De wereld hongert naar tarwe Onze onafhankelijkheid Graan weer een begeerd artikel Van dorschen en visschen De landbouwcrisispolitiek der regeering Staksrud ook wereld kampioen Trambotsing te Axel Prinses en Prins naar Zeil am See Autobotsing te Hintham Be oorzaken van de stijging der broodprijzen. De broodprijzen in ons land stijgen nog steeds. De huis moeders klagen en geven de schuld Van deze onwelkome prijsstijging aan de devalua tie. Is dit nu werkelijk geheel en al waarWij zullen zien, dat dit niet het geval is. In het laatste jaar zijn de tarweprijzen op de wereldmarkt met 30% gestegen. Met een prijs van 135.25 dollarcents per bushel bereikte wintertanve te Chicago onlangs j de hoogste noteering sinds zes jaren. Te genover eind 1932, toen tarwe te Chicago 44,88 dollarcents per bushel noteerde, be- teekent dit zelfs een prijsstijging van meer dan 200%. Andere graansoorten zijn mede in prijs gestegen, mais b.v. 90% en rogge 110%. De tarwewereld, om het zoo eens te noemen, is samengesteld uit exportlanden b.v. Canada, Argentinië, Australië, Rus land en de meeste Donaustaten en uit importlandon Engeland, Italië België, Duitschland, de Scandinavische landen, Ne derland, enz. Voor de verdeeling zorgt de trampschccpvaart, die natuurlijk uit de huidige conjunctuur ook haar voordeel haalt en vrachtprijzen cischt, welke dik wijls meer dan 70% boven den normalen norm liggen. Zoowel in de Êuropeesche, als ook in de Argentijnsche en Australische graanhavens strijden de trampers met de verladers om hoogere vrachtprijzen en de verladers moeten daarbij toegeven, want de beschikbare laadruimte is nog slechts ui terst gering. Wat is er nu plotseling ge beurd? Hoe komt het, dat er zich een dergelijke verandering in den toestand voltrokken heeft?" De wereld beleeft een tarwehausse! De vraag naar het zoo lang verwaarloosde graan is enorm gestegen en tarwe- en trans portmarkt plukken daar de zoete vruchten van. Sinds vele jaren scheen het, alsof de overproductie aan tarwe niet uit de we reld te helpen zou zijn. In de Verecnigde Staten en Canada stookte men b.v. de lo comotieven met het gouden koren. De on verkoopbare voorraden liepen-steeds in de millioencn tonnen. Nog volgens een schat ting in den zomer van 1936 zou er in het jaar 193(5—1937 een voorraad van 20.5 mil- lioen ton tarwe voor de wereldmarkt be schikbaar zijn, terwijl do vraag slechts 14 millioen ton zou bedragen. Dus zou er op 1 Augustus 1937 nog een onverkoopbare voorraad van 6.5 millioen ton zijn overge schoten. Intusschen is echter gebleken, dat noch de Êuropeesche, noch do Amerikaanschc, noch de Australische oogsten zooveel hebben opgeleverd, als men oorspronkelijk gedacht had. In het bijzonder Zuid-Europa, dat anders weinig graan behoeft in te voeren, heeft een zeer slechte tarweoogst gehad. Zuid-Oost- Europa had daarentegen een zeer goede oogst en ook in Midden-Europa was de tar weoogst goed. Gebleken is nu, dat de voor de wereldmarkt beschikbare hoeveelheid niet 20,5, maar slechts 18,3 millioen ton bedraagt en dat de. behoefte niet op 14, maar op 14,8 millioen ton geschat moet worden. Berekeningen der speculatie gaan echter ïiog verder en spreken de veronderstelling uit, dat de invoerlanden de voorraden in dit jaar geheel zullen opkoopen. Nieuwe ministerieele regelingen. Voor de boeren die hun dorsch- en wied- machine op een tractor hebben gemonteerd cn dus in het bezit zijn van een gemakke lijk vervoerbaar landbouwwerktuig, is het steeds een pijnlijke gewaarwording geweest, dut -de minister van financiën hen terstond