels, Pijpen, Kolen- zoeven, Kitten, Kolenschoppen, Draadnagels, Emmers, Ketels, Teilen, Waschmachines, Wrin gers met bokken, Electr. lamp ies, Stormlampen. Gevraagd: Een goede gebruikte Kachel, niet poetsen. Aanbevelend, J. NOBEL ST. MAARTENSBRUG. Hij, die Zondag een VERKEERDE OVERJAS heeft medegenomen, wordt in eigon belang verzocht deze te ruilen. C. JOHANNES, 't Zand. RADIO! Te koop: Een TELEFUN- KEN TOESTEL, wisselstroom, met nieuwe luidspreker, com pleet f 30.—, speelt prima. Een gebr. Gramofoonmotor, electr. f 7.een Luidspreker prima f 2.50, bij J. GROOT, Radiohandel, Laan C 203, Schagen, Tel. 119. IEPEN EN -GRENEN STAL KRUIWAGENS, werkhamen, zware araandel- baal-koedekken 50 en 60 ct. Prima paardedekken 185 ct, beste Koetouwen 100 en 110 ct. per dozijn, Groepschoppen mestvorken, kroozers, grep pel- en hooigraven, graanzak ken, touwwerk, enz. enz. Lage prijzen. ADR. VOS, Cal- lantsoog. Donderdags tegenover Albert Heijn met de stal. Te koop gevraagd: TUINBOONEN, witkiem, hand gelezen, contant. P. VOS, Aartswoud, Tel. 6, Hoogwoud. DEKRIET Te koop gevraagd 2000 bos DEKRIET. H. BOON, Schilderweg, Den Burg, Texel. NET KOSTHUIS aangeboden met vrije kamer(s) D 19, Oudesluis. Te koop gevraagd: Een JONGE DRACHTIGE ZEUG. C. HOOGSCHAGEN, Voorweg, Groote Keeten. Te koop: 10 FOKOOIEN MET RAM, ook bij gedeelten. D. JIMMINK Jhz.. Oudesluis. Te koop: EEN GRASKALF met schets, bij C. v. d. KROON, Blokhuizen, Zijdewind. Twee nette heeren zoeken KENNISMAKING met dito dames, leeftijd pl.m. IS iaar. Br. onder letter G postkantoor Kolhorn. Te koop gevraagd: Groote en kleine partijen TUINBOONEN, gelezen of ongelezen, bij Jb. v. DUIN, Meerweg, Anna Paulow- Beschikbaar: Een mooie 1-jarige DEKBOK, wite, zonder hoorens. Adres: P. RENOOIJ, Molenvaart 185, An na, Pauldwna. Te koop: een in uitstekende ïtaat verkeerende FORD T >p zoo goed als nieuwe banden voor billijke prijs. Adres: K. H. MOLLEMA, slagerij, Wierin- gerwerf. Wederom een Griek in hachelijke positie aan de Nederlandsche kust. In zinkenden toestand verzoekt zij sleepboothulp en reddingbooten. Aan boord van de tien-mijl rennende „Utrecht". Urenlange arbeid en teleurstelling. Kranig werk van de bemanning der „Witte Zee". (Van onzen specialen verslaggever aan boord van de „Utrecht", A*r den buitenkant staan wat oude 'Jutters, de kromme pijpjes scheef in den mondhoek weg getrokken, de zuidwesters op hun verweerde koppen. Ze turen door kijkers naar zee, naar den. Rasenden Bol en in hun blik gaat de zorg verscholen. Want de zee staat weer hol en het wordt met de minuut ruwer. Dan... als een donderslag valt het be richt Nieuwediep binnen. Schip in nood! In de buurt van IJmuiden. Een groote Griek. De woorden houden een drama in zich besloten, een drama, waarbij hulp geboden dient te worden. Reeds enkele minuten na de melding zet de activiteit langs de Nederlandsche kust zich in beweging. Op Terschelling... in IJmuiden... in Den Helder... De „Utrecht" vaart uit. En ook op de sleepboot „Utrecht" van bureau Wijsmuller, nog zwart van het kolenbunkeren na den tocht van Zondag naar de Griek, die voor Callantsoog assistentie vroeg, en waar het morsig en vuil is van de werkzaamheden, embarkeert men. De kerels, met zwarte pet ten op hun koppen en met warme truien aan. Want het zal wel gaan spannen... Om tien uur, slechts luttele minuten na de tijding, smijt de „Utrecht" zfln trossen los en liggen we vrij. In de haven hebben we bekijks van de mari neschepen en ook van de botters, die liggen te rijen als kinderbootjes. Wéér een Griek. En