Hollywood Droomfabriek „Zonen van de Zuidzee Hoe een film wordt opgenomen Tahiti en de film Wij kijken, genoeglijk ïn een fau teuil gezeten, anderhalf uur naar een film en vergeten haar maar al te vaak heel spoedig! Maar aan de vervaardiging van een film zijn ontzaggelijk veel moeite en geld ten koste gelegd. Hieronder volgen enkele bijzon derheden over het tot stand ko men van de moderne rolprent. „Attentie! Opname!" Wanneer deze electri- seerende woorden den eersten keer door het filmatelier weerklinken, is het groote oogen blik aangebroken. De stars, die we uit de bioscoop dikwijls kennen als toonbeelden van menschelijke zelfbeheersching, hebben eensklaps plankenkoorts, als acteurs bij een première, en ze vragen zich met een be klemd hart af hoe het nieuwe avontuur, dat zich nu eenige weken lang tusschen hen en het filmapparaat gaat afspelen, zal afloo- pen. Voor zoover ze bijgeloovig zijn en dat zijn ze haast allemaal hebben ze van tevoren een mascotte aangeraakt of de een of andere lijfspreuk opgezegd, die hun ab soluut geluk moet aanbrengen, totdat een maal de dag komt, waarop ook dit niet meer helpt Ook de regisseur heeft zijn amulet betast of zich 's morgens vroeg door zijn privé-waarzegster voorspellingen laten doen. Dit moge in West-Europeesche ooren nogal ongelooflijk klinken, het is toch heusch zoo. Talrijke vooraanstaande Amerikaansche filmregisseurs, die zich overigens boven oc culte dingen hoog verheven achten, gelooven aan de voorspellende kracht van deze my sterieuze dames. 7 Vóór den producer ls het moment, waarop voor het eerst wordt gedraaid, huiveringwek kend. Want het grootste gedeelte van het voor de vervaardiging der film uitgetrok ken geld, is den allereersten dag reeds uit gegeven. De man, die den tekst heeft ge maakt, de componist, de stars, allen zijn be taald, de costuums zijn gereed en de tooneel- schikking is reeds wekenlang beproefd. Nu is er egen terug meer. Bij 'n film bestaan slechts twee mogelijkheden: ze wordt óf een reuzensucces of een mislukking. Zooiets kan geen sterveling van tevoren met zekerheid zeggen. Filmproductie is nu eenmaal een ge- luksspel, waarbij alles op één kaart wordt gezet, en tegen toevalligen tegenspoed mag ook de beste methodische voorbereiding niet baten. De wieg van de film staat feitelijk in de scenario-afdeeling, en vandaar doorloopt de rolprent tallooze stadia. De scenarie-afdee- ling van de Metro Goldwyn May er is in Hollywood de belangrijkste. Ze heefttwaalf officieele „lezers" in dienst, die alle ingeko men manuscripten en nieuw verschenen boe ken moeten doorworstelen, en voorts zijn er niet minder dan 75 schrijvers in geregeld dienstverband. De leider dier afdeeling Sa- muel Marx ontvangt jaarlijks niet minder dan 12.000 filmmanuscripten, en de „lezers" zijn er in gespecialiseerd het kaf van het koren te scheiden. De beste, die overblijven, worden door Marx en zijn assistente Kate Corberley onder de loupe genomen, en daar van wordt dan een korte samenvatting ge maakt, waarvan aan de productieleiders een exemplaar ter inzage wordt verstrekt Thans is het woord aan den producer, die een bepaald crediet -heeft toegewezen gekre gen, waarmede hij moet probeeren toe te ko men. Binnen zekere grenzen is hij zelfstan dig ondernemer. Hij betaalt o.a. de hono raria van de stars en ook de atelierhuur. Zijn assistent is de „supervisor", die de verbindingsman is tusschen den opname- Staf en de directie. Feitelijk is hij de cri ticus in algemeenen dienst. Als de producer met