Bïerwinning op de Engelsch, SPORT Bakhuijs scoort 5 doelpunten» Nederland -Noorwegen BINNENLAND Prijs ongebuild tarwemeel De vermoeide wereldreiziger» Daad van een krankzinnige De K.L.M. en de storm Zonder richting aangeven den weg overgestoken. Koolhoven weer Nederlander. Het roode achterlicht Onze landbouw- export naar België Donderdag 22 October 1936 Tweede blad VOORLOOPIG NEDERLANDSCH ELFTAL SLAAT OP HET SPAR- TA-TERREIN TE ROTTERDAM DE DONCASTER ROVERS MET 7—2. Rotterdam: Ongeveer 15000 toeschoHwers hebben gistermiddag den oefenwedstrijd van het voorloo pt Nederlandsch elftal tegen de En- gelsehe tweede-klas prof-club Don- caster Rovers op het Sparta-terrein bij gewoond. Met niet minder dan 7—2 werden de gasten verslagen. In dien men in aanmerking neemt, dat de linkervleugel niet uit internatio nals bestond, dat Anderiessen op het appèl ontbrak, dan vallen de cijfers deaer overwinning nog meer op, vooral indien men bedenkt, dat de Rovers lang geen slehten wedstrijd hebben gespeeld. Doch een ding staat vast, de K.N.V.B. dient naar sterkere tegenstanders uit te zien, immers het elftal dat Nederland dezen middag vertegenwoordigde, was te sterk voor de tegenstanders, van wie men wei nig of niets heeft kunnen leeren. De Doncaster Rovers demonstreerden een epel, dat zeker niet slecht genoemd kon wor den, vooral wat techniek en samenspel bet- trof. Doch de afwerking der aanvallen was hopeloos slecht, het verrassende element ontbrak totaal, men volhardde vdak in het korte spel, hetwelk onze verdediging voor niet al te groote moeilijkheden stelde. En daarbij was het schieten der Engelschen bui tengewoon slecht, een fout, welke wij reeds zoo vaak bij de Engelsche profclubs hebben kunnen ontdekken. uJist dit onderdeel was bij onze landgenooten beter verzorgd, vooral Bakhuys, alhoewel hij uitstekend door den Engelschen spil bewaakt werd, had er het oog in en niet - minder dan vijf doelpunten kwamen van zijn voet, waarvan de eerste vier direct achter elkaar. Het is ze ker in de eerste plaats aan hem te danken geweest, dat de score uitein delijk zoo hoog is geworden. Onvoldoende waren geen der voorhoede spelers, doch behalve Bakhuys en Wels blonken de andere toch ook niet uit. Drok b.v. was bepaald zwak; zijn schot was ner gens. Heel wat kansen heeft hij verknoeid. Op den linkervleugel kwamen Bergman en Van der Bout, naarmate de wedstrijd vor derde, er steeds beter in. Het was duidelijk BAKHUIJS. te zien, dat beide spelers zich nog aan dit imilieu moesten aanpassen. Bergman deed dit nog het beste en zijn doelpunt was van uitstekend gehalte. Zoowel Bergman als van der Bout zijn uitblinkers in clubver band, doch zoodra zij in een voor hen vreem de omgeving worden overgeplaatst, is hun optreden minder resoluut, voelen zij het spel minder goed aan, en wordt hun optreden aarzelend. Vooral in de eerste helft ging er ,van dezen vleugel maar weinig kracht uit, doch, zooals reeds gezegd, ging het in* het .verder verloop van de ontmoeting veel be ter. Ongetwijfeld zullen de K.N.V.B.-instan- ties deze beide spelers in de toekomst in het oog houden. In de middenlinie waren Van Heel en Pauwe uitstekend, terwijl Wilders op de spilplaats niet onverdienstelijk debuteer de. In B'lauw-Wit heeft hij achter gestaan, kwam als spil uit en speelde j.1. Zondag in de voorhoede. Men zou er o.i. goed aan doen, indien deze speler gelegenheid kreeg op een vaste plaats in een elftal uit te ko men, het zou de rust, zijn spel en het ver trouwen in eigen capaciteiten aanmerke lijk doen toenemen. Wij vonden de beide backs, Weber en Caldenhove beter dan ooit. Deze tenslotte nog jeugdige spelers, hebben nog een prach tige toekomst voor zich op internationaal gebied. Uit hun spel van gistermiddag bleek duidelijk, dat hun routine uit vorige landen- wedstrijden hun vertrouwen heeft vergroot en wij hebben