Het Agrarische vraagstuk
in Amerika
Binnenland
De hooge
graanprijzen
Heeft Amerika weer hoop
Omelet van 5000
eieren
Felle brand te Amsterdam
De teruggave van
ondermelk
Is een koerswijziging
mogelijk
Zooals bekend mag worden geacht hebben
Eedert medio 1936 de graanprijzen een vrij-
Svel onafgebroken stijging vertoond, waarbij
gich, wat het binnenland betreft, nog de
prijsstijgende invloed van de depreciatie
heeft gevoegd.
Thans bevinden wij ons met de graanprij
zen op een sedert den aanvang van de cri-
6is ongekend hoog peil. Waar de voorraad
positie dezer producten aanmerkelijk is ver
beterd, is daarenboven een zeker optimis
me ten aanzien van het behoud van het
huidige prijsniveau niet ongemotiveerd.
Van groot belang voor den Ne-
derlandschen Landbouw In
de toekomst eigen verbouw zon
der Regeeringshulp,
Voor den Nederlandsche Landbouw noemt
'de N. Rott. Crt. deze ontwikkeling natuur
lijk van het grootste belang.
Onder invloed van de crisis had de ver
houw van graan zich hier te lande aanzien
lijk uitgebreid. Echter lagen de prijzen, wel
ke voor het Nederlandsche product moesten
Worden verkregen om de productiekosten
goed te maken, steeds aanmerkelijk boven
den prijs, waarvoor de andere, groote pro
ductiecentra hetzelfde artikel wilden aanbie
den. Dat de wereldmarktprijzen thans het
niveau van de noodzakelijke productiekosten
in ons land naderen, is een verheugend ver
schijnsel, omdat het uitzichten biedt op een
.Wellicht in de toekomst zonder regeerings
hulp mogelijken eigen verbouw van graan.
Hoewel het prijsverloop ons te dien aanzien
jeen flink stuk in de goede richting heeft
gebracht, kan helaas nog niet worden ge
zegd, dat de Nederlandsche producenten
thans reeds zonder steun aan de vrije con-
turrentie op de wereldmarkt kunnen wor-
iflen blootgesteld.
Iets anders is dat de „hausse" in granen
mogelijkheden heeft geboden om den tot
jdusverre verleenden overheidssteun belang
rijk in te krimpen; o.a. door de opheffing
.van de betaling van een bijslag aan de ver
bouwing van gerst en de verlaging van de
denaturatie-vergoeding op de hier te lande
Verbouwde rogge, kort na de depreciatie.
De thans vervallen bijdragen
slechts een onderdeel van den
totalen steun
Nu" waren de thans vervallen steunbijsla
gen uit het Landbouwcrisisfonds slechts een
onderdeel van den totalen steun, welke aan
de verbouwers van rogge en gerst werd ver
leend Het hoofdbestanddeel van dezen steun
Werd immers gevormd door de monopolie-
HOE AMERIKA ZUN BEHOEFTE
AAN VLEESCH DEKT. IN DE
SLACHTHUIZEN VAN CHICAGO.
IV.
Steeds verder naar het westen gaat onze
Ifochk Onafzienbare maisvelden en uitge
strekte weiden glijden aan ons oog voorbij.
De Canadeesche steden Parijs en Londen
de laatste aan de Theems gelegen! liggen
reeds ver achter ons. In de Amerikaansche
automobielstad Detroit zijn wij weer op
Amerikaansche bodem. De bezichtiging van
de Fordfabrieken en de ónrustige fabrieks
stad, waar 90 van de Amerikaansche au
tomobielen vervaardigd wordt, vormt een
kort intermezzo en dan gaat het verder in
groote sprongen door den staat Michigan
naar de groote metropool aan het zuidelijk
uiteinde van het Michiganmeer, het be
roemde, maar ook beruchte Chicago. De
gangsterbenden, wier daden het meest ge
liefde onderwerp van de revolverpers en de
sensatiefilm vormen, interessceren ons ech
ter niet. Wij willen op de veemarkten en in
de enorme slachthuizen van de stad bijzon
derheden te weten komen over de produc
ten van een van de meest belangrijke takken
yan den Amerikaanschen landbouw.
Waar het slachtvee samenstroomt.
In de Vereenigde Staten valt de veeteelt
.voor een aanzienlijk deel met den bouw van
mais samen. Rond de helft van de voeding,
die aan huisdieren gegeven wordt, bestaat
uit mais. Als maiszöne beschouwt men het
gebied, dat zich ten zuiden van Chicago
over een lengte van rond 1500 km. in oost-
westelijke richting uitstrekt en zich naar het
zuiden over een afstand van gemiddeld 500
km. uitbreidt. Maar ook ver buiten deze
zóne is de verbouw van mais een zeer be
langrijke bedrijfstak van den Amerikaan
schen landbouw. Bij het rundvee vindt men
een scherpe scheiding tusschen melk - en
slachtvee. Terwijl in het oosten, in de nabij
heid van de groote verbruikscentra, het
melkvee overheerscht, neemt verder naar
het westen het slachtvee voortdurend aa.n
winst, welke bij invoer van granen wordt
geheven. Deze invoerheffing van 2 per 100
kg. veroorzaakt automatisch een prijsstij
ging voor het binnenlandsche product, maar
levert daarnaast de middelen op, waaruit
de steun aan den landbouw wordt betaald.
Niet alleen de steun aan den verbouw van
graan, maar ook een zeer groot deel van de
uitgaven op ander gebied ingevolge de
landbouwcrisismaatregelen, moet uit de op
brengst der graanheffingen worden bekos
tigd. Voor het Landbouwcrisisfonds is deze
heffing dan ook de belangrijkste bron van
inkomsten.
Aangezien behalve ten aanzien van den
graansteun op ander gebied, slechts weinig
inkrimping van de verleening van steun uit
het Landbouwcrisisfonds mogelijk is geble
ken, verklaart dat de reden, waarom de re
geering deze heffing zoo hardnekkig wil
handhaven, ondanks de omstandigheden,
welke daartegen pleiten en ondanks de vele
stemmen, welke voor een verlaging, respec
tievelijk afschaffing, zijn opgegaan.
Deze situatie mag niet worden
aanvaardl
Hoewel wij de moeilijkheden, waarvoor de
regeering in dit opzicht staat, volkomen be
grijpen, meenen wij niet, dat daarom de si
tuatie moet worden aanvaard, zooals zij is,
meent het blad. En wel omdat wij dan nooit
van den zwaren invoermaatregel zullen
worden verlost, zoolang er nog takken van
landbouwbedrijf zijn, waaraan een geldelij
ke steun moet worden verleend. Dit besef
fende, rijst bij ons opnieuw de vraag, of voor
de inkomsten van het Landbouwcrisisfonds
niet naar een breedere basis moet worden ge
zocht, terwijl nu slechts enkele producten,
die zich daar toevallig voor leenen, worden
belast. Met het instandhouden van onzen
landbouw zijn de belangen van onze geheele
bevolking gemoeid. Derhalve is het minder
juist, indien de uit de maatregtlen voort
spruitende moeilijkheden slechts door beperk
te groepen onzer bevolking worden gedragen.
De vroeger betaalde bijslag uit het Land
bouwcrisisfonds was immers voor de ver
bouwers van rogge en gerst, die deze pro
ducten in het eigen bedrijf als veevoeder ge
bruiken, een welkome ruggesteun. In een
dergelijk gemengd bedrijf vooral op de
zandgronden is men, wat de resultaten
betreft, afhankelijk van den prijs, welke voor
de veeteeltproducten kan worden verkregen.
De lage opbrengst van de veeteeltproducten
werd daarom voor een deel goedgemaakt
door den bijslag op de voedergranen. Dezen
ruggesteun zal men daar dus nu moeten
missen.
Hierbij komt nog, dat de gestegen
graanprijzen door de ongewijzigde
monopolieheffingen een zwaren druk
uitoefenen op het veehoudersbedrijf,
waar voedergranen als grondstof
moeten worden bijgekocht.
