Voor St. Nicolaas Een ongekend succes Het gevaarlijk beroep De weg tot elkander OMGEVINGNIEUWS Ruwe handen Courses op Duindigt Uit Alkmaar Boekhandel TRAPMAN Meisjes- en Jongensboeken Romans Kinderboeken De ten doode opgeschreven proefpiloot DE ALKMAARSCHE BEGROOTING VERSCHENEN. Het tekort bedraagt circa f 140.000.Groote moeilijk beden bij de samenstelling. Verschenen is de Alkmaarschc begrooting 1937 wier samenstelling het gemeentebe stuur ook dit jaar het noodige hoofdbreken heeft gekost. Weliswaar had men ditmaal niet te wor stelen met een nadeelig overschot op de vorige rekening, daartegenover stond echter, dat verschillende inkomsten waren terug- geloopen, terwijl tal van uitgaven hooger moesten worden geraamd. Aan dergelijke tegenvallers kunnen we o.a. vermelden: De uitkecring uit het ge meentefonds onderging wederom de gewone periodieke verlaging, die ditmaal bedroeg f 18.650. Het fonds, waaruit het aandeel der ge meente in de wegen- en rijwielbelasting werd gestort en waaruit verleden jaar nog f 10.000.kon worden uitgekeerd, is thans verbruikt, zoodat er niet meer uit kan wor den geput. Wegens bedrijfswinsten werd aanvanke lijk minder geraamd voor het electriciteits- bedrijf f 20.000.—, het. slaehthuisbedrijf f20.000.het gasbedrijf f7.250. De overboeking van een terugontvangen deel van het subsidie van het centraal ziekenhuis ad f 13000.—, kwam den dienst 1936 ten goede en deze post komt thans niet meer voor. In totaal bedragen deze tegenvallers op de inkomsten reeds een bedrag van rond f 95.000. Voor wat de uitgaven betreft, vinden we het volgende vermeld: In verband met een nieuw artikel in de middelbaar-onderwijswet, komen aan de ge meente een deel der kosten op de R.H.B.S. ten laste. Deze zijn geraamd op f 19.000. De armenzorg eischt f 20.000.meer, de uitgaaf wegens werkloosheidsvoorziening f 44.510. In totaal rond f 84.000. Het te dekkon tekort bedroeg dus rond f 180.000.—. Ten einde hierin te voorzien zijn ook nu weer een aantal subsidiën en uitkeeringen verlaagd. Daarnaast, heeft men de exploita tierekeningen der bedrijven nog eens aan een nader onderzoek onderworpen, met het gevolg, dat de oorspronkelijk lager geraam de posten weer zijn verhoogd. Dat er intus- -schen van „rek" in deze begrooting weinig sprake meer is, kan niet duidelijker blij ken dan door het feit, dat men ook aan do afschrijvingen is beginnen te tornen. Zoo móet de radiodistributie met f 20.000 bloe den. Ook bij het gasbedrijf is de afschrijving Verlaagd. De uitkeeringen aan G. W., plantsoenen, geuieentereinïging werden verlaagd. Dit alles echter kon niet verhinderen, dat nog een bedrag ad f 140.000 te dekken bleef. De f 180.000, die ontbraken, waren door de diverse bezuinigingen weliswaar terug gebracht tot f 50.000, maar reeds opgenomen was eenzelfde uitkeering van het rijk als verleden jaar werd ontvangen, namelijk f 90.000.—. Voor de genoemde f 140.000.moet der halve van de regeering een extra-bijdrage worden gevraagd. Gezien de ervaringen, welke verleden jaar zijn opgedaan, dunkt ons, dat er eenig op- timisme voor noodig is om aan te nemen, dat het verkrijgen van dit benoodigd bedrag zoo heel gemakkelijk zal gaan. In ieder geval dunkt ons, dat, zoo de be grooting ongewijzigd door den gemeente raad wordt aangenomen, het laatste woord daarover nog niet is gesproken. LANGENDIJK het 40-jarig bestaan van de afd. langendijk van de n.holl. vereen. het witte kruis. Zaterdagavond werd in de tooneelzaal van hotel Concordia alhier op eenigszins fees telijke wijze het 40-jarig bestaan van de afd Langendijk van de N.Holl Vereen. Het Wit te Kruis herdacht. Voor deze gelegenheid verleende het Chr. Mannenkoor van Broek op Langendijk onder leiding van den heer Paul Kok medewerking, terwijl het pro gramma verder de vertooning van de film „Waar een wil is, is een weg" vermeldde. De voorzitter der afd., de heer Jb. Rutscn, opende de vergadering met woorden van welkom tot alle aanwezigen en gaf een his torisch overzicht van de afd. Spr. bracht een woord van hulde aan de oprichters van do afdoeling; het bestuur bestond toen uit de hoeren G. W. Melchers, J. W .C. Kroon, J. H. Keizer, H. Hart Cz., C. Brinkman en W. A. van Bommel en de doktoren Root- licb en Stolp als deskundige adviseurs. Twee hiervan zijn in leven, waarvan de heer ds. Melchers hier aanwezig is, wien spr. nog maals van harte welkom heet. Gememoreerd werden de diverse bemoeiingen van de afd. ten gunste der volksgezondheid. Spr. sloot zijn overzicht, waar met aan dacht naar werd geluisterd, met den wensch uit te spreken, dat men nog vele jaren met elkaar mag samenwerken, tot heil van 't gebied dat de vereen, bestrijkt en van de ingezetenen die daar wonen. Namens het Hoofdbestuur van de N.Holl. Vereen, sprak de lieer Van Leersum van Winkel de jubileerende vcreeniging toe, den wensch uitsprekende, dat zij haar ar beid mag voortzetten, dank zij de toewij ding van de bestuursleden. Namens het Hoofdbestuur bood spr. de afd. een voor zittershamer aan, waarop het 40-jarig be staan staat, vermeld. Ook namens de afd. Winkel bracht spr. hartelijke gclukwcn- schen over, welke vergezeld gingen van een bloemenmand. Ds. Melchers, eere-lid gaf in een gloed volle speech eenigo herinneringen weer Spr. besloot zijn woorden met de afd. veel heil en zegen en voorspoed tot te wen- schen. Burgemeester Van Spengler zeide, dat het feit dat de gemeentebesturen van N.- en Z.-Scharwoude vertegenwoordigd zijn in de eerste plaats is uit dankbaarheid en ten tweede uit blijdschap. Spr. roemde de werk kracht van ds. Staal voor de vereen, en die van wijlen den heer P. Berkhout. Spr. bood hartelijke gelukwenschcn aan en hoopte, dat de afd. haar zegenrijk werk mag voortzetten onder de voortvarende leiding van den voorzitter. De heer S. Wagcnnar noodigde de aanwe zigen uit applaudisseeren voor het tegen woordige bestuur en den kranigen voorzit ter, waaraan direct spontaan werd voldaan. De lieer S. de Boer Kz. sprak namens de Langendijker Groenten-Centrale een harte lijke felicitatie uit. Er zijn na het Witte Kruis vele vereenigingen als het ware uit den grond verrezen, maar het Witte Kruis blijft steeds vooraan staan op elk gebied. Dr. Verdonk uit Broek op Langendijk voerde het woord namens de adviseurs, Spr. bracht hulde aan het bestuur en bood bloe men aan. De heer C, Schrieken sprak namens de EHBO, en overhandigde met hartelijke woorden een cadeautje. De heer Wilmink voerde het woord na mens de afd. Langendijk van het Wit-Gele Kruis en bood bloemen aan. De heer A. Schuur complimenteerde na mens de afd. St. Pancras, terwijl mevr. Don- ner namens de vereen. Huisverzorging sprak. Nadat de heeren wethouders Bakker en Oyevaar resp. namens de gemeentebesturen van Oudkarspel en Broek op Langendijk hun beste wenschcn hadden uitgesproken gaf het Chr. Mannenkoor „De Lofstemte Broek op Langendijk een paar nummers