voor automobilist aanzag. Niet deze op zich zelf vercercnde beschouwing van den mi nister was pijnlijk, doch het feit, dat het heffen van een motor-rijtuigbelasting er tori nauwste mee samenhing, liet kan den boe ien niet anders dan tevreden stemmen, dat aan dezen schijn van kapitalisme kort ge leden een eind is gemaakt. Door een rech terlijk vonnis is nl. komen vast te staan, dat een z.g.n. „trekker op luchtbanden" voor vrijstelling van gen. belasting in aan merking komt. Doch tegelijk is wettelijk vastgelegd, dat een dusdanig vervoermid del niet bestemd is om op wegen te worden gebruikt. Gok aan de snelheid van den voortrekker is paal en perk gesteld; het vehikel moet nl. ongeveerd zijn. Met het ontbreken van voeren wordt niet bedoeld liet ongeveerd zijn van de achteras, gelijk dit bij alle landbouwtrekkers bet ge val is. Volgens dc ministerieele medcdeeling komt een motorrijtuig op voeren ook voor vrijstelling in aanmerking, indien dit ken nelijk als landbouwwerktuig is ingericht. Wanneer echter een gewone motorvracht- wagen, zgn. een industrietrekker, als trek ker van een ongeveerd landbouwapparaat dienst doel, wordt natuurlijk de gewone motorbelasting betaald, doch dient een kostelooze bclnstingkaart voor de land honwmachincs te worden aangevraagd. Ook mag de boer eigen producten ter Bestemder plaatse met de belnstinglooze „voortrekkers" vervoeren. Ook mag bij thans eigen producten in belastingvrije transportmiddelen ter be stemder plaatse brengen, door de onbelaste Zekerheid tegen uithongering. De wereld is vol politieke onrust; de staten zoeken zekerheid en men weet, dat met kanonnen en vliegtui gen alleen geen oorlog te winnen is. De centrale mogendheden hebben in dertijd ervaren, dat de honger een scherper wapen is dan het zwaard. Het nieuwe Engelsclie bewapenings plan b.v. omvat dan ook het opslaan van groote voorraden levensmidde len, om in geval van nood de eiland bevolking jarenlang te kunnen voe den, ook zonder dat cr levensmidde len ingevoerd worden. Groote pak huizen zullen worden volgepropt met conserven van allerlei aard en ook met tarwe, veel tarwe. In Frankrijk is, boewei hier de omstandigheden gunstiger zijn, iets dergelijks reeds lang gebeurd. Maar het is niet slechts Engeland, dat als een onverwacht groot kooper op de wereld markt verschijnt. Dc Vereenigde Staten, vroeger een van de grootste exporteurs, zijn ten aanzien van tar we invocrland geworden, want tengevolge van de beperking der met tarwe bebouw de oppervlakte en de droogte hebben de Sta ten om hun behoefte te kunnen dekken tot de eerstvolgende oogst nog een invoer ter hoogte van 400.000 ton noodig. En Italië koopt thans niet meer alleen in Hongarije tarwe, het is ook op de Argentijnsche en Au stralische markten verschenen. Zijn behoef te, aanvankelijk op 250.000 ton geschat, wordt op het oogenblik met 825.000 ton aan gegeven. De kleine oogsten, het gestegen verbruik, de behoefte aan voorraden voor militaire doeleinden, het gebrek aan schecpsruimte, dit alles moet er noodzakelijk toe bijdragen, de prijzen omboog te drijven. En indien men dus voor zijn broodje een paar cent meer moet betalen, weet men, dat dit zeker niet in de eerste plaats een gevolg van de devalu atie van den gulden is. „Commissie van loon" becriti- seerd. Dc Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rijnland heeft dezer dagen een adres gericht aan de ministers van handel, nijver heid en scheepvaart en van landbouw en visscherij, betreffende het rapport van de commissie inzake reorganisatie der