In dezen GRIEP-tijd San Francisco I A I staat Gif' èlkoogenblik aan besmetting bloot. Neem daarom eiken avond een 'AKKERTJE'! Daarmede voorkomt Gij dat de infectie doorzet, want 'AKKERTJES zijn échte GRIEP-bestrijders, die een GRIEP in weinige dagen verdryvent Uil de Filmwereld Dc vliegende cowboys van Texas Rheumaffek? akkers Kloosterbalsem Kou gevat op de luchtpijpen? AKKER 's verstèrkte ABDIJSIROOP Theater Royal pjgiujU.wvJMj J.HUr»-/-PIWW Een film, welke ons de grootste natuur ramp voor oogen brengt, welke ooit de nieuwe wereld trof 3 l ,'K Een Goldwyn-Mayer product, on der regie van W. S. van Dijke, met Clark Gable en Jeanette MacDonald in de hoofdrollen. Het is Oudejaarsavond 1905; het jaar 1906 Staat voor de deur in het rommelige en pit toreske havenkwartier van San Francisco, bekend onder den naam van „Barbary Coast", kortweg ook „De Coast". In de nacht club „Het Paradijs", eigendom van Blackie Norton (Clark Gable), wordt het Oudejaar uitgeluid met alle uitbundige en ruwe pret, die San Francisco aan het begin van deze eeuw kenmerkte. Middenin de feestvreugde stapt eensklaps een bekoorlijk jong meisje het speelhol binnen en vraagt Blackie om een baan als soubrette. Zij is Mary Blake (Jeanette MacDonald), de dochter van een dorpsdominee. Op zoek naar een aanstelling bij de Opera kwam zij zes weken te voren in San Francisco, maar slaagde er niet in, tot de Directie toegelaten te worden. Het kleine hotelletje, waar zij woonde, een van de vele brandgevaarlijke krotten aan de „Barbary Coast", is zoo juist door brand verwoest en zij voelt zich dakloos en alleen in een stad, die bekend staat als de ergste en meest im- moreele ter wereld. Blackie laat Mary voor zich zingen en biedt haar terstond een baan aan als sou brette in zijn lokaal. Hij probeert ook haar het hof te maken en kan niet begrijpen, waarom zij zijn pogingen tot toenadering af wijst. Nimmer heeft hij een zoo lief en on gekunsteld meisje als Mary ontmoet; en hij geeft toe, dat hij haar type niet kent. Niet temin geeft hij haar een contract voor twee jaar in „het Paradijs". Tim Mullin (Spencer Tracy), is de geeste lijke leider van een zendingslokaal aan de „Coast". Blackie en Tim zijn samen als vrien den aan de „Coast" opgegroeid; en hoewel hun levenswegen in welhaast tegengestelde richting uiteengeloopen zijn, bleven zij goe de vrienden. Een groep van Blackie's collega's komt hem vragen, zich candidaat te laten stellen voor den gemeenteraad tegenover de rijke huiseigenaars van San Francisco, die de ou de brandgevaarlijke huizen aan de „Barbary Coast" in stand willen doen houden of her bouwen. Tim dringt er bij Blackie op aan, dit aanbod aan te nemen en na het noodige tegenstribbelen gaat Blackie er tenslotte mee accoord om in de politiek te gaan. Mary is intusschen met Tim bevriend geraakt en hij waarschuwt haar er voor, dat Blackie een vreemde combinatie van goed en kwaad is en dat hij genadeloos is tegenover mannen en zonder scrupules tegenover vrouwen. Dan hoort op een avond Jack Burley (Jack Holt), een van de geldmenschen van de Opera en huiseigenaar van de „Barbary Coast". Mary in „Het Paradijs" zingen. Hij biedt, haar de lang verwachte kans aan de Opera aan, maar Mary blijft loyaal tegen over Blackie en weigert Berleys' aanbod. Burley keert zich dan tegen Blackie en dreigt hem voor het geval hij in de politiek gaat. Zoowel door Mary's contract als door dit tweede conflict over het al dan niet in oorspronkelijken staat herbouwen van de „Coast", worden Blaokie en Burley onver zoenlijke vijanden. Intusschen zijn Mary en Blackie op-elkaar verliefd geworden. Als Vader Tim dit hoort, overtuigt hij Mary, dat zij dan toch maar San Francisco 1906: na de eerste vernielende aardschok loopt de bevolking verwilderd de straat op. liever Burley's aanbod voor de Opera moet aannemen. Op den avond van haar debuut aldaar verschijnt Blackie met een deurwaar- dersexploit, om de voorstelling wegens con tractbreuk te verhinderen, maar als hij zijn geliefde Mary eenmaal heeft hooren zingen in deze omgeving, verandert hij zijn beslis sing en zoekt haar na afloop in de kleed kamer op. Mary vertelt hem, dat Burley haar wil trouwen, maar het is duidelijk, dat haar lief de uitgaat naar Blackie. En nu is Blackies besluit genomen; hij wil haar huwen en haar de grootste ster van de „Barbary Coast" maken. Maar juist als Mary in een zeer gewaagd costuum „op" zal gaan, verschijnt Vader Tim ten tooneele en protesteert. Blackie wordt driftig om deze inmenging in zijn zaken en gee(t hem een kaakslag. Verschrikt en ont steld over Blackie's bruutheid, verlaat zij de dancing met Vader Tim. Zij wordt opera ster en niet lang daarna maken de kranten haar verloving met Burley bekend. De dingen staan slecht voor Blackie. Hij steekt zwaar in de schuld en heeft alles op één kaart gezet: de tienduizend dollar-prijs voor het beste shownummer op het aloude jaarlijksche „kippenbal". Politieke invloed van Burley is oorzaak, dat op Blackie's dan cing een razzia gehouden wordt, waarbij alle employé's gearresteerd worden. Mary en Burley bezoeken samen het „kip penbal", waar Mary verneemt, hoe Burley tegen Blackie geïntrigeerd heeft. Als dan niemand van „Het Paradijs" zich voor de show aanmeldt, betreedt Mary het podium, zingt „San Francisco" en wint den prijs, welke Blackie, die dit van een vriendin ver nomen heeft, hartstochtelijk afwijst. Mary wil juist schreiend de zaal verlaten als de eerste aardschok van de ver schrikkelijkste aardbeving, welke ooit de we reld geteisterd heeft, gevoeld wordt. Blackie is half bedolven onder het puin en als hij zich met veel moeite bevrijd heeft, zoekt hij koortsachtig naar Mary. Door de ruïnes do lend, terwijl een tweede schok de verschrik king ten top voert, en tot overmaat van ramp het vuur uitbreekt in de brandbare huizen, terwijl de gebroken waterleidingen Ook in het Wilde Westen dreigt de machine het -paard te ver dringen. In Texas vond onlangs een drukbezochte protestverga dering van cowboys plaats, waarin men zich kantte tegen de „vliegende cowboyswaar door een groot aantal herders werkloos gemaakt werd. (Van een V.D;-mede werker). Wat zou de goede oude Buffalo Bill wel gezegd hebben, wanneer men hem voorspeld had, dat zijn collega's in het jaar 1937 niet meer op den rug van een paard over de prairie zouden snellen, maar door de lucht zouden zweven om van een vliegtuig uit hun geweldige kudden te bewaken. De wild- westromantiek heeft haar laatste toevlucht gevonden in de studio's van Hollywood, waar Tom Mix nog duizelingwekkende prestaties te paard verricht. Boven de prai ries van Arizona ronken echter de motoren en de kunstruiters van vroeger zijn kunst- vlieger geworden, die van een hoogte van Spencer Tracy in de rol van den Ierschen priester met Jeanette Macdonald als Mary in „San Francisco". geen hulp verschaffen, vindt Blackie tus- schen de onnoemelijke ruïnes van wat eens een wereldstad was, Burley: dood! Vader Tim is intusschen temidden der ver warring voortgegaan met het verrichten van zijn hoogste plicht der menschlievendheid. Blackie, de wanhoop ten prooi, vindt Vader Tim, die hem, alles vergevend, de hand schudt en hem kan vertellen, dat ook Mary wonderbaarlijk gered is. Dan zinkt de eens zoo godslasterlijke Blackie op zijn knieën om God te danken, tot Wien hii nooit te voren gebeden heeft. Met Mary eri Vader Tim en' de overige overlevenden van de groote aard beving in 1906, trekken zij over puinhoopen en brandstapels, om tezamen een nieuw en beter San Francisco te stichten op de ruines van het oude. Het verschrikkelijke gebeuren is van 1906 weer actueel geworden, daar Metro-Goldwyn- Mayer de aardbeving als hoofdmotief ge bruikte in haar film „San Francisco". De regisseur van deze film, waarin Clark Gable, Jeanette McDonald en Spencer Tracy de hoofdrollen vervullen, is Woody S. van Dyke, en deze heeft de aardbeving op verrassend natuurgetrouwe wijze geënsceneerd, zoodat dertig jaar later het vreeselijke drama zich opnieuw voor ons afspeelt in al zijn demo nische kracht. Laat U niet kwellen door rheumatische pijnen, die U oud maken vóór Uw tijd. laat U toch wrijven met den geneeskrach- tigen Kloosterbalsem die ze snel verdrijft. dringt tot diep in de weefsels doorl De liohte noot in „San Francisco": de charme van de oude revues en de wel haast vergeten „schlagers" van dertig