In dezen GRIEP-tijd
San Francisco
I A
I
staat Gif' èlkoogenblik aan besmetting bloot.
Neem daarom eiken avond een 'AKKERTJE'!
Daarmede voorkomt Gij dat de infectie doorzet,
want 'AKKERTJES zijn échte GRIEP-bestrijders,
die een GRIEP in weinige dagen verdryvent
Uil de Filmwereld
Dc vliegende cowboys
van Texas
Rheumaffek?
akkers Kloosterbalsem
Kou gevat op
de luchtpijpen?
AKKER 's verstèrkte
ABDIJSIROOP
Theater Royal
pjgiujU.wvJMj J.HUr»-/-PIWW
Een film, welke ons de grootste natuur
ramp voor oogen brengt, welke ooit
de nieuwe wereld trof
3 l
,'K
Een Goldwyn-Mayer product, on
der regie van W. S. van Dijke,
met Clark Gable en Jeanette
MacDonald in de hoofdrollen.
Het is Oudejaarsavond 1905; het jaar 1906
Staat voor de deur in het rommelige en pit
toreske havenkwartier van San Francisco,
bekend onder den naam van „Barbary
Coast", kortweg ook „De Coast". In de nacht
club „Het Paradijs", eigendom van Blackie
Norton (Clark Gable), wordt het Oudejaar
uitgeluid met alle uitbundige en ruwe pret,
die San Francisco aan het begin van deze
eeuw kenmerkte. Middenin de feestvreugde
stapt eensklaps een bekoorlijk jong meisje
het speelhol binnen en vraagt Blackie om
een baan als soubrette. Zij is Mary Blake
(Jeanette MacDonald), de dochter van een
dorpsdominee. Op zoek naar een aanstelling
bij de Opera kwam zij zes weken te voren in
San Francisco, maar slaagde er niet in, tot
de Directie toegelaten te worden. Het kleine
hotelletje, waar zij woonde, een van de vele
brandgevaarlijke krotten aan de „Barbary
Coast", is zoo juist door brand verwoest en
zij voelt zich dakloos en alleen in een stad,
die bekend staat als de ergste en meest im-
moreele ter wereld.
Blackie laat Mary voor zich zingen en
biedt haar terstond een baan aan als sou
brette in zijn lokaal. Hij probeert ook haar
het hof te maken en kan niet begrijpen,
waarom zij zijn pogingen tot toenadering af
wijst. Nimmer heeft hij een zoo lief en on
gekunsteld meisje als Mary ontmoet; en hij
geeft toe, dat hij haar type niet kent. Niet
temin geeft hij haar een contract voor twee
jaar in „het Paradijs".
Tim Mullin (Spencer Tracy), is de geeste
lijke leider van een zendingslokaal aan de
„Coast". Blackie en Tim zijn samen als vrien
den aan de „Coast" opgegroeid; en hoewel
hun levenswegen in welhaast tegengestelde
richting uiteengeloopen zijn, bleven zij goe
de vrienden.
Een groep van Blackie's collega's komt
hem vragen, zich candidaat te laten stellen
voor den gemeenteraad tegenover de rijke
huiseigenaars van San Francisco, die de ou
de brandgevaarlijke huizen aan de „Barbary
Coast" in stand willen doen houden of her
bouwen. Tim dringt er bij Blackie op aan,
dit aanbod aan te nemen en na het noodige
tegenstribbelen gaat Blackie er tenslotte mee
accoord om in de politiek te gaan. Mary is
intusschen met Tim bevriend geraakt en hij
waarschuwt haar er voor, dat Blackie een
vreemde combinatie van goed en kwaad is
en dat hij genadeloos is tegenover mannen
en zonder scrupules tegenover vrouwen.
Dan hoort op een avond Jack Burley (Jack
Holt), een van de geldmenschen van de
Opera en huiseigenaar van de „Barbary
Coast". Mary in „Het Paradijs" zingen. Hij
biedt, haar de lang verwachte kans aan de
Opera aan, maar Mary blijft loyaal tegen
over Blackie en weigert Berleys' aanbod.
Burley keert zich dan tegen Blackie en
dreigt hem voor het geval hij in de politiek
gaat. Zoowel door Mary's contract als door
dit tweede conflict over het al dan niet in
oorspronkelijken staat herbouwen van de
„Coast", worden Blaokie en Burley onver
zoenlijke vijanden.
Intusschen zijn Mary en Blackie op-elkaar
verliefd geworden. Als Vader Tim dit hoort,
overtuigt hij Mary, dat zij dan toch maar
San Francisco 1906: na de eerste vernielende
aardschok loopt de bevolking verwilderd
de straat op.
liever Burley's aanbod voor de Opera moet
aannemen. Op den avond van haar debuut
aldaar verschijnt Blackie met een deurwaar-
dersexploit, om de voorstelling wegens con
tractbreuk te verhinderen, maar als hij zijn
geliefde Mary eenmaal heeft hooren zingen
in deze omgeving, verandert hij zijn beslis
sing en zoekt haar na afloop in de kleed
kamer op.
Mary vertelt hem, dat Burley haar wil
trouwen, maar het is duidelijk, dat haar lief
de uitgaat naar Blackie. En nu is Blackies
besluit genomen; hij wil haar huwen en
haar de grootste ster van de „Barbary Coast"
maken.
Maar juist als Mary in een zeer gewaagd
costuum „op" zal gaan, verschijnt Vader Tim
ten tooneele en protesteert. Blackie wordt
driftig om deze inmenging in zijn zaken en
gee(t hem een kaakslag. Verschrikt en ont
steld over Blackie's bruutheid, verlaat zij
de dancing met Vader Tim. Zij wordt opera
ster en niet lang daarna maken de kranten
haar verloving met Burley bekend.
De dingen staan slecht voor Blackie. Hij
steekt zwaar in de schuld en heeft alles op
één kaart gezet: de tienduizend dollar-prijs
voor het beste shownummer op het aloude
jaarlijksche „kippenbal". Politieke invloed
van Burley is oorzaak, dat op Blackie's dan
cing een razzia gehouden wordt, waarbij alle
employé's gearresteerd worden.
Mary en Burley bezoeken samen het „kip
penbal", waar Mary verneemt, hoe Burley
tegen Blackie geïntrigeerd heeft. Als dan
niemand van „Het Paradijs" zich voor de
show aanmeldt, betreedt Mary het podium,
zingt „San Francisco" en wint den prijs,
welke Blackie, die dit van een vriendin ver
nomen heeft, hartstochtelijk afwijst.
Mary wil juist schreiend de zaal verlaten
als de eerste aardschok van de ver
schrikkelijkste aardbeving, welke ooit de we
reld geteisterd heeft, gevoeld wordt. Blackie
is half bedolven onder het puin en als hij
zich met veel moeite bevrijd heeft, zoekt hij
koortsachtig naar Mary. Door de ruïnes do
lend, terwijl een tweede schok de verschrik
king ten top voert, en tot overmaat van
ramp het vuur uitbreekt in de brandbare
huizen, terwijl de gebroken waterleidingen
Ook in het Wilde Westen dreigt
de machine het -paard te ver
dringen. In Texas vond onlangs
een drukbezochte protestverga
dering van cowboys plaats,
waarin men zich kantte tegen
de „vliegende cowboyswaar
door een groot aantal herders
werkloos gemaakt werd.
(Van een V.D;-mede werker).
Wat zou de goede oude Buffalo Bill wel
gezegd hebben, wanneer men hem voorspeld
had, dat zijn collega's in het jaar 1937 niet
meer op den rug van een paard over de
prairie zouden snellen, maar door de lucht
zouden zweven om van een vliegtuig uit
hun geweldige kudden te bewaken. De wild-
westromantiek heeft haar laatste toevlucht
gevonden in de studio's van Hollywood,
waar Tom Mix nog duizelingwekkende
prestaties te paard verricht. Boven de prai
ries van Arizona ronken echter de motoren
en de kunstruiters van vroeger zijn kunst-
vlieger geworden, die van een hoogte van
Spencer Tracy in de rol van den Ierschen
priester met Jeanette Macdonald als Mary
in „San Francisco".
geen hulp verschaffen, vindt Blackie tus-
schen de onnoemelijke ruïnes van wat eens
een wereldstad was, Burley: dood!
Vader Tim is intusschen temidden der ver
warring voortgegaan met het verrichten van
zijn hoogste plicht der menschlievendheid.
Blackie, de wanhoop ten prooi, vindt Vader
Tim, die hem, alles vergevend, de hand
schudt en hem kan vertellen, dat ook Mary
wonderbaarlijk gered is. Dan zinkt de eens
zoo godslasterlijke Blackie op zijn knieën om
God te danken, tot Wien hii nooit te voren
gebeden heeft. Met Mary eri Vader Tim en'
de overige overlevenden van de groote aard
beving in 1906, trekken zij over puinhoopen
en brandstapels, om tezamen een nieuw en
beter San Francisco te stichten op de ruines
van het oude.
Het verschrikkelijke gebeuren is van 1906
weer actueel geworden, daar Metro-Goldwyn-
Mayer de aardbeving als hoofdmotief ge
bruikte in haar film „San Francisco". De
regisseur van deze film, waarin Clark Gable,
Jeanette McDonald en Spencer Tracy de
hoofdrollen vervullen, is Woody S. van Dyke,
en deze heeft de aardbeving op verrassend
natuurgetrouwe wijze geënsceneerd, zoodat
dertig jaar later het vreeselijke drama zich
opnieuw voor ons afspeelt in al zijn demo
nische kracht.
Laat U niet kwellen
door rheumatische
pijnen, die U oud
maken vóór Uw tijd.
laat U toch wrijven
met den geneeskrach-
tigen Kloosterbalsem
die ze snel verdrijft.
dringt tot diep in de weefsels doorl
De liohte noot in „San Francisco": de
charme van de oude revues en de wel
haast vergeten „schlagers" van dertig jaar
geleden.
vijftig meter koppige dieren tot rede weten
te brengen.
Maar deze koene cowboy-vliegers, die een
nieuw cachet geven aan de prairie, hebben
een ernstige crisis in Nieuw-Mexico, Arizona
en Texas veroorzaakt. Zij kunnen in één
uur vier keer om een weideplaats vliegen,
waarvoor een herder te paard een dag noo-
dig heeft. Een ranch met een kudde van
10 a 20000 dieren heeft op zijn hoogst twee
vliegende cowboys noodig. Dit beteekent,
dat duizenden cowboys werkloos worden en
naar een beroep moeten omkijken, dat niet
zoo nauw verwant is aan romantiek en
avontuur.
De vliegende cowboy cirkelt een paar keer
per dag órif dë tfëiden. Dc onder hèfn
rijdende cowboys, wier aantal door zijn aan
wezigheid met vijfenzeventig procent ver
minderd is, werpt hij pakjes toe, die zijn
opdrachten bevatten. Bijvoorbeeld: „Achter
heuvel zestien is een mustang afgedwaald.
Zwart, met witten vlek tusschen de oogen.
Terugdrijven naar de kudde." Of: „Achter
struik op heuvel vier ligt een merrie op den
112213
DEN HELDER
grond. Een veulen staat er onrustig bij.
Ongeluk? Door slang gebeten? Onmiddellijk
onderzoeken." Of: „Vijftig koeien waden
door de X-rivier in zuid-westelijke richting.
Den weg afsnijden en naar het noorden
terugdrijven!"
Niets ontsnapt aan de aandacht van den
vliegenden cowboy. Hij heerscht vanuit zijn
vliegtuig als een koning. Voor den veeteelt
is deze instelling van groote beteekenis. De
farmers hebben veel minder verliezen te
boeken, tengevolge van afgedwaalde of ver
ongelukte dieren. Maar de cowboys, die nog
gehecht zijn aan hun paarden, verwenschen
deze vernieuwing, welke tijd en ruimte zoo
spelender wijze overwint, dat de ruiter er
een slak tegen is.
