De Mode voor U en voor mij Romeo en Julia voor de lens Middag-en avonduiigang Zaterdag 27 Februari 1937. Vierde blad Jonge godinnen, die op haar slanke figuren de mode lanceeren van het nieuwe seizoen middelpuntige costumes aankomen, die wel licht door een Marlène Dietrich of een van haar kunstzusters bij voorkeur zullen gedra gen worden, maar waaruit een „gewone vrouw" met den besten wil van de wereld niet haar garderobe samenstellen kan. De nieuwe mode is er ditmaal ook voor u en mij. De pasmeisjes droegen waarlijk volko men-draagbare simpele pakjes, wat vooral DE lentemode wordt „gepresenteerd". In de schitterend ver lichte salons der modehui zen, waar de warmte aan die yan den Senegal in het hartje .van .den, Afrikaanschen zomer denken 'doet, verdringt zich een internationale menigte; hier wordt Engel sch gespro ken, 'daar Duitsch, elders Spaansch. De koopers van over de grens interesseeren zich nog altijd voor de mo dellen van Parijs, voor de vondsten en sug gesties der Fransche hoofdstad, die zelfs in pnze dagen van ten top gedreven nationalis me zich als modehoofdstad handhaaft. Een zwoele geur van duizend-en-een parfums mengt zich met het pittiger aroom, dat uit tallooze champagnekelken opstijgt waar Is de tijd waarin een modeshow van een kopje-thee-met-een-koekje vergezeld ging? jen blauw-grijze cigarettenrook hangt als een wolk onder de rijk-gedecoreerde plafonds. En ie midden der druk-pratende groepen bewe gen zich zwijgend, als figuren uit een andere wereld, de mannequins, soepel, luchtig, sier lijk, jonge godinnen, die op haar slanke fi guren de mode lanceeren van het nieuwe Beizoen. Wat te zeggen van dat nieuwe seizoen? .Voorloopig zult u wel met een paar vluchti ge indrukken genoegen willen nemen. Later zullen wij die dan ordenen en uit de over weldigende menigte modellen die ons gebo- iden wordt, de weinige „scheppingen", die zich zullen handhaven, die den eindpaal van jden triomf bereiken zullen, trachten op te yisschen. Later Voor het oogenblik is de sterkste impres sie, die mij bijgebleven is, deze: dat de nieu we voorjaarsmode eenvoudig is. Eenvoudig en kleurig. Kleurig misschien vooral, want het begrip eenvoud is rekbaar. Ieder weet idat met den grootsten eenvoud het hoogste raffinement gepaard kan gaan. Maar aan de kleurigheid der mode valt niet te twijfelen. Oranje, rood, lila, koraal met grijs, turkoois- blauw, beige, bruin, om zwart, dat voorname lijk als achtergrond gebruikt wordt, niet te vergeten ziedaar de tinten, die bij voor keur gebruikt zijn. Ieder zal zich dus zondei eenige moeite de kleur kunnen kiezen, die haar het best staat. Kunnen wij in zooverre gerust zijn, niet minder verheugend is dat de meeste hui zen dit seizoen niet met extravagante uit- niet zeggen wil dat ze er minder elegant dan gewoonlijk uitzagen. In geen enkel vroeger seizoen hebben, bij voorbeeld, de mantelpakjes een practischer indruk gemaakt. De meeste zijn flink getail leerd, hebben breede revers, of ook in 't ge heel geene, de schouders zijn tamelijk vier kant, maar in dat opzicht is niets overdre ven, en de mouwen zijn nauw en eenvoudig. De mantels, die daarbij behooren, zijn nogal lang, bedekken in elk geval de rok en be zitten een onwaarschijnlijk aantal zakken. Wie naar modernisme streeft dient het aan tal van haar zakken minstens te verdub belen. De blouses, vooral die van bedrukte zijde, vertoonen allergeestige siermotieven. Ieder jaar gelooft men dat de fantasie der zijde wevers zich tot het uiterste gespannen heeft en dat er voor een volgend seizoen niets