In veehouderskringen wordt dan ook ern
stig geklaagd, omdat de prijs van de melk
met den daarop betaalden steun niet op
weegt tegen de verhoogde kosten. Hetzelfde
geldt voor de varkens en pluimveehouderij.
De moeilijkheden, welke deze landbouwers
ondervinden, worden weerspiegeld door de
klachten in graanhandelskringen over slech
te betaling van de door hen geleverde voe
derartikelen.
De steun, welken de rogge- en gerstver
bouwers ontvangen, wordt nu dus uitsluitend
gevonden in de prijsverhoogende werking
van de monopoliewinst.
De bijzondere V.P-B. correspondent
is van het Noorden steeds verder
naar het Westen gegaan en vertelt
qaozeq uftz hba leiTVrc epiatA jip trf
aan Chicago; waar hij een kijkje
nam op de veemarkten in de slacht
huizen.
beteekenis toe. Het fokken van een deel van
het slachtvee in het bijzonder voor zoo
ver dit tot het Hereford-ras behoort vindt
plaats ten westen van de maiszöne op de
„Groote Vlakten". Uit deze fokgebieden, waar
het melken van de koeien geheel onbekend
is, gaan de halfvolwassen dieren naar de
maiszöne, om hier in zoo kort mogelijken
tijd voor de markt gereed gemaakt te wor
den. Op de groote veemarkten, waaronder
Chicago de eerste plaats inneemt, stroomen
de slachtrijpe dieren samen, om na de ver
werking in de slachterijen van de enorme
slachthuisconcerns over het geheele conti
nent verdeeld te worden. Bij de varkens is
het al net eender als bij het rundvee, met
dien verstande, dat het fokken hier in nog
veel sterkere mate dan bij het rundvee mét
de maiszöne samenvalt. Wij hebben hier met
een regionale arbeidsverdeeling te doen, die
in haar soort wel eenig ter wereld is. De
plaats van het verbruik, laat ons aannemen
New York of Boston, is wellicht 2 a 3000 km.
verwijderd van de weide, waarop het kalf
aan de zijde van de moeder de eerste spron
gen maakte. Daartusschen ligt een lange weg
van het dier: via het mesten op een mais-
farm naar het slachthuis en van daar als
eindproduct in een modernen koelwagen via
den slagerswinkel naar den consument.
Slechts de hooge ontwikkeling van de tech-'
niek, en het verkeerswezen maken een der-
Voorkeur verdiende een verla
ging van de monopolieheffingen.
In verband met de stijging van de graan
prijzen had een verlaging van de monopolie
heffingen de voorkeur verdiend, omdat ook
daardoor kan worden 'bereikt, dat niet meer
voor het binnenlandsche product wordt ver
kregen dan volgens de richtprijzen was ge
garandeerd. In dat geval zou het echter
noodzakelijk worden, nog eenigen graan
steun uit het Landbouwcrisisfonds te beta
len, omdat door een lagere monopoliewinst
een geringere prijsverhoogende werking
wordt uitgeoefend op het binnenlandsche
product.
Het bovenstaande pleit ongetwijfeld voor
een koerswijziging; immers, hierdoor zou
een meer evenredige verdeeling van de las
ten der overheidszorg voor den landbouw
worden bereikt.
Bij het neerlaten van de hefboomen van de
brug over het Noordhollandsch Kanaal, na
bij het Kraaienplein te Amsterdam, trachtte
de bestuurder van een vrachtauto, welke ge
laden was met eieren, nog juist te passee-
ren.
De chauffeur, afkomstig uit Woudenberg,
had alle aandacht gevestigd op den afsluit
boom aan de overzijde, toen de eerste hef
boom met een zwaren slag op de kisten met
eieren terecht kwam.
5000 Eieren, ter waarde van ongeveer
f 150.werden vernield.
De schade aan den hefboom, welke zoo
werd ontwricht, dat hij geen dienst meer kon
doen, is eveneens aanzienlijk.
