Binnenland Nederlandsch schip in beslag genomen Onrustig Tunis De stijgende levens standaard Verduisteringsvlucht met de K.L.M, Prof. Willem Mengelberg op Nederlandschen bodem Auto door trein gegrepen De duinen op Texel Personenauto of vrachtauto 1 Buitenland Prof» Debye naar Amsterdam 1 De Baltic nog steeds zoek De Olympische spelen te Berlijn De verdediging van den Franschen Middenstand Donderdag 11 Maart 1937 Tweede blad Later weer vrijgelaten Gistermiddag is het Nederlandsohe vrachtschip „Serooskerk" van de Vereenigde Nederlandsche Scheep vaartmaatschappij te 's Gravenhage in de Spaansche wateren aangehou den door een schip van de Franco- vloot en opgebracht naar Ceuta. Wij vernemen nader dat de directie van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart- Mij. gistermiddag omstreeks half 6 een draadloos telegram van den kapitein van het Nederlandsche vrachtschip „Serooskerk" heeft ontvangen, waarin deze meedeelde, dat een Spaansch schip hem gisterenmid dag order had gegeven te volgen naar Ceu ta. Dit telegram was afgezonden om 2.10 namiddag. Wel zijn onmiddellijk de depar tementen van Buitcnlandsche Zaken en van defensie van het gebeurde in keunis gesteld. De „Serooskerk" was eenige dagen geleden uit Rotterdam vertrokken met bestemming naar Oost-Azië. Het sohip was thans op weg naar Genua. De „Serooskerk" was afgeladen met stukgoederen en naar men ons meedeel- da was er, wat betreft, de lading, geen en kele reden om tot aanhouding over te gaan. De directie verwacht dan ook elk oogenbljk een mededeeling van den kapitein van het schip, dat hij zijn reis kan vervolgen. Het schip weer vrijgelaten. Bij de reederij is nader bericht in gekomen, dat de „Serooskerk" in den namiddag is vrijgelaten. Het schip heeft de reis naar Genua voortgezet. Arbeider onder hijsch- kraan gevallen en gedood Ongeluk op terrein van Staalin dustrie te Rotterdam. Staal draad knapt af. De 56-jarige voorman J. de Hoog, uit Rot terdam, is gistermiddag op het terrein van de staalindustrie aan den Keil'eweg te Rot terdam, doordat een staaldraad afknapte, met een bak, waarin hij gezeten was, uit een hijschkraan gevallen, waardoor hij met het hoofd tegen .den grond sloeg. Met een zware hersenschudding en zeer ernstige inwendige kneuzingen is het slacht offer naar het ziekenhuis aan den Coolsin- gel overgebracht, Bij aankomst bleek de man reeds te zijn overleden. Een auto-ongeluk van de Ned. Handelsmissie naar Brazilië Van onzen gezant in Rio de Janeiro is gisterenochtend een telegram ontvangen, dat met een auto, waarin eenige leden der Nederlandsche handelsmissie in Brazilië waren gezeten, Dinsdagavond in de omge ving van Rio de Janeiro een ongeluk is gebeurd. In deze auto zaten de heeren Lam ping, directeur der handelsaccoorden, Leig- nes Bakhoven, lid der missie en Jhr. v. d. Wijck, secretaris der missie. De beide eerstgenoemde heeren kwamen er zonder kwetsuren af. De heer van der Wijck liep eenige schrammen en builen op. FRANKRIJKS KOLONIALE PRO BLEMEN. DE OORZAKEN VAN DE JONGSTE ONLUSTEN. (Van onzen V.P.B.-correspondent). Tunis, 9 Maart 1937. De ernstige onlusten tusschen inheemsche arbeiders en de gewapende vertegenwoordi gers van de Fransche staatsmacht, hebben luidens de berichten ver buiten de grenzen van deze kolonie of zelfs nog van het moe derland opzien gewekt. D.e arbeidersrelletjes en stakingen in Frankrijk, die het vorig jaar maanden hebben geduurd, hebben in het geheel geen slachtoffers geëischt. Geen vensterruit, haast, was er gebroken in Parijs of in de provincie, doch in Tunis knalden aanstonds de schoten en vielen tot dus verre 16 dooden en 30 40 zwaargewonden, In deze industriestad gaat het thans toe, of do staat van beleg er was afgekondigd: de troepen staan er met het geweer aan den voet. Wel zijn er reeds onderhandelingen tusschen beide partijen aangeknoopt, doch de toestand blijft niettemin gespannen. Een voorbereide actie? Het uitbreken van deze betreurenswaar dige botsingen is des te opmerkelijker, daar