land- houw-crisismaatrcgclcn, „de Commissie van loon". Dit rapport heeft de Kamer met groote zorg vervuld, ten aanzien van de toekom stige ontwikkeling van de landbouwcrisis politiek. Zij bespreekt derhalve in haar adres liet rapport zeer uitvoerig, om dan tenslotte haar oordeel aldus samen te vatten: De overheid wenscht de leiding in handen te houden. „Het is onjuist om overeenkom stig het „rapport van Loon" het uit vaardigen en daarna uitvoeren van landbouwcrisismaatregelen op te dra gen aan een groep, ,nl. die der pro ducenten, aangezien daarbij in ern stige mate levensbelangen van han del en nijverheid zijn betrokken. De overheid dient ten volle de verant woordelijkheid te blijven dragen voor de zeer ingrijpende overheidsmaatregelen, die de belangen raken van meer dan een groep. Elke groep ontvangt voldoende macht. Door het officieel erkennen van geheel landbouwvoortrekker voor een aanhangwa gen te spannen. Visschen op het IJselmeer. Ook op het gebied van de vischvangst zijn nieuwe regelingen getroffen, welke per 1 Maart a.s. in werking treden. Er waren reeds lang bezwaren geuit tegen de inten sieve visscherij met kuil- of kornetten, met behulp van motoren. Op een afstand van 2 of 3 M. moesten de kuilders en korders tot heden dan ook van de kust blijven, en nu wordt bun werkterrein wederom beöngd. Wij geven hier een nauwkeurige omlijning van de grenzen, waarbinnen voortaan geen kuilder meer gezien mag worden: het gedeelte IJselmeer, aan de eene zijde begrensd door de Wieringermeerdijk, de vorste wal van Noord-Holland, Utrecht, Gel derland, Ovcrijsel en Friesland en aan de andere zijde door een lijn, getrokken van het licht op de Wieringermeerdijk over de zwarte ton no. 1 aan de Kreupel, de bolton van de Kreupel, de bolton aan de noordzijde van bet Enkhuizer zand, de gashoei van dc Trintel naar een punt 2 k.m. bezuiden het licht van Oosterleek. Vervolgens door de lijn, welke evenwijdig aan de kustlijn loopt op 2 K.M. afstand daarvan naar een punt hetwelk 2 K.M. be oosten de haven van Volendam ligt, van daar naar de gasboei van het Spijk, dc gas- boei van het Roggebot over de westelijke ton van het Plaatje voor de Ketel naar de Zuidpunt van Schokland, langs de West zijde van dit eiland naar dc gasboei van de Steile Bank, over de zwarte ton no. 4. 3 en 2 en de gasboei van het Vrouwenzand naar de haven van Stavoren. Bovendien is bet verboden t.e vis schen met kuil- of kornetten, die mechanisch worden voortbewogen, tenzij men voorzien is van een schriftelijke vergunning van den inspecteur der Visscherijen te Am sterdam. Een en ander zal hopelijk' de palingvis- scherij ten goede komen. onafhankelijke bureaux van verschillende groepen van belanghebbenden en door deze bureaux groote macht te geven, ten aanzien van controle en toezicht, ontvangt elke groep belanghebbenden voldoende macht en kan worden voorkomen, dat de eene groep boven de andere wordt voorgetrokken of geschaad en zal de doelmatigheid der te ne men maatregelen, de rechtvaardigheid en het algemeen belang het beste worden ge diend. Indien dergelijke geheel onafhankelijke bureaux zijn ingesteld, zal de overheid be ter dan thans in staat zijn te beoordcclcn, in hoeverre de landbouwcrisisorganisatic wijziging behoeft. De landbouwbelangen en de belangen van Nijverheid en Handel zullen alsdan, zuiver tegen elkander afgewogen, ten volle tot hun recht kunnen komen." Het antwoord van Minister de Graef. Nopens de onaantast baarheid van ons grondgebied zullen wij met niemand een ver drag sluiten. Zooals men weet heeft het Kamerlid van