DE DRIE MUSKETIERS
Veiligheid
vóór alles!
De verraderlijke foto
Een automatisch kalender
uurwerk
Beleediging van minister
Colijn
Radioprogramma
Een fietsjongen
„opgehangen"
"WAT TE DOEN TEGEN INDU-
STRIËELE EN VERKEERSON
GEVALLEN?
Stemmen uit de Internationale
Veiligheidsconferentie te Am
sterdam.
Op het Internationale Veiligheidscongres
dat gisteren te Amsterdam werd gehouden,
sprak ir. 'Scholte, hoofdinspecteur van den
Arbeid, over de coördinatie van veiligheid en
hygiëne. Op voorbeeld van Groot-Brittannic
aldus spr., ging ook onze Regeering tot wet
telijke bemoeiing met dc veiligheid in dc in
dustriebcdrijvcn over.
Ondanks dien strijd gevoerd tegen onge
vallen in industrie en ambacht gedurende
een halve eeuw of langer, zijn dc aantallen
ongevallen nog steeds groot; van verminde
ring is weinig of niets te bemerken. Vandaar
dat het. Amerilcaansche systeem van „Sa-
fety first", dat een bestrijding van ongeval
len door opvoeding en propaganda beoogt,
toenemende belangstelling vindt.
Blijkens de ondervinding van de Zwitser-
Sche Rijksverzekeringsbank waren sommige
industricele ongevallen, zoo duur, dat zij
daartegen bijzondere maatregelen geboden
achtte, welke met. name dc cirkelzagen en
fraismachines voor houtbewerking en de
stempelpersen golden, alsmede dc oogonge-
.vnllen.
Toen in den loop der jaren voorts bleek,
dat, bet voor het. verkrijgen van gunstige
resultaten met dc beveiliging van cirkelzaag
en frais noodzakelijk was het gebruik van
<lie beveiligingen in de werkplaats zelf te doen
onderrichten door bekwame vaklieden, is zij
hiertoe overgegaan.
Dit systeem heeft men sinds 1931 ook in
Nederland gevolgd. Hoewel de Ncderland-
sche organisatie niet toelaat het Zwitscrsche
systeem geheel te volgen, heeft onze Arbeids
inspectie toch bereikt, dat goede toestellen
verkrijgbaar zijn. Zonder dwingend gezag
was een dergelijk resultaat niet tc verkrij
gen.
Productie vóór veiligheid?
De heer W. H. Cameron, bestuurslid van
den Xationalen Veiligheidsraad te Chicago,
sprak hierna over het werk van dezen raad.
In deze organisatie komt o.m. de stelling
naar voren, dat de productie met veiligheid
ten zeerste gediend is. Degenen, die zouden
meenen, dat productie vóór veiligheid gaat,
slaan de plank mis.
Langdurige ervaring bewijst, dat voorlie
den en opzichters van de onderneming de be
langrijkste factoren zijn om ongelukken te
voorkomen. Hun voorbeeld en hun toezicht
moeten de werklieden tot veilig werken op
voeden.
De heer C. Bakker, politic-commissaris te
Amsterdam, chef van de afd. Verkeerswezen
aldaar, krijgt vervolgens het woord. Spr. zegt
dat. liet economisch (voor zakendoelcinden
noodzakelijk) autoverkeer aan een snelheid
van 50 K.M. per uur voldoende heeft. Waar
toe is het dan noodzakelijk in het stadsver
keer hoogere snelheden te ontwikkelen?
Dc Europecschcn steden zijn nu eenmaal
niet in schaakbordindeeling gebouwd. Zij
zijn uitingen van een oude cultuur en met
dit feit heeft ook het moderne verkeer reke
ning te houden. De Vcrkeersongevallcnstati-
stick spreekt helaas boekdeelcn cn het is dus
plicht der Overheid naar middelen te zoeken,
die de verkeersveiligheid kunnen bevorde
De reaciie-tijd van den bestuur
der.
Wanneer over automobielverkecr wordt
gesproken, mag niet enkel aan de auto wor
den gedacht, maar óók aan deszelfs bestuur
der, die mcnschelijke eigenschappen bezit als
ieder ander mensch. Ook bij hem vergaat
ecnigen tijd, alvorens hij van het oogen-
blik der waarneming tot een bepaalde han
deling overgaat.
Deze reactie-tijd is. blijkens psycho
technische onderzoekingen, op een
gemiddelde van 1.2 seconde te stellen,
hetwelk boteekent, dat een bestuur
der van een motorrijtuig, rijdende
met een snelheid van 50 K.M. per
uur, een plotselinge hindernis op zijn
weg waarnemende, een reactie-
weg van 17 M. aflegt, alvorens hij
daadwerkelijk tot de remmende
handeling overgaat. Hieruit volgt,
dat een goed afgesteld motorrijtuig,
hetwelk dan binnen een remweg
van 25 M. tot stilstand moet komen,
42 M. noodig heeft, om van het
oogenblik van eerste waarneming
door den bestuurder, tot stilstand
te komen. Bij een snelheid van 60
K.M. per uur bedraagt deze afstand
56 M. cn bij 'n snelheid van 70 K.M.
per uur ?2 M. En nu kan dc auto
techniek nóg zulke groote vorde
ringen maken en de remorganen nóg
zoo volmaakt construceren, aan den
menschelijkcn reactietijd valt ech
ter niets - te wijzigen.
Dit feit alléén verplicht de Overheid een
maximum-snelheid vast te leggen, waarbo
ven niet mag worden uitgegaan.
Het elastische artikel 22 van ons Motor
en Rijwielreglement geeft voor de handha
ving van een veilig snelverkeer ten eenen-
male onvoldoende waarborgen, dep ractijk is
daar om zulks te bewijzen.
Mij lijkt het zaak, aldus spr., dat aan de
bestuurders van motorrijtuigen met een snel
heid van 150 K.M. of meer hoogere lichame
lijke en geestelijke eischen moeten worden
gesteld dan de tot nu toe geldende en dat
deze auto's niet aan de hand van jeugdigen
en grijsaards mogen worden toevertrouwd.
Op z.g. „bewaakte" kruispunten is het aan
te hevelen, dat voetgangersovergangen wor
den aangelegd en wel op zoodanige wijze
dat de voetgangers als het ware gedwongen
worden hiervan gebruik tc maken.
Dc ervaring heeft geleerd, dat op kruisin
gen, onttrokken aan het oog der politie, de
meeste verkeersongevallen voorkomen.
Het absolute toeterverbod heