Voor St. Nicolaas
Een ongekend succes
Het gevaarlijk beroep
De weg tot elkander
OMGEVINGNIEUWS
Ruwe handen
Courses op Duindigt
Uit Alkmaar
Boekhandel TRAPMAN
Meisjes- en
Jongensboeken
Romans
Kinderboeken
De ten doode opgeschreven
proefpiloot
DE ALKMAARSCHE BEGROOTING
VERSCHENEN.
Het tekort bedraagt circa
f 140.000.Groote moeilijk
beden bij de samenstelling.
Verschenen is de Alkmaarschc begrooting
1937 wier samenstelling het gemeentebe
stuur ook dit jaar het noodige hoofdbreken
heeft gekost.
Weliswaar had men ditmaal niet te wor
stelen met een nadeelig overschot op de
vorige rekening, daartegenover stond echter,
dat verschillende inkomsten waren terug-
geloopen, terwijl tal van uitgaven hooger
moesten worden geraamd.
Aan dergelijke tegenvallers kunnen we
o.a. vermelden: De uitkecring uit het ge
meentefonds onderging wederom de gewone
periodieke verlaging, die ditmaal bedroeg
f 18.650.
Het fonds, waaruit het aandeel der ge
meente in de wegen- en rijwielbelasting
werd gestort en waaruit verleden jaar nog
f 10.000.kon worden uitgekeerd, is thans
verbruikt, zoodat er niet meer uit kan wor
den geput.
Wegens bedrijfswinsten werd aanvanke
lijk minder geraamd voor het electriciteits-
bedrijf f 20.000.—, het. slaehthuisbedrijf
f20.000.het gasbedrijf f7.250.
De overboeking van een terugontvangen
deel van het subsidie van het centraal
ziekenhuis ad f 13000.—, kwam den dienst
1936 ten goede en deze post komt thans
niet meer voor.
In totaal bedragen deze tegenvallers op
de inkomsten reeds een bedrag van rond
f 95.000.
Voor wat de uitgaven betreft, vinden we
het volgende vermeld:
In verband met een nieuw artikel in de
middelbaar-onderwijswet, komen aan de ge
meente een deel der kosten op de R.H.B.S.
ten laste. Deze zijn geraamd op f 19.000.
De armenzorg eischt f 20.000.meer, de
uitgaaf wegens werkloosheidsvoorziening
f 44.510. In totaal rond f 84.000.
Het te dekkon tekort bedroeg dus rond
f 180.000.—.
Ten einde hierin te voorzien zijn ook nu
weer een aantal subsidiën en uitkeeringen
verlaagd. Daarnaast, heeft men de exploita
tierekeningen der bedrijven nog eens aan
een nader onderzoek onderworpen, met het
gevolg, dat de oorspronkelijk lager geraam
de posten weer zijn verhoogd. Dat er intus-
-schen van „rek" in deze begrooting weinig
sprake meer is, kan niet duidelijker blij
ken dan door het feit, dat men ook aan do
afschrijvingen is beginnen te tornen. Zoo
móet de radiodistributie met f 20.000 bloe
den.
Ook bij het gasbedrijf is de afschrijving
Verlaagd.
De uitkeeringen aan G. W., plantsoenen,
geuieentereinïging werden verlaagd.
Dit alles echter kon niet verhinderen, dat
nog een bedrag ad f 140.000 te dekken
bleef.
De f 180.000, die ontbraken, waren door de
diverse bezuinigingen weliswaar terug
gebracht tot f 50.000, maar reeds opgenomen
was eenzelfde uitkeering van het rijk als
verleden jaar werd ontvangen, namelijk
f 90.000.—.
Voor de genoemde f 140.000.moet der
halve van de regeering een extra-bijdrage
worden gevraagd.
Gezien de ervaringen, welke verleden jaar
zijn opgedaan, dunkt ons, dat er eenig op-
timisme voor noodig is om aan te nemen,
dat het verkrijgen van dit benoodigd bedrag
zoo heel gemakkelijk zal gaan.
In ieder geval dunkt ons, dat, zoo de be
grooting ongewijzigd door den gemeente
raad wordt aangenomen, het laatste woord
daarover nog niet is gesproken.
LANGENDIJK
het 40-jarig bestaan van de afd.
langendijk van de n.holl.
vereen. het witte kruis.
