Bïerwinning op
de Engelsch,
SPORT
Bakhuijs scoort
5 doelpunten»
Nederland -Noorwegen
BINNENLAND
Prijs ongebuild tarwemeel
De vermoeide
wereldreiziger»
Daad van een
krankzinnige
De K.L.M. en de
storm
Zonder richting aangeven
den weg overgestoken.
Koolhoven weer
Nederlander.
Het roode achterlicht
Onze landbouw-
export naar België
Donderdag 22 October 1936
Tweede blad
VOORLOOPIG NEDERLANDSCH
ELFTAL SLAAT OP HET SPAR-
TA-TERREIN TE ROTTERDAM
DE DONCASTER ROVERS MET
7—2.
Rotterdam: Ongeveer 15000
toeschoHwers hebben gistermiddag
den oefenwedstrijd van het voorloo
pt Nederlandsch elftal tegen de En-
gelsehe tweede-klas prof-club Don-
caster Rovers op het Sparta-terrein
bij gewoond. Met niet minder dan
7—2 werden de gasten verslagen. In
dien men in aanmerking neemt, dat
de linkervleugel niet uit internatio
nals bestond, dat Anderiessen op het
appèl ontbrak, dan vallen de cijfers
deaer overwinning nog meer op,
vooral indien men bedenkt, dat de
Rovers lang geen slehten wedstrijd
hebben gespeeld. Doch een ding staat
vast, de K.N.V.B. dient naar sterkere
tegenstanders uit te zien, immers het
elftal dat Nederland dezen middag
vertegenwoordigde, was te sterk voor
de tegenstanders, van wie men wei
nig of niets heeft kunnen leeren.
De Doncaster Rovers demonstreerden een
epel, dat zeker niet slecht genoemd kon wor
den, vooral wat techniek en samenspel bet-
trof. Doch de afwerking der aanvallen was
hopeloos slecht, het verrassende element
ontbrak totaal, men volhardde vdak in het
korte spel, hetwelk onze verdediging voor
niet al te groote moeilijkheden stelde. En
daarbij was het schieten der Engelschen bui
tengewoon slecht, een fout, welke wij reeds
zoo vaak bij de Engelsche profclubs hebben
kunnen ontdekken.
uJist dit onderdeel was bij onze
landgenooten beter verzorgd, vooral
Bakhuys, alhoewel hij uitstekend
door den Engelschen spil bewaakt
werd, had er het oog in en niet
- minder dan vijf doelpunten kwamen
van zijn voet, waarvan de eerste
vier direct achter elkaar. Het is ze
ker in de eerste plaats aan hem te
danken geweest, dat de score uitein
delijk zoo hoog is geworden.
Onvoldoende waren geen der voorhoede
spelers, doch behalve Bakhuys en Wels
blonken de andere toch ook niet uit. Drok
b.v. was bepaald zwak; zijn schot was ner
gens. Heel wat kansen heeft hij verknoeid.
Op den linkervleugel kwamen Bergman en
Van der Bout, naarmate de wedstrijd vor
derde, er steeds beter in. Het was duidelijk
BAKHUIJS.
te zien, dat beide spelers zich nog aan dit
imilieu moesten aanpassen. Bergman deed
dit nog het beste en zijn doelpunt was van
uitstekend gehalte. Zoowel Bergman als
van der Bout zijn uitblinkers in clubver
band, doch zoodra zij in een voor hen vreem
de omgeving worden overgeplaatst, is hun
optreden minder resoluut, voelen zij het spel
minder goed aan, en wordt hun optreden
aarzelend. Vooral in de eerste helft ging er
,van dezen vleugel maar weinig kracht uit,
doch, zooals reeds gezegd, ging het in* het
.verder verloop van de ontmoeting veel be
ter. Ongetwijfeld zullen de K.N.V.B.-instan-
ties deze beide spelers in de toekomst in
het oog houden.