jaar geleden. vijftig meter koppige dieren tot rede weten te brengen. Maar deze koene cowboy-vliegers, die een nieuw cachet geven aan de prairie, hebben een ernstige crisis in Nieuw-Mexico, Arizona en Texas veroorzaakt. Zij kunnen in één uur vier keer om een weideplaats vliegen, waarvoor een herder te paard een dag noo- dig heeft. Een ranch met een kudde van 10 a 20000 dieren heeft op zijn hoogst twee vliegende cowboys noodig. Dit beteekent, dat duizenden cowboys werkloos worden en naar een beroep moeten omkijken, dat niet zoo nauw verwant is aan romantiek en avontuur. De vliegende cowboy cirkelt een paar keer per dag órif dë tfëiden. Dc onder hèfn rijdende cowboys, wier aantal door zijn aan wezigheid met vijfenzeventig procent ver minderd is, werpt hij pakjes toe, die zijn opdrachten bevatten. Bijvoorbeeld: „Achter heuvel zestien is een mustang afgedwaald. Zwart, met witten vlek tusschen de oogen. Terugdrijven naar de kudde." Of: „Achter struik op heuvel vier ligt een merrie op den 112213 DEN HELDER grond. Een veulen staat er onrustig bij. Ongeluk? Door slang gebeten? Onmiddellijk onderzoeken." Of: „Vijftig koeien waden door de X-rivier in zuid-westelijke richting. Den weg afsnijden en naar het noorden terugdrijven!" Niets ontsnapt aan de aandacht van den vliegenden cowboy. Hij heerscht vanuit zijn vliegtuig als een koning. Voor den veeteelt is deze instelling van groote beteekenis. De farmers hebben veel minder verliezen te boeken, tengevolge van afgedwaalde of ver ongelukte dieren. Maar de cowboys, die nog gehecht zijn aan hun paarden, verwenschen deze vernieuwing, welke tijd en ruimte zoo spelender wijze overwint, dat de ruiter er een slak tegen is. Tom Tarragan, de beroemdste vliegende cowboy van Texas, beweert, dat men van het vliegtuig uit zonder eenige hulp op aarde, de grootste kudden kan drijven, beter dan door tien cowboys te paard zou kunnen geschieden. Wil men een kudde in een be paalde richting hebben, dan vliegt men zoo laag mogelijk en onder zooveel mogelijk lawaai van de tegenovergestelde zijde op de dieren in, die dan in de gewenschte richting op de vlucht slaan. Toon Tarragan, de lieveling van alle mo derne meisjes in het Wilde Westen, die den breedgeranden hoed verruild heeft voor de pilotenkap, wedt voor elk bedrag, dat hij met zijn vliegtuig ieder dier in iedere om heining kan drijven. Winnetous erfgenamen graven heden ten dage niet meer den strijdbijl op. Zij zijn vreedzame imenschen geworden, die van het vreemdelingenverkeer profiteeren en die de reizigers tegen een vergoeding van vijf dol lar vergasten op hun oorlogsdansen. Toch speelde zich onlangs in Texas een voorval af, dat herinneringen opwekte aan Buffalo Bil I's dagen, en dat misschien heel ernstige gevolgen had kunnen hebben, wanneer met op den juisten tijd Tom Tarragan, de vlie gende cowboy, was komen opdagen. Aangezien dit jaar het tou risten verkeer wel wat te wenschien overliet, begaf zich een troep—trekkende Indianen in de omgeving van een farm, oorspronkelijk waarschijnlijk alleen met de bedoeling de aandacht te trekken. Toen men evenwel weigerde hun levensmiddelen te geven, werd hun hou ding dreigend. Het scheen wel, dat hun oude strijdlust ontwaakt was; zij maakten hun geweren in orde en wilden tot den aan val overgaan. Toen verscheen, op het juiste moment, Tom Tarragan. Op een hoogte van tien meter raasde hij boven de hoofden der Indian'en, die veronderstellend, dat men met bommen zou gooien, vlug aan den haal gingen. Maar al is Tom Tarragan nog zoo beroemd, zijn collega's te paard, die hun positie be dreigd zien, zijn hem niet bijster goed ge zind. Toch zal de protestvergadering der comboys te Texas evenmin iets aan het lot der ruiters kunnen veranderen als in dertijd de wanhopige gevechten der Indi anen tegen de blanke indringers. De gouverneur beloofde wel alles in het werk te zullen stelen, teneinde de positie der werklooze comboys te verzachten, maar de farmers denken er niet aan af te zien van den vliegenden cowboy, die zulke on schatbare diensten bewezen heeft. Te Hol* lywood heeft men reeds 'n ware cowboy invasie moeten constaleeren, hetgeen des te droeviger is, daar tegenwoordig