DE DRIE MUSKETIERS Het kleurenspel op de Binnenland Uitgebreide verkeers controle op 16, 21 en 26 April De langegolf-omroep in Nederland De G1 vliegt te Soesterberg VRIJDAG 16 APRIL. Hilversum I. Algemeen programma, verzorgd door den KRO. 8.00—9.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 12.30 De KRO-Melodisten, solist en gram.pl. 2.00 Gramofoonplaten. 2.15 Rede Z.Ex. Dr. H. Coltfn. 3.00 KRO-Kamerorkest. 3.45 Gramofoonplaten. 4.00 Sopraan en piano. 4.10 Gramofoonplaten. 4.30 Vervolg concert. 4.40 Gramofoonplaten. 5.00 KRO-Orkest (Om 6.00 Land- en Tuln- bouwcauaerie). 7.00 Berichten. 7.15 Luchtvaartkroniek. 7.35 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Gramofoonplaten. 8.30 Otero Bakker'a Hongaarsch orkest. 9.00 KRO-Syphonie-orkest en solist. 9.45 Gramofoonplaten. 10.00 Vervolg concert. 10.30 Berichten ANP. 10.40 De KRO-Boys, solist en gramofoonpl. 11.3012.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO, 4.00 VARA. 7.80 VPRO- 9.00 VARA, 10.46 VPRO. 11.00 VARA. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie en gramofoonplaten. 12.00 Kovacs LajoV Orkest en gramofoonpl. 2.00 Voor tulnliefhebbers. 2.30 Het Lyra- Tria. 3.15 AVRO-Dansorkest. 4.00 De Flierefluiters en gramofoonplaten. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 „Melody Circle". 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gramofoonplaten. 7.00 „Hoofdmomenten uit de geschiedenis dep Ned. Arbeidersbeweging", causerie. 7.20 Gramofoonplaten. 7.30 Berichten V. G. P. 7.35 „Bijbel en Volkenkunde", causerie. 8.00 Pianovoordracht. 8.30 Literaire causerie. 9.00 Gramofoonplaten. 10 00 Bas en orgel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwyding. 11.00 Jazzmuziek (Gramofoonplaten). 11.3012.00 Gramofoonplaten. PRINS BERNHARD IN DEN RAAD VAN STATE. Z.K.H. woont de eerste gewona vergadering bij. Dinsdagmiddag heeft Z.K.H. Prins Bern- hard deelgenomen aan de gewone wekelijk- sche vergadering van den Raad van State, „Hoeveel passagiers voert V mee"? „Wat is het doel van de reis?" Waarnemingen bij spoorwegovergangen Auto parasieten worden gesignaleerd! De Rijkswaterstaat zal op 16, 21 en 26 April, alsook op Hemelvaarts dag langs de rijkswegen verkeers- waarnemingen doen houden met verschillend doel. In de eerste plaats zal een onderzoek worden ingesteld naar het wegverkeer en het railverkeer, dat zich op spoorwegover gangen voordoet, teneinde hieruit o.a. te kunnen afleiden aan welke spoorwegover gangen in het bijzonder het wegverkeer hin er van de gelijkvloersche kruisingen onder- indt. Hiervoor is het van belang de perio den van afsluiting der overwegen,- alsmede de veelvuldigheid ervan te noteeren, voorts het. wachtende wegverkeer te tellen en al het wegverkeer dat den overweg passeert. Deze tellingen omvatten ongeveer 100 spoor wegkruisingen. Bovendien zullen aan ongeveer 130 an dere waarnemingspunten op rijkswegen nog waarnemingen v. geh. anderen aard woin gehouden. Hiervoor wordt een beroep ge daan op de medewerking en de mededeel zaamheid van den weggebruiker. De waarnemingen worden echter, ten einde niet teveel oponthoud te veroorzaken, niet aan alle punten tegelijk gehouden. Daarom zijn de waarnemingspunten zooda nig over de waarnemingsdagen verdeeld, dat op eiken teldag ruim 40 punten in de waarnemingen zijn begrepen. De bedoeling van deze waarnemingen is een indruk te krijgen van het afstandsver keer en van het zaken- en toeristisch ver