Binnenland
Moet men stoppen
voor een burger?
Brutale berooving in
Den Haag
Het Nederlandsche boter-
merk beschermd
Room bij de melk gevoegd
„Minister Deckers'-crysant
uitgekomen
Het boek over
Prins Bernhard
De K.N.A.C. wijst op de bezwaren
aan de huidige wijze van contro
leeren op den weg dikwijls ver
bonden.
Herhaalde malen wordt de K.N.A.C. den
laatsten tijd weder de vraag voorgelegd, of
een automobilist verplicht is voor een bur
ger te stoppen, indien later blijkt dat hij
imet een ambtenaar had te doen.
In zijn algemeenheid is deze vraag niet
200 gemakkelijk te beantwoorden. De wet
telijke bepalingen, waaraan de verschillen
de beambten hun bevoegdheid ontleenen
geven hieromtrent weinig licht. Slechts de
jurisprudentie geeft in deze belangrijke
kwestie eenig houvast.
In twee arresten van den Hoogen Raad,
respectievelijk gewezen in 1929 en 1931, is
uitgemaakt, dat een bestuurder van een
motorijtuig, die op vordering niet stilhoudt,
slechts strafbaar is, indien hij weet, althans
redelijkerwijze kan weten, dat hij te doen
heeft met een persoon, die bevoegd is tot
het doen der vordering. In het andere bo
venvermelde arrest, wordt vervolgens vast
gesteld, dat het aanhouden van een z.g.
„claque" zooals de wegenbelastingambtena
ren plegen te doen, een vordering is, in den
zin der wet. „Het risico, dat de bestuurder
inderdaad met een bevoegden ambtenaar te
doen had, moet hier geheel voor zijn re
kening komen", leert de Hooge Raad ver
der. De appreciatie óf het slachtoffer rede
lijkerwijs kon vermoeden, dat hij met een
bevoegden ambtenaar had te doen, laat nog
al eenige speelruimte van opvatting. Hieruit
volgt, dat een goede regeling van dit vraag
stuk voor den automobilist van groot be
lang is.
De K.N.A.C. heeft in een en ander aan
leiding gevonden in een adres aan den Mi
nister van Financiën mede ter kennis ge
bracht van de Ministers van Defensie, Ju
stitie, Binnenlandsche Zaken en Water
staat, nogmaals dringend de aandacht te
vragen voor de problemen, die zich bij aan
houding van motorrijtuigen voordoen in het
bijzonder wanneer deze door niet-geuni-
lormeerde ambtenaren geschiedt.
Hierbij komt nog, dat het niet alleen de
•wegenbelastingcontrole is, waarmede de
automobilist voortdurend kennis maakt,
doch dat ook een zeer groot aantal andere
ambtenaren uit hoofde van diverse wetten
en reglementen het recht tot aanhouding
bezit. o.a. de ambtenaren van de Crisis
Controle Dienst. Weliswaar gebruiken de
eersten veelal een signaal-instrument, de
z.g. „claque" (meer populair bekend onder
de naam van „spiegelei") en maken de laat
sten van diverse ongelijksoortige seinen
gebruik, doch deze seinen blijken in de
practijk niet voldoende opvallend te zijn,
vooral niet bij ongunstige weersomstan
digheden, en duisternis, in welk laatste ge
val de ambtenaren ook dikwerf eenvoudige
zaklantaarns benutten.
Komt het eenerzijds veel voor, dat deze
ambtenaren door automobilisten voor on-
gewenschte „meerijders" worden gehouden,
anderzijds is ook gebleken dat door de amb
tenaren niet voldoende wordt rekening ge
houden met de bonoodigde remtijden en
remwegen. Ook blijkt, dat niet alle ambtena
ren zich een juist oordeel gevormd heb
ben over de soms zeer beperkte graad van
waarneembaarheid, waarin zij zich bevin
den.
