Binnenland Nieuw record zweef vliegen Nederlandsch sportvlieger vermist De T.B.C -bestrijding onder het rundvee Buitenland Het binnenloopen van de De Poolsch-Roemeensche toenadering Zaterdag 24 April 1937. Derde blad Hoekstra heeft Neyenhof's re cord geslagen. Hij bleef 7 uur en 13 minuten in de lucht. De bekende Nederlandsche zweefvlieger Hoekstra is gisterochtend met zijn toestel van Ypenburg gestart om een poging te doen het duurrecord van zweefvliegen op zijn naam te brengen. Dit record stond nog op naam van van Neyenhof, die 5 uur en 44 minuten met een zweef machine, in de lucht is gebleven. Gisterochtend om 10.51 uur is Hoekstra's toestel losgelaten boven de duinen tusschen Soheveningen en Katwijk. De wind was zeer gunstig. Er stond een krachtige Noordwester, welke tegen de dui nen blaast en dan loodrecht omhoog stijgt. Hoekstra's toestel werd daardoor op een hoogte van 25 tot 40 meter in de lucht ge houden. Toen de Grunay Baby van Hoekstra om 10 min. over half 5 uit de richting Scheve- ningen voor de zooveelste maal, even voor de duinenrij van den Wassenaarschen Slag voorbijgleed, kon de bestuurder in het zand lezen, dat hij Van Neyenhof's record verbe terd had. Steeds werden door belangstellenden be neden pogingen ondernomen om tijdens het passeeren van den zweefvlieger iets over zijn plannen te vernemen, doch het geraas van wind en zee maakten het geluid van zijn woorden vrijwel onverstaanbaar. Doch tegen zessen werd duidelijk van uit de hoogte gehoord, dat Hoekstra „zes uur" riep en allen maakten zich gereed om de landing hij te wonen. Tegen zessen bleef Hoekstra in de buurt van den Wassenaarschcn Slag rondzweven, blijkbaar nog niet wetend hoe te dalen. „Hoe is de wind?" hoorde men hem tij dens het passeeren vragen. Prompt stelden alle aanwezigen zich op het strand in de windrichting op en na nog even doorgevlogen te hebben, keerde de Grunay Baby weer om met de bedoeling om te landen. Éven later streek het lichte toe stel in een fraaie glijvlucht op het strand neer. Het was vier minuten ovzes; Hoekstra was dus zeven uur en dertien minuten in de lucht ge weest en had het record van Van Neyenhof verbeterd met een uur en 29 minuten. Heb je het niet koud?, zoo luidde de algemeene vraag. Niet erg, zeker niet kouder clan jul lie, lachte Hoekstra do verkleumde ge zichten van de omstanders bekijkend. Ben je ook niet stijf geworden,,op het houten bankje, 'vröeg Wien weer. Eerst wel een beetje, ik heb .vergeten een kussentje mee te nemen, maar na een uur of drie wende het wel. Hoekstra werd uit de nauwe cabine ge tild en op de schouders van zijn bewon deraars het strand af gedragen. Het begin was' nogal vervelend, ver telde Hoekstra, maar na een uur of drie, toen er meer belangstellenden op het strand kwamen werd het gezelliger. Duidelijk kon ik de lettere lezen, die zij in het zand had den geschreven. Op een gegeven oogenblik hoorde ik vlak bij mij een ontzettenden knal. Ik dacht, dat er wat met het toestel gebeurd was. maar het bleek alleen maar de dop van het fleschje Coca-Cola geweest te zijn, dat ik bij me had en dat er af was gesprongen. Ik ben maar om zes uur ge land, want het werd voor jullie zoo ver velend. Wat mij betreft had ik wel den geheelen nacht kunnen doorvliegen. Met het vestigen van dit record heeft Hoekstra niet alleen van Neyenhofs record geslagen, maar thans ook aan twee voor waarden, welke voor het zilveren C-brevet vereischt zijn, voldaan Zweefvliegers kunnen n.1. 