DE DRIE MUSKETIERS
Slachtoffers van het verkeer
Autobus verongelukt
Vestigingswet voor den
middenstand
De Oslo conferentie
gesloten
Hevige autobotsing te
Oegstgeest
Vijl gewonden.
Zaterdagavond zijn op den Rijksstraatweg
te Oegstgeest twee personenauto's met he
vige kracht op elkaar ingereden.
Uit de richting Amsterdam naderde met
een snelheid van naar schatting zestig ki
lometer de auto van Ir. K. VI. H., op het
oogenblik, dat een voor hem rijdende vracht
auto een zijweg links wilde inslaan. De
vrachtautobestuurder had daartoe zijn rich
tingaanwijzer uitgestoken, doch de heer VI.
H., die hier geen zijweg verwachtte, zag
den richtingwijzer blijkbaar niet en wilde
den wagen links passeeren. Doordat de
vrachtwagen den weg in sloeg, werd de
auto van den heer VI. H. naar links gedron
gen.
Uit die richting kwam intusschen de auto
van den heer O. D. aan. De vrachtauto ging
achter den wagen om, doch de heer VI. zag
zich plotseling tegenover de uit Den Haaz
komende auto geplaatst. Een botsing viel
niet meer te vermijden. Met. een hevigen
slag vlogen heide wagens op elkaar in,
waarhij zij vrijwel geheel werden vernield.
Van de vijf inzittenden in de auto van Ir.
VI. H. werden er vier gewond, terwijl van
de andere auto mevrouw D., die haar echt
genoot vergezelde het neusbeen brak.
Den vijf gewonden werd ter plaatse de
eerste hult-» verleend, waarna zij naar het
Academisch ziekenhuis te Leiden zijn ver
voerd. Na hier behandeld te zijn, zijn zij
naar hun woonplaatsen teruggekeerd, waar
zij zich verder onder behandeling van den
huisarts moesten stellen.
Een kraanwagon heeft de resten van de
.vernielde auto's weggesleept.
Auto door den trein
gegrepen
TWEE SLACHTOFFERS.
Ernstig ongeluk bij onhewaakten
overweg te Amsterdam.
Op den onhewaakten spoorwegovergang
aan den Koenerkade bij den Amstelveensche-
weg te Amsterdam, is Zaterdagmorgen te
kwart over tien een vrachtauto door een
trein gegrepen. De vrachtauto werd over een
afstand van honderd meter meegesleurd,
van de inzittenden werd de chauffeur le
vensgevaarlijk en diens knecht licht ge
wond.
De auto, die van Aalsmeer kwam, een
Ford-vrachtwagen, welke niet geladen was,
behoort aan de meelfabriek malerij „Boe-
renbelang", te Ouder-Amstel. Tijdens een
vrij hevige sneeuwbui reed de wagen? die
bestuurd werd door den 31-jarigen Griffioen,
terwijl naast hem de 22-jarige knecht Riet
veld was gezeten, over de Koenenkade, een
dwars door het land loopenden smallen weg.
Ofschoon hét uitzicht ter hoogte van den
overweg goed is, is het zeer wel mogelijk
dat de voorruit van de cabine met natte
sneeuw bedekt is geweest, waardoor een on
belemmerd gezicht op den weg bemoeilijkt
zou zijn geweest.
Hoe het zij, de vrachtauto bereikte
den overweg gelijktijdig met het
van Aalsmeer in vrij snelle vaart na
derende locaaltreintje. De bumper
van de locomotief trof den vrachtauto
in de flank, hetgeen een klap veroor
zaakte, die tot ver in den omtrek
hoorbaar was. De auto raakte met
het voorste gedeelte aan den bumper
vast, met het gevolg dat de wagen,
ofschoon de machinist onmiddellijk
na de botsing tegenstoom gegeven en
krachtig geremd had, over 'n afstand
van honderd meter werd meege
sleurd, waarna hij, volkomen ver
nield, in omgekeerde richting terzijde
van de spoorbaan liggen bleef.
