DeZesdaagsche
Binnenland
De Indië-vluchten
der K.L.M.
In het water gewaaid en
verdronken
De postdienst
Wilde autobusdiensten ten
doode opgeschreven
Snellere mail-verzending
Gecompliceerde
autobotsing
te Rotterdam
De uitgevers met
een safe
Staking per li November der
dagelijksche aankomst-telegram
men,L
's-Gravenhage November Sedert
eenige jaren verschijnt in de dag
bladen een vaste, dagelijksche ru
briek, waarin wordt aangegeven
waar zich de vliegtuigen der K.L.M.
op weg naar of op den terugtocht
van Nederlandsch-Indië bevinden.
Met ingang van 14 November a.s.
zal deze rubriek uit de dagbladen
verdwijnen en zal men nog spora
disch berichten tegenkomen van de
plaats, waar zich een bepaald Indië-
vliegtuig bevindt.
De K.L.M. heeft n.1. besloten, deze dage
lijksche dienst telegrammen, die de piloten
op de Indië-lijn eiken dag na aankomst op
hun bestemming moeten verzenden, achter
wege te laten wanneer de vliegtuigen op
normale wijze het einddoel van den dag
volgens de dienstregeling bereiken. Nu alle
vliegvelden op de Indiëroute in den laat-
sten tijd voorzien zijn van behoorlijke te
legrafische verbindingen, zoodat bij het lan
den op een niet in de dienstregeling op
genomen vliegveld het hoofdkantoor in den
Haag daar evenzeer op de snelste wijze
van op de hoogte kan worden gebracht, ligt
het in de bedoeling, dat een telegram van
aankomst slechts wordt gezonden, wanneer
de vliegtuigen niet het normale eindpunt
van hun dagroute bereiken en bijv. door
slecht weer gedwongen worden, de resi
tusschentijds af te breken.
Een eenvoudige administratieve maatre
gel dus, die echter wijst op het bereiken
van een zoo groote regelmatigheid in den
twee maal per week gevlogen Indië-dienst,
dat het normaal binnenkomen van een vlieg
tuig te bestemder plaatse als te „gewoon"
wordt beschouwd om nog dagelijks in de
krant vermeld te wroden. In dit verband is
het te hopen, dat na 14 November berich
ten over den stand der Indië-vliegtuigen
slechts sporadisch zullen voorkomen, wat
dan beteekent, dat de Indië-vliegtuigen hun
route vliegen met de regelmatigheid van
een trein.
Noodlottig ongeluk op een werf
te Utrecht.
ht, 9 Nov. Op de werf van de fir
ma J. Koker, houthandel en zagerij, ge
vestigd Lauwerecht te Utrecht, heeft zich
tengevolge van den hevigen wind gistermor
gen een ernstig ongeluk voorgedaan, waar
bij een 31-jarige arbeider het leven heeft
gelaten.
Op deze werf lag langs den waterkant
een partij hout opgestapeld. In verband
met de windkracht bestond er gevaar dat
dit hout in het water zou waaien, zoodat
den 31-jarigen arbeider H. werd opgedra
gen het hout iri een huisje op de werf te
bergen. Toen H. zijn werk aanving en een
plank optilde, werd deze door den wind ge
grepen, waardoor H. zijn evenwicht verloor
en in het water viel. Eenige voorbijgan
gers slaagden er na eenige minuten in dim
man met behulp van eén dreg uit het water
te halen.
De inmiddels ontboden G.G.D. heeft ge
tracht de levensgeesten bij het slachtoffer
op te wekken, hetgeen niet meer mocht
baten.
Harlingen-Vlieland
Een nieuwe veerboot.
Men schrijft aan de N.R.Crt.
De (te) kleine veerboot van Vlieland, die
dagelijks midden op zee de passagiers en
vrachtgoederen van de Minister Kraus van
Terschelling overneemt, heeft bij stormach
tig weer èl heel wat reizigers naar 't Vlie
minder aangename oogenblikken bezorgd.