nieuws meer overblijft en ieder jaar ver gist men zich. Wie had er verleden jaar aan gedacht een lap zijde te bedrukken met getraliede vensters, waarachter men een tuin-vol-bloemen ontwaart? Wie bracht zij de in den handel met sierlijke figuurtjes van danseressen bedrukt, met Volendamsche meisjes in nationale dracht, met schaak stukken, met Egyptische hiëroglypen? En dit jaar zijn al die weefsels er en vele, vele meer nog. Van de eene verrassing in de an der^ valt mén. Nauwelijks heeft men aan een lap zijde, waarin ingewikkelde Perzi sche motieven ingeweven zijn, de bewonde ring geschonken, die zij verdient, of de blik wordt onweerstaanbaar naar een ander weef sel getrokken, bezaaid met vlinders, die me talig glanzen op een doffen neutralen grond. En dan de prachtige gelakte satijnen, die bloemversieringen dragen zooals nooit een tuin, of het moest een sprookjeshof uit de duizend-en-één-nacht zijn, te aanschouwen gaf! De rokken zijn onbetwistbaar korter ge worden. De meeste modehuizen hebben zich voor overdrijving gehoed, maar enkele trach ten de rok, die niet veel lager dan de knie reikt, opnieuw ingang te doen vinden. Over die pogingen heb ik zonder veel waardeering hooien spreken. Zeker, men geeft toe dat de korte rok heel jeugdig staat, maar anderzijds blijft men van meening dat de gemiddelde vrouw aan vrouwelijkheid inboet als zij in dit opzicht geen maat houdt. Eenige jaren geleden in een tijd, waarin wij allen ons best deden er als schoolmeisjes uit te zien heeft men die maat uit het oog verloren en men verlangt algemeen die periode niet opnieuw te beleven. Voor 't komend seizoen kunt u uw rokken zeker iets verkorten, maar het heeft geen zin in overdrijving te ver vallen. De avondjaponnen geven, als altijd, den couturiers gelegenheid hun fantasie den vrijen teugel te laten. De meest-opvallende modellen, die ik gezien heb, zullen waar schijnlijk heel weinig succes hebben. Ik denk in de eerste plaats aan crinolines, echte on- vervalschte crinolines, die van achteren lan- HA ger dan van voren hangen en zoo de sier lijkheid van den enkel toonen. Ik heb opge merkt, dat de mannequins, die ze droegen, eenige moeite hadden door een gewone deur opening te passeeren. Misschien dat een „belle" uit de achttiende eeuw daarbij niets van haar elegantie zou hebben ingeboet, maar voor een vrouw uit dezen tijd zijn der gelijke kunststukken van gratie niet wel uit voerbaar. Neen, de crinolines, al doen ze dan ook sierlijk en precieus aan, zullen niet veel aanhang krijgen. En hetzelfde kan gezegd worden van de Turksche broeken, die men weer tracht te introduceeren. In de dagen van koning Ed- ward VIL heeft de grpote .Paul Poiret eens een poging gedaan de AVestersche vrouw voor deze haremdracht warm te maken en het is hem mislukt. Deze nieuwe poging zal vermoedelijk eveneens op een teleurstelling voor het betrokken modehuis uitloopen, vooral nu er zooveel andere costuums zijn, die ons beter „liggen" en die er zich beier dan crinolines en harembroeken toe leenen de charmes van de moderne vrouw in een voordeelig licht te plaatsen. Parijs. GERTRUDE. snel een eenmaal verworven mode-lijn uit- wisschen, moeten wij thans tot onze eigen verbazing constateeren, dat we het idéé van plooien en keursen niet goed kunnen los laten. De praal heeft afgedaan, doch het naïeve en bergerette-achtige van de dracht bleef behouden. Zeker voor het heel jonge meisje, dat gracieuze eenvoud meer past dan ko ninklijke statie. Doch tóch, wanneer zij zich in een dergelijk onopgesmukt toiletje steekt, dit alléén maar