De Wieringermeer jodelt
Buitenland
Italië en de Habsburgers
Sluiting der Katholieke
scholen in Beieren
Prof. Piccard opnieuw
naar de stratosfeer
Kwestie is B*v&arli|k voor den
internationalen toestand.
De diplomatieke redacteur van Stefani
verneemt van bevoegde Italiaansche zijde,
naar aanleiding van de berichten, die den
laatsten tijd in het buitenland verspreid zijn
over het standpunt van Italië ten aanzien
van het vraagstuk der restauratie van de
Habsburgers in Oostenrijk, dat dit vraagstuk
als niet actueel en als gevaarlijk voor den
internationalen toestand moet worden be
schouwd.
Het lot der vermisten uit
den wereldoorlog
Liquidatie van Bet vermisten-
cijfer.
Het centrale bureau voor oorlogsdooden
en -graven te Berlijn, heeft medegedeeld, dat
het lot van 95.000 Duitsche soldaten, die in
den wereldoorlog hebben gevochten, nooit
bekend is geworden. Bij het einde van den
strijd werden 300.000 soldaten vermist. Een
nauwkeurig onderzoek bracht licht in ruim
200.000 gevallen: het bleek, dat de meesten
vermisten gestorven waren. Van de andere
werd echter geen spoor gevonden. Om de
wettelijke positie van verwanten en nabe
staanden vast te stellen, heeft men thans be
sloten, officieel mede te deelen, dat deze
vermisten overleden zijn. Aangenomen
wordt, dat 10 Januari 1920 de sterfdag is ge
weest.
Tegen bijgeloof
Ter bestrijding van het bijgeloof in China,
dat bevorderd wordt door het bestaan van
zeer vele tempels en tempeltjes, gewijd aan
alle mogelijke godheden, hebben de autori
teiten van het district Zuid-Kwangtoeng
door de troepen ongeveer duizend afgods
beelden uit het land laten verzamelen en
doen overbrengen naar een groolen tempel,
den eenigen, die voor den godsdienst open
gesteld zal blijven.
HET BANDITISME IN CHINA.
Een honderdtal bandieten heeft bij Char-
bin een autokaravaan aangevallen en 23
Chineezen ontvoerd met het doel een losgeld
te bekomen. Bij Tienstsin hebben bandieten
drie passagiers van een vaartuig ontvoerd
en van 4000 dollar beroofd.
VON NEURATH HEEFT HITLER VER-'
SLAG UITGEBRACHT.
r De minister van buitenlandsche zaken, von
Neurath, heeft, naar verluidt, op de terug
reis uit Weenen te Neurenberg gelegenheid
gehad, Hit Ier uitvoerig op de hoogte te stel
len van het verloop en het resultaat zijner
besprekingen te Weenen.
AUTO-ONGELUK VAN DEN DUITSCHEN
GEZANT TE BOEDAPEST.
De Duitsche gezant te Boedapest, von Mac-
kensen, die per auto terugkeerde van Wee
nen, waar hij von Neurath zijn schoonvader
ontmoet had, heeft een ongeluk gehad, dat
goed is afgeloopen. Zijn wagen botste tegen
een kilometerpaal langs den weg en sloeg
om, doch von Mackcnse bleef ongedeerd.
PALESTINA NOG NIET RUSTIG.
Men overweegt de vorming van
weerkorpsen.
In verband met een nieuwen moord op
een Jood, oefent de politie te Jeruzalem
een scherp toezicht uit. Zoodoende heeft
zij in het dorp Sahna een bommenbergplaats
ontdekt. De commandant der Engelsche
troepen, generaal Dill, en de directeur der
politie, overwegen de vorming van militai
re eenheden, bestaande uit joden en Arabic
ren, en onder commando van Britsche offi
cieren.
BUITENKANSJE VOOR DE ENGELSCHE
WERKLOOZEN.
De Britsche regeering heeft besloten, het
bureau tot verleening van steun aan de
werkloozen te machtigen, in de kronings-
week aan iederen ingeschreven werklooze
een extra uitkeering te verstrekken van
21/?. shilling, plus een shilling per kind
voor de werkloozen, die een gezin hebben
te onderhouden.