Tom Tarragan, de beroemdste vliegende
cowboy van Texas, beweert, dat men van
het vliegtuig uit zonder eenige hulp op
aarde, de grootste kudden kan drijven, beter
dan door tien cowboys te paard zou kunnen
geschieden. Wil men een kudde in een be
paalde richting hebben, dan vliegt men zoo
laag mogelijk en onder zooveel mogelijk
lawaai van de tegenovergestelde zijde op de
dieren in, die dan in de gewenschte richting
op de vlucht slaan.
Toon Tarragan, de lieveling van alle mo
derne meisjes in het Wilde Westen, die den
breedgeranden hoed verruild heeft voor de
pilotenkap, wedt voor elk bedrag, dat hij
met zijn vliegtuig ieder dier in iedere om
heining kan drijven.
Winnetous erfgenamen graven heden ten
dage niet meer den strijdbijl op. Zij zijn
vreedzame imenschen geworden, die van het
vreemdelingenverkeer profiteeren en die de
reizigers tegen een vergoeding van vijf dol
lar vergasten op hun oorlogsdansen. Toch
speelde zich onlangs in Texas een voorval
af, dat herinneringen opwekte aan Buffalo
Bil I's dagen, en dat misschien heel ernstige
gevolgen had kunnen hebben, wanneer met
op den juisten tijd Tom Tarragan, de vlie
gende cowboy, was komen opdagen.
Aangezien dit jaar het tou risten verkeer
wel wat te wenschien overliet, begaf zich een
troep—trekkende Indianen in de omgeving
van een farm, oorspronkelijk waarschijnlijk
alleen met de bedoeling de aandacht te
trekken. Toen men evenwel weigerde hun
levensmiddelen te geven, werd hun hou
ding dreigend. Het scheen wel, dat hun
oude strijdlust ontwaakt was; zij maakten
hun geweren in orde en wilden tot den aan
val overgaan. Toen verscheen, op het juiste
moment, Tom Tarragan. Op een hoogte van
tien meter raasde hij boven de hoofden
der Indian'en, die veronderstellend, dat men
met bommen zou gooien, vlug aan den haal
gingen.
Maar al is Tom Tarragan nog zoo beroemd,
zijn collega's te paard, die hun positie be
dreigd zien, zijn hem niet bijster goed ge
zind. Toch zal de protestvergadering der
comboys te Texas evenmin iets aan het
lot der ruiters kunnen veranderen als in
dertijd de wanhopige gevechten der Indi
anen tegen de blanke indringers.
De gouverneur beloofde wel alles in het
werk te zullen stelen, teneinde de positie
der werklooze comboys te verzachten, maar
de farmers denken er niet aan af te zien
van den vliegenden cowboy, die zulke on
schatbare diensten bewezen heeft. Te Hol*
lywood heeft men reeds 'n ware cowboy
invasie moeten constaleeren, hetgeen des te
droeviger is, daar tegenwoordig de Wi-ld-
Westfilmen niet al te zeer meer in treik
zijn. Het lijkt er dus veel op, dat de helden
van onze jeugd gedoemd zijn te verdwij
nen. Ook de prairie wordt overwonnen
door de machine!
Die snijdende Noordenwind is oorzaak
dat menschen met zwakke luchtpij
pen dadelijk gaan hoesten. Past op,
grijpt nog heden in, want ge staat
meer dan anderen bloot aan een
chronische bronchitis, die lang duurt
Verzorg U daarom dadelijk met het voor
U aangewezen middel, de nieuwe verstèrkte
Abdijsiroop. Dat is een natuurlijk kruiden
middel en werkt zacht en grondig op Uw
aangedane slijmvliezen. Bovendien is in de
nieuwe Abdijsiroop nu nog toegevoegd de
krachtig hoest-bedwlngende stof codeïne,
welke uiterst snel en verrassend Uw hoest
verdrijft en Uw bronchitis tot staan brengt.