4 brevetten halen, a, b, c en het zilveren c-brevet. Dit laatste brevet heeft in ons land nog niemand gehaald. Er wordt een hoogte vlucht van 100 M. (boven de startplaats) voor geëischt, een afstandsvlucht van 50 K. M. en een duurvlucht van 5 uur. Het record van gister wordt op een barro- graaf in het toestel geregistreerd en een officieele erkenning van dit record zal bij de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart worden aangevraagd. Sinds Zondag j.1. uit Pisa vermist. Er heerscht groote ongerustheid over het lot van den Nederlandschen sportvlieger Proost, die met de „Zacharias Sais", een Zuid-Afrikaansch vliegtuig, op weg was van Pisa naar Marseille. J.1. Zondag startte Proost des morgens van Pisa en sindsdien heeft men niets meer van hem vernomen. Merkwaardig is, dat Marseille geen enkel bericht van het luchtstation te Pisa heeft 1 ontvangen, in'verband met de aankomst al daar van den sportvlieger, waaruit men op maa'.. dal, Pisa niets wist van deze route. P' fann'ie, te Amserdam, die een telegram had l dat Proost reeds Maandag j.1. bij he>. zou komen, verkeert begrijpelijkerwijs in da grootste ongerustheid. Via de Ned. con- 1 sulaton in Noord-Italië en Marseille hebben zij echter bereikt, dat de route PisaMar seille thans afgezocht, wordt door Fransche en Italiaansche militaire vliegers. Tot heden echter zonder resultaat. ND.-HOLLAND NEEMT KRACHT DADIG DEEL AAN DEN STRIJD REGEERINGSSTEUN IS ECH TER NOODIG. De ho#r 't Hoofd, inspecteur in algemeenen dienst van den Veeartsenij-kundigcn dienst, beeft Vrijdagmiddag in het ..Landbouwhuis' te Alkmaar, in tegenwoordigheid van Mi nister Deckers en tal van deskundigen op hei gebied van de rundvee fokkerij en vele fok kers, die ter gelegenheid van de provinciale stierenkeuring, welke des morgens plaats had, naar Alkmaar waren gekomen, een rede gehouden over de t.b.c.-best rij ding onder het rundvee. De heer 't Hooft begon zijn rede met er op te wijzen, dat in 1927 de tegenwoordige di recteur van den Vceartsenijkundigen dienst, prof. Berger, meende, dat, voor de bestrij ding der tuberculose onder het rundvee an dere wegen moesten worden ingeslagen en hoofdzakelijk door de veehouders zelf ter hand moest worden genomen, terwijl de re- gceringstaak zou moeten zijn voorlichting en steun, ook financiëelen steun. De Voorstellen van prof. Berger werden in oen Kon. Besluit van Mei 1928 en een ministerieele beschikking van' September van dat jaar vastgesteld. De financieele steun van het Rijk bestond in 50 cent per rund en per jaar als tegemoet koming in de kosten van het verplichte jaar- !ijksche onderzoek en 25 gulden voor elk, tij dig afgeslacht aan den open vorm van t.b.c.- lijdende rund. Deze bijdragen werden in 1934 verminderd tot resp. 40 cent en 20 gulden. De Prov. Centrale Verceniging tot bestrij ding der T.B.C. in Noord-Holland en de Ver. Zuid-Nederland, werkende over de provin cies Noord-Brabant en Zeeland, waren de eerste organisaties, die de nieuwe voorschrif ten van Jict Rijk aanvaardden en de be strijding volgens Rijksvoorschriften ter hand namen. In Noord-Holland was de animo voor de T.B.C.-bestrijdïng direct vrij groot, en op dit oogenblik zijn er ongeveer 4000 veehouders met 82.000 runderen die aan de T.B.C. bestrijding in de provincie Noord-Holland deelnemen. In Nederland zijn in totaal 24.000 veehouders bij dé Rijks- bestrijding aangesloten met 320.000 runderen waaruit blijkt, dat Noord-Holland een zeer voorname plaats inneemt in deze T.B.C. be strijding. Er zijn in Nederland echter 175000 veehouderijbedrijven, zoodat een zeer hc- langrijk percentage de T.B.C. bestrijding nog niet ter hand heeft genomen. Vooral springt, het in het. oog, wanneer men bedenkt, dat in Denemarken onze grootste concurrent .op -dé wereldmarkt,bij een afzet van vee en veeproducten, thans bijna 50 procent van de veehouders bij de eveneens vrijwillige bestrijding zijn aange sloten, dank evenwg^^ij. dA»acer groote bij dragen van de Deensche regeering. Vooral in verband met de maatregelen der Nederlandsche Zuivelcentrale is hier te lande een groot aantal consumptiemelkcrs toegetreden, onder welke veestapels de T. B.C. het sterkst is verbreid en waar reactie percentages van 70 procent regel zijn en percentages van 90100 procent geen zeld zaamheid. Ondanks de groote toename is liun gemid delde rcacticpercentage het laatste jaar ge daald van 23.6 tot 21,3 procent. Er is. dus veel bereikt en een groo te vooruitgang kan worden gecon stateerd. Terschelling is bijvoorbeeld al eenige jaren geheel T.B.C. vrij en Texel thans nagenoeg. Zuidelij ker nog, zijn de volgende cijfers: het aantal T.B.C.