Zaterdagavond werd in de tooneelzaal van
hotel Concordia alhier op eenigszins fees
telijke wijze het 40-jarig bestaan van de afd
Langendijk van de N.Holl Vereen. Het Wit
te Kruis herdacht. Voor deze gelegenheid
verleende het Chr. Mannenkoor van Broek
op Langendijk onder leiding van den heer
Paul Kok medewerking, terwijl het pro
gramma verder de vertooning van de film
„Waar een wil is, is een weg" vermeldde.
De voorzitter der afd., de heer Jb. Rutscn,
opende de vergadering met woorden van
welkom tot alle aanwezigen en gaf een his
torisch overzicht van de afd. Spr. bracht
een woord van hulde aan de oprichters van
do afdoeling; het bestuur bestond toen uit
de hoeren G. W. Melchers, J. W .C. Kroon,
J. H. Keizer, H. Hart Cz., C. Brinkman en
W. A. van Bommel en de doktoren Root-
licb en Stolp als deskundige adviseurs. Twee
hiervan zijn in leven, waarvan de heer ds.
Melchers hier aanwezig is, wien spr. nog
maals van harte welkom heet. Gememoreerd
werden de diverse bemoeiingen van de afd.
ten gunste der volksgezondheid.
Spr. sloot zijn overzicht, waar met aan
dacht naar werd geluisterd, met den wensch
uit te spreken, dat men nog vele jaren met
elkaar mag samenwerken, tot heil van
't gebied dat de vereen, bestrijkt en van
de ingezetenen die daar wonen.
Namens het Hoofdbestuur van de N.Holl.
Vereen, sprak de lieer Van Leersum van
Winkel de jubileerende vcreeniging toe,
den wensch uitsprekende, dat zij haar ar
beid mag voortzetten, dank zij de toewij
ding van de bestuursleden. Namens het
Hoofdbestuur bood spr. de afd. een voor
zittershamer aan, waarop het 40-jarig be
staan staat, vermeld. Ook namens de afd.
Winkel bracht spr. hartelijke gclukwcn-
schen over, welke vergezeld gingen van
een bloemenmand.
Ds. Melchers, eere-lid gaf in een gloed
volle speech eenigo herinneringen weer
Spr. besloot zijn woorden met de afd. veel
heil en zegen en voorspoed tot te wen-
schen.
Burgemeester Van Spengler zeide, dat het
feit dat de gemeentebesturen van N.- en
Z.-Scharwoude vertegenwoordigd zijn in
de eerste plaats is uit dankbaarheid en ten
tweede uit blijdschap. Spr. roemde de werk
kracht van ds. Staal voor de vereen, en
die van wijlen den heer P. Berkhout. Spr.
bood hartelijke gelukwenschcn aan en
hoopte, dat de afd. haar zegenrijk werk mag
voortzetten onder de voortvarende leiding
van den voorzitter.
De heer S. Wagcnnar noodigde de aanwe
zigen uit applaudisseeren voor het tegen
woordige bestuur en den kranigen voorzit
ter, waaraan direct spontaan werd voldaan.
De lieer S. de Boer Kz. sprak namens de
Langendijker Groenten-Centrale een harte
lijke felicitatie uit. Er zijn na het Witte
Kruis vele vereenigingen als het ware uit
den grond verrezen, maar het Witte Kruis
blijft steeds vooraan staan op elk gebied.
Dr. Verdonk uit Broek op Langendijk voerde
het woord namens de adviseurs, Spr.
bracht hulde aan het bestuur en bood bloe
men aan.
De heer C, Schrieken sprak namens de
EHBO, en overhandigde met hartelijke
woorden een cadeautje.
De heer Wilmink voerde het woord na
mens de afd. Langendijk van het Wit-Gele
Kruis en bood bloemen aan.
De heer A. Schuur complimenteerde na
mens de afd. St. Pancras, terwijl mevr. Don-
ner namens de vereen. Huisverzorging
sprak.
Nadat de heeren wethouders Bakker en
Oyevaar resp. namens de gemeentebesturen
van Oudkarspel en Broek op Langendijk
hun beste wenschcn hadden uitgesproken
gaf het Chr. Mannenkoor „De Lofstemte
Broek op Langendijk een paar nummers
ten beste, waar met de gi'ootste aandacht
naar werd geluisterd. De vertolking van de
verschillende nummers was keurig.