Terecht noemt men thans Akker's Abdij
siroop om zijn bijzondere samenstelling
,,'s Werelds béste Hoest-siroop", want de
werking bij Hoest, Griep, Bronchitis, Asth-
ma is werkelijk verbazing-wekkend, dat
zult U bij de aanwending ondervinden,
Verlaagde prijieni 75 ct., f 1.25, f 2-, f 3.50 p. flacoa
3 pCf. Nederlandsch-Indische
conversie-leening 1937
Zooals in. onze advertentie-kolommen reeds
is bekend gemaakt, zal worden overgegaan
tot de uitgifte van een 3 pCt. Nederlandsch-
Indische Conversie-Leening ten bedrage van
f 150.000.000.tegen een koers van uitgifte,
van 96pCt.
De leening, welke is vrijgesteld van cou
pon-belasting, heeft een looptijd van ten
ftoogste 30 jaren. Te beginnen met het jaar
1938 wordt elk jaar op 1 Februari een aantal
schuldbewijzen tot een bedrag van ten min
ste f 5.000.000.—, bij loting aangewezen, a pari
afgelost.
Versterkte en algeheele aflossing kan te
allen tijde plaats hebben.
Van het bedrag ad f 150.000.000.is reeds
f 55.838.200,geplaatst.
De inschrijving kan geschieden tot Op
Maandag 25 Januari 1937 van des voormid
dags 9 tot des namiddags 4 uur bij de in de
advertentie vermelde Bankinstellingen met
recht van voorkeur voor houders van niet
uitgelote, per 16 Februari aflosbaar gestelde
schuldbewijzen der Nederlandsch-Indische
leeningen 1930 en 1931.
De betaling zal moeten geschieden op
Dinsdag 16 Februari 1937, tegen in ont
vangstneming van recepissen.
„Oranje-Hein", een volksfilm van
Herman Bouber, met muziek van
Louis Davids.
Wanneer het aap komt op het maken van
een volksstuk, dan behooren Herman Bou
ber en Louis Davids even onafscheidelijk bij,
elkaar, als het zout hoort bij de radijs. Da
vids maakt met z'n kittige expressieve mu
ziek, dat aan den tekst van Bouber de juis
te smaak wordt gegeven en het geheel is
een volksgereoht, waarvan een elk, die zin
heeft voor volkshumor in den besten zin van
het woord smult en er nog wel meer van
lust ook!
Denkt u maar eens aan „de Jantjes", die
stormenderhand geheel ons land verover
den, haal u voor den geest het uitgesproken
Amsterdapische Jordaanstuk „Bleeke Bet",
met z'n vele mooie tafereeltjes en z'n popu
laire wijsjes! En nu „Oranje Hein"!
Hein is niet pas geboren; we kennen
dezen Oranjeklant al van het tooneel en als
stomme film. Maar als geluidsfilm is „Oran
je-Hein nieuw.
Oranje-Hein is een echte ronde Hoïland-
sche kerel, die met zijn wijf Aaltje het le
ven niet al te zwaar opneemt en meent, dat
een mensch al rijk is, als hij zin heeft voor
humor en goed lachen kan. Een visie cp
het leven welke nog ,zoo gek niet is.
Oranje-Hein kan heerlijk vertellen vam
zijn „heldendaden" in Indië. Vooral als hij
in vroolijke stemming geraakt, dan weet hij
er weg mee en schiet duchtig .net spek.
Hij galmt dan luidkeels zijn vaderland-
sche liederen uit in het knusse huisje in de
Jordaan. De Jordaan, dat schitterende stuk
je Oud-Amsterdam met z'n trapgeveltjes en
kelderwinkeltjes, met z'n bewoners en be
woonsters vooral die zoo'n heerlijk grooten
mond kunnen opzetten, maar altijd toch
toonen het hart op de rechte plaats te heb
ben.
Oranje-Hein en Aaltje beleven zooveel
avonturen, dat u zelf maar moet gaan zien
en hooren, hoe ze het eraf brengen. Ze ge
ven u met hun medespelenden een avond
van echten Amsterdamschen volkshumor in
een omgeving, welke iedere rechtgeaarde
Vaderlander goed moet doen.