keer. Voorts zal een onderzoek worden in gesteld naar den bezettingsgraad der per sonenvoertuigen, waartoe het aantal passa giers zal worden genoteerd, terwijl het te vens van belang is gebleken, hierbij aan te teekenen, hoeveel zg. „mederijders" of „autoparasicten" hieronder begrepen zijn. Onder deze laatstgenoemde categorie van passagiers moet het welbekende cn don laatsten tijd zoo veelvuldig voorkomende type worden verstaan dat aan den openba ren weg de gastvrijheid heeft, gevraagd van don bestuurder van een voorbijrijdend mo torrijtuig. Hoe staat het met de oltemotor? Tevens zal worden nagegaan in hoeverre de oliemotor reeds ingang heeft, gevonden bij het wegverkeer. Hierbij zal ook het ge wicht van de motorrijtuigen worden opge nomen, hetwelk van de wegenbelastingkaart wordt afgelezen. Het is dus van belang dat men in het bijzonder op de waarnemingsda gen zich overtuigt de wegenbelastingkaart bij zich te hebben. In verband met het bovenstaande zullen den bestuurders de volgende vragen worden gesteld: 1. Heeft het motorrijtuig een benzine- of oliemotor? 2. Wat is het eigen-gewicht (wegenbelas tingkaart)? 3. Wat is het aantal zitplaatsen (niet inbe grepen de chauffeursplaats)? •i. Hoeveel passagiers (niet inbegrepen de chauffeur)? 5. Hoeveel z.g. „mederijders" bevinden zich onder de passagiers? 6. Wat is het doel van de reis: zaken of toerisme? 7. Waar bent U vandaag gestart? 8. Welke pleisterplaatsen doet u vandaag aan of hebt u aangedaan? 9. Waar eindigt vandaag de reis? Ten aanzien van de onder 8 gestelde vraag kan nog worden opgemerkt, dat onder een pleisterplaats ook wordt verstaan de plaats waar b.v. een forens zijn dagelijkschen ar beid verricht, de plaats, die tijdelijk wordt bezocht voor het doen van boodschappen, het afleggen van bezoeken, het volgen van een voorstelling, en dg. De waarnemingen zullen weder door werk loozen worden verricht, terwijl het verkeer nabij de waarnemingspunten door de ko ninklijke marechaussee en de Rijksveld- wacht zal worden geregeld. De waarnemingen vinden plaats van 6 tot 22 uur. Vrees voor nieuwe opheffingen openbare scholen Het Ned. Onderwijzersgenoot schap wendt zich tot de Eerste Kamer. Het Nedcrlandsch Onderwijzersgenootschap heeft dezer dagen een brief aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal gezonden, waar in zij haar bezwaren uitte tegen het wets ontwerp betreffende nadere voorschriften In zake stichting van scholen. Het genoot schap meent, dat het wetsontwerp opnieuw opheffing van openbare scholen ten gevolge zal hebben, daar toch volgens dat ontwerp stichting en opheffing van openbare scho len zal bepaald worden door dezelfde nor men als die, welke voor stichting en ophef fing van bijzondere scholen gelden. Het ge nootschap is van meening dat voor deze gelijkschakeling van het openbaar aam het bijzonder onderwijs de grondwettelijk ge* waarborgde positie der openbareschool wordt aangetast, en verzoekt daarom den leden van de Eerste Kamer met klem dit ontwerp te verwerpen. OOK BIJ ALKMAAR EN DEN HELDER MOOIE VELDEN. Narcissen en Hyacinthen in bloei. Als ihet weer gunstig blijft, is de verwaohting gewettigd, dat Zon dag a.6. tal van narcissen- hyacin- thenvelden in vollen bloei zielen staan. Het kleurenspel van de bollenvelden, dat ieder jaar weer duizenden onder zijn be koring brengt, gaat weer beginnen, aldus schrijft ons de K.N.A.C. De Natuur heeft haar palet wederom met kwistige hand