Het avontuur van de „Triton"
De zaak der postwissel-
vervalschiiig
Nederland veiligheids-
centrum
Veehandelaar vermist
Roemenie's politiek
blijft stabiel
Ceufa als zeeroovershaven
DE KOSTBARE LADING VERBEURD
VERKLAARD DOCH VOOR HET
GEBRUIK VAN DE STOOMWINCHES
WERD EEN „VERGOEDING" GEGE
VEN.
Gevaarlijke dagen
voor een Limburger
Onderhoud met den eersten
stuurman over de aanhouding
van het schip in de Straat van
Gibraltar.
Het vracht-stoomschip „Triton"
van de Kon. Ned. Stoomboot Maat-
schappij, waarvan de opvarenden 't
avontuur hebben beleefd dat het
schip in de Straat van Gibraltar
door een oorlogsvaartuig der Fran
co-beweging aangehouden en naar
Ceuta opgebracht werd, is gisteren
in het vroege morgenuur, na een
door naar omstandigheden goed
weer begunstigde reis, IJmuiden
binnengeloopen ,van waar 't schip,
na ingeklaard te zijn, naar Amster
dam opstoomde.
Reeds tevoren ondernomen pogingen om in
de hoofdstedelijke voorhaven aan boord te
paan, waren, los van het feitdat hiervoor
do toestemming der douane-autoriteiten on
ontbeerlijk ware geweest, afgestuit op dn
onverzettelijkheid van de directie ton deze,
aangezien zij het overigens te billijken
standpunt innam dat de kapitein, de
lieer J. R. van der Veer, in do gelegenheid
moest worden gesteld om allereerst tegen
over haar of andore instanties van zijn er
varingen te doen blijken, alvorens ook de
pers haar aandeel zou krijgen in de bijzon
derheden van liet avontuur.
In dit verband werd ons met groote wel
willendheid toegestaan, ons te Amsterdam
zelf aan boord te begeven en zoo zagen
wij, staande op het terrein van de maat
schappij aan de Levantkade, te ongeveer
kwart over tien het schip de knik van het
IJ aan het eind der kade omzwenken, waar
het eerst mot behulp van slccpbooten ge
keerd werd, om daarna achteruit de haven
te worden binnengesleept.
Voor de ooggetuigen van dit haven-
tafereel viel daarbij één ding sterk
op: het feit n.1. dat de ruim 2-100
hi'ljly registcr-ton melende „Tri
ton'', die, als alles normaal zou zijn
verloopen, diep heiaden moest zijn
geweest, hoog uit het water oprees
en op deze wijze een duidelijk beeld
gaf dat de voor Amsterdam hestom-
de lading elders was achtergeble
ven
Met dat al verstreek er nog geruimen
tijd voor het schip, in de top van een der
achtermasten waarvan de maatschappij-vlag
wapperde, terwijl de driekleur van den ach
tersteven woei, aan de kade-tegenover de
„kap", zooals dat in K.N.S.M.-taal heet
gemeerd lag en wij ons via den neergevier
den ladder aan boord konden begeven, liet
was ons toen reeds hekend dat de kapitein te
IJmuiden van boord was gegaan en van de
sluis in een gereedstaanden auto was weg
gereden, zoodat er weinig anders opzat, dan
ons licht op te siteken bij den eersten
stuurman.
Toen deze officier, de heer J. Lits, nadat
do formaliteiten, welke immer vervuld
moeten worden, bij de binnenkomst van
een schip uit vreemde haven, waren afge
daan. eindelijk gelegenheid kreeg ons in
zijn hut te woord te staan, vatte hij aan
vankelijk zijn indrukken samen in de woor
den: „Wel, wat zou ik moeten vertellen. Do
„Triton" is aangehouden, opgebracht en
gelost, dat is alles."