Legio is het. aantal gevallen dat ter ken
nis van de K.N.A.C. kwam, waarbij bijna
aanrijdingen plaats hadden met als gevolg
aanklachten wegens „poging tot doodslag"
(excusez du peu), terwijl beschieting van
te goeder trouw zijnde automobilisten in
de grensstreken niet. tot de uitzonderingen
behoort; gevallen van aanhouding met
minder goede bedoelingen door pseudo-
ambtenaren nog buiten beschouwing gela
ten.
De K.N.A.C. heeft 'daarom ten behoeve
van een vlot en veilig wegverkeer bij de
Ministers aangedrongen op instructies, op
dat de niet-geuniformeerde ambtenaren
zoo eenigszins mogelijk van geüniformeer
de politie zullen worden vergezeld en op
dat het voornemen tot aanhouding vooral
tijdig en duidelijk zal worden gegeven,
waartoe op de invoering van een uniform,
duidelijk opvallend en bij duisternis van
een eigen verlichting voorzien teeken, is
aangedrongen.
De ontwikkeling van het wegverkeer maakt
een defintieve en uiteindelijke oplossing van
het geheele probleem der aanhoudingen
dringend noodzakelijk.
NOODLANDING VAN EEN PANDER OP
GOEREE.
Het een-motorige Pander-vliegtuig van de
Nationale luchtvaartschool Holland, ge
merkt Ph-A. F. M., bestuurd door den pi
loot van Riemsdijk van Schiphol, dat op
weg was van Schiphol naar Haamstede,
heeft gisterenmiddag om 12.45 uur op een
stuk weiland onder de gemeente Goedereede
een noodlanding gemaakt. De bestuurder
.verkeerde in de meening, het eiland Schou
wen en Duiveland onder zich te hebben en
zocht tevergeefs naar het daar aanwezige
Vliegveld.
Aan het toestel was niets beschadigd. De
piloot bleef ongedeerd.
Met behulp van verscheidene dorpelingen
werd het vliegtuig naar het einde van het
eiland gebracht, vanwaar de piloot, die
slechts een geringe benzinevoorraad meer
had, er in slaagde, naar Haamstede te
Starten.
De dader een 17-jarige jongen.
Zaterdagmiddag omstreeks 2 uur kwam
een 14-jarige loopjongen aan het bureau
van politie van der Vennestraat in Den
Haag in overspannen toestand mededeelen
dat hij in een perceel aan de van Damstraat
was beroofd van een portemonnaie inhou
dende ruim 9 gulden, nadat de dader van
deze berooving hem eerst de handen had
vastgebonden.
Uit een onmiddellijk ingesteld on
derzoek bleek, dat een plm. 17-ja-
rige jongen bij een Groentehal in
de Brandtstraat een bestelling had
gedaan ter waarde van ongeveer 60
cent en deze bestelling had doen
bezorgen aan een pérceel in de van
Damstraat. Toen de loopjongen aan
genoemd perceel in de van Dam
straat kwam, bleek dit een onbe
woond huis te zijn hetwelk te huur
stond.
De jongen, die de waren had besteld
kwam hem tegemoet en deelde hem
o.a. mede, dat zijn moeder juist naar
dit perceel ging verhuizen. Hij gaf
voor, dat zijn moeder boven in het
huis was en hem had gezegd f 10.
voor de boodschappen te wisselen,
zond daarom den loopjongen met de
boodschappen weder terug met ver
zoek wisselgeld voor een bankbiljet
van f 10.- mede te rug te brengen
waaraan hij voldeed. Bij zijn terug
komst heeft de dader hem binnen
gelokt, hem op den grond geworpen
en hem de handen met een das ge
bonden. Daarna heeft hij hem be
roofd van de portemonnaie met geld
en is toen hard weggeloopen. De
loopjongen kon zijn gebonden han
den loswerken en is daarna zeer
overspannen naar de Groentehal
geloopen.
De dader had zich onder voorwendsel, dat
zijn moeder een woning zocht, bij den huis
heer van het perceel van Damstraat ver
voegd en zich zoodoende toegang tot het
ongewoonde perceel verschaft.
