Kauwgummi en
kunstgenot
- ETEN EN DRINKEN -
DE DROOM
Een prettig
intermezzo
Een bibliotheek van
4000 kookboeken
Donderdag 11 Maart 1937
Vierde blad
KORT VERHAAL
Door ROGER SARTOUVILLE.
en die bijna niet te onderscheiden zijn van
het handschrift, dat de cheque voor het
honorarium vertoont. Maar het is reeds
voldoende, wanneer eenige honderden brie
ven uit alle deelen van het land de voor
dracht goedkeuren en den agent aanleiding
geven, een lange overeenkomst te sluiten.
Maar ook deze brieven kunnen gefingeerd
zijn. De chef van deze verdachte branche
is zonder twijfel een kleine liftboy, die be
scheiden alle fooien afslaat, maar de gas
ten beleefd verzoekt hem het genoegen te
doen, na hun terugkeer eenige vriendelijke
regels te schrijven over den radio-kunste
naar Crier. Want Crier is zijn broer, en
er zou veel aangelegen zijn..
Natuurlijk zijn de liftboy en de kunstenaar
slechts in zooverre met elkaar verwant, dat
de kunstenaar den liftboy voor iederen
brief een dollar geeft.
Rag Desta door do Italianen gevangen genomen, op weg naar de recht
zitting, waar zijn doodvonnis werd uitgesproken.
Amerika ansche politie beschiet stakers, die de Antomobielfabrieken bezet hou
den, met gaspistolen, teneinde een ontruiming af te dwngen,
HET AMERIKAANSCHE RADIO-WEZEN.
ADVERTENTIÈN DOOR DE RADIO.
Amerika is het land van de re
clame. Zoo ergens, dan komt dit
tot uiting in de radio-uitzendin
gen. Stel U eens voor, dat Men
gelberg en zijn orkest de „Un-
vollendete" van Schubert uit
voeren en dat men onder het spe
len telkens de toelichting ver
neemt: „De firma X. biedt U dit
artistieke programma Dit
is in Amerika heel gewoon.
Wanneer men in Amerika door de radio
aan de luisteraars de tijd meedeelt, dan
hoort men behalve dat ook nog bijvoorbeeld
de naam van een bekende horloge-fabriek
noemen. In dit eene woord ligt het geheele
verschil tusschen de systemen van zenden in
de Oude en de Nieuwe Wereld. Dit. eene
woord verraadt ons ook, waarom de radio
ontvangst in de Vercenigde Staten vrij van
rechten is, tevens echter ook, waarom deze
kostelooze zendingen voor den luisteraar niet
altijd even aangenaam zijn. Want iedere
keer, wanneer de tijd aangegeven wordt,
hoort men ook weer de naam van de hor
logefabriek noemen.
Natuurlijk wordt niet alleen de tijddienst
Voor reclame gebruikt. Door het. geheele pro
gramma van de Amerikaansche radio loopt
als een roode draad de reclame. Volgens een
oppervlakkige berekening bedroegen de in
komsten van de Amerikaansche stations voor
verkochte zendtijd in 't vorige jaar alleen
reeds voor den tijd, 320 millioen dollar.
Voor bet opstellen van het reclame-program
ma zal zeker nog wel drie of vier keer zoo-
yeel uitgegeven zijn.
Wie maakt nu evenwel in de
Vereenigde Staten het radio-pro
gramma?
Wie betaalt het, om een wereldberoemde
zanger, een ontdekkingsreiziger, of een ge
heel symphonie-orkost voor de microfoon te
krijgen? 't antwoord luidt in bijna alle ge
vallen: de kooper van den zendtijd, de man
of de firma, die bet. heffen van radio-rech
ten overbodig maakt. Hoe komt nu de firma
Brown aan haar radioreclame, het publiek
aan zijn programma, het zendstation aan zijn
bedrijfskosten en winst, en de kunstenaar
aan zijn honorarium? We zullen eens aan
nemen, dat de beer Brown, kauwgummi-ko-
ning, voor zijn nieuwe verpakking van kauw
gummi door de radio reclame wil maken.
Hij reserveert dan voor een vierde gedeelte
van een jaar op een gunstige avond, bijv.
