Het avontuur van de „Triton" De zaak der postwissel- vervalschiiig Nederland veiligheids- centrum Veehandelaar vermist Roemenie's politiek blijft stabiel Ceufa als zeeroovershaven DE KOSTBARE LADING VERBEURD VERKLAARD DOCH VOOR HET GEBRUIK VAN DE STOOMWINCHES WERD EEN „VERGOEDING" GEGE VEN. Gevaarlijke dagen voor een Limburger Onderhoud met den eersten stuurman over de aanhouding van het schip in de Straat van Gibraltar. Het vracht-stoomschip „Triton" van de Kon. Ned. Stoomboot Maat- schappij, waarvan de opvarenden 't avontuur hebben beleefd dat het schip in de Straat van Gibraltar door een oorlogsvaartuig der Fran co-beweging aangehouden en naar Ceuta opgebracht werd, is gisteren in het vroege morgenuur, na een door naar omstandigheden goed weer begunstigde reis, IJmuiden binnengeloopen ,van waar 't schip, na ingeklaard te zijn, naar Amster dam opstoomde. Reeds tevoren ondernomen pogingen om in de hoofdstedelijke voorhaven aan boord te paan, waren, los van het feitdat hiervoor do toestemming der douane-autoriteiten on ontbeerlijk ware geweest, afgestuit op dn onverzettelijkheid van de directie ton deze, aangezien zij het overigens te billijken standpunt innam dat de kapitein, de lieer J. R. van der Veer, in do gelegenheid moest worden gesteld om allereerst tegen over haar of andore instanties van zijn er varingen te doen blijken, alvorens ook de pers haar aandeel zou krijgen in de bijzon derheden van liet avontuur. In dit verband werd ons met groote wel willendheid toegestaan, ons te Amsterdam zelf aan boord te begeven en zoo zagen wij, staande op het terrein van de maat schappij aan de Levantkade, te ongeveer kwart over tien het schip de knik van het IJ aan het eind der kade omzwenken, waar het eerst mot behulp van slccpbooten ge keerd werd, om daarna achteruit de haven te worden binnengesleept. Voor de ooggetuigen van dit haven- tafereel viel daarbij één ding sterk op: het feit n.1. dat de ruim 2-100 hi'ljly registcr-ton melende „Tri ton'', die, als alles normaal zou zijn verloopen, diep heiaden moest zijn geweest, hoog uit het water oprees en op deze wijze een duidelijk beeld gaf dat de voor Amsterdam hestom- de lading elders was achtergeble ven Met dat al verstreek er nog geruimen tijd voor het schip, in de top van een der achtermasten waarvan de maatschappij-vlag wapperde, terwijl de driekleur van den ach tersteven woei, aan de kade-tegenover de „kap", zooals dat in K.N.S.M.-taal heet gemeerd lag en wij ons via den neergevier den ladder aan boord konden begeven, liet was ons toen reeds hekend dat de kapitein te IJmuiden van boord was gegaan en van de sluis in een gereedstaanden auto was weg gereden, zoodat er weinig anders opzat, dan ons licht op te siteken bij den eersten stuurman. Toen deze officier, de heer J. Lits, nadat do formaliteiten, welke immer vervuld moeten worden, bij de binnenkomst van een schip uit vreemde haven, waren afge daan. eindelijk gelegenheid kreeg ons in zijn hut te woord te staan, vatte hij aan vankelijk zijn indrukken samen in de woor den: „Wel, wat zou ik moeten vertellen. Do „Triton" is aangehouden, opgebracht en gelost, dat is alles." Weldra echter kwam de heer Lits. die ove rigens de welwillendheid zelf was. door vragen onzerzijds wat meer uit den plooi en deelde hij. mede. dat na 't vertrek uit de in handen der regeeringstroepen zijnde haven Valencia, waar oen groote lading si naasappelen en ook stukgoederen, alles be stemd voor Nederland, wanen geladen, het schip, stoomende door de Straat van Gi braltar, op 6 dezer, des morgens te onge veer 10 uur gepraiad word door 'n gewapen- den trawler, die de Spaansche monarchis tische vlag voerde. Eenigon tijd te voren was men een Spaansch oorlogsschip van de Francodïe weging voorbij gevaren, dat van de „Triton" niet de minste notitie had ge nomen. Met den trawler was het echter anders gesteld: op geringen afstand van de „Tri