Vesscm opnieuw vragen gericht tot onzen Minister van Buitenlandsche Zaken naar aanleiding van Hitiers verklaring over de erkenning van Nederlands onaantastbare neutraliteit. Deze vragen zijn thans door Jhr. de Gracff beantwoord. Naar 's ministers inzicht sloegen Hitler's woorden: „De Duitsche regeering heeft voorts aan België en Holland verzekerd, dat zij bereid is, deze staten te allen tijde als onaantastbare neutrale gebieden te erken nen en te garandeeren", terug op de mede- deeling door den Duitschen rijkskanselier op 7 Maart 1936 in het openbaar gedaan, volgens welke de Duitsche regeering bereid was, een niet aanvalsverdrag tusschen Bel- gië, Duitschland en Frankrijk te sluiten on der waarborg van Groot-Brittannië en Italië en ook Nederland als partij tot. zulk een verdrag toe te laten, indien dit onderzijds mocht, worden gcwenscht en de andere be trokken stalen daarmede mochten instem men. De minister kon den bewusten passus in de rede van den rijkskanselier van 30 Ja nuari jl. op geen andere wijze verklaren, daarbij werd door hem niet voorbijgezien, dat de mededeeling van 7 Maart 1936 en de inhoud van de meer bedoelde zinsnede van ongelijke strekking zijn. Van de zijde der Duitsche regeering ver kregen inlichtingen hebben de juistheid van de bovengenoemde veronderstelling beves tigd. Verder is gebleken, dat de uiting in kwestie van den rijkskanselier moet wor den opgevat als een aanbod, dat geldt zoo wel voor het geval, dat een nieuw West- pact tot stand mocht komen en in dat ver drag een regeling wordt getroffen, als voor den verdragsregeling in anderen vorm, in dien geen West pact wordt gesloten; Daar om is onzerzijds aan- de Duitsche regc.c- ring medegedeeld, dat wij, met allo waar deering voor de uit het aanbod sprekende goede bedoelingen, niet bereid zouden zijn. nopens de onaantastbaarheid van ons' grond gebied met eenig land een verdrag te slui ten. Die onaantastbaarheid is voor ons een axioma, dat zich niet leent als onderwerp voor een door ons te sluiten verdrag. Nieuwe opdracht voor onze scheepsbouw Motorpassagiersschip voor de Java China Japan lijn. Naar wij vernemen heeft de Java China Japanlijn aan dc Nederlandsche scheeps bouw maatschappij opdracht gegeven tot den bouw van een motorpassagiersschip van ongeveer 10.600 bruto register ton. De afmetingen zijn: lengte: 474 voet en 10 duim. Breedte; 64 voet en 6 duim. Holte: 38 voet cn 6 duim. Het schip wordt ingericht voor het ver voer van 51 eerste klasse passagiers, zoo mede voor 55 passagiers tweede klasse a en 100 passagiers tweede klasse b. De motor-installatie van 6000 h.p.k. wordt geleverd door Stork te Hengelo De snelheid zal 15 mijl bedragen. Brand in banketbakkerij te Delft Gisterenmorgen is te ongeveer kwart over vier een lievige brand uitgebroken in dc banketbakkerij van den heer A. G. Zimmer- man in de Choorstraat te Deltf. Toen de polilie-brandweer ter plaatse ver scheen stond de bakkerij in lichterlaaie, ter-" wijl er groot gevaar voor uitbreiding be stond. Reeds hadden de zolderbalken van het aangrenzende oude dameshuis vlam gevat. Dank zij het kranige optreden van de brandweer kon het vuur beperkt blijven tot dc bakkerij welke echter geheel uitbrand de. In winkel en woonhuis werd veel water schade aangericht. Te ruim zes uur kon de brandweer in rukken, waarna nog enkele politicmannen voor dc nablussching bleven. Verzekering dekt de zeer aanzienlijke schade. Op ondergeloopen land verdronken Op ondergeloopen land achter Neder- landsch Mettray te Eefde is Vrijdag de landliouwersknecht H. verdronken, toen