Weldra echter kwam de heer Lits. die ove
rigens de welwillendheid zelf was. door
vragen onzerzijds wat meer uit den plooi
en deelde hij. mede. dat na 't vertrek uit
de in handen der regeeringstroepen zijnde
haven Valencia, waar oen groote lading si
naasappelen en ook stukgoederen, alles be
stemd voor Nederland, wanen geladen, het
schip, stoomende door de Straat van Gi
braltar, op 6 dezer, des morgens te onge
veer 10 uur gepraiad word door 'n gewapen-
den trawler, die de Spaansche monarchis
tische vlag voerde. Eenigon tijd te voren
was men een Spaansch oorlogsschip van de
Francodïe weging voorbij gevaren, dat van
de „Triton" niet de minste notitie had ge
nomen.
Met den trawler was het echter anders
gesteld: op geringen afstand van de „Tri
ton" werden óp het oorlogsvaartuig vlag-
gescincn geheschen, welke de duidelijke
taal spraken: „Ik beveel u te stoppen, an
ders wordt het vuur geopend". Te zelfder
tijd werd de monding van het midscheeps
op den trawler opgesteld kanon op de „Tri
ton" gericht. zoodat er voor kapitein van
der Veer nibts anders opzat dan aan hot be
vel gevolg te geven.
De trawler der Franco-beweging kwam
niet naderbij, doch bracht opnieuw door
middel van vlaggcseincn hot bevel over dat
de „Triton," zich zonder verwijl naar de na
bij zijnde in de de handen dor opstandelingen
zijnde haven Ceuta moest hegeven, tegen
welke opdracht evenmin te tomen viel, aan
gezien het kleine oorlogsvaartuig het Ne-
derlandschè vrachtschip op conigon afstand
bleef volgen. Uiteraard was de stemming
aan boord verdeeld en over het algemeen
weinig rooskleurig.
Men maakte echter waf er van te maken
was en zoo kwam de „Triton" na ecnigc
uren varen voor Ceuta aan, waarna men
korten tijd later de haven binnenvoer. Toen
het schip gemeerd lag. kwam er dadelijk
een afdeeling Spaansche militairen onder
commando van een officier aan boord, wien
de gezagvoerder een formeel schriftelijk pro
test over de aanhouding en opbrenging van
de „Triton" overhandigde, welk protest voor
kennisgeving werd aangenomen.
De militairen maakten het zich aan
boord zoo gemakkelijk mogelijk en deden
de opvarenden niet den minsten overlast
aan. Van bepaald contact met hen was
geen sprake. Wel echter kreeg men zoo on
geveer te hooren dat het schip was vast
gehouden, omdat het van een vijandelijke
haven kwam en er door de Franco-beweging
alles op gezet werd, den handel in derge
lijke havens lam te leggen.
De „Triton" was zeker niet het eenige
aangehouden schip dat in Ceuta lag? vroe
gen wij.
Allerminst, antwoordde de stuurman
lachend. Er lagen verscheidene schepen
van verschillende nationaliteit, o.a. Deen-
schc, Zweodsche en Belgische vrachtschepen
waarvan de ladingen waren geconfisceerd.
Wat dat betreft, waren wij in goed gezel
schap.
Naar de stuurman voorts mededeelde
werd den volgenden dag onder toezicht
der militaire bezetting van het schip, welke
aan boord bleef, begonnen met het lossen
van de lading van de „Triton".
De Spanjaarden gebruikten daarvoor
eigen personeel, de bemanning van het
schip zelf mocht toekijken of aan den wal
gaan, waar overigens, volgens den zegs
man, weinig militair gedoe te zien viel. Het
lossen van de kostharel ading. die daarmede
zonder eenige vergoeding of verontschul
diging in het bezit der Franco-beweging
overging, nam eenige dagen in besltog. Toen
dc „Triton" volkomen leeg was, bleek het
dat men op langere aanwezigheid van dc
„Triton" in Ceiita niet langer prijs stelde,
als gevolg waarvan de kapitein op 12
dezer toestemming kreeg, de reis naar
Nederland voort te zetten
Tot zoover het verhaal van den stuur
man, hetwelk kort daarna, toen wij ons
weer aan wal hadden hegeven, nog werd
aangevuld door een passagier van hot
schip, dien wij daar ontmoetten:
Een 24-jarigen Limburger, die er wegens
weldra te hegrijpen redenen weinig voor
voelde, zijn naam bekend te maken
Do jongeman in kwestie vertelde ons nl.