ton" werden óp het oorlogsvaartuig vlag- gescincn geheschen, welke de duidelijke taal spraken: „Ik beveel u te stoppen, an ders wordt het vuur geopend". Te zelfder tijd werd de monding van het midscheeps op den trawler opgesteld kanon op de „Tri ton" gericht. zoodat er voor kapitein van der Veer nibts anders opzat dan aan hot be vel gevolg te geven. De trawler der Franco-beweging kwam niet naderbij, doch bracht opnieuw door middel van vlaggcseincn hot bevel over dat de „Triton," zich zonder verwijl naar de na bij zijnde in de de handen dor opstandelingen zijnde haven Ceuta moest hegeven, tegen welke opdracht evenmin te tomen viel, aan gezien het kleine oorlogsvaartuig het Ne- derlandschè vrachtschip op conigon afstand bleef volgen. Uiteraard was de stemming aan boord verdeeld en over het algemeen weinig rooskleurig. Men maakte echter waf er van te maken was en zoo kwam de „Triton" na ecnigc uren varen voor Ceuta aan, waarna men korten tijd later de haven binnenvoer. Toen het schip gemeerd lag. kwam er dadelijk een afdeeling Spaansche militairen onder commando van een officier aan boord, wien de gezagvoerder een formeel schriftelijk pro test over de aanhouding en opbrenging van de „Triton" overhandigde, welk protest voor kennisgeving werd aangenomen. De militairen maakten het zich aan boord zoo gemakkelijk mogelijk en deden de opvarenden niet den minsten overlast aan. Van bepaald contact met hen was geen sprake. Wel echter kreeg men zoo on geveer te hooren dat het schip was vast gehouden, omdat het van een vijandelijke haven kwam en er door de Franco-beweging alles op gezet werd, den handel in derge lijke havens lam te leggen. De „Triton" was zeker niet het eenige aangehouden schip dat in Ceuta lag? vroe gen wij. Allerminst, antwoordde de stuurman lachend. Er lagen verscheidene schepen van verschillende nationaliteit, o.a. Deen- schc, Zweodsche en Belgische vrachtschepen waarvan de ladingen waren geconfisceerd. Wat dat betreft, waren wij in goed gezel schap. Naar de stuurman voorts mededeelde werd den volgenden dag onder toezicht der militaire bezetting van het schip, welke aan boord bleef, begonnen met het lossen van de lading van de „Triton". De Spanjaarden gebruikten daarvoor eigen personeel, de bemanning van het schip zelf mocht toekijken of aan den wal gaan, waar overigens, volgens den zegs man, weinig militair gedoe te zien viel. Het lossen van de kostharel ading. die daarmede zonder eenige vergoeding of verontschul diging in het bezit der Franco-beweging overging, nam eenige dagen in besltog. Toen dc „Triton" volkomen leeg was, bleek het dat men op langere aanwezigheid van dc „Triton" in Ceiita niet langer prijs stelde, als gevolg waarvan de kapitein op 12 dezer toestemming kreeg, de reis naar Nederland voort te zetten Tot zoover het verhaal van den stuur man, hetwelk kort daarna, toen wij ons weer aan wal hadden hegeven, nog werd aangevuld door een passagier van hot schip, dien wij daar ontmoetten: Een 24-jarigen Limburger, die er wegens weldra te hegrijpen redenen weinig voor voelde, zijn naam bekend te maken Do jongeman in kwestie vertelde ons nl. dat hij, werkloos zijnde, voor een achttal weken op eigen ggflegenheid over land naar Spanje was gegaan, waar hij, aangezien hij vroeger matroos was geweest, zich wilde laten aanmonsteren op een Spaansch vrachtschip. Hij had in Nederland verno men, dat er in Spanje veel vraag was naar buitenlandsche zeelieden, maar spoedig was hem gebleken, dat dit verhaal op fantasie berust moest hebben, want hij kon er niet in slagen ecnig werk aan boord van een Spaansch schip te vinden. Na vele omzwervingen had hij toen ein delijk werk gevonden bij een bospitaalpost van bet Amerikaansche roodc kruis, dat nabij Madrid in de omgeving der loopgra ven van do regeeringst roepen werkzaam was. Ilij bad hier, omdat hij chauffeuren, kon, een aanstelling gekregen als -chauffeur van een