wil dragen, wanneer het gemaakt is van zware crêpe, bestrooid met fantastische bloemen Verlangen, onstuimigheid en de spiritueele lucht van het m iddeleeu wsche Italië Iemand heeft van Shakespeare's beroemde tooneelstuk: „Romeo en Julia" gezegd: „ZIJ ZIET ER ALTIJD SMAAKVOL UIT, Een bekoorlijk balkleedje Smaak en econom e „Het is alles jeugd en lente jeugd met al haar dwaasheden, haar deugden, haar onbezonnenheid, l-ente met haar geuren, haar bloemen en haar vergankelijkheid. Het is een en hetzelfde gevoel, dat het ge- heele stuk beheerscht van 't begin tot 't eind. De oude Capulets en Montagues zijn geen gewone „oude" menschen: ze be zitten verlangen, hartelijkheid, onstuimig heid, de spiritueele lucht van het middel- eeuwsche Italië. Bij Romeo zijn het zijn verandering van passie, zijn plotseling hu welijk en zijn overhaaste dood, alle de uitwerking der jeugd. Bij Julia heeft de liefde de teedere melancholie van een nachtegaal, de zinnelijke bekoring van een roos, de verrukkelijke frischheid der lente. Maar het eindigt met een diepe zucht als Leslie Howard als Romeo en Norma Shearer als Julia. het sterven van den wind op den zoelen adem van een Italiaanschen avondhemel." Thans is „Romeo en Julia" door de Metro- Goldwvn-Mayer verfilmd. En de oude Sha- kespeare bleek een dankbaar scenario-schrij ver! De stukken van den grooten Engelschman uit de zestiende eeuw zijn eigenlijk „geknipt" voor den camera-man uit de twintigste want beiden nemen de vlucht in het avontuur, de romantiek In het XVe eeuwsch Verona leefden de Ca pulets en Montagues in een eeuwenoude, bit tere veete. Zoo sterk is hun wederzijdsche haat, dat zelfs hun verste bloedverwanten en dienaren klaar staan om erop los te slaan, wanneer ze elkaar ontmoeten. Romeo, de jongste telg der Montagues en Julia, de schoone dochter der Capulets, ont moeten elkaar op een gemaskerd bal en 'n vurige liefde ontstaat tusschen hen. Als zij van elkaar ontdekken wie zij zijn, komt er een schaduw over hun geluk. Zij huwen in het geheim. Bij een duel doodt Romeo Julia's vroegeren minnaar en wordt tot straf uit de stad verbannen. Na deze scènes bereikt de tragedie als zoo danig haar hoogtepunt. Sinister en van een boeiende tragiek, is de vondst van den schrij ver geweest, waardoor hij de gelieven doet scheiden. De Romeo uit deze film is Leslie Howard, de Julia wordt vertolkt door Nora Shearer, welke laatste wij hier over haar rol Jalia, aan het wood laten: „Julia te kennen, zooals Shakespeare de figuur geschapen heeft, is haar liefhebben. Want Julia is het symbool der liefde. In haar vinden we de almacht van een eerste groote liefde, met haar zuiverheid, haar ademlooze vurigheid, haar onwankelbare trouw, haar voortdurende toewijding, haar kracht, haar teederheid en haar moed. We ontmoeten Julia als 'n onschuldig, oner varen meisje, maar met 'n wereldwijsheid die zij dankt aan de onbekrompen en vrije opvoeding, die men den jongen vrouwen in die periode gaf. De balconscène geeft tegelijkertijd Julia's heftig verlangen weer naar liefde, de onstui migheid van haar vurige natuur en haar aangeboren eerlijkheid. In deze scène is zij afwisselend een verlegen meisje, een coquette vrouw en een vrouw, die zelfstandig durft optreden. Zij heeft Romeo op het bal ontmoet voor den eersten keer dien avond en is vol van de opwinding van het avontuur. Zij komt naar buiten op haar balcon en niet wetend, dat Romeo in den tuin is, vertrouwt zij haar liefde toe aan de nacht, en de sterren en ein digt deze verklaring met het beroemde: „Neem mij, zooals ik