Een Kamerbewoner bijtijds ge
red door een voorbijganger.
Een korte, doch felle brand heeft gistermid
dag om te ongeveer drie uur groote schade
aangericht op de derde verdieping van per
ceel Prinsengracht 642 te Amsterdam. Deze
étage is verhuurd aan de weduwe Dieck-
man, een kamerverhuurster, wier kostgan
ger, de 51-jarige diamantzager J. A. Wit-
braad, in de achterkamer bezig was met
het koken van boonen op een petroleumtoe-
stel. Waarschijnlijk door een ondoordachte
beweging van den man is dit toestel op den
vloer gevallen, met het noodlottig gevolg,
dat de wegstroomende petroleum vlamvatte.
In een oogwenk stond de geheele achterka
mer in lichterlaaie, waarna de vlammen
mede de voorkamer aantastten en zoowel
voor als achter door de gesprongen ruiten
uitsloegen. De bewoner was door het gebeur
de zoo geschrokken, dat hij een zenuwtoeval
kreeg en waarschijnlijk zou het voor hem
leelijk zijn afgeloopen, als niet een voorbij
ganger, de heer G. Kamphorst, die, toen hij
de rookverschijnselen waarnam, zich onmid
dellijk naar boven had begeven, het slacht
offer naar buiten had gebracht, waar de man
die reeds brandwonden aan de linkerknie
had, in het aangrenzend kantoor van de fa.
P. Tadema werd binnengedragen, in af
wachting van de komst van een ambulance-
auto van den G.G. en G.D.
De dadelijk gewaarschuwde brandweer
was poedig ter plaatse, evenals de verster
king van het materiaal.
Onder leiding van Hoofdbrandmeester
Schuitmaker werden de vlammen met drie
stralen aangetast, waarvan 1 over den lad-
gelijken afloop van het leven van den Here
fords tier mogelijk.
Op de veemarkt.
Vertellen wij thans van ons bezoek aan
de veemarkten van Chicago. Op een reus
achtig land worden duizenden dieren ten
verkoop in gedeelten bijeengedreven. Van
bruggen af, die boven de geheele markt loo-
pen, kan men zich een overzicht over het
ten verkoop aangebodene verschaffen. Tus
schen het vee ziet men de' opkoopers op
flinke paarden rondrijden. De verkoopers,
die dikwijls commissionairs zijn, trachten
het met hen over aankoopen eens te worden.
Daar de verwerking van het slachtvee in
handen van slechts enkele groote firma's
ligt, moeten de farmers op hun hoede zijn,
om niet als de zwakkeren en ongeorganiseer
den tegen den muur gedrukt te worden. Het
verkochte vee wordt naar de slachthuizen
gedreven en daar vindt het slachten en ver
werken van de dieren aan den loopenden
band plaats.
In het slachthuis.
Om ook een indruk van dit bloedige werk
te verkrijgen bezoeken wij de slachthuizen
van de Swift-maatschappij. Daar het aan
bod op de veemarkten tengevolge van de
droogte van de laatste jaren betrekkelijk
gering is, werken de slachthuizen niet op
volle capaciteit. In het slachthuis, dat wij
bezoeken, kunnen in een uur tijd alleen reeds
180 runderen, 750 varkens en 800 schapen
geslacht worden. Bij een arbeidstijd van 8
uren zijn dat 1440 runderen, 6000 varkens
en 6400 schapen per dag. Het geheele werk
van het dooden der dieren tot het verpak
ken van de talrijke nevenproducten vindt
aan den loopenden band plaats. Indien niet
het geloei van de angstige dieren, de bloed
lucht en de letterlijk in het bloed wadende
gestalten aan deze groote hallen een bijzon
der luguber aanzien gaven, zou er geen ver
schil met een automobielfabriek of een Ca-
lifornische fruitpakkerij bestaan. Wij leeren
in de slachthuizen van Chicago een inrich
ting kennen, die typisch voor de productie
van Noord-Amerika is. Het kleine bedrijf
zooals in ons geval het slagersbedrijf is
bijna geheel verdwenen. Daarvoor in de
plaats zijn machtige fabrieken en groote
concerns gekomen, die de sociale structuur
van den grond af veranderd hebben.