In de middenlinie waren Van Heel en
Pauwe uitstekend, terwijl Wilders op de
spilplaats niet onverdienstelijk debuteer
de. In B'lauw-Wit heeft hij achter gestaan,
kwam als spil uit en speelde j.1. Zondag
in de voorhoede. Men zou er o.i. goed aan
doen, indien deze speler gelegenheid kreeg
op een vaste plaats in een elftal uit te ko
men, het zou de rust, zijn spel en het ver
trouwen in eigen capaciteiten aanmerke
lijk doen toenemen.
Wij vonden de beide backs, Weber en
Caldenhove beter dan ooit. Deze tenslotte
nog jeugdige spelers, hebben nog een prach
tige toekomst voor zich op internationaal
gebied. Uit hun spel van gistermiddag bleek
duidelijk, dat hun routine uit vorige landen-
wedstrijden hun vertrouwen heeft vergroot
en wij hebben weinig of geen fouten van
deze beide achterspelers kunnen ontdek
ken. Dat kon helaas niet gezegd worden van
doelman Halle, die in de eerste helft zijn
ouden vorm nog lang niet te pakken had,
doch na de rust door eenige meesterlijke sa-
Nes aantoonde, dat in momenten van ge
vaar nog altijd op hem te rekenen valt. Wij
zien zijn her-optreden in internationaal voet
bal met vertrouwen tegemoet.
De wedstrijd.
Na een kwartier opende Bakhuys de sco
re uit een pass van Drok, waarbij de En
gelsche verdediging bleef staan, wegens
vermeend buitenspel. Enkele minuten later
kopte Malan op magnifieke wijze uit een
corner, uitstekend door Keating genomen,
den gelijkmaker in het net. Het spel was
verdeeld met de aanvallen der gastheeren
als gevaarlijker. Een kwartier voor de mst
maakte Bakhuys uit een voorzet van Berg
man, onhoudbaar voor den Engelschen
keeper, er 21 van, en enkele minuten la
ter Was het weer de midvoor, die op de
zelfde wijze, maar nu uit een voorzet van
Wels, den stand op 31 bracht.
Vlak voor de rust wist Dodd met een
prachtig boogschot Halle te verrassen.
In de tweede helft waren de Engelschen
even iets sterker, doch hun aanvallen wa
ren zeer slecht afgewerkt. Na een kwartier
maakte Bakhuys, in buitenspelpositie
staande, er 4—2 van, waarop de Engelschen
den moed opgaven.
Bergman maakte no. vijf, na goed aange
ven van v. d. Bout en nadat vlak voor tijd
een Engelsch tegenpunt wegens buitenspel
geannuleerd was, wisten Drok en tenslotte
Bakhuys nog twee doelpunten aan het totaal
toe te voegen, zoodat het einde van dezen
oefenwedstrijd, welke in eigenlijken zin
geen oefenwedstrijd was, met een 72
overwinning onzer landgenooten kwam.
HET NEDERLANDSCHE ELFTAL
SAMENGESTELD.
Amsterdam 21 October - Het Ne
derlandsch elftal, dat Zondag 1
November a.s. in het Olympisch
Stadion te Amsterdam tegen Noor
wegen zal uitkomen, is als volgt
door de keuze-commissie van den
K.N.V.B. samengesteld:
Doel: Halle (Go Ahead).
Achter. Weber A.G.O.V.V. en Caldenhove
(D.W.S.)
Midden: Pauwe (Feijenooi'd), Andries-
sen (Ajax) en van Heel (Feijenoord) aan
voerder.
Voor: Wels (Unitas), de Bock (Bloemen-
daal), Bakhuys (H.B.S.), Smit (Haarlem),
en van Nellen (D.H.C.).
Reserve: Van Male (Feijenoord.)
Volgens de nieuwe bepalingen van de F.
I.F.A. mag alleen de doelverdediger ver
vangen worden en wel tot vijf minuten
voor de rust. In dit verband zijn ook geen
andere reserves gekozen.