-vrije bedrijven in Noord-Holland steeg van 344 in 1929 tot 1331 in 1935—36, terwijl de ze stallen 27 procent van het totaal onderzochte stuks vee bevatten. De heer 't Hooft eindigde zijn rede met een woord tot minister Deckers, waarin hij de hoop uitsprak dat de regeering in het eerstvolgende jaar een grootere bijdrage voor de T.B.C.-bcstrijding beschikbaar zou willen, stellen, omdat daarmede het belang der veefokkerij, de export en de volksge zondheid ten zeerste gediend zijn. Waar de hoofdstad voor gespaard bleef De keurmeesters van den Amstcrdamsclien dienst heben in de maand Maart 1937, 13065 inspecties gehouden in winkels, ma gazijnen, op markten en bij rondrijdende wagens. Daarbij hebben zij 100 partijen waren- die in ondeugdclijkcn toestand ver keerden, aan de consumptie onttrokken, o.a. 7810 stuks sinaasappelen; 27 stuks hoen ders; 7 stuks eenden; 251.8 kg. chocolade; 200 L. melk; 582 kg. pruimen; 5598 stuks gemar. haring. De keurmeester, belast met bet toezicht op de broodbakkcrijen, heeft in Amsterdam 7240 bróo'den gewogen, daarbij bleken er 795 te licht te zijn, d.i. vermoedelijk te wei nig droge stof te bevatten. Onder de 2339 in het laboratorium onder zochte monsters meslk waren er 11 waaraan water was toegevoegd, terwijl aan 45 ver moedelijk vet was onttrokken, 3 monsters vertoonden beide afwijkingen. Aan den eisch der Amstcrdamschc veror dening wat betreft 't vctgeh. voldeden 7G monsters niet; melk van uierziek vee af komstig werd 37 maal aangetroffen. De was van de Maas Nadat de was van de Maas bij Venlo gisteren 53 c.m. bedroeg, bleek de stijging van het rivierwater ook overdag nog aan te houden. Gisterenavond om acht uur gaf de peil schaal een stand aan van 15,94 meter plus N.A.P. De doorvaart onder de Maasbrug is thans opnieuw zoo klein geworden, dat gisteren tal van ledige Rijnaken met een inhoud van 1500 tot 2500 Ion. welke op weg waren naar het Zuidlimburgsche mijngebied niét meer de brug konden passeeren en voor anker zijn gegaan. Brand op motorschip te Groningen Kinderen en brandwacht nau welijks den dood ontsnapt. In de machinekamer van het Neder landsche m.s. „Vertrouwen" (schipper Slob ben) is gistermorgen, terwijl het schip tus schen brug 8 en 9 in het Eemskanaal bij Overschild te Groningen voer, brand uitge broken. De „Vertrouwen" die 140 ton meet. was met een lading vlas aan boord op weg van Delfzijl naar België. Door de brandbare lading was in enkele oogcnblikken het schip een vuurzee gewor den. Juist op tijd had men twee kinderen, van drie en twee jaar, in veiligheid kunnen brengen. De brandweer uit Appingedam be streed het; vuur krachtig. Zij kon evenwel niet verhinderen, dat de lading geheel door het vuur werd verteerd. Het schip brandde gedeeltelijk uit. Tijdens 'de blusschingswerkzaamheden is een der brandwachts ternauwernood aan den dood ontsnapt, toen een mas# neer stortte. Geruimen tijd heeft de brandweer werk gehad met het dooven der laatste vuurresten. Aanrijding met doodelijken afloop Gisteravond om half zeven heeft op den hoek van het Groot-Weezenland en de De- venterstraat te Zwolle een aanrijding plaats gehad, waarvan de afloop doodelijk was. Door tot dusverre onopgehelderde oorzaak kwam in de voor het verkeer zeer moeilijk gelegen bocht de wielrijder A. B. met een vrachtauto in botsing. De man kreeg het achterwiel over het hoofd en was vrijwel op slag dood. liet stoffelijk overschot is naar de R.K. Ziekenverpleging overgebracht. Verduistering van f 200.