STAKINGEN IN POLEN.
De metaal-industrie van Bielltz
ligt stil.
In de metaal-industrie van Bielitz staken
op het oogenblik 2600 arbeiders en men
tracht thans de arbeiders in de textiel-in-
dustrie tot een sympathiestaking te bewe
gen. Morgen zullen de socialistische'vakver-
eenigingen vergaderen om te beslissen of een
algemeene staking zal worden afgekondigd.
HEVIG NOODWEER IN ZUID-WEST
AFRIKA.
Een hevig onweer in Zuidwest-Afrika
heeft het spoorwegverkeer met de Unie van
Zuid-Afrika gestremd. De spoorlijn tusschcn
Windhoek en de Oranje rivier staat ander
halve meter onder water. De treinen kwa
men met veertig uur vertraging binnen.
RUSLAND ZET TIEN NATIONAAL-SOCIA-
LISTEN OVER DE GRENS.
Tien van de 45 Duitschers, die sinds Oc-
tober j.1. gevangen zitten, beschuldigd van
spionnage en nationaal-socialistischc pro
paganda, zullen over de grens worden ge
zet. en naar Duitschland worden gezonden.
De overige gevallen worden verder onder
zocht. Het is nog niet bekend, wanneer de
zaak in openbare behandeling zal komen.
„Osservalore Romanowijst op
schending van het Concordaat.
Ten aanzien van het voornemen om een
aantal Katholieke scholen in Beieren te
sluiten, hetgeen van Duitsche zijde wordt
gemotiveerd met het afnemen van het aan
tal leerlingen, schrijft de „Osservatore Ro
mano" dat dit niet is voorzien in het con
cordaat, in tegenstelling met hetgeen van
Duitsche zijde wordt beweerd. Het Vatikaan-
sche orgaan voegt hieraan toe, dat dit een
aanduiding van beteekenis is in de ontwik
keling van den schoolstrijd. Na eerst met
alle middelen het inschrijven van leerlin
gen te hebben tegengewerkt, wil men thans
de scholen sluiten wegens het geringe aan
tal leerlingen.
Verder wil men doen gelooven, dat niets
tegen het concordaat geschiedt doch het
tegendeel is waar, zoowel de campagne to
gen de confessioneele scholen als de slui
ting hiervan is tegen de letter en den geest
van het concordaat.
ANTI-FASCISTISCHE DEMONSTRATIE
IN ENGELAND.
Tijdens een gisteravond te Euston gehou-
dpn antifascistische demonstratie is een re
solutie aangenomen, waarin geprotesteerd
wordt tegen de aanvaarding van Goering
alsv ertegenwoordiger van Duitschland bij
de kroningsplerhtigheden. Zijn aanwezig
heid. zhoo heet het in de resolutie, zou een
heleediging hetcckenen van het Duitsche
volk en van de geheele Britsche democra
tie."
SLECHTS EEN GEWAPENDE KAN
PACIFIST ZIJN.
Goebbels spreekt te Keulen.
In een te Keulen gehouden rede, verklaar
de de minister van pers en propaganda,
Goebbels, o.a.:
Wij nat ionaal-socialist en hebben Duitsch
land zijn leven, zijn eer en zijn vrijheid
weergegeven. De Duitsche macht heeft in de
wereld weder aanzien gekregen. De wereld
vrede heeft, aldus de minister, slechts gevaar
gclóopen, zoolang Duitschland nog geen
macht bezat. Alleen wanneer iemand gewa
pend is, kan hij zich veroorloven, pacifist te
zijn.
Tenslotte wees Goebbels op het. bolsjewis
tische wereldgevaar. Rusland bewapent zich,
en daarom, aldus spreker, moeten wij ons
ook bewapenen Wij doen .dit. niet om iemand
aan te vallen. Wij hebben echter ook niet
het voornemen, als een onschuldig offerlam
ter slachtbank té worden geleid.
HOLLANDSCHE SNELTREIN
WACHT OP STUDENT.
