Zal 1938 den Kanaa
tunnel brengen?
Sandsjak en Genève
Vittorio Mussolioi gaat
trouwen
Ernstig ongeluk met een
prauw
Huwelijksdrama
voor de rechtbank
HET PROJECT VAN IR. ANDRé
BASDEVANT IN ONDERZOEK.
Sinds eenige weken vinden tusschen
Engelsche en Fransche financieele
en regeeringskringen besprekingen
plaats, die betrekking hebben op 't
project van den Kanaaltunnel.
Naar men ons verzekert, staat daar
bij het plan van den Franschen in
genieur André Basdevant op den
voorgrond. Onze V.PJB.-corr. geeft
daarover in bijgaand artikel nadere
bijzonderheden.
Zelfs de vurigste vereerders van Napoleon
zullen moeten toegeven, dat de Corsicaan
geen goede neus voor nieuwe technische
(mogelijkheden bezat. Toen men hem het
stoomschip aanbood, om daarmede Enge
land te veroveren, liet hij de „leugenaars"
uit de wachtkamer van zijn paleis jagen.
En toen de genie-officier van het Fransche
leger, Francois Mathieu den keizer op zeke
ren dag een geheel uitgewerkt plan voor
legde, om Engeland na de verovering
door een tunnel met het. vasteland van Eu
ropa te verbinden, maakte Nanoleon op den
rand van dit document de volgende kant-
teekening: „Francois Mathieu is een droo-
imer en een fantast!"
Het duurde daarna meer dan een halve
eeuw, alvorens weer eens een ingenieur den
anoed vond. om het plan voor een Kanaal
tunnel te ontwerpen. Hij had een naar geld
(mannen gevonden en begon zonder meer.
aan de Fransche en de Engelsche kust
schachten in de aarde te hooren. De gaten
zijn nog op het oogenhlik te zien. men heeft
deze indertijd slechts gebrekkig opgevuld.
De aanleg moest echter in het jaar 1876
gestaakt worden, daar de F.ngelschen hun
„splendid isolation" niet wilden opgeven en
de Franschen wegens dezen tunnelbouw
geen politieke verwikkelingen wenschten.
Geen spoorbaan, maar autoweg.
Het werd intusschen 1020. Een Fransch
ingenieur Jean Sartiaux, logde nieuwe plan
nen óver. Maar zij betroffen nog steeds een
onderaardschen spoorweg, die Frankrijk met
Engeland zou verbinden. In de jaren, die
daarop volgden kon men steeds weer een
inslapen en een ontwaken van de tunnel
idee waarnemen, totdat men nu in de laat
Ste twee maanden zoover schijnt gekomen
te zijn, dat er een princinieele overeenstem
ming tussohen de belanghebbende Fransche
ién Engelsche kringen bereikt is en dat de
voornaamste moeilijkheden, die aan deze
kwestie verhonden zijn, uit den weg wor-
dpn geruimd.
Het meest werkwaardige tunnelproject,
dat op het oogenhlik door alle in aanmer
king komende instanties en autoriteiten
onderzocht wordt, stamt van den Franschen
ingenieur André Basdevant. Overeenkomstig
de moderne eischen, valt de snoorweg in dit
tunnelplan weg. Men wil veeleer een auto
weg voor het verkeer in heide richtingen
aanleggen. Het gaat daarmede als met den
Mont Blanc-tunnelr Had men hem vroeger
gebouwd, dan zou daaruit een spoorwegtun-
nel geworden zijn thans is het een auto
weg.
„Goedkooper en sneller"...
Voor een autoweg en tegen een spoorweg
verbinding pleiten vele dingen: Het verkeer
kan sneller en intensiever worden en naar
men beweert ook economischer. Vooral
bedragen echter de aanlegkosten van een
Onderaardschen autoweg slechts een klein
gedeelte van de som, die de constructie van
een spoorwegtunnel zou verslinden. Volgens
Basdevant behoeft een tunnel voor een auto
weg niet meer dan 80 millioen gulden te
kosten, terwijl een spoorwegtunnel zeker 200
millioen onkosten met zich zou brengen.