Hierna werd de film „Waar een wil is, is
een weg" vertoond en toegelicht door den
heer Gceskes uit Zwolle. Deze film heeft
ongetwijfeld een goede propaganda gevoerd
voor de vereeniging.
Het Chr. Mannenkoor zong tot slot nog
een paar mooie nummers, waarna de voor
zitter te pl.m. half twaalf de bijeenkomst
sloot, met woorden van dank tot allen
die dezen avond aanwezig waren geweest
en aan hen, die door hun medewerking zoo
veel publiek hebben getrokken, n.1. de le
den van de Chr. Mannenzangverecn. „De
Lofstem en haar directeur den heer Paul
Kok.
Met de verlading van de goedgekeurde
poot aardappelen is het zoo goed als gedaan.
Ze zijn dan ook zoo goed als alle verkocht.
Met deze aardappelen, waarop velen hun
hoop hadden gevestigd, is het niet geloopen,
zooals men meende te mogen verwachten.
Eerstens heeft de ziekte heel wat bedorven,
en dan zijn het de prijzen, welke sterk z.ijn
tegengevallen. De echte concurrentie heeft
ontbroken. De belemmeringen voor een ge
zonden handel, die van Duitsche zijde kwa
men, hebben bovendien ook belangrijk na
deel berokkend. Summa summarum kan
worden geconstateerd, dat ook de teelt van
goedgekeurde pootaardappelen geen groote
winstresultaten heeft opgeleverd.
Langendijker Kolfbond.
Tn de kolfbaan van den heer J. de Bak
ker werden Zondag de wedstrijden van den
Langendijker Kolfbond voortgezet.
De uitslagen hiervan waren als volgt:
Derde klasse:
Corps Vriendenkring, Noordscharwoude
(sajet) totaal 312 punten: H. Kuiper 95 p.;
G. Ens 94 pt.; C. Langendijk Cz. 123 pt.; S.
Timmerman (gummi) 117 pt.;
Corps Volharding, Oud karspel, gummi,
totaal 351 punten: F. Deutckom 115 pt.; S.
Ton 121 pt.; C. Plakman 115 pt.; K. Dekker
103 pt.;
Corps Ons Genoegen, Noordscharwoude,
totaal 379 pnt.: D. Bakker 131 pt.; C. Hop
man 102 pt.; H. Aarts 146 pt.;
Corps Gezellig Samenzijn. Zuidscliarwoude,
totaal 350 pt.: Jb. Zijp 145 pt.; J. van der
Ham 107 pt.; J. Engeringh 98 pt.; Th. de
Lange 119 pt.; W. Kuitr'117 pt.; P. Bergen
79 pt,; N. Rijper 132 pt.; J. Rijper 115 pt.
Op Maat, Zuidscliarwoude: P. Glas 127 pt.;
J. Kramer n.g.; P. Langendijk 124 pt.
NOORDSCHARWOUDE.
Uitslagen „Schaakmat".
Wit: Zwart:
H. Hart—M. Kuilman 1—0
J. BouwensJ. Heidsma 10
G. Moraal—G. Zwier 0—1
J. Gutter—J. Klinkert 0—1
D. KoornP. Blom 10
H. BouwensA. de Vries 01
J. KroonW. Haan 10
K. Bierman—J. Deutekom 1—0
H. StinsK. de Vries 01
H. BouwensP. Blom 01
Nationale Tooneelwedstrijd.
Zondagavond werd in „Concordia" de twee
de opvoering gegeven van den Nationalen
Tooneelwedstrijd. De groote zaal was ook nu
weer geheel bezet.
Als mededingende vcreeniging trad op de
Ainsterdamsche Dilettanten Tooneelvereeni-
ging „A.D.T.V.", met „Mijn en Dijn", spel
van eerzucht en ijdelheid in 3 bedrijven,
door Mevr. J. van Ammers—Küller.
Onder alle stilte werd van deze mooie op
voering genoten.
De Band van Jaap Stammes zorgde voor
een aangename, muzikale afwisseling.
BERGEN
EEN MOOI ZANGERSJUBILEUM.