Want het Vlielandsche bootje, natuurlijk
uiterst zeewaardig, bood des zomers zoo goed
als geen accomodatie aan de badgasten en
nauwelijks een schuilplaats tegen regen en
donderbuien. Vele badgasten hebben al
vaak gezegd; dat kan nooit zoo blijven. Het
scheepske danste op de golven van het
Stortemelk en kwam eerst onder de kust in
de Monnikensloot weer wat tot rustiger
stand.
Nog éèn winter zal de veerboot haar dienst
doen en dan gaat zij naar kalmer wateren.
Er komt een nieuwe veerboot in de vaart,
en wel een motorschip, lang 35 meter, breed
6,5 meter en met een diepgang van 1.6 meter.
In het achterschip worden tanks aange
bracht, die den diepgang tot 2.2 meter kun
nen brengen. Het schip wordt uitgerust met
een diesselrnotor (Deutz) van ongeveer 300
PK. Ongeveer 300 reizigers zullen met deze
veerboot vervoerd kunnen worden.
De snelheid van het schip zal 12.5 mijl be
dragen. Nog voor den zomer van 1937 zal
het in den dagelijkschen dienst komen.
KAPITALE BOERDERIJ TE GROENLO
AFGEBRAND.
Gisterenmiddag tegen twaalf uur is de
kapitale boerderij, het. z.g.n. „Groot Stikken",
eigendom van het gasthuis en provisorie-
fonds te Groenlo, bewoond door den land
bouwer Tuinte, geheel in vlammen opgegaan.
De brand is ontstaan in een groote schuur,
welke vlak bij de woning is gebouwd. Hier
brandde een fornuispot en het vermoeden
bestaat dat hierdoor de brand is ontstaan.
De hevige wind, welke in de lengterichting
op het huis stond, was oorzaak dat de brand
zich zeer snel voortplantte. Niet alleen de
groote nieuwe schuur, maar ook het hoofd
gebouw, hetwelk enkele aren grondig werd
verbouwd, stonden weldra in lichte laaie.
Een buurjongen ontdekte den brand en
waarschuwde de bewoners, die aan tafel
zaten. Met de grootste moeite slaagde men
erin het vee te redden. Van het huisraad
kon zoo goed als niets behouden worden.
Groote hoeveelheden rogge en hooi, benevens
een roggemijt van veertig vim gingen ver
loren.
De brandweren van Groenlo en Lichten
voorde, die spoedig ter plaatse waren, kon
den vrijwel niets uitrichten tegen de vuur
zee. Slechts de muren zijn gedeeltelijk blij
ven staan. De schade wordt door verzekering
gedekt. Persoonlijke ongevallen hebben zich
niet voorgedaan.
De landbouwcrisismaatregelen en
de depreciatie van den gulden
Een verklaring van de regeering
aan de Centrale landbouworgani
saties.
Kort na de muntcorrectie hadden de Cen
trale landbouworganisaties zich tot den mi
nisterraad gewend met een adres betreffende
de landbouw-crisismaatregelen in verband
met den gewijzigden monetairen toestand. Zij
hebben thans o.m. het volgende ten ant
woord ontvangen:
Uit de na het verlaten van den gouden
standaard genomen besluiten blijkt, dat het
niet in de bedoeling van de regeering ligt
de landbouwcrisismaatregelen te liquideeren.
Wel zal zeer ernstig worden nagegaan, of
aanleiding bestaat tot eenige reorganisatie,
die dan natuurlijk vereenvoudiging zal be
oogen. Zoo liet de prijsontwikkeling toe den
bijslag op de gerst te doen vervallen.