we hooren enkele details, details, die, hoewel vaag, vertellen, dat er weer een schip in nood zit aan de Nederlandsche kust, een schip van vreemde nationaliteit. En wel van... Grieksche. De zóóveelste in enkele dagen. S. O. s. Het bericht van marconist Jonkman vertelt, dat het de „Okeanos" is, een vrij oude boot en die een behoorlijken afstand, men spreekt van een mijl of twintig, van IJmuiden afzit. En zinkende is... Voortdurend geeft z\j het S.O.S. De wind is Noordwest en wakkert aan. Even buiten de haven begint het feest al. Zware rollers pakken de „Utrecht" op en smijten haar als een stuk speelgoed op die dansende waterbergen. Als we bezorgd kjjken, lacht kapitein Kuiper, oude zeerot, maar zoo wat. „Zal wel meevallen? Had U Zondag bij ons moeten zijn! Dat was me een weertje!" Met z'n drieën. Maar kapitein Kuiper heeft andere zorgen. Want hij weet, dat de „Utrecht" één der drie is die naar IJmuiden snelt. Uit de marconi- hut heeft hij reeds vernomen, dat ook de „Hol land" van Doeksen, op Terschelling en de „Witte Zee" van Smit Co. uit Maassluis, ver trokken zijn. En de „Witte Zee" is een snelle stoomer en haar traject is een 17 mijl korter dan het onze, dat 45 bedraagt. 't Schip zinkt. Om kwart over 10 wordt weer een be richt opgevangen. Het schip heeft een groot lek en is in snel zinkenden toestand. Het verzoekt om reddingbooten en sleep- booten. Aan boord kijken we elkaar aan en er wordt niet gesproken. Het zijn maar gewone men- schen, deze kerels van de „Utrecht" en ze kun nen hun gevoelens niet in woorden omzetten. Maar hun blikken en de monden, waarin een vloek versmoord, zeggen genoeg. Met 10 mgls-vaart Het gaat vlug, we loopen met een vaart van om en nabij tien mijl, maar het gaat kappie en z'n staf op de brug lang niet vlug genoeg. Het gaat hier waarschijnlijk om een karwei van belang en als er ooit time money is, dan is dat nu! Langs de Razende Bol is het de baarlijke hel. Enorme brekers en grondzeeën slaan tegen elkaar en ketsen daverend neer. Het is de hel van het zeepsop, wit vliegend zeesop, en het schuim suist over de brug. Dét is de Noord zee, in haar ware gedaante. Maar wij met onze 10 mijlsvaart trekken er ons niet heel veel van aan, ook al steigert de schuit als een op hol geslagen race-paard en al trilt zij in haar voegen. Ze kan er tegen. Ze heeft erger meegemaakt. Het is bar slecht weer. Stormachtig, een vuile zee en steeds slaan de regenbuien kletterend op het zwarte dek der „Utrecht", die er schoon van wordt... Constant komen de radioberichten uit de marconihut. We hooren, dat de „Neeltje Jacoba", de motorreddingboot uit IJmui den, ook uitgevaren is en dat onze con currenten, de „Holland" en de „Witte Zee", evenals wij, full speed aangesneld komen. Wie zal het winnen... En onderwijl gooit de „Okeanos" zonder tusschenpoos haar S.O.S. uit..* En blijft zinken...- Om half twaalf verzeilen we in een bui en het wordt er niet plezieriger op. De zeeën slaan behoorlijk over de „Utrecht" heen, en al wie niet aan dek te maken heeft, zoekt ergens een afdekking. Even over half twaalf een nieuw bericht. De Beursplein probeert de bemanning van de „Okeanos" af te brengen, doch later weer vertelt een ander, dat het de „Belgion" is, een landsman, die het probeert. En we varen verder, dwars door de zee, die één golvende, opgezweepte verschrikking is in het oog van den landrot, die zich bijna nergens schoor kan zetten en die met angst de spron gen en capriolen van den sleeper gadeslaat. Pech 2 uur 's middags komt een bericht, dat te leurstelling teekent op de gezichten der ge- heele bemanning. De „Witte Zee" van Smit Co., ligt langszij van de Griek, Veel wordt PURMEREND. 