dat hij, werkloos zijnde, voor een achttal
weken op eigen ggflegenheid over land naar
Spanje was gegaan, waar hij, aangezien hij
vroeger matroos was geweest, zich wilde
laten aanmonsteren op een Spaansch
vrachtschip. Hij had in Nederland verno
men, dat er in Spanje veel vraag was naar
buitenlandsche zeelieden, maar spoedig was
hem gebleken, dat dit verhaal op fantasie
berust moest hebben, want hij kon er niet
in slagen ecnig werk aan boord van een
Spaansch schip te vinden.
Na vele omzwervingen had hij toen ein
delijk werk gevonden bij een bospitaalpost
van bet Amerikaansche roodc kruis, dat
nabij Madrid in de omgeving der loopgra
ven van do regeeringst roepen werkzaam
was. Ilij bad hier, omdat hij chauffeuren,
kon, een aanstelling gekregen als -chauffeur
van een auto van het. roodc kruis, waarme
de aan de zijde der regeeri ngt roe pen geval
len gewonden werden „opgehaald", een ge
vaarlijk karwei, dat bovendien volgens
den zegsman geheel liefdewerk was,
dus niet betaald werd.
Na eenigen tijd had hij hiervan genoeg
gekregen cn was er niet zonder moeite
in geslaagd, naar Valencia te komen,
op dc reede waarvan hij de „Triton" zag
liggen, welk feit hem te meer verlangen
deed naar het vaderland. Aangezien hij
uniform droeg, werden zijn gangen echter
nagegaan, omdat men hem zooals hij
zeide niet wilde toestaan, het Spaan
sche grondgebied te verlaten.
Dc wijze, aldus onze zegsman waar
op ik er eindelijk toch in geslaagd ben, aan
boord van het Nederlandsche schip te ko
men, blijft mijn geheimwel kan ik U
zeggen, dat ik erg blij was, weer Neder-
landschen bodem onder de voeten te heb
ben. Ik mocht als werkend passagier de
thuisreis meemaken. Het avontuur van het
aanhouden en het opbrengen van de „Tri
ton" door de opstandelingen was voor mij
wel buitengewoon onaangenaam, omdat
men mij als men mij te Ceuta in m'n uniform
zou hebben aangetroffen en een en ander
zou hebben onderzocht, ongetwijfeld zonder
pardon tegen den muur zou hebben ge
plaatst, ongeacht het feit, dat ik niet aan
do zijde der regeeringst roepen gevochten
heb. Ik liep dan ook aan boord rond in
kokskleedij. Overigens kan ik-zeggen dat
de Spanjaarden die te Ceuta het schip los
ten, zeer goedgeefsch waren met de lading
en links en rechts sinaasappelen en wijn
uitdeelden, dat liet een lust was.
Volgens de verklaring van dezen jonge
man, zou het schip nog, voor het vertrek
uit Ceuta, 35 ton kolen hebben gekregen
als „vergoeding" voor het gebruik maken
van de winches enz. tijdens het lossen
Be Qezaqvoerder rapporteert
De „Triton" van de Koninklijke Neder
landsche Stoomvaart Maatschappij, die in
de Spaansche wateren is aangehouden en
spoedig daarop is vrijgegeven, is gisteren
ochtend omstreeks 7 uur IJmuiden binnen
geloopen.
De gezagvoerder is onmiddellijk van boord
gegaan cn heeft zich naar Den Haag bege
ven voor het uitbrengen van rapport aan
den chef van den marinestaf, Schout-bij
nacht J. T. Fürstner.
Half elf verliet dc kapitein het departe
ment van defensie en reed met luitenant
ter zee le klasse C. Moolenburgh per auto
naar Amsterdam. De gezagvoerder van de
„Triton" zal de directie van de K.N.S.M. van
zijn avonturen in de Spaansche wateren in
kennis stellen.