Verwonderlijk zijn de calculaties
van ir. Basdevant ten aanzien van
den tijd, dien de bouw van den tun
nel in beslag zou nemen. Men be
hoeft niet door graniet of harde rot
sen te booren, maar heeft hoofdzake
lijk met kalkgesteente te doen. Men
rekende vroeger 4 5 jaren ge
leden met een bouwduur van 5
tot 6 jaren. Basdevant verzekert ech
ter niets minder, dan dat de Kanaal
tunnel, indien men nog in dit jaar
met den bouw zou beginnen, reeds
eind 1938 dus in omstreeks 500
dagen gereed zou kunnen zijn.
Veranderde route.
Basdevant raadt dringend aan. den Fran
schen Kanaalschacht bij Bianc Nez (en dus
niet bij Gris Nez) in de aarde te laten uit
monden. Men heeft door middel van opme
tingen aangetoond, dat de afstand tusschcn
Cap Blanc Nez en een zeker punt. tusschen
Folkestone en Dover slechts 39 kilometer be
draagt.
Op 60 meter diepte stuit men op vasten
bodem, maar men zal nog 40 meter dieper
gaan, zoodat de tunnel 100 meter onder den
waterspiegel zou komen te liggen. Om de
uitmondingen van den schacht langzaam te
laten afloopen, heeft men aan Fransche zijde
7 kilometer en aan Engelsche zijde 3 kilo
meter noodig, zoodat de Kanaalschacht hij
het vliegveld van Hawkings uit de aarde
zou komen.
Voor de veiligheid heeft men tal van tech
nische maatregelen voorgesteld. Het vraag
stuk van versche lucht wil men oplossen
door middel van 60 kleine luchtverbeterings-
apnaraten. Voor de ontwatering wil men den
bodem van den tunnel langzaam naar het
midden laten afdalen, zoodat het water zich
daar verzamelt en gemakkelijk weggezogen
kan worden.
(Nadruk verbodenL
Inzegening in de St. Josephkerlc
te Rome.
Zooals een Stefani-telegram dezer dagen
reeds in het kort meldde, zal Mussolini's
oudste zoon, Vittorio, den 6en Februari a.s.
te Rome in het huwelijk treden met Signo-
rina Orsola Buvoli uit Milaan.
De Msb. ontleent aan het Milaneesche
blad „Popoio d'Italia", dat, zoals bekend,
eigendom is van den Duce, de officieele aan
kondiging van Vittorio's trouwplannen.
VITTORIO MUSSOLINI
Sgnorina Buvoli, dochter van een ïn
Italië welbekend zakenman, is twee en twin
tig jaar oud, terwijl Vittorio twee jaar
jonger is. Met haar moeder bracht zij de
zomervacantie door bij de familie Mussolini
in Riccioni aan de Adriatische zee en nog
kort geleden waren zij de gasten van den
Duce en dienst echtgcnoote te Rome.
De plechtige inzegening van het huwelijk
zal plaats vinden in de Sint Josephkerk, in
de parochie, waar de familie Mussolini
woont. In de kerk werd ook de oudste doch
ter van den Duce, Edda met den tegenwoor-
digen minister van buitenlandsche zaken,
graaf Ciano. in den echt verbonden.
De andere kinderen van den Duce zijn
de achttienjarige Bruno, officier bij de ko
ninklijke luchtmacht, de achtjarige Romano
en de zesjarige Anna Maria, die, zooals men
zich zal herinneren, 't vorig jaar zóó ernstig
ziek geweest is, dat men voor haar leven
vreesde. Zij is intusschen echter geheel
hersteld.
Vittorio heeft evenals Bruno als vlieger
deelgenomen aan den oorlog in Abessynië
en daarover onlangs zelfs een boek geschre
ven, getiteld „Vluchten over de bergen".
Naar vernomen wordt, hebben bruid en
bruidegom besloten, hun wittebroodsweken
te gaan doorbrengen in Hollywood.
Wraak van onbekenden
filosoof
Een student, die na 152 jaar zijn
werken las, tot erfgenaam be
noemd.
De Italiaansche bladen maakten, naar de
Msb. meldt, dezer dagen melding van een
interessante vondst, welke door een student,
een zekere Giuseppe Lacosta, in een zaal
van de Vaticaansche bibliotheek gedaan
werd.
Lacosta, die tot onderwerp van zijn doc
torsdissertatie gekozen had „De Italiaansche
filosofie in de achttiende eeuw", schonk in
verband hiermede ook zijn aandacht aan de
onder een dikke stoflaag bedekte werken
van een al lang vergeten wijsgeerigen schrij
ver, Revisa genaamd.