het plaats vond direct na de oriëntatiereis van den staatssecretaris van den Quai d'Or- say, Viénot, en na het vertrek van don pre sident van Tunis. Guillon, naar Parijs. Dit wekt het, vermoeden, dat men met oen wei- voorbereide actie te doen heeft.. Nu mag men arbeidsconflicten In de ko loniën nooit uitsluitend van sociaal of zelfs maar van zuiver economisch standpunt uit beschouwen; een belangrijk deel van de oorzaken is steeds In het nationaltteilspro- bleern gelegen ,d w.z. in den strijd van de InHeemsche bevolking om meer rechten en groot-ere zelfstandigheid. Het sou dan. ook Verhooging der steunnormen ge vraagd. De heer De Visser vroeg aan den minister van Sociale Zaken* 1. Overweegt de regeermg niet, nu de prij zen van levensmiddelen en andere verbruiks- artikelen stijgen, de steunuitkeeringen aan werkloozen en de loonen in de werkverschaf fingen te verhoogen? 2. Oordeelt de regeering het niet noodza kelijk, zoolang geen algeheele verhooging der steunuitkeeringen en loonen sub 1 be doeld, heeft plaats gehad, een duurtetoeslag aan de daarbij betrokkenen te verleenen? 3. Is de regeering in elk geval bereid, de gelden, die voor kolentoeslag aan de werk loozen worden verstrekt, in een duurtetoe slag om te zetten, zoodat die gelden aan de gezinnen der werkloozen blijven ten goede komen? 4. Heeft de regeering kennis genomen van de berichten omtrent het ontstellend ge brek aan kleeding, schoeisel en dekking, in vele gezinnen van langdurig werkloozen en acht de regeering het niet noodig daarom trent maatregelen te treffen, waardoor ern stige misstanden worden opgeheven? Ook de loonen der rijksambte naren dienen verhoogd. De heer De Visser heeft aan den minis ter van Binnenlandsche Zaken de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Overweegt de regeering reeds, nu le vensmiddelen en verbruiksartikelen in prijs stijgen, een algemeene herziening van loo nen en salarissen van rijkswerklieden en ambtenaren aan de orde te stellen? 2. Zoo niet, is de regeering dan niet be reid te overwegen, een tijdelijken duurtetoe slag aan het personeel in 's rijksdienst te verleenen? De Jan van Gent boven donker Gelderland. Donderdag 11 Maart (heden) zal, zooals bereids gemeld, de K.L.M. een extra vlucht uitvoeren boven de provincie Gelderland, waar dien avond verduisteringsoefeningen worden gehouden. De A.V.R.O. zal door de microfoon, die in de kajuit van het vlieg tuig wordt opgesteld een ooggetuigeverslag geven van de reis boven duister Gelder land. Het vliegtuig is de Douglas Dc2, „Jan van Gent", met den heer Fuchs als gezag voerder. DE MOTORRIJDER OSKAR STEINBACH OVERLEDEN. De ook ln ons land zeer bekende motor rijder Oskar Steinbach is aan de gevolgen van een noodlottig ongeval om het levén gekomen.. Bij vhet, passeeren van een voer tuig reed Steinbach tegen een boom, waar door hij zeer ernstig gewond werd. Eenigen tijd later is hij overleden. Oskar Steinbach. de laatste jaren een be kend D.K.W.-rijder, heeft verscheidene ma len aan de T.T.-races te Assen deelgenomen. In 1935 was hij kampioen van Duitschland. KNAAPJE ONDER AUTO. Gistermiddag omstreeks half zes is het vijf jarig zoontje van de familiè Brands te Loon op Zand, bij het oversteken van den Hoogen Steenweg door een personenauto, bestuurd door den heer K. uit Tilburg aan gereden. Ernstig aan het hoofd verwond werd de jongen naar het ziekenhuis ver voerd. De toestand van het knaapje is zorgwekkend. niet juist zijn, de toestanden in Tunis bij voorbeeld met die in Palestina te vergelij ken, doch anderzijds zou men zich toch ook weer aan al te lichtvaardige beoordee ling schuldig maken, als men zou willen beweren, dat alleen in de Britsche koloniën een groeiende onafhankelijkheidsbeweging bestaat en dat het in Frankrijks koloniale rijk alles pais en vree is. Het koloniale pro bleem is een van de belangrijkste van de twintigste eeuw en elke Europeesche mo gendheid, die koloniën bezit, ziet zich voor de vraag gesteld, in hoeverre zij de nationa