een manuscript in zee gaat, houdt hij een lange reeks confe renties, die gewijd zijn aan de bezeetting der hoofdrollen en de toewijzing van de acteurs aan de diverse operateurs. Voorts worden af schriften van het scenario verdeeld onder de costuum-, muziek-, decoratie-, belichtings-, transport- en andere afdeelingen. De produc- tie-afdeeling heeft intusschen een budget op gesteld, en eerst als dit is goedgekeurd, is de vervaardiging der film verzekerd. Dan beginnen de spelers, girls, musici en tailleurs te experimenteeren. Men houdt soms weken lang proeven met massa-scènes, en eerst wanneer alles tot in détails klopt, tijdroosters zijn opgesteld en de spelingen van het nood lot naar beste weten zijn uitgeschakeld, kan met het werk begonnen worden. In Hollywood wordt de kus-scène als het hoogtepunt van de film beschouwd. De leek kan moeilijk begrijpen welke moeite besteed wordt aan zulk een schijnbaar eenvoudige, Slechts enkele seconden durende scène. Er bestaat bovendien in Hollywood een cen sor, momenteel de Anglicaansche geestelijke ÏVilliam Havs, die precies uitmaakt hoeveel filmmeter zulk een scène mag duren, wie, wanneer en waar gekust mag worden en zoo voorts! In den regel geeft de filmcen suur een manuscript slechts vrij, indien de kusscène op het stadhuis haar besluit vindt. Als het eindelijk zoover.is, dat de kus scène gefilmd wordt, komt er heel wat kij ken. De film-idée is 48 verschillende afdee lingen gepasseerd, de stars staan voor de camera, de technische specialistenstaf staat gereed. Bij een doodgewone alledaagsche op name zijn altijd wel minstens 50 man per soneel noodig, inclusief de regisseur, zijn (beide assistenten, twee scrip-girls (secreta ressen), twee operateui-s, met twee assisten ten, fotografen, electriciens, geluidspersoneel, om van de overige mindere goden nog niet eens te spreken. En daarbij komt dan nog de allervoornaamste man, de producer, die ner veus aan zijn cigaret trekt, elk oogenblik aan zijn budget denkt, en geregeld tot door werken aanspoort. En dan klinkt het: „Attentie! Opname!" bij iedere korte scène, die in vele gevallen over succes of mislukking der film kan beslis- HET is niet de eerste exotische film, waarin de Metro-Goldwyn-Mayer ons meevoert naar onbekende we- relddeelen. Na in de laatste jaren eerst haar staf van regisseurs en spelers te hebben gebracht van Afrika's binnenlan den (Trader H orn) over de Noordpool (Eskimo) naar het hooge Noorden van Amerika (Sequoia), brengt zij ons thans weer naar de ruischende palmen van de Stille Zuidzee met haar laatste filmwerk: „Zonen van de Zuidzee", het laatste paradijs op aarde. Telkens en telkens weer, en in dezen tijd wellicht sterker dan ooit, komt in de men- schen dat verlangen naar de verre, onge repte eilanden van het Paradijs naar bo ven, die „vlucht uit alle cultuur", die uit de behoefte aan romantiek alleen niet te verklaren is. Cultuur is slechts een vernis: diep-in zijn alle menschen verwant met den primitiefsten mensch ter wereld, in goeden en in kwaden zin. In goeden zin, zonder goedkoop idealisee- ren, wordt in deze film de primitieve staat der Zuidzeebewoners, hun dracht, hun lie deren, hun bloemen geschilderd. Niet lan ger zijn zij „aanleiding" voor een roman tisch verhaaltje met „blanke menschen" als de eigenlijke hoofdrolspelers. Neen, de film kunst is voortgeschreden: de Polynesiërs zijn ongerept gelaten, de blanken spelen slechts op den achtergrond mede: noch goed noch slecht, alleen een gevaarlijke dreiging en