auto van het. roodc kruis, waarme de aan de zijde der regeeri ngt roe pen geval len gewonden werden „opgehaald", een ge vaarlijk karwei, dat bovendien volgens den zegsman geheel liefdewerk was, dus niet betaald werd. Na eenigen tijd had hij hiervan genoeg gekregen cn was er niet zonder moeite in geslaagd, naar Valencia te komen, op dc reede waarvan hij de „Triton" zag liggen, welk feit hem te meer verlangen deed naar het vaderland. Aangezien hij uniform droeg, werden zijn gangen echter nagegaan, omdat men hem zooals hij zeide niet wilde toestaan, het Spaan sche grondgebied te verlaten. Dc wijze, aldus onze zegsman waar op ik er eindelijk toch in geslaagd ben, aan boord van het Nederlandsche schip te ko men, blijft mijn geheimwel kan ik U zeggen, dat ik erg blij was, weer Neder- landschen bodem onder de voeten te heb ben. Ik mocht als werkend passagier de thuisreis meemaken. Het avontuur van het aanhouden en het opbrengen van de „Tri ton" door de opstandelingen was voor mij wel buitengewoon onaangenaam, omdat men mij als men mij te Ceuta in m'n uniform zou hebben aangetroffen en een en ander zou hebben onderzocht, ongetwijfeld zonder pardon tegen den muur zou hebben ge plaatst, ongeacht het feit, dat ik niet aan do zijde der regeeringst roepen gevochten heb. Ik liep dan ook aan boord rond in kokskleedij. Overigens kan ik-zeggen dat de Spanjaarden die te Ceuta het schip los ten, zeer goedgeefsch waren met de lading en links en rechts sinaasappelen en wijn uitdeelden, dat liet een lust was. Volgens de verklaring van dezen jonge man, zou het schip nog, voor het vertrek uit Ceuta, 35 ton kolen hebben gekregen als „vergoeding" voor het gebruik maken van de winches enz. tijdens het lossen Be Qezaqvoerder rapporteert De „Triton" van de Koninklijke Neder landsche Stoomvaart Maatschappij, die in de Spaansche wateren is aangehouden en spoedig daarop is vrijgegeven, is gisteren ochtend omstreeks 7 uur IJmuiden binnen geloopen. De gezagvoerder is onmiddellijk van boord gegaan cn heeft zich naar Den Haag bege ven voor het uitbrengen van rapport aan den chef van den marinestaf, Schout-bij nacht J. T. Fürstner. Half elf verliet dc kapitein het departe ment van defensie en reed met luitenant ter zee le klasse C. Moolenburgh per auto naar Amsterdam. De gezagvoerder van de „Triton" zal de directie van de K.N.S.M. van zijn avonturen in de Spaansche wateren in kennis stellen. De „verlamde" hoofdschuldige tot 2Vz iaar gevangenisstraf ver. oordeeld. De rechtbank te Amsterdam veroordeelde gisteren de 51-jarigen handelsreiziger P. P. wegens het. gebruik maken van valsche geschriften tot twee-cn-een-half jaar gevan genisstraf, met aftrek van voorarrest. De Of ficier van Justitie had tegen den man. die deel uitmaakt van een complot misdadigers, dat zich bezig hield met het vervaardigen cn aanbieden van valsche postwissels, een gevangenisstraf van vier jaar geëischt. De hoofdschuldige, de 43-jarige A. de V., die in donker-Rotterdam bekend staat als „de consul" en de 45-jarige J. B. stonden eveneens terecht. De zaak tegen deze beide verdachten werd echter geschorst, daar eenige getuigen niet waren verschenen. De V. bevond zich in een ziekenhuis te Parijs, waar hij wegens een „verlamming" verpleegd werd. Dezer dagen is hij echter aan de waakzame oogen van verplegers en politie ontsnapt en tot dusverre is het niet gelukt, hem terug te vinden. De man. die thans veroordeeld is, legde een bekentenis af. In totaal zijn 186 valsche postwissels tot een gezamenlijk bedrag van 5.226 gulden aangeboden cn gcincasseerd. Bij de huiszoeking te Parijs heeft men ten huize van „de consul" een groot aantal for mulieren. stempels en andere ingrediënten voor de vervalsching gevonden. Direct na deze huiszoeking is de handelsreiziger P., die toen te Brussel woonde, gearresteerd Hij bekende direct zijn medeplichtigheid. Deze man bood namelijk te Amsterdam de ver vaardigde valsche stukken aan verschillen de .bijkantoren aan. De zaak tegen de beide andere verdach ten zal op 2 April worden voortgezet. ZONDAG 21 MAART. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.80 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonplaten. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.20 „Een wereld in nood", causerie. 9.35 Zang. orgel en gram.pl. 10.15 Natuurhistorische causerie. 10.30 Het Residentie-orkest m.m.v. soliste. 11.15 „Van staat en maatschappij", causerie. 11.30 Vervolg concert. 12.00 Orgelspel. 12.10 „Het verschil tusschen goed leven en geloof", causerie. 12.40 Renova-kwintet. I.30 Oratorium-uitzending m. m. v. solisten, Toonkunstkoor, Jongenskoor „Zanglust" en het Concertgebouw-orkest. Na afloop: even tueel Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportreportage. 6.15 Sportnieuws ANP. hierna gramofoonpl. 6.30 „Dubbel-één-actie", causerie. 7.00 Wijdingsdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gevarieerd concert. 9.30 Radiojournaal 9.45 Lezing „Nederlanders op avontuur". 10.00 Het Omroeporkest en solisten, II.00 Berichten ANP. Sportreportage. Hierna tot 12.00 AVRO- Dansorkest. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gramofoonplaten). 9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna Orgelspel. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 „Het Leeken- Passiespel", causerie). 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 Passiespel m.m.v. sprekers en koor. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewijde muziek (gramofoonplaten). 5.50 Ned. Hei-v. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De Goede Week-Liturgie". causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoonplaten. 8.30 KRO-Symphonie-orkest m.m.v. soliste. 9.50 Radiotooneel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.30 Esperanto-lezing. MAANDAG 22 MAART 1987. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten 10.30 Lyra-Trio en declamatie. 12.00 Cantabile-orkest, zang en gramofoonpl 2.00 Gramofoonplaten. 3.00 Omroeporkest en soliste. 4.30 Muzikale causerie. 5.35 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 AVRO-Dansorkest. 7.00 Filmpraatje. 7.30 Zang, piano en accordeon. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 Omroeporkest en solisten. 9.10 Radiotooneel. 9.45 Gramofoonplaten 10.30 Kovacs Lajos' orkest. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest en Gramofoonplaten. NCRV-Uitzending. 6.807.00 Onderwijs fonds voor de Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek gramofoonplaten 8.30 Gramofoonplaten. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoonplaten. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 1.00 Orgelconcert. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Wenken voor de keuken. 3.05 Gramofoonplaten. 3.10 Voor tuinliefhebbers. 3.40 Gramofoonplaten. 3.454.45 Bijbellezing. 5.00 Stichtsch Salon-orkest. 6.30 Causerie over het Binnenaanvarings reglement en stoommachines. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Reportage ANP. 8.15 Evangelisatie-Samenkomst m.m.v. sprekers, Geref. Evang. Zangkoor an solisten. 9 45 Berichten ANP. 9.50 Reportage. 10.2011.30 Gramofoonplaten. Hierna: Schriftlezing. EERSTE INTERNATIONALE VEI LIGHEIDSCONFERENTIE TE AM STERDAM. Nederland valt de eer le beurt de eerste internationale veiligheids- conferentie binnen zijn grenzen te mogen ontvangen en wel op 26, 27 en 28 April a.s. De bijeenkomsten, die door Z. Exc. jhr. ir. O. C. A. van Lidt de Jeude zullen worden ge opend, hebben plaats in het Am- stelhotel te Amsterdam. Ook zullen excursies worden ge organiseerd o.a. naar de Philips' Gloeilampenfabriek te Eindhoven. In het eere-comité namen o.a. de ministers van Waterstaat, van Sociale zaken, van Ju stitie en van Staat, zitting, benevens de Commissarissen der Koningin in Noord- en Zuid-Hotland. dc burgemeesters