Bij deze wijzigingen zal voorop staan, dat
de positie van den landbouw daardoor niet
ongunstiger wordt. Velen hebben blijkbaar
van de depreciatie van den gulden voor
land- en tuinbouw zeer gunstige gevolgen
verwacht doch daar in vele gevallen de prij
zen der eindproducten het contact met de
wereldmarktprijzen reeds verloren hadden,
kon de verandering niet automatisch een
gunstige werking uitoefenen. Ook voor de
landbouwproducten geldt het streven van
de regeering om de prijsverhoogende wer
king van de depreciatie zooveel mogelijk te
beperken.
Hierbij zal onderscheid dienen,gemaakt te
worden tusschen de prijzen van de primaire
artikelen, meest van plantaardigen oor
sprong en de andere, bij welker voortbren
ging buitenlandsche grondstoffen worden
gebruikt; bij deze dierlijke producten zal
het nieuwe prijsniveau zich hebben aan te
sluiten bij de gestegen productiekosten.
Hiermede is rekening gehouden bij de vast
stelling van den bijslag op de melk en de
restitutie bij export.
Dit principe is echter niet steeds gemak
kelijk toe te passen, en speciaal voor de
varkensprijzen is het zeer moeilijk. - Daar
om dient met het oog op het bereiken van
een ongetwijfeld noodzakelijk hoger prijs
peil
de teeltbeperking nog scherper
te worden toegepast,
terwijl met maatregelen om een zekere, zij
het lage onderste prijsbasis te bereiken, zal
worden voortgegaan. Ook al kan van deze
maatregelen geen onmiddellijk succes wor
den verwacht.
Ten aanzien van den export zal het nood
zakelijk zijn de meeste maatregelen te hand
haven. Van een ruimere export-mogelijkheid
is nog zeer weinig gebleken. Zelfs werd hier
en daar een versterkte neiging om den ex
port te reguleeren en te belemmeren opge
merkt. Eerst als op een zij het laag, maar
toch eenigszins loonend prijspeil vrijheid van
export zou kunnen worden bereikt, zou een
zeer groote vereenvoudiging, zoo niet ge-
heele afschaffing der crisismaatregelen mo
gelijk zijn.
VERGUNNINGSTELSEL VOOR HET
VERVOER VAN PERSONEN EN
GOEDEREN NIEUWE REGELING
TREEDT 1 JANUARI IN WERKING.
Naar de Haagsche coit. van het
„Hbl." verneemt, kan binnenkort de
afkondiging tegemoet worden gezien
van een algemeenen maatregel van
bestuur, waarbij het auto vervoer van
personen aan een vergunningstelsel
zal worden onderworpen, zulks in af
wijking van het bepaalde in de wet
op de openbare middelen van ver
voer. De bepalingen van dezen alge
meenen maatregel van bestuur zul
len vermoedelijk met ingang van
I Januari a.s. in werking treden. Ze
zijn te beschouwen als het resultaat
vari een onderdeel van de werkzaam
heid van de zgn. commissie-de Vries.
De vergunningen zullen worden afgegeven
door den rijksinspecteur, belast met het toe
zicht op de spoorwegen, tot wiens compe
tentie, zooals bekend mag worden veronder
steld, ook het toezicht op andere openbare
middelen van vervoer behoort. Het waren
dan ook deze rijksinspecteurs, die den strijd
tegen de wilde autobusdiensten hebben aan
gebonden. evenals tegen het vervoeren van
personen tusschen twee plaatsen per taxi of
huurauto.
Tengevolge van dë uitspraken der rechter
lijke macht ten deze, kon het rijkstoezicht
tegen deze wilde diensten onvoldoende op
treden. Het rijkstoezicht hoopt nu met be
hulp van den nieuwen algemeenen maat
regel van bestuur, het euvel van de wilde
autobusdiensten enz. te kunnen bestrijden.
