De nieuwe verkeersbrug bij Moerdijk Arita in den Privy Council Buitenland Donderdag 10 December 1936» Vierde blad EEN OVERZICHT VAN DEN BOUW. ECONOMISCHE GEVOLGEN. Den belangrijksten schakel vormend van de nieuwe verbinding tusschen het Noor den en Zuiden des lands zal de thans vol tooide brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk, welke Zaterdag a.s. door H. M. de Koningin voor het verkeer zal worden opengesteld, tot in lengte van dagen ge tuigen van het technisch kunnen van den tijd, waarin zij werd gebouwd. Aan de belangrijke plaats, welke haar kan worden toegekend in de groote pres taties, die in den loop der jaren door Ne- derlandsche ingenieurs op het gebied der waterbouwkunde verricht zijn, wordt bo vendien luister bijgezet door het feit, dat de constructie van dit machtig bouwwerk haar beslag heeft gekregen in een periode van groote economische depressie, waar door de moed en het doorzettingsvermogen van den rechtgeaarden Nederlander, die ten spijt van den ongunst der tijden niet ver saagt en den blik op een betere toekomst gericht houdt, op treffende wijze worden gesymboliseerd. Sinds 1926 is begonnen met een algeheele verbetering van het wegennet, aangepast aan de eischen van het moderne verkeer. Bij het wegenplan van 1932 zijn in de richting Noord-Zuid drie verkeerswegen ontworpen, ieder voorzien van de noodige bruggen. In den Oostelijken verkeersweg vindt men een brug over den Rijn bij Arnhem, een over de Waal bij Nijmegen en één over de Maas bij Grave. Deze drie bruggen zijn thans reeds voor het verkeer opengesteld. De middelste route splitst zich ten zuiden van de brug over de Lek bij Vianen in tweeën. Het eene traject loopt via de brug over de Waal bij Zaltbommel en de brug over de Maas bij Hedel naar Den Bosch. De eerste twee bruggen zijn klaar, die te Hedel is in uitvoering. Het derde traject leidt via de nog te bouwen brug over de Merwede bij Gorcum (1941 gereed) en de reeds in gebruik zijnde brug over de Bergsche Maas bij Keizers- yeer naar Breda. Van den Westelijken verkeersweg van Rotterdam naar het Zuiden maakt de thans opgeleverde overbrugging van 't Hollandsch Diep deel uit, zoomede ook een brug over de Oude Maas bij Dordrecht, welke even eens binnen afzienbaren tijd voltooid zal zijn. TECHNISCHE BIJZONDERHEDEN. Naar Ir. W. J. H. Harmsen, hoofdingeni eur-directeur van den Rijkswaterstaat in de directie bruggen, in het herinnerings boek, dat ter gelegenheid van het feit dezer jongste overbrugging is verschenen, mede deelt, overspant de nieuwe Moerdijkbrug (waarvan het werkterrein van de rivier- werken, na op 5 April 1933 te zijn aan besteed, op 20 Februari 1934 voltooid was) het Hollandsch diep met tien vakwerk- bruggen, elk honderd meter lang, waardoor deze geweldige constructie mede de langste brug voor gewoon verkeer in ons land is. Het water, dat, tot aan het tijd stip van den bouw der 600 Meter stroomopwaarts gelegen spoorbrug, 2 K.M. breed was, is thans tot op de helft van zijn oorspronkelijke breedte teruggebracht. Bij den aan leg van den spoorweg in de jaren 1860—1S72 werd aan den Noordelij ken oever een eerste afdamming over 600 M. gemaakt. Bij de uitvoe ring van de nieuwe brug werd de rivier door vooruitbrengen van den Noordoever nogmaals met 400 M. versmald. De onderbouw bestaat uit 9 pijlers en 2 landhoofden. Deze zijn gefundeerd op pa len van gewapend beton, waarvan de punt tot 20 a 22 N.A.P. is weggeheid. Het hei werk werd uitgevoerd binnen