De „verlamde" hoofdschuldige
tot 2Vz iaar gevangenisstraf ver.
oordeeld.
De rechtbank te Amsterdam veroordeelde
gisteren de 51-jarigen handelsreiziger P.
P. wegens het. gebruik maken van valsche
geschriften tot twee-cn-een-half jaar gevan
genisstraf, met aftrek van voorarrest. De Of
ficier van Justitie had tegen den man. die
deel uitmaakt van een complot misdadigers,
dat zich bezig hield met het vervaardigen
cn aanbieden van valsche postwissels, een
gevangenisstraf van vier jaar geëischt.
De hoofdschuldige, de 43-jarige A. de V.,
die in donker-Rotterdam bekend staat als
„de consul" en de 45-jarige J. B. stonden
eveneens terecht. De zaak tegen deze beide
verdachten werd echter geschorst, daar
eenige getuigen niet waren verschenen.
De V. bevond zich in een ziekenhuis te
Parijs, waar hij wegens een „verlamming"
verpleegd werd. Dezer dagen is hij echter
aan de waakzame oogen van verplegers en
politie ontsnapt en tot dusverre is het
niet gelukt, hem terug te vinden.
De man. die thans veroordeeld is, legde
een bekentenis af. In totaal zijn 186 valsche
postwissels tot een gezamenlijk bedrag van
5.226 gulden aangeboden cn gcincasseerd.
Bij de huiszoeking te Parijs heeft men ten
huize van „de consul" een groot aantal for
mulieren. stempels en andere ingrediënten
voor de vervalsching gevonden. Direct na
deze huiszoeking is de handelsreiziger P.,
die toen te Brussel woonde, gearresteerd Hij
bekende direct zijn medeplichtigheid. Deze
man bood namelijk te Amsterdam de ver
vaardigde valsche stukken aan verschillen
de .bijkantoren aan.
De zaak tegen de beide andere verdach
ten zal op 2 April worden voortgezet.
ZONDAG 21 MAART.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.80
VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonplaten.
9.00 Sportnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje.
9.20 „Een wereld in nood", causerie.
9.35 Zang. orgel en gram.pl.
10.15 Natuurhistorische causerie.
10.30 Het Residentie-orkest m.m.v. soliste.
11.15 „Van staat en maatschappij", causerie.
11.30 Vervolg concert.
12.00 Orgelspel.
12.10 „Het verschil tusschen goed leven en
geloof", causerie.
12.40 Renova-kwintet.
I.30 Oratorium-uitzending m. m. v. solisten,
Toonkunstkoor, Jongenskoor „Zanglust" en
het Concertgebouw-orkest. Na afloop: even
tueel Sportnieuws ANP.
5.00 Gesprekken met luisteraars.
5.30 Kinderuurtje.
6.00 Sportreportage.
6.15 Sportnieuws ANP. hierna gramofoonpl.
6.30 „Dubbel-één-actie", causerie.
7.00 Wijdingsdienst.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Gevarieerd concert.
9.30 Radiojournaal
9.45 Lezing „Nederlanders op avontuur".
10.00 Het Omroeporkest en solisten,
II.00 Berichten ANP.
Sportreportage. Hierna tot 12.00 AVRO-
Dansorkest.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Gewijde muziek (gramofoonplaten).
9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna Orgelspel.
12.15 KRO-orkest (Om 1.00 „Het Leeken-
Passiespel", causerie).
2.00 Vragenhalfuur.
2.30 Passiespel m.m.v. sprekers en koor.
4.30 Ziekenhalfuur.
4.55 Sportnieuws.
5.00 Gewijde muziek (gramofoonplaten).
5.50 Ned. Hei-v. Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek.
7.45 Sportnieuws.
7.50 „De Goede Week-Liturgie". causerie.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.25 Gramofoonplaten.