realiteit. Er zijn wel eens Zuidzee-films geheel in de studio's van Hollywood gemaakt. Men mag de voordeelen daarvan niet te spoedig verwerpen. Aan een werkelijke expeditie naar Tahiti en vooral de omliggende eilan den, zijn nog andere bezwaren verbonden dan alleen financieele: men hangt af van de voor fraaie fotografie uitei'st moeilijke at mosferische omstandigheden, men hangt af van de menschen, die in hun natuurstaat vaak uiterst bezwaarlijk zuiver voor de lens blijven acteeren. Een dergelijke expeditie vraagt voor alles een ervaren regisseur (in dit geval Richard Thorpe) en een staf van eveneens ter zake kundige leiders. Men heeft het in dit geval met een authentieke expeditie, die vijf maanden op de afgelegenste eilanden verbleef, gewaagd. Het resultaat was, na zeer zorgvuldige, tien voudige selectie, een film met een onover trefbare „couleur locale", met waarachtige menigten, met origineele dansen en feesten, met gansche dorpen zooals zij daar op het laatste der Paradijs-eilanden nog be staan. Menschen, die hun eigen taal spre ken, óók op de film, waardoor de eigenlijke „dialoog" slechts op eenige honderden woorden gecontreerd is, die de aldaar ver blijvende Engelsche zeelieden en mijn-in genieurs te spreken krijgen. Menschen, laat- sten der onbezorgd levende heidenen, wier goden Liefde, Ladh en Geluk genoemd mo gen worden. In de hoofdrollen plaatste men wonder lijke, maar zeldzaam geslaagde metamor- phose de beide... Eskimo's Mala en Lo tus, beroemd geworden door hun natuurlijk en aangrijpend spel in de gelijknamige M.G.M.-film. Juist door hen bij de Polyne siërs te voegen, kon men de duizenden on bekende figuranten in toom houden en hen laten zijn, wat zij ook in werkelijkheid zijn: argelooze, speelsche kinderen onder de over dadige zon van den Kreeftkeerkring. MALA EN LOTOS Argelooze, speelsche kinderen onder de overdadige zon van den Kreeftkeerkring Gefotografeerd is deze film in haar eigen sfeer en ten koste van tientallen „retakes" ten einde er die wazige, zon-doorvoede tint in te houden, die in zijn mengeling van zacht-contrasteerende grijzen effectiever is dan welke kleurenfilm ook. MALA, DE HELD UIT „ZONEN VAN DE ZUIDZEE". De filmcarrière, die de held uit „Eskimo", Mala, in betrekkelijk korten tijd heeft ge maakt, is wel de meest avontuurlijke en on waarschijnlijke die men kan denken! Mala, die geboren werd in Candle, Alaska, was voorbestemd om visscher en jager te worden, zooals zoovelen uit die streek deze beroepen uitoefenden. Van zijn prille jeugd af gaf hij blijk ervan, een bijzondere intel ligentie te bezitten, en toen de gx'oote Noor- sche ontdekker Rasmussen een aantal in boorlingen wilde recruteeren voor zijn expe ditie naar de Poolstreken, koos hij o.a. ook Mala om hem te vergezellen. Hij leerde hem Engelsch en zelfs ook hoe hij met een camera moest omgaan. Door aangeboren handigheid slaagde Mala er in, in korten tijd zeer goed te fotografeeren. Tijdens deze expeditie ont moette Rasmussen den regisseur W. S. van Dyke, die juist in de Poolstreken was aan gekomen om voor Metro-Goldwyn-Mayer „Eskimo" te gaan draaien. Van Dyke zocht juist naar een Eskimo-type, dat photoge- nisch en qua intelligentie geschikt was om in zijn film de hoofdrol te spelen, maar hij was niet geslaagd. De proeven met eenige Eskimo's waren slecht uitgevallen, en hoe wel van Dyke zich door middel van een tolk verstaanbaar wist te maken, was het spel der gegadigden te slecht om verfilmd te worden. Mala sloeg met groote belangstel ling het