Kortgeleden nu vond hij tussohen de
bladzijden van een boek van Revisa een
klein briefje, waarop de volgende woorden
stonden geschreven:
„Den vinder van dit briefje wordt verzocht,
zich naar het gerecht voor erfeniszaken te
begeven en daar de acte 162 R 1 van 5 Fe
bruari 1784 te voorschijn te laten halen".
Het briefje was blijkbaar door Revisa zelf
onderteekend.
De student begaf zich natuurlijk met zijn
vondst naar de rechtbank, waar men na
dagen lang te hebben gezocht, de intusscnen
152 jaren oud geworden acte vond. Zij be
stond hoofdzakelijk uit een gesloten enve
loppe, waarop stond aangegeven, dat zij al
leen tegen vertoonihg van een eigenhandig
door Revisa geschreven papier zou mogen
worden geopend.
Nadat de noodige formaliteiten waren
vervuld, werd de enveloppe geopend en al
spoedig bleek, dat zij het testament van
Revisa bevatte.
Uit ergernis over het feit, dat reeds tij
dens zijn leven niemand nota nam van zijn
werken, had de filosoof zijn vermogen aan
een lezer daarvan willen vermaken.
Of zijn plan gelukt is, zal inmiddels nog
moeten blijken, want ook al had Révisa de
beschikking over een aanzienlijk vermogen,
het is zeer de vraag, of na 152 jaar nog veel
daarvan rechtmatig in het bezit van den tot
erfgenaam benoemden sudent zal kunnen
worden gebracht.
ONZE OOST.
De Glenn-Martin
bommenwerpers
De eerste Glenn-Martin bommenwerper
voor de luchtvaartafdeeling kon gisteren de
eerste proefvlucht maken.
Bij deze proefvlucht werd het toestel be
stuurd door den invlieger van de Glenn-
Martin-fabrieken, den heer Rowland. Onmid
dellijk daarna steeg het toestel op voor een
tweede vlucht, welke vlucht door Generaal
Berenschot, Overste van Oyen en Kapitein
Somer als passagiers werd meegemaakt.
De luchtverbinding met
Australië
Zal de Imperial Airways de
plannen van de K.L.M. in de
weg staan?
De „Java-bode" wéét het volgende te
melden omtrent de uitbreidingsplannen van
de Imperial Airways.
Vanaf begin 1938 zullen elke week negen
vliegbooten uit Southampton vertrekken
naar Egypte. Van deze vliegbooten zijn er
vier bestemd voor verbindingen met Zuid-
Afrika en buigen dus in Egypte in Zuide
lijke richting af. De overige vijf vliegbooten
gaandoor naar Singapore, vanwaar er 2
naar Australië doorvliegen terwijl de
overige drie verder Oost-Azie ingaan.
In de vlieghavens Tandjong-Priok en Soe-
rabaja zal door Imperial Ainvays een kan
toortje worden in gericht voor de behande
ling van de zaken betreffende passagiers en
bagage.
Drie-en-twintig dooden.
De Resident van Timor en onderhoorig-
heden zond een telegram aan de regeering
waarin hij mededeelt, dat een inlandsche
prauw, met een bemanning van vijf koppen
en 22 passagiers aan boord, op 11 Januari
j.1. bij daglicht ter hoogte van de noordpunt
van het eiland Rotti door een rukwind is
omgeslagen.
Onmiddellijk werden van de kust uit
pogingen in het werk gesteld tot redding van
de opvarenden, welke pogingen echter ooor
de hevige branding, die daar ter plaatse
staat, mislukten.
Van de 27 zich aan boord bevindenden,
wisten vier personen zwemmende de kust te
bereiken. Thans worden nog vermist, en ver
moedelijk zijn deze allen verdronken, drie
leden van de bemanning, 14 mannelijke pas
sagiers en 6 vrouwelijke. Tot dusver is nog
geen enkel lijk van de 23 vermisten aan
gespoeld.
Nog geen vrede in Abessinië
POLITIEKE EN RELIGIEUSE
SPANNINGEN IN HET
ALEXANDRETTE-VRAAGSTUK.
De vrees van Ankara voor de
Pan-Arabische beweging.