Onderwijl had de recherche een signa
lement van den dader verzameld en de
stropdas, waarmede de loopjongen was
gebonden inbeslaggenomen. Deze das zou
tot opsporing van den dader leiden. Bij
een uitgebreide controle op het hoofdbu
reau van politie, werd in de portrettenver-
zameling een foto gevonden, waarop iemand
met een soortgelijke das voorkwam. Deze
gelukkige greep bleek de juiste te zijn.
Dinsdagavond werd de dader, een 17-jarige
jongen uit de Schalk burgerstraat, gear
resteerd en door den loopjongen herkend.
De dader heeft reeds een bekentenis afge
legd.
Een nieuwe verpakkingsmethode.
Bij het gebruik van inwikkelpapieren met
rijkscontrolemerk voor de kleinverpakking
van boter, is steeds een bezwaar geweest,
dat deze inwikkelpapieren geheel ongeschon
den van de boter kunnen worden verwijderd,
terwijl dan tevens rijksmerk onebschadigd
blijft.
De kans is daardoor niet uitgesloten, dat
dergelijke inwikkelpapieren in verkeerde
handen komen en er een minderwaardig
product in verpakt wordt, dat als boter met
rijksmerk verkocht wordt.
Ook is het mogelijk, dat deze inwikkelpa
pieren voor de tweede maal wordt gebruikt,
door er ongecontroleerde boter in te ver
pakken, om op deze wijze den accijns op de
productie te ontgaan.
Om nu aan de verbruikers van boter,
welke deze in inwikkelpapieren ontvangen,
dezelfde waarborg te verschaffen, als wan
neer het rijksmerk direct op de boter is aan
gebracht, heeft de Geldersch-Overijselsche
Coöperatieve zuivelverkoop vereeniging, ge
vestigd te Zutphen een verpakkingsmethode
van boter voor klein verpakking in toepas
sing gebracht, waarbij het rijksmerk, zoodra
de boter uit den inwikkel genomen wordt,
zoodanig wordt beschadigd, dat een meer-
malig gebruik niet mogelijk is.
Dit is bereikt door het rijksmerk met een
zoogenaamd „nietje" te verzegelen, volgens
octrooi T. Wassenaar en F. van Douwe, No.
30937.
De rijksmerken worden op een speciale
papiersoort gedrukt. Dit papier scheurt ge
makkelijk en is bovendien nog van een be
paald aantal insnijdingen voorzien. Het
merk wordt direct op de boter aangebracht,
waarna het met een daarvoor bestemde
stempel stevig wordt aangedrukt. Op deze
wijze is het onmogelijk het in z'n geheel on
geschonden van de boter af te nemen, zoo
dat een merk eenmaal gebruikt, niet ten
tweede male gebruikt kan worden.
De kans is daardoor zeer gering, dat een
rijksmerk in verkeerde handen komt.
De machine, waarbij voornoemde verpak
kingsmethode in toepassing werd gebracht,
is gisteren officieel in bedrijf gesteld.
Hierbij' waren aanwezig buiten het bestuur
en de directie der Geldersch-Overijselsche
coöperatieve zuivel verkoopvereeniging de
heeren J. J. C. Jurling Beek, rijkszuivelin-
specteur, directeuren der botercontrolesta-
tions te Leeuwarden, Deventer, Maastricht
en Eindhoven, Ir. H. W. de Kruyff en F. van
Douwe, Zutphen.
De volautomatische machine verzegelt het
rijksmerk met een „nietje", waardoor boven
staand afdoende is bereikt.
JONGEN DOOR AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Op den hoek van den Parkweg en de
.Volksparksingel te Enschede is gisteren
middag te half vier de 15-jarige wielrijder
J. Bokhove in botsing gekomen met een
vrachtauto. De jongen werd op slag ge
dood.
Het ongeluk schijnt een gevolg te zijn van
het plotseling naar links uitwijken yan
pen wielrijder,
VRIJDAG 13 NOVEMBER*
HILVERSUM H
Nieuwsberichten A.NJP.
Gramofoonmuziek
Lichte Muze
De Palladians en or
gelspel AVRO
Godsdienstige Uitz.