Door de N.V. Stoomvaart-Maatschappij „Ne
derland" en Rotterdamsche Lloyd is met
toestemming van de Nederlandsche en Ne-
derlandschIndische postautorito.iten een re
geling getroffen, waarbij de Nederlandsche
brievenmalen, voor zoover deze bestaan uit
gewone en aangeteekende brieven, brief
kaarten en akten, welke met de mail-vracht
schepen verzonden worden voor verder ge
legen bestemmingen dan Meda, te Belawan
worden ontscheept en met een vliegtuig der
Koninklijke NederlandschIndische Lucht
vaart-Maatschappij naar Palembang en Ba
tavia worden doorgezonden, zonder dat hier
voor porto-verliooging verschuldigd is.
De reisduur dezer post wordt daardoor be
langrijk verkort en wat Batavia en verder ge-
iegen bestemmingen betreft, vrijwel tot dien
van de post, met de passagiersschepen ver
zonden, teruggebracht., waardoor dus levens
een meer regelmatige aankomst ter bestem
ming bereikt wordt.
Deze regeling zal ingaan met het m.s.
„Poelau Bras", dat 3 December a.s. te Bela-
wan aankomt, mailsluiting te Amsterdam
12 November, 3 u. v.m.
Salarissen Rijkspersoneel
's Gravenhage. Het bestuur van de Cen
trale van Rijkspersoneel heeft een adres ge
zonden aan den ministerraad, waarin het
herinnert aan den toestand, waarin het
rijkspersoneel in de jaren 19141918 ver
keerde. Toen hielden de duurtebijslagen en
lonsverlioogingen met het oploopen der prij
zen geen gelijken tred.
Het bestuur der genoemde Centrale acht
het gewenscht, ter voorkoming van-een her
haling van hetgeen zich in die jaren voor
deed, dat bij stijging van het indexcijfer van
September 1936 tAmsterdamsche cijfers) de
salarissen en loohen van het rijkspersoneel
evenredig worden verhoogd.
Dit ware te bereiken door een bepaling in
het bezoldigingsbesluit op te nemen en een
maatregel van gelijke strekking ten behoe-
vBe van d arbeidscontractanten te treffen.
et. adres is voorzien van een memorie van
toelichting.
Aan de Tweede Kamer is een afschrift
van het adrs verzonden met het verzoek,
deze aangelegenheid, gezien de urgentie, bij
de algemeene beschouwingen over hoofdstuk
I der rijksbegrooting wel in haar besprekin
gen te willen betrekken.
Op den Haarlemmerweg.
Op den Haarlemmerweg bij het Kruishuis
is gistermiddag omstreeks half zes een ge
compliceerd verkeersongeluk gebeurd, dat,
wat. persoonlijke ongelukken betreft, nog ta
melijk goed is afgeloopen.
De auto van den heer T. K. uit Zandvoort
werd ingehaald door de auto van den heer
K. uit Den Haag. Op het oqgenblik van het
paseeren, waarbij de voorbijrijdende auto op
het midden va-n den weg kwam, werd hij
aangereden door een tegenligger. De auto
kantelde en kwam met den zijkant op den
weg te liggen.
Op dat oogenblik verscheen een vierde
auto op het tooneel, die tegen den gesneu
velden wagen aanreed. De bestuurder van
den gekantclden auto werd licht gewond.
De twee auto's werden licht beschadigd.
y l
- J -4
Neptunis: Hoeveel keer moet ik je nu nog zeggen het zeemeerminnetje met rust
te la ten.
(Van een specialen verslaggever.)
De belangstelling gisterenavond viel, toen
wij omstreeks acht uur de Nenijto-hal bin
nenkwamen, nogal mee. De Maandagavond
en -nacht behooren altijd, oude traditie, tot
sportief de besten van de gehecle Zesdaag-
sche. Algemeen wordt aangenomen, dat de
vierde avond en nacht de zwaarste zijn van
allen. Gisterenavond was het definitief, dat
de beide Rotterdamsche koppels Overweel—
de Korver en CattelGilliet uit het veld
werden genomen.