De chauffeur was op een afstand van onge
veer zestig meter van de plaats der botsing
uit de cabine geslingerd, waar hij, badend
in zijn bloed, naast de rails bleef liggen.
De knecht zat in de cabine tusschen de
wrakstukken bekneld.
Onmiddellijk was er van omwonenden
hulp ter plaatse, ook de G.G. en G.D. ver
scheen kort na de melding van het. ongeluk.
Griffioen bleek een hersenschudding en ern
stige inwendige kneuzingen te hebben opge-
loopen, hij werd in zorgwekkenden toestand
naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. De
knecht, die tusschen de wrakstukken moest
worden uitgezaagd, bleek als door een won
der slechts een wonde aan het been te heb
ben opgeloopen, hij was echter door het ge
beurde zoo overstuur, dat ook hij naar het
Wilhelminagasthuis vervoerd moest wor
den.
De wrakstukken van den auto zijn in den
loop van den middag verwijderd.
Het politie onderzoek ter plaatse werd ge
leid door den chef van het bureau Overtoom,
hoofdinspecteur W. F. H. Glasius.
Doodelijk ongeluk op
onhewaakten overweg
Auto door twee achtereenvol
gende treinen gegrepen
Op den onhewaakten overweg Beek-Prin-
cenhage, ter plaatse Liesbosch, is Zaterdag
morgen de zoon van den bierbrouwer No
ren uit Princenhage met. zijn auto door
den sneltrein, die te 10.17 uur van Breda
naar Roosendaal was vertrokken, gegrepen.
De auto werd over een afstand van hon
derd meter meegesleurd. De heer Noren
werd op den berm van den weg geslingerd,
waar hij zwaar -verminkt bleef liggen. Hij
moet op slag dood zijn geweest.
Nadat deze aanrijding was geschied, na
derde de sneltrein uit Roosendaal naar
Breda, terwijl de auto nog op de rails lag.
De trein reed over den reeds zwaar
gehavenden auto heen, waardoor deze vol
komen vernield werd.
Aanvankelijk kostte het moeite, identiteit
van het slachtoffer vast te stellen, eerst
eenigen tijd later had men daaromtrent
zekerheid.
Het onderzoek ter plaatse werd geleid
door de marechaussée van Princenhage.
Ook het parket arriveerde spoedig.
Vier personen ernstig gewond
Zaterdagochtend om kwart over acht is
tengevolge van de gladheid van den weg
op den Westkanaalweg te Alphen aan den
Bijn een vrachauto tegen een autobus ge
botst waardoor verschillende inzittenden
van de bus verwondingen bekwamen.
De bestuurder van den vrachtwagen
merkte bij het passeeren van de brug over
de Kromme Aar, dat uit tegenovergestelde
richting de autobus van de N.A.L., welke
den dienst onderhoudt tusschen Nieuwkoop
^Alphen a. d. Rijn en Leiden, naderde. Hij
haalde zooveel mogelijk naar rechts uit,
maar door de gladheid van den weg weiger
de het stuur, waardoor de wagen nog meer
naar links gleed en vlak langs de autobus
schoof, hetgeen tot gevolg had dat een haak
van de vrachtauto door den zijwand van de
bus drong.
Deze botsing was oorzaak dat de
autobus tegen een grooten steenen
hoekpaal van de brug reed. Door
den hevigen schok werden de pas
sagiers vijftien in getal op en
over elkaar geslingerd. De ruiten
braken on de autobus zelf kwam
over den rand van de Kromme Aar
te hangen, doch bleef gelukkig op
het droge.
Onder de passagiers ontstond een paniek,
daar men elk oogenblik vreesde, dat de
auto in het water zou storten en doordat
enkele inzittenden ernstig waren gewond.
Vooral zij, die achter de bestuurderszit
plaats zaten, welke door een tusschenruit
is gescheiden van de passagiersruimte, wa
ren er het ergste aan toe. De 27-jarige heer
A. de Rooy, uit Aarlanderveen. werd dwars
door deze ruit en door de opengeschoten
deur van de brug in de Kromme Aar ge
slingerd. Hij kon echter spoedig op het
droge worden gebracht en bleek -geen
noemenswaardig letsel Ie hebben opgeloo
pen. Bedenkelijker was de toestand van de
17-jarige mej. G. Brunt uit Nieuwveen, die
door glasscherven ernstig aan het gelaat en
den hals werd gewond. Zij heeft bovendien
een zenuwschok opgeloopen. waardoor zij
voorloopig niet kon worden vervoerd.
