DE STERRIT NAAR
MONTE CARLO
Plaatselijk Nieuws.
Eind goedal goed
Eerste elecfrische
modelboerderij in Amerika
Wij loopen bij de laatste 100 K.M.
in strafpnntenvalletjes.
Deelname aan d« Rallye behoeft
niet veel te kosten. -
Bij sommige deelnemers is de ware
sportiviteit zoek.
Zaterdag 30 Jan., 's morgens te 7.06 uur ver
lieten we voor onze laatste tusschencontrole
te Avignon, vanwaar we een gemiddelde
moesten aanhouden tusschen 50 en 60 K.M.
tot aan le Muy op 180 K.M., vermoedelijk
om een regelmatige aankomst te verzekeren.
Bij dit plaatsje werden we op de hoogte
gebracht van de „eindspurt". Bij K.M. paal
81 stonden tijdopnemers, zooals er onder
weg nog 5 zouden staan, terwijl het nog niet
bekend was, welke controle van waarde was
voor de klasseering. Alles moest er dus op
worden gezet om te trachten precies in een
vaartje van 50 K.M. te rijden. „L'esterel", zoo
als 't gebergte heet, waar de weg doorloopt,
bezorgde de deelnemers vorige jaren soms al
verrassingen, terwijl er toen tenminste ruim
schoots gelegenheid was om vooraf tijd te
winnen, teneinde hier wat kalmer te kun
nen aanleggen. Nu echter hing de geheele
uitkomst van de rit bijna enkel en alleen
van deze 100 K.M. af, zoodat het bij geen
van de deelnemers op dit gedeelte aan span
ning zal hebben ontbroken. In Nederland
zouden de autoriteiten nimmer toestemming
hebben gegeven, maar in Frankrijk mag
schijnbaar alles. Daar rekenen ze bepaald
zoo, dat ieder voor zich maar aansprakelijk
moet zijn voor de brokkenk. Al gauw zagen
we ter demonstratie hiervan een Bugatti on
der in de diepte liggen, zoodat je 't koud om
je lever voelde worden. In onze klok vol
gens 't patent van BakkerSchut, stelden
we nu juist niet 't volste vertrouwen, het
geen later gebleken is maar goed te zijn ook,
want de constructeur van dit apparaat zelf
bleek bij de finish niet minder dan 6 volle
minuten te zijn kwijt geraakt, hetgeen hem
meteen de 25e plaats bezorgde.
Ongetwijfeld waren wij als laatsten in het
nadeel, doordat het verkeer nu zooveel druk
ker was dan onder de tijd dat de eersten
hier hun kunsten vertoonden. Elk oogenblik
moesten wij achter een vrachtwagen of een
autobus zitten loeren tot 't moment gun
stig was om vóór te komen en dan weer
zien den verloren tijd in te loopen. De spoor
wegovergangen gaven gelukkig geen belet
sel, doch wel moesten we door Cannes en
later door Nice over de Promenade des An-
glais, op gevaar af een slachtoffer uit de
massa wandelaars op de bumper te krijgen.
Gelukkig gold voor ons 't signaalverbod niet,
zoodat we met onze hoorn zoowat de heele-
boel op stelten zetten.
Bij Cannes zagen we onze trouwe
miakker Klincke of althans zijn
B.M.W. geheel buiten gevecht ge
steld, dwars op den weg staan. Naar
we later hoorden, was hij door een
anderen wagen finaal getorpedeerd,
had door zijn gang nog 'n paar hoo
rnen gepakt en moest toen 't lied
opzeggen.
De Fransche politie, uiteraard toch al niet
zoo „fideel" en vooral niet tegenover Duit-
schers, had zich ijskoud er van afge
maakt met de opmerking, dat ze zich met
matcriaalschadc niet kon ophouden. We
hadden werkelijk te doen met dezen con
current, die ons door zijn sportiviteit alle
respect afdwong en zich zoo buitengewoon
verweerd had, terwijl hij nu met één slag
overal naast, stond.