kuipen van stalen damwand, welke tot boven den hoog- sten waterstand reikten en die na het vol tooien van het bouwwerk onder water wer den afgebrand op omstreeks 6 N.A.P. Na het inheien der palen werd tusschen de paalkoppen ondèr water een betonkoek gestort, waardoor een dichte, tegen water druk bestand zijnde bodem in de kuip werd verkregen. Na het verharden van dit beton werd vervolgens de put drooggemalen en werd aangevangen met het aanbrengen van de fundeeringsplaat van gewapend be ton. Daarop werd het pijlerlichaam, in hoofdzaak bestaande uit stampbeton met een bekleeding van Zweedsch graniet, op getrokken. De bouwwijze van de staalconstructie ver toont vrij veel overeenstemming met die, welke 'bij de spoorbrug is gevolgd. De on derdeden van deze laatste werden op bo ven water aan de zijde Willemsdorp gele gen steigers aangebouwd en vervolgens ingevaren met gebruikmaking van de getij- beweging. Thans vond de montage plaats op de werf van de constructieplaatsen der firmarPenn en Bauduin te Dordrecht, waar bij grootendeels gebruik gemaakt kon wor den van de op dat terrein reeds aanwezi ge, onderheide, ondersteuningen en schuif- banen, waarop de drie overspanningen van de brug over de Bergsche Maas te Keizers- veer en de hefbrug over de Oude Maas te Spijkenisse werden gemonteerd, respectie velijk verschoven. De verharding van den rijweg bestaat ge deeltelijk, vooral in de opritten, uit een klinkerkeibestrating en voor het overige' uit een verharding van hoogovenslakken met een slijtlaag van steenslag. De ter weerszijden gelegen rijwielpaden worden van een betontegelbestrating voor zien. Het is de bedoeling op de toeganswegen van de brug later twee gescheiden verkeers- banen te leggen. Voorloopig werd met den aanleg van één dezer banen, breed 6.25 M. volstaan, met uiteraard breedere aanslui tingen onmiddellijk bij de brug. Aan de Brabantsche zijde is de grondslag van het weglichaam over een groot gedeelte zeer slap. Het hier verrichte grondwerk was daardoor naar verhouding zeer omvangrijk en tijdroovend. Ten slotte kan gezegd worden, dat gedu rende den brugbouw geen tegenslagen van eenig belang zijn voorgekomen. De bouw is vlot en in betrekkelijk korten tijd ver- loopen, geheel uitgevoerd door Nederland- sche aannemersfirma's en, met uitzonde ring van die grondstoffen, die hier te lan de niet worden vervaardigd, geheel met Ne- derlandsch materiaal M CIJFERS Voor wie van cijfers houden moge dienen, dat ten behoeve van de rivierwerken totaal verwerkt werden 3.270.000 M3. zand en 20.000 M3. klei. Aan den onderbouw werden verwerkt 20.000 M3. beton, 41.000 M. beton- palen, 17.000 M2. stalen damwand, 600.000 Het Duitsche luchtschip Hindenburgmaakt nog onafgebroken vluchten over den Oceaan. Hierboven een laatste foto van de luchtreus boven de huizenzee van Rio de Janeiro in Zuid Amerika, Kg. wapeningsijzer, 47.000 M2. zinkstukken, 16.000 scheepston stortsteen en 860 M3. na tuursteen. Wat den bovenbouw betreft, hieraan wer den verwerkt 9.000.000 Kg. staal, terwijl 1.1 millioen klinknagels werden geslagen. Het verfoppervlak bedraagt 100.000 M2. Aan de toegangswegen werden verwerkt 315.000 M3. zand en 16.000 M3. klei. De to tale lengte van de toegangswegen bedraagt ongeveer 5 K.M., aan de Noordzijde 1.2 K. M., en aan de Zuidzijde 3.6 K.M. In totaal is met de bouwkosten een bedrag van f4.300.000 gemoeid geweest. HET VERKEER. Hoe belangrijk het verkeer over den Moerdijk reeds thans is blijke uit de