voorzien van de fraaiste kleuren. Betooverend zal de aanblik zijn. De trek naar de bollenvelden neemt een aanvang! Velden bij Alkmaar. Hoewel niet tot het centrum van Neer- lands bollencultuur behoorend, toch zijn de bollenvelden in de buurt van Alkmaar en Santpoort het bezoeken zeker waard. Ko mende uit de richting Haarlem kan men in Heiloo (bij het witte kerkje met het roode pannendak) scherp links afslaan en den weg tot aan de spoorbaan volgen. Voor den spoorwegovergang slaat men links' af en volgt den weg, die zich tusschen wel iswaar kleine, maar daarom niet minder mooie bollenvelden heenslingert. Bij Lim- men bereikt men dan weer den grooten weg. Ten Zuiden van Limmen vindt men aan den zijweg die naar Heemskerk voert, den ingang van het park Marquette, waar gedurende den bollentijd een bloementen toonstelling (in den vollen grond) is geor ganiseerd. Ook tusschen Castricum. Bgmond, Bergen en Schoorl zijn velden te vinden, die. gelegen tusschen het teere groen der omringende hagen, een kleurrijk aspect bieden. Bollenvelden bij Breezand. Minder bekend, maar een bezoek loonend zijn de bollenvelden van Breezand. Voor hen. die uit Friesland komen en den Af sluitdijk volgen, is dit wel het meest nabij gelegen bollencentrum. Men vindt de velden ten Z.W. van Den Helder, en wel voorname lijk in den vierhoek De Kooij, Ewijck- sluis, Vecrbung en Westeinde. Dit jongste centrum onder de Nederlandsche bollen velden mapj zich verheugen in een ieder jaar stijgend bezoek. Wil men het bezoek aan de bollenvelden verecnigen met een tocht langs bosch cn duin. dan kan men van De Kooij over Julianadorp, Callantsoog, Petton. Groet, Catrijp, Schoorl cn Bergen naar Alk maar rijden Dit is een tochtje, waarbij men zeer onder de bekoring zal komen van het afwisselend natuurschoon, dat de natuur in deze streek kan bicden. Ook het Westland doet mee. De groote trek van de bloembollen lief hebbers richt zich natuurlijk naar de velden tusschen Hillegom. Lisse en Sassenheim. Hierover behoeven wij niet meer uit te weiden. Opmerking verdient het feit, dat de bollencultuur ook in het Westland eenigen vasten grond onder de voeten heeft gekre gen. Het gewas, dat de velden te zien geven, is veelbelovend, maar men vindt er niet die aaneengesloten reeks van velden, die een wereldvermaardheid hebben verworven. Voor hen, die van Rotterdam komen, is het wel aardig om, in plaats van den groo ten weg te volgen, over Maassluis te rijden, van hieruit den Maasdijk te volgen naar 's-Gravenzande. Vervolgens over Naaldwijk, Poeldijk, Loosduinen en Den Haag. Men heeft dan reeds een voorproefje gehad van de bollenvelden, die wachten tusschen Sas- senheim en Benncbroek. De bloeitijden. Na de croeussen, die de overige bolgewas sen in bloeitijd steeds een eind vóór zijn, ko men de narcissen en hyacinthen. Als het zachte weer aanhoudt kan men er wel op rekenen, dat deze velden zich omstreeks 20 April in hun volle pracht vertoonen. Kort hierop volgen de vroege tulpen en als het geluk den bezoeker gunstig is, kan het ge beuren, dat hij naast narcissen en hyacin then ook reeds tal van tulpenvelden in vol len bloei kan zien. De late tulpen komen de naam zegt het reeds eerst na de andere bolgewassen. Wacht niet tot de Zondagen met Uw bollentocht! Zij, die in de gelegenheid zijn op een „door de weekschen" dag de bollenvelden te bezoeken, doen verstandig niet tot de Zondagen te wachten, tenzij het hun er om te doen is