8.30 KRO-Symphonie-orkest m.m.v. soliste.
9.50 Radiotooneel.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Epiloog.
11.00—11.30 Esperanto-lezing.
MAANDAG 22 MAART 1987.
Algemeen Programma, verzorgd door de
AVRO.
8.00 Gramofoonplaten.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonplaten
10.30 Lyra-Trio en declamatie.
12.00 Cantabile-orkest, zang en gramofoonpl
2.00 Gramofoonplaten.
3.00 Omroeporkest en soliste.
4.30 Muzikale causerie.
5.35 Kovacs Lajos' orkest.
6.30 AVRO-Dansorkest.
7.00 Filmpraatje.
7.30 Zang, piano en accordeon.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.10 Omroeporkest en solisten.
9.10 Radiotooneel.
9.45 Gramofoonplaten
10.30 Kovacs Lajos' orkest.
11.00 Berichten ANP.
Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest en
Gramofoonplaten.
NCRV-Uitzending. 6.807.00 Onderwijs
fonds voor de Scheepvaart.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
gramofoonplaten
8.30 Gramofoonplaten.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Chr. lectuur.
11.30 Gramofoonplaten.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonplaten.
1.00 Orgelconcert.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Wenken voor de keuken.
3.05 Gramofoonplaten.
3.10 Voor tuinliefhebbers.
3.40 Gramofoonplaten.
3.454.45 Bijbellezing.
5.00 Stichtsch Salon-orkest.
6.30 Causerie over het Binnenaanvarings
reglement en stoommachines.
7.00 Berichten.
7.15 Vragenuur.
7.45 Reportage.
8.00 Reportage ANP.
8.15 Evangelisatie-Samenkomst
m.m.v. sprekers, Geref. Evang. Zangkoor an
solisten.
9 45 Berichten ANP.
9.50 Reportage.
10.2011.30 Gramofoonplaten.
Hierna: Schriftlezing.
EERSTE INTERNATIONALE VEI
LIGHEIDSCONFERENTIE TE AM
STERDAM.
Nederland valt de eer le beurt de
eerste internationale veiligheids-
conferentie binnen zijn grenzen te
mogen ontvangen en wel op 26, 27
en 28 April a.s. De bijeenkomsten,
die door Z. Exc. jhr. ir. O. C. A. van
Lidt de Jeude zullen worden ge
opend, hebben plaats in het Am-
stelhotel te Amsterdam.
Ook zullen excursies worden ge
organiseerd o.a. naar de Philips'
Gloeilampenfabriek te Eindhoven.
In het eere-comité namen o.a. de ministers
van Waterstaat, van Sociale zaken, van Ju
stitie en van Staat, zitting, benevens de
Commissarissen der Koningin in Noord- en
Zuid-Hotland. dc burgemeesters van Am
sterdam en 's-Gravcnhage, en ir. D. Vaage
leider van de afdeeling „Veiligheid" van
internationaal bureau van den arbeid U
Genève.
De conferentie hoeft ten doel, de veiligheic
in fabrieken, werkplaatsen, in den land
bouw, liet huisgezin en op den' weg te be
vorderen.
De volgende onderwerpen zullen o.m. wor
den aangesneden:
Het probleem der coördinatie van veilig
heid en hygiëne; de organisatie der ver
keersregeling door de politie (automatische
seinen, snelheidscontrole, opvoeding van
weggebruikers); de opleiding tot bestuur
der van motorrijtuigen; de invloed van alco
holgebruik bij snelverkeer, terwijl door dr.
Joh. .J Hanrath de vergadering de vraag zal
worden voorgelegd: „Is vermoeidheid een
van dc oorzaken van verkeersongevallen?'!
Ongeluk of misdrijf?
Te Loenen, gemeente Apeldoorn, wordt
sedert Woensdagmorgen de veehandelaar
A. Eikendal vermist.
E. is dien morgen per rijwiel naar de
Paaschveetentoonstelling te Apeldoorn ge
reden om vee te koopen. Hij moet 's avonds
met een groot «bedrag aan geld eveneens
per rijwiel den terugweg naar Loenen
aanvaard hebben. Toen hij Woensdagnacht
laat nog niet in zijn woning teruggekeerd
was, waarschuwde men de politie.