Onder zeer veel blijken van belangstelling
herdacht de heer Jac. Blankendaal gisteren
den dag waarop hij voor 50 jaar toetrad als
lid van het R.K. Zangkoor van de Parochie
kerk alhier. Nadat te 10 uur een gezongen
H. Mis tot intentie van dankbaarheid was
opgedragen, had na de Hoogmis een druk
bezochte receptie plaats in het Vereenigings-
gebouw St. Jan. Hier werd de jubi
laris namens het Kerkbestuur en het Zang
koor toegesproken door den Pastoor, die den
jubilaris niet alleen feliciteerde, doch die
'hem vooral dank en hulde bracht voor het
vele dat door hem gedurende die 50 jaren
als kerkzanger was gepresteerd en dat ge
rust anderen tot voorbeeld gesteld kon
worden. Aan het slot zijner toespraak deelde
de Pastoor mede dat ook de Hoogste Kerke
lijke Overheid de groote verdiensten van den
jubilaris waardeerde, getuige het feit dat
zijne Heiligheid den Paus hem het gouden
kruis Pro Ecclesia et Pontifice had verleend.
-60ct. Bij Apottan Drogisten
Dit kruis werd den jubilaris op de borst
gespeld.
Van de hierna geboden gelegenheid den
jubilaris met echtgenoote en kinderen de
hand te drukken, maakten velen gebruik.
GEVONDEN EN VERLOREN.
Gevonden voorwerpen: Vier sleuteltjes aan
een touwtje, roode ceintuur met koperen
gesp, cypersche kater met bruine oogen aan-
geloopen, een bruin wollen sjaal, een belas-
tingmerk in donkerbruin etui.
Verloren: Een zwarte vulpenhouder, een
vulpen in etui, los belastingplaatje.
CALLANTSOOG
werd bereikt met de prachtromans
„En eeuwig zingen de bosschen"
„Winden waaien om de rotsen",
van TRYGVE GULBRANSSEN.
Thans is van dezen Noorschen auteur
het vervolg-deel verschenen:
Prijs geb. 1 4.50.
Wilt U een voornaam Sint Nicolaas-
geschenk geven of ontvangen, dan
moge Gulbranssen's literatuur daar
voor in de eerste plaats in aanmer
king kombn
Verkrijgbaar in
T-AAN
SfïHAGEN.
Comité Nationaal Huwelijksge
schenk H.K.H. Prinses Juliana
en Z.D.H. Prins Bernhard.
In een op Vrijdagavond jl. bijeengeroepen
vergadering is onder leiding van den loco-
Burgcmeester, den heer Kruisveld, een co
mité voor het nationaal huwelijksgeschenk
samengesteld. In dit comité hebben zitting
de heeren: H. Kruisveld, voorzitter; A. C.
Brussaard, secretaris; G. Baken Azn., Joh.
Baken, F. Daalder; J. G. van Graas; J. van
llonschootcn, S. Koogcr, P. J. Kruisveld, H.
J. Schut en M. Vries.
Het ligt in de bedoeling om een collecte
met gesloten bussen te doen houden in het
tijdvak van 27 November t.m. 3 December
a.s. De bestemming van de opbrengst van
deze collecte zal zijn 25 voor het huwe
lijksgeschenk, 50 voor een feestje voor
de schoolkinderen en 25 voor de armen
van deze gemeente. Het comité hoopt dat
allen naar draagkracht zullen bijdragen.
Feestelijk inhalen van den nieu
wen Burgemeester.
Vrijdag jl. hebben de afgevaardigden van
de diverse vereenigingen in deze gemeente
vergaderd om te bespreken hoe de nieuwe
burgemeester ingeluiald zal worden. Eenpa
rig was men voor een feestelijk inhalen. Een
voorloopig programma werd opgesteld. Dit
luidt als volgt: Begroeting bij 't Sluisje,
welkomstwoord van de commissie van ont
vangst uit dn burgerij, aanbieding van bloe
men aan Mevrouw; daarna met auto's door
de gemeente naar het dorp Callantsoog.'Na
de installatie welkomstlied te zingen door
de schooljeugd; eventueel gelegenheid voor
receptie; des avond feest in de beide café s.
Het ligt in de bedoeling een cabaret-gezel
schap uit te noodigen.
Een commissie van voorbereiding is be
noemd, en eveneens een commissie van
ontvangst, hierin is elk gedeelte der ge
meente vertegenwoordigd.
NIEUWE NJEDORP
De gister op Duindigt gereden draverijen
hadden tot resultaat:
Mariëndorfprijs: prijzendraverij 4e klasse,
afstand 1740 meter: 1. A. Farm Reliëf (eig.