DE KLEINE GASFABRIEKEN
ZIJN BIJZONDER INTERES
SANT.
Mijn eerste indruk van Holland, aldus de
'lieer Redlich, moet al direct getuigenis af
leggen van de bijzondere vriendelijkheid
.van zijn bewoners. Aan het Hollandsche
grensstation verliet ik na de passencontrole
den trein en kwam juist een minuut voor
het vertrek weer terug op het perron. Daar
kwam een iewat opgewonden Hollander op
me af en beduidde mij dat mijn bagage
met m'n hoed en jas naar het douane-kan
toortje gebracht was. Tjonge, dat begint
goed, dacht ik, nu verzuim ik natuurlijk
den trein en maak als Oostenrijker en als
werkstudent een mooi figuur, wanneer ik
den eersten dag al te laat op het werk ver
schijn!
En het was toch al niet zoo gemakkelijk
geweest om als volontair bij de Cultuur
maatschappij de Wieringermeerpolder te
komen.
Had een toeval mij niet in Weenen in
contact gebracht met Mr. Kamp, den secre
taris-generaal der Zuiderzee werken, dan
zou ik stellig voor mijn twee vacantiemaan-
den niet zulk een interessant arbeidsveld
hebben kunnen vinden, als nu het geval
was door zijn vriendelijke bemiddeling. En
nu zou ik door een onachtzaamheid al zoon
plecht begin moeten maken?
Ik rende naar het douane-kantoor, waar
•de zaak vliegensvlug werd afgehandeld; in
vier minuten was alles gebeurd. De
sneltrein moest dus minstens al drie mi
nuten onderweg zijn, maar dat bleek niet
het geval. Voor, bij de locomotief stond mijn
vriendelijke Hollander geestdriftig te oree
ren tegen don machinist, die vanuit zijn
machine heftig stond te gesticuleeren.
Maar hoe dan ook, mijn „vriend"
was er foch maar in geslaagd den sneltrein
ter wille van een enkelen passagier een
paar minuten op te houden.
„Als een bed lag het daar, zoo ver
het oog reikte, tot aan den ho
rizon.
Eindelijk had ik het doel van mijn reis be
reikt. Ik werd ondergebracht in het huis
van den burgemeester - (waarschijnlijk Mr.
Kamp. Red.). Öen morgen, volgende op
den dag van mijn aankomst bracht hij mij
naar een heuvel op het eiland (denkelijk
de Terp. Red.) en met een eenvoudig
handgebaar wees hij me op het uitge
strekte land overal om ons heen.
Als een bed lag het daar, zoo ver het oog
reikte, tot aan den horizon. En deze gewel
dige vlakte nu was voor kort nog zee ge
weest, vertelde de burgemeester en voeren
er groote schepen. Eens ook bedreven de vis-
schers hier hun moeizaam beroep. En nu was
het vruchtbaar land geworden.
Daar, heel in de verte, zag ik na scherp
turen een donkere stip; dat was een stadje,
dat wil zeggen meer 'n nederzetting op den
eenzamen „zeegrond". Daar staan meer dan
honderd huizen. En toen ik goed oplette,
kon ik nog twee van die stippen zien, ook
nederzettingen.
De Polder, zoo is de naam van grond, die
aan de zee ontrukt is, wordt zuiver systema
tisch verdeeld en bewoond. En hier nu, wer
ken jaar in jaar uitvele honderden menschen
om den grond in vruchtbaar land om te too-
.veren. En de burgemeester Mr. Kamp?) ver
telde mij hoe eens ingenieur Lely werd uit
gelachen, door velen, toen hij met zijn plan
om de Zuiderzee droog te leggen voor den
dag kwam.
Een fantastisch plan.
Br moest een 36 kilometer lange dam wor
den gelegd van Noord-Holland via het eiland
Wieringen naar Friesland, dwars door het
water en de Noordzee zou van de Zuiderzee
gescheiden zijn. Dat beteekende het winnen
van 300.000 H.A. land! Een fantastisch plan,
maar toch niet te fantastisch, want op 28
Mei 1932 werd de dijk inderdaad voltooid!