In het oude centrum der menschelijkc ci
vilisatie, dat aan de oostkust van dè Mid-
dellandsche Zee ligt, heerscht sinds jaren on
rust. In den laatsten tijd heeft men eenige
dramatische hoogtepunten beleefd. Arabie
ren en Joden bestrijden elkaar nog steeds
in Palestina. In Irak, het koninkrijk aan den
Tigris en den Euphraat, vond een bloedige
staatsgreep plaats. En nu is tusschen twee
groote mogendheden een strijd om een deel
van Syrië uitgebroken, om Sandsjak, waar
van de bekende havenplaats Alexandrette
naar Alexander den Grooten is genoemd.
Sinds de kruistochten heeft Frankrijk zich
bijzonder voor de Levante geïnteresseerd. De
Mohammedanen hebben de Europeanen lan
gen tijd kortweg Franschen genoemd: Lode-
wijk XIV gebruikte den Franschen invloed
op het Osmaansche rijk indertijd, om zijn
omsingelingspolitiek tegenover het Osmaan
sche Rijk te kunnen doorvoeren. Toen de
Turken in de 17de eeuw Weenen belegerden,
stelden hij en zijn minister Richelieu zich
aan de zijde van de Turken. Napoleon I heeft
indertijd een leger in Syrië en zijn neef, Na
poleon III, trachte ook op dit gebied zijn
grooten oom na te volgen.
Een mandaat vier staten.
Toen na den wereldoorlog het Turksche
rijk uiteenviel, werd Frankrïjk's wensch ver
vuld en kreeg het het Syrische mandaat,
hoewel Britten en Arabieren het land eigen
lijk veroverd hadden. Frankrijk oordeelde
het nuttig, het land in vier staten te verdee-
len. De grootste van deze staten was de
republiek Syrië, waarin ook, met zekere au
tonome rechten, het gebied van Sandsjak—
Alexandrette is opgenomen. Daarnaast be
staan de republiek Libanon en de-gouverne
menten Latakia en Dzjebel Drus.
Het is mogelijk, dat de verdeeling van het
gebied het gevolg was van den wensch, te
verdeelen om des te veiliger te kunnen heer-
schen. Maar deze maatregel werd toch wel
in de eerste plaats genomen wegens de ver
schillen in ras, godsdienst en cultuurtoestand
in de verschillende gebieden.
Damascus, de hoofdstad van Syrië, is mis
schien de oudste op het oogenhlik nog be
woonde stad van de wereld. Zij heeft eenige
honderdduizenden inwoners, waaronder een
groot aantal zeer ontwikkelde Arabieren.
Evenals de Bedoeïnen van de woestijn den
ken deze menschen aan niets anders dan
aan een Pan-Arabiö. De meerderheid der Sy
rische bevolking is Mohammedaansch. Hun
geestelijke invloed strekt zich tot over Saoedi-
.Arabië uit en was tot den laatsten staats
greep in Irak eveneens bemerkbaar.
Damascus en Syrië kijken naar het oosten,
Beiroet en Libanon naar het westen. Hier
omvat de bevolking meer Christenen dan
Mohammedanen en wel hoofdzakelijk de Ma
ronieten. Westelijke beschaving is ook door
de Fransche scholen, wier aantal reeds voor
den oorlog 500 bedroeg, en de Amerikaansche
universiteit in Beiroet verbreid. De Libanon
republiek heeft in het verleden veel te lijden
gehad onder de Turksche heerschappij. De
bewoners keurden het dan ook direct goed,
dat zij geen deel zouden uitmaken van de
Syrische republiek, wijl zij van de Moham-
medaansche Arbieren een dergelijke behan
deling vreesden. Het nieuwe Fransch—Sy
rische verdrag heeft nu echter de rechten der
minderheden vastgelegd. Volgens dit ver
drag zal het geheele mandaatsgebied een
staat gaan vormen.
De nieuwe Syrische republiek.
De Syrische republiek zal in de toekomst
eerstens uit het bergachtige land van de
Drusen bestaan. De ongeveer 40.000 Drusen
vormen een zeer krijgshaftig volk en hun
religie verschilt eenigszins van die der
st re n g-geloovige Moh amm edanen
Verder zal de republiek Latakia tot den
nieuwen Syrischen staat behooren. Haar
hoofdstad Laodicea is bekend uit de brieven
van Paulus. Dit land ligt in het westen van
Syrië en zijn bevolking, de Alawieten, staan
eveneens bekend als zeer oorlogszuchtig. Ook
zij worden door de orthodoxe Mohammeda
nen als een soort keters beschouwd.
