De Wieringermeer jodelt Buitenland Italië en de Habsburgers Sluiting der Katholieke scholen in Beieren Prof. Piccard opnieuw naar de stratosfeer Kwestie is B*v&arli|k voor den internationalen toestand. De diplomatieke redacteur van Stefani verneemt van bevoegde Italiaansche zijde, naar aanleiding van de berichten, die den laatsten tijd in het buitenland verspreid zijn over het standpunt van Italië ten aanzien van het vraagstuk der restauratie van de Habsburgers in Oostenrijk, dat dit vraagstuk als niet actueel en als gevaarlijk voor den internationalen toestand moet worden be schouwd. Het lot der vermisten uit den wereldoorlog Liquidatie van Bet vermisten- cijfer. Het centrale bureau voor oorlogsdooden en -graven te Berlijn, heeft medegedeeld, dat het lot van 95.000 Duitsche soldaten, die in den wereldoorlog hebben gevochten, nooit bekend is geworden. Bij het einde van den strijd werden 300.000 soldaten vermist. Een nauwkeurig onderzoek bracht licht in ruim 200.000 gevallen: het bleek, dat de meesten vermisten gestorven waren. Van de andere werd echter geen spoor gevonden. Om de wettelijke positie van verwanten en nabe staanden vast te stellen, heeft men thans be sloten, officieel mede te deelen, dat deze vermisten overleden zijn. Aangenomen wordt, dat 10 Januari 1920 de sterfdag is ge weest. Tegen bijgeloof Ter bestrijding van het bijgeloof in China, dat bevorderd wordt door het bestaan van zeer vele tempels en tempeltjes, gewijd aan alle mogelijke godheden, hebben de autori teiten van het district Zuid-Kwangtoeng door de troepen ongeveer duizend afgods beelden uit het land laten verzamelen en doen overbrengen naar een groolen tempel, den eenigen, die voor den godsdienst open gesteld zal blijven. HET BANDITISME IN CHINA. Een honderdtal bandieten heeft bij Char- bin een autokaravaan aangevallen en 23 Chineezen ontvoerd met het doel een losgeld te bekomen. Bij Tienstsin hebben bandieten drie passagiers van een vaartuig ontvoerd en van 4000 dollar beroofd. VON NEURATH HEEFT HITLER VER-' SLAG UITGEBRACHT. r De minister van buitenlandsche zaken, von Neurath, heeft, naar verluidt, op de terug reis uit Weenen te Neurenberg gelegenheid gehad, Hit Ier uitvoerig op de hoogte te stel len van het verloop en het resultaat zijner besprekingen te Weenen. AUTO-ONGELUK VAN DEN DUITSCHEN GEZANT TE BOEDAPEST. De Duitsche gezant te Boedapest, von Mac- kensen, die per auto terugkeerde van Wee nen, waar hij von Neurath zijn schoonvader ontmoet had, heeft een ongeluk gehad, dat goed is afgeloopen. Zijn wagen botste tegen een kilometerpaal langs den weg en sloeg om, doch von Mackcnse bleef ongedeerd. PALESTINA NOG NIET RUSTIG. Men overweegt de vorming van weerkorpsen. In verband met een nieuwen moord op een Jood, oefent de politie te Jeruzalem een scherp toezicht uit. Zoodoende heeft zij in het dorp Sahna een bommenbergplaats ontdekt. De commandant der Engelsche troepen, generaal Dill, en de directeur der politie, overwegen de vorming van militai re eenheden, bestaande uit joden en Arabic ren, en onder commando van Britsche offi cieren. BUITENKANSJE VOOR DE ENGELSCHE WERKLOOZEN. De Britsche regeering heeft besloten, het bureau tot verleening van steun aan de werkloozen te machtigen, in de kronings- week aan iederen ingeschreven werklooze een extra uitkeering te verstrekken van 21/?. shilling, plus een shilling per kind voor de werkloozen, die