Dicht bij Monte Carlo waren we met onze
chronometers geheel de kluts kwijt, de één
dacht dat we te vroeg waren en de ander
kwam tijd te kort en we lieten het maar aan
het lot over. Hadden we geluk, dan zouden
we wel no. 1 zijn, of no. 2, zat 't ons tegen,
dan moesten we 't maar stellen met de 30e
of de 40ste plaats, 't Was wel wat absurd,
maar 't eigenlijke eindsucces hing als het
ware af van den uitslag van deze proef.
In Monte Carlo werden we letterlijk be
stormd door de Hollandsche deelnemers,
want allen waren ons natuurlijk voor, en
er waren er bij die zoo wat een gat in de
lucht sprongen, omdat tenminste nog één
Hollander uit Palermo door kwam.
Eerst alles nog even laten controleeren, af
stempelen en tenslotte werd de motorkap
verzegeld en konden we onzen trouwen jon
gen naar het „Pare fermé" brengen, bij alle
andere beestjes uit Noorwegen en Zweden,
zoowel als uit Schotland en Roemenië. Door
dik en dun, langs mooie asphaltwegen en
karresporen, over „gletschers" en door nau
we slobjes stonden ze nu allen bij elkaar
onder de hoede van de in keurige pakjes
rondstappende lijfwacht van den Prins van
Monaco.
Nu, aan stof tot praten ontbrak het niet,
dat kun je denken, sedert München was
er geen berichtje van ons doorgekomen en
Mr. Sprengcr v. Eyk die tot aan Weenen
ellenlange telegrammen had verzonden, was
sindsdien geheel verstomd, zoodat niemand
er meer aan getwijfeld had, of wij deelden
ook 't lot van de meeste Palermorijders en
alle Athene-mannen, welke laatste 't zelfs
niet verder dan Saloniki hadden kunnen
brengen. De Amsterdammers waren allen
goed aangekomen met meer of met minder
strafpunten, al naar gelang ze 't tempo had
den kunnen bijbecnen. De grootste van al
len was de Mercedes Diesel Ato-bus, maar
de Baby, de Ve L. Fiat van Baron v. Heem
stra, bad zonder bezwaren mee kunnen ko
men. Wij boorden den beer Rakker Schut
vertellen, hoe ze met z'n drieën hadden zit
ten gnuiven om die kleine mug, toen hij
een tijdlang voor hun vorstelijke Lincoln
Zenhyr uitgonsde met een vaartje van 85
K.M.
De plaats te Monte Carlo, waar de wagens
aan een accelleratie-remproef werden
onderworpen.
Een mooie demonstratie, welke
meteen bewees, dat de Rallye niet
juist met groote onkosten gepaard
behoeft te gaan, want over de 1350
K.M. had hij 65 L. benzine gebruikt,
zoodat ze voor ongeveer twaalf gul
den met z'n tweeën in Monte Carlo
waren.
We hoorden ook de prestaties roemen van
den heer v. d. Weerd, die mét z'n Bedford
autobus zich bijzonder verweerd moet heb
ben. Uit voorzorg, dat de inzittenden het
misschien met hun magen te kwaad zouden
krijgen, waren bij iederen zitplaats papieren
zakken opgehangen, evenals in de K.L.M.-
vliegtuigenü
Om eventueel den inhoud op te vangen!
Van alles en alles was er te hooren, maar
„Tinus" stelde voor om eerst maar eens
'n tijdje te gaan „maffen",, wat hij wel klaar
gespeeld zou hebben,, want zelfs onder het
loopen had je moeite om de oogen open te
houden, Den^ volgenden, morgeq. werden,de
laatste proeven afgendmen, de z.g. accèlle-
ratie-remprpeven.
