Kauwgummi en kunstgenot - ETEN EN DRINKEN - DE DROOM Een prettig intermezzo Een bibliotheek van 4000 kookboeken Donderdag 11 Maart 1937 Vierde blad KORT VERHAAL Door ROGER SARTOUVILLE. en die bijna niet te onderscheiden zijn van het handschrift, dat de cheque voor het honorarium vertoont. Maar het is reeds voldoende, wanneer eenige honderden brie ven uit alle deelen van het land de voor dracht goedkeuren en den agent aanleiding geven, een lange overeenkomst te sluiten. Maar ook deze brieven kunnen gefingeerd zijn. De chef van deze verdachte branche is zonder twijfel een kleine liftboy, die be scheiden alle fooien afslaat, maar de gas ten beleefd verzoekt hem het genoegen te doen, na hun terugkeer eenige vriendelijke regels te schrijven over den radio-kunste naar Crier. Want Crier is zijn broer, en er zou veel aangelegen zijn.. Natuurlijk zijn de liftboy en de kunstenaar slechts in zooverre met elkaar verwant, dat de kunstenaar den liftboy voor iederen brief een dollar geeft. Rag Desta door do Italianen gevangen genomen, op weg naar de recht zitting, waar zijn doodvonnis werd uitgesproken. Amerika ansche politie beschiet stakers, die de Antomobielfabrieken bezet hou den, met gaspistolen, teneinde een ontruiming af te dwngen, HET AMERIKAANSCHE RADIO-WEZEN. ADVERTENTIÈN DOOR DE RADIO. Amerika is het land van de re clame. Zoo ergens, dan komt dit tot uiting in de radio-uitzendin gen. Stel U eens voor, dat Men gelberg en zijn orkest de „Un- vollendete" van Schubert uit voeren en dat men onder het spe len telkens de toelichting ver neemt: „De firma X. biedt U dit artistieke programma Dit is in Amerika heel gewoon. Wanneer men in Amerika door de radio aan de luisteraars de tijd meedeelt, dan hoort men behalve dat ook nog bijvoorbeeld de naam van een bekende horloge-fabriek noemen. In dit eene woord ligt het geheele verschil tusschen de systemen van zenden in de Oude en de Nieuwe Wereld. Dit. eene woord verraadt ons ook, waarom de radio ontvangst in de Vercenigde Staten vrij van rechten is, tevens echter ook, waarom deze kostelooze zendingen voor den luisteraar niet altijd even aangenaam zijn. Want iedere keer, wanneer de tijd aangegeven wordt, hoort men ook weer de naam van de hor logefabriek noemen. Natuurlijk wordt niet alleen de tijddienst Voor reclame gebruikt. Door het. geheele pro gramma van de Amerikaansche radio loopt als een roode draad de reclame. Volgens een oppervlakkige berekening bedroegen de in komsten van de Amerikaansche stations voor verkochte zendtijd in 't vorige jaar alleen reeds voor den tijd, 320 millioen dollar. Voor bet opstellen van het reclame-program ma zal zeker nog wel drie of vier keer zoo- yeel uitgegeven zijn. Wie maakt nu evenwel in de Vereenigde Staten het radio-pro gramma? Wie betaalt het, om een wereldberoemde zanger, een ontdekkingsreiziger, of een ge heel symphonie-orkost voor de microfoon te krijgen? 't antwoord luidt in bijna alle ge vallen: de kooper van den zendtijd, de man of de firma, die bet. heffen van radio-rech ten overbodig maakt. Hoe komt nu de firma Brown aan haar radioreclame, het publiek aan zijn programma, het zendstation aan zijn bedrijfskosten en winst, en de kunstenaar aan zijn honorarium? We zullen eens aan nemen, dat de beer Brown, kauwgummi-ko- ning, voor zijn nieuwe verpakking van kauw gummi door de radio reclame wil maken. Hij reserveert dan voor een vierde gedeelte van een jaar op een gunstige avond, bijv. Woensdagavond, een half uur, van 21 uur tot. 21 uur 30. Daarvoor betaalt hij per cheque een bedrag van vijf cijfers. Dan is hij onbeperkt heerschcr geworden over de dertig