Interessant is de vaststelling, dat in de
laatste tien jaren de veemarkt van Chicago
tegenover de markten en slachthuizen van
provinciesteden zooals Kansas City en
Omaha iets aan beteekenis verloren heeft.
Principieel is daardoor in den toestand ech
ter geen verandering gekomen, want ook in
deze provinciesteden heeft men te doen met
reusachtige slachterijen, die door dezelfde
groote concerns worden beheerscht en waar
tegen de kleine slager onmogelijk in staat is
te concurreeren.
Rapport van de commissie van
onderzoek.
Uit het officieel orgaan van den Algemee-
nen Nederlandschen Zuivelbond nemen wij
de conclusies over, waartoe de commissie
van onderzoek inzake regeling van de terug
gave van ondermelk in haar rapport is ge
komen:
De commissie is van oordeel, dat niet aan
een ambtelijke instantie kan worden overge
laten dwingend voor te schrijven, dat een
bepaald percentage ondermelk door de melk-
leveranciers moet worden teruggenomen. In
verband met de zeer uiteenloopende ge
bruiksmogelijkheid op de boerderij moet aan
den individueelen veehouder ter beoordee-
ling worden overgelaten, of hij met voordeel
meer ondermelk zal kunnen gebruiken.
Een automatisch systeem van on
dermei k-teruggave bestaat reeds van
nature, doch zal eerst volmaakt kun
nen zijn, wanneer iedere veehouder
deskundig genoeg is, op het gebied
der veevoedermg de noodige bereke
ningen uit te voeren. Om hierin ver
betering te brengen, is voorlichting
en propaganda op dit gebied nood
zakelijk.
Volgens de commissie verdient het aan
beveling publicaties van de veevoederbu-
reaux over het gebruik van ondermelk op
de boerderij in den vorm van overdrukken
in de melkgeldzakjes bij te sluiten. De druk
kosten zouden uit het landbouwcrisisfonds
dienen te worden vergoed.
Voorgestelde regeling.
De commissie geeft de volgende regeling in
overweging; voor die fabrieken, waar alle
ondermelk gratis naar de boerderij terug
gaat, of de op producten te verwerken on
dermelk door de fabriek teruggekocht wordt,
behoeven geen maatregelen te worden ge
nomen, aangezien hier reeds een maximale
hoeveelheid ondermelk teruggaat, dan wel
der; één binnendoor en één aan den achter
kant over een plat geleid werd. In minder
dan tien minuten moest het vuur den strijd
met het natte element opgeven, hetgeen niet
wegnam, dat ook het trappenhuis naar de
vliering reeds door de vlammen was aange
tast. De voor- en ahterakmer zijn geheel uit
gebrand, de tweede verdieping liep water
schade op.
Een talrijk publiek heeft van de overzijde
der Prinsengracht en van de brug der Vij
zelgracht het blusschingswerk gadegeslagen.
Bijfrankeering door de
Post
Waardeering bij het publiek.
Sedert eenigen tijd heeft de P.T.T. bij
wijze van proef een maatregel toegepast,
welke blijkt bij het publiek in den smaak
te vallen.
Als algemeene regel in het internationale
postverkeer geldt, dat alle stukken volledig
moetien zijn gefrankeerd. Ongefrankeerde of
ontoereikend gefrankeerde brieven en brief
kaarten voor of van het buitenland worden
derhalve met port belast, en wel tot een be
drag gelijk aan tweemaal het ontbrekende,
hetgeen bovendien vertraging in de uitrei
king mede kan brengen.
In de meeste zoo niet alle gevallen
zal het echter wel niet de bedoeling van de
afzenders zijn om geadresseerden kosten en
ongerief te bezorgen.