Op de Quai Albert L zooiets als de „bou
levard" van Monte Carlo, was een baan uit
gezet van 300 M. lang met op 100 M. van 't
eind een dwarsstreep, De concurrenten moes
ten van stilstaand bij 't begin zoo snel mo
gelijk tot de streep optrekken, daarop blij
ven staan (de vóórwielen er over), dan
achteruit tot de voorwielen er voor kwa
men en weer zoo snel mogelijk naar 't eind.
Hoewel 't onmogelijk was een groote ach
terstand hierbij nog goed te maken, word
er gereden dat de lappen rubber van de
banden vlogen. Bij de best geplaatsten op
de lijst van de gemiddelde snelheidsproef
van den vorigen dag, die inmiddels bekend
gemaakt was, ging 't er echter wel terdege
om. De uitgeslapen Roemeen Cristea. had
zijn vergunning om voor speciale gevallen
dubbellucht te mogen monteeren, juist voor
de laatste proef toegepast. Dit gaf aanlei
ding tot haken en oogen, want we hoorden
zeggen dat daarvoor 6 strafpunten eetelc!
werden, die voldoende waren om heon van
de eerste naar de 6e plaats te doen verhui
zen. Z'n monteur kwam met een stortvloed
van woorden in 't Fransch bij de jury in
protest, hetgeen naar wij meenen, niet
heeft mogen baten.
Onze Packard maakte waarlijk een niet
slechten tijd en wanneer men ging verge
lijken tusschen gewichtsverhoudingen van
carosserie enz. dan was 't zelfs een bijzon
der goede prestatie waaruit wel bleek, dat
zoowel de motor als de remmen nog prima
in orde waren. Maar over de laatste 100 K
M van den vorigen lag hadden we 3 min.
tijdsverschil gemaakt, wat ons ruim 9 pun
ten kostte en 't eindresultaat was no. 17
op de ranglijst van 't algem. klassement.
Onze landgenoot de Boer deed ons ver
baasd staan door de buitengewone bedreven
heid, waarmee hij de remproef aflegde. Zijn
achterwielen draaiden al achteruit voor
de wagen stilstond bij de streep en meteen
was hij alweer weg ook. Hoewel met hem
in zeker opzicht het geluk stellig meege-
weest is, was zijn derde plaats een ver
diende belooning
Een beetje rumoerig was 't slot wel. door
de vele protesten, die zeer zeker meestal
gemotiveerd waren. Zoo bijv. stond Jacobs
de Boer eerst no. 5, wegens strafpunten
voor een deukje in z'n spatbord, hetgeen
later over 't hoofd gezien kon worden na
protest door de K.N.A.C. Het doet wel
eenigszins afbreuk aan het vele mooie, dat
een organisatie als die van de Rallye op 't
gebied van sportief autotoerisme presteert,
maar 't schijnt alsof een slot zonder veel
geschreeuw en geprotcsteer niet denkbaar
is. We zouden ook wel enkele dingen op
kunnen noemen, die ons niet zoo erg aan
stonden, en waarin de neiging van de ofpa-
nisatie om de nationale deelnemers en
automerken zoo mogelijk iets te steunen
niet te miskennen valt, maar we zijn over
tuigd dat het moeilijk zal zijn, de regelin
gen zoo te treffen, dat er niets op aan te
merken valt.
Zoo is er ook. iets dat niet zoozeer de
Sterrit zelf betreft, doch wij niet kunnen
nalaten hier even te releveeren, n.1. „de ser
vice" onderweg. Wat er voor sommige deel
nemers al niet georganiseerd was, daar
hebben we van slaan te kiiken. Zoo kon
Villoresi bijv. nergens met zijn Fiat komen
of een plaatselijke auto met groot op
schrift „Fiat Service", stond hem al op te
wachten en bracht hem tot aan de con
trolepost. Onderwijl de bestuurders gingen
rusten, huil formaliteit vervullen, enz. was
er zoowat een heel legertje monteurs in de
weer om z'n wagen na te zien. Toen we in
Strassbourg aankwamen-, stond er een heele
karavaan klaar: - wagen voor de Ford van
Cristia, 1 wagen voor Matford no. 71, 1
voor no. 76 en 1 voor de Lincoln van Dr.