werk der Amerikaansche expeditie gade, en altijd verlangend om détails aan de weet te komen, liet hij zich door de tal rijke camera-assistenten allerlei bijzonderho-' den over de toestellen, geluidsapparaten enz. vertellen, en toonde zich altijd tot weder dienst bereid. Zoo iets kon niet ontsnappen aan de aandacht van Van Dyke, die hem onmiddellijk engageerde voor de hoofdrol in „Eskimo", en het is bekend, hoe Mala zich in deze film van zijn taak kwijtte! Thans heeft Mala een nieuwe film voor Metro-Goldwyn-Mayer gedraaid: „Zonen van de Zuidzee" (Last of the Pagans), waarin hij de rol speelt van een inboorling der Poly nesische eilanden met zijn zeer persoonlijk natuurelement, zijn spontaan en genuanceerd spel, en hij maakte van den jongen Taro, een figuur vol physieke kracht, een levende en sympathieke persoonlijkheid. LOTUS, EEN ONGEWONE STER AAN HOLLYWOOD'S FIRMANENT. Haar naam is Lotus Long; weinig veel zeggend Noem echter „Aba", de heldin uit „Eskimo" en men kent haar onmiddellijk. O, die natuurlijk! Met Mala samen kan men haar weer zien in: „Zonen van de Zuidzee", een film opge nomen op een eenzaam koraaleiland in de Zuidzee. Lotus heeft nooit in een filmstudio gewerkt, nooit een creatie van Adrian gedra gen, kende nimmer het fascineerende van een studio „make-up". Kortom, zij is een absoluut contrast met- de bekende filmsters. Eerst woonde zij met twee Eskimo-vrouwen in een igloo in de Noordpoolstreek, een heel eenzaam en lang jaar achtereen. Toen zij van die expeditie eenmaal in Hollywood was teruggekeerd, was zij een beroemdheid zonder naam. In de film was zij slechts aan gekondigd als Aba. GEVAREN BIJ DE VERFILMING VAN „ZONEN DER ZUIDZEE". Onder de vele complicaties, die zich voor deden zij de verfilming van: „Zonen der Zuidzee", een idyllischen roman van de Zuidzee-eilanden, ontmoette men onder meer typhonen, het temperament der bevolking en gevaarlijke diepzeegedierten. Typhonen vernietigden heele bouwwerken op koraalrotsen. Een ervan werd in werke lijkheid verfilmd, terwijl deze zijn ver woestend werk verrichtte, waardoor een van de spannendste momenten in de film werd bereikt. Palmboomen werden door de kracht van den wind neergesmakt tegen de muren van de gebouwen. „Er zijn moeilijkheden bij de verfilming", vertelt Richard Torpe verder, „die het pu bliek eigenlijk nooit te weten komt. De menschen denken altijd, dat haaien het grootste gevaar zijn. Die zijn er óók en de inboorlingen zijn er niet minder bevreesd voor dan wij, maar nog gevaarlijker dan deze dieren zijn groote zwarte diepzeevis- schen, wier beet vergiftig is. We hebben den naam ervan nooit leeren uitspreken. Zoo bestaat, er ook een vuurroode visch, wier beet even doodelijk is als die van een cobra, maar die menschelijke wezens nagenoeg nooit aanvalt. Deze gevaren waren oorzaak, dat de inboorlingen de open zee meden, zelfs de monden der rivieren, in de lagunen voel den ze zich echter geheel en al veilig". Een van de spannend ste momenten in de film is een gevecht tusschen een haai en Mala. Dit werd gefilmd bij den mond van een rivier, terwijl inboorlingen op wacht stonden, met spe ren gewapend, orn te hulp te schieten; als er soms meer haaien zou den toeschieten. Behalve dit maakt Mala nog enkele ge vaarlijke momenten me de, zooals de scène, waarin hij een gevecht levert met een wild zwijn van de eilanden. Dit zijn de nakomelin gen van de gewone zwijnen, die vroeger door de blanken 'naar de eilanden zijn ge bracht. Ze verspreidden zich op allerlei plaat