- Dader meldt zich bij de Delft- sche politie. In den afgeloopen nacht moldde zich bij de politie te Delft een 19-jarig jongmcnsch uit Rotterdam, dat door zijn patroon was ontslagen wegens verduistering van f 200. De jongen durfde niet naar huis terug te Jkeeren en was gevlucht. Hij werd naar het hoofdbureau van politie te Rotterdam over gebracht. Consumptie-melk regeeringscontract Nederlandsche Zuivelcentrale, 25 April tin, J Mei 1937 consumptiemclk regeeringscon tract, taxcgedeelto 5.25 cent, eventueel ver hoogd met premie of verminderd met kwali- teitsafdracht, Overmelk rcgceringsminimum- prijs 4.40 cent. Afdracht hij levering in consumptie van andere dan taxemclk 2.50 cent. Van 25 April tot nader aankondiging mi nimum-klein verkoopprijs consumptiemelk los 9 cent, in flesschen 11 cent, vermenigvul digingsfactor voor berekening minimum-ver koopprijs voor room 2.15. Actie tegen de 40-urige werkweek in Frankrijk Hotel- en cafêciqenaars dreiqen met sluiting. De eigenaars van hotels, café's en restau rants in het departement Scine-et-Oise heb ben op een te Versailles gehouden verga dering besloten dat zij, indien de 40-urige werkweek in bun bedrijf wordt toegepast, hun zaken voor den tijd van een maand zullen sluiten. Dit besluit is het antwoord op het dreigement van hun bedienden, in staking te zullen gaan als de 40-urige werk week niet wordt toegepast. Het sluiten van de hotels en restaurants in de prachtige boschrijke omgeving van Parijs, die in het voorjaar en in den zomer eiken Zondag door groote drommen Parij- zenaars wordt bezocht, zou zoowel voor de Parijzenaars als de hoteleigenaren een ramp beteekenen. Ook zou het een tegenvaller beteekenen voor bezoekers van de wereld tentoonstelling, die waarschijnlijk uitstap jes zullen willen maken naar Versailles, St. Germain, Fontainebleau, Rambouillet en andere mooie plekjes in het departement Seine-et-Oise. Amerikaansche onderscheiding Voor Nederlandsche redder. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart te 's-Gravenhagede heer P. S. van 't Haaff, heeft aan den heer H. J. C. Zind- ler, oud gezagvoerder van het s.s. „Hercu les" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, te Amsterdam, de gouden medaille uitgereikt, welke de presi dent van de Vcreenigclc Staten van Noord Amerika den heer Zindler heeft toegekend in verband met de redding der opvarenden van den Amerikaanschen schoener „Augus- ta G. Hilton" op 18 Augustus 1933 op den Atlantischen Oceaan. Windmolens voor de opwekking van electriciteit Grootsche plannen voor Mands- joekwo. De regeering van Mandsjoekwo zal in de afgelegen declen des lands reusachtige windmolens laten bouwen yoor het opwek ken van electriciteit. Het bntbreken van electriciteit beteekent namelijk een ernstig beletsel voor de ontwikkeling van den land bouw, en men hoopt, dat de molens dit ge zwaai* zullen ondervangen. Zij zullen groot genoeg zijn om electriciteit te leveren voor het drijven van een korenmolen, een rijstpellerij en voor de verlichting, van een klein dorp. Men verwacht, dat de plan nen tegen het najaar tot uitvoering kunnen worden gebracht. Brand gesticht in een hooiberq Zwerver tot vijf jaar gevange nisstraf veroordeeld. De rechtbank te Zutphen veroordeeld' gisteren A. P., 77 jaar, zwerver, wegens brandstichting in een hooiberg te Zutphen gepleegd, waarhij een groote voorraad hooi verloren ging, terwijl groot gevaar was te duchten voor de belendende behuizing, tot vijl jaar gevangenisstraf, Bestrijding van Boschbrand in Rusland Met behulp van parachutesprin gers. Te Leningrad wordt een troep parachute springers opgeleid voor de bestrijding van boschbranden. Deze vliegende brandweerlieden zullen met hun vliegtuigen boven de bosschen patrouilloeren en, zoodra zij een brand ontdekken, met hun valscherm uit de ma chine springen om maat regelen te nemen. Met behulp van speciale vracht-parachutes zal brandbluschmateriaal worden neergela ten. Een tentenkamp in Kensington Garden, een park in Londen, waar Brit- sche troepen bivakkeeren, welke straks aan de Kroningsfeesten hun me dewerking zullen verleenen. drie Britsche schepen in Bilbao De Britsclie admiraliteit deelt