liteitenkwestie. het probleem van bestuur en economische exploitatie dient te herzien. Dat er herzien moet worden, daaraan bestaat geen twijfel; het is alleen maar de vraag binnen welke grenzen en in welk tempo. En dan kan men zeggen, dat in Tunis het tempo te veel verhaast is. Nu moet men toegeven, dat de verhoudingen hier zeer gecompliceerd zijn. Driekwart van de arbeiders beslaat uit inboorlingen, één vierde slechts uit Franschen, doch vooral sinds het volksfront-kabinet in Parijs aan het bewind is gekomen, is men met groote energie begonnen, de arbeiders in Tunis te organiseeren en sindsdien eischen zij de zelfde arbeids- en loonsvoorwaarden als in het moederland Theoretisch is daar weinig tegen in te brengen, temeer daar juist Tu nis eenige belangrijke industriecentra bezit. Tunis heschikt namelijk over buitengewoon rijke mijnen, die hoofdzakelijk phosphaten leveren en wel nagenoeg een derde van de totale wereldproductie; verder zijn er nog zeer goede ijzer-, zink- en loodmijnen. Aan den anderen kant kunnen de werkge vers in Tunis niet ten onrechte aanvoeren, dat.de arbeidsvoorwaarden in de koloniën anders zijn dan ln Europa en dat boven dien de bedrijfsonkosten veel hoogcr zijn, de winstmarge dus kleiner is. Loonsverhoo- ging zou dientengevolge veel zwaarder druk ken op de totale kosten, nog geheel afgezien van het feit, dat het meerendeel der inheem sche arbeiders ongeschoolde krachten zijn, die niet het zelfde prestoeren als Europee sche arbeiders. Ook politiek in het spel. Bij dezen stand van zaken kwam hert Terwijl de Italiaan Toscanini triomphen vierde bij het Nederlandsche publiek, heeft onze Nederlandsche dirigent, prof. Willem Mengelberg het Ronieinsche publiek tot enthousiasme gebracht in eenige concerten, welke hij in de Italiaansche hoofdstad heeft geleid. Gisteravond bracht de trein, welke te 20.56 uur aan het Weesperpoortstation binnen- stoomde den dirigent weder te Amsterdam. Op het perron was het kleine gezelschap van intieme kennissen van prof. Mengel berg, dat men gewoonlijk bij dergelijke ge legenheden ziet, weer aanwezig. Er wa-ren eenige bloemen en vele hartelijke gelukwen- schen. Welgemoed stapten de heer en me vrouw Mengelberg, na de lange reis uit den wagon en toonden zich alleen ietwat hui verig voor het Amsterdamsehe klimaat, dat hun wel des te onvriendelijker moest aan doen, nu zij zoo pas, zonder jas en hoed, in de Italiaansche zon hadden kunnen wande len en van de mooie reis hadden genoten. Een perron is nu eenmaal niet de plaats voor lange gesprekken, vooral niet wanneer men een zoo lange reis achter den rug heeft Een korte betuiging van tevredenheid over de te Rome opgedane ervaringen onder streepte nog even het reeds uit de persbe richten bekende succes. Vergezeld van eeni ge vrienden heeft Dr. Mengelberg zoo spoe dig mogelijk met een auto het station ver laten om op een minder gure en meer her bergzame plaats in intiemen kring herinne ringen aan de reis op te halen. De beide inzittenden sprongen er bijtijds nit. Gisterenavond is op den onbewaakten overweg te Waterhuizen, onder de gemeente Haren, een truck met aanhangwagen door den trein, welke om 21.53 uur van Groningen naar Winschoten vertrekt, aangereden en to taal vernield. De auto was midden op den overweg plot seling blijven stilstaan, doordat de motor afsloeg. De twee inzittenden, de chauffeur P. Bennink en zijn broer, beiden uit Groningen, zagen den trein naderen en sprongen net op tijd uit de cabine. Eenige seconden later reed de trein op het voertuig in. De trein stopte onmiddellijk na het ge beurde en had geruimen tijd vertraging. De overblijfselen van den vrachtwagen, welke op weg was naar Sappemeer, zijn weggesleept. Doodelijke aanrijding Jonge vrouw is het slachtoffer. Op (jen hoek van den Leusderweg en de Van Campenstraat te Amersfoort is gister middag de 22-jarige Mej. J. M. Leijer uit Gorkum, die per fiets was, aangereden door een vrachtauto en vrijwel op slag gedood. Naar de schuldvraag wordt een