weinig of geen fouten van deze beide achterspelers kunnen ontdek ken. Dat kon helaas niet gezegd worden van doelman Halle, die in de eerste helft zijn ouden vorm nog lang niet te pakken had, doch na de rust door eenige meesterlijke sa- Nes aantoonde, dat in momenten van ge vaar nog altijd op hem te rekenen valt. Wij zien zijn her-optreden in internationaal voet bal met vertrouwen tegemoet. De wedstrijd. Na een kwartier opende Bakhuys de sco re uit een pass van Drok, waarbij de En gelsche verdediging bleef staan, wegens vermeend buitenspel. Enkele minuten later kopte Malan op magnifieke wijze uit een corner, uitstekend door Keating genomen, den gelijkmaker in het net. Het spel was verdeeld met de aanvallen der gastheeren als gevaarlijker. Een kwartier voor de mst maakte Bakhuys uit een voorzet van Berg man, onhoudbaar voor den Engelschen keeper, er 21 van, en enkele minuten la ter Was het weer de midvoor, die op de zelfde wijze, maar nu uit een voorzet van Wels, den stand op 31 bracht. Vlak voor de rust wist Dodd met een prachtig boogschot Halle te verrassen. In de tweede helft waren de Engelschen even iets sterker, doch hun aanvallen wa ren zeer slecht afgewerkt. Na een kwartier maakte Bakhuys, in buitenspelpositie staande, er 4—2 van, waarop de Engelschen den moed opgaven. Bergman maakte no. vijf, na goed aange ven van v. d. Bout en nadat vlak voor tijd een Engelsch tegenpunt wegens buitenspel geannuleerd was, wisten Drok en tenslotte Bakhuys nog twee doelpunten aan het totaal toe te voegen, zoodat het einde van dezen oefenwedstrijd, welke in eigenlijken zin geen oefenwedstrijd was, met een 72 overwinning onzer landgenooten kwam. HET NEDERLANDSCHE ELFTAL SAMENGESTELD. Amsterdam 21 October - Het Ne derlandsch elftal, dat Zondag 1 November a.s. in het Olympisch Stadion te Amsterdam tegen Noor wegen zal uitkomen, is als volgt door de keuze-commissie van den K.N.V.B. samengesteld: Doel: Halle (Go Ahead). Achter. Weber A.G.O.V.V. en Caldenhove (D.W.S.) Midden: Pauwe (Feijenooi'd), Andries- sen (Ajax) en van Heel (Feijenoord) aan voerder. Voor: Wels (Unitas), de Bock (Bloemen- daal), Bakhuys (H.B.S.), Smit (Haarlem), en van Nellen (D.H.C.). Reserve: Van Male (Feijenoord.) Volgens de nieuwe bepalingen van de F. I.F.A. mag alleen de doelverdediger ver vangen worden en wel tot vijf minuten voor de rust. In dit verband zijn ook geen andere reserves gekozen. Op de rechts-binnenplaats wil men den Bloemendaal-spelcr de Bock eerst een kans geven in plaats van Drok, die gis termiddag een minder goeden wedstrijd speelde, en wiens schot vooral vrij zwak was. Overigens zijn alle spelers, die in het vorig seizoen zoo succesvol hebben gespeeld weer opgesteld. EEN RESTITUTIE-REGELING. Op 10 October j.1. is een regeling getroffen, welke ten doel hal, den invloed van de monetaire maatre gelen der regeering op den prijs van ongebuild tarwemeel te compensee- ren. Ter voorkoming van schade, welke diegenen zouden lijden, die in het tijdvak van 2S September tot 10 Oct. ongebuild tarwemeel tegen den verhoogden prijs hebben gekocht, is thans, naar wij van bevoegde zijde vernemen, een regeling getroffen. Deze regeling is als volgt: De bakkers, die in het tijdvak van 28 Sep tember tot en met 10 October 1936 ongebuild tarwemeel hebben gekocht voor een prijs, welke tengevolge van de monetaire maatre gelen der regeering verhoogd was, zullen dit ongebuild tarwemeel kunnen ontvangen voor een prijs, welke gebaseerd is op 't prijspeil van den betrokken leverancier juist voor 27 September 1936. Voor zoover zij het onge build tarwemeel reeds ontvangen en betaald hebben, zal hun leverancier hun een dien overeenkomstige restitutie verleenen. Personenauto tegen boom gereden Twee inzittenden ernstig gewond Rolde 21 October Gistermorgen is tus- schen Rolde en Gieten een personenauto, bestuurd door den 