Tenslotte blijft nog over Sandsjak-Alexan-
drette, waarvan de inwoners een zekere con
trole over de eigen aangelegenheden uitoe-
Garagehouder pleegde aanslag op
een vrouw. Zes Jaar geëischt.
Voor de Amsterdamsche rechtbank stond
gister de 38-jarige garagehouder G. J. T. te
recht, verdacht van poging tot moord op
mevr. N. R.
De dagvaarding legde hem ten laste, dat
hij op 22 September jl. na in rijp beraad
en kahn overleg het voornemen te hebben
opgevat en het besluit te hebben genomen
om Nelly R., opzettelijk van het leven te
berooven, ter uitvoering van zijn voorne
men, zich heeft begeven naar een perceel in
de Euterpestraat, waar de vrouw zich be
vond.
Toen hij tot de woning was toegelaten,
trok hij een met scherp geladen automatisch
pistool, richtte het op haar borst en trok
twee maal af. De schoten gingen echter
niet af, daar de slagpen niet diep genoeg in
de patronen sloeg.
Subsidiair was poging tot doodslag ten
la9te gelegd.
De aanslag is het gevolg van een huwe
lijkstragedie. De vrouw, gehuwd met een
makelaar, woonde oorspronkelijk in En
schede. Daar was het echtpaar bevriend
met den garagehouder T. en zijn vrouw.
De garagehouder vluchtte met de vrouw
van den makelaar naar Amsterdam, waar
ze samen gingen wonen, Na korten tijd
kwam de vrouw van (len garagehouder, die
een kind van zes weken had, hij hen inwo
nen. Lang bleef de verhouding tusschen (le
man en zijn vriendin niet goed. Zij wilde
weer naar haar echtgenoot terug, doch hij
wist haar steeds over te halen om te blijven.
Tenslotte verliet zij de woning en huurde
een kamer in Zuid.
De wapendeskundige, inspecteur Kruyne
verklaarde, dat het pistool schietklaar was,
toen verd. het op de vrouw richtte. Slechts
door een toeval ging het schot niet af, daar
de slagpen niet ver genoeg doordrong.
De vrouw, waarop de aanslag was ge
pleegd, kwam hierop voor het hekje. Verd.
had haar aldus verklaarde zij herhaal
delijk bedreigd. Getuige was tenslotte alleen
gaan wonen en had een kamer gehuurd in
de Euterpestraat. Op den dag waarop zij
haar kamer betrok, kwam verd. 's avonds
op bezoek.
Toen hij de kamer binnen was, wierp hij
de vrouw op den grond, zette zijn knie op
haar borst en trok een revolver. De eerste
keer drukte hij het wapen tegen het li
chaam en haalde den trekker over. Ook de
tweede keer weigerde het pistool. De vrouw
riep om hulp en toen kwam verd. tot zich
zelf, aldus verklaarde getuige.
„Hij was erg zenuwachtig en waarschijn
lijk bedoelde hij het niet zoo erg".
Pres.: Maar wanneer de revolver niet ge
weigerd had, zou het uw dood zijn geweest.
Getuige zette haar verhaal voort: Verd.
had. haar gesmeekt dc politie huiten het
geval te laten. Hij had het wapen in een
kast verstopt en was weggegaan
„Ik heb het eerst niet aangegeven, ik had
medelijden, maar hij hield niet op. Ik kreeg
brieven waarin hij weer dreigementen uit
te toen heb ik aangifte gedaan.
Verd.: Ik heb die revolver alleen maar
in m'n handen gehad. Het wapen stond op
veilig. Ik wilde alleen maar pressie op haar
uitoefenen. Ik hield van haar en wilde haar
noch dooden, noch verwonden.
Pres.: Het staat vast, dat de patroon, die
voorzat door den slagpen geraakt is.
De vrouw hield vol, dat verd. tweemaal
de trekker had overgehaald. „Ik keek er met
belangstelling na, ik was toch immers
hoofdpersoon in dit drama. Hij morrelde
nog wat aan het wapen, maar het lukte
niet
Wel riep hij: „Dit heb ik speciaal voor
je gekocht in Antwerpen, nu ga je er aan".
De vrouw van verdachte, als getuige ge
hoord, verklaarde dat haar man met haar
geld een taxi-onderneming was begonnen.
De zaak was echter mis gegaan. Haar
man was samen gaan wonen met mevrouw
R. Later had zij eveneens haar intrek bij
verd. genomen.
Requisitoir.