minuten, die iedere Woensdagavond terugkeeren. Gedurende dezen tijd beheerscht hij de zendtijd van dit radionet, hij kan een telefoonboek laten voorlezen, hij kan een man dierengeluiden laten nadoen, precies wat hij zelf wil. Hij kan echter ook een half uur lang de nieuwe verpakking van zijn kauwgummi laten aanprijzen. Maar van dit alles doet hij niets. De heer Brown confereert met een radio agent en laat zich verschillende programma's voorleggen. Geld speelt geen rol. Hoofdzaak is, dat het programma van dien aard is. dat op Woensdagavond om 21 uur 10 millioen Amerikanen naar de radio luisteren. Wanneer men het dan over een programma eens geworden is, bijv. een orkest van 80 misici, 'n onweer staanbare humorist, die honderd dollar per minuut vraagt, of een tooneelgezelschap, dat een blijspel op voert, dan worden de programma's aan de verschillende kranten gezon den, en het publiek zal zich dan reeds bij voorbaat over het aangebo den kunstgenot verheugen, maar merkt slechts achteraf, wie het aan biedt: Mr. Brown van Brown Incor- porated biedt U aan Het symphonie-orkest komt in de groote zendruimte bij elkaar, de we reldberoemde dirigent staat met zijn stokje klaar en de muziek begint. Tusschen de verschillende nummers door klinkt een zachte stem: „Geach te luisteraars, dit kunstgenot wordt U aangeboden door Brown Incorpora- ted. De nieuwe/kauwgummi-verpak- king is iets zeer bijzonders. Overal kan men kauwgummi, van Brown Incorperated, verkrijgen. Neemt den naam goed in Uw geheugen op: B-r-o-w-n. En thans hoort U de hu- welijksmarsch uit de Lohengrin." Men zou zich geen radio-programma kun nen voorstellen, dat niet door een of andere firma aangeboden werd. Voor het kinder uurtje, voor de sport, voor de modeberich- ten, voor de boksreportage, voor de markt berichten betaalt een firma de kosten. Hier door ontstaat tevens een wedloop, om debeste kunstenaars, de populairste humoristen, de nieuwste beroemdheden voor de microfoon te krijgen; dit wordt echter niet door de zen ders, maar door de radio-agenten gedaan. Geweldige gages worden betaald, honoraria van 3000 dollar zijn niets bijzonders voor een optreden van twee minuten, en de koo- pers van de zendtijden zeggen niet geheel ten onrechte, dat een attractie, die twaalf millioen luistervinken naar de microfoon lokt, ook voor 1000 dollar niet te duur be taald is. Nu is de populariteit van een radio-kunste naar heel wat moeilijker te controleeren, dan van een tooneelspeler of van een schrijver, wiens aantrekkingskracht men gemakkelijk kan nagaan uit de inkomsten in de kassa. Maar ook hier probeert men de goed- of af keuring van de luisteraars te vernemen, door aan het begin of einde van iedere zending het verzoek te laten hooren: schrijft óns. hoe U ons programma bevallen is. Als adres wordt natuurlijk de radio-agent, maar niet de zender opgegeven. Een nieuwe industrie bij de radio. Dit angstige informeeren naar de stem ming van de kant van de luisteraars heeft aanleiding gegeven tot een nieuwe indus trie bij de radio. Nu proeft men er na tuurlijk onmiddellijk de handige radio agent uit, wanneer na een of andere voor dracht, duizenden brieven komen, die bij na alle hetzelfde handschrift vertoonen, BRIDGEN EN BABBELEN, ETEN EN DRINKEN. Pittige sandwiches voor een „avondje." Op een bridgepartij of avondvisite is een hartig hapje altijd zeer welkom. Voor dit doel zijn sandwiches geschikt. Bij 't klaar maken van deze versnapering moeten we er voor zorgen, dat de stukjes gegeten kun nen worden zonder dat men vette vingers krijgt; het belegsel of smeersel komt dan ook altijd tusschen twee laagjes