27-jarigen H. B., wonen de te Winschoten tegen een boom gereden. De botsing was zoo hevig, dat zoowel de heer B. als zijn naast hem zittende echt- genoote uit den wagen werden geslingerd. Met ernstige verwondingen zijn beiden naar het Wilhelmina-ziekcnhuis te Assen vervoerd. Het ongeluk is vermoedelijk te wijten aan het gladde wegdek. VERDUISTERING BIJ DE COÖPERATIE „DE TOEKOMST" TE GRONINGEN. Be oud-directeur gearresteerd. Amsterdam 21 Oct. Op verzoek van den officier van Justitie te Groningen is gis termorgen te Amsterdam aangehouden de 45-jarige J.HiG. oud-directeur van de coö peratie „De Toekomst" te Groningen, en gewezen lid van den gemeenteraad aldaar, als verdacht van verduistering van gelden ten nadeele van deze coöperatie. G. is naar Groningen overgebracht en voorloopig in het hoofdbureau van politie aldaar in ver zekerde bewaring gesteld. TE WEINIG NACHTRUST OP DE GROOTE LUCHTLIJNEN? - EEN REIS OM DE WERELD DIE 5000 DOLLAR GEKOST HEEFT; MAAR HET KAN VOOR 2500 DOLLAR. 's Gravenhage, 21 Oct. De K.L.M. schrijft ons: De Amerikaansche journalist Ékins verklaarde na zijn snelle wereldreis, dat hij zeer vermoeid thuis was gekeerd, daar hij onderweg vrijwel niet had kunnen slapen. Naar aanleiding hiervan hebben wij on derzocht of het vliegen op de groote lucht lijnen te weinig nachtrust biedt aan de luchtreizigers. In verband daarmede volgt hieronder een staat van de vlieguren, welke Ekins in zijn boekje heeft staan: Traject Lakehurst-Frankfort 52 uur vlieg- tijd, Frankfort-Athene 8 uur, Athene- Alexandrië 4 uur, Alexandrië-Basra 7 uur, Basra-Jodpoer 13 uur, Jodpoer-Rangoon 10 uur, Rangoon-Singapore 9 uur, Singapore- Batavia 4 uur, Batavia-Manilla 13 uur, Ma nilla-San Francisco 60 uur, San Francisco- New York 19 uur. Tezamen 199 uur. Ekins is 18 dagen en 14 uur onderweg ge weest, d.w.z. 446 uur. Hiervan heeft hij 199 uur gevlogen en 247 uur op den beganen grond vertoefd, of in dagen berekend: acht gevlogen en tien gerust. Deze verhouding is nog niet juist, daar Ekins voor zijn vlucht met de Hindenburg een slaapkajuit gere serveerd had en dus bij wijze van spreken drie volle dagen heeft kunnen rusten. Met terzijde lating van dit laatste argu ment komen wij nog op een gemiddelde van 13 uur rust per dag en 11 uur vliegen. De heer Ekins heeft dus tijdens zijn wereld vlucht genoegzaam van de schoonheden der steden en landen, waarheen het vlieg tuig hem bracht, kunnen genieten en kunnen slapen. Deze bijzondere vlucht is den Amerikaan- schen journalist op '5000 dollar komen te staan. Een normale vlucht met bestaande luchtvei'keersdiensten had hem echter niet meer dan 24S5 dollar behoeven te kosten en wel volgens deze begrooting: Lakehurst- Frankfort 1000 mark, Frankfort-Batavia 1350 gulden, Batavia-Manilla 500 gulden en Ma nilla-San Francisco 1000 dollar, waarbij nog 160 dollar voor het traject San Francisco- New York komt. Voor nog geen 2500 dollar vliegt men dus in 18 dagen de wereld rond. Geheimzinnige wielrijder te Am sterdam pleegt aanslagen op voorbijgangers. Reeds vier per sonen het slachtoffer. Reeds eenige dagen rijdt in Amster dam een geheimzinnige wielrijder rond, die nu hier en dan daar in de stad een voetganger met een stuk ijzer op het hoofd slaat, en dan zonder nog naar zijn slachtoffer om te zien in snelle vaart verdwijnt, zoodat 't niet mogelijk is een uitvoerig sig nalement van den man te krijgen. Wel is inmiddels een vaag signa lement bekend geworden, dat over eenstemt met dat van een krank zinnige die aan het einde van de vorige week uit een gesticht in Den Dolder ontvlucht is. Nadat de man Zondag op twee plaatsen in de stad zijn slachtoffers had gemaakt, die beiden een aanklacht indienden bij de politie, werd Dinsdagmiddag tegen half 3 op de Blauwbrug weer iemand, ditmaal een ruim dertigjarige man, door den wielrijdex\ die hem rakelings passeerde, op