een gezin hebben te onderhouden. STAKINGEN IN POLEN. De metaal-industrie van Bielltz ligt stil. In de metaal-industrie van Bielitz staken op het oogenblik 2600 arbeiders en men tracht thans de arbeiders in de textiel-in- dustrie tot een sympathiestaking te bewe gen. Morgen zullen de socialistische'vakver- eenigingen vergaderen om te beslissen of een algemeene staking zal worden afgekondigd. HEVIG NOODWEER IN ZUID-WEST AFRIKA. Een hevig onweer in Zuidwest-Afrika heeft het spoorwegverkeer met de Unie van Zuid-Afrika gestremd. De spoorlijn tusschcn Windhoek en de Oranje rivier staat ander halve meter onder water. De treinen kwa men met veertig uur vertraging binnen. RUSLAND ZET TIEN NATIONAAL-SOCIA- LISTEN OVER DE GRENS. Tien van de 45 Duitschers, die sinds Oc- tober j.1. gevangen zitten, beschuldigd van spionnage en nationaal-socialistischc pro paganda, zullen over de grens worden ge zet. en naar Duitschland worden gezonden. De overige gevallen worden verder onder zocht. Het is nog niet bekend, wanneer de zaak in openbare behandeling zal komen. „Osservalore Romanowijst op schending van het Concordaat. Ten aanzien van het voornemen om een aantal Katholieke scholen in Beieren te sluiten, hetgeen van Duitsche zijde wordt gemotiveerd met het afnemen van het aan tal leerlingen, schrijft de „Osservatore Ro mano" dat dit niet is voorzien in het con cordaat, in tegenstelling met hetgeen van Duitsche zijde wordt beweerd. Het Vatikaan- sche orgaan voegt hieraan toe, dat dit een aanduiding van beteekenis is in de ontwik keling van den schoolstrijd. Na eerst met alle middelen het inschrijven van leerlin gen te hebben tegengewerkt, wil men thans de scholen sluiten wegens het geringe aan tal leerlingen. Verder wil men doen gelooven, dat niets tegen het concordaat geschiedt doch het tegendeel is waar, zoowel de campagne to gen de confessioneele scholen als de slui ting hiervan is tegen de letter en den geest van het concordaat. ANTI-FASCISTISCHE DEMONSTRATIE IN ENGELAND. Tijdens een gisteravond te Euston gehou- dpn antifascistische demonstratie is een re solutie aangenomen, waarin geprotesteerd wordt tegen de aanvaarding van Goering alsv ertegenwoordiger van Duitschland bij de kroningsplerhtigheden. Zijn aanwezig heid. zhoo heet het in de resolutie, zou een heleediging hetcckenen van het Duitsche volk en van de geheele Britsche democra tie." SLECHTS EEN GEWAPENDE KAN PACIFIST ZIJN. Goebbels spreekt te Keulen. In een te Keulen gehouden rede, verklaar de de minister van pers en propaganda, Goebbels, o.a.: Wij nat ionaal-socialist en hebben Duitsch land zijn leven, zijn eer en zijn vrijheid weergegeven. De Duitsche macht heeft in de wereld weder aanzien gekregen. De wereld vrede heeft, aldus de minister, slechts gevaar gclóopen, zoolang Duitschland nog geen macht bezat. Alleen wanneer iemand gewa pend is, kan hij zich veroorloven, pacifist te zijn. Tenslotte wees Goebbels op het. bolsjewis tische wereldgevaar. Rusland bewapent zich, en daarom, aldus spreker, moeten wij ons ook bewapenen Wij doen .dit. niet om iemand aan te vallen. Wij hebben echter ook niet het voornemen, als een onschuldig offerlam ter slachtbank té worden geleid. HOLLANDSCHE SNELTREIN WACHT OP STUDENT. DE KLEINE GASFABRIEKEN ZIJN BIJZONDER INTERES SANT. Mijn eerste indruk van Holland, aldus de 'lieer Redlich, moet al direct getuigenis af leggen van de bijzondere