Met elf koppels werd dus de strijd voort
gezet. De eerste klassement-sprints zouden
om 10 uur aanvangen, doch tegen de ver
wachting in begon mén om half tien reeds
te jagen. Het waren de Franschen Leducq—
Wambst, die het eerst wegliepen en een ron
de wisten te nemen. En toen volgden al
spoedig de anderen. Het werd een zeer zwa
re jacht, die driekwart uur duurde en waar
bij wederom vele ronden gewonnen en ver
loren werden. Om kwart voor tien sprong
plotseling een band van Jan van Kempen
hij viel op de baan, doch kwam zeer goed
terecht. Na enkele ronden kon hij dan ook
wederom mee rijden. Piet van Kempen, na
tuurlijk nog lang niet de oude, na zijn ern-
stigen val van Zondagnacht, was in menige
jacht weer te vinden en zelfs hebben wij
eenmaal kunnen constateeren, dat hij zelf
het initiatief tot het uitloopen van een ron-,
de nam. In deze jacht viel op, dat de bei
de Amerikanen Walthour en Crossley niet
zoo goed en zoo soepel draaiden als de vo
rige dagen. Naar voren kwamen vooral de
Belgen Billiet en Depauw, SlaatsCharlier
en SchönPellenaars. De Amerikanen
zakten daarentegen iets terug. Deze jacht
duurde tot kwart over tien en toen bleek
dat BililetDepauw de leiding hadden ge
nomen, met Slaafs—Charlier op de tweede
en Schön—Pellenaars op de derde plaats.
Een half uur na de sprints van kwart voor
elf bleef het rustig, maar omstreeks half
twaalf begonnen de Amerikanen wederom
met een nieuwe jacht. Dit was volkomen lo
gisch, daar zij in de eerste jacht op vier
ronden achterstand waren gekomen en thans
trachtten hiervan eenige ronden terug te
winnen. Daarin slaagden zij volkomen, in
de eerste plaats omdat zij veel beter draai
den dan enkele uren geleden. Toch bleek
ook nu in deze jacht, die ongeveer drie
kwartier duurde, dat de strijd veel zwaarder
en moeilijker voor alle koppels was gewor
den. De zwakkeren zijn achterop geraakt, het
gevecht tusschen de groote koppels is begon
nen. Vooral de rivaliteit tusschen Pijnen
burgWals aan den eenen kant en Slaafs—
Charlier aan den anderen kant met Schön-
Pellenaars als derden is zeer groot en telken
male als een dezer koppels probeerde weg ie
komen, ging een der anderen er onmiddellijk
achteraan om te beletten, dat een ronde
winst hieruitzou voortkomen.
Niettemin moet één naam deze nacht
genoemd worden en dat is Pijnenburg. Pij
nenburg was in de jachten vooral buitenge
woon op dreef, hij slaagde er dan ook in.
daarbij goed gesteund door zijn partner, de
Belgen van den kop te drijven en met 1 ron
de voorsprong alleen de leiding te verkrij
gen. De Amerikanen, die zooals gezegd, nu
veel beter liepen, kwamen thans op 1 ronde
te liggen.
Deze jacht was zoo zwaar geweest, dat
voorloopig de rust in het veld terugkeerde.
Eerst de sprints van twee uur brachten weer
wat meer leven.
SchoenPellenaars protesteerden tegen
den stand, die omstreeks 1 uur kon worden
opgemaakt. Zij meenden, dat zij geen twee
ronden achter waren. De jury echter oor
deelde, dat dit wel juist was. Uit protest
daarop liepen zij toen plotseling weg en na
men zonder eenigen strijd 'n ronde. Toendi
reet daarop wederom SchoenPellenaars er
tusschenuit vluchtten, volgde het veld op
nieuw niet, met het gevolg, dat de jury
dreigde alle koppels een strafronde te ge
ven, indien zij niet probeerden de vluchtelin
gen te achterhalen. Inmiddels hadden
SchoenPellenaars hun twee ronden winst
behaald en voegden zij zich op deze wijze
bij Pijnenburg en Wals aan den kop.