vol gende gegevens: het aantal auto's, dat door middel van het veer bij Moerdijk werd overgezet, is als volgt: in 1932: 164.753 luxe auto's en 46.265 vrachtauto's. In 1935: 192.277 luxe auto's en 49.133 vrachtauto's. Ongetwijfeld is zelfs na de opening van de Moerdijkbrug een veel grootere toene ming van het verkeer te verwachten dan na die van de 'brug bij Zalt-Bommel. Immers, de verkeersweg over de Moerdijk-brug vormt de voornaamste verbinding van de haven Rotterdam met het Zuiden van het land en met België. ECONOMISCHE GEVOLGEN. Dat van de opheffing van de natuurlijke scheiding tusschen het Noorden en Zuiden des lands door de opening van de Moer dijkbrug belangrijke economische gevolgen te verwachten zijn, ook internationaal, mo ge het volgende aantoonen: Industrieel Noord-Brabant, dat de neiging had zich voor het vervoer harer producten over zee meer tot Antwerpen en de andere Belgische zeehavens te wenden dan in het verleden, kan, nu ook de handicap van plaatskosten en loodsgelden geheel of ge deeltelijk is weggewerkt, voor de Nederland- sche zeehavens herwonnen worden, dank zij de besparing aan tijd en kosten, die de vaste oeververbindingen opleveren. Naast het terugwinnen van het verlorene zal uiteraard acquisitie van nieuw achter land ten zeerste in de hand worden gewerkt. Te denken is hier aan Noord- en Zuid-Lim burg en het West-Duitsche industrie- en land bouwgebied. Door de nieuwe brug is verder een ople ving te verwachten van het toerisme. Steden als Rotterdam, Den Haag, en Amsterdam zullen zoowel voor het zuiden des lands, als voor België veel sneller te bereiken zijn. Omgekeerd is een nieuwe trek te verwachten van toeristen uit Noord-Nederland naar Bel gië, met zijn centra van oude en moderne cultuur. Welke invloed de bouw van deze brug verder nog zal uitoefenen op de geheele ge ografische en economische constellatie van het land is natuurlijk thans nog niet met zekerheid te zeggen. Het is echter geenszins uitgesloten, dat -— zonder nu de beteekenis van de water- en spoorwegverbindingen te zeer te onderschatten in de naaste toe komst deelen van het land met name Noord-Brabant en Limburg voor geheel nieuwe industrievestiging in aanmerking komen. De visscherij-overeenkomst niet Rusland* De Japansche minister van buitenlandsche zaken, Arita, heeft de plenaire vergadering bijgewoond van den Privy Council, waarin hij een uiteenzetting gaf van de omstandig heden, welke er toe geleid hebben, een Ja- pansch consulaat te Addis Abeba te ves tigen, ter vervanging van de legatie. Ook bracht hij Japan's betrekkingen tegenover China en Sovjet-Rusland ter sprake. Naar men verneemt, heeft Arita do leden van den Privy Council er op gewezen, hoe Sovjet-Rusland door het verdrag van Portsmouth van 1905 gebonden is aan het sluiten van de visscherij-overeenkolnst met Japan, welke bestemd is om ge schillen in de visscherij in de noor- delijke wateren te voorkomen, en de Japansche visscherij aldaar te regelen. De minister zeïde, dat Sovjet-Rusland niet kan weigeren de nieuwe overeenkomst te teekenen en hij hoopte, dat dit nog zou geschieden, voordat de bestaande overeen komst op 31 December a.s. zal zijn afge- loopen. EEN STERVENDE REUS In de haven van Hoboken (New York) ligt de reusach tige oceaanstoomer „Levidthan" die vermoedelijk binnenkort gesloopt zal worden* BELANGSTELLING VOOR DE RUSSISCHE GRONDWET. Brochures van Stalin in 20 mil lioen exemplaren- Het rapport van Stalin over het ontwerp van