Sprenger. alles tot steun van de rijders
van Ford-producten. Nu waardeeren wij het
ten zeerste dat merken als Ford en Fiat zóó
verspreid zijn, dat ze hun gebruikers overal
met een goede service van dienst kunnen
zijn, doch dat dit tenslotte een handicap
beteekent voor andere deelnemers, valt
niet te ontkennen en de zuiver sportieve
idéé heeft er onder te lijden. Maar zooals
we al zeiden, om al deze dingen zóó te re
gelen, dat 't ook sportief geheel „af' is,
mag niet worden geëischt, hoewel dit toch
wel ware te wenschen. Evenals bij vrijwel
iedere andere sport, zijn ook hier deelne
mers. die slechts probeeren een prijs te be
halen, zoo noodig, met alle middelen, fair
of unfair. Doch zoo zal 'tvoorloopig nog wel
blijven cn waren alle menschcn wijs..
In Strassbourg was één van de Ford's
zoo bereidwillig om ons den weg te wijzen,
omdat hun klanten toch nog achter Mün
chen zaten en verder hebben we ons geluk
kig weten te redden zonder „Service". Ik zie
ons nog de olie aftappen in Padua, midden
in den nacht, voor de deur van een advo
caat, in de goot van zoon smal straatje,
waar de controle zich bevond.
De leege oliebussen kwamen netjes op
een rij in de portiek te staan, opdat de Mr.
in de rechten de volgende morgen maar
eens kon zien uit te visschen, wie dat ge
daan had, vond Tinus.
We zullen ieder de sterrit maar op zijn
c-igen manier laten rijden, dat maakt 't ge
heel misschien zelfs nog belangwekkender
en leerzamer.
Want zonder twijfel heeft een betrouw-
baarheidsrit als deze veel beteekenis voor
de vooruitgang op velerlei gebied. Opper
vlakkig gezien zullen velen geneigd zijn ze
als een dwaasheid te beschouwen en de
deelnemers, die het in hun hoofd halen om
dagen en nachten aan één stuk, somtijds
met levensgevaar alles op alles te gaan zet
ten om op tijd in Monte Carlo aan te ko
men, maar niet al te veel au sericux te ne
men. Maar reeds na slechts een keer, mee
nen we gerust te mogen getuigen van de
internationale samenwerking, de geniale
vindingrijkheid van vele deelnemers en nog
vele andere dingen, die juist door de moei
lijkheden worden bevorderd, reeds voldoen
de zijn om een dergelijke internationale be-
trouwbaarheidsrit te rechtvaardigen.
Ook op andere wijze heeft deze groote
sterrit heilzame gevolgen. Het is bekend,
dat bijv. de Grieksche regeering na het uit
kiezen van Athene als startplaats, zich be
ijverd heeft om wegen en bruggen in het
Noorden van 't land ook 's winters begaan
baar te houden. Boven alles is een Rallye
als deze een sprekend bewijs van de hoogc
graad van perfectie, welke het moderne ver
keer per auto heeft bereikt, want zeer te
recht mogen we zeggen „afstanden" zijn er
niet meer.
Na Maandag in Monte Carlo nog genoten
te hebben van het heerlijke klimaat van
de „Cóte d'Azur" en de vroolijk schitteren
de natuur, al is die lang niet van zulk een
Zuidelijk karakter als we in Palermo moch
ten. aanschouwen, moesten we, tegen de be
palingen in, Dinsdagmorgen reeds weer
vertrekken. Iedere deelnemer is verplicht
minstens 4 dagen in Monte Carlo te blijven
na zijn aankomst, maar één van ons had een
telegram ontvangen, dat hij niet langer ge
mist kon worden. Dit bezorgde ons onthef
fing van deze bepaling. Wel hadden we nog
een paar prettige dagen kunnen hebben,
want overal was 't feest, carnavalsoptochten
en wat dies meer zij. Doch daarvoor waren
wij toch ook eigenlijk niet naar Zuid-Frank
rijk gekomen en welgemoed startten we dus
's morgens om een uur of acht voor de te
rugreis.