Op de rechts-binnenplaats wil men den
Bloemendaal-spelcr de Bock eerst een
kans geven in plaats van Drok, die gis
termiddag een minder goeden wedstrijd
speelde, en wiens schot vooral vrij zwak
was. Overigens zijn alle spelers, die in het
vorig seizoen zoo succesvol hebben gespeeld
weer opgesteld.
EEN RESTITUTIE-REGELING.
Op 10 October j.1. is een regeling
getroffen, welke ten doel hal, den
invloed van de monetaire maatre
gelen der regeering op den prijs van
ongebuild tarwemeel te compensee-
ren. Ter voorkoming van schade,
welke diegenen zouden lijden, die in
het tijdvak van 2S September tot 10
Oct. ongebuild tarwemeel tegen den
verhoogden prijs hebben gekocht, is
thans, naar wij van bevoegde zijde
vernemen, een regeling getroffen.
Deze regeling is als volgt:
De bakkers, die in het tijdvak van 28 Sep
tember tot en met 10 October 1936 ongebuild
tarwemeel hebben gekocht voor een prijs,
welke tengevolge van de monetaire maatre
gelen der regeering verhoogd was, zullen dit
ongebuild tarwemeel kunnen ontvangen voor
een prijs, welke gebaseerd is op 't prijspeil
van den betrokken leverancier juist voor 27
September 1936. Voor zoover zij het onge
build tarwemeel reeds ontvangen en betaald
hebben, zal hun leverancier hun een dien
overeenkomstige restitutie verleenen.
Personenauto tegen
boom gereden
Twee inzittenden ernstig gewond
Rolde 21 October Gistermorgen is tus-
schen Rolde en Gieten een personenauto,
bestuurd door den 27-jarigen H. B., wonen
de te Winschoten tegen een boom gereden.
De botsing was zoo hevig, dat zoowel de
heer B. als zijn naast hem zittende echt-
genoote uit den wagen werden geslingerd.
Met ernstige verwondingen zijn beiden
naar het Wilhelmina-ziekcnhuis te Assen
vervoerd.
Het ongeluk is vermoedelijk te wijten aan
het gladde wegdek.
VERDUISTERING BIJ DE COÖPERATIE
„DE TOEKOMST" TE GRONINGEN.
Be oud-directeur gearresteerd.
Amsterdam 21 Oct. Op verzoek van den
officier van Justitie te Groningen is gis
termorgen te Amsterdam aangehouden de
45-jarige J.HiG. oud-directeur van de coö
peratie „De Toekomst" te Groningen, en
gewezen lid van den gemeenteraad aldaar,
als verdacht van verduistering van gelden
ten nadeele van deze coöperatie. G. is naar
Groningen overgebracht en voorloopig in
het hoofdbureau van politie aldaar in ver
zekerde bewaring gesteld.
TE WEINIG NACHTRUST OP
DE GROOTE LUCHTLIJNEN? -
EEN REIS OM DE WERELD
DIE 5000 DOLLAR GEKOST
HEEFT; MAAR HET KAN VOOR
2500 DOLLAR.
's Gravenhage, 21 Oct. De K.L.M. schrijft
ons: De Amerikaansche journalist Ékins
verklaarde na zijn snelle wereldreis, dat hij
zeer vermoeid thuis was gekeerd, daar hij
onderweg vrijwel niet had kunnen slapen.
Naar aanleiding hiervan hebben wij on
derzocht of het vliegen op de groote lucht
lijnen te weinig nachtrust biedt aan de
luchtreizigers. In verband daarmede volgt
hieronder een staat van de vlieguren, welke
Ekins in zijn boekje heeft staan:
Traject Lakehurst-Frankfort 52 uur vlieg-
tijd, Frankfort-Athene 8 uur, Athene-
Alexandrië 4 uur, Alexandrië-Basra 7 uur,
Basra-Jodpoer 13 uur, Jodpoer-Rangoon 10
uur, Rangoon-Singapore 9 uur, Singapore-
Batavia 4 uur, Batavia-Manilla 13 uur, Ma
nilla-San Francisco 60 uur, San Francisco-
New York 19 uur. Tezamen 199 uur.