Een vrij ernstige hoofdwonde had voorts
de 13-jarige A. van der Knijff uit Aarlander
veen, en ook de heer B. Hcins uit ter Aar
was door glasscherven aan het gelaat ge
wond. Verschillende andere passagiers be
kwamen ontvellingen. De gewonden werden
bij de boerderij van den heer Rietveld bin
nengedragen, waar dokter Quartel uit ter
Aar hun de eerste hulp verleende.
Hierna werden zijn aar hun woningen
vervoerd..
De beide chauffeurs zijn er zonder letsel afge
komen De zwaar beschadigde autobus is la-
Autobus verongelukt.
13. DE BEWAKING.
d'Artagnan voelde zich bijzonder goed
thuis in het huis van den eerzamen Bona-
cieux, waartoe ongetwijfeld de beminnelijke
eigenschappen van diens jonge, schoone
vrouw niet weinig bijdroegen.
Wat onzen held echter opviel, was het
geregeld heen en weer schilderen van twee
gardes des kardinaals. Het scheen alsof het
huis van den eerzamen kruidenier bewaakt
werd.
Vergeefs vroeg d'Artagnan zich af. wat
daartoe de reden kon zijn.
IL MEVROUW BONACIEUX IS ZOEK.
Zeer verbaasd was d'Artagnan een bezoek
te ontvangen van den heer Bonacieux, die
hem op bijna huilenden toon om hulp
vroeg. De man was geheel in de war en
deelde onzen vriend mede, dat. zijn vrouw
zoek was en reeds herhaalde malen door
gerechtsdienaars naar haar was gevraagd.
Hij vermoedde onheil en riep de steun in
van d'Artagnan, wiens strijdvaardigheid hij
steeds zoo zeer had bewonderd.
Is het wonder dat onze Gasgonjer gaarne
zijn diensten toezegde, om de schoone
vrouw te verlossen?
DINSDAG 9 MAART 1987.
Hilversum 1.
AVRO-Uitzending. 6.80—7.00 RVU.
8.00 Gramofoonplaten.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonplaten.
10.30 Ensemble Marcelle.
11.00 Huish. wenken.
11.30 Ensemble Marcelle.
12.15 Gramofoonplaten.
1.00 Het Omroeporkest.
I.55 Causerie "Het vogelleven in Maart".
2.15 Het Omroeporkest.
3.00 Knipcursus.
4.00 AVRO-Dansorkest.
4.30 Kinderkoorzang.
5.05 Kinderhalfuur
5.35 Het Omroeporkest.
6.30 Psychologische causerie.
7.00 Voor de kinderne.
7.05 Kinderkoor ..Zanglust".
7.30 Engelsche les.
8.00 Berichten ANP.
8.10 Bonte Dinsdagavond trein.
10.30 Schaakles.
II.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dans
orkest.
11.4512.00 Gramofoonplaten.
Hilversum H.
KRO- Uitzending.
8.00—9.15 en 10.00 Gramofoonplaten
11.30 Gods. halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 DE KRO-Melodisten m.m.v. solist en
Gramofoonplaten.
2.00 Vrouwenuur.
3.00 Modecursus.
4.00 KRO-orkest en Gramofoonplaten.
5.45 Felicitatiebezoek.
6.00 De KRO-Melodisten en solist.
6.40 Esperantencongres.
7.00 Berichten.
7.15 Economische causerie
7.35 Sporthalfuur.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.10 Gramofoonplaten.
8.15 Lijdensmeditatie.
9.15 Gramofoonplaten.
9.30 KRO-Kamer-orkest en soliste.
10.30 Berichten ANP.
10.40 John Kristel en zijn Troubadours.
11.3012.00 Gramofoonplaten.
Aufo in sloot gereden
Geen ernstige persoonlijke on
gevallen.