Stal R), k.m.-tijd 1 min. 41.2 sec.; 2. Zoon
van David Guy (eig. Th. L. v. d. Sande)
Zingariaprijs: ren op de vlakke baan, af
stand 1350 meter: 1. Galahardia (eig. W.
Jochcms), gewonnen met vijf lengten in 1
min. 32.4 sec.; 2. Sarafer (eig. A. W. Tim
mer).
Heerrijdersprijs: handicap le klasse, af
stand 2000 Meter: 1. Olympia (eig. Th. L.
v. d. Sande), k.m.-tijd 1 min. 35 sec.; 2. Mc.
Gregor (eig. H. v. d. Pol), k.m. tijd 1 min.
341/?. sec.
Match over 1700 meter: 1. Kcnya (eig.
Luit. G. F. Immink), gewonnen met
lengte in 2 min. 01.2 sec.; 2. Rosevino (eig.
Luit. G. L. Kepper).
Zonnestraal prijs, handicap 2e en 3e klas-
s. afstand 2000 meter: 1. Xaisine Scott (eig.
Stal R), k.m.-tijd 1 min. 341/2 sec.; 2. Yan
kee Scott (eig. Stal B)> k.m.-tijd 1 min.
36.6 sec.
Tot Weerziensprijs, ren <jp de vlakke baan,
afstand 1900 meter: 1. Elsa (eig. The Bal-
four Farm), gewonnén met een hoofdleng
te in 2 min. 16 sec.; 2. Vin Pur (eig. P.
Marseille).
Sluitingsprijs, handicap eerste klasse, af
stand 2000 meter: 1. Epinard 3 (eig. Stal B),
k.m.-tijd 1 min. 32.4 sec.; 2. Fanfare (eig.
Ph. Knijnenburg) k.m.-tijd 1 min. 34.8 sec.
Extra nummer, afstand 1200 meter voor
niet volbloed-paarden: 1. Hot Foot. (eig. W.
Pen) gewonnen met vijf lengten. Totaaltijcl
1 min. 37 sec.; 2. Eszermetser (eig. W.
Royaards).
LANGEREIS.
Als voorzitter der Coöperatieve Maalderij
de Volharding te Opmeer is gekozen de heer
H. Rezelman, alhjer.
De heer Jn. Ham, onze oud-plaatsgenoot,
die aanvankelijk als voorzitter fungeerde
heeft wegens vertrek naar elders moeten
bedanken.
De tooneelvereeniging L. O. Z. heeft in
studie genomen het tooneclstuk „Ouders"
van Rien van Noppen en hoopt hiermede
nog voor de a.s. Kerstdagen mee voor het
voetlicht te komen.
De regen cn de vorst van de laatste dagen
hebben menigeen nog parten gespeeld in
het land- en tuinbouwbedrijf.
Het nog in het land loopende vee was
tijdens de regen spoedig binnengehaald. An
ders stond dit met de zich nog op het land
bevindende herfstgevvassen. Bieten cn kool
waren zoo goed als niet meer van het land
af te krijgen door de buitengewone hooge
waterstand.
Nu de winter al zoo vroeg haar intrede
heeft gedaan, vraagt menigeen met bezorgd
hart, waar dit naar toe zal gaan.
hebben wij een
groote voorraad
enz.
Beleefd aanbevelend.
LAAN
SCHAGEN
WIERINGEN
Burgerl. Stand van 13—20 Nov.
Geboren: Marie, d. van J. Nieuwenburg en
van G. Kieft. Adriana, dochter van A. G.
Versluis en van A. H. Jansen, Leendert, zoon
van P. van den Herik en van J. M. Pctrie.
Ondertrouwd: Geone.
Gehuwd: D. Hegeman cn G. Crcmer.
Overleden: Tr. Everts, 84 jaar, vrouw van
L. Kuijt. J. Dirks, m., 75 jaar, wedn. van
T. Lont C. Numeijer, m., 69 j., man van A.
Bakker. A. M. Hegeman, m., 71 j., wedn.
van A. Tijsen.
Winkelsluiting.
In het tijdvak van 25 Nov. tot en met 5
December 1936, is het, in verband met. de St.
N'icolaas geoorloofd een winkel voor het pu
bliek geopend te hebben tot 10 uur des na
middags.
Een riskant beroep, dat men
nooit langer dan 2^ jaar be
oefent.