vriendelijkheid .van zijn bewoners. Aan het Hollandsche grensstation verliet ik na de passencontrole den trein en kwam juist een minuut voor het vertrek weer terug op het perron. Daar kwam een iewat opgewonden Hollander op me af en beduidde mij dat mijn bagage met m'n hoed en jas naar het douane-kan toortje gebracht was. Tjonge, dat begint goed, dacht ik, nu verzuim ik natuurlijk den trein en maak als Oostenrijker en als werkstudent een mooi figuur, wanneer ik den eersten dag al te laat op het werk ver schijn! En het was toch al niet zoo gemakkelijk geweest om als volontair bij de Cultuur maatschappij de Wieringermeerpolder te komen. Had een toeval mij niet in Weenen in contact gebracht met Mr. Kamp, den secre taris-generaal der Zuiderzee werken, dan zou ik stellig voor mijn twee vacantiemaan- den niet zulk een interessant arbeidsveld hebben kunnen vinden, als nu het geval was door zijn vriendelijke bemiddeling. En nu zou ik door een onachtzaamheid al zoon plecht begin moeten maken? Ik rende naar het douane-kantoor, waar •de zaak vliegensvlug werd afgehandeld; in vier minuten was alles gebeurd. De sneltrein moest dus minstens al drie mi nuten onderweg zijn, maar dat bleek niet het geval. Voor, bij de locomotief stond mijn vriendelijke Hollander geestdriftig te oree ren tegen don machinist, die vanuit zijn machine heftig stond te gesticuleeren. Maar hoe dan ook, mijn „vriend" was er foch maar in geslaagd den sneltrein ter wille van een enkelen passagier een paar minuten op te houden. „Als een bed lag het daar, zoo ver het oog reikte, tot aan den ho rizon. Eindelijk had ik het doel van mijn reis be reikt. Ik werd ondergebracht in het huis van den burgemeester - (waarschijnlijk Mr. Kamp. Red.). Öen morgen, volgende op den dag van mijn aankomst bracht hij mij naar een heuvel op het eiland (denkelijk de Terp. Red.) en met een eenvoudig handgebaar wees hij me op het uitge strekte land overal om ons heen. Als een bed lag het daar, zoo ver het oog reikte, tot aan den horizon. En deze gewel dige vlakte nu was voor kort nog zee ge weest, vertelde de burgemeester en voeren er groote schepen. Eens ook bedreven de vis- schers hier hun moeizaam beroep. En nu was het vruchtbaar land geworden. Daar, heel in de verte, zag ik na scherp turen een donkere stip; dat was een stadje, dat wil zeggen meer 'n nederzetting op den eenzamen „zeegrond". Daar staan meer dan honderd huizen. En toen ik goed oplette, kon ik nog twee van die stippen zien, ook nederzettingen. De Polder, zoo is de naam van grond, die aan de zee ontrukt is, wordt zuiver systema tisch verdeeld en bewoond. En hier nu, wer ken jaar in jaar uitvele honderden menschen om den grond in vruchtbaar land om te too- .veren. En de burgemeester Mr. Kamp?) ver telde mij hoe eens ingenieur Lely werd uit gelachen, door velen, toen hij met zijn plan om de Zuiderzee droog te leggen voor den dag kwam. Een fantastisch plan. Br moest een 36 kilometer lange dam wor den gelegd van Noord-Holland via het eiland Wieringen naar Friesland, dwars door het water en de Noordzee zou van de Zuiderzee gescheiden zijn. Dat beteekende het winnen van 300.000 H.A. land! Een fantastisch plan, maar toch niet te fantastisch, want op 28 Mei 1932 werd de dijk inderdaad voltooid! In den tusschentijd waren al enkele kleine dijken aangebracht en groote gedeelten van de Zuiderzee waren drooggelegd. Zooals de