aan den enormen trek naar de velden, welke op die dagen is te venvachten, nog de noodige kracht bij te zetten. Want druk zal het zijn, zoo druk dat er veelal bijzondere verkeersmaatregelen worden ge vonden, waarbij het verkeer in één richting wordt geleid. Natuurlijk zal een ieder de noodige verkeersvoorzichtigheden in acht dienen te nemen en zich strikt moeten hou den aan de verkeersregels. Proefuitzendingen op 253 kcls. Deze maand een langegolfom roepconferentie in den Haag. Gelijk men zich zal herinneren, is de Ne derlandsche P.T.T.administratie, in ver band met het verloop van de conferentie der U.I.R. in Maart j.1, te Berlijn, er toe overgegaan de omroepgolf van 253 kc/s, wel ke thans nog door Noorwegen wordt ge bruikt, maar welke dit land in verband met synchronisatie van zijn zenders overweegt te verlaten, bij het Berner Bureau te noti- ficeeren, met dc bedoeling om, zoodra Noor wegen deze golf zal hebben verlaten en Indien de noodige overeenstemming met de andere belanghebbende landen zal wor den verkregen, in de gelegenheid te zijn deze lange golf voor de Ncderlandschen om roep beschikbaar te stellen. In aansluiting hieraan heeft dc Neder landsche P.T.T.administratie aanstonds na de Berlijnsche conferentie de noodige voorbereidende maatregelen genomen, ten einde door proefuitzendingen de bruikbaar heid van deze golf voor radio-omroepuitzen- dingen in Nederland te onderzoeken Thans kan worden medegedeeld, dat deze maatrege len zoover zijn gevorderd, dat tot het hou den van proefuitzendingen te Kootwijk is overgegaan. Deze zullen plaats hebben 's avonds na afloop van de omroepprogramma's en in de morgenuren gedurende de onderbrekingen van dc programma's van de thans over Kootwijk uitzendende omroepvereenigingen (N.C.R.V. en K.R.O.). Intusschen zal op 20 April a.s. de confe rentie van de P.T.T.administraties van de landen, die belangen in den langen golf- omroepband hebben, in den Haag samen komen. Gisteren zijn met het nieuwe Fokker-pro duct het G 1 vliegtuig eenige vluchten uit gevoerd boven het vliegveld te Soesterberg. Deze werden bijgewoond door een groot aan tal militaire autoriteiten, o.w. de inspecteur van de militaire luchtvaart, res. luit.-gene- raal M. Raaymaakers, en de commandant van de luchtvaartafdeeling, luit.-kolonel F. A. van Heijst, die de verrichtingen van de G 1 met gretige belangstelling volgden. Voorts waren aanwezig Dr. Ir. II. J. van der Maas van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart. Van de Fokkerfabrieken waren aanwezig de heeren A. Fokker, Ir. J. A. van Tijen en andere leden van de directie van de Fokkerfabrieken. Nadat werktuigkundigen het vliegtuig uit de hangar hadden gerold, bezichtigden de militaire autoriteiten de G 1 eerst op den grond, waarbij de bijzondere rompcon structie zeer de aandacht trok. De motor werd daarna warm gedraaid en de heer Meinecke, invlieger van de Fokker-fabrieken klom in het vliegtuig. Na een vlotte start en een scherpe bocht werd het vliegtuig door den vlieger op vol doende hoogte gebracht. Verschillende zoe mers werden toen volbracht, waarbij de groote wendbaarheid en de stijgsnelheid van het vliegtuig duidelijk tot uiting kwa men. Scherp togen de lucht. afstekende, toonde het moderne vliegtuig heel duidelijk zijn prachtige lijnen. Nadat de heer Meinecke het vliegtuig aan den grond had gezet, heeft luitenant-vlie ger-instructeur van Gemeren nog korten tijd met de G 1 