20 October. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par tijen, wegende 50.000 Kg. Handel matig. Hoogste prijs f 19. 13 stapels kleine boeren kaas f 21, 1 stapel Goudsche kaas f 21.50, 2 stapels volvette f 24 per 100 kilo met rijksmerk. 1048 Kg. boter f 1.40—1.48, wei- boter f 1.391.40 per Kg. 618 Runderen to taal, 618 st., 310 vette koeien 38-60 ct., p. ko. 170 geldekoeicn f80160 p. st., 100 melk koeien f 115—225 per stuk, 38 stieren 38—45 ct. per kilo; 5 paarden f 60130 per stuk; 113 vette kalveren 2550 ct per kilo; 300 nuchtere kalveren voor de slacht f 5—12 por stuk, idem voor de fok f 10—15 per stuk; 190 vette varkens voor de slacht 40—44 ct. per kilo; 73 magere varkens f 1826 per stuk; 440 biggen f 8—14 per stuk, 992 scha pen f 10—27 per stuk, 74 bokken f 3—13 per stuk, kipeieren f 4.755.25, eendeieren f2.75 per 100 stuks, piepkuikens 50—60 ct. per kilo, oude kippen en hanen 22Vz37V£ ct. er kilo, konijnen f 0.401.50 per stuk, een den 20—45 ct. per stuk, duiven 40 ct. per paar, jonge hanen 3040 ct. per Kg.; 10 eendeieren A f 2.70, 20640 kipeieren A f 4.30 —5.50, 470 kipeieren B f 3.70. Coop. Centrale Eierveiling Purmerend. 130.000 eendeieren f 2.853.50, 60.000 kip- eieren; 7080 Kg. f5.305.50, 6566 Kg f 5.20-5.25, 6364 Kg. f 5-5.10, 65-62 Kg. f4.90—5.10, 5859 Kg. f 4.85—5, 56-57 Kg. f 4.70-4.85, 53—55 Kg. f 4.35-4.60, 50-52 Kg. f 4.15—4.35, 45-49 Kg. f4.10—4. ROTTERDAM, 20 October. Veemarkt Totaal aanvoer 4659 stuks. 153 paarden, 6 veulens, 1932 magere run deren, 683 vette runderen, 98 vette kalve ren, 383 graskalveren, 1009 nuchtere kal veren, 342 schapen en lammeren, 4 varkens, 49 bokken en geiten. Prijzen per Kg.: vette koeien le kw. 59 ct., 2e kw. 54 ct, 3e k\v. 38—46 ct.; vette ossen, le kw. 52 ct.r 2e kw. 47 ct., 3e kw. 40—44 ct.; stieren, le kw. 56 ct_ 2e kw. 48 ct., 3e kw. 42 ct.; vette kal veren, le kw. 85 ct., 2e kw. 70 ct., 3e kw. 52 —58 ct.; schapen, le kw. 43 ct., 2e kw. 38 ct., 3e kw. 29 ct.; lammeren, le kw. 41 ct., 2e kw. 33 ct., 3e kw. 27 ct.; graskalveren, le kw. 48 ct., 2e kw. 38 ct., nuchtere kalveren, le kw. 42 ct., 2e kw. 38 ct, 3e kw. S4 ct.; slachtpaarden, le kw. 42 ct.., 2e kw. 39 ct., 3e kw. 37 ct. Prijzen per stuk: schapen,, le kw. f21, 2e kw. f16, 3e kw. f 12; lammeren, le kw. f 14, 2e kw. f 10, 3e kw. f 8; nuchtere slachtkalveren, le kw. f10, 2e kw. 18, 3e kw. f5; nuchtere fokkalveren, le kw. f 14, 2e kw. f 13, 3e kw. f 12; slachtpaarden, le kw. f 175, 2e kw. f 140, 3e kw. f 90; werk paarden le kw. f 2,50, 2e kw. f 150, 3e kw. f 110, hitten, le kw. f145, 2e kw. 1110, 3e kw. f70; stieren, le kw. f275, 2e kw.'f220, 3e kw. f115; kalfkoeien, le kw. f225, 2e kw. f180, 3e kw. 1120; melkkoeien, le kw. 1235, 2e kw. f195, 3e kw. f130, varekoeien, le kw. f 140. 2e kw. f125, 3e kw. f85; vaarzen le kw. f135, 2e kw. 95, 3e kw. f75; pinken, le kw. f 110. 2e kw. f®, 3e kw. f70; gras- kalveren, le kw. f45, 2e kw. f35, 3e kw. f IS; bokken en geiten, le kw. fS, 2e kw. f5 3e kw. f2. Omschrijving: Vette koeien en ossen, aanvoer kleiner, handel tamelijk, prijzen koeien hoogcr, ossen onveranderd, prima koe 63, os 58 ct. Stieren, aanvoer als gister, handel matig, prijzen iets lager. Vette kalveren, aanvoer iets korter, handel redelijk, prijzen als gister, prima kalf 9d. Schapen en lammeren aanvoer aanrn. min der, handel tamelijk, prijzen iets hooger. Nuchtere slacht- en fokkalveren. aanvoer als vorige