Morgenwijding VPRO
Avondwijding VPRO
Dansmuziek
Dansorkest AVRO
De Ramblers VARA
Voor de jeugd
Kinderuurtje VARA
Solisten-concerten
Omroeporkest en solist
AVRO
Cello en piano VPRO
Lezingen
Politiek Radio-journaal
VARA
Causerie VARA
Wat dunkt U van den
mensch VPRO
Causerie VPRO
Het leven der vrouwen
in Indië VPRO
Paedagogische
causerie VARA
Diversen
Voordracht VARA
Voordracht VARA
■d
bo
a3
■o
"O
a
si
T3
O
O
7...0
11.00
8.00
4.00
6.50
10.35
7.20
11.20
9.30
10.30
11.30
12.00
10.00
10.40
3.25
5.30
5.00
1.50
8.30
6.30
7.00
8.05
9.00
10.00
11.05
10.15
11.00
1.30
HILVERSUM I
Orkest-concerten.
KRO Orkest
Nieuwsberichten A.N.P.
Gramofoonmuziek
Lichte Muze
KRO-Melodisten
KRO-Boys
Godsdienstige Uitz.
Bijbelsche causerie
KRO
Dansmuziek
Bela Kiss KRO
Solisten-concerten
Zang en piano KRO
Rott. Philharm. Or
kest met koor en
solisten KRO
Lezingen
Land- en Tuinbouw-
causerie KRO
De KRO luchtlijn
Diversen
Musica Catholica KRO
Reportage uit een
schoenfabriek KRO
8.00
10.00
2.00
3.05
3.45
8.00
10.30
9.00
10.15
10.35
11.15
7.35
8.10
Een sluwe oplichterstruc.
Een melkhandelaar en zijn knecht uit
Bunschoten hebben zich voor de rechtbank
te Amsterdam te verantwoorden gehad resp.
wegens uitlokking van oplichting, althans
medeplichtigheid en oplichting.
Wanneer de knecht voor zijn baas melk
had gebracht aan de fabriek „Eemlandia"
en een monster was genomen door het per
soneel van de fabriek om het vetgehalte te
bepalen, voegde de knecht uit een fleschje
wat room bij. Het vetgehalte werd hierdoor
hooger, waardoor de knecht een naar even
redigheid hoogeren prijs kreeg uitbetaald.
De knecht bekende: Hij had gehandeld in
het belang van zijn baas. De fabriek bepaalde
naar zijn oordeel het vetgehalte te laag. Om
schade te voorkomen voegde hij wat room bij
het monster. Wanneer hij zijn melk bij an
dere fabrieken bracht, kreeg hij steeds een
hooger vetgehalte dan „Eemlandia" vaststel
de.
De melkhandelaar gaf toe, dat het hem be
kend was, dat zijn knecht room bijvoegde.
Vroeger kreeg hij bij „Eemlandia" aldus
verklaarde hij steeds te weinig.
De officier eischte tegen den knecht en zijn
baas een gevangenisstraf van twee maanden.
De verdediger Mr. Alfred Levy, keurde de
handelingen van verd. af, doch opperde twij
fel of hier van oplichting gesproken kan
worden. Van listige kunstgrepen is z.i. geen
sprake, daar iedere controle moet hebben
ontbroken nu vaststaat dat niet minder dan
38 keer room is bijgevoegd.
Ten aanzien van den baas merkte pl. op,
dat hij geen middelen heeft verschaft, daar
zijn knecht de vrije beschikking over de
roomfleschjes had.
Pl. drong aan op vrijspraak. De rechtbank
veroordeelde den knecht tot een voorwaarde
lijke straf van drie maanden en sprak den
patroon vrij.
DIEFSTAL VAN KOLEN TE ROTTERDAM.
Reeds eenigen tijd was het opgevallen dat
in Rotterdam kolen ten nadeele van de
Staatsmijnen uit sleepschepen gestolen wer
den.
Een in verband daarmede ingesteld on
derzoek heeft thans geleid tot aanhouding
van een tweetal schippers, den 45-jarigen
W F. en den 41-jarigen L. J. T., die thuis-
hooren op twee in de Waalhaven gemeerd
liggende schepen. De mannen hebben uit
een langszij liggend sleepschip respectieve
lijk 700 tot 800 en 500 tot 600 k.g. steenkolen
ontvreemd.