In den tusschentijd waren al enkele kleine
dijken aangebracht en groote gedeelten van
de Zuiderzee waren drooggelegd. Zooals de
Wieringermeerpolder, waar wij nu op neer
keken. En daar zou ik twee maanden moe
ten doorbrengen?
Met een hypermoderne autobus suisde ik
'den volgenden dag mijn arbeid tegemoet en
werd, daar aangekomen, door den ingenieur
direct in het arbeidsplan opgenomen en in
gedeeld.
Ontginning, exploitatie en kolonisatie van
'den polder, alles gaat volgens nauwkeurige
plannen en onder toezicht van de autoritei
ten; de gronden blijven het eigendom van
den staat. Zij worden dan in 60-jarigen erf
pacht afgegeven.
De gasfabrieken hadden de bij
zondere belangstelling van den
student.
Voor iedere bouw is vergunning van de
overheid noodig. Hier, in de Wieringermeer
polder verrijzen de huizen, schuren en stal
len natuurlijk als paddestoelen uit den
grond. Waterleidingen, electrische geleidin-
De banketbakkers in
nood
Zij vragen goedkoope room en
boter voor hnn bedrijf.
De besturen van de Nederlandsche ban
ketbak kersvereeniging en der Nederland
sche RK. bankethakkerspatroonsvereeniging
hebben den minister van landbouw en vis-
scherij dringend verzocht een regeling te
willen treffen, welke het mogelijk zal ma
ken, dat de banketbakkers door het gebruik
van tegen lager prijs ingekochte room en
boter hun bedrijven in stand kunnen hou
den. O.a. wordt er op gewezen, dat de
slechte toestand zich de laatste maanden
heeft toegespitst, omdat door de devaluatie
van den guldon een groot aantal grondstof
fen meest van buitenlandschen oorsprong
cn onmisbaar in het bedrijf, zeer in prijs
zijn gestegen (amandelen zelfs met honderd
procent), waartegenover geen prijsverhoo-
ging der producten kon worden gesteld,
omdat de koopkracht van het publiek ge
daald is.
Een Weensch student, cand. Ing.
Gerhard Redlich arbeidde geduren
de enkele maanden als „werkstu
dent" in den Wieringermeerpolder.
Wij troffen in het „Neues Wiener
Journal" zijn enthousiaste beschou
wing aan over zijn verblijf in ons
land en wij gelooven onze lezers
een genoegen te doen zijn visie op
de ontginningen van de „Meer" af
te drukken.
Natuurlijk blijven zijn bewerin-
gen geheel voor zijn rekening.
gen en kleine gasfabrieken worden gebouwd
en vooral de laatste zijn bijzonder interes
sant.
Het zijn eigenlijk gewone kleine bronnen,
anderhalve Meter diep. Daar stijgt het bron-
gas in op om dan te worden opgevangen in
een soort duikerklok, vanwaar het gas door
buizen naar de huizen wordt geleid. Het prin
cipe is heel eenvoudig en het gas van uitste
kende kwaliteit.
Ik werd ingedeeld bij een groepje dat re
gelmatig een zware vrachtauto moest laden,
die dan de ronde deed door den polder en
hier heb ik geleerd wat aanpakken en hard
werken is! Meer dan eens gebeurde het dat
we met zijn tweeën zes duizend Kilogram
hooi hadden opgeladen en daarop wilden
wegrijden, waarbij bleek dat de wielen van
den wagen tot aan hun assen in den zach-
ten grond gezonken waren. Dan bleef er niets
anders over dan de wagen weer te lossen,
hem door een anderen auto uit den grond te
laten trekken om dan opnieuw te beginnen.
Dan weer moesten wij zakken van 80 en
90 kg. versjouwen en men moet dat gedaan
hebben om te weten wat het beteeken t zoo'n
vrachtje op de schouders te hebben! Eerst
des avonds kon ik mij met de ingenieurs
wetenschappelijk onderhouden over techni
sche kwesties.
Ik heb veel geleerd bij de Hollanders in
die twee maanden en ik nam slechts noode
afscheid van ze. Maar zelf heb ik hen ook
iets van Oostenrijk achtergelaten en het zal
iedereen die er eens een dagje komt, ver
wonderen dat de bewoners en arbeiders
zoo goed kunnen jodelen!