week, handel goed, prijzen minder. Paarden, aanvoer onveranderd, handel vlot, prijshoudend. Kalf- en melk koeien, aanvoer iets korter, handel kalm, prijzen als vorige week. Varekoeien, aan voer korter, handel slecht., prijzen iets min der. Vaarzen en pinken aanvoer minder, handel flauw, prijzen stationnair. Graskal veren. aanvoer minder, handel lui, prijzen stabiel. Bokken en geiten, aanvoer veel korter, handel vlug, prijshoudend. GRONINGEN, 20 October. Graanbeurs. Inlandsche rogge f7.75 8.10, Wintergerst f7.50—7.75, Zomergeret f7.75—8.10, Haver (wit) f7—7.50, Zwarte haver f7—7.20. Groene erwten f7—9. Waal- scheboonen f6.50—7.25, Karwijzaad f20— 24.50, Kanariezaad f12—15. Blauw maan zaad f 18—22.50, Buitenlandsche gerst f8.20— 8 40, Ronde mais f7.25—7.45, alles per 100 Kg. Aanvoer ruim, granen en gr. erwten lager. Karwij- en maanzaad vaster. NOORDSCHARWOUDE, 21 October. Bevel. 1.30—1.50, Schotsche muizen 1.40, grooten 2.20—2.40, hl. dito 2.14, drielingen 1.50, uien 1.20—1.60, drielingen 1.60—2.60, grove 1.70—1.80, gele nep 5.20—5.40. Peen f 1.10, spcrciehoonen f 5.40, roode kool f 1.50-2.10, witte kool f 0.80—1, gele kool f 1.20, D. witte kool f 1.20—1.30, an dijvie f 0.50. BROEK OP LANGENDIJK, 21 October. Schotsche muizen 1.50, grooten 2.20—2.50, eigenheimers 1.90, bl. dito 1.902.30, uien 1.60—1.80, drielingen 1.80—2.50, grove 1.70— 1.90, gele nep 5.30—5.50, peen 0.90—1.50. Kroten f 0.50-1.50, roode kool f 1.50-2, witte kool f 0.801.00, gele kool f 1—1.30, D. Witte kool f 1.10—1.30, Groene kool f 1— !.10, Snijboonen f 36, Bloemkool, Lecerf f 7.70—8.60, Reus f 5.80—7.70, 2e soort f 1.50 —3. er niet gezegd. Wat zou er trouwens te zeggen zijn. En... er is nog geen reden tot opgeven. Wie weet hoe noodig de hulp van de „Utrecht" is, hoezeer men daar op de plaats des onheils in spanning zit over haar komst. De „Holland" .meldt, dat ze terug gaat. Om 3 uur krijgen we ze in zicht en als er op de brug bestek gemaakt wordt, blijkt, dat de juiste positie is 52° 25 Noorderbreedte en 4° Oosterlengte, dat is tusschen IJmui den en Scheveningen, een goede 20 mijl uit de kust. Het weer blijft „brakkig" en de bre kers ranselen meedogenloos de flanken der te hulp snellende „Utrecht". Er wordt uitgehaald wat er uit te halen is, maar heel in de verte zien we inderdaad, dat de „Witte Zee" op de plaats van bestem ming aangekomen is. Zal er ook voor ons nog karwei zijn Een half uur later, half vier, zijn we er zoo goed als bg en in de radio wordt mede gedeeld, dat de crew, na eerst door de „Bel gion" opgepikt te zijn, weer gedeeltelijk overgaat op de „Witte Zee". Uit de rossige pijp van de „Okeanos" flart nog wat witte rook, zoodat dus de vuren nog niet geheel gedoofd big ken te zijn. Te gelijk als wij arriveeren vertrekt de te hulp gesnelde Griek met het grootste gedeelte van de bemanning en met z'n drieën blijven we achter. De „Okeanos" ligt diep en herhaalde lijk verdwijnt haar laag achterschip als het ware onder den waterspiegel. De boot ligt te rijen van jewelste en een kind kan zien, dat hier geen kapitein meer aan boord is. Het schip ligt verlaten. Geen spoor van leven is meer te bekennen. Het is een oneindig triest gezicht, deze groote schuit, die meer dan 4000 ton bruto register moet tellen en afkomstig is uit Ana- poy (Athene) daar te zien liggen, volkomen overgeleverd aan wind en golven, die met haar hun wild spel spelen. Aan den voormast klapperde de puntvlag van het noodsein- teeken. De davids hangen over de reellng en de touwen, waaraan men de sloepen langs zij