mede, dat de drie Britsche koopvaardijschepen, welke Donderdagavond uit Saint Jean de Luz zijn vertrokken, geladen met levensmiddelen, on hinderd de haven van Bilbao zijn binncn- g-loopen. tiet slagschip „Hood" dat na de koop vaarders was uitgevaren, heeft, de schepen l n.et geconvoceerd, hoewel het schip wel in de nabijheid bleef. De indruk in Londen. Het bericht, dat de „Hamstcrley", de „Mac Gregor" en dc „Stanbrook" De blok kade aan de Baskisclie kust hebben verbro ken en zonder schade te Bilbao zijn binnen- geloopen, heeft te Londen voldoening ge wekt, die bij sportieve, nationale overwin ningen gebruikelijk is. Het publiek heeft er onmiddellijk een soort vergoeding in ge zien voor de wederwaardigheden van „Aard appel Jones" De lezing, volgens welke Britsche oorlogsschepen de drie vrachtsche pen vergezelden buiten de territoriale wa teren, tot het oogenblik, waarop de regee- Het Duitsche schoolschip „Silezië" loopt na een buitenlandsch verblijf van zes maanden in Wilhelmshaven binnen. ringsschepcn van Biskaje en Guipuzcoa hun bescherming overnamen binnen deze wate ren, wordt hier beschouwd, als tegelijker tijd bevredigend voor de positie der regee ring en voor de vrijheid der verbindingen onder Engelsche vlag. In schecpvaai (krin gen verwacht men, dat dit voorbeeld ge volgd zal worden en dat andere schepen spoedig Bilbao zullen aandoen. „Wij beleven een evolutie naar nieuwe politieke methodes." Aan een den Poolschen minister van bui- tenlandsche zaken aangeboden diner heeft Antonescoe een redevoering uitgesproken, waarin hij wees op de nauwe en in vertrou wen uitgevoerde samenwerking, die ten grondslag ligt aan de RoemeenschPoolsche betrekkingen. „Onze bondgenootschap, zoo zeide hij, vindt zijn redenen in onze gehechtheid aan den vrede en in de eerbiediging onzer onaantast bare grenzen. Deze zuiver defensieve allian tie is tegen niemand gericht en sluit geen enkele vriendschap uit. Zij wordt geïnspi reerd door een wensch van breede interna tionale samenwerking en een gevoel van trouw jegens den Volkenbond. Zij past zich aan bij de bondgenootschappen en vriend schappen van elk onzer, want deze hebben allen hetzelfde doel: de verdediging van den vrede en dc bevestiging van een Europeesch bestaan, dat beschermd is tegen alle verras singen". BECK. Verder verklaarde Antonescoe, dat de vei ligheid slechts kan voortvloeien uit. een duurzame regeling der internationale betrek kingen door samenwerking van alle volke ren. In zijn antwoord-redevoering zeide Beek o.m.: „Wanneer ik de huidige besprekingen zou moeten rechtvaardigen, zou ik ook als motief kunnen noemen, dat wij in Europa een evolutie waarnemen naar nieuwe poli tieke methodes, met het doel den vrede te beveiligen. Ik zou zelfs geneigd zijn te zeg gen, dat het hier gaat om een herziening van de thans geldende diplomatieke metho des. Ik denk, dat de oorlogsgeneratie mis schien een te groot optimisme heeft getoond ten aanzien van verschillende internationale systemen, evenals zij vaak een zenuwachtig heid en een onrust toonde, die schadelijk zijn voor de stabiliteit der economie en der poli tiek van ons vaderland. Ik ben dicht bij de objectieve waarheid, wanneer ik constateer, dat de Poolsch- Roemeensche regelingen, die van kracht zijn op schitterende wijze beantwoorden aan realistische voorwaarden. Onze samenwerking, aldus vervolg Beek is niet het gevolg van een tijdelijke atmos feer, maar een duurzame noodzakelijkheid. Bij dc versterking van deze samenwerking hebben wij zeker 't belang van onze landen op hét oog. maar ik ben er van overtuigd, dat er overigensin de samenwerking, die in zekeren zin egoïstisch is, geen element voorkomt, dat een groote internationale ontspanning zou kunnen belemmeren. Ik zal Boekarest verlaten met de overtuiging, dat ik daar een volledig begrip voor de ontwikkeling van onze vreedzame samen werking heb ondervonden."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 9