Tusschen de vierde en de vijfde sprint
demarreerde Braspenninx plotseling en in
eens was de jacht weer in vollen gang,
zoodat de vijfde en de zesde sprint moes
ten worden uitgesteld.
Het merkwaardige van deze laatste jacht
die ruim een half uur duurde, was, dat
deze voor de anderen in felheid en snel
heid geenszins onder deed, integeneel, het
was een der schoonste jachten uit de ge-
heele Zesdangsrhe. Maar juist omdat er
zoo fel en hard gestreden werd, werden er
geen ronden gewonnen of verloren. Iedere
centimeter werd door de verschillende kop
pels betwist, mocht er een in slagen een
halve ronde uitte loopen, dan werd de ach
tervolging direct op touw gezet en weldra
slaagde men er in, de vluchtelingen te
achterhalen. Zoo duurde dit spel dat een
uiterst sportief karakter droeg, meer dan
een half uur, zonder eenig resultaat, alleen,
de koppels zelf waren zeer en zeer moe na
dezen lang>" «n inspannenden jacht.
Om half vijf keerde de rust in het veld
weer en was ook deze vierde nacht weer
tot het verleden.
Bij de neutralisatie was de stand als
volgt; aan den kop: 1. Pijnenburg—Wals,
266 pnt.; 2. SchoenPellenaars 64 pnt.; op
1 ronde: 3. BillietDepauw 114 pnt.; 4.
Slaats—Charlier 71 pnt.; 5. Walthour—
Crossley 68 pnt.; 6. RausrhGuimbretière
32 pnt.; op drie ronden: 7. Piet en Jan van
Kempen 176 pnt.; 8. Braspenninxvan der
Ruit 57 pnt.: op vijf ronden: 9. Rieger—
Ehmer 67 pnt.; 10. LeducqWambst 20
pnt.; op zes ronden: 11. MatenaHeslinga
115 pnt.
Vooral de staartkopels hebben zich in
dezen laatsten jacht tamelijk geroerd, be
vreesd als zij waren, dat zij door te groo
ten achterstand uit de baan zouden worden
genomen.
Stel oplichters aangehouden.
De Bussumsche politie heeft een 53-jari
gen man aangehouden. C. genaamd en diens
21-jarigen zoon, die worden verdacht van
verduistering.
Beiden waren voornemens een nieuw blad
op het gebied van huisvlijt uit te geven; zij
gaven althans aldus voor. Zij bezaten niet
de minste middelen hiertoe, doch wisten
wel raad.
In een der dagbladen plaatsten zij een
advertentie, waarin zij voor hun uit te ge
ven blad een vertegenwoordiger vroegen op
een salaris van 35.- per weck plus pro
visie. Reflectanten moesten echter 2000.-
waarborg storten, hetgeen in den vorm van
waardeparpieren kon geschieden.
Een der reflectanten, uit Maassluis afkom
stig, ging op het aanbod in, werd aangeno
men en zou voor de gevraagde waardepa
pieren twee obligaties met een totale waar
de van 2000 deponeeren.
Men sprak af, elkaar in het Centraal Sta
tion te Amsterdam te ontmoeten. Hier wer
den de betreffende contracten onderteekend
waarop de toekomstige vertegenwoordiger
de obligaties aan den vader afstond. Deze
gaf ze aan zijn zoon met de woorden: „Jij
hebt den sleutel van de safe berg jij ze even
op".
Spoedig bleek echter dat er geen safe be
stond laat staan dat de zoon een sleutel
hiervan bezat.
De zoon begaf zich met de obligaties naar
een kassier en liet ze verzilveren.
Hij ontving 1500 als voorschot en la
ter het restant, dat, daar de obligaties bo
ven pari stonden zelfs nof 50 meer be
droeg dan de nog resteerende 500.
Het tweetal schafte zich van het geld
hierop twee tweedehands-auto's aan, be
taalde zijn schulden en kocht tenslotte nog
eenige andere dingen.