onderzoek ingesteld. Mej. L. was in Amersfoort in pension en bezocht hier de industrie- en huishoudschool. In de gisteren gepubliceerde Memorie van Antwoord voor de Eerste Kamer inzake de begrooting van Waterstaat, zegt de Minister dat bij de stormvloeden in October en Decem ber 1936, evenals elders langs de kust, op vele plaatsen afslag van de duinen op Texel is ontstaan. Met de gebruikelijke middelen wordt daar herwinning van den duinvoet bevorderd. weldra tot heftige conflicten over de nieirwe opvatting van de arbeids- en sociale wetten. Doch bovendien kwam er een politieke fac tor in het spel. In Tunis, grenzend aan Ita- liaansch Tripolis, is het tegenwoordig, evenals trouwens in alle Afrikaansche Middellandsche Zeegebieden door de spanning hetzij om Abessinië, hetzij om Spanje verre van rustig. Dit wordt te begrijpelijker, als men weet, dat het aan tal Italianen er even groot, zoo niet grooter is dan der Franschen. De onafhankelijk heidsbeweging onder de inheemsche bevol king is in den laatsten tijd toegenomen en verschillende vereenigingen van nationalis ten ageere'n er thans en eischen openlijk voor Tunis dezelfde onafhankelijkheid, die Frankrijk eenigen tijd geleden aan Syrië heeft verleend. Het ontbreekt dus niet aan oorzaken, die de kloof tusschen 'werkgevers en werkne mers in Tunis zoowel „sociaal" als „natio naal" breeder maken. Dat wil zeggen, dat de strijd deels door arbeiderseischcn, deels door nationaal ressentiment wordt ingege ven. De Fransche regeering heeft reeds sinds maanden het voornemen, een deel van de inheemsche bevolking van Tunis het kies recht te verleenen. Dit zou ongetwijfeld een ingrijpende hervorming zijn, die niet zou nalaten zegenrijke vruchten af te werpen. Geheel onverdeeld rijn de meeningen op dit punt intusschcn ook weer niet; er zijn ken ners, die verklaren, dat thans deze maat regel ontijdig zou zijn en dat zij de klove slechts zou vergrooten en de nationalisten aanmoedigen, eischen te stellen, die onver vulbaar zijn. Uit dit alles blijkt wel, dat al deze kwesties, of ze nu' van zuiver econo- mïschen, dan wel van administratieven aard zijn, onnoemelijk veel moeilijker zijn dan in Europa. Op dit gebied heeft inder daad iedere hervorming haar minder aan gename keerzijde, daarom moet ook de kleinste stap zeer nauwgezet overwogen worden. Als thans naar aanleiding van deze bloedige incidenten opnieuw een commissie van deskundigen naar Tunis komt, zal zij zich voor een zeer zware taak gestold zien. Misschien hebben toch de menschen ge lijk, die al lang beweren, dat koloniën een soort van „Danaër-geschenk" zijn.^-. De K.N.A.C. wijst op de gevorm de jurisprudentie. Bij herhaling ontvangt de K.N.A. C. berichten van handelsreizigers en andere zakenlieden, dat zij bekeurd worden op grond van het feit, dat zij niet voldoende motorrijtuigenbe lasting zouden hebben betaald voor hun personenauto's, waaruit ten be hoeve van de plaatsing van mon sterkoffers en goederenvoorraden de achterzitting en rugleuning zijn verwijderd. De belastingadministrateur stelt zich ten deze op het standpunt dat een personen- automobiel waaruit de ach terzitt ing en rugleuning zijn weggenomen met het oog merk als boven omschreven, niet kan wor den beschouwd als te zijn ingericht voor personenvervoer, zoodat het verhoogde ta rief als vermeld in art. 3 eerste lid, sub. d. der motorrijtuigenbelasting ten aanzien van dergelijke automobielen moet worden ge heven. Gemelde administratie ontleent hare op vatting aan een instructie door den minis ter van financiën op 30 April 1935 gegeven waarin eenerzijnds het standpunt wordt in- genömen, dat de enkele omstandigheid dat met het motorrijtuig goederen worden ver voerd niet voldoende is om het verhoogde tarief der motorrijtuigenbelastingwet van toepassing te achten, terwijl anderzijds wordt voorgeschreven dit tarief toe te pas sen indien, onder meer, de zitplaatsen uit de auto zijn verwijderd. Bij verzoekschrift van 1 October 1936 heeft de K.N.A.C. er bij den