het hoofd geslagen met een stuk ijzer, aldus lezen we nog in de „Msb." De getroffene werd bloedend aan het voorhoofd gewond. Hij proberde den aan rander nog achterna te loopen, doch deze zette een snelle spurt in en was gauw ver dwenen. Wel slaagde de getroffene erin een vaag signalement op te nemen, volgens het welk de wielrijder gekleed is in een beige regenjas en gestreepte pantalon, terwijl zijn haar blond is. Hij reed op een zwart gelakt rijwiel. Toen dit signalement aan het bureau Singel bekend werd, combineerde men dit onmiddellijk met den ontsnapten krankzin nige uit den Dolder, wiens signalement aan de zelfde gegevens voldoet. Bovendien heeft deze bij zijn vlucht een zwart gelakt rijwiel meegenomen buiten een groot aan tal heeren- en damesschoenen, dat hij nog buitmaakte. De politie van het bureau Singel ver spreidde dit signalement onmiddellijk door de stad, in de hoop, dat het aan de hand hiervan mogelijk zou zijn den geheimzin- nigen aanrander te arresteeren. Gisteravond tegen half tien werd op het Koningsplein een agent van het bureau Singel aangesproken door een 28-jarige vrouw, die op de Heerengracht door een wielrijder met een hard voorwerp een slag op het hoofd had gekregen. Deze vrouw was zoo geschrokken, dat zij niet in staat was van den aanvaller ook maar eenig sig nalement te geven, doch het is vrij zeker, dat men hier weer met denzelfden persoon te maken heeft, die ook de andere aanran dingen op zijn geweten heeft. Uit alles blijkt, dat het den geheimzin- nigen onbekende niet te doen is om beroo- ving of anderszins, zoodat het vermoeden dat men met een krankzinnige te doen heeft, voor de hand ligt» De halfwekelijksche dienst der K.L.M. op Indië. Belangrijke vervoersresultaten. De K.L.M. schrijft ons: Daar de halfwekelijksche dienst op 12 Juni van het vorig jaar is ingegaan, is het thans voor de eerste maal mogelijk, door het derde kwartaal van 1935 te vergelijken met dat va 1936, om na te gaan, welke ont wikkeling de halfwekelijksche dienst ver toont, Deze vergelijking valt zeer gunstig uit. Het aantal passagiers-kilometers is ge stegen met 39^ pet., de briefpost in tonkilo- meters steeg met 17.7 pet., het goederenver voer in tonkilometers met 5S.1 pet. en de totaal verkoop in tonkilometers met 32.4 pet. De bezettingsgraad der vliegtuigen steeg tot het zeer hooge gemiddelde van 86.3 pet, waarmede practisch de grens is bereikt en met het heden gebruikte materieel geen stijging van vervoer van eenig belang meer kan worden verwacht. Immers het betalend vervoer, dat geweigerd moet worden uit ge brek aan laadvermogen bedraagt 60 pet, van hetgeen ten vervoer kan worden aangeno men. Zoo goed als geen vertraging. 's-Gravenhage 21 October De K.L.M. deelt mede, dat haar diensten in deze stormachtige dagen zoo goed als geen ver traging hebben ondervonden op de Euro- peesche lijnen. De Douglas-machine uit Kopenhagen kwam tegen den vliegenden Zuid-wester in slechts met vijf minuten vertraging op Schiphol binnen. Zelfs de nachtpostvluchten naar Keulen en de avonddiensten naar en van Engeland wer den geheel volgens de dienstregeling uitge voerd. Opmerkelijk is het levendig verkeer van deze dagen op het Europeesche luchtnet. Zondag j.1. vlogen van Amsterdam nog vijftig luchtreizigers naar Londen, zoodat een extra toestel moest worden ingezet. Ook gister meldden zich zooveel „luchtfo- rensen" voor een vlucht naar de City aan, dat een extra Douglas dc 2 moest worden ingezet. Wielrijdster door auto gegrepen en gedood. Denekamp 21 Oct. .Gistermiddag om streeks vijf uur is op den rijksstraatweg DenekampOldenzaal een verkeersongeval geschied, waarvan een 40-jarige vrouw het slachtoffer is geworden. Ter hoogte van Losser, wilde de vrouw van den landbouwer Stenebrink uit Beu- ningen (gem. Losser) per fiets den straat weg oversteken. Zij deed dit zonder eenig teeken te geven, waarop een haar achterop rijdende personenauto uit Oldenzaal haar aanreed. De 40-jarige vrouw bekwam ernsti ge verwondingen aan het hoofd en overleed bijna onmiddellijk na het ongeluk. Het stoffelijk overschot is naar het zie kenhuis te Denekamp vervoerd. Den bestuurder van de auto treft geen schuld. 