sen, verwilderden en zijn nu ontzaglijk ge vaarlijk als men ze ont moet. Thorpe doet ons een interessant verhaal om trent deze everzwijnen. ,Heel vroeger", zegt hij, „heerschte het kaniba- lisme op de eilanden. Daar het behoorde tot de ritus van de inboor lingen, konden de mis sionarissen, die er wel in slaagden enkele groepen der bevolking te bekeeren, er toch niet tegen op. De blan ken wisten een oplossing voor dit probleem Er was geen consumptievleesch op de eilan den, alleen vruchten en visch. Het gebrek aan proteïne deed bij de inboorlingen een hunkering ontstaan naar vleesch. Dus werd, toen meri zag, dat zwijnen daar best gedij den, een hoeveelheid naar de eilanden ge bracht. Het kannibalisme verdween spoedig, maar ook de zwijnen behalve degenen, die naar de heuvels vertrokken waren, zich daar vermenigvuldigd hadden en al gauw tot den wilden staat overgingen De polynesiërs zijn een bekoorlijk, kinder lijk en gastvrij volk. Ze zouden eiken bezoe ker alles willen geven wat ze hebben. Een vrouw, die in de film medewerkte, had een baby en wilde deze cadeau doen aan de film maatschappij om mee naar huis te nemen. Ze bracht het kind inderdaad naar 't schip toen we vertrokken, voor het geval wij van gedachten mochten veranderen en het op het laatste oogenblik achter zouden laten." Deze MGM-Super werd gemaakt op een koraaleiland, op eenigen afstand van Tahti, de plaatselijke inboorlingen werden gerecru- teerd als spelers en ook om het technisch personeel bij te staan. Alles werd georgani seerd door het opperhoofd, die door middel van een tolk alles regelde en de loonen on der zijn beheer hield. Als men inboorlingen geld geeft, wordt het dadelijk opgemaakt, dus neemt het opper hoofd het onder zijn hoede en stopt den men schen af en toe eens wat toe, zooveel als ze noodig hebben. Het opperhoofd is bankier en waker over heel zijn volk, dat aldus één is geworden. De plotseling felle middagzon maakte het werk dikwijls heel moei lijk en is dan ook voor een groot deel verant woordelijk voor de leng te van tijd, die de film in beslag heeft geno men. Een ander pro bleem was om de men schen op de juiste ma nier te leiden, want ze wilden een zelfde scène nooit twee keer, doen. De oorzaak hiervan lag natuurlijk in het feit, dat ze dan ook niet in het minst iets begrepen van de détails van de camera en haar techni sche moeilijkheden. MALA OP. JACHT Ontdekking ©ener MGM-expeditiel Ditmaal niet Tahiti op de filmf Sinds dit wondereiland door den tragischen schil der Paul Gauguin ontdekt werd, is het een internationale artistenkolonie geworden, te vens bezocht door duizenden toeristen van Australië en Amerika uit. Ook de Nederland- sche schilder Herman Gouwe houdt er o.m< verblijf. Toen de Metro Goldwyn Mayer expeditie er kwam om er de opnamen van de filmi „Zonen der Zuidzee" te maken, vond zij er een unicum: een bioscoop met vier verschil lende „doeken", waarbij het publiek in het midden van de zaal zat en dezelfde film al naar gelang van hun eigen nationaliteit in vier verschillende versies kreeg te zien, n.1. in het Engelsch, het Fransch, het SpaanscK en het ItaliaanschT Het spreekt vanzelf, dat de expeditie op de doorreis naar de onbekende Paradijs-eilan den in de buurt, waar de film der natuur volken die daar nog leven werd opgenomen, verschillende malen deze wonderlijk aan de Wes'tersche beschaving herinnerende bios coop bezocht. Rechts: Mala en Lotos in een der vele andere scenes

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 16