Woensdagavond, een half uur, van 21 uur
tot. 21 uur 30. Daarvoor betaalt hij per
cheque een bedrag van vijf cijfers. Dan is
hij onbeperkt heerschcr geworden over de
dertig minuten, die iedere Woensdagavond
terugkeeren. Gedurende dezen tijd beheerscht
hij de zendtijd van dit radionet, hij kan een
telefoonboek laten voorlezen, hij kan een
man dierengeluiden laten nadoen, precies
wat hij zelf wil. Hij kan echter ook een half
uur lang de nieuwe verpakking van zijn
kauwgummi laten aanprijzen. Maar van dit
alles doet hij niets.
De heer Brown confereert met een radio
agent en laat zich verschillende programma's
voorleggen. Geld speelt geen rol. Hoofdzaak
is, dat het programma van dien aard is. dat
op Woensdagavond om 21 uur 10 millioen
Amerikanen naar de radio luisteren.
Wanneer men het dan over een
programma eens geworden is, bijv.
een orkest van 80 misici, 'n onweer
staanbare humorist, die honderd
dollar per minuut vraagt, of een
tooneelgezelschap, dat een blijspel op
voert, dan worden de programma's
aan de verschillende kranten gezon
den, en het publiek zal zich dan
reeds bij voorbaat over het aangebo
den kunstgenot verheugen, maar
merkt slechts achteraf, wie het aan
biedt: Mr. Brown van Brown Incor-
porated biedt U aan
Het symphonie-orkest komt in de
groote zendruimte bij elkaar, de we
reldberoemde dirigent staat met zijn
stokje klaar en de muziek begint.
Tusschen de verschillende nummers
door klinkt een zachte stem: „Geach
te luisteraars, dit kunstgenot wordt
U aangeboden door Brown Incorpora-
ted. De nieuwe/kauwgummi-verpak-
king is iets zeer bijzonders. Overal
kan men kauwgummi, van Brown
Incorperated, verkrijgen. Neemt den
naam goed in Uw geheugen op:
B-r-o-w-n. En thans hoort U de hu-
welijksmarsch uit de Lohengrin."
Men zou zich geen radio-programma kun
nen voorstellen, dat niet door een of andere
firma aangeboden werd. Voor het kinder
uurtje, voor de sport, voor de modeberich-
ten, voor de boksreportage, voor de markt
berichten betaalt een firma de kosten. Hier
door ontstaat tevens een wedloop, om debeste
kunstenaars, de populairste humoristen, de
nieuwste beroemdheden voor de microfoon te
krijgen; dit wordt echter niet door de zen
ders, maar door de radio-agenten gedaan.
Geweldige gages worden betaald, honoraria
van 3000 dollar zijn niets bijzonders voor
een optreden van twee minuten, en de koo-
pers van de zendtijden zeggen niet geheel
ten onrechte, dat een attractie, die twaalf
millioen luistervinken naar de microfoon
lokt, ook voor 1000 dollar niet te duur be
taald is.
Nu is de populariteit van een radio-kunste
naar heel wat moeilijker te controleeren, dan
van een tooneelspeler of van een schrijver,
wiens aantrekkingskracht men gemakkelijk
kan nagaan uit de inkomsten in de kassa.
Maar ook hier probeert men de goed- of af
keuring van de luisteraars te vernemen, door
aan het begin of einde van iedere zending
het verzoek te laten hooren: schrijft óns.
hoe U ons programma bevallen is. Als adres
wordt natuurlijk de radio-agent, maar niet de
zender opgegeven.
Een nieuwe industrie bij de radio.
Dit angstige informeeren naar de stem
ming van de kant van de luisteraars heeft
aanleiding gegeven tot een nieuwe indus
trie bij de radio. Nu proeft men er na
tuurlijk onmiddellijk de handige radio
agent uit, wanneer na een of andere voor
dracht, duizenden brieven komen, die bij
na alle hetzelfde handschrift vertoonen,
BRIDGEN EN BABBELEN,
ETEN EN DRINKEN.
Pittige sandwiches
voor een „avondje."
Op een bridgepartij of avondvisite is een
hartig hapje altijd zeer welkom. Voor dit
doel zijn sandwiches geschikt. Bij 't klaar
maken van deze versnapering moeten we
er voor zorgen, dat de stukjes gegeten kun
nen worden zonder dat men vette vingers
krijgt; het belegsel of smeersel komt dan
ook altijd tusschen twee laagjes brood.