ben". Als hij dan bij alle sterren van den hemel zweert, dat hij haar bemint, openbaren zich bij Julia de teederste gevoelens van een vrouw, die innig liefheeft. Vanaf dat oogenblik is er geen twijfel meer omtrent haar liefde voor Romeo. Haar geest geeft in hoe langer hoe rijkere bewoordin gen uiting aan haar gevoelens in het gedeel te, dat weergaloos is van teederheid en schoonheid: „Kom lieve nacht, kom, donk're liefdenacht, Geef mijnen Romeo mij; en sterft hij eens, Herneem, en deel hem dan in kleine sterren." Julia op het mitte doek te spelen, zooals thans voor de Metro-Goldwyn-Mayer gebeur de, is>een gebeurtenis voor het leven. Er zijn reeds zooveel volmaakte Julia uitbeeldingen op het tooneel geweest, dat ik me gelukkig prijs de gelegenheid te mogen hebben, de eerste te zijn om haar door middel van de film te vertolken, waardoor naar ik hoop, het mij althans gelukt is een vergelijking met deze onsterfelijke voorstellingen op de planken te ontloopen. De film lijkt mij het ideale middel om Shakespeare's rijke poëzie weer te geven, daar de camera en microfoon slechts een eenvoudige voordracht toestaan en vereischen. De bewering, dat een goede speech die is, welke passend is voor de gelegenheid, waar voor ze dienen moet, geldt blijkbaar ook voor tooneelspel. Alleen dan heeft 't tooneelspol zijn effect, als het zijn toehoorders overtuigt en behaagt. Dat is dan ook de reden, dat de wijze van acleeren zoo veranderd is sinds Shakespeare's tijd en wel altijd zal blijven veranderen, zoo lang deze verrukkelijke ver beeldingen van den geest zullen blijven be staan. Maar „Romeo en Julia" als figuren zullen in wezen nooit veranderen, ze zullen altijd blijven, wat zij ononderbroken voor de gansche menschheid zijn geweest: 's werelds onsterfelijkste liefdespaar." waar haalt ze het geld van daan? Het Is niet zoo moeilijk als menige vrouw wel denkt, om élegance, snit en zuinigheid te combineerent Het geheim is, iets in onze garderobe te hebben, dat niet aan de wispelturigheid van koningin Mode onderhevig is. Een bekoorlijk balkleedje Deze jurk doet ons denken aan de taffet- fctijljurken, die wij den vorigen winter op avondpartijen, droegen. Die jurken met de wijde, crinöline-achtige rokken, gladde keursjes en hooge halzen gaven ons een behaaglijk-statig gevoel. In romans uit de vorige eeuw haden wij wel eens gelezen, dat een jongedame veerkrach tig en sierlijk in een crino line kon voorttrippelen en wij geloofden het nooit erg. .Totdat we zelf door de omvangrijke kleedingstuk- ken werden overrompeld en ze zonder aarzelen aantrok ken. Hoewel gezegd moet worden, dat de élégance van een wijde avondjurk alleen voor de slanken is wegge legd. Hoe het zij, twee win ters hield de ouderwet- sche stijl het uit, en of schoon wij gewoonlijk AVanneer onze beurs ons niet toelaat, de mode van ieder seizoen te volgen en wij er toch niet „ouderwetsch" willen uitzien, ver dient het aanbeveling, iets te kiezen, dat niet onderhevig is aan de grillen der ijdel- heid. Men lette er echter steeds op, degelijke stof te kiezen en den snit niet te ver- waarloozen. Een wandeltoilet zonder snit is een verlo ren zaak. Nevenstaande dame heeft met al' deze fac toren rekening gehouden, toen zij dit vlotte costuumpje door haar naaister liet maken. Zij is nu niet hyper-modern, doch ook niet „uit de mode" en heeft het voordeel dat men dit het volgend jaar ook nog van haar zeg gen kan, zonder dat zij dan opnieuw in haar beurs heeft behoeven te tasten. Smaak en economie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 13