heeft laten vieren, slingeren los tegen den scheepswand aan: Meeuwen cirkelen er om heen en zg krijschen hun schorren stormroep over dit troostelooze tooneeL Zeemanschap. Met z'n drieën dobberen we nu naast elkaar, en plotseling zien we hoe er aan stuurboord van de „Witte Zee" een 6-tal menschen overgaan in de jol. We kunnen onze oogen niet gelooven. In dit weer, met deze brekers tusschen beide schui ten moeten déór menschen in Zelf zgn wij te ver van den Griek af om een jol over te zetten. En de jol springt als een veer op de kam men der golven, maar 3 minuten later zitten de zes kerels er in: 3 Grieken en 3 kerels van de „Witte Zee". Hoog op de golven wordt het brose vaartuigje opgenomenzal het naar beneden gesleurd wordenZal het lukkenIn angstige spanning zien we dit pracht stuk zeemanschap aan. En het lukt... twee grijpen de riemen en even later is men los van de „Witte Zee". En dansend en zwierend en draaiend op de golfpunten gaat het naar het slingerend schip, dat thans niet meer dieper schijnt weg te zinken. Men vermoedt dat slechts een óf twee waterdichte compartimenten vol ge- loopen zijn. Niets te verdienen. En onderwijl de zes dappere kerels den ge vaarvollen overtocht maken, probeert kapi tein Kuiper een praatje te maken met zijn collega van de „Witte Zee". „Is er nog wat te verdienenEn het antwoord: „Nee hoorwe kunnen 'm wel hebbenI" Aan lij van de „Okeanos" ligt de jol nu ieder oogenblik vreezen we, dat deze hulp zich te pletter zal varen tegen den optoorenden scheepswand van den Griek. Maar deze menschen kénnen de zee en ze weten hoe ze met een paar simpele riemen deze golvenhel moeten bedwin gen. Dan zitten ze vlak onder de schuit..4 handen grijpen een buitenboord zwierend stuk touw... en ze zgn er. Bravo! Als katten klimmen ze aan boord en nu vangt het voorlaatste bedrijf aan van dit wel zeer spannend gebeuren, dat Goddank nog geen treurspel werd. Nu moet de „Witte Zee" een tros overbrengen, die de zes aan boord van de „Okeanos" zullen vast maken. Den eersten keer mislukt hetmaar reeds bg den tweeden komt de lgn goed over. Hoog draait het achterschip van de „Witte Zee" bij; het lijkt of zij in volle vaart den Griek zal rammen. Maar precies voor de punt wijkt zij uit en de verbinding is daar. Wij op de „Utrecht" blijven nog een paar malen om beide schepen heencirkelen, maar we weten het. Het was een vergeefsche tocht. Hier valt voor ons niets te verdienen. Spijt. Op alle koppen staat de spijt te lezen, e spyt na een dag van hard werken en van hoop op een karwei. Als rook ver vlogen. Zoo is het leven van een sleep bootkapitein. Zoo het leven van een sleepbootcrew Om circa half vijf draaien we den steven en gaat het er weer vandoor. Trotsch ligt de „Witte Zee", mooi gelande schuit, te sprin gen en te dobberen op de hooge golven, maar het vertelt nu van haar vreugde De radio bericht nog, dat de „Witte Zee" zoo vlug mogelgk zal pogen den Nieuwen Waterweg te bereiken, alwaar ze tegen mid dernacht kan aankomen. En we gaan terug, met de „Utrecht" met een 8 mijls-vaartje, dwars door de kuivende zee. Het gaat nu tegen zee in en al wordt het langzamerhand wat kalmer, het blflft een be proeving voor den persman, die thans eens beleefde hoe het gaat op een sleepboot als er op tij d gevaren wordt De terugtocht is niet zoo pleizierig. De meesten zwijgen, of kouwen op hun pruimen. Daar is spijt te lezen op alle gezichten. Om half tien zijn we bezijden Huisduinen en om 10 uur liggen we vast in de haven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 3