Zonder te overnachten reden we in één
ruk naar ons oude Holland. Onder weg za
gen wij nog allerlei dat onze belangstelling
trok, waarvan wij noemen: de molens in
het Saónedal, die niet draaibaar gebouwd
behoeven te worden, omdat de wind altijd
uit één richting waait; massagraven uit de
wereldoorlog en de groote versterkingen van
Frankrijk's Noordgrens als angstwekkende
voorteekenen van een mogelijk nog komen
den oorlog.
Woensdagmorgen waren we ons land weer
binnen zonder moeilijkheden of tegenslag
en we willen ons verslag dan ook besluiten
met hulde te brengen aan onze trouwe
Packard, welke ons zonder haperen langs
bergen en dalen, door storm en ijzige koude
naar het doel voerde.
INSECTEN WORDEN IN ELEC-
TRISCHE VALLEN GEVANGEN.
door
Ir. N. Wining.
Kort geleden is de eerste, volslagen elec-
trisch gedreven farm in de Vereenigde Sta
ten in bedrijf genomen. Als de eigenaar
van het Rosedale-zuiyelbedrijf dit is de
naam van Amerika's eerste electrische mo-
Ó£jbQerde;'i.if— Fusscheii-^de, vele. kletterende
en ratelende electrische," monsters zijn be
zinning weet te bewaren, kan. hij ongetwij
feld veel genoegen van zijn bedrijf beleven.
Er blijft voor hem in dit luilekkerland der
techniek niet veel meer. te doen. Zijn voor
naamste bezigheid bestaat in het bedienen
van de electrische schakelknoppen en hef-
boomen.
De boer heeft niets meer te
doen. Alles electrisch.
Laat ons eens een rondgang maken door
dit electrische bedrijf. Allereerst valt daar
bij het kippenhok op, waar het stralende
schijnsel van het electrische licht de kippen
noopt, bijzonder vlijtig eieren te leggen en
waar de electrische broedmachine natuurlijk
de zorg voor het jonge broed Van de kloek
heeft overgenomen. In de gereedschappen-
loodsen staan electrische zagen, boren en
pompen, alsmede een electrisch gedreven
veldsmidse. De paarden krijgen hun hooi
en haksel langs electrischcn weg in de
ruiven of in den voedertrog voorgezet. Elec
trische ventilatoren zorgen voor permanente
luchtverversching in alle stallen, waarin
dan ook geen vlieg te ontdekken is. Doen
niet alleen hierdoor zijn de stallen zoo vol
maakt insectenvrij, dit komt ook, omdat
alles wat insect is, terstond door onbarm
hartig werkende vliegenvallen, natuurlijk
ook door electriciteit gedreven, onze be
schrijving begint eentonig te worden!
wordt weggevangen.
De benijdenswaardige dieren, die op deze
boerderij leven, krijgen ook hun drinken
electrisch toegevoerd. Ze behoeven slechts
hun kop in den trog te steken en het kristal
heldere water stroomt hun toe.
Electriciteit is ook hier, zooals overal in
dit bedrijf, de dienende geest. Zij mengt het
veevoeder, dorscht het koren, koelt de melk,
die met electrische machines wordt gemol
ken en roomt haar af.
Vrees voor droogte Is er onbe
kend.
De farmers op het electrische modelbe-
drijf behoeven niet bevreesd te zijn voor
droogte. Of hun gewas voorsipoedig zal
groeipn, is niet meer van het weer afhan
kelijk. dat het met veel zonneschijn den
mensch in het algemeen misschien naar
den zin maakt, doch juist daardoor in het
landbouwbedrijf dikwijls heel wat zorg ver
oorzaakt. Op de Amcrikaansche modelboer
derij echter zullen al deze zorgen onbekend
zijn. Voor de besproeiing van de landerijen
zorgt een electrisch gedreven regeninstal
latie. Dat ook het woonhuis, zoowel als
schuren, opslagplaatsen en alle verdere
bijgebouwen, rijkelijk van electrische appa
raten zijn voorzien spreekt wel vanzelf.