hij met den landbouwer W. bezig was in een klein bootje een grootere boot weg te sleepon II. sloeg achterover in het water en ver dronk. W., die.zijn knecht poogde te redden raakte ook te water. Iïij kon zich echter aan een tak vasthouden totdat omwonenden met een derde boot ter plaatse kwamen om hem uit zijn benarde positie te bevrijden. SCHAATSENRIJDEN. Langedijk tiende in het klassement Michael Staksrud, de snelle Noorsche rij der, heeft thans ook beslag gelegd op den titel van wereldkampioen, nadat hij twee weken geleden ook het Europeesch kampi oenschap te Davos had behaald. Op de twee de plaats in het eindklassement, legde de Fin Birgcr Vasenius beslag, Max Stiepl (Oostenrijk) werd derde.. De belangstelling was op den tweeden dag veel grooter dan gisteren. Zeker 20.000 toe schouwers hadden zich rond de baan verza meld. Onder hen bevonden zich de koning van Noorwegen en de kroonprins. Plet vroor zeven graden, terwijl vrijwel voortdurend sneeuw viel, zoodat vele malen dc haan sneeuwvrij moest worden gemaakt. Over 1500 meter zegevierde thans Engne- stangen in den tijd van 2 min. 19.5 sec. voor Michael Staksrud in 2 min. 19.7 sec. Langendijk eindigde hier als 12e, terwijl Koóps op de laatste plaats kwam te staan. Voor de 10.000 meter kwamen verscheide ne rijders niet aan den start, zooals Engne- stangen en onze landgenoot Koops. Zij kwa men dus ook voor het eindresultaat niet in aanmerking. Langendijk werd hierin tiende. Daar staat tegenover de kracht der Noren, die op alle afstanden hun sterren hebben. Van de buitenlanders dient het prachtige rijden van Max Stiepl te worden gememo reerd, vooral op de 10.000 meter, welken af stand hij aflegde in 17 min. 25.3 sec. Dc uitslagen van den tweeden dag wa ren: 1500 meter: 1. Engnestangen, tijd 2 min. 19.5 sec., 2. Staksrud, 2 min. 19,7 sec. 3. Oja- la, 2 min. 21.6 sec.; en 12 en 13 Lange- (1 ij k en Jensen, beiden 2 min. 25.9 sec. 18. Koops 2 min. 30,3 sec. 10.000 meter: 1. Stiepl 17 min. 25.3 sec.; 2. Vasenius 17 min. 30.S sec; 3. Staksrud 17 min. 34,5 sec., enz. 10. Langedijk 18 min., Koops niet gestart. Algemeen klassement: 1. en wereldkam pioen Staksrud (Noorwegen) 194,722 punten; 2. Vasenius (Finland) 196.433 punten; 3. Stiepl ^Oostenrijk) 196.525 punten, enz. 10. Langedijk (Nederland) 201.563 punten. Langedijk en Koops naar Dram men en Hamar. Zaterdag weer hnistoe. Naar wij vernemen zullen onze landgenoo- ten Langedijk en Koops deelnemen aan in ternationale wedstrijden, welke op Dinsdag 16 Februari a.s. te Drammen worden ge houden. Daarna zullen deze beide rijders naar Harnar vertrekken, waar zij Donder dag 18 Fobruari aan den start verschijnen. Het ligt in de bedoeling dat de. Nederiand- sobe rijders Zaterdag a.s. naar ons land te rugkeer en. Vier gewonden. Gisterenmiddag omstreeks half twee is be noorden Axel een trambotsing voorgevallen, waarbij een viertal personen letsel opliep. Uit Sas van Gent kwam een Dicscl-elec- trische tram van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij op den gewonen tijd Axel binnen en zonder vertraging werd de reis naar Terneuzen voortgezet.' Op de wis selplaats benoorden het spoorwegstation Axel moest de bestuurder van de Dieseltram stilhouden en wachten op den goederentrein van dezelfde maatschappij, welke uit Zaam- slag in aantocht was. De bestuurder reed echter door en 100 meter verder in een bocht van de baan, waar bovendien het uitzicht door een daar staand huis wordt belemmerd, zag hij plotseling tot zijn grooten schrik de goederentrein met een vijftiental wagens