Ekins is 18 dagen en 14 uur onderweg ge
weest, d.w.z. 446 uur. Hiervan heeft hij 199
uur gevlogen en 247 uur op den beganen
grond vertoefd, of in dagen berekend: acht
gevlogen en tien gerust. Deze verhouding is
nog niet juist, daar Ekins voor zijn vlucht
met de Hindenburg een slaapkajuit gere
serveerd had en dus bij wijze van spreken
drie volle dagen heeft kunnen rusten.
Met terzijde lating van dit laatste argu
ment komen wij nog op een gemiddelde
van 13 uur rust per dag en 11 uur vliegen.
De heer Ekins heeft dus tijdens zijn wereld
vlucht genoegzaam van de schoonheden
der steden en landen, waarheen het vlieg
tuig hem bracht, kunnen genieten en
kunnen slapen.
Deze bijzondere vlucht is den Amerikaan-
schen journalist op '5000 dollar komen te
staan. Een normale vlucht met bestaande
luchtvei'keersdiensten had hem echter niet
meer dan 24S5 dollar behoeven te kosten en
wel volgens deze begrooting: Lakehurst-
Frankfort 1000 mark, Frankfort-Batavia 1350
gulden, Batavia-Manilla 500 gulden en Ma
nilla-San Francisco 1000 dollar, waarbij nog
160 dollar voor het traject San Francisco-
New York komt. Voor nog geen 2500 dollar
vliegt men dus in 18 dagen de wereld rond.
Geheimzinnige wielrijder te Am
sterdam pleegt aanslagen op
voorbijgangers. Reeds vier per
sonen het slachtoffer.
Reeds eenige dagen rijdt in Amster
dam een geheimzinnige wielrijder
rond, die nu hier en dan daar in de
stad een voetganger met een stuk ijzer
op het hoofd slaat, en dan zonder
nog naar zijn slachtoffer om te zien
in snelle vaart verdwijnt, zoodat 't
niet mogelijk is een uitvoerig sig
nalement van den man te krijgen.
Wel is inmiddels een vaag signa
lement bekend geworden, dat over
eenstemt met dat van een krank
zinnige die aan het einde van de
vorige week uit een gesticht in Den
Dolder ontvlucht is.
Nadat de man Zondag op twee plaatsen
in de stad zijn slachtoffers had gemaakt,
die beiden een aanklacht indienden bij de
politie, werd Dinsdagmiddag tegen half 3
op de Blauwbrug weer iemand, ditmaal een
ruim dertigjarige man, door den wielrijdex\
die hem rakelings passeerde, op het hoofd
geslagen met een stuk ijzer, aldus lezen
we nog in de „Msb."
De getroffene werd bloedend aan het
voorhoofd gewond. Hij proberde den aan
rander nog achterna te loopen, doch deze
zette een snelle spurt in en was gauw ver
dwenen. Wel slaagde de getroffene erin een
vaag signalement op te nemen, volgens het
welk de wielrijder gekleed is in een beige
regenjas en gestreepte pantalon, terwijl
zijn haar blond is. Hij reed op een zwart
gelakt rijwiel.
Toen dit signalement aan het bureau
Singel bekend werd, combineerde men dit
onmiddellijk met den ontsnapten krankzin
nige uit den Dolder, wiens signalement aan
de zelfde gegevens voldoet. Bovendien
heeft deze bij zijn vlucht een zwart gelakt
rijwiel meegenomen buiten een groot aan
tal heeren- en damesschoenen, dat hij nog
buitmaakte.
De politie van het bureau Singel ver
spreidde dit signalement onmiddellijk door
de stad, in de hoop, dat het aan de hand
hiervan mogelijk zou zijn den geheimzin-
nigen aanrander te arresteeren.
Gisteravond tegen half tien werd op het
Koningsplein een agent van het bureau
Singel aangesproken door een 28-jarige
vrouw, die op de Heerengracht door een
wielrijder met een hard voorwerp een slag
op het hoofd had gekregen. Deze vrouw
was zoo geschrokken, dat zij niet in staat
was van den aanvaller ook maar eenig sig
nalement te geven, doch het is vrij zeker,
dat men hier weer met denzelfden persoon
te maken heeft, die ook de andere aanran
dingen op zijn geweten heeft.