De officier van justitie, mr. Wassenbergli,
zeide in zijn requisitoir, dat de feiten heel
anders zijn dan verd. voorgeeft. Verd. wilde
mevr. R. niet met rust laten, en hij was
woedend toen zij weer naar haar man te
rug wilde gaan. Toen zij hem verliet en
een kamer in de Euterpestraat huurde,
spoorde hij haar op, diende zich aan als
haar man en kwam met getrokken revolver
de kamer binnen.
Deze verdachte aldus de officier
maakt op mij 'n hoogst ongunstige» indruk
Hij is zoowel in zijn verklaringen als in zijn
brieven volkomen onwaar.
Deze man wilde die vrouw niet loslaten
en kon hij haar niet hebben, dan zou nie
mand haar meer hebben. Hij heeft alles ge
daan wat een moordenaar doet. Alle voor
zorgen waren genomen, zijn plan om haar
te dooden stond vast.
Ik requireer tegen dezen verdachte weg-mfe
poging tot moord een gevangenisstraf
van zes jaar.
Verdachte en diens vrouw, die in de ge
tuigenbank zit, barstten in snikken uit.
De verdediger, Mr. C. W. van Rhijn uit
Hengelo, zeide in zijn pleidooi, dat er z.i.
van poging tot moord geen sprake was. Er
is niet bewezen, dat de trekker op liet be
wuste moment is overgegaan. Dat kan eer
der of later zijn gebeurd. De aangifte heeft
immers pas 14 dagen later plaats gehad.
Ilij heeft de vrouw slechts bedreigd.
Vonnis 3 Februari.
In nevenstaand artikel, geschre
ven in Damascus, belicht een onzer
V.P.B.-correspondenten de angst
der Turken voor het groeiend Ara-
bië, welke vrees het geschil om
Alexandrette in het leven riep.
fenden, maar toch Syrisch onderdaan zijn.
Er bestaat het gevaar, dat na de doorvoe-
ring van het FranschSyrische verdrag deze
autonomie beperkt zal worden. De Franschen.
hebben weliswaar de rechten der minder
heden vastgelegd en zich het recht voorbe
houden in geval van ernst zelve in te grij
pen, maar cle Turken, die de meerderheid der
bevolking van Sandsjak vormen, hebben,
daarin klaarblijkelijk even weinig vertrou
wen als de regeering te Ankara, die zich het
lot van haar volksgenooten door middel van
een nota aan den Volkenbond heeft aange
trokken. Turkije voelt bovendien weinig voor
de vestiging van een zelfstandigen Syrischen
staat onmiddellijk aan zijn grenzen. Het
vreest n.1., dat deze staat een middelpunt van
de Pan-Arabische beweging zou kunnen wor
den. Verder verwacht men in Ankara, dat
een nieuwe Syrische regeering de Turksche
bevolking van Sandsjak zou onderdrukken.
Het voorstel tot een volksstemming hebben;
de Syriërs tot nog toe van de hand gewezen.
Een feit is intusschen, dat ook de meerder
heid van de niet-Turksche inwoners van
Bandsjak er de voorkeur aan zouden geven,
Turksch staatsburger te worden, wijl men
aanneemt, dat dit op den duur toch zal ge
beuren. De Levantyn weet n.1, uit eigen er
varing, dat het voordeeliger is, zich te rech
ter tijd aan de zijde van den toekomstigem
overwinnaar te scharen.