1'O lUtA 's CMVttdS
tot l/t uur vóór zonsopgang
zijn geluidssignalen verbo-
hV den: knippert dan met de
koplichtcn alt attentieseln! A8L
GELU/DSSJG/tAAL VEHBOPEN AÉfl
HIJ HOOPT 32.000 METER HOOG
TE KOMEN.
DE HISTORIE VAN DE STRATOSFEER-
VLUCHT.
Hat oudste record van Prof. Piccard
is 20.000 M.
Prof. Piccard wil thans de stijgkracht
verhoogen, door 2.000 kleine ballons
boven zijn gondel te bevestigen.
Dezen zomer maakt de geleerde een
proefvlucht.
Reeds lang was Prof. Piccard voornemens
een nieuwe vlucht naar de stratosfeer te on
dernemen. Hij heeft evenwel eerst gepoogd
zijn nieuwe onderneming door een officieele
instelling of door de regeering van België ge
financierd te krijgen. De nieuwe vlucht
wordt hem mogelijk gemaakt door geldelij-
ken steun van eenige bezittenden, die be
lang stellen in de pogingen van den grooten
geleerde. Reeds het vorig jaar maakte de
pers melding van een nieuwe vlucht van
Piccard, waarbij hij, om de hooge kosten te
dekken, passagiers zou medenemen, die ge
negen waren 80 duizend dollars voor het
vlttchtje te betalen. Van dit plan heeft Pic
card thans afgezien. Hij zal alleen opstijgen
met een zijner assistenten. Ditmaal echter
zullen de wetenschappelijke waarnemingen
niet op den voorgrond staan, doch eerst en
vooral wil prof. Piccard het hoogterecord op
zijn naam zetten en zijn eigen records en die
van de Russen verbeteren.
Wat wordt onder de Stratosfeer
verstaan?
Zooals men weet, wordt de aarde omringd
door een gasvormig omhulsel, dampkring ge
naamd. De gezamenlijke gassen van dezen
kring vormen de atmosferische lucht. Alle
verschijnselen, welke in en door de lucht
worden waargenomen, worden samengevat
onder den naam dampkring-verschijnselen.
Dampkringlucht bestaat alzoo uit een meng
sel van gassen, in hoofdzaak uit zuurstof en
stikstof en voorts uit geringe hoeveelheden
minder bekende z.g. zeldzame gassen. Deze
dampkring, welke onmisbare elementen in
houdt voor de inademing van den mensch,
wordt ook wel de troposfeer genoemd. In
deze troposfeer hebben voortdurend verande
ringen plaats tengevolge van den zonne
schijn, regen, enz.
Ontstaan van onweder, sneeuw
en hagelbuien.
In de troposfeer, welke onder de stratosfeer
is gelegen, ontstaan, doordat b.v. de vochtige
lucht snel afkoelt, nevels, er vormen zich
wolken, neerslag vindt plaats in den vorm
van regen, hagel en mist. In de troposfeer
kan het natuurlijk bliksemen, hetgeen in de
stratosfeer niet mogelijk is, daar de tempe
ratuur in deze ruimte geen invloed meer
heeft. De grens tusschcn troposfeer en stra
tosfeer is nu eens scherper, dan weer min
der scherp. Terwijl in de tropen de tropos
feer eindigt op 17 K.M., ligt de grens in de
subtropen op 14 K.M. en in de gematigde
zone op gemiddeld 10 K.M. Van de twee
dampkringen, welke onze aarde omgeven, is
de troposfeer, die temperatuur, waarin wij
leven, het belangrijkst, omdat deze alle phy-
sische processen bevat, die voor het mensche-
lijk lichaam noodig zijn. Doordat de terug
kaatsing der verschillende gassen in de na
bijheid der evenaar het grootst is, wordt de
stratosfeer, welke absoluut, geen gassen be
vat, als bet ware omhoog gedrukt.