Voorts heeft men kunnen aanhouden den
49-jarigen schipper van het sleepschip,
waarop do diefstallen plaats haddch, zeke
ren L. W. S. Deze schipper heeft van de
lading niet minder dan 2000 kg. verduis
terd.
De drie mannen zijn opgesloten.
Caracciola vestigt nieuw
wereldrecord
Ook drie nieuwe klasse-records.
Geweldige snelheid van zijn
Mercedes Benz.
Op de Rijksauto-straat tusschen Frank-
furt en Darmstadt heeft de bekende cou
reur Rudolf Caracciolo gistermorgen met
zijn Mercedes Benz-racewagen drie record
pogingen gedaan, welke het gewenschte
suces hadden.
In de b-klasse (50008000 c.c.) vestigde
Caracciola drie nieuwe klasse-records,
waarvan er een tevens een nieuw.wereld
record beteekent. De nieuwe klasserecords
werden gevestigd over 5 mijlen met vlie-
CARACCIOLA.
genden start. 10 K.M. met vliegenden start
en 10 mijlen met vliegenden start. De ge
middelde uursnelheid, waarmede hij over
den laatsten afstand reed, beteekent tevens
een wereldreord, indien natuurlijk zijn
prestatie door de A.I.A.C.R. zal worden ge-
gehomologeerd.
De nauwkeurige resultaten waren: 5 mij
len met vliegenden start: heenweg 1 min.
26,53 sec., terugweg 1 min. €5,48 sec., ge
middelde tijd 1 min. 26,005 sec., d.w.z.
gemiddelde snelheid van 335.5 K.M.
per uur (oud record auto Union met
291,035 K.M. gemiddeld per uur) 10 K.M.
met vliegenden start: heenweg 1 min. 49,98
sec., teruweg 1 min. 46,96 sec., gemiddelde
tijd 1 min. 48.47 sec., d.w.z. gemiddelde
snelheid van 332 K.M. per uur (oud record
auto Union met 288.612 KM. gemiddeld
per uur).
10 mijlen met vliegenden start: heenweg
2 min. 56,76 sec., terugweg 2 min. 50.70
sec., gemiddelde tijd 2 min. 53.73 sec., ge
middelde snelheid van 337 K.M. per uur
(tevens wereldrecord).
(Oude record Hans Stuck met auto Uni
on met 286.451 KM. gemiddeld per wur.)j
De bestrijding van de
Colorado-kever
's-Gravenhage, 11 November. In de toe
lichting tot een heden ingediende suppletoire
begrooting van landbouw en visscherij voor
1936 schrijft de minister bij een desbetreffen-
den memoriepost:
De colorado-kever, welke zich gedurende de
laatste jaren op het vasteland van Europa
steeds meer heeft verspreid, heeft zich thans
in België vertoond op zeer korten afstand
van onze zuidelijke landsgrens.
Het is voor onze cultuur en onzen handel
van het allergrootste belang, dat bij een
eventueele verschijning van het insect op
Nederlandsch gebied de bestrijding onmid
dellijk en doeltreffend ter hand wordt ge
nomen.
De minister heeft daarom reeds voorberei
dingsmaatregelen doen nemen ten einde zoo
noodig terstond den strijd tegen het insect
te kunnen aanbinden. Deze voorbereidings
maatregelen hebben o.m. bestaan in het ver
spreiden van vlugschriften over het leven
van den kever en afbeeldingen van het
insect, zulks in het bijzonder in de drie
zuidelijke provinciën, het verstrekken van
de noodige voorlichting bij het onderwijs en
het aanschaffen van de middelen, welke voor
het opruimen van haarden in eerste instan
tie, zoodra de aanwezigheid daarvan is vast
gesteld, noodig zijn. De hieraan verbonden
kosten kunnen worden geraamd op rond
f 4000.—.