ten beste, waar met de gi'ootste aandacht naar werd geluisterd. De vertolking van de verschillende nummers was keurig. Hierna werd de film „Waar een wil is, is een weg" vertoond en toegelicht door den heer Gceskes uit Zwolle. Deze film heeft ongetwijfeld een goede propaganda gevoerd voor de vereeniging. Het Chr. Mannenkoor zong tot slot nog een paar mooie nummers, waarna de voor zitter te pl.m. half twaalf de bijeenkomst sloot, met woorden van dank tot allen die dezen avond aanwezig waren geweest en aan hen, die door hun medewerking zoo veel publiek hebben getrokken, n.1. de le den van de Chr. Mannenzangverecn. „De Lofstem en haar directeur den heer Paul Kok. Met de verlading van de goedgekeurde poot aardappelen is het zoo goed als gedaan. Ze zijn dan ook zoo goed als alle verkocht. Met deze aardappelen, waarop velen hun hoop hadden gevestigd, is het niet geloopen, zooals men meende te mogen verwachten. Eerstens heeft de ziekte heel wat bedorven, en dan zijn het de prijzen, welke sterk z.ijn tegengevallen. De echte concurrentie heeft ontbroken. De belemmeringen voor een ge zonden handel, die van Duitsche zijde kwa men, hebben bovendien ook belangrijk na deel berokkend. Summa summarum kan worden geconstateerd, dat ook de teelt van goedgekeurde pootaardappelen geen groote winstresultaten heeft opgeleverd. Langendijker Kolfbond. Tn de kolfbaan van den heer J. de Bak ker werden Zondag de wedstrijden van den Langendijker Kolfbond voortgezet. De uitslagen hiervan waren als volgt: Derde klasse: Corps Vriendenkring, Noordscharwoude (sajet) totaal 312 punten: H. Kuiper 95 p.; G. Ens 94 pt.; C. Langendijk Cz. 123 pt.; S. Timmerman (gummi) 117 pt.; Corps Volharding, Oud karspel, gummi, totaal 351 punten: F. Deutckom 115 pt.; S. Ton 121 pt.; C. Plakman 115 pt.; K. Dekker 103 pt.; Corps Ons Genoegen, Noordscharwoude, totaal 379 pnt.: D. Bakker 131 pt.; C. Hop man 102 pt.; H. Aarts 146 pt.; Corps Gezellig Samenzijn. Zuidscliarwoude, totaal 350 pt.: Jb. Zijp 145 pt.; J. van der Ham 107 pt.; J. Engeringh 98 pt.; Th. de Lange 119 pt.; W. Kuitr'117 pt.; P. Bergen 79 pt,; N. Rijper 132 pt.; J. Rijper 115 pt. Op Maat, Zuidscliarwoude: P. Glas 127 pt.; J. Kramer n.g.; P. Langendijk 124 pt. NOORDSCHARWOUDE. Uitslagen „Schaakmat". Wit: Zwart: H. Hart—M. Kuilman 1—0 J. BouwensJ. Heidsma 10 G. Moraal—G. Zwier 0—1 J. Gutter—J. Klinkert 0—1 D. KoornP. Blom 10 H. BouwensA. de Vries 01 J. KroonW. Haan 10 K. Bierman—J. Deutekom 1—0 H. StinsK. de Vries 01 H. BouwensP. Blom 01 Nationale Tooneelwedstrijd. Zondagavond werd in „Concordia" de twee de opvoering gegeven van den Nationalen Tooneelwedstrijd. De groote zaal was ook nu weer geheel bezet. Als mededingende vcreeniging trad op de Ainsterdamsche Dilettanten Tooneelvereeni- ging „A.D.T.V.", met „Mijn en Dijn", spel van eerzucht en ijdelheid in 3 bedrijven, door Mevr. J. van Ammers—Küller. Onder alle stilte werd van deze mooie op voering genoten. De Band van Jaap Stammes zorgde voor een aangename, muzikale afwisseling. BERGEN EEN MOOI ZANGERSJUBILEUM. Onder zeer veel blijken van belangstelling herdacht de heer Jac. Blankendaal gisteren den dag waarop hij voor 50 jaar toetrad als lid van het R.K. Zangkoor van de Parochie kerk alhier. Nadat te 10 uur een gezongen H. Mis tot intentie van dankbaarheid was opgedragen, had na de Hoogmis een druk bezochte receptie plaats in het Vereenigings- gebouw St. Jan. Hier werd de jubi laris namens