Wieringermeerpolder, waar wij nu op neer keken. En daar zou ik twee maanden moe ten doorbrengen? Met een hypermoderne autobus suisde ik 'den volgenden dag mijn arbeid tegemoet en werd, daar aangekomen, door den ingenieur direct in het arbeidsplan opgenomen en in gedeeld. Ontginning, exploitatie en kolonisatie van 'den polder, alles gaat volgens nauwkeurige plannen en onder toezicht van de autoritei ten; de gronden blijven het eigendom van den staat. Zij worden dan in 60-jarigen erf pacht afgegeven. De gasfabrieken hadden de bij zondere belangstelling van den student. Voor iedere bouw is vergunning van de overheid noodig. Hier, in de Wieringermeer polder verrijzen de huizen, schuren en stal len natuurlijk als paddestoelen uit den grond. Waterleidingen, electrische geleidin- De banketbakkers in nood Zij vragen goedkoope room en boter voor hnn bedrijf. De besturen van de Nederlandsche ban ketbak kersvereeniging en der Nederland sche RK. bankethakkerspatroonsvereeniging hebben den minister van landbouw en vis- scherij dringend verzocht een regeling te willen treffen, welke het mogelijk zal ma ken, dat de banketbakkers door het gebruik van tegen lager prijs ingekochte room en boter hun bedrijven in stand kunnen hou den. O.a. wordt er op gewezen, dat de slechte toestand zich de laatste maanden heeft toegespitst, omdat door de devaluatie van den guldon een groot aantal grondstof fen meest van buitenlandschen oorsprong cn onmisbaar in het bedrijf, zeer in prijs zijn gestegen (amandelen zelfs met honderd procent), waartegenover geen prijsverhoo- ging der producten kon worden gesteld, omdat de koopkracht van het publiek ge daald is. Een Weensch student, cand. Ing. Gerhard Redlich arbeidde geduren de enkele maanden als „werkstu dent" in den Wieringermeerpolder. Wij troffen in het „Neues Wiener Journal" zijn enthousiaste beschou wing aan over zijn verblijf in ons land en wij gelooven onze lezers een genoegen te doen zijn visie op de ontginningen van de „Meer" af te drukken. Natuurlijk blijven zijn bewerin- gen geheel voor zijn rekening. gen en kleine gasfabrieken worden gebouwd en vooral de laatste zijn bijzonder interes sant. Het zijn eigenlijk gewone kleine bronnen, anderhalve Meter diep. Daar stijgt het bron- gas in op om dan te worden opgevangen in een soort duikerklok, vanwaar het gas door buizen naar de huizen wordt geleid. Het prin cipe is heel eenvoudig en het gas van uitste kende kwaliteit. Ik werd ingedeeld bij een groepje dat re gelmatig een zware vrachtauto moest laden, die dan de ronde deed door den polder en hier heb ik geleerd wat aanpakken en hard werken is! Meer dan eens gebeurde het dat we met zijn tweeën zes duizend Kilogram hooi hadden opgeladen en daarop wilden wegrijden, waarbij bleek dat de wielen van den wagen tot aan hun assen in den zach- ten grond gezonken waren. Dan bleef er niets anders over dan de wagen weer te lossen, hem door een anderen auto uit den grond te laten trekken om dan opnieuw te beginnen. Dan weer moesten wij zakken van 80 en 90 kg. versjouwen en men moet dat gedaan hebben om te weten wat het beteeken t zoo'n vrachtje op de schouders te hebben! Eerst des avonds kon ik mij met de ingenieurs wetenschappelijk onderhouden over techni sche kwesties. Ik heb veel geleerd bij de Hollanders in die twee maanden en ik nam slechts noode afscheid van ze. Maar zelf heb ik hen ook iets van Oostenrijk achtergelaten en het zal iedereen die er eens een dagje komt, ver wonderen dat de bewoners en arbeiders zoo goed kunnen jodelen! 