's-Gravenhage, 21 October De Tweede Kamer heeft hedenmiddag verschillende naturalisatie-ontwerpen goedgekeurd, waar door o.a. verscheidene als Nederlander ge boren personen, die door een of andere oorzaak hun Nederlanderschap hadden ver loren. de Nederlandsche nationaliteit terug krijgen. Tot hen behoort o.a. de bekende Neder landsche vliegtuigbouwer Frits Koolhoven, die, zooals waarschijnlijk slechts weinigen weten, van Britsche nationaliteit is. Kool hoven, die in 1886 te Bloemendaal werd ge boren en in 1906 in Nederland zijn militai ren dienstplicht vervulde, vestigde zich daarna in Engeland, waar hij de Britsche nationaliteit aannam. Sedert 1920 woont hij echter weer in Nederland, waar hij met een Nederlandsche vrouw huwde en als directeur van de bekende Koolhoven- fabrieken en als constructeur van verschil lende vliegtuigtypen zeer veel heeft gedaan voor de ontwikkeling van de Nederland sche luchtvaart en den Nederlandschen vliegtuigbouw. Zijn wensch, om opnieuw ook voor de wet Nederlandsch staatsburger te zijn, zal nu wel spoedig in vervulling gaan.. Ondeugdelijke makreel Door den provincialen keuringsdienst van waren te Groningen is een uitgebreid on derzoek ingesteld naar de deugdelijkheid van dezer dagen, zoowel in Groningen zelf' als in de provincie, verkochte makreel. In samenwerking met de politie is de keuringsdienst een vergiftigingsgeval op het spoor gekomen, waarbij een taxi-chauffeur is betrokken, dia in de directe nabijheid van het station een makreel had gekocht. Het gevolg was, dat bij vijf winkeliers den aanwezigen voorraad makreel in beslag werd genomen. Bij twee van deze vischhan- delaren bleek de gestoomde makreel in ken- nelijken staat van ondeugdelijkheid te ver- keeren. Tegen beide personen is proces-ver- baal opgemaakt. De toestand van den chauffeur is gun stig. Het standpunt van den A.N.W.B. 's Gravenhage, 21 Oct. Het roode ach terlicht voor fietsen is bij de jongste wijzi gingen van het motor- en rijwielreglement dus een voldongen feit geworden, ook al wordt het eerst met 1 Januari 1938 ver plichtend gesteld, aldus schrijft ons de A.N. W.B. In een bij uitstek door wielrijders be volkt land als het onze beteekent het nieu we voorschrift bepaald een gebeuren van belang, waarbij wel even stilgestaan mag wórden. Ofschoon het witte spatbord zeker een ver betering gaf vergeleken bij den ouden toe stand, gaven toch de resultaten in de prac- tijk den technischen dienst van den A.N. W.B. aanleiding vergelijkende proeven te nemen ten aanzien van de waarneembaar heid bij avond van rijwielen voorzien van een wit spatbord met goeden reflector en van fietsen voorzien van een rood achter licht. Tevens werd speciaal met het oog op deze kwestie een inspectiereis naar België gemaakt, waar zooals men weet, het roode achterlicht is voorgeschreven, evenals in Frankrijk, Italië en Portugal. Al deze in de practijk genomen proeven wijzen uit, dat het roode achterlicht een zeer aanmerkelijk grootere waarneembaar heid dan het witte spatbord met reflector levert, hetgeen vooral ook sterk spreekt bij slechte weersgesteldheden en bij ongunstige belichtingstoestanden, zooals deze zich voortdurend op den weg voordoen. Daar komt nog bij en dat is pas in den loop der maanden kunnen blijken dat het eenmaal wit geschilderde spatbord naar het schijnt nooit meer schoongemaakt of over geschilderd wordt, zoodat men spatborden in alle kleurnuances, van wit tot donker bruin op den weg ziet. Politietoezicht is er in dit opzicht weinig en trouwens in welk stadium