Men kan sandwiches het besi. klaarmaken
van casinobrood van den vorigen dag; dit
is nog goed van smaak indien we mclk-
brood gebruiken, terwijl we 't voordeel heb
ben dat het gemakkelijker te snijden is dan
versch brood. Om geen kans te loopen dat
de dun gesneden boterhammetjes bij het
smeren stuk gaan, is het aan te raden eerst
de korsten van 't brood te snijden, dan den
snijkant van het brood met boter of een
sandwichcrême te besmeren, waarna men
een gesmeerd dun sneetje af kan snijden.
We leggen dan twee van deze sneetjes op
elkaar en snijden ze in rechthoekige of
driehoekige stukjes.
Als belegsel van sandwiches komt vooral
iets hartigs in aanmerking; bijzonder lekker
zijn de volgende sandwichecrèmes. Deze
kunnen we op verschillende wijzen maken:
1. Boter zacht roeren, vermengen met ge
raspte oude kaas, zeer fijn gehakte pe
terselie en zoo noodig wat peper en zout.
2. Boter zacht roeren, vermengen met zeer
fijn gehakte selderij, wat peper en zout
en geraspte oude kaas.
3. Boter zacht roeren, vermengen met door
een zeef gedrukte ansjovis.
4. Boter zacht roeren, vermengen met het
door een zeef gedrukte geel van hard
gekookt ei, wat peper en zout, en des-
gewenscht wat tomatenpurée.
Een zoete sandwiche.
Voor degenen, die toch wel graag iets
zoets op den schotel aantreffen kunnen we
„Daar zijn wij er!", zei Monsieur Namont
met een knorrig gezicht, en hij opende de
deur van den wagon.
Het was ook niet aangenaam voor hem,
om zijn oude landhuis weer te zien, dat hij
jaren geleden had verlaten, en dat eerst
sinds enkele dagen door twee vooruit ge
stuurde bedienden weer bewoonbaar was ge
maakt.
Zijn dochter scheen zich echter in tegen
stelling tot hem zeer te verheugen, en het
was dan ook slechts op haar uitdrukkelijk
verzoek, dat hij er in had toegestemd, om
de zomermaanden op het oude landhuis door
te brengen.
Hij kon haar ook immers geen enkel ver
zoek weigeren, want zij was immers zijn
eenige dochter, die hij gansch alleen had
grootgebracht en verwend. Het meisje, dat
zich haar moeder niet meer kon herinneren,
hield dan ook zeer veel van hem, en vorm
de voor hem het eenige zonnestraaltje in zijn
somber bestaan. Nu echter kon hij zich niet
met haar verheugen, zijn gezicht stond som
ber, toen zij te zamen door de lanen naar het
oude huis wandelden. Yvonne echter scheen
zeer verheugd te zijn, en zij stelde een leven
dig belang in de verschillende bijzonderhe
den.
„Het komt me allemaal zoo bekend voor!'
riep zij uit, „Het is net, alsof ik hier al
eens ben geweest!"
„Onzin!" zei haar vader „Je bent hier
nog nooit geweest."
Maar Yvonne, die juist het bordes was
opgeloopen draaide zich snel om, en ant
woordde met overtuiging: „Jawel .jawel...
ik ben hier wél eens geweest in m'n
droom
„Wat wil je daarmee zeggen?" riep de
vader uit, maar Yvonne was reeds binnen
gegaan. Haar vader volgde haar, en zag,
dat zij alle deuren een -Voor eën opende1 en
steeds weer 'n kreet van verrassing slaakte
„Ja preciesdat 'is de eetkamer
dit de bibliotheeken dit de salon
ik herken alleshet is het huis van
mijn droom
„Wat wil je daarmee zeggen? Van wel
ken droom spreek je?" vroeg de vader
scherp. Yvonne opende weer een deur, zon
der te antwoorden. De meubelen in "de
kamer waren verborgen achter stoflakens,
en het vertrek was donker; Yvonne bleef op
den drempel staan, en hield haar adem in,
alsof zij vreesde, binnen te gaan. Toen
wendde zij zich naar haar vader om, en
enkele sandwiches met oranjemarmelade
klaarmaken. Ter afwisseling van het witte
brood maken we sandwiches van bruin
brood, beleggen deze met jonge kaas (die
men wat pittiger kan maken door er wat
mosterd over te strijken) en leggen daarop
plakjes radijs of ramenas, 't geheel wordt
weer met een tweede laagje brood afgedekt.