De ontwerpers.
De verwezenlijking van dit eerste electri
sche landbouw- en veeteeltbedrijf is het
werk van de „Rural-Electrification Admi-
nistration", die op grond van een besluit
van het Congres overging tot het uitvoeren
van bet reusachtige programma ter electri-
fientie van het Amcrikaansche landbouw
bedrijf. De machines op deze farm vertegen
woordigon *n waarde van c.a. 100.000 dollar
Zij werden ter beschikking gesteld onder
voorwaarde, dat de farmer ieder die belang
stelt in dit geëlectrificeerde bedriif. te allen
tijde toegang zal verlecnen tot zijn model
boerderij. De bedoeling, die bij de exploita
tie van deze electrische modelboerderij voor
zit is. te laten zien. van weïk een ontzag
lijk nut de electriciteit voor den landbouw
kan zijn.
V. V. SPARTA.
Voor morgen zijn slechts twee elftallen
opgesteld. Schagen 1 en de adspiranten t
en b zijn vrij en kunnen naar de verrich
tingen gaan kijken van Schagen 3, dat. om
11 uur tegen Wieringervvaard 2 in het veld
komt. Verleden week werd Dirkshorn 2 met
51 het kind van de rekening maar nu
tegen Wieringerwaard 2 zal er wel even
beter aangepakt moeten worden. Niettemin
houden we het op Schagen 3 aan. Schagen
2 gaat de verre reis volledig ondernemen
naar Broekerhaven tegen -Strandvogels 2.
Dit elftal staat weliswaar op de onderste
plaats, maar juist deze elftallen zijn de ge
vaarlijkste tegenstanders voor de kampi-
oenspretendenten.
Schagen 2 moet beginnen met hard aan
pakken en blijven werken totdat het sig
naal van den heer Hakhoff voor de laatste
maal heeft geklonken.
In dezelfde afdeeling spelen nog de naas
te concurrenten van Schagen 2 thuis tegen
Hollandia 4. Voor Sporters wordt dit nog
even oppassen. Wij herinneren ons nog de
magere 21 zege welke Schagen 2 in Hoorn
wist te behalen, in welke wedstrijd Hol
landia niets anders deed dan het spel af
breken. Oudendijk speelt thuis tegen Sijbe-
karspel en zal gaan verliezen. Hem zal
West Frisia 4 wel weten te bedwingen
O.K.B. is vrij.
VARA-AVOND
Reeds met een enkel woord hebben wij
melding gemaakt van den Vara-avond, die
op Donderdag a.s. in Theater Royal wordt
gehouden.
De beroemde -Nederlandsche. hand „The
Ramblers" onder leiding van Theo Udcn
Masman en dan, niet in 't minst, de popu
laire zanger Albert de Booij, zullen zeker
tot veler genoegen, hunne medewerking
verlecnen en het wordt dus weer een echte
feestavond. Want het is een zeer varieerend
programma dat ons dien avond wordt ge
boden.
Het propagandisch woord zal worden ge
voerd door den heer A. Pleysier.
Voor nadere bijzonderheden raadplege men
de advertentie in dit nummer.
EEN GRATIS ENGELSCHE LES
door Mr. Fred Fry.
Onze bezoekers, die deze week het Royal
Theater bezoeken, zullen er met genoegen
kennis van nemen, dat Mr. Fred Fry. de be
kende Radio-leeraar in de Engelsche taal
in elke voorstelling een speciale korte En
gelsche les geeft.