brood. Men kan sandwiches het besi. klaarmaken van casinobrood van den vorigen dag; dit is nog goed van smaak indien we mclk- brood gebruiken, terwijl we 't voordeel heb ben dat het gemakkelijker te snijden is dan versch brood. Om geen kans te loopen dat de dun gesneden boterhammetjes bij het smeren stuk gaan, is het aan te raden eerst de korsten van 't brood te snijden, dan den snijkant van het brood met boter of een sandwichcrême te besmeren, waarna men een gesmeerd dun sneetje af kan snijden. We leggen dan twee van deze sneetjes op elkaar en snijden ze in rechthoekige of driehoekige stukjes. Als belegsel van sandwiches komt vooral iets hartigs in aanmerking; bijzonder lekker zijn de volgende sandwichecrèmes. Deze kunnen we op verschillende wijzen maken: 1. Boter zacht roeren, vermengen met ge raspte oude kaas, zeer fijn gehakte pe terselie en zoo noodig wat peper en zout. 2. Boter zacht roeren, vermengen met zeer fijn gehakte selderij, wat peper en zout en geraspte oude kaas. 3. Boter zacht roeren, vermengen met door een zeef gedrukte ansjovis. 4. Boter zacht roeren, vermengen met het door een zeef gedrukte geel van hard gekookt ei, wat peper en zout, en des- gewenscht wat tomatenpurée. Een zoete sandwiche. Voor degenen, die toch wel graag iets zoets op den schotel aantreffen kunnen we „Daar zijn wij er!", zei Monsieur Namont met een knorrig gezicht, en hij opende de deur van den wagon. Het was ook niet aangenaam voor hem, om zijn oude landhuis weer te zien, dat hij jaren geleden had verlaten, en dat eerst sinds enkele dagen door twee vooruit ge stuurde bedienden weer bewoonbaar was ge maakt. Zijn dochter scheen zich echter in tegen stelling tot hem zeer te verheugen, en het was dan ook slechts op haar uitdrukkelijk verzoek, dat hij er in had toegestemd, om de zomermaanden op het oude landhuis door te brengen. Hij kon haar ook immers geen enkel ver zoek weigeren, want zij was immers zijn eenige dochter, die hij gansch alleen had grootgebracht en verwend. Het meisje, dat zich haar moeder niet meer kon herinneren, hield dan ook zeer veel van hem, en vorm de voor hem het eenige zonnestraaltje in zijn somber bestaan. Nu echter kon hij zich niet met haar verheugen, zijn gezicht stond som ber, toen zij te zamen door de lanen naar het oude huis wandelden. Yvonne echter scheen zeer verheugd te zijn, en zij stelde een leven dig belang in de verschillende bijzonderhe den. „Het komt me allemaal zoo bekend voor!' riep zij uit, „Het is net, alsof ik hier al eens ben geweest!" „Onzin!" zei haar vader „Je bent hier nog nooit geweest." Maar Yvonne, die juist het bordes was opgeloopen draaide zich snel om, en ant woordde met overtuiging: „Jawel .jawel... ik ben hier wél eens geweest in m'n droom „Wat wil je daarmee zeggen?" riep de vader uit, maar Yvonne was reeds binnen gegaan. Haar vader volgde haar, en zag, dat zij alle deuren een -Voor eën opende1 en steeds weer 'n kreet van verrassing slaakte „Ja preciesdat 'is de eetkamer dit de bibliotheeken dit de salon ik herken alleshet is het huis van mijn droom „Wat wil je daarmee zeggen? Van wel ken droom spreek je?" vroeg de vader scherp. Yvonne opende weer een deur, zon der te antwoorden. De meubelen in "de kamer waren verborgen achter stoflakens, en het vertrek was donker; Yvonne bleef op den drempel staan, en hield haar adem in, alsof zij vreesde, binnen te gaan. Toen wendde zij zich naar haar vader om, en enkele sandwiches met oranjemarmelade klaarmaken. Ter afwisseling van het witte brood maken we sandwiches van bruin brood, beleggen deze met jonge kaas (die men wat pittiger kan maken door