1'O lUtA 's CMVttdS tot l/t uur vóór zonsopgang zijn geluidssignalen verbo- hV den: knippert dan met de koplichtcn alt attentieseln! A8L GELU/DSSJG/tAAL VEHBOPEN AÉfl HIJ HOOPT 32.000 METER HOOG TE KOMEN. DE HISTORIE VAN DE STRATOSFEER- VLUCHT. Hat oudste record van Prof. Piccard is 20.000 M. Prof. Piccard wil thans de stijgkracht verhoogen, door 2.000 kleine ballons boven zijn gondel te bevestigen. Dezen zomer maakt de geleerde een proefvlucht. Reeds lang was Prof. Piccard voornemens een nieuwe vlucht naar de stratosfeer te on dernemen. Hij heeft evenwel eerst gepoogd zijn nieuwe onderneming door een officieele instelling of door de regeering van België ge financierd te krijgen. De nieuwe vlucht wordt hem mogelijk gemaakt door geldelij- ken steun van eenige bezittenden, die be lang stellen in de pogingen van den grooten geleerde. Reeds het vorig jaar maakte de pers melding van een nieuwe vlucht van Piccard, waarbij hij, om de hooge kosten te dekken, passagiers zou medenemen, die ge negen waren 80 duizend dollars voor het vlttchtje te betalen. Van dit plan heeft Pic card thans afgezien. Hij zal alleen opstijgen met een zijner assistenten. Ditmaal echter zullen de wetenschappelijke waarnemingen niet op den voorgrond staan, doch eerst en vooral wil prof. Piccard het hoogterecord op zijn naam zetten en zijn eigen records en die van de Russen verbeteren. Wat wordt onder de Stratosfeer verstaan? Zooals men weet, wordt de aarde omringd door een gasvormig omhulsel, dampkring ge naamd. De gezamenlijke gassen van dezen kring vormen de atmosferische lucht. Alle verschijnselen, welke in en door de lucht worden waargenomen, worden samengevat onder den naam dampkring-verschijnselen. Dampkringlucht bestaat alzoo uit een meng sel van gassen, in hoofdzaak uit zuurstof en stikstof en voorts uit geringe hoeveelheden minder bekende z.g. zeldzame gassen. Deze dampkring, welke onmisbare elementen in houdt voor de inademing van den mensch, wordt ook wel de troposfeer genoemd. In deze troposfeer hebben voortdurend verande ringen plaats tengevolge van den zonne schijn, regen, enz. Ontstaan van onweder, sneeuw en hagelbuien. In de troposfeer, welke onder de stratosfeer is gelegen, ontstaan, doordat b.v. de vochtige lucht snel afkoelt, nevels, er vormen zich wolken, neerslag vindt plaats in den vorm van regen, hagel en mist. In de troposfeer kan het natuurlijk bliksemen, hetgeen in de stratosfeer niet mogelijk is, daar de tempe ratuur in deze ruimte geen invloed meer heeft. De grens tusschcn troposfeer en stra tosfeer is nu eens scherper, dan weer min der scherp. Terwijl in de tropen de tropos feer eindigt op 17 K.M., ligt de grens in de subtropen op 14 K.M. en in de gematigde zone op gemiddeld 10 K.M. Van de twee dampkringen, welke onze aarde omgeven, is de troposfeer, die temperatuur, waarin wij leven, het belangrijkst, omdat deze alle phy- sische processen bevat, die voor het mensche- lijk lichaam noodig zijn. Doordat de terug kaatsing der verschillende gassen in de na bijheid der evenaar het grootst is, wordt de stratosfeer, welke absoluut, geen gassen be vat, als bet ware omhoog gedrukt. De luchtbewegingen in de stratosfeer zijn horizontaal, in tegenstelling met de verti cale luchtbewegingen in de troposfeer. De droge