De luchtbewegingen in de stratosfeer zijn
horizontaal, in tegenstelling met de verti
cale luchtbewegingen in de troposfeer. De
droge ruimte, in de stratosfeer belemmert
den mensch hier in Ie leven. Daarom is het
noodzakelijk, dat luchtvaarders, die voorne
mens zijn meer dan 6 K.M. te stijgen, voor
zien zijn van de noodige zuurstofapparaten,
willen zij in leven blijven.
De voornaamste kenmerken, wel
ke men ondervindt, wanneer een
mensch zonder zuurstofapparaat of
in een open gondel een tocht zou ma
ken, zijn de veranderingen in het
bloed, dat dik en moeilijk vloeibaar
wordt, als gevolg van de vele gas-
blaasjes, welke er in ontstaan. Dit is
weer het gevolg van den hoogen
bloeddruk. Hierdoor worden de bloed
vaten verstopt en indien niet spoedig
hulp zou worden verleend, treedt de
dood reeds eenige oogenblikken daar
na in.
Deze verstopping in de bloedvaten komt
ook voor bij hooge hergstijgingen. Reeds vele
toeristen, die een hoogterecord wilden be
halen op 3 a 4000 M., vonden op zulk 'n hoog
te den dood door verstikking als gevolg van
gebrek aan zuurstof. Langer zou men het
uithouden, indien men steeds diep en krach
tig adem haalde, doch de energie ontbreekt
hiertoe al spoedig.
Plccard's eerste vlucht.
Het was in Mei 1931, dat prof. Piccard zijn
eerste vlucht naar de stratosfeer waagde. Hij
liet daartoe een speciaal gebouwde gondel
maken, waarin 2 k 3 personen konden plaats
nemen en voorts de noodige instrumenten,
welke hij dacht noodig te hebben.
Op zijn eerste vlucht bereikte hij een hoog
te van 15.781 meter. Bij zijn landing werd
hij en zijn assistent Cosijns met gejuich be
groet door een geestdriftige menigte. Op de
zen eersten tocht heeft Piccard veel belang
rijks ontdekt. Picoanl was echter niet tevre
den met dit record. Hij wilde minstens 16.000
M. halen en waagde in den zomer van 1932
oen nieuwe poging, waarbij hij het tot 16.500
M. bracht.
MAX COSSLJNS,
de trouwe helper van Prof. Piccard,
Voorzien van zuurstofapparaat
en electrlsch verwarmde hand
schoenen.
Door het succes van Piccard aangemoe
digd, kwamen er nog eenige ondernemende
aviateurs o.a. in de Vereenigde staten cn in
Rusland, die het hoogtcrecord van Piccard's
vlucht met enkele honderden meters wilden
verbeteren. Plannen werden gesmeed, voor
bereidingen getroffen, uitgesteld en tenslotte
weer afgelast. Kapitein Uwins ondernam
op een Pegasus Bristol van 550 pk. een stra
tosfeertocht (in Aug. 1932), waarhij hij het
hoogterecord met ruim 450 M. wist te slaan.
Hij was voorzien van een zuurstofapparaat
en van electrisch verwarmde handschoenen.
Hij steeg op te Bristol en had twee uur noo
dig om een hoogte van 13.500 M. tc bereiken.
Na een voorspoedige reis daalde hij te Eves-
ham.
Van den voorgenomen stratosfeertocht van
den Oostenrijker Gucika, die omstreeks den
zelfden tijd een nieuwe gondel naar eigen
model had laten bouwen en hiermee een
vlucht hoopte te ondernemen, werd nooit
meer iets gehoord. Wellicht heeft hij geheel
van zijn plannen afgezien.
In September 1934 slaagden de drie Rus
sische ingenieurs, Prokofief. Brinbaum en
Godoenof, erin bet record van Piccard met
2500 M. te verbeteren.
Thans had men dus een hoogte van 10000
M. behaald! Ook deze mannen schreven hun
ervaringen, opgedaan bij den tocht in hun
memoires.