Uitgaande van die gedachte plakt het
postkantoor van afzending op voor het bui
tenland bestemde correspondentie eventueel
het onbrekende port zelf bij en zendt aan
den afzender een dienstkaart met verzoek
deze aan het postkantoor terug te zenden,
na daarop het ontbrekend port in postze
gels te hebben verantwoord.
Bij dezen maatregel wordt dus op de
rechtschapenheid van het publiek vertrouwd
en hierin is men niet beschaamd.
In één maand is wegens onvoldoende ge
frankeerde stukken door den postdienst voor
een bedrag van f 178.90 bijgcfrankeerd, waar
van weer terugontvangen werd f 178.045,
terwijl het totaal aantal stukken en dus ook
het aantal uitgezonden dienstkaaren 2766
beliep.
In één maand dus bijna 3000 gevallen van
onvoldoende frankeering van buitenlandsche
correspondentie.
Deze omvang van de slordigheid is op
zichzelf minder fraai, maar de oprechte
dank van de delinquenten in de vriende
lijkste termen, en de over het algemeen
prompte terugbetaling maakt weer veel
goed.
Kleine diensten onderhouden de vriend
schap.
DE STURMER EN PRINS BERNHARD.
Het derde Januari-nummer van de „Stür-
merbrengt op zijn illustratiepagina een tee-
kening, waarop iemand, die kennelijk Prins
Bernhard moet voorstellen, een kaas in
oogenschouw neemt, die door een Hollandsch
boerinnetje op tafel is gezet. Op de kaas is
een groot. Davidsschild geteekend, terwijl
zich voorts op de kaas een bordje bevindt
met het. opschrift: „Kosjer, Hollandsche
kaas". ormen kruipen aan alle kanten uit
de kaas
Waarschijnlijk zinspelend op het z.g. vlag-
incident, luidt het onderschrift: „Eet sma
kelijk! In Holland moet men veel verdragen.
Daartoe behoort een sterke maag"..«
SANEERING MISLUKT IN BAKSTEEN
INDUSTRIE.
Mr. Steenberghe treedt af als
voorzitter van den Baksteen
bond.
Naar wij vernemien, heeft de Baksteen-
bond besloten geen verdere pogingen te doen
tot verbindendverklaring van de onderne
mersovereenkomst in de baksteenindustrie.
Oud-minister Steenberghe is. in verband
hiermee, afgetreden als yoorzitter.
de ondermelk-teruggave reeds op financieele
basis is gesteld.
Alleen voor die fabrieken, die de
volle melk betalen en waarbij der
halve de ondermelk het eigendom
van de fabriek is, dienen, wanneer
daartoe aanleiding bestaat, maatre
gelen te worden genomen. Deze maat
regelen zouden hierin kunnen be
staan, dat bedoelde categorie van fa
brieken verplicht zou kunnen wor
den, tegen een door de N.Z.C. vast te
stellen maximum-prijs ondermelk
aan de leveranciers af te geven tot
een voor de fabriek beperkt kwan
tum van ten hoogste 25 pet der ge
leverde hoeveelheid volle melk, on
der aftrek van de hoeveelheid in con
sumptie gebrachte melk.
Zoolang het onderling*prijsverschil bij ver
werking op de verschillende producten (kaas,
melkpoeder en ev. condens) 0.2 cent of min
der is, wordt één gemiddelde ondermelkprijs
vastgesteld. Is het prijsverschil grooter dan
0.2 cent, dan geldt de hoogste ondermclkprijs
als basis voor de teruggave voor die fabrie
ken, die meer dan één der genoemde produc
ten maken.
Het toekennen van een premie op het ge
bruik van ondermelk op de boerderij ver
dient, naar het oordeel der commissie, geen
aanbeveling.
Heit doel van de regelingen inzake de te
ruglevering van ondermelk was de fabriek
matige productie te beperken van die pro
ducten waarin ondermelk is verwerkt en wel
in het bijzonder van de kaas. De opdracht
voor de commissie was om tot een systeem
te komen waardoor de* fabriek automatisch
meer ondenmelk naar de boerderij zou te
rugzenden.