Bij het opstapelen op den schotel, die be
legd is met een servetje of een kanten
kleedje, leggen we de sandwiches soort bij
soort. Om het den gasten gemakkelijk te
maken, en. ze niet voor verrassingen te zet
ten, die ze misschien niet aangenaam vin
den dient de gastvrouw wel te weten, waar
mee ze belegd zijn.
Avond-stemming
Fruit is een bijna dagelijksch voedsel voor
de meeste huisgezinnen geworden.
Worden echter de alledaagsche appelen
en peren, pruimen en bananen in den vorm
zei: „Een droom, dien ik steeds weer heb,
en die zich afspeelt in een kamer die er
precies zoo uitziet als deze... alleen zijn
die stoflakens er in mijn droom niet
En alsof zij gehoorzaamde aan een in-
nerlijken drang, liep zij plotseling de ka
mer binnen en verwijderde de lakens van
de meubelen.
„Oh!" riep zij uit en haar gezichtje
weerspiegelde de groote verbazing die zij
gevoelde: „Oh"! Alles is precies hetzelfde...
„Onzin, dat beeld je je maar in!" zei de
vader ruw. „Het zijn doodgewone meubelen
zooals men ze overal ziet!"
„Neen, oh neen", protesteerde Yvonne
heftig „neen, deze tafel, en die... alles is
op zijn plaats... Ik zou met gesloten oogen
kunnen zeggen welke meubelen of er staan
en waar de haard is en allesIk heb
dat alles al zoo dikwijls gezienik
weet het zeker!"
En terwijl zij nogmaals om zich heen
keek, zei ze zacht: „En in mijn droom ge
beurt er in deze kamer een drama
„Een drama?" herhaalde Monsieur Namont
ontsteld.
„Daar.daar was hetnaast dien
stoel. De vrouw zit erin de man staat aan
de deur, het kind speelt op den grond
„Wanneer je je zoo aanstelt en zulke
malle dingen in je hoofd haalt, gaan we
direc^ weg! Ik heb verkeerd gedaan je hier
te brengen!"
Yvonne schudde het hoofd. „Ik heb er
nooit met jou over gesproken", zei ze „Ik
had een gevoel, alsof dat niet goed was.
Maar nu moet ik er over pratenHet is
vreemd dat ik hier alles ken, terwijl jij
me verzekert, dat ik hier nog nooit ge
weest ben
„Nooit!' antwoordde de vader.
„En toch heb ik alles honderd maal ge
zien of nog wel meer misschienHeb
jij een droom die je eens had, wel eens
weer gehad?"
„Maar natuurlijk dat komt toch heel
vaak voor-"
„Zoo maar ik heb dezen droom zoo
érg dikwijlsZoodra ik inslaap komt
hij weer. En dat is zoo lang ik mij her
inneren kan altijd zoo geweest
„Omdat jij er altijd aan denkt, omdat je
De Medische Faculteit aan de Academie
te New York bezit een verzameling van
4000 boeken, die uitsluitend de kookkunst
behandelen. In deze eigenaardige verzame
ling bevinden zich werken, die in 27 ver
schillende talen verschenen zijn, waaronder
zeldzame exemplaren. Als grootste zeldzaam
heid geldt een latijnsch manuscript, een
verzameling van kookrecepten naar een
Grieksch origineel, dat afkomstig is uit de
derde eeuw na Chr. Dit manuscript behoor
de eens tot de beroemde „Philips Collection"
in Heitan-Ham. Daarmede is bewezen, dat
de kookkunst tot de oudste onderwerpen be
hoort, waarmede de menschheid zich heeft
bezig gehouden.
van een bowl geserveerd, dan ls het woord
„délicatesse" volkomen op zijn plaats.
Natuurlijk kan men ook duur fruit in de
bowlschaal mengen. De drank, waarop men
de vruchten zet, is echter een heel belang
rijke factor voor den smaak van het gerecht.
Meiwijn is wel het meest gebruikelijk,
doch ook de onschuldige „Perl" en de mode
drank „most" kunnen met succes worden
„geplengd."
je niet de minste moeite geeft om die
zwakheid te overwinnen".
„Ik zweer je, dat het niet zoo is! Integen
deel, ik zou er graag van bevrijd zijn, ik
lijd eronder
Monsieur Namont hief bruusk zijn arm
op, om haar het zwijgen op te leggen.