van Am sterdam en 's-Gravcnhage, en ir. D. Vaage leider van de afdeeling „Veiligheid" van internationaal bureau van den arbeid U Genève. De conferentie hoeft ten doel, de veiligheic in fabrieken, werkplaatsen, in den land bouw, liet huisgezin en op den' weg te be vorderen. De volgende onderwerpen zullen o.m. wor den aangesneden: Het probleem der coördinatie van veilig heid en hygiëne; de organisatie der ver keersregeling door de politie (automatische seinen, snelheidscontrole, opvoeding van weggebruikers); de opleiding tot bestuur der van motorrijtuigen; de invloed van alco holgebruik bij snelverkeer, terwijl door dr. Joh. .J Hanrath de vergadering de vraag zal worden voorgelegd: „Is vermoeidheid een van dc oorzaken van verkeersongevallen?'! Ongeluk of misdrijf? Te Loenen, gemeente Apeldoorn, wordt sedert Woensdagmorgen de veehandelaar A. Eikendal vermist. E. is dien morgen per rijwiel naar de Paaschveetentoonstelling te Apeldoorn ge reden om vee te koopen. Hij moet 's avonds met een groot «bedrag aan geld eveneens per rijwiel den terugweg naar Loenen aanvaard hebben. Toen hij Woensdagnacht laat nog niet in zijn woning teruggekeerd was, waarschuwde men de politie. Op den weg langs het Apeldoornsch Diercnsche kanaal werd Donderdagmorgen vroeg ter hoogte van de kalkzandsteenfa briek „Alba" het rijwiel van E. gevonden, eveneens ontdekte men op den berm langs het kanaal zijn jas waarin zich een leege portefeuille bevond. Op vermoeden van misdrijf heeft de politie van Apeldoorn in samenwerking met die van Loenen den geheelen Donder dag gedregd echter zonder resultaat, Omtrent de vermissing tast men nog in! het duister. Het ziektegeval op de „De Ruyter" Een laboratorium-onderzoek heeft uitge wezen dat het ziektegeval op de „De Ruy-< ter", waardoor dit schip eenige dagen in. quarantaire heeft gelegen, noch cholera, noch eenige andere besmettelijke ziekte was. De patiënt zal weldra het zieken huis verlaten. GEEN BREUK IN DE KLEINE ENTENTE. ROME EN BER LIJN VISSCHEN ACHTER HET NET. Sinds Titulescu's verrassenden val was het onduidelijk welken koers Roemenië zou inslaan. Hot liberalisme van Titulescu, zijn liefde voor den Volkenbond, zijn vriend schappelijke houding tegenover Sovjet-Rus land en zijn aandringen op versterking van de Kleine Entente waren karakteristiek voor het politieke denken van Roemenië, zooals het buitenland dit zag. Minder mar kant, maar toch niet te ontkennen, was zijn persoonlijkheid een garantie voor het feit, dat de binnenlandsche politiek zich niet naar rechts wendde. Na zijn aftreden als minister van Buitenlandsche Zaken schenen er dus groote veranderingen voor de deur te staan. Naar buiten bctee- kende dit: verkoeling in de vriend schappelijke betrekkingen met de Sovjet-Unie, een verzwakking van de Kleine en misschien ook van de Balkan Entente en verwaarloozlng van Frankrijk ten gunste van een politiek van overeenstemming met Italië en ook met Duitschland. De binnenlandsche politieke gevolgen haddon moeten zijn, dat de koers zich naar rechts oriënteerde, dat de ideologie van een Co- dranu, den stichter van de IJzeren Garde, overhecrschend zou worden en dat zoo mo gelijk de organisatie van bepaalde fascis tische staten zou worden nageaapt. Be betrekkingen met Rusland en Italië. Dc bovenstaande verwachtingen zijn geenszins uitgekomen. De oorzaken daarvan zijn niet zonder belang. Het dringendste probleem was dc opheldering van de he irekkingen met de Sovjet-Unie. Slechts fan tasten konden verwachten, dat de regee ring zich plotseling tegenover Moskou zou stellen. Roemenië kan dit minder dan welke andere staat ook, want het heeft een gemeenschappelijke grens met de Sovjet- Unie, Bessarahië. Misschien had de moge lijkheid, zich demonstratief van Rusland af te koeren, bestaan, indien het uit de archie ven opgediepte Ponlsch-Roemeensclie ver drag er toe geleid had. ook Polen in een anti-Russische