aankomen. Krachtig remmen kon een bot sing niet meer voorkomen en met een hevi- gen schok reden beide trams op elkaar in. In dc Dieseltram zaten drie passagiers, van wie een geheel ongedeerd bleef. De bei de anderen, mevrouw de Wed. Dr. Gerrit sen uit Axel bezeerde een dijbeen, kreeg een lichte hersenschudding en snijwonden aan gelaat en handen de hr. A. de Feyter, wet- lxouder van Zaamslag, liep een hersenschud ding cn zware hoofdwonden op. Van het per soneel bleef de bestuurder ongedeerd, doch de tramjongen, de jeugdige conducteur,E. van den Berge, brak een sleutelbeen cn kreeg snijwonden. Van het personeel van den goederentrein liep de machinist geen letsel op, maar de conducteur-rangeerder P. Ricmens kreeg een lichte hersenschudding, snijwonden en kneu zingen. Dr. Bom cn Dr. van der Zwam, beiden uit. Axel, verleenden de eerste hulp, waarna de gekwetsten naar hun woningen zijn ver voerd. De materieele schade was vrij groot. De Dieseltram werd aan de voorzijde ingedrukt, terwijl ook de locomotief een fikschen deuk aan den voorkant kreeg. De eerste wagen kwam tegen de locomotief te staan, beiden ontspoorden. De overige wagens weerstonden den schok en bleven in de rails. Technisch personeel slaagde er in de baan spoedig vrij te maken, zoodat dc volgende tram zonder vertraging kon passeeren. IN DE MAAS GEREDEN. Vrijdagavond te kwart over zeven verliet de 22-jarige H. Seen, die te Vlaardingcn woonde, den tanklichter Olst, liggende aan den steiger van de Nieuwe Matex te Vlaar dingcn. De jongeman reed op een fiets en bad een accu hij zich. Toen hij dezen mor gen niet aan boord terugkeerde, ging de. schipper informeeren, en toen bleek, dat de jongeman des nachts niet thuis was ge weest. Op vermoeden van verdrinking is de politie toon gaan dreggen en heeft Zaterdag middag eerst de fiets en daarna het lijk van den verongelukte opgehaald. Waar schijnlijk is de jongeman in de duist era is van het, smalle pad geraakt en in dc Maas gereden. Zij hebben Zaterdag den Hertog van Windsor ontmoet. H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bcrnhard zijn, in afwijking van het oor spronkelijke plan, gisteren nog te Weenen gebleven. Zij zullen zich heden naar Zeil am See begeven, waar zij H.M. de Koningin zullen ontmoeten. Zaterdag- en gisterenavond hebben de Prinses en, de Prins een bezoek aan den schouwburg gebracht. Een toevallige ontmoeting met den Hertog van Windsor en de Princess Royal. Door een toeval hebben Zaterdagmiddag in hotel Bristol Prinses Juliana en Prins Berahard den Hertog van Windsor en zijn zuster ontmoet. Onze Prinses en haar gemaal hadden evenals Vrijdag in de groote eetzaal van het hotel de lunch gebruikt. Zij wilden juist met de lift naar boven gaan om hun kamers op te zoeken, toen uit de naar be neden komende cabine de Hertog van Windsor en diens zuster, Prinses Mary met haar echtgenoot de Graaf van Harewood naar buiten trad en de Britsche gasten had den geluncht in de vertrekken, welke te genwoordig in hotel „Bristol" steeds voor den Hertog van Windsor disponibel worden gehouden. De begroeting tusschen Prinses Juliana cn Prinses Mary was buitengewoon hartelijk. De beide prinsessen omhelsden elkaar cn bleven een tiental minuten in geamm"- gesprek. Prinses Mary droeg reeds h reiscostuum. Zij was met haar cchtgen .t op weg naar het Westbabnhof om daar den trein te nemen, welke hen naar Lon den zou terugbrengen. De hertog van Wind sor, bij wien zij op kasteel Enzesfeld had- .den gelogeerd, bracht hen naar het station. Prinses Juliana en Prins Bernhard hebben