Midden in haar zin hield zij op. De vader
wilde niet meer luisteren. Hij ging naar een
stoel, liet zich erin vallen, en staarde voor
zich uit, zonder verder te letten op Yvonne.
Yvonne bemerkte hiervan niets. Zij stond
midden in de kamer en beleefde haar
droom, zooals zij dien eiken avond had be
leefd, alleen bevond zij zich nu in werke
lijkheid in het huis harer droomen. Half
luid sprak zij voor zich heen:
„In mijn droom ben ik een klein kind,
een dochtertje van een of anderhalf jaar...
Ik zit op den grond aan de voeten van
een jonge vrouw, jong en mooi... och, zoo
mooiEerst is alles rustig... Dan komt
de man binnenHij is de echtgenoot
van de vrouw, de vader van het kind.
Hij heeft erg booze oogen, en ziet er
vreeselijk en angstaanjagend uit. In de
hand houdt hij brieven... en een revolver...
De vrouw verbergt zichzij schreit
zij smeekt en vleitze wil het kind in
haar armen nemenmaar de man is
verblind door drifthij zwaait met de
brieven en roept woedende woorden... en
opeens schiet hij, en de vrouw zakt in el
kaar. Het kind schreit hevigEn dan
is mijn droom uit".
Haar vader scheen het niet gehoord te
hebben. Hij zat doodstil.
„Daar zakt ze in elkaar, net waar jij
nu zit" praatte het meisje zacht verder.
„Vlak onder haar schilderij
Zij keek naar den muur, en wees op
een schilderij, waarvan de lijst zichtbaar
was, de rest was door een doek verbor
gen. Op haar teenen liep ze naar het schil
derij toe en verwijderde de linnen doek.
Het portret van een vrouw werd zichtbaar.
„Oh, dat is ze..." zei Yvonne met ingehou
den adem. „Dat is de vrouw uit mijn
droom
Zij wendde zich naar haar vader, en zag
zijn ontstelden blik.
„Wie is dat Vadertje?"
Bijna onhoorbaar kwam het antwoord:
„Dat is je moeder
En met een schok drong het bewustzijn
tot Yvonne door, dat datgene, wat zij als
een droom had beschouwd, een herinnering
was geweest
H.Ms. «Hertog Hendrik" naar de
Straat van Gibraltar
BESCHERMING VAN NEDER-
LANDSCHE BELANGEN IN DE
SPA ANSCHE WATEREN.
In afwachting van de komst van H. Ms.
kruiser „Java", waarvan de reis uit Indië
versneld wordt, is H. Ms. panterschip „Her
tog Hendrik" van Dubrovnik onderweg naar
de Stx-aat van Gibraltar, om aldaar bescher
ming te verleenen aan de Nederlandsche-
koopvaardij.
Dit laatste oorlogsschip kan ongeveer 17
Maart a.s. in de nabijheid van de Straat
van Gibraltar verwacht worden
Autodieven en heler
aangehouden
Op het Rokin werd Zaterdagavond een
auto gestolen, die thuis hoorde in Franeker
In den wagen, die door een reiziger was
gehuurd, waren geborgen een groote hoe
veelheid dames-fouraituren ter waarde van
ongeveer fl. 1000.-
•Aan den Spaarndammerdijk is de auto le
dig teruggevonden. De recherche van het
Bureau Singel heeft de daders van den
diefstal weten op te sporen. Het zijn twee
jongelieden van 18 en 19 jaar. Zij zullen
ter beschikking van de justitie worden ge
steld. Mede is aangehouden de man, die de
goederen, welke in de auto geborgen wa
ren, had gekocht. Het grootste deel van de
fournituren is in beslag genomen. Ook deze
man zal aan de justitie worden overgele
verd.
MEVR. TILLY RUYS BIJ EEN AUTO
AANRIJDING LICHT GEWOND.
Op den hoek van de Prins Mauritslaan en
de Frederik Hendriklaan te Den Haag
kwamen Dinsdagmiddag twee auto's met
elkander in botsing, waarbij een van de in
zittenden, de actrice Tilly RuvsLus. een
lichte verwonding aan het achterhoofd be
kwam. Na aan den centralen post van
den G.G.D. te zijn verbonden, kon Mevr*
Ruys zich huiswaarts begeven.