er wat mosterd over te strijken) en leggen daarop plakjes radijs of ramenas, 't geheel wordt weer met een tweede laagje brood afgedekt. Bij het opstapelen op den schotel, die be legd is met een servetje of een kanten kleedje, leggen we de sandwiches soort bij soort. Om het den gasten gemakkelijk te maken, en. ze niet voor verrassingen te zet ten, die ze misschien niet aangenaam vin den dient de gastvrouw wel te weten, waar mee ze belegd zijn. Avond-stemming Fruit is een bijna dagelijksch voedsel voor de meeste huisgezinnen geworden. Worden echter de alledaagsche appelen en peren, pruimen en bananen in den vorm zei: „Een droom, dien ik steeds weer heb, en die zich afspeelt in een kamer die er precies zoo uitziet als deze... alleen zijn die stoflakens er in mijn droom niet En alsof zij gehoorzaamde aan een in- nerlijken drang, liep zij plotseling de ka mer binnen en verwijderde de lakens van de meubelen. „Oh!" riep zij uit en haar gezichtje weerspiegelde de groote verbazing die zij gevoelde: „Oh"! Alles is precies hetzelfde... „Onzin, dat beeld je je maar in!" zei de vader ruw. „Het zijn doodgewone meubelen zooals men ze overal ziet!" „Neen, oh neen", protesteerde Yvonne heftig „neen, deze tafel, en die... alles is op zijn plaats... Ik zou met gesloten oogen kunnen zeggen welke meubelen of er staan en waar de haard is en allesIk heb dat alles al zoo dikwijls gezienik weet het zeker!" En terwijl zij nogmaals om zich heen keek, zei ze zacht: „En in mijn droom ge beurt er in deze kamer een drama „Een drama?" herhaalde Monsieur Namont ontsteld. „Daar.daar was hetnaast dien stoel. De vrouw zit erin de man staat aan de deur, het kind speelt op den grond „Wanneer je je zoo aanstelt en zulke malle dingen in je hoofd haalt, gaan we direc^ weg! Ik heb verkeerd gedaan je hier te brengen!" Yvonne schudde het hoofd. „Ik heb er nooit met jou over gesproken", zei ze „Ik had een gevoel, alsof dat niet goed was. Maar nu moet ik er over pratenHet is vreemd dat ik hier alles ken, terwijl jij me verzekert, dat ik hier nog nooit ge weest ben „Nooit!' antwoordde de vader. „En toch heb ik alles honderd maal ge zien of nog wel meer misschienHeb jij een droom die je eens had, wel eens weer gehad?" „Maar natuurlijk dat komt toch heel vaak voor-" „Zoo maar ik heb dezen droom zoo érg dikwijlsZoodra ik inslaap komt hij weer. En dat is zoo lang ik mij her inneren kan altijd zoo geweest „Omdat jij er altijd aan denkt, omdat je De Medische Faculteit aan de Academie te New York bezit een verzameling van 4000 boeken, die uitsluitend de kookkunst behandelen. In deze eigenaardige verzame ling bevinden zich werken, die in 27 ver schillende talen verschenen zijn, waaronder zeldzame exemplaren. Als grootste zeldzaam heid geldt een latijnsch manuscript, een verzameling van kookrecepten naar een Grieksch origineel, dat afkomstig is uit de derde eeuw na Chr. Dit manuscript behoor de eens tot de beroemde „Philips Collection" in Heitan-Ham. Daarmede is bewezen, dat de kookkunst tot de oudste onderwerpen be hoort, waarmede de menschheid zich heeft bezig gehouden. van een bowl geserveerd, dan ls het woord „délicatesse" volkomen op zijn plaats. Natuurlijk kan men ook duur fruit in de bowlschaal mengen. De drank, waarop men de vruchten zet, is echter een heel belang rijke factor voor den smaak van het gerecht. Meiwijn is wel het meest gebruikelijk, doch ook de onschuldige „Perl" en de mode drank „most" kunnen met succes worden „geplengd." je niet de minste moeite geeft om die zwakheid te overwinnen". „Ik zweer je, dat het niet zoo is! Integen deel, ik zou er graag van bevrijd