het Kerkbestuur en het Zang koor toegesproken door den Pastoor, die den jubilaris niet alleen feliciteerde, doch die 'hem vooral dank en hulde bracht voor het vele dat door hem gedurende die 50 jaren als kerkzanger was gepresteerd en dat ge rust anderen tot voorbeeld gesteld kon worden. Aan het slot zijner toespraak deelde de Pastoor mede dat ook de Hoogste Kerke lijke Overheid de groote verdiensten van den jubilaris waardeerde, getuige het feit dat zijne Heiligheid den Paus hem het gouden kruis Pro Ecclesia et Pontifice had verleend. -60ct. Bij Apottan Drogisten Dit kruis werd den jubilaris op de borst gespeld. Van de hierna geboden gelegenheid den jubilaris met echtgenoote en kinderen de hand te drukken, maakten velen gebruik. GEVONDEN EN VERLOREN. Gevonden voorwerpen: Vier sleuteltjes aan een touwtje, roode ceintuur met koperen gesp, cypersche kater met bruine oogen aan- geloopen, een bruin wollen sjaal, een belas- tingmerk in donkerbruin etui. Verloren: Een zwarte vulpenhouder, een vulpen in etui, los belastingplaatje. CALLANTSOOG werd bereikt met de prachtromans „En eeuwig zingen de bosschen" „Winden waaien om de rotsen", van TRYGVE GULBRANSSEN. Thans is van dezen Noorschen auteur het vervolg-deel verschenen: Prijs geb. 1 4.50. Wilt U een voornaam Sint Nicolaas- geschenk geven of ontvangen, dan moge Gulbranssen's literatuur daar voor in de eerste plaats in aanmer king kombn Verkrijgbaar in T-AAN SfïHAGEN. Comité Nationaal Huwelijksge schenk H.K.H. Prinses Juliana en Z.D.H. Prins Bernhard. In een op Vrijdagavond jl. bijeengeroepen vergadering is onder leiding van den loco- Burgcmeester, den heer Kruisveld, een co mité voor het nationaal huwelijksgeschenk samengesteld. In dit comité hebben zitting de heeren: H. Kruisveld, voorzitter; A. C. Brussaard, secretaris; G. Baken Azn., Joh. Baken, F. Daalder; J. G. van Graas; J. van llonschootcn, S. Koogcr, P. J. Kruisveld, H. J. Schut en M. Vries. Het ligt in de bedoeling om een collecte met gesloten bussen te doen houden in het tijdvak van 27 November t.m. 3 December a.s. De bestemming van de opbrengst van deze collecte zal zijn 25 voor het huwe lijksgeschenk, 50 voor een feestje voor de schoolkinderen en 25 voor de armen van deze gemeente. Het comité hoopt dat allen naar draagkracht zullen bijdragen. Feestelijk inhalen van den nieu wen Burgemeester. Vrijdag jl. hebben de afgevaardigden van de diverse vereenigingen in deze gemeente vergaderd om te bespreken hoe de nieuwe burgemeester ingeluiald zal worden. Eenpa rig was men voor een feestelijk inhalen. Een voorloopig programma werd opgesteld. Dit luidt als volgt: Begroeting bij 't Sluisje, welkomstwoord van de commissie van ont vangst uit dn burgerij, aanbieding van bloe men aan Mevrouw; daarna met auto's door de gemeente naar het dorp Callantsoog.'Na de installatie welkomstlied te zingen door de schooljeugd; eventueel gelegenheid voor receptie; des avond feest in de beide café s. Het ligt in de bedoeling een cabaret-gezel schap uit te noodigen. Een commissie van voorbereiding is be noemd, en eveneens een commissie van ontvangst, hierin is elk gedeelte der ge meente vertegenwoordigd. NIEUWE NJEDORP De gister op Duindigt gereden draverijen hadden tot resultaat: Mariëndorfprijs: prijzendraverij 4e klasse, afstand 1740 meter: 1. A. Farm Reliëf (eig. Stal R), k.m.