Zaterdagmorgen bij stralende zonneschijn het leek wel voorjaarsweer verschil lende Weenscbe bezienswaardigheden be zocht. Zij waren in de Hobrug, het vi'oegero keizerlijk paleis der Habsburgs, waar hun; aandacht vooral uitging naar de vertrek ken. waar keizer Frans Josef gewoond heeft. Ook bewonderden zij de kostbare voorwerpen in de keizerlijke schatkamer. Daarna bracht het vorstelijk echtpaar een; bezoek aan de Spaansche rijschool, waar een speciale voorstelling van de beroemde paardendressuur voor de hooge belangstel lenden werd gegeven. Des namiddags bezochten Prinses Juliana en Prins Berahard de St. Stephanusdom en de daaronder liggende eeuwenoude cata comben, waar de Weeners vroeger hun' dooden bijzetten. Toen het paar in zijn ho tel was teruggekeerd is de prinses op haar kamer gaan rusten. Schip gezonken De schipper en zijn beide kinde ren konden zich tijdig in veilig heid stellen. Zaterdagnacht omstreeks half vier hoorde een agent van politie te Rotterdam hulpge roep komen uit de richting van de Leuvc- haven. Toen de agent eens poolshoogte ging nemen, ontdekte hij, dat het 82 ton groote, met zand geladen schip „Verwisseling", schipper de 56-jarige J. van Meyeren uit Krimpen a. d. IJssel, langzaam in de diepte wegzonk. Het schip lag gemeerd tegenover het pand van Van Nelle bij de Vischmarkt in. de onmiddellijke nabijheid van de zandstor- ters van de firma Breys en Zonen. De schipper en zijn beide kinderen waren er inmiddels reeds in geslaagd om zich tijdig in veiligheid te stellen. Zij zijn opgenomen aan boord van de naast het schip liggende boot „Lena Clazina", schipper G. van Erk. Omtrent de oorzaak van het zinken van het schip is niets bekend. Vermoed wordt, dat de voorbijgaande schepen de „Verwis seling" tegen den kant hebben gedrongen, waarbij de bodem in aanraking is gekomen met den grond het water is ter plaatse vrij ondiep waardoor het schip is lekge- stooten en langzaam volgeloopen. Bij het zinken is het schip namelijk niet gekanteld, doch rechtstandig gezonken. Men heeft nog een luikhoofd ingeslagen, omdat men vermoedde, dat er nog men- schen aan boord zouden zijn. Dit bleek even wel niet het geval. Bij het zinken is o.a. de stuurcabine door den druk van het water stukgeslagen. Het drijfhout is verzameld en op den wal ge legd. De reddingsbrigade heeft nog geas sisteerd hij het opsporen van losgeslagen stukken. Het schip was verzekerd. Twee ernstig gewonden. Zaterdagmiddag te ong. 4 uur is op den Rijksweg 's-HertogenboschNijmegen, te Hintham onder de gemeente Rosmalen, een personenauto door onopgehelderde oorzaak met kracht ingereden op een stilstaande, met steenkolen geladen vrachtauto van den heer J. van Crey uit Rosmalen. De vracht auto werd een eindwecgs voortgestooten cn kwam naast den weg in het bouwland te recht. De personenauto werd zwaar bescha digd. Een 6-jarig voogdijkind dat achter in dc auto bad gezeten, werd door den schok legen het dak geslingerd en ernstig gewond Zijn begeleidster bekwam eveneens ernstige kwetsuren. De chauffeur bekwam slechts lichte verwondingen. Het kind en de dame zijn vervoerd naar het groot ziekengasthuis te 's-Hertogenbosch. VOOR ZIJN WONING VERDRONKEN. Zaterdagmiddag te ongeveer vier uur keerde de landbouwer G. Baltusschen met zijn kruiwagen van het land huiswaarts. Op de vonder, die over een sloot voor zijn wo ning ligt, verloor hij zijn evenwicht en viel in het water. Toen bij vrij spoedig op het droge was gebracht bleek de man, die 77 jaar oud was, te zijn overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2