zijn, ik lijd eronder Monsieur Namont hief bruusk zijn arm op, om haar het zwijgen op te leggen. Midden in haar zin hield zij op. De vader wilde niet meer luisteren. Hij ging naar een stoel, liet zich erin vallen, en staarde voor zich uit, zonder verder te letten op Yvonne. Yvonne bemerkte hiervan niets. Zij stond midden in de kamer en beleefde haar droom, zooals zij dien eiken avond had be leefd, alleen bevond zij zich nu in werke lijkheid in het huis harer droomen. Half luid sprak zij voor zich heen: „In mijn droom ben ik een klein kind, een dochtertje van een of anderhalf jaar... Ik zit op den grond aan de voeten van een jonge vrouw, jong en mooi... och, zoo mooiEerst is alles rustig... Dan komt de man binnenHij is de echtgenoot van de vrouw, de vader van het kind. Hij heeft erg booze oogen, en ziet er vreeselijk en angstaanjagend uit. In de hand houdt hij brieven... en een revolver... De vrouw verbergt zichzij schreit zij smeekt en vleitze wil het kind in haar armen nemenmaar de man is verblind door drifthij zwaait met de brieven en roept woedende woorden... en opeens schiet hij, en de vrouw zakt in el kaar. Het kind schreit hevigEn dan is mijn droom uit". Haar vader scheen het niet gehoord te hebben. Hij zat doodstil. „Daar zakt ze in elkaar, net waar jij nu zit" praatte het meisje zacht verder. „Vlak onder haar schilderij Zij keek naar den muur, en wees op een schilderij, waarvan de lijst zichtbaar was, de rest was door een doek verbor gen. Op haar teenen liep ze naar het schil derij toe en verwijderde de linnen doek. Het portret van een vrouw werd zichtbaar. „Oh, dat is ze..." zei Yvonne met ingehou den adem. „Dat is de vrouw uit mijn droom Zij wendde zich naar haar vader, en zag zijn ontstelden blik. „Wie is dat Vadertje?" Bijna onhoorbaar kwam het antwoord: „Dat is je moeder En met een schok drong het bewustzijn tot Yvonne door, dat datgene, wat zij als een droom had beschouwd, een herinnering was geweest H.Ms. «Hertog Hendrik" naar de Straat van Gibraltar BESCHERMING VAN NEDER- LANDSCHE BELANGEN IN DE SPA ANSCHE WATEREN. In afwachting van de komst van H. Ms. kruiser „Java", waarvan de reis uit Indië versneld wordt, is H. Ms. panterschip „Her tog Hendrik" van Dubrovnik onderweg naar de Stx-aat van Gibraltar, om aldaar bescher ming te verleenen aan de Nederlandsche- koopvaardij. Dit laatste oorlogsschip kan ongeveer 17 Maart a.s. in de nabijheid van de Straat van Gibraltar verwacht worden Autodieven en heler aangehouden Op het Rokin werd Zaterdagavond een auto gestolen, die thuis hoorde in Franeker In den wagen, die door een reiziger was gehuurd, waren geborgen een groote hoe veelheid dames-fouraituren ter waarde van ongeveer fl. 1000.- •Aan den Spaarndammerdijk is de auto le dig teruggevonden. De recherche van het Bureau Singel heeft de daders van den diefstal weten op te sporen. Het zijn twee jongelieden van 18 en 19 jaar. Zij zullen ter beschikking van de justitie worden ge steld. Mede is aangehouden de man, die de goederen, welke in de auto geborgen wa ren, had gekocht. Het grootste deel van de fournituren is in beslag genomen. Ook deze man zal aan de justitie worden overgele verd. MEVR. TILLY RUYS BIJ EEN AUTO AANRIJDING LICHT GEWOND. Op den hoek van de Prins Mauritslaan en de Frederik Hendriklaan te Den Haag kwamen Dinsdagmiddag twee auto's met elkander in botsing, waarbij een van de in zittenden, de actrice Tilly RuvsLus. een lichte verwonding aan het achterhoofd be kwam. Na aan den centralen post van den G.G.D. te zijn verbonden, kon Mevr* Ruys zich huiswaarts begeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 11