-tijd 1 min. 41.2 sec.; 2. Zoon van David Guy (eig. Th. L. v. d. Sande) Zingariaprijs: ren op de vlakke baan, af stand 1350 meter: 1. Galahardia (eig. W. Jochcms), gewonnen met vijf lengten in 1 min. 32.4 sec.; 2. Sarafer (eig. A. W. Tim mer). Heerrijdersprijs: handicap le klasse, af stand 2000 Meter: 1. Olympia (eig. Th. L. v. d. Sande), k.m.-tijd 1 min. 35 sec.; 2. Mc. Gregor (eig. H. v. d. Pol), k.m. tijd 1 min. 341/?. sec. Match over 1700 meter: 1. Kcnya (eig. Luit. G. F. Immink), gewonnen met lengte in 2 min. 01.2 sec.; 2. Rosevino (eig. Luit. G. L. Kepper). Zonnestraal prijs, handicap 2e en 3e klas- s. afstand 2000 meter: 1. Xaisine Scott (eig. Stal R), k.m.-tijd 1 min. 341/2 sec.; 2. Yan kee Scott (eig. Stal B)> k.m.-tijd 1 min. 36.6 sec. Tot Weerziensprijs, ren <jp de vlakke baan, afstand 1900 meter: 1. Elsa (eig. The Bal- four Farm), gewonnén met een hoofdleng te in 2 min. 16 sec.; 2. Vin Pur (eig. P. Marseille). Sluitingsprijs, handicap eerste klasse, af stand 2000 meter: 1. Epinard 3 (eig. Stal B), k.m.-tijd 1 min. 32.4 sec.; 2. Fanfare (eig. Ph. Knijnenburg) k.m.-tijd 1 min. 34.8 sec. Extra nummer, afstand 1200 meter voor niet volbloed-paarden: 1. Hot Foot. (eig. W. Pen) gewonnen met vijf lengten. Totaaltijcl 1 min. 37 sec.; 2. Eszermetser (eig. W. Royaards). LANGEREIS. Als voorzitter der Coöperatieve Maalderij de Volharding te Opmeer is gekozen de heer H. Rezelman, alhjer. De heer Jn. Ham, onze oud-plaatsgenoot, die aanvankelijk als voorzitter fungeerde heeft wegens vertrek naar elders moeten bedanken. De tooneelvereeniging L. O. Z. heeft in studie genomen het tooneclstuk „Ouders" van Rien van Noppen en hoopt hiermede nog voor de a.s. Kerstdagen mee voor het voetlicht te komen. De regen cn de vorst van de laatste dagen hebben menigeen nog parten gespeeld in het land- en tuinbouwbedrijf. Het nog in het land loopende vee was tijdens de regen spoedig binnengehaald. An ders stond dit met de zich nog op het land bevindende herfstgevvassen. Bieten cn kool waren zoo goed als niet meer van het land af te krijgen door de buitengewone hooge waterstand. Nu de winter al zoo vroeg haar intrede heeft gedaan, vraagt menigeen met bezorgd hart, waar dit naar toe zal gaan. hebben wij een groote voorraad enz. Beleefd aanbevelend. LAAN SCHAGEN WIERINGEN Burgerl. Stand van 13—20 Nov. Geboren: Marie, d. van J. Nieuwenburg en van G. Kieft. Adriana, dochter van A. G. Versluis en van A. H. Jansen, Leendert, zoon van P. van den Herik en van J. M. Pctrie. Ondertrouwd: Geone. Gehuwd: D. Hegeman cn G. Crcmer. Overleden: Tr. Everts, 84 jaar, vrouw van L. Kuijt. J. Dirks, m., 75 jaar, wedn. van T. Lont C. Numeijer, m., 69 j., man van A. Bakker. A. M. Hegeman, m., 71 j., wedn. van A. Tijsen. Winkelsluiting. In het tijdvak van 25 Nov. tot en met 5 December 1936, is het, in verband met. de St. N'icolaas geoorloofd een winkel voor het pu bliek geopend te hebben tot 10 uur des na middags. Een riskant beroep, dat men nooit langer dan 2^ jaar be oefent. (Van een aviatielcen medewerker.) Vliegen schijnt op het eerste gezicht vrij eenvoudig, althans tegenwoordig, nu de avia tiek een dusdanig stadium van volmaakt heid schijnt te hebben bereikt dat de leek soms den indruk heeft dat het toppunt reeds bereikt is. Niets is minder waar dan dit. De kwestie is, dat de wereld in ccn be trekkelijk korte spanne tijds dermate met de luchtvaart vertrouwd is geraakt, dat men zich de samenleving zonder luchtvaartver bindingen niet meer kan voorstellen. Vlieg tuigen vertrekken en arriveeren