combinatie te betrekken. In- tusschen l>oeft men nu wel de Poolseh-Roe- meensche vriendschap nog eens onder streept, maar deze vriendschap heeft daar door haar platonisch karakter geenszins verloren. Polen denkt er niet over, zich openlijk tegen Moskou te koeren. Nog bleven er andere mogelijkheden tot een niéuwen koers. Sinds Titulescu, die in bet Abessynsche conflict te Geneve scherp tegen Mussolini had geageerd, afgetreden was, bestond er geen enkel bezwaar meer vriendschappelijke betrekkingen met, Rome aan te knoopen. Maar juist op liet oogenblik dat de stemming voor een dergelijke ac tie rijp scheen, hield Mussolini te Milaan zijn beroemde rede, waarin hij het Hon- gaarsche revisionisme aanmoedigde. Daar dit revisionisme zich nu hoofdzakelijk te gen Roemenië keert moest Mussolini's rede wel als een stortbad op de Roemeensche vrienden van het Italiaansche fascisme werken. Zoo kwam ook in dit opzicht een nieuwe koers niet tot stand. Een andere aanbidder Een andere aanbidder had sinds lang aan de deur van Roemenië ge klopt: Duitschland. Economisch is de Duitsche positie in Roemenië zeer sterk en in politiek opzicht rekende het op het mogelijkheid, zijn invloed na den val van Titulescu te kunnen uitbreiden. Op dat oogenblik werd Berlijn bijzonder actief. Het Sjeba- conflict brak uit en alvorens men had vastgesteld, dat het boek van den Tsjechischen gezant gedeeltelijk ver keerd begrepen en met voorbedach ten rade valsch geïnterpreteerd was, waren er reeds gevaarlijke momenten voor de Kleine Entente aangebroken. Daarbij kwam nog, dat Roemenië genoegen moest nemen met het feit, dat Zuid-Slavië eigenmachtig (zij het na Praag en Boeka rest op de hoogte gesteld te hebben) zijn vriendschapspact met Bulgarije afsloot. Kortom, er gingen steeds meer stemmen op, die verklaarden, dat de politiek van de Klei ne Entente niet nleer identiek met de poli tiek van Roemenië zou kunnen zijn. Intus- schen stortte echter de Sjeba-affaire in el kaar, over Boolgarijo werden Roemenië en Zuid-Slavië het eens op de conferentie van do Balkan-Entente te Athene en het eind- resultaat was ook hier. dat er aan de oude buitenlandsche politiek niets veranderd werd. Oude vriendschappen werden al even min verbroken, als er nieuwe, compromit- teerende gesloten werden. De hoop der fascisten ging niet in vervulling. In binnenlandsch opzicht ging het al even zoo. De hoop van de fascistische Roemeen sche kringen is niet in vervulling gegaan. De laatste reconstructie van het kabinet-Ta- tarescu toont dit het best aan. Tatarejscu heeft zich van het odium „vleesch noch visch" te zijn, d.w.z. liberalisme te huiche len en rechts-radicaal te handelen, bevrijd. Op 't oogenblik. dat de politisceerende stu denten de orde in het land dreigden te ver storen, heeft hij energiek ingegrepen. De aan slag op den rector van de universiteit van Jassy, Trajan Bratu, bracht de beslissing. Zij viel tegen de studenten en tegen de rcchtsche organisaties uit. Alle studentenverecnigingen werden ontbonden, alle studentenhuizen ge sloten; een nieuwe, zeer scherpe hoogcscliool- wet bevindt zich in voorbereiding. Opdat ech ter niet de tegenstroomingen thans de macht in handen zouden krijgen, is ook dc vrijmet selaarsloge verboden. Tegelijkertijd worden ook de Roemeensche imlnstriëelen strenger aangepakt, om misbruiken in de industrie uit te roeien. Indien men van de perspectieven der .po litiek van het oogenblik" afziet, kan men Tatarescu's poging aldus opvatten, dat hij bewijzen wil, dat een politiek van den gul den middenweg geenszins een politiek van onmachtig laveeren tusschen links en rechts behoeft te zijn. Tn dit opzicht heeft Tatarescu's politiek veel gemeen met de door Eden gegeven definitie van de democratie. Een gelukken of mislukken van de poging behoeft derhalve noch voor noch tegen het systeem te spreken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 10