Uit alles blijkt, dat het den geheimzin-
nigen onbekende niet te doen is om beroo-
ving of anderszins, zoodat het vermoeden
dat men met een krankzinnige te doen
heeft, voor de hand ligt»
De halfwekelijksche
dienst der K.L.M.
op Indië.
Belangrijke vervoersresultaten.
De K.L.M. schrijft ons:
Daar de halfwekelijksche dienst op 12
Juni van het vorig jaar is ingegaan, is het
thans voor de eerste maal mogelijk, door
het derde kwartaal van 1935 te vergelijken
met dat va 1936, om na te gaan, welke ont
wikkeling de halfwekelijksche dienst ver
toont, Deze vergelijking valt zeer gunstig
uit. Het aantal passagiers-kilometers is ge
stegen met 39^ pet., de briefpost in tonkilo-
meters steeg met 17.7 pet., het goederenver
voer in tonkilometers met 5S.1 pet. en de
totaal verkoop in tonkilometers met 32.4
pet. De bezettingsgraad der vliegtuigen steeg
tot het zeer hooge gemiddelde van 86.3 pet,
waarmede practisch de grens is bereikt en
met het heden gebruikte materieel geen
stijging van vervoer van eenig belang meer
kan worden verwacht. Immers het betalend
vervoer, dat geweigerd moet worden uit ge
brek aan laadvermogen bedraagt 60 pet, van
hetgeen ten vervoer kan worden aangeno
men.
Zoo goed als geen vertraging.
's-Gravenhage 21 October De K.L.M.
deelt mede, dat haar diensten in deze
stormachtige dagen zoo goed als geen ver
traging hebben ondervonden op de Euro-
peesche lijnen. De Douglas-machine uit
Kopenhagen kwam tegen den vliegenden
Zuid-wester in slechts met vijf minuten
vertraging op Schiphol binnen. Zelfs de
nachtpostvluchten naar Keulen en de
avonddiensten naar en van Engeland wer
den geheel volgens de dienstregeling uitge
voerd.
Opmerkelijk is het levendig verkeer van
deze dagen op het Europeesche luchtnet.
Zondag j.1. vlogen van Amsterdam nog
vijftig luchtreizigers naar Londen, zoodat
een extra toestel moest worden ingezet.
Ook gister meldden zich zooveel „luchtfo-
rensen" voor een vlucht naar de City aan,
dat een extra Douglas dc 2 moest worden
ingezet.
Wielrijdster door auto gegrepen
en gedood.
Denekamp 21 Oct. .Gistermiddag om
streeks vijf uur is op den rijksstraatweg
DenekampOldenzaal een verkeersongeval
geschied, waarvan een 40-jarige vrouw het
slachtoffer is geworden.
Ter hoogte van Losser, wilde de vrouw
van den landbouwer Stenebrink uit Beu-
ningen (gem. Losser) per fiets den straat
weg oversteken. Zij deed dit zonder eenig
teeken te geven, waarop een haar achterop
rijdende personenauto uit Oldenzaal haar
aanreed. De 40-jarige vrouw bekwam ernsti
ge verwondingen aan het hoofd en overleed
bijna onmiddellijk na het ongeluk.
Het stoffelijk overschot is naar het zie
kenhuis te Denekamp vervoerd.
Den bestuurder van de auto treft geen
schuld.
's-Gravenhage, 21 October De Tweede
Kamer heeft hedenmiddag verschillende
naturalisatie-ontwerpen goedgekeurd, waar
door o.a. verscheidene als Nederlander ge
boren personen, die door een of andere
oorzaak hun Nederlanderschap hadden ver
loren. de Nederlandsche nationaliteit terug
krijgen.