Mocht het tot een werkelijken inval van
den kever in ons land komen, dan zullen de
uitvoeringsmaatregelen zelve ter bestrijding
onmiddellijk kunnen worden getroffen. Een
raming van de daaraan verbonden kosten
kan de minister thans niet geven, dit alles
hangt af van het aantal, den omvang en de
gevaarlijkheid der haarden. In dit verband
wordt slechts opgemerkt, dat in België bij
het verschijnen van het insect terstond een
krediet van 1.000.000 Belgische francs werd
toegestaan.
Persoonlijke toestemming van
den minister.
Naar wij vernemen heeft mr. dr. L. N.
Deckers, minister van Landbouw en Vis
scherij in een persoonlijk schrijven zijn
goedkeuring eraan gehecht, dat de Han-
delskweekerij C. M. van Zaal Mzn. te de
Kwakel, gemeente Uithoorn, een harer
nieuw gekweekte crysanten den naam zal
geven van „Minister Deckers".
Deze nieuwe bloem werd bij speciaal
daarvoor ingestelde keuring door de Ko
ninklijke Nederlandsche Maatschappij voor
tuinbouw en plantkunde, met de hoogste
beoordeeling bekroond. Na dit resultaat
heeft de kweeker, zich gewend tot mi
nister Deckers, welke onlangs de bloemen
tentoonstelling te de Kwakel heeft geopend
De minister had groote bewondering voor
de nieuwe bloem en gaf gaarne zijn toe
stemming om deze prachtige crysant de
naam te geven van „minister Deckers".
Men zal kunnen begrijpen, dat deze sym
pathieke geste van den minister bij de
kweekers van de Kwakel groote voldoe
ning heeft gewekt.
De prins ontvangt schrijvers en
uitgever.
Gister heeft Z.D.H. prins Bernhard op het
Loo ontvangen de beide schrijvers van het
reeds eerder aangekondigde boek, dat aan
Hem en zijn Huis gewijd zal zijn, n.1. prof.
dr. Georg Freiherr von Eppstein, en hofrat
Max Staercke, die vergezeld werden door
den uitgever van het boek, den heer A. W,
Bruna. uit Utrecht.
De drie heeren werden ontvangen door
den adjudant van H. M. de Koningin, en
begroet door den hofmaarschalk, en daar-*
na bij prins Bernhard toegelaten.
Prins Bernhard ontving de beide trouwe
vrienden van zijn familie op zeer hartelijke
wijze. Ook prins Aschwin begroette het ge
zelschap. Na een hartelijk onderhoud zijn
de heeren weern aar Utrecht vertrokken.
Gecompliceerd ongeluk
in de hoofdstad
Wielrijder licht gewond
Amsterdam, 11 November Op den hoek
van de Alexander Broersstraat en den
Willemsparkweg te Amsterdam is gister
avond te omstreeks half zeven een gecom
pliceerd verkeersongeluk geschied, waarbij
een wielrijder licht werd gewond.
Een zware zeswielige vrachtauto wilde
vanuit de Boersstraat den Willemsparkweg
oversteken. Uit de richting van den Ko
ninginneweg kwam een motorwagen van
lijn 2 aan. De chauffeur dacht nog ruim
schoots gelegenheid te hebben om de tram
baan veilig over te steken. Hij had blijk
baar niet voldoende rekening gehouden
met de lengte van zijn vrachtwagen, want
het achterstuk werd door de tram gegre
pen.
Een wielrijder, die den Willemsparkweg
opreed, in de richting van den Koningin
neweg, botste tegen den verhuiswagen. Hij
werd licht gewond. De tram bekwam schade
aan het voorbalcon, terwijl het tramver
keer eenige stagnatie ondervond,
ONGELUK MET DOODELIJKEN
AFLOOP
In de Oranjestraat te Haarlem is giste
renmiddag een ongeluk met doodelijkcn af
loop gebeurd. De 7-jarige A. J. B., die in de
ze straat woont, viel van een bespannen wa
gen, met het gevolg dat een der achter
wielen hem over het hoofd ging. Het knaap
je werd zoo ernstig gewond, dat de dood
onmiddellijk intrad.
Eenigen tijd geleden is bij een dergelijk
ongeluk een broertje van het slachtoffer
om, het leven gekomen,