ruimte, in de stratosfeer belemmert den mensch hier in Ie leven. Daarom is het noodzakelijk, dat luchtvaarders, die voorne mens zijn meer dan 6 K.M. te stijgen, voor zien zijn van de noodige zuurstofapparaten, willen zij in leven blijven. De voornaamste kenmerken, wel ke men ondervindt, wanneer een mensch zonder zuurstofapparaat of in een open gondel een tocht zou ma ken, zijn de veranderingen in het bloed, dat dik en moeilijk vloeibaar wordt, als gevolg van de vele gas- blaasjes, welke er in ontstaan. Dit is weer het gevolg van den hoogen bloeddruk. Hierdoor worden de bloed vaten verstopt en indien niet spoedig hulp zou worden verleend, treedt de dood reeds eenige oogenblikken daar na in. Deze verstopping in de bloedvaten komt ook voor bij hooge hergstijgingen. Reeds vele toeristen, die een hoogterecord wilden be halen op 3 a 4000 M., vonden op zulk 'n hoog te den dood door verstikking als gevolg van gebrek aan zuurstof. Langer zou men het uithouden, indien men steeds diep en krach tig adem haalde, doch de energie ontbreekt hiertoe al spoedig. Plccard's eerste vlucht. Het was in Mei 1931, dat prof. Piccard zijn eerste vlucht naar de stratosfeer waagde. Hij liet daartoe een speciaal gebouwde gondel maken, waarin 2 k 3 personen konden plaats nemen en voorts de noodige instrumenten, welke hij dacht noodig te hebben. Op zijn eerste vlucht bereikte hij een hoog te van 15.781 meter. Bij zijn landing werd hij en zijn assistent Cosijns met gejuich be groet door een geestdriftige menigte. Op de zen eersten tocht heeft Piccard veel belang rijks ontdekt. Picoanl was echter niet tevre den met dit record. Hij wilde minstens 16.000 M. halen en waagde in den zomer van 1932 oen nieuwe poging, waarbij hij het tot 16.500 M. bracht. MAX COSSLJNS, de trouwe helper van Prof. Piccard, Voorzien van zuurstofapparaat en electrlsch verwarmde hand schoenen. Door het succes van Piccard aangemoe digd, kwamen er nog eenige ondernemende aviateurs o.a. in de Vereenigde staten cn in Rusland, die het hoogtcrecord van Piccard's vlucht met enkele honderden meters wilden verbeteren. Plannen werden gesmeed, voor bereidingen getroffen, uitgesteld en tenslotte weer afgelast. Kapitein Uwins ondernam op een Pegasus Bristol van 550 pk. een stra tosfeertocht (in Aug. 1932), waarhij hij het hoogterecord met ruim 450 M. wist te slaan. Hij was voorzien van een zuurstofapparaat en van electrisch verwarmde handschoenen. Hij steeg op te Bristol en had twee uur noo dig om een hoogte van 13.500 M. tc bereiken. Na een voorspoedige reis daalde hij te Eves- ham. Van den voorgenomen stratosfeertocht van den Oostenrijker Gucika, die omstreeks den zelfden tijd een nieuwe gondel naar eigen model had laten bouwen en hiermee een vlucht hoopte te ondernemen, werd nooit meer iets gehoord. Wellicht heeft hij geheel van zijn plannen afgezien. In September 1934 slaagden de drie Rus sische ingenieurs, Prokofief. Brinbaum en Godoenof, erin bet record van Piccard met 2500 M. te verbeteren. Thans had men dus een hoogte van 10000 M. behaald! Ook deze mannen schreven hun ervaringen, opgedaan bij den tocht in hun memoires. Niet lang daarna, n.1. in November van hetzelfde jaar, kondigde de Amcrikaansche Kapitein Settle een voorgenomen tocht aan naar de stratosfeer. Settle, die reeds in de voorafgegane maand Augustus een poging had gedaan, het record van Piccard te bre ken, steeg op 21 November