Op den weg langs het Apeldoornsch
Diercnsche kanaal werd Donderdagmorgen
vroeg ter hoogte van de kalkzandsteenfa
briek „Alba" het rijwiel van E. gevonden,
eveneens ontdekte men op den berm langs
het kanaal zijn jas waarin zich een leege
portefeuille bevond.
Op vermoeden van misdrijf heeft de
politie van Apeldoorn in samenwerking
met die van Loenen den geheelen Donder
dag gedregd echter zonder resultaat,
Omtrent de vermissing tast men nog in!
het duister.
Het ziektegeval op de
„De Ruyter"
Een laboratorium-onderzoek heeft uitge
wezen dat het ziektegeval op de „De Ruy-<
ter", waardoor dit schip eenige dagen in.
quarantaire heeft gelegen, noch cholera,
noch eenige andere besmettelijke ziekte
was. De patiënt zal weldra het zieken
huis verlaten.
GEEN BREUK IN DE KLEINE
ENTENTE. ROME EN BER
LIJN VISSCHEN ACHTER HET
NET.
Sinds Titulescu's verrassenden val was
het onduidelijk welken koers Roemenië zou
inslaan. Hot liberalisme van Titulescu, zijn
liefde voor den Volkenbond, zijn vriend
schappelijke houding tegenover Sovjet-Rus
land en zijn aandringen op versterking van
de Kleine Entente waren karakteristiek
voor het politieke denken van Roemenië,
zooals het buitenland dit zag. Minder mar
kant, maar toch niet te ontkennen, was
zijn persoonlijkheid een garantie voor het
feit, dat de binnenlandsche politiek zich
niet naar rechts wendde.
Na zijn aftreden als minister van
Buitenlandsche Zaken schenen er
dus groote veranderingen voor de
deur te staan. Naar buiten bctee-
kende dit: verkoeling in de vriend
schappelijke betrekkingen met de
Sovjet-Unie, een verzwakking van
de Kleine en misschien ook van de
Balkan Entente en verwaarloozlng
van Frankrijk ten gunste van een
politiek van overeenstemming met
Italië en ook met Duitschland.
De binnenlandsche politieke gevolgen haddon
moeten zijn, dat de koers zich naar rechts
oriënteerde, dat de ideologie van een Co-
dranu, den stichter van de IJzeren Garde,
overhecrschend zou worden en dat zoo mo
gelijk de organisatie van bepaalde fascis
tische staten zou worden nageaapt.
Be betrekkingen met Rusland
en Italië.
Dc bovenstaande verwachtingen zijn
geenszins uitgekomen. De oorzaken daarvan
zijn niet zonder belang. Het dringendste
probleem was dc opheldering van de he
irekkingen met de Sovjet-Unie. Slechts fan
tasten konden verwachten, dat de regee
ring zich plotseling tegenover Moskou zou
stellen. Roemenië kan dit minder dan
welke andere staat ook, want het heeft een
gemeenschappelijke grens met de Sovjet-
Unie, Bessarahië. Misschien had de moge
lijkheid, zich demonstratief van Rusland af
te koeren, bestaan, indien het uit de archie
ven opgediepte Ponlsch-Roemeensclie ver
drag er toe geleid had. ook Polen in een
anti-Russische combinatie te betrekken. In-
tusschen l>oeft men nu wel de Poolseh-Roe-
meensche vriendschap nog eens onder
streept, maar deze vriendschap heeft daar
door haar platonisch karakter geenszins
verloren. Polen denkt er niet over, zich
openlijk tegen Moskou te koeren.