(Van een aviatielcen medewerker.)
Vliegen schijnt op het eerste gezicht vrij
eenvoudig, althans tegenwoordig, nu de avia
tiek een dusdanig stadium van volmaakt
heid schijnt te hebben bereikt dat de leek
soms den indruk heeft dat het toppunt
reeds bereikt is. Niets is minder waar dan
dit. De kwestie is, dat de wereld in ccn be
trekkelijk korte spanne tijds dermate met
de luchtvaart vertrouwd is geraakt, dat men
zich de samenleving zonder luchtvaartver
bindingen niet meer kan voorstellen. Vlieg
tuigen vertrekken en arriveeren op alle
vliegvelden ter wereld met de regelmaat
van een uurwerk en men kan alle belangrij
ke plaatsen van de beschaafde wereld tegen
woordig in een minimunvrecord-tijd berei
ken.
De techniek van de luchtvaart, die vooral
de laatste jaren zulk en hooge vlucht ge
nomen heeft, staat intusschcn niet stil. Ge
regeld worden nieuwe uitvindingen, kleine
cn groote, gedaan, die de aviatiek weer een
stapje brengen op den weg naar de perfec
tie. Steeds opnieuw zijn echter grondige
proefnemingen noodzakelijk om de bruik
baarheid en veiligheid der op deze wijze
verbeterde vliegtuigen te onderzoeken. En
dit is iets, waaromtrent buitenstaanders
weinig of niets bekend is.
Het is de proefpiloot, die tot taak heeft
de machines aan een grondig onderzoek te
onderwerpen, een onderzoek dat slechts in
de practijk, nl. in de lucht, kan geschieden.
Met alle daaaran verbonden gevaren. In de
Vcrcenigdc Staten, het klassieke land van de
snelheid en de techniek, behoort het vak
van proefpiloot tot de gevaarlijkste aller be
roepen, liet is dermate riskant dat er in
heel de Vereenigde Stalen slechts vijf man
nen zijn, die zich niet dit werk bezig hou
den. Iién hunner, Lee Gehlsbach, heeft eens
verklaard: „Het is beter wanneer tien vlieg
tuigen en vijf piloten verongelukken, dan
wanneer moer dan 100 slechte en niet vol
doende beproefde machines door het lucht
ruim zwalken en de veiligheid van de rei
zigers voortdurend in gevaar brengen."
Lee Gehlsbach weet over zijn beroep heel
wat interessante dingen te vertellen, üp een
keer moest hij weder een machine testen.
Alles wat hij te doen had was slechts het
vliegtuig op een hoogte van 18000 voet te
brengen en dan spiralen te vliegen. Kwam
de machine daarna behouden op den bega-
nen grond, dan kon ze door den marine-
vliegdienst worden overgt>uomen. De proef
piloot steeg op, op het vliegveld nagestaard
door de ingenieurs der marine, die elke be
weging met den verrekijker volgden. Op drie
mijlen hoogte gekomen begon het toestel
eensklaps zonderling in een cirkel te loopen.
Gehlsbach verhief zich van zijn zitplaats,
en de machine viel loodrecht ter aarde, ter
wijl de aviateur er als een wapperende vlag
bij scheen tc hangen. Dit opstaan nu is een
heel oude pilotentruc, waardoor het heel
dikwijls gelukt de machine door den vrij
geringen luchtvveerstand, veroorzaakt door
het staande lichaam, uit de spiraal los te
maken. Tot ontzetting van de toeschouwers
gelukte het ditmaal niet. Gehlsbach stortte
van enorme hoogte omlaag, terwijl de aar
de in 'n razend tempo op hem af scheen te
komen. Zou weder een van de beste, zoo
niet de allerbeste, proefpiloten zijn toeren
met den dood moeten bekoopen? Maar
neen, een valscherm ontplooide zich. Gehls
bach viel 12C0 voet even snel als zijn
machine alvorens de parachute zich open
de. Bijna kwam hij in botsing met het val
lende toestel, maar gelukkig droef een wind
vlaag hem ter zijde. De machine viel te
pletter; de piloot echter niet. „Dat was de
hardnekkigste machine, die ik in mijn ge-
heele leven onder handen heb gehad", ver
klaarde Gehlsbach later. „Ze wilde mij zelfs
vangen en meenemen. Als die windvlaag er
niet geweest was, had ik het er niet levend
afgebracht!"