473e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 3de lijst
Trekking; van Woensdag 20 Januari 1937
Hooge Prijzen
1000.— 4915 16435
400.— 13064 16800 18209 19179
200.— 5180 6259 6874 12874 16381 16611
100.— 1784 3437 4202 7721 7748 10124 15280
15482 16062
Prijzen van 70.—
111 135 186 333 382 414 555 580
755 816 835 941 1353 1408 1578 1851
1892 1991 2127 2199 2463 2762 2972 2987
2988 3053 3245 3322 3395 3526 3528 3581'
3657 3882 4041 4115 4248 4289 4300 4311
4383 4480 4736 4758 4945 5031 5128 5433
5667 5695 6300 6331 6422 6430 6431 6521
6723 6758 7080 7205 7396 7563 7598 7742
7831 7896 7904 8056 8120 8260 8443 8455
8801 9012 9027 9252 9268 9698 9803 10168
10644 10676 10693 10738 10822 11060 11190 1159C
11634 11656 11747 11848 11872 11899 12109 12199
12242 12415 12503 12631 12639 12718 12753 12837
12898 12899 13011 13016 13232 13254 13255 13399
13452 13475 13496 13506 13666 13676 13738 13783
13842 14189 14195 14552 14566 14632 14660 14683
14700 15186 15242 15372 15423 15441 15445 15838
15854 16002 16209 16357 16437 16569 16641 16759|
16955 17052 17114 17266 17706 17897 18005 18009
18094 18194 18215 18393 18693 18714 18762 19148
19261 19339 19347 19398 19544 19578 19581 19589
19660 19666 19842 19846 20027 20347 20465 20647,
20807 20829
Nieten
45 60 92 144 146 211 237 248
389 402 494 532 556 664 668 722
775 820 857 937 981 1032 1058 1129
1155 1181 1220 1221 1232 1273 1289 1322
1415 1473 1480 1509 1538 1571 1575 1607
1608 1633 1678 1761 1860 1865 1868 1900
1960 2006 2022 2030 2093 2135 2178 2204
2237 2245 2296 2339 2372 2396 2553 2558
2563 2611 2714 2786 2806 2808 2812 2846
2863 2894 2957 2963 3009 3057 3101 3182
3198 3234 3250 3433 3471 3478 3547 3600
3632 3665 3753 3873 3974 4068 4138 4157
4168 4235 4239 4276 4304 4307 4356 4396
4456 4469 4477 4478 4594 4601 4625 4627
4637 4666 4711 4745 4779 4799 4806 4821
4823 4927 4997 5075 5126 5206 5242 5268
5303 5390 5417 5471 5485 5501 5580 5610
5651 5657 5727 5875 5984 6038 6051 6102
6105 6107 6116 6138 6162 6215 6237 6263
6327 6342 6366 6380 6396 6500 6561 6629
6647 6664 6690 6755 6756 6759 6857 6998
7000 7067 7077 7089 7105 7145 7167 7198
7230 7284 7328 7334 7469 7544 7545 7694
7713 7725 7777 7851 7922 8151 8198 8219
8225 8341 8374 8417 8475 8609 8618 8763
8799 8834 8908 8954 8957 9062 9085 9100
9101 9134 9139 9167 9227 9277 9325 9329
9338 9383 9387 9389 9500 9505 9512 953?
9572 9658 9688 9699 9704 9735 '9758 9766
9767 9820 9919 9920 9933 9953 9966 9967
10152 10153 10170 10200 10208 10229 10312 10333
10398 10412 10414 10483 10563 10584 10589 10594
10655 10678 10687 10743 10767 10789 10801 10880
10910 10944 10949 10952 11041 11105 11153 11169
11227 11234 11347 11360 11364 11408 11503 11510
11551 11660 11669 11675 11762 11908 11926 11928
11985 12102 12170 12210 12225 12239 12292 12507
12530 12563 12566 12599 12641 12761 12762 12852
12975 12985 13013 13056 13082 13269 13326 13343
13378 13417 13423 13445 13509 13539 13543 13549
13567 13574 13596 13601 13610 13630 13654 13663
13681 13768 13846 13868 13902 13922 13940 13962
14017 14050 14119 14159 14274 14295 14333 14334
14341 14345 14348 14392 14408 14444 14451 14455
14472 14491 14499 14509 14597 14606 14650 14657
14707 14743 14748 14879 14973 14974 14977 15053
15170 15173 15192 15251 15260 15334 15337 15363
15408 15483 15505 15543 15553 15623 15665 15665
15667 15742 15751 15820 15844 15952
16086 16123 16132 16211 16242 16314 16324 16370
16422 16424 16491 16514 16557 16662 16708 16749
16777 16935 16984,-. 17008 17093 17102 17116 17149
17156 17186 17211 17221 17275 17320 17327 17334
17388 17396 17414 17527 17572 17653 17662 17708
17805 17831 17900 17920 17952 17984 18006 1801Ï
18066 18070 18079 18155 18169 18240 18265 18294
18320 13355 18394 18432 18437 18502 18505 18582
18593 18772 18817 18836 18900 18905 18909 19007
19123 19240 19318 19319 19375 19468 19566 19706
19807 19832 19843 19862 19876 19917 20120 20195
20203 20242 20271 20275 20276 20415 20416 2044?
20486 20565 20596 20602 20633 20658 20683 2078(1
20788 20801 20859 20871 20919 20965 20993