minister van finan ciën nogmaals op aangedrongen om voor het geval dat alleen de achterzitting met het bovenomschreven doel uit een auto is weggenomen, het gewone tarief voor per- Weinig waarschijnlijk, zegt een landgenoot te Berlijn. Men schrijft ons uit Berlijn; In enkele Nederlandsche bladen is mee gedeeld, dat. onze beroemde landgenoot Prof. Debye te Berlijn als opvolger van Prof. Zee man voor hqogleeraar in de natuurkunde aan de Amsterdamsehe universiteit ernstig in aanmerking komt. Dit bericht is in zoover juist, dat de Amsterdamsehe universiteit gaarne Prof. Debye op de lecge plaats van Plóf. Zeeman zou willen zien. Maar welke universiteit ter wereld zou op Prof. Debye niet gaarne beslag willen leggen. Heeft niet onlangs b.v. de beroemde Amerikaansche Harvard-universiteit Prof. Debye een leer stoel aangeboden, en wel onder zeer verlei delijke voorwaarden (hoog tractement, schit terend laboratorium, enz.) Prof. Debye heeft te Berlijn wat hij heb ben wil: het modernste en grootste labora torium ter wereld, geheel naar zijn plannen gebouwd. Hij heeft slechts één uur college te geven. Met examen-soesah heeft hij weinig of niets te doen. Hij kan zich geheel aan zijn wetenschappelijk werk wijden. Hij heeft een prachtige ambtswoning. Ook de mate- rieele positie van een Berlijnsch hoogleeraar is beter dan van een Amsterdamsch. Wij verwachten daarom, dat Amsterdam Debye niet krijgt! En dc Nederlandsche kolonie te Berlijn hoopt dit van harte, want zij is trotsch op haar Debye en wil hem niet la ten gaan. GEEN BUITENLANDSCHE INVLOED OP HET HONGAARSCHE POLITIEKE LEVEN Daranyi herhaalt zijn verklaringen. Het aangekondigde debat in de Hongaar- sche Kamer over de politieke gebeurtenis sen heeft geen doorgang gevonden. Voor dat de interpellanten het woord namen, be steeg minister-president Daranyi het spreek gestoelte. H[ij zeide onder meer, dat het de taak der regeering is, de politieke bewegin gen in het land met aandacht gade te slaan en er zorg voor te dragen, dat die be wegingen de grens van het wettige niet overschrijden. Ik kan ter geruststelling der openbare meening zeggen aldus ver volgde hij dat de regeering dezen plicht vervuld heeft en zal vervullen. Het spreekt vanzelf, dat wij onzen arbeid ter versteviging van de economische en so ciale orde en de ontwikkeling van het land in geen geval laten verstoren door het streven van welke radicale beweging ook. Aan de hand van de inlichtingen, waar over ik beschik, kan ik verklaren dat die arbeid inderdaad niet in gevaar gobracht is. De regeering heeft geen reden om aan te nemen, dat een bultenlandsche factor zelfs ook maar langs middellijken weg invloed tracht te verkrijgen op. het Hongaarsche po litieke leven. De regeering moet beslist pro testeeren tegen het onverantwoordelijk ver spreiden van geruchten; Zij acht het te meer te betreuren, dat deze geruchten bij een deel der openbare meening ingang heb ben kunnen vinden, omdat men daarbij zelfs den vertegenwoordiger van een bevrien de mogendheid niet ontzien heeft. GRANDI TOT GRAAF VERHEVEN. Bij koninklijke beschikking Is den Itali- aanschen ambassadeur te Londen, Dino Grandi, de titel van Graaf toegekend. sonenauto's te doen toepassen, waarop bij ministerieele missive van 5 December 1936 werd medegedeeld, dat het voormelde stand punt der belastingadministratie, juist moet worden geacht. Nu deze aangelegenheid in verschillende deelen des lands ter beoordeeling "van den desbetreffenden politierechter is gebracht met het resultaat dat onder meer in Roer mond, Assen en Groningen de verdachten, die terzake als bovenvermeld strafrechter lijk waren vervolgd van het hun ten last® gelegde zijn vrijgesproken, waarbij onder andere door den politierechter te Groriingen is overwogen dat van het 'desbetreffende motorrijtuig niet kon worden gezegd dat het niet was ingericht voor personenvervoer omdat, al waren de achterleuning, de ach terbank en de achterkussens daaruit ook tijdelijk verwijderd de bedoelde auto daar