Uit het bovenstaande blijkt nu dus dat
de commissie van meening is dat aan de
opgave het beste kan worden voldaan door
te adviseeren de boeren geheel vrij te lalen
in het bepalen van de hoeevelheid onder
melk die door het bedrijf kan worden terug
genomen.
Inderdaad zal dit voor het bedrijf tot
steun waarvan tenslotte de maatregelen wor
den genomen het meest oeconomische
systeem zijn.
Aanrijding met doodelijken
afloop
Gisteravond omstreeks 8 uur is op den
rijksweg te Oegstgeest ter hoogte „De Drie
Witte Palen" een ernstig ongeluk geschied.
Dr. J. H. uit IJmuiden reed hier met zijn
auto, toen plotseling de vijftienjarige J. C.
K. uit Oegstgeest den weg overstak. Volgens
ooggetuigen zou de jongeman tusschen twee
auto's hebben willen oversteken. Hij werd
door de auto gegrepen en met zulk een
kracht tegen den weg gesmakt, dat hij met
een schedelbreuk bleef liggen. In zeer ern-
stigen toestand is het slachtoffer naar het
academisch ziekenhuis te Leiden overge
bracht, waar hij kort na aankomst is over
leden.
Auto's geslipt op den
Haarlemmerweg
Oude man in een sloot geduwd.
Tegen zessen zijn gisterenavond, tengevol
ge van het glibberige wegdek, op den Haar
lemmerweg bij het Kruithuis te Amsterdam
twee auto's tegen elkander gebotst. Een der
wagens beide werden ernstig beschadigd
schoof naar rechts en raakte, voor hij ge
deeltelijk in een sloot terecht kwam, efen 74-
jarigen wielrijder die omver gereden werd,
waarna hij door den schok van de auto in
de sloot werd geduwd.
Ofschoon de oude man spoedig op het dro
ge was gebracht, bleek hij er vrij ernstig aan
toe te zijn. Behalve een gebroken arm heeft
hij waarschijnlijk inwendige kneuzingen op-
geloopen. Een ambulance-auto van den ge
neeskundigen dienst heeft hem naar het Ju-
liana-ziekenhuis vervoerd.
SCHIPHOL IN DEN MIST.
„Ibis" is op De Kooi geland.
Het slechte weer regen, gepaard gaande
met vrij zwanen mist heeft tot gevolg ge
had, dat gistermorgen geen der venkeers-
machines op Schiphol heeft kunnien lan
den.
De uit Londen vertrokken machine, de
nieuwe Douglas D.C. III, de „Ibis", die be
stuurd werd door den gezagvoerder Scholte,
heeft een landing gemaakt op het vliegveld
De Kooi bij Den Helder.
Het voornemen was. van daar verder door
te vliegen naar Scandinavië, in welk ver
band van Schiphol een extra machine met
voor het Noorden bestemde passagiers naar
De Kooi is vertrokken, ten einde dezen ge
legenheid te geven in de „Ibis" over te stap
pen.
KIND DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Gisternamiddag is op den hoek van de
Pluvierstraat en de Breezandstraat te Den
Haag te ongeveer half vijf een vierjarig
jongetje, IC. van R., wonende in laatstge
noemde straat, door een vrachtauto, welke
bestuurd werd door den 27-jarigen H. L. B.
uit de Fultonstraat bij het achteruit rijden
overreden. Het knaapje, dat zich onver
wachts op den rijweg had begeven, werd
in deerniswekkenden toestand opgenomen
en door den G.G.D. naar het Roode ICruis-
ziekenhuis vervoerd, alwaar het kort na
aankomst is overleden.
Hoe kleiner u den hoek naar links
maakt, hoe grooter het ongeluk,
dat erin past.('t Is veel minder
tijdroovend om in alle bochten
altijd rechts te houden).
De graanprijzen vertoonden in
1936 een vrijwel onafgebroken
stijging Optimisme ten aan
zien van het huidige prijsniveau
niet ongemotiveerd.