liet beroep van proefpiloot is dermate ge
vaarlijk, dat er in Amerika slechts vijf
mannon zijn, die het beoefenen. Een ieder
kent hen van naam, en ook de assuvantie-
maatschappijen kennen hen want zij val
len in een bijzondere risicoklasse. Geen
proefpiloot, behalve dan Gehlsbach, die
reeds drie jaren als zoodanig werkzaam
was, houdt bet langer uit dan twee en een
half jaar. Toch zijn er altijd weer lieden
die klaar staan om zich aan dit vak te
wijden. Het biedt nu eenmaal ruimte voor
veel avontuur en het betaalt zeer goed. Een
proefpiloot ontvangt voor een arbeid van
zeven uur 14900 dollar. Het aanvangssalaris
bedraagt 1500 dollar per maand exclusief
de verzekeringspolis ad 10.000 dollar, die
men ook nog voor hen betaalt.
De hoogte, waarop de proefpiloten zich
begeven, varieert van 3000 tot 8000 voet.
Daar gekomen laten zij het toestel een
voudig vallen, maar wanneer ze eenige
honderden voeten gedaald zijn vangen zij
het weer op. Overleeft de machine een
aantal van dergelijke „sprongen", dan volgt
er nog een grooter sprong. Men laat de
machine ruim drie mijlen neerstorten. Dit.
is iets waarbij vele proefpiloten het leven
laten, want gewoonlijk knappen de zweef-
vlakken af en wordt de aviateur in zijn
cockpit geklemd. Zeventien van deze dap
peren 2ijn in de laatste vier jaar op die
mnnier den dood in gegaan.
De autoriteiten, die een machine overne
men, stellen natuurlijk voorwaarden. Een
ervan is bijvoorbeeld bij de overname van
een verkeersvliegtuig, 2 G. Dit is een vak
term, die bcteekent, dat de snelheid waar
mede de machine met omlaag gerichte
neus de aarde tegemoctsnelt, tweemaal do
normale valsnelheid moet bedragen. Voor
het landleger is het 4 G en voor de zee
macht 9 G. Bij een 9 G-experiment zijn
alle spieren tot barstens toe gespannen en
maag en longen schijnen geneigd te zijn
door den hals naar buiten te treden. Na
afloop moet de piloot soms dagenlang rus
tig liggen om die wijze verontruste orga
nen te kalmeeren. Het bloed wordt boven
dien dermate naar de oogen geperst dat
er gedurende eenigen tijd oogzenuwen-
verlamming kan optreden. Men tracht thans
een soort corset te ontwerpen, waardoor de
inwendige organen beter in bedwang kun
nen worden gehouden. Het lijden van don
proefpiloot is echter niet alleen lichamelijk
maar ook geestelijk. Hoe dikwijls komt het
niet voor dat zij hun beste vrienden voor
hun oogen zien verongelukken?
Gehlsba ch verklaart, dat koelbloedigheid
de allerbelangrijkste eigenschap van den
proefpiloot is. Want zelfs wanneer de ma
chine uit elkaar wordt gerukt kan een on
versaagd man zich nog altijd met de para
chute redden, als hij tenminste niet de con
trole over zijn zenuwen verliest. Gehlsbach
weet dit uit eigen ervaring, want toen hij
verleden jaar een bombardementsvliegtuig
moest beproeven, brak eensklaps met don
derend geweld een vleugel los cn even later
werd de romp gekraakt. Toen volgde de
tweede vleugel. Het gebeurde op 5000 voet
hoogte. Gehlsbach stond rustig op, wachtte
nog even en sprong toen omlaag. Hij kwam
behouden op den grond aan.
Uit het bovenstaande blijkt duidelijk de
groote beteekenis, die hot vak van proefpi
loot voor de hedendaagsche luchtvaart heeft.
Een machine mag nog zoo verdienstelijk
door bekwame ingenieurs ontworpen zijn,
en ook aan de technische uitvoering ,iot
stand gebracht door prima vaklieden, mag
schijnbaar niets ontbreken, toch beteekent
een vliegtuig niets voor en aleer het op
100 veiligheid is beproefd. Dit laatste
en belangrijkste is het werk van den
proefpiloot, die door dagelijks zijn leven in
de waagschaal te stellen de gemeenschap
aan zich verplicht.