op alle vliegvelden ter wereld met de regelmaat van een uurwerk en men kan alle belangrij ke plaatsen van de beschaafde wereld tegen woordig in een minimunvrecord-tijd berei ken. De techniek van de luchtvaart, die vooral de laatste jaren zulk en hooge vlucht ge nomen heeft, staat intusschcn niet stil. Ge regeld worden nieuwe uitvindingen, kleine cn groote, gedaan, die de aviatiek weer een stapje brengen op den weg naar de perfec tie. Steeds opnieuw zijn echter grondige proefnemingen noodzakelijk om de bruik baarheid en veiligheid der op deze wijze verbeterde vliegtuigen te onderzoeken. En dit is iets, waaromtrent buitenstaanders weinig of niets bekend is. Het is de proefpiloot, die tot taak heeft de machines aan een grondig onderzoek te onderwerpen, een onderzoek dat slechts in de practijk, nl. in de lucht, kan geschieden. Met alle daaaran verbonden gevaren. In de Vcrcenigdc Staten, het klassieke land van de snelheid en de techniek, behoort het vak van proefpiloot tot de gevaarlijkste aller be roepen, liet is dermate riskant dat er in heel de Vereenigde Stalen slechts vijf man nen zijn, die zich niet dit werk bezig hou den. Iién hunner, Lee Gehlsbach, heeft eens verklaard: „Het is beter wanneer tien vlieg tuigen en vijf piloten verongelukken, dan wanneer moer dan 100 slechte en niet vol doende beproefde machines door het lucht ruim zwalken en de veiligheid van de rei zigers voortdurend in gevaar brengen." Lee Gehlsbach weet over zijn beroep heel wat interessante dingen te vertellen, üp een keer moest hij weder een machine testen. Alles wat hij te doen had was slechts het vliegtuig op een hoogte van 18000 voet te brengen en dan spiralen te vliegen. Kwam de machine daarna behouden op den bega- nen grond, dan kon ze door den marine- vliegdienst worden overgt>uomen. De proef piloot steeg op, op het vliegveld nagestaard door de ingenieurs der marine, die elke be weging met den verrekijker volgden. Op drie mijlen hoogte gekomen begon het toestel eensklaps zonderling in een cirkel te loopen. Gehlsbach verhief zich van zijn zitplaats, en de machine viel loodrecht ter aarde, ter wijl de aviateur er als een wapperende vlag bij scheen tc hangen. Dit opstaan nu is een heel oude pilotentruc, waardoor het heel dikwijls gelukt de machine door den vrij geringen luchtvveerstand, veroorzaakt door het staande lichaam, uit de spiraal los te maken. Tot ontzetting van de toeschouwers gelukte het ditmaal niet. Gehlsbach stortte van enorme hoogte omlaag, terwijl de aar de in 'n razend tempo op hem af scheen te komen. Zou weder een van de beste, zoo niet de allerbeste, proefpiloten zijn toeren met den dood moeten bekoopen? Maar neen, een valscherm ontplooide zich. Gehls bach viel 12C0 voet even snel als zijn machine alvorens de parachute zich open de. Bijna kwam hij in botsing met het val lende toestel, maar gelukkig droef een wind vlaag hem ter zijde. De machine viel te pletter; de piloot echter niet. „Dat was de hardnekkigste machine, die ik in mijn ge- heele leven onder handen heb gehad", ver klaarde Gehlsbach later. „Ze wilde mij zelfs vangen en meenemen. Als die windvlaag er niet geweest was, had ik het er niet levend afgebracht!" liet beroep van proefpiloot is dermate ge vaarlijk, dat er in Amerika slechts vijf mannon zijn, die het beoefenen. Een ieder kent hen van naam, en ook de assuvantie- maatschappijen kennen hen want zij val len in een bijzondere risicoklasse. Geen