Nog bleven er andere mogelijkheden tot
een niéuwen koers. Sinds Titulescu, die in
bet Abessynsche conflict te Geneve scherp
tegen Mussolini had geageerd, afgetreden
was, bestond er geen enkel bezwaar meer
vriendschappelijke betrekkingen met, Rome
aan te knoopen. Maar juist op liet oogenblik
dat de stemming voor een dergelijke ac
tie rijp scheen, hield Mussolini te Milaan
zijn beroemde rede, waarin hij het Hon-
gaarsche revisionisme aanmoedigde. Daar
dit revisionisme zich nu hoofdzakelijk te
gen Roemenië keert moest Mussolini's rede
wel als een stortbad op de Roemeensche
vrienden van het Italiaansche fascisme
werken. Zoo kwam ook in dit opzicht een
nieuwe koers niet tot stand.
Een andere aanbidder
Een andere aanbidder had sinds
lang aan de deur van Roemenië ge
klopt: Duitschland. Economisch is de
Duitsche positie in Roemenië zeer
sterk en in politiek opzicht rekende
het op het mogelijkheid, zijn invloed
na den val van Titulescu te kunnen
uitbreiden. Op dat oogenblik werd
Berlijn bijzonder actief. Het Sjeba-
conflict brak uit en alvorens men
had vastgesteld, dat het boek van den
Tsjechischen gezant gedeeltelijk ver
keerd begrepen en met voorbedach
ten rade valsch geïnterpreteerd was,
waren er reeds gevaarlijke momenten
voor de Kleine Entente aangebroken.
Daarbij kwam nog, dat Roemenië genoegen
moest nemen met het feit, dat Zuid-Slavië
eigenmachtig (zij het na Praag en Boeka
rest op de hoogte gesteld te hebben) zijn
vriendschapspact met Bulgarije afsloot.
Kortom, er gingen steeds meer stemmen op,
die verklaarden, dat de politiek van de Klei
ne Entente niet nleer identiek met de poli
tiek van Roemenië zou kunnen zijn. Intus-
schen stortte echter de Sjeba-affaire in el
kaar, over Boolgarijo werden Roemenië en
Zuid-Slavië het eens op de conferentie van
do Balkan-Entente te Athene en het eind-
resultaat was ook hier. dat er aan de oude
buitenlandsche politiek niets veranderd
werd. Oude vriendschappen werden al even
min verbroken, als er nieuwe, compromit-
teerende gesloten werden.
De hoop der fascisten ging niet
in vervulling.
In binnenlandsch opzicht ging het al even
zoo. De hoop van de fascistische Roemeen
sche kringen is niet in vervulling gegaan.
De laatste reconstructie van het kabinet-Ta-
tarescu toont dit het best aan. Tatarejscu
heeft zich van het odium „vleesch noch
visch" te zijn, d.w.z. liberalisme te huiche
len en rechts-radicaal te handelen, bevrijd.
Op 't oogenblik. dat de politisceerende stu
denten de orde in het land dreigden te ver
storen, heeft hij energiek ingegrepen. De aan
slag op den rector van de universiteit van
Jassy, Trajan Bratu, bracht de beslissing. Zij
viel tegen de studenten en tegen de rcchtsche
organisaties uit. Alle studentenverecnigingen
werden ontbonden, alle studentenhuizen ge
sloten; een nieuwe, zeer scherpe hoogcscliool-
wet bevindt zich in voorbereiding. Opdat ech
ter niet de tegenstroomingen thans de macht
in handen zouden krijgen, is ook dc vrijmet
selaarsloge verboden. Tegelijkertijd worden
ook de Roemeensche imlnstriëelen strenger
aangepakt, om misbruiken in de industrie
uit te roeien.
Indien men van de perspectieven der .po
litiek van het oogenblik" afziet, kan men
Tatarescu's poging aldus opvatten, dat hij
bewijzen wil, dat een politiek van den gul
den middenweg geenszins een politiek van
onmachtig laveeren tusschen links en
rechts behoeft te zijn. Tn dit opzicht heeft
Tatarescu's politiek veel gemeen met de door
Eden gegeven definitie van de democratie.
Een gelukken of mislukken van de poging
behoeft derhalve noch voor noch tegen het
systeem te spreken.