De bedrogen „vertegenwoordiger" nam
de politic in den arm en deze kon den zoon
in de ouderlijke woning aan de Boschlaan
te Bussum arresteeren. De vader bleek ver
dwenen, maar de politie kwam er achter,
dat hij zich te Soest verborgen hield. Ze
toog erheen, maar aan de opgegeven wo
ning werd haar de toegang geweigerd, waar
op zij assistentie van de Soester politie ver
zocht en vervolgens de woning wist bin
nen te komen. Den gezochte vond zij bo
ven waar hij zich op een slaapkamer had
verborgen en werd gearresteerd. Hij bleek
recidivist te zijn en reeds wegens verduis
tering veroordeeld te zijn. -
De man die den oudsten onbetrouwbaren
„uitgever" verborgen hield werd geverbali
seerd wegens het belemmeren van de po
litie bij het opsporen van een verdachte.
(Msb.)
De diefstal in de Kon,
villa te Apeldoorn.
In totaal thans 8 arrestaties.
Gastolen voorwerpen terugge
vonden.
In .verband met de onlangs gepleegde
diefstal in een leegstaande villa van de
Koningin te Apeldoorn heeft de mare
chaussee te Apeldoorn nog twee personen
gearresteerd, van V. en v. d. M., beiden
werkloos, die te Apeldoorn niet ver van de
betreffende villa wonen. In de woning van
v. d. M. en een broer van van V., gelegen
aan den Loosche weg, zijn de gestolen goe
deren, bestaande uil tapijten, gordijnen en
huishoudelijke voorwerpen, teruggevonden.
Volgens zijn verklaring zou de broer van
van V. er niet mede bekend zijn geweest,
dat de goederen van diefstal afkomstig
waren. De gestolen goederen waren door de
gezinnen deels in gebruik genomen en voor
het overige op zolder geplaatst. De mare
chaussee heeft alles in beslag genomen.
Gisteren zijn de gearresteerden van Apel
doorn naar het huis van bewaring te Zut-
phon gebracht. Vier personen, verdacht
van dezen diefstal, zijn dus gearresteerd.
Nader vernemen wij, dat de marechaus
see behalve de vier reeds gemelde personen
nog vier personen, verdacht van de inbraak
heeft gearresteerd. Zij zijn allen te Apel
doorn woonachtig.
De marechaussee is op het spoor van de
dievenbende gekomen, doordat haar ter
kennis kwam, dat een van hun op straat
was gezien met een pendule onder den
arm, waarvan de herkomst verdacht was.
MET EEN MESTVORK GESTOKEN.
Gisterochtend heeft het zoontje van den
heer Tj. Koster te Twijzclerheide bij het
spelen zijn twee-jarig broertje met een mest
vork in liet oog gestoken. Op medisch advies
werd liet kind naar het academisch zieken
huis te Groningen gebracht. Zijn toestand is
zeer ernstig en waarschijnlijk zal het kind
een oog moeten missen.
ONRECHTMATIG STEUNTREKKEN.
De directeur van maatschappelijk hulpbe
toon in Den Haag heeft namens de gemeente
aangifte gedaan van onrechtmatig steuntrek-
ken in 12 gevallen, tot een gezamenlijk be
drag van f 300.
Brand aan boord van
K.P.M.-stoomer
Aneta seint uit Makassar: Aan boord van
het KPM-schip „van Overstraeten" is Zon
dagmorgen te zes uur brand ontdekt in het
onderruim van luik vijf. De brand is waar
schijnlijk uitgebroken in een lading goenies.
Onder leiding van den havenmeester werd
de brand gebluscht door de haven-brand
weerboot, een sleepboot van de K.P.M. en
de gemeentelijke motorspuit.
Nadat het luik was leeggepompt, werd de
lading gelost.
ITet vertrek van het schip, dat te acht uur
door moest gaan naar Menado, is hierdoor
uitgesteld, waarschijnlijk tot 10 November.
De oorzaak van den brand is nog niet vast
gesteld.