door toch niet liet. karakter had gekregen van een bestelauto of motorrijtuig waarvoor aangifte had behooren te geschieden ex art, 3, letter d. der motorrijtuigenbelastingwet en de rechterlijke macht daarmede een standpunt blijkt in te nemen tegengesteld aan dat van de belastingadministratie, heeft de K.N.A.C. gemeend met verwijzing naar het verzoekschrift van 1 October 1936 den minister te. moeten verzoeken dit speciale punt nogmaals onder de oogen te zien en een instructie te dezer zake te geven welke in overeenstemming is met de thans gevorm de jurisprudentie. Het motorscheepje „Baltic", thuisbehoo- rende in Groningen, waaromtrent men in on gerustheid verkeert, is op 24 Februari om 14.45 uur van Vlissingen naar Stroud (bij Londen) vertrokken. Het. scheepje kwam van Zaandam en was geladen met steenen. De bemanning, die op 25 Januari voor den waterschout te Vlissingen werd gemonsterd, bestaat uit den kapitein G. de Ruyter, Hoog vliet, oud 29 jaarj den 28-jarigen stuurman J. Nieman uit Groningen, den 22-jarigen ma troos C. Géisterfer uit Amsterdam en den 14-jarigen kok B. J. Hofele uit Rotterdam. Organisatiecomité 1936 ontbon den. 3,8 mlllioen betalende be zoekers. Het organisatiecomité der spelen van de elfde olympiade Berlijn 1936 is heden ont bonden. De Rijkssportleidèr von Tscham- mer und Osten dankte den president van het organisatiecomité Lewald en den secre taris-generaal Dr. Diem en alle andere le den voor hun arbeid. Dr. Lewald gaf nogmaals een overzicht, van de verrichte werkzaamheden en noem de enkele interessante cijfers, Zoo heeft Ber lijn '4784 actieve deelnemers gehad tegen Los Angelos 1215. Er waren 3000 journalisten, waaronder 1200 buitenlandsche. In het Olym pisch dorp werden 6359 bewoners gehuisvest met in totaal 82.964 overnachtingen. In totaal werden 3.8 millioen toegangs kaarten verkqcht, welke 8.6 millioen R.M. opbrachten. Een taak der radicaal-sooialistischa partij. Gemakkelijke credietvoor- waarden en orde zijn noodzakelijk. Gisteravond heeft Daladier. de minister van oorlog en voorzitter van de radicaal- socialistische partij een rede gehouden irn een vergadering van het partijbestuur der radicaal-socialisten. Hij zeide. hierin o.a. dat de verdediging van den middenstand een essentieel deel is van de taak der partij, want deze talrijke werkzame Franschen hebben hun persoonlijke verantwoordelijk heid hun spaargelden en crediet gestoken in bescheiden, doch levende ondernemingen. Spreker wees er op, dat 18.000 gröote on dernemingen in Frankrijk werk verschaf fen aan vier millioen arbeiders, doch bijna twee millioen kleine werkgevers, die min der dan 10 arbeiders elk in dienst hebben, geven vijf millioen Franschen werk. Daladier wees verder op het belang voor den middenstand, op redelijke voorwaar den crediet te krijgen, om hun productie te kunnen ontwikkelen. Als een van de voorwaarden voor het toenemen van de pro ductie noemde Daladier het eerbiedigen van de overeenkomsten en de binnenlandsche orde. Ook Estlandsch koop vaardijschip aangehouden Door rechtsche schepen. Het Estlandsche koopvaardijschip „Olev" metende 2000 ton, dat van Cadiz op weg was naar Bayonne, werd Maandagavond gepraaid door schepen der Spaansche op standelingen ter hoogte van de Fransche kust. Het schip werd door een schip der op standelingen opgebracht naar de Spaansche haven, Pasajas, waar het 's nachts binnen liep. Het werd daar doorzocht. Pas gisteren ochtend werd het toegestaan opnieuw zee te kiezen. Het schip is thans te Bavónne aangekomen. Tijdens het verblijf te Pasajes 'heeft de Olev averij opgeloopen. ITALIAANSCH JOURNALIST GEWOND. Salamanca 10 Maart (Stefani) Volgens een telegram uit Algora is de bijzondere verslaggever van de .„Giornale d'Italia" Luigi Pome, die het offensief der rechtschen bij Guadalajara in een auto volgde, aan den rechterarm gewond door een granaat scherf. ï)e wond Is niet ernstig. Pome's chauf feur werd in het gezicht gewond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5