de Wi-ld- Westfilmen niet al te zeer meer in treik zijn. Het lijkt er dus veel op, dat de helden van onze jeugd gedoemd zijn te verdwij nen. Ook de prairie wordt overwonnen door de machine! Die snijdende Noordenwind is oorzaak dat menschen met zwakke luchtpij pen dadelijk gaan hoesten. Past op, grijpt nog heden in, want ge staat meer dan anderen bloot aan een chronische bronchitis, die lang duurt Verzorg U daarom dadelijk met het voor U aangewezen middel, de nieuwe verstèrkte Abdijsiroop. Dat is een natuurlijk kruiden middel en werkt zacht en grondig op Uw aangedane slijmvliezen. Bovendien is in de nieuwe Abdijsiroop nu nog toegevoegd de krachtig hoest-bedwlngende stof codeïne, welke uiterst snel en verrassend Uw hoest verdrijft en Uw bronchitis tot staan brengt. Terecht noemt men thans Akker's Abdij siroop om zijn bijzondere samenstelling ,,'s Werelds béste Hoest-siroop", want de werking bij Hoest, Griep, Bronchitis, Asth- ma is werkelijk verbazing-wekkend, dat zult U bij de aanwending ondervinden, Verlaagde prijieni 75 ct., f 1.25, f 2-, f 3.50 p. flacoa 3 pCf. Nederlandsch-Indische conversie-leening 1937 Zooals in. onze advertentie-kolommen reeds is bekend gemaakt, zal worden overgegaan tot de uitgifte van een 3 pCt. Nederlandsch- Indische Conversie-Leening ten bedrage van f 150.000.000.tegen een koers van uitgifte, van 96pCt. De leening, welke is vrijgesteld van cou pon-belasting, heeft een looptijd van ten ftoogste 30 jaren. Te beginnen met het jaar 1938 wordt elk jaar op 1 Februari een aantal schuldbewijzen tot een bedrag van ten min ste f 5.000.000.—, bij loting aangewezen, a pari afgelost. Versterkte en algeheele aflossing kan te allen tijde plaats hebben. Van het bedrag ad f 150.000.000.is reeds f 55.838.200,geplaatst. De inschrijving kan geschieden tot Op Maandag 25 Januari 1937 van des voormid dags 9 tot des namiddags 4 uur bij de in de advertentie vermelde Bankinstellingen met recht van voorkeur voor houders van niet uitgelote, per 16 Februari aflosbaar gestelde schuldbewijzen der Nederlandsch-Indische leeningen 1930 en 1931. De betaling zal moeten geschieden op Dinsdag 16 Februari 1937, tegen in ont vangstneming van recepissen. „Oranje-Hein", een volksfilm van Herman Bouber, met muziek van Louis Davids. Wanneer het aap komt op het maken van een volksstuk, dan behooren Herman Bou ber en Louis Davids even onafscheidelijk bij, elkaar, als het zout hoort bij de radijs. Da vids maakt met z'n kittige expressieve mu ziek, dat aan den tekst van Bouber de juis te smaak wordt gegeven en het geheel is een volksgereoht, waarvan een elk, die zin heeft voor volkshumor in den besten zin van het woord smult en er nog wel meer van lust ook! Denkt u maar eens aan „de Jantjes", die stormenderhand geheel ons land verover den, haal u voor den geest het uitgesproken Amsterdapische Jordaanstuk „Bleeke Bet", met z'n vele mooie tafereeltjes en z'n popu laire wijsjes! En nu „Oranje Hein"! Hein is niet pas geboren; we kennen dezen Oranjeklant al van het tooneel en als stomme film. Maar als geluidsfilm is „Oran je-Hein nieuw. Oranje-Hein is een echte ronde Hoïland- sche kerel, die met zijn wijf Aaltje het le ven niet al te zwaar opneemt en meent, dat een mensch al rijk is, als hij zin heeft voor humor en goed lachen kan. Een visie cp het leven welke nog ,zoo gek niet is. Oranje-Hein kan heerlijk vertellen vam zijn „heldendaden" in Indië. Vooral als hij in vroolijke stemming geraakt, dan weet hij er weg mee en schiet duchtig .net spek. Hij galmt dan luidkeels zijn vaderland- sche liederen uit in het knusse huisje in de Jordaan. De Jordaan, dat schitterende stuk je Oud-Amsterdam met z'n trapgeveltjes en kelderwinkeltjes, met z'n bewoners en be woonsters vooral die zoo'n heerlijk grooten mond kunnen opzetten, maar altijd toch toonen het hart op de rechte plaats te heb ben. Oranje-Hein en Aaltje beleven zooveel avonturen, dat u zelf maar moet gaan zien en hooren, hoe ze het eraf brengen. Ze ge ven u met hun medespelenden een avond van echten Amsterdamschen volkshumor in een omgeving, welke iedere rechtgeaarde Vaderlander goed moet doen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8