te Akron op. De start geschiedde vlot, terwijl de wind gun stig was. Ofschoon Settle vooraf hekend had gemaakt, dat hij het record van de drie Rus sen niet zou trachten te breken, gingen hard nekkige geruchten als zou dit bericht on waar zijn en Settle wel degelijk het plan heb ben gehad hooger te gaan dan ooit een mensoh was geweest. Door de bij uitstek gun stige weersomstandigheden had Settle reeds spoedig een hoogte van 16.000 M. behaald. Men zag zich ter hoogte van 16.665 M. even wel genoodzaakt te dalen. In de machine was een defect ontstaan. De ballon kwam In een onbe woonbare, uiterst moerassige streek terecht. Om levensgevaar te voorkomen, gooide men alle overtollige instrumenten over boord om den ballon lichter te maken. De landing geschiedde vrij wat moeilijker dan de start* De ballon kwam in een onbewoonbare, uiterst moerassige streek terecht, en tengevol ge van de diepe duisternis konden de pas sagiers zich in het geheel niet oriënteeren. Men moest, zich den daarop volgenden dag een weg hanen door de moerassen van Bridgeton (New Yersey), terwijl de kapitein met den verminkten ballon achterbleef. Eerst op een afstand van ruim 5 K.M. vond men een boerenhoeve en hulp was toen spoedig verleend. Drie mannen vallen ten offer aan de wetenschap. Rusland vestigde onlangs de internationale aandacht op zich door het bericht omtrent een voorgenomen vlucht van drie technici in Sovjetdienst, n.1. prof. Fedosocnke, leider der bemanning, dr. Ilsiskin en Andrej Vasenko. Deze tocht, welke zoo schitterend beloofde te worden, eindigde echter droevig. De ballon „Svrius" genaamd, bereikte een hoogte van 20.600 M. cn geregeld kwamen gunstige be richten naar de aarde over. Men seinde o.m., dat een schat van nieuwe, wetenschappelijke ontdekkingen was opgedaan en dat men spoedig weer hoopte te landen, zoodra alle waarnemingen waren verricht. Helaas, ver liep de landing verre van gunstig. Men had tijdens de daling met machtige natuurele menten te kampen en op een gegeven mo ment hoorden de draadloozc stations geen nieuws meer omtrent den ballon. In den namiddag van 31 Jan. 1935 stortte de ballon in de nabijheid van Potisjki Ostrog neer. op ongeveer 8 K.M. afstand van het station Kadoisk aan de spoorlijn Moskou Kazan. Alle drie opvarenden werden mèt den ballon, welke tijdens de neerstorting los scheurde, enkele meters diep in den grond geboord. De lijken der mannen waren on herkenbaar verminkt. Vrijwel alle instrumen ten en andere voorwerpen waren versplin terd. Wonderlijk is het echter wel, dat al leen de hoogtemeter, een hoogte aanwijzen de van 20.800 M.. nog intact was gebleven. Met den dood van deze drie kranige man nen betreurde Rusland het verlies van al de kostbare waarnemingen en ontdekkingen, welke de ingenieurs op deze noodlottige vlucht hadden gedaan en die van zulk 'n groote beteekenis moeten zijn geweest voor de wetenschap. En doordat de geheele bemanning werd gedood, zal niemand van dezen merkwaar- digen tocht kunnen verhalen! Infusschen heeft de goed geslnagde vlucht van Ir. Co sijns. di^ op zijn laatsten tocht een hoogte van 22.000 nieter behaalde, een nieuwe prik kel verschaft aan prof. Piccard, om nog maals op te stijgen! Rij Cosijns ging het ech ter niet om het vestigen van een nieuw record in de lucht, doch zuiver om waarne mingen op wetenschappelijk gebied.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 7