proefpiloot, behalve dan Gehlsbach, die reeds drie jaren als zoodanig werkzaam was, houdt bet langer uit dan twee en een half jaar. Toch zijn er altijd weer lieden die klaar staan om zich aan dit vak te wijden. Het biedt nu eenmaal ruimte voor veel avontuur en het betaalt zeer goed. Een proefpiloot ontvangt voor een arbeid van zeven uur 14900 dollar. Het aanvangssalaris bedraagt 1500 dollar per maand exclusief de verzekeringspolis ad 10.000 dollar, die men ook nog voor hen betaalt. De hoogte, waarop de proefpiloten zich begeven, varieert van 3000 tot 8000 voet. Daar gekomen laten zij het toestel een voudig vallen, maar wanneer ze eenige honderden voeten gedaald zijn vangen zij het weer op. Overleeft de machine een aantal van dergelijke „sprongen", dan volgt er nog een grooter sprong. Men laat de machine ruim drie mijlen neerstorten. Dit. is iets waarbij vele proefpiloten het leven laten, want gewoonlijk knappen de zweef- vlakken af en wordt de aviateur in zijn cockpit geklemd. Zeventien van deze dap peren 2ijn in de laatste vier jaar op die mnnier den dood in gegaan. De autoriteiten, die een machine overne men, stellen natuurlijk voorwaarden. Een ervan is bijvoorbeeld bij de overname van een verkeersvliegtuig, 2 G. Dit is een vak term, die bcteekent, dat de snelheid waar mede de machine met omlaag gerichte neus de aarde tegemoctsnelt, tweemaal do normale valsnelheid moet bedragen. Voor het landleger is het 4 G en voor de zee macht 9 G. Bij een 9 G-experiment zijn alle spieren tot barstens toe gespannen en maag en longen schijnen geneigd te zijn door den hals naar buiten te treden. Na afloop moet de piloot soms dagenlang rus tig liggen om die wijze verontruste orga nen te kalmeeren. Het bloed wordt boven dien dermate naar de oogen geperst dat er gedurende eenigen tijd oogzenuwen- verlamming kan optreden. Men tracht thans een soort corset te ontwerpen, waardoor de inwendige organen beter in bedwang kun nen worden gehouden. Het lijden van don proefpiloot is echter niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Hoe dikwijls komt het niet voor dat zij hun beste vrienden voor hun oogen zien verongelukken? Gehlsba ch verklaart, dat koelbloedigheid de allerbelangrijkste eigenschap van den proefpiloot is. Want zelfs wanneer de ma chine uit elkaar wordt gerukt kan een on versaagd man zich nog altijd met de para chute redden, als hij tenminste niet de con trole over zijn zenuwen verliest. Gehlsbach weet dit uit eigen ervaring, want toen hij verleden jaar een bombardementsvliegtuig moest beproeven, brak eensklaps met don derend geweld een vleugel los cn even later werd de romp gekraakt. Toen volgde de tweede vleugel. Het gebeurde op 5000 voet hoogte. Gehlsbach stond rustig op, wachtte nog even en sprong toen omlaag. Hij kwam behouden op den grond aan. Uit het bovenstaande blijkt duidelijk de groote beteekenis, die hot vak van proefpi loot voor de hedendaagsche luchtvaart heeft. Een machine mag nog zoo verdienstelijk door bekwame ingenieurs ontworpen zijn, en ook aan de technische uitvoering ,iot stand gebracht door prima vaklieden, mag schijnbaar niets ontbreken, toch beteekent een vliegtuig niets voor en aleer het op 100 veiligheid is beproefd. Dit laatste en belangrijkste is het werk van den proefpiloot, die door dagelijks zijn leven in de waagschaal te stellen de gemeenschap aan zich verplicht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 3