Gisterenmorgen half elf is op den Hem
weg te Amsterdam een personenauto, wel
ke in de richting Zaandam ging, in do
naast den weg loopende vrij diepe berm-
sloot. gereden en gekanteld. Het ongeval
werd veroorzaakt, doordat op ongeveer 100
meter afstand van de pont, de 49-jarige be
stuurder dc macht over zijn stuur kwijt
raakte. De gevolgen waren gelukkig niet
ernstig. De bestuurder, diens echtgenoote en
elfjarig zoontje kregen, behalve een nat
pak, lichte verwondingen van glasscher
ven aan het. hoofd, tengevolge van het bre
ken der ruiten, en ook de twee andere in
zittenden, een 49-jarige ingenieur en
diens echtgenoote, wier kleeren eveneens
doorweekt, waren, liepen enkele wonden
aan het gelaat op. Laatstgenoemde klaagde
tevens over pijn in den rechterheup. De
slachtoffers werden met een particuliere
auto naar een kliniek aan het Westerpark
gebracht, waar hun verwondingen behan
deld werden, terwijl zij van droge kleeren
werden voorzien. Zij konden zich daarna
naar huis begeven.
De auto is later op den dag, met behulp
van een particulieren kraanwagen, gebor
gen.
Waarom de regeering Ingrijpt
Op de agenda voor de Eerste Kamerverga
dering van morgen, des middags om 1
uur komen o.a. voor de begrooting van
Handel, Nijverheid en Scheepvaart,. het
wetsontwerp betreffende het vestigen van
inrichtingen, waarin eenige tak van detail
handel, ambacht of kleine nijverheid zal
worden uitgeoefend, een aantal contingen-
teeringsontwerpen en de begrootingen van
sociale zaken, van buitenlandsche zaken
en van Onderwijs, K. en W.
Aan de Zaterdag verschenen memorie
van antwoord op het voorloopig verslag
der Eerste Kamer over het ontwerp-vesti
gingswet voor den middenstand is het
volgende ontleend: Voor welke branches
een regeling het eerst in overweging zal
worden genomen, hangt geheel van het, ini
tiatief van belanghebbenden zelf af. Dat de
minister overigens ook gaarne de hedrijfs-
raden, waar beschikbaar, zal raadplegen,
spreekt vanzelf.
Dat belanghebbenden zelf wel degelijk
verwachtingen koesteren van het onderhavi
ge ontwerp moge blijken uit het feit, dal
verschillende organisaties reeds nu bezig
zijn voorbereidende maatregelen te treffen,
om, indien deze wet tot stand komt, aan
stonds de regeling op haar branche toege
past te krijgen.
Wat de te stellen eischen aangaat,
wenscht de minister er den nadruk
op te leggen, dat deze niet zoo be
perkt behoeven te worden opgevat,
als blijkens het voorloopig verslag,
door sommige leden geschiedt. Eeni
ge kennis van etaleeren en van re
clame alsook het noodige inzicht in
de wenschen van het publiek vallen
zeer zeker onder de rninimum-eischen
van handelskennis en vakbekwaam
heid, die den aankomenden winke
lier gesteld mogen worden.
Het behoefte-element niet inge
schakeld.
Dat, althans voor dezen sector van het
economisch leven, een regeling op grondslag
van het z.g. behoefte-element, de voorkeur
zou verdienen, heot de minister ontkennen.
Hij schaart zich hier aan de zijde van die
leden, die, dat in dit verband ondre „be
hoefte" is te verstaan, op heden uiterst
moelijk bepaalbaar achten. Het aangeven
van objectieve normen is toch ten deze te
eenenmale onmogelijk: de behoefte aan
winkels is geen constante grootheid.
Het verdient overigens bijzondere aan
dacht, dat belanghebbenden zelf allerminst
unaniem* voor het behoefte-element gepor
teerd zijn.
In antwoord op de desbetreffende opmer
king antwoordt de minister dat hem Inder
daad een branchegewijze regeling voor den
geest staat. De te stellen eischen van vak
bekwaamheid zullen toch voor eenzelfde
branche uiteraard allerwegen gelijk zijn.