Op zijn onnavolgbare, onderhoudende
wijze toont Mr. Fred Fry hoe iedereen het
nuttige van een Engelsche les kan verbin
den met het buitengewoon aangename ge
not, dat de aparte, heerlijke smaak van de
beroemde CHIEF WHIP Virginia Cigaret-
tes moet schenken.
Het is een zeer origineele en Interessante
film en de overtuigende opmerkingen van
Mr. Fred Fry over de unieke eigenschap
pen van de CHIEF WHIP Virgina Ciga-
rettes zullen niet nalaten het reeds zeer
groote aantal trouwe CHIEF WHIP roo-
kers nog aanzienlijk uit te breiden.
BOND VAN KOFFIEHUIS-, RESTAURANT
HOUDERS EN SLIJTERS.
Donderdagavond vergaderden de leden van
den Bond van Koffiehuis-, Restauranthou
ders en Slijters, afdeeling Schagen en Om
streken, ten huize van den heer N. Raven
alhier.
Op de gebruikelijke wijze opende de voor
zitter, de heer J. Schenk, te pl.m. 8.30 uur,
de niet zeer goed bezochte vergadering.
De notulen werden zonder op- of aanmer
kingen goedgekeurd.
Volgt verslag Bondsvergadering en jaar
verslag, waarvoor dank wordt gebracht.
Door een commissie van 3 leden wordt
daarna de rekening van den penningmeester
nagezien en keurig in orde bevonden.
Het finanticel jaarverslag luidt: ontvang
sten f 855.69,, uitgaven f747.77. batig saldo
f 107.93.
Bij de dan volgende bestuursverkiezing,
waarbij aftredend zijn de heeren S. Kaan en
Peetoom, worden de aftredenden herkozen,
Niet herkiesbaar waren de heeren H. Ra
ven en Sj. Maakal.
Daar dc afd. Schagen en Omstreken hare
leden over IS gemeenten heeft verspreid,
had het bestuur gemeend een lid uit Broek
op Langendijk, een uit de Zijpe, en een uit
Schagen te benoemen.
Bij vrije stemming wordt gekozen de heer
Vis van Oudkarspel, welke zijne benoeming
aanneemt.
Dc heer S. Kuiper van Schagerbrug, die
niet aanwezig was, zal gevraagd worden of
hij genegen is deel van het bestuur te willen
uitmaken.
Punt 9. mededeelingen van den voorzitter,
is daarna aan de orde, waar o.m over B.
U.M.A. en de C.V.G. enkele uiteenzettingen
worden gedaan.
De voorz. richt dan eenige woorden tot
den heer Maakal. De heer Maakal. die 27
jaar bestuurslid van onze afdeeling is ge
weest cn het overgroote deel daarvan als
secretaris, gaat onze vereen, als zoodanig
verlaten. Voor al hetgeen hij voor onze af
deeling heeft gedaan, zijn wij hem de groot
ste dank verschuldigd. Namens de afdee
ling wordt hem een vulpenhouder aange
boden en namens den bond een gouden me
daille voor zijn meer dan 25 jarèn getrou
wen dienst.
Eenigszins ontdaan bedankt de heer
Maakal voor 't hem aangebodene en hoopt
dat hij nog vele jaren gebruik mag ma
ken van die vulpen, die hem altijd aan
den bond zal blijven herinneren.
Ook den heer Raven wordt dank gebracht
voor hetgeen hij gedaan heeft voor onze af
deeling. 30 jaar is hij penningmeester van
onze afdeeling geweest, 30 jaar lang keu
rig op de centen gepast. 5 jaar geleden
heet de heer Raven ook van de ver. een
vulpenhouder gekregen en de medaille van
den bond voor 25 jaren getrouwen dienst
bengelt reeds 5 jaar dagelijks aan zijn har-
logeketting.
De heer Raven bedankt ook voor de mooio
woorden tot hem gesproken en voor het
prettige samenwerken met zijn medebe
stuursleden.