de nieuwe grondwet der Sovjet-Unie, zal thans te Moskou, wegens den enormen vraag uit alle deelen des lands, als bro chure in 20 millioen exemplaren worden gedrukt. Geen boek ter wereld is ooit in zulk een oplaag verschenen. Ook de grond wet zelf zal, na bevestiging door het raden congres, in 20 millioen exemplaren worden uitgegeven. ITALIAANSCHE ARBEIDERS TREKKEN NAAR ABESSINIË. Zij komen uit alle landen van Europa en Amerika. Vele Italiaansche arbeiders uit Noord- Frankrijk en België zijn naar Italië vertrok ken, vanwaar zij naar Oost-Afrika zullen gaan. Te Genua komen vele Italiaansche arbei ders uit alle landen van Europa en Amerika bijeen, om naar Abessinië te gaan, teneinde daar te werk gesteld te worden. ZESTIGTAL ARRESTATIES TE DANTZIG. De „Völkische Beobachter" deelt mede, dat de Gestapo te Dantzig een zestig, tal perso nen heeft gearresteerd, verdacht van commu nistische agitatie. TSJANG KAI SJEK LEIDT DEN STRIJD IN SOEI JOEAN. Maarschalk Tsjang Kai Sjek bevindt zicÏÏ nog steeds te Sainfoe, de hoofdstad van Shensi, waar hij militaire besprekingen houdt over een offensief tegen de aanvallers in Soei Joean. Van Chineesche zijde wordt medegedeeld, dat gevechten worden geleverd in de hoogten rond Tamiao, ten noordwesten van Pai Ling Miao. Het gerucht gaat, dat de Mandsjoe- Mongoolsche troepen een nieuwen aanval op( Ping Ti Tsjoean voorbereiden, teneinde de lijn Peking-Pao-Toe door te snijden. TOT 2200 METER HOOGTE MET GELADEN WATERVLIEGTUIG. De vliegeniers Riabenko en Illinski en de boordmecanicien Kotchetom hebben in een met tien ton beladen watervliegtuig een hoogtevlucht verricht tot 2200 meter. Na on derzoek der barogrammen door de commis sie van den centralen aeroclub, zal een documentatie over den vlucht worden opge zonden naar de Internationale luchtvaart' federatie, teneinde deze verrichting als een nieuw wereldrecord te doen erkennen. GEEN BELGISCH VLIEGTUIG VERMIST. In tegenstelling met de vorige berichten wordt thans gemeld, dat geen Belgisch „Sa bena" vliegtuig uit Oran wordt vermist. Het betrokken vliegtuig behoorde aan de „Lour- rier air Afrique". Het is evenwel bij Sidi del' Abbes geland. De inzittenden zijn ongedeerd. VRIJDAG 11 DECEMBER. •a bi) a HILVERSUM H O) cö -O 73 a •d *a O O Nieuwsberichten A.N.P. 10.30 Gramofoonmuziek 8.00 1.30 11.00 10.40 11.20 12.00 Lichte Muze De Palladians AVRO 12.35 Melody Circle VARA 4.00 Cabaret liedjes VARA 9.30 Cabaret liedjes VARA 10.05 Dansmuziek AVRO Dansorkest 3.15 De Ramblers VARA 5.30 De Flierefluiters VARA 9.00 De Flierefluiters VARA 9.45 De Flierefluiters VARA 10.15 Godsdienstige Uitz. Morgenwijding VPRO 10.00 Avondwijding VPRO 10.40 Lezingen Voordracht VPRO 10.20 Voordracht VPRO 11.00 Politiek Radiojournaal VARA 6.35 Causerie VARA 7.00 Wat dunkt U van den mensch? VPRO 7.35 Filmpraatje VPRO 8.30 Solisten-concerten Omroeporkest en 1.45 soliste AVRO Pianorecital VPRO 8.00 Orgelbespelingen Orgelspel VARA 4.40 Voor de jeugd Kinderuurtje VARA HILVERSUM I Orkest-concerten KRO-Orkest KRO-Orkest KRO- Sy mphonie- orkest KRO-Symphonie- orkest Nieuwsberichten A.N.P. Gramofoonmuziek Lichte Muze KRO-Melodisten KRO-Melodisten KRO-Melodisten Godsdienstige Uitz. Bijbelsche Causerie KRO Lezingen Land- en tuinbouw causerie Orgelbespelingen Orgelspel KRO Diversen De KRO luchtlijn Bedrijfsreportage KRO Radiotooneel KRO 8.00 10.00 4.15 5.15 3.05 5.00 6.00 2.00 9.40 10.45 8.10 9.10 7.15 7.35

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 11