gevlogen. Ook ditmaal be wees het vliegtuig zeer goede vliegeigen- schappen te hebben. De vluchten werden des middags voortge zet. DE STAKING IN DE GOUDSCHE WASSCHERIJEN BEëINDIGD. Na de gistermorgen gehouden besprekin gen. zijn de door de wasscherijen „De j Blauwe Haan", v.h. A. Jaspers, en „Het Wapen van Amsterdam" van de firma N. Peeters. voorgestelde regelingen in het col lectief contract door de werknemersorgani saties aanvaard. Hiertoe bebooren de handhaving van do jaarlijksche vacantieweek, de vergoeding van zeventig procent van het loon bij on- vrijwilig verzuim en van honderd procent in geval van stagnatie in het bedrijf. Ran cune-maatregelen worden niet genomen. Al le staaksters worden teruggenomen en de beide werkgevers hebben zich bereia ver klaard de kosten van één stakingsdag voor hun rekening te nemen. Gistermiddag werd in beide wasscherljeni het werk door het geheele personeel hervat. 107. HET VOORSTEL 108. DE WAARSCHUWING. „Eminentie. Uw goedheid overweldigt mij, maax indien U het veroorlooft, dat ik vrijuit zeg, wat ik meen?" „Goed! Spreek!" „Welnu, dan zou ik slechts willen zeggen, dat al mijn vrienden bij de musketiers en in de garde van den Koning dienen, terwijl de grillen van het noodlot het zoo hebben gewild, dat al mijn vijanden bij de garde van Uwe eminentie dienen. Men zou mij in beide kampen links laten liggen, indien ik •het voorstel van Uwe Eminentie aannam." „U slaat met ondubbelzinnige woorden mijn voorstel af", zeide de kardinaal licht geërgerd, maar op een toon, waarin een zekere achting duidelijk doorklonk. „Welnu, dan doe wat mij betreft met Uw haat en sympathieën verder wat U wilt. Maar een ding moet U niet vergeten. In dien U in de toekomst iets zou overko men, denk er dan aan, dat ik U de hand geboden heb en-dat ik alles gedaan heb om U onaangenaamheden te besparen." „Na Uw terugkeer had U een audiëntie bij een bijzonder hoogstaande dame. Het verheugt mij werkelijk, dat U het kleinood nog bezit, dat Zij U bij die gelegenheid gaf." D'Artagnan verborg de hand met den dia manten ring van de koningin eerst thans, nu het telaat was. „U hebt niet verstandig gehandeld, door mijn uitnoodiging op den daarop volgenden dag niet te accepteeren." Ik vreesde bij U in ongenade gevallen te zijn. Eminentie". Ment 'w,n, die de bevelen van hun meer deren met voorzichtigheid en moed uitvoe ren, vallen bij mij niet in ongenade. Maar neem plaats. U is zoo door en door een edelman, dat U niet behoeft te blijven staan, als ik tot U spreek. Ik heb het groot ste respect voor lieden die verstand en moed hebben. Wat zou U zeggen van een benoe ming als vaandrig bij mijn garde?" Reeds vroeg op hef slechte pad Jongen nlt Helmond licht zijn patroon op. Dinsdag is op de fabriek van de kopergie terij Chr. van Dongen te Helmond een jon gen gesnapt, toen hij bezig was zich een paar nummerborden toe te eigenen. Bij een door de politie ingesteld onder zoek is komen vast te slaan dat de jongen, de 15-jarige van H., zich den laatsten tijd herhaaldelijk aan het stelen van auto-on- derdeelen uit de garage van zijn patroon, den heer van de K. te Helmond, heeft schul dig gemaakt. In de woning van den jongen werd nog een aantal gestolen voorwerpen in beslag genomen, terwijl vast is komen te staan, dat hij reeds claxons, schijnwerpers, kilometer-tellers, enz. had verhandeld. Tegen den jongen Is proces verbaal op gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 10