Belemmering van energieke elementen,
die een aanwinst voor het bedrijfsleven zou
den zijn, is van de ontworpen regeling niet
te vreezen.
Ook is de minister gaarne bereid, het
daarheen te leiden, dat met betrekking tot
de credietwaardigheid geen overdreven ei
schen worden gesteld.
Het groot-winkelbedrijf.
Of het aanbeveling verdient, in het belang
van den middenstand van overheidswege
maatregelen tegen het grootwinkelbedrijf te
nemen, is op zichzelf een belangrijk vraag
stuk, dat te gelegenertijd in overweging kan
worden genomen.
Mogelijkheden tot verruiming
van het handelsverkeer. Regel
matig contact tusschen de Oslo-
staten aanbevolen.
De experts van de landen der Oslo-
groep, te weten België, Denemarken,
Finland, Luxemburg, Nederland,
Noorwegen, en Zweden die te 's Gra-
venhage op uitnoodiging der Neder-
landsche regeering waren bijeengeko
men, hebben Zaterdag hun werk
zaamheden, welke in een geest van
goede verstandhouding en vriend
schap onder leiding van dr. Hirsch-
feld, directeur-generaal van Handel
en Nijverheid, zijn gevoerd, beëin
digd.
Na bestudeering van de maatregelen wel
ke in elk der landen, tengevolge van de cri
sis zijn genomen, hebben de experts in een
eindrapport, dat zij aan hunne respectieve
lijke regeeringen voor zullen leggen, de ge
volgen, welke zullen kunnen gegeven wor
den aan het initiatief van dr. (Jolijn, ter
verruiming van het internationaal handels
verkeer, onder het oog gezien.
In dit rapport namen de experts zonder de
bestaande moeilijkheden te onderschatten,
zekere aanstonds te verwezenlijken moge
lijkheden tot uitbreiding van het handels
verkeer in het kader van een plurilaterale
overeenkomst en van aanvullende bilatera
le regelingen in beschouwing.
Het rapport der experts ziet voorts nog
onder het oog, het nut van het aanbrengen
van enkele modificaties van practischen
aard in den tekst der Oslo-conventie, zoo
mede van het bestudeeren van zekere bij
zondere punten nopens het handelsverkeer
van de gezamenlijke landen der Oslo-groep.
Het program van actie, dat door de experts
in hun bijeenkomst is uitgewerkt, ware te
onderwerpen aan een conferentie van gede
legeerden van de respectieve regeeringen.
Aan het slot van hun rapport hebben de
experts nadruk gelegd op het groote nut der
hervatting van contact tusschen gedelegeer
den van de landen der Oslo-groep en zij be
velen hunne regeeringen aan, dit contaot
ook voor de toekomst te verzekeren.
TE WATER GERAAKT EN VER
DRONKEN
Zaterdagavond om ongeveer zes uur Is
de 22-jarige expediteur J. Creemers, bij het
schoonmaken van zijn vrachtauto aan de
Loskade der Roer te Roermond door uit
glijden te water geraakt en verdronken.
Pas later op den avond werd hij vermist.
Zondagmorgen om tien uur heeft men na
geruimen tijd dreggen het lijk opgehaald.
Creemers was de oudste zoon en kostwin
ner van een gezin van dertien kinderen.
TRAMCONDUCTEUR MET HET HOOFD
DOOR DE RUIT GESLAGEN.
Op den Binnenamstel te Amsterdam
moest gisteravond de bestuurder van een
tramwagen van lijn 4 krachtig remmen,
doordat de chauffeur van een auto vlak
voor de tram wilde langs rijden. De schok
van het remmen was zoo hevig, dat de con
ducteur, die juist op dat oogenblik voor het
loketje van het voorbalcon stond, met het
hoofd door de ruit sloeg. Hij werd zoo bloe
dend verwond, dat hij zich onder geneeskun
dige behandeling moest stellen. Hot tram
verkeer ondervond als gevolg van dit onge
val ongeveer tien minuten stagnatie.