Tot hen behoort o.a. de bekende Neder
landsche vliegtuigbouwer Frits Koolhoven,
die, zooals waarschijnlijk slechts weinigen
weten, van Britsche nationaliteit is. Kool
hoven, die in 1886 te Bloemendaal werd ge
boren en in 1906 in Nederland zijn militai
ren dienstplicht vervulde, vestigde zich
daarna in Engeland, waar hij de Britsche
nationaliteit aannam. Sedert 1920 woont
hij echter weer in Nederland, waar hij
met een Nederlandsche vrouw huwde en
als directeur van de bekende Koolhoven-
fabrieken en als constructeur van verschil
lende vliegtuigtypen zeer veel heeft gedaan
voor de ontwikkeling van de Nederland
sche luchtvaart en den Nederlandschen
vliegtuigbouw.
Zijn wensch, om opnieuw ook voor de
wet Nederlandsch staatsburger te zijn, zal
nu wel spoedig in vervulling gaan..
Ondeugdelijke makreel
Door den provincialen keuringsdienst van
waren te Groningen is een uitgebreid on
derzoek ingesteld naar de deugdelijkheid
van dezer dagen, zoowel in Groningen zelf'
als in de provincie, verkochte makreel.
In samenwerking met de politie is de
keuringsdienst een vergiftigingsgeval op het
spoor gekomen, waarbij een taxi-chauffeur
is betrokken, dia in de directe nabijheid
van het station een makreel had gekocht.
Het gevolg was, dat bij vijf winkeliers
den aanwezigen voorraad makreel in beslag
werd genomen. Bij twee van deze vischhan-
delaren bleek de gestoomde makreel in ken-
nelijken staat van ondeugdelijkheid te ver-
keeren. Tegen beide personen is proces-ver-
baal opgemaakt.
De toestand van den chauffeur is gun
stig.
Het standpunt van den A.N.W.B.
's Gravenhage, 21 Oct. Het roode ach
terlicht voor fietsen is bij de jongste wijzi
gingen van het motor- en rijwielreglement
dus een voldongen feit geworden, ook al
wordt het eerst met 1 Januari 1938 ver
plichtend gesteld, aldus schrijft ons de A.N.
W.B. In een bij uitstek door wielrijders be
volkt land als het onze beteekent het nieu
we voorschrift bepaald een gebeuren van
belang, waarbij wel even stilgestaan mag
wórden.
Ofschoon het witte spatbord zeker een ver
betering gaf vergeleken bij den ouden toe
stand, gaven toch de resultaten in de prac-
tijk den technischen dienst van den A.N.
W.B. aanleiding vergelijkende proeven te
nemen ten aanzien van de waarneembaar
heid bij avond van rijwielen voorzien van
een wit spatbord met goeden reflector en
van fietsen voorzien van een rood achter
licht. Tevens werd speciaal met het oog op
deze kwestie een inspectiereis naar België
gemaakt, waar zooals men weet, het roode
achterlicht is voorgeschreven, evenals in
Frankrijk, Italië en Portugal.
Al deze in de practijk genomen proeven
wijzen uit, dat het roode achterlicht een
zeer aanmerkelijk grootere waarneembaar
heid dan het witte spatbord met reflector
levert, hetgeen vooral ook sterk spreekt bij
slechte weersgesteldheden en bij ongunstige
belichtingstoestanden, zooals deze zich
voortdurend op den weg voordoen.
Daar komt nog bij en dat is pas in den
loop der maanden kunnen blijken dat het
eenmaal wit geschilderde spatbord naar het
schijnt nooit meer schoongemaakt of over
geschilderd wordt, zoodat men spatborden
in alle kleurnuances, van wit tot donker
bruin op den weg ziet. Politietoezicht is er
in dit opzicht weinig en trouwens in welk
stadium van verkleuring moet herschildering
worden geëischt?
De fietser beteekent, omdat zijn snelheid
zooveel geringer is dan die van de auto en
de naderingssnelheid bij inhalen dus groot
is, bij donker een van de grootste gevaren
op den weg, zoowel voor zichzelf als voor
andere weggebruikers. Gezien het aantal
ernstige ongevallen, waarbij wielrijders des
avonds betrokken zijn, past hier naar de
meening van den A.N.W.B. zeker de beste
beveiliging welke redelijkerwijs toe te pas
sen is.
Het nieuwe voorschrift, waarbij zoowel
het witte achterspatbord en de goedgekeur
de reflector, als het achterlicht verplichtend
worden gesteld, laat in dit opzicht niets te
wenschen over. Ofschoon de A.N.W.B. dan
ook ten volle beseft dat de wielrijder niet
zwaarder belast moet worden dan hij thans
reeds is, is aan den anderen kant de invoe
ring van het achterlicht met deugdelijken
reflector zoodanig in het belang van de ver
keersveiligheid en wel in de eerste plaats
van de veiligheid van den wielrijder zelfs,
dat de betrekkelijk geringe kosten, welke
daaraan bij het huidige stadium van de rij
wielverlichting verbonden zijn, ten volle ver
antwoord zijn te achten.
De plaats van het achterlichtje, n.1. op
het witte spatbordgedeelte, laat nog wel
eenige stof tot critiek open. In het algemeen
zal het lichtje daar gemakkelijk aan bescha
diging onderhevig zijn en ook de montage is
niet zoo eenvoudig als b.v. aan dc achter
vork.
Wat de Invaliditeitswet
deed
Overzicht van de ingevolge de in
validiteitswet en de ouderdoms
wet 1919 toegestane renten.
Op 1 September werden 34187 weduwen-
renten en 13921 weezenrenten krachtens
de invaliditeitswet genoten, terwijl ^op ge
noemden datum krachtens artikel 373 dier
wet 116166 personen in het genot waren
van een als vrucht hunner verzekering
verkregen ouderdomsrente van drie gulden
per week.
Voorts genoten 51398 personen een inya-
liditeitsrente, als bedoeld in artikel 71 dier
Krachtens artikel 24 der ouderdomswet
1919 waren op vorengenoemden datum
122301 personen in het genot eener als
vrucht hunner verzekering verkregen ouder
domsrente van drie gulden per week.
LANDBOUW.
BESPREKINGEN TE BRUSSEL
HADDEN BEVREDIGEND VER
LOOP. WELDRA BESLISSING
DER REGEERING.
De Brusselsche correspondent van de Msb.
schrijft d.d. gisteren:
Vandaag zette de heer Lamplng, chef der
afdeeling handelsacoorden van het Neder
landsch ministerie van economische zaken
de gisteren in het ministerie van landbouw
te Brussel begonnen besprekingen over de
importmoeilijkheden van Nederlandsche
producten in België voort.
Deze maal confereerde hij met zijn Bel
gischen collega, den heer Suetens, chef der
afdeeling handelsaccoorden van het departe
ment van buitenlandsche zaken te Brussel.
Na afloop, van deze conferentie deelde de
heer Lamping ons mee, dat de aangelegen
heid betreffende van Nederlandsche zijde
tot uiting gekomen grieven teruggebracht
werd tot het domein der zuivere landbouw,
aangelegénhèden. Men weet, dat van Belgi
sche zijde alvast een gedeeltelijke oplossing
van deze aangelegenheid in het vooruitzicht
was gesteld. Van de zijde der Nederland
sche onderhandelaars koestert men thans
de hoop, dat eBlgië vandaag of morgen ook
de nog hangende kwesties zal regelen. De
laatste moeilijkheden lagen vooral in de
kwestie der licentierechten voor boter, melk
poeder en gecondenseerde melk. Aan de con
tingenten, zooals deze in Mei j.1. werden
vastgesteld wordt niets veranderd.
Vermoedelijk hedenmiddag of anders mor
gen zal de Belgische regeering na haar ge
delegeerden op de Nederlandsch-Belgische
conferentie gehoord te hebben, haar stand
punt inzake de nog te bepalen licentierech
ten vaststellen. De Nederlandsch-Belgische
conferentie is hiermede afgeloopen en het
wachten is nu alleen nog maar op die be-
slissing der Belgische regeering.