De heer Kaan bedankt namens zijn mede
Wieringer leden dc heer Raven en Maakal
voor alles wat zij in het belang van de le
den hebben gedaan.
Bij de rondvraag vraagt de heer Kramer
wat de vereeniging er van denkt, wanneer
de heeren Raven en Maakal benoemd wor
den als eere-lid onzer afdeeling.
De voorz. antwoordt dat het hem genoegen
doet dat dit voorstel uit de vergadering
komt. alhoewel het bestuur reeds met dat
voorstel zou hebben gekomen. Alle aan
wezigen geven door hun applaus blijk van
instemming.
Ten slotte bedankt de voorzitter allen
voor dc prettige en aangename besprekin
gen. de hoop uitsprekende, dat het ons al
len in zaken en gezondheid goed mag gaan
in 1937.
In verband met de 2 jubilarissen werd
na de vergadering nog een gezellig poosje
bijeen gebleven.
AANBESTEDING
Gisteren werd in het Noord-Hollandseh
Koffiehuis aanbesteed het bouwen van een
winkel, woonhuis met garage enz. aan de
Loet, alhier door den architect Jos. L.
Overtoom en voor rekening van den heer K.
Middelbeek, alhier.
Er waren 23 biljetten ingekomen en
wel van:
J. de Graaf, Moerbeek f 12.300
Gebr. Veeter, Schagerbrug 12,238
S. A. Knüwer, Schagen 11.625
J. v. Stipriaan, id. 11.543
M. Schippers, Schagerbrug 11.483
Minneboo en Walboom Den Helder 11.400
Dekker en Lont, Wieringen 11,300
Th. Boekei, Schagen 11.240
B. v. d. Hoven, Schagen 10.950
Noppert en Oort, Den Helder 10.950
J. Mosch en P. Broers, Breezand 10.750
Kingma, Slootdorp 10.740
Modder cn Cuperus, Den Helder 10.650
Schotten, Schagen 10.600
Gebr. Bockel, Oude Niedorp 10.480
J. Faus, Nieuwe Niedorp 10.470
P. de Geus, St. Maarten 10.396
Venema, Den Helder 10.343
Koorn cn De Jong, Medcmblik 10.127
D. Koning, Schagen 9.996
D. Veul, Schagerbrug 9.980
G. Koning, Schagen 9.966
H. Doorn, Den Helder 9.70Q
Het werk was begroot op f 10.250
De gunning is aangehouden.
KEGELEN.
Dc gisteravond op de kegelbanen in „De
Unie" te Alkmaar voortgezette Stedenwed-
strijd Alkmaar—Schagen heeft onze plaats-
genooten de overwinning niet kunnen bren
gen. Verkreeg het 15-tal van Schagen op de
eigen banen 210 hout voorsprong op hun
Alkmaarschc concurrenten, dit meerder
hout was niet voldoende om de overwinning
te bemachtigen, omdat Alkmaar op eigen
terrein niet alleen de verkregen achterstand
wist in te loopen, doch daarenboven nog 41
hout meer wist te werpen.
De einduitslag is aldus:
Alkmaar 2442 -F 2897 5339
Schagen 2652 2646 5298
De resultaten van de Schager kegelaars
waren:
Dr. Boerma
210
170
380
(57 treffers)
P. Dekker
185
195
380
(55
treffers)
Ir. Lienesch
185
187
372
C. Rol
175
194
3G9
Dr. Groenhart
158
210
368
C.. v. d. Cappelle
196
172
368
G. Anneveldt
183
174
357
H. J. van Veen
185
170
355
W. Geissler
169
183
352
D. Brouwer
184
166
350
M. de Haas
174
171
345
Dr. v. d. Sluis
178
163
341
R. Brugman
177
J. H. Schene
-
160
337
K. Molenaar
153
175
328
J. Rus
140
156
296
Hoogste korpswerpers:
Alkmaar: Jac. van Spanje 395 hout (le pr.)
Schagen: Dr. Boerma 380 hout (2e prijs).