van verkleuring moet herschildering worden geëischt? De fietser beteekent, omdat zijn snelheid zooveel geringer is dan die van de auto en de naderingssnelheid bij inhalen dus groot is, bij donker een van de grootste gevaren op den weg, zoowel voor zichzelf als voor andere weggebruikers. Gezien het aantal ernstige ongevallen, waarbij wielrijders des avonds betrokken zijn, past hier naar de meening van den A.N.W.B. zeker de beste beveiliging welke redelijkerwijs toe te pas sen is. Het nieuwe voorschrift, waarbij zoowel het witte achterspatbord en de goedgekeur de reflector, als het achterlicht verplichtend worden gesteld, laat in dit opzicht niets te wenschen over. Ofschoon de A.N.W.B. dan ook ten volle beseft dat de wielrijder niet zwaarder belast moet worden dan hij thans reeds is, is aan den anderen kant de invoe ring van het achterlicht met deugdelijken reflector zoodanig in het belang van de ver keersveiligheid en wel in de eerste plaats van de veiligheid van den wielrijder zelfs, dat de betrekkelijk geringe kosten, welke daaraan bij het huidige stadium van de rij wielverlichting verbonden zijn, ten volle ver antwoord zijn te achten. De plaats van het achterlichtje, n.1. op het witte spatbordgedeelte, laat nog wel eenige stof tot critiek open. In het algemeen zal het lichtje daar gemakkelijk aan bescha diging onderhevig zijn en ook de montage is niet zoo eenvoudig als b.v. aan dc achter vork. Wat de Invaliditeitswet deed Overzicht van de ingevolge de in validiteitswet en de ouderdoms wet 1919 toegestane renten. Op 1 September werden 34187 weduwen- renten en 13921 weezenrenten krachtens de invaliditeitswet genoten, terwijl ^op ge noemden datum krachtens artikel 373 dier wet 116166 personen in het genot waren van een als vrucht hunner verzekering verkregen ouderdomsrente van drie gulden per week. Voorts genoten 51398 personen een inya- liditeitsrente, als bedoeld in artikel 71 dier Krachtens artikel 24 der ouderdomswet 1919 waren op vorengenoemden datum 122301 personen in het genot eener als vrucht hunner verzekering verkregen ouder domsrente van drie gulden per week. LANDBOUW. BESPREKINGEN TE BRUSSEL HADDEN BEVREDIGEND VER LOOP. WELDRA BESLISSING DER REGEERING. De Brusselsche correspondent van de Msb. schrijft d.d. gisteren: Vandaag zette de heer Lamplng, chef der afdeeling handelsacoorden van het Neder landsch ministerie van economische zaken de gisteren in het ministerie van landbouw te Brussel begonnen besprekingen over de importmoeilijkheden van Nederlandsche producten in België voort. Deze maal confereerde hij met zijn Bel gischen collega, den heer Suetens, chef der afdeeling handelsaccoorden van het departe ment van buitenlandsche zaken te Brussel. Na afloop, van deze conferentie deelde de heer Lamping ons mee, dat de aangelegen heid betreffende van Nederlandsche zijde tot uiting gekomen grieven teruggebracht werd tot het domein der zuivere landbouw, aangelegénhèden. Men weet, dat van Belgi sche zijde alvast een gedeeltelijke oplossing van deze aangelegenheid in het vooruitzicht was gesteld. Van de zijde der Nederland sche onderhandelaars koestert men thans de hoop, dat eBlgië vandaag of morgen ook de nog hangende kwesties zal regelen. De laatste moeilijkheden lagen vooral in de kwestie der licentierechten voor boter, melk poeder en gecondenseerde melk. Aan de con tingenten, zooals deze in Mei j.1. werden vastgesteld wordt niets veranderd. Vermoedelijk hedenmiddag of anders mor gen zal de Belgische regeering na haar ge delegeerden op de Nederlandsch-Belgische conferentie gehoord te hebben, haar stand punt inzake de nog te bepalen licentierech ten vaststellen. De Nederlandsch-Belgische conferentie is hiermede afgeloopen en het wachten is nu alleen nog maar op die be- slissing der Belgische regeering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5