Niet lang daarna, n.1. in November van
hetzelfde jaar, kondigde de Amcrikaansche
Kapitein Settle een voorgenomen tocht aan
naar de stratosfeer. Settle, die reeds in de
voorafgegane maand Augustus een poging
had gedaan, het record van Piccard te bre
ken, steeg op 21 November te Akron op. De
start geschiedde vlot, terwijl de wind gun
stig was. Ofschoon Settle vooraf hekend had
gemaakt, dat hij het record van de drie Rus
sen niet zou trachten te breken, gingen hard
nekkige geruchten als zou dit bericht on
waar zijn en Settle wel degelijk het plan heb
ben gehad hooger te gaan dan ooit een
mensoh was geweest. Door de bij uitstek gun
stige weersomstandigheden had Settle reeds
spoedig een hoogte van 16.000 M. behaald.
Men zag zich ter hoogte van 16.665 M. even
wel genoodzaakt te dalen. In de machine
was een defect ontstaan.
De ballon kwam In een onbe
woonbare, uiterst moerassige
streek terecht.
Om levensgevaar te voorkomen, gooide
men alle overtollige instrumenten over boord
om den ballon lichter te maken. De landing
geschiedde vrij wat moeilijker dan de start*
De ballon kwam in een onbewoonbare,
uiterst moerassige streek terecht, en tengevol
ge van de diepe duisternis konden de pas
sagiers zich in het geheel niet oriënteeren.
Men moest, zich den daarop volgenden dag
een weg hanen door de moerassen van
Bridgeton (New Yersey), terwijl de kapitein
met den verminkten ballon achterbleef. Eerst
op een afstand van ruim 5 K.M. vond men
een boerenhoeve en hulp was toen spoedig
verleend.
Drie mannen vallen ten offer
aan de wetenschap.
Rusland vestigde onlangs de internationale
aandacht op zich door het bericht omtrent
een voorgenomen vlucht van drie technici in
Sovjetdienst, n.1. prof. Fedosocnke, leider der
bemanning, dr. Ilsiskin en Andrej Vasenko.
Deze tocht, welke zoo schitterend beloofde te
worden, eindigde echter droevig. De ballon
„Svrius" genaamd, bereikte een hoogte van
20.600 M. cn geregeld kwamen gunstige be
richten naar de aarde over. Men seinde o.m.,
dat een schat van nieuwe, wetenschappelijke
ontdekkingen was opgedaan en dat men
spoedig weer hoopte te landen, zoodra alle
waarnemingen waren verricht. Helaas, ver
liep de landing verre van gunstig. Men had
tijdens de daling met machtige natuurele
menten te kampen en op een gegeven mo
ment hoorden de draadloozc stations geen
nieuws meer omtrent den ballon.
In den namiddag van 31 Jan. 1935 stortte
de ballon in de nabijheid van Potisjki Ostrog
neer. op ongeveer 8 K.M. afstand van het
station Kadoisk aan de spoorlijn Moskou
Kazan. Alle drie opvarenden werden mèt den
ballon, welke tijdens de neerstorting los
scheurde, enkele meters diep in den grond
geboord. De lijken der mannen waren on
herkenbaar verminkt. Vrijwel alle instrumen
ten en andere voorwerpen waren versplin
terd. Wonderlijk is het echter wel, dat al
leen de hoogtemeter, een hoogte aanwijzen
de van 20.800 M.. nog intact was gebleven.
Met den dood van deze drie kranige man
nen betreurde Rusland het verlies van al
de kostbare waarnemingen en ontdekkingen,
welke de ingenieurs op deze noodlottige
vlucht hadden gedaan en die van zulk 'n
groote beteekenis moeten zijn geweest voor
de wetenschap.
En doordat de geheele bemanning werd
gedood, zal niemand van dezen merkwaar-
digen tocht kunnen verhalen! Infusschen
heeft de goed geslnagde vlucht van Ir. Co
sijns. di^ op zijn laatsten tocht een hoogte
van 22.000 nieter behaalde, een nieuwe prik
kel verschaft aan prof. Piccard, om nog
maals op te stijgen! Rij Cosijns ging het ech
ter niet om het vestigen van een nieuw
record in de lucht, doch zuiver om waarne
mingen op wetenschappelijk gebied.