De koninklijke familie op de ,De Ruyter" concert Aankomst en zegetocht Den Helder ONDER MENGELBERG Vermoeidheid van Chauffeurs Duizenden menschen op de been Donderdag 5 November 1936. Tweede blad V amImIpIUI. a InmlHa 1** r] n ro. De Koninklijke familie in de re-^- sidentie teruggekeerd. Na den tocht zijn de Koningin en het Vor stelijk paar per trein naar de residentie ver trokken. De beide salonwagens, waarin het hooge gezelschap en enkele leden van de hofhou ding hadden plaats genomen, waren tot Alkmaar in een gewonen trein gevoegd. Van Alkmaar af hebben de vorstelijke personen in de Koninklijke salonwagens, welke thans getrokken door een locomotief waaraan de koninklijke bagagewagen was gekoppeld een extra-trein vormden, de reis naar Den Haag voortgezet. In Amerika ondernam men da genlange reizen om een con cert van Mengelberg te kun nen bijwonen. O EERSTE KAMER. Door een aansluiting op onze Radio-Centrale, kunt U deze en andere beroemde concerten beluisteren, terwijl ge thuis in Uw makkelijke stoel een kopje thee drinkt Mechanisatie in de sigarenindus- trie. Voor 7 cent per dag hebt U el- ken dag de beste concerten, lezingen, radio-hoorspelen, ope. Aan de orde was gisteren het wetsontwerp houdende tijdelijke maatregelen betreffen de mechanisatie in de sigarcnindustrie. Van liberale zijde worden enkele bezwa ren geopperd tegen het voorgestelde ont werp, terwijl de heer de Marchant et d' Ansembourg (N.S.B.) meent, dat hier alle voorwaarde voor ordening aanwezig is. Tenslotte wordt nog verdedigd door mi nister Gelissen, het ontwerp z.h.st. aange nomen. ra's, sportverslagen, lessen, zangeressen, enz., in Uw huis kamer, naar keuze. Onthoudt Uzeli deze vreugde toch niet. Radio-Centrale H. WILLEMSE W. v. Beyerenstraat C 41 - Schagen door Het vertrek uit IJmuiden. IJmuiden. Onder enorme belangstel ling heeft de Koninklijke familie zich gis termorgen in de Noordersluis ingescheept aan boord van Hr. Ms. kruiser „De Ruy ter", om daarmede naar Den Helder te va ren. Reeds vroeg in den morgen was een enorme stroom belangstellenden naar de Noordersluis vertrokken en toen de Ko ninklijke familie te ruim elf uur aldaar ar riveerde, waren er zeker tienduizend men schen aanwezig. Omstreeks half twaalf werden de trossen losgegooid en spoedig kwam er beweging in den oorlogsbodem. Langs de kaden en de oevers van het buitentoeleidingskanaal bij de semaphore en zelfs op de pier stond het zwart van de micnschen. Van de sluis tot het uiterste puntje van de pier gleed de kruiser alsh et ware door een haag van menschen. Aan boord van het pantserschip. Aan boord Hr. Ms. „De Ruyter". De pieren liggen achter ons. De afmetingen van de wuivende menschen worden kleiner naarmate de nieuwste kruiser der marine, welke zoo juist de koninklijke familie heeft ontvangen, de kust verder^achter zich laat. Het weer dat den dag tevoren veel te wen- schen had overgelaten en ook 's ochtends voor oefeningen, zooals die op het -program ma stonden minder geschikt was, knapt nu op en op de kalme zee zet de kruiser koers naar het noorden. Middelerwijl bezichtigen de koninklijke gasten het schip: Voor in de volksverblijven wordt begonnen en daar vandaan gaat men de dekken rond. H.K.H. Prinses Juliana toont veel belangstelling voor de zeer ruime ziekenboeg en stelt vele vragen omtrent inrichting en werking van de verschillende instrumenten, zooals die bij uitoefening van den medischen dienst aan boord van schepen worden gebruikt. Z.D.H. Prins Bernhard legt zeer veel interesse aan den dag voor de technische deelen van het schip: in de machinekamer laat de Prins zich uitvoerig op de hoogte stellen, ook H.K.H. Prinses Juliana komt er naderhand een kijkje nemen. De koninklijke gasten gebruiken de lunch in het verblijf van den commandant: Intus- schen wordt het schip in gereedheid ge bracht voor de schietoefeningen, welke des middags zullen worden gehouden. Op een gegeven oogenblik weerklinkt het alarm. De posten worden nu geheel bezet, de water dichte deuren gesloten. Het doel is een schijf, welke door de sleepboot „Utrecht" wordt ge sleept. De koninklijke gasten verschijnen op de brug en even later worden de projec tielen afgevuurd. Na enkele salvo's bezwijkt de kleine schijf reeds: een der masten is doormidden geschoten. Nauwelijks zijn de schoten ge lost, of Hr. „De Ruyter" hult de schijf in een nevelgordijn, dat weldra de schijf aan het oog onttrekt; tegelijk weerklinken de Landing der hooge gasten te Wil lemsoord. Zegetocht naar het station. Den Helder Zoo de bevolking van IJmuiden voor den middag den hoogen gasten in de oogenblikken voor het aan boord gaan een hartelke ontvangst heeft bereid, niet minder spontaan is, na de lan ding te Willemsoord, de blijdschap der Hel- dersche burgerij over de zij het korte aanwezigheid van de Koninklijke familie in haar gemeente tot uiting gekomen tijdens den rit van den Koninklijken stoet van de buitenhaven naar het station. Huis aan huis was de vlag uitgestoken, terwijl langs de gehele houte Hoofdgracht, Kanaalweg, Prins Hendriklaan, Stationsplein, vele dui zenden, van wie vooral het jeugdig element aan het geheel kleur en fleur gaf door de massale aanwezigheid van kleine vlagge tjes en het dragen van oranjesjerpen, zich hadden opgesteld achter de afzettingen, in de handhaving waarvan de gemeentepolitie geassisteerd werd door militaire politie, rijksveldwacht en marechausse. Heerschte onder die duizenden langen tijd een sfeer van gespannen wachten, niet minder was dit het geval met degenen, au toriteiten zoowel als publiek, die aan de buitenhaven te Willemsoord de komst van den kruiser en het debarkeeren der Hooge gasten verbeidden. Te ruim tien voor drie werd van het commandementshuis het sein gegeven, waaruit blijken kon, dat de „De Ruyter in zicht was, want als gevolg van dit sein werden op alle marine-vaartuigen in de ha ven, waarvan mede twee nabij de landings plaats gelegen torpedojagers, de Z. 7 en de Z. 8, deel uitmaakten, de pavoiseervlag- gen gehescheij, vlaggen die eerst na het vertrek» van de Koningin ingehaald zouden worden, De Landing van de hooge gasten te Den Helder salvo's van de luchtafweer-mitrailleurs. Ondertusschen wordt de vliegtuigkatapult klaargemaakt voor het wegschieten van het aan boord medegevoerde vliegtuig; de vlie ger stelt de verschillende handles in, de ka tapult wordt uitgedraaid, even draait de mo tor op vol toerental. Een wenk met een waar schuwingsvlag, een handle wordt overge haald en in een oogwenk heeft het vliegtuig de katapult verlaten. Na een grooten cirkel om den kruiser te hebben beschreven, ver dwijnt het in 'de verte. H. M. de Koningin volgt dit ook voor vele opvarenden geheel nieuwe schouwspel met zeer veel belangstel ling vanaf de navigatie commandobrug; H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard vanaf het dichter bij het vliegtuig gelegen mitrailleurdek. Snel draait dan de kruiser het Schulpen- gat, de voornaamste verbinding van het Marsdiep met de Noordzee, in, voorbereidin gen voor het vertrek van de hooge gasten worden reeds getroffen; de saluutbatterij wordt bezet en de eerewacht mariniers treedt aan bakboord aan. Na het vallen van het anker worden de hakspieren en motorsloepen tegelijk uitge voerd, de bemanning treedt aan volgens de paradeerrol. Het gevolg van de koninklijke gasten neemt plaats in de kleine motorsloep welke wegvaart, en op eenigen afstand van den kruiser blijft liggen. Commando's klin ken: stilte aan dek, front maken naar stuurboord: II. K. H. prinses Juliana en Z.D.H. prins Bernhard verlaten het schip, even daarna ook H. M. de Koningin. Als H. M. het schip verlaten heeft, klinkt op commando van den commandant een driewerf „hoezee" langs de dekken. De groote motorsloep, die de koninklijke gasten weer naar den wal brengt draait op ongeveer 100 M. van den kriiiser op, waar het saluut voor H. M. de Koningin bestaande uit 35 schoten, wordt afgewacht. Dan verdwijnen de beide sloepen snel naar de haven. Even voor half vier, het dóffe gedreun van het eerste der 35 door den „De Ruyter" af te geven saluutschoten, het bewijs dat de commandantssloep met de hooge gasten zich van den dwars voor den havenmond liggenden oorlogsbodem had losgemaakt. Terwijl boven en om den kruiser de vuil grijze kruitdamp der schoten hing, zette de motorbarkas snel koers naar den lan dingssteiger. Het was 3.34 uur, toen zij ter zijde van de torpedojagers in het volle, gezicht der wachtenden kwam. Uiterst vlug voltrok zich het aanleggen aan den steiger en het debarkeeren van de hooge gasten. Het eerst was het de Koningin, die de sloep verliet, onmiddellijk gevolgd door den commandant der Marine te Willemsoord, 'vicc-fidmiraal T. L. Kruys.,"die den tocht met den „De Ruyter" had meuegemaakt. Onmid dellijk achter hem volgde de Prinses, daar na, blootshoofds, Prins Bernard. Na begroeting der marine- en gemeente lijke autoriteiten, hief het publiek, hetwelk tot dusver een eerbiedig stilzwijgen in acht had genomen, een spontaan gejuich aan, dat bleef voortduren totdat de hooge gasten met het kleine gevolg in de gereedstaande auto's hadden plaatsgenomen en van deze plaats vertrokken. De route naar het station was hierna een zegetocht, dank zij het op tal van plaatsen losbarstend enthousiasme der me nigte, welker belangstelling uiteraard vooral uitging naar prins Bernard. Op het Stationsplein werden de eerbewij zen gebracht door de onder commando van kapitein de Bruyn staande eerewacht der mariniers, waarbij de stafmuziek was inge deeld en welke, voor het hooge gezelschap Den Helder, met den gewonen sneltrein van 15.55 uur, waarin het salonrijtuig was ge haakt, mede door de Landsvrouwe werd ge ïnspecteerd. Aan de orde is daarna het wetsontwerp houdende bepalingen, beoogende het te gengaan van overmoeidheid van bestuurders van motorrijtuigen. Volgens dien heer ter Haar (c.h.) gaat het ontwerp veel verder dan voor het doel noodzakelijk is. Met regeling van de werk tijden van het personeel had kunnen wor den volstaan. Het ingrijpen t.a.v. eigen rijders is niet gerechtvaardigd. Ook de heer Janssen de Limpens (r.k.) meent dat over het doel wordt heengescho- ten. De voorschriften gaan te ver. Ongeluk ken tengevolge van oververmoeidheid ko men betrekkelijk weinig voor. De heer Krapman (r.k.) meent dat tal van chauffeurs zullen worden ontslagen. In tegenstelling met de vorige sprekers gaat het ontwerp den heer Moltmaker (s.d.) nog niet ver genoeg. Deskundigen hebben spreker verzekerd dat 20 a 25% der ver keersongevallen aan overmoeidheid zijn te wijten. Een bezwaar is inderdaad de moei lijkheid der controle, maar spreker zal daarover heenstappen ter wille van het sociale doel. Ook van anti-revolutionaire zijde maken de heeren van Asch van Wijk en van Cit- ters bezwaar tegen de groote bevoegdheid welke het ontwerp aan de regeering ver leent. Ook zij hadden aan een eenvoudige regeling van de arbeids-tijd de voorkeur gegeven. De vergadering wordt te 4.10 verdaagd tot hedenmiddag één uur. Na het verlaten van het pantserschip wordt dc Koninklijke familie per motorsloep naar de landingsplaats gebracht. De zonderlinge carrière van een schrijfster Zweedsche roman, Katrina in het Nederlandsch De uitgever Andries Blitz te Amsterdam deelt ons mede, dat hij de rechten voor uit gave in de Néderlandsche taal heeft gekocht van de roman „Katrine" door Sally Salmi- nen. Dit boek heeft den eersten prijs ge kregen in de verleden jaar door de Uitge vers-maatschappijen Wahlstroem en Wid- strand te Stockholm en Holger Schildt te Hélsingfors uitgeschreven prijsvraag voor een Rijks-Zweedsche of Finsch-Zweedsche roman. Eenstemmig werd van de 76 inge komen manuscripten, „Katrina" als het beste boek uitverkoren en door de jury met den eersten prijs bekroond. Als bijzonderheid wordt nog vermeld, dat Sally Salminen de schrijfster van „Katrina" een jonge Alandsche is, die sedert enkele jaren in de Vereenigde Staten werkzaam is als keukenmeisje bij een millionnairsfami- lie, en die nimmer tevoren iets heeft ge schreven. Haar vader, die matroos was, is al overleden toen zij nog pas vijf jaar was en sedertdien heeft haar moeder op het kleine boerderijtje in de Alandsche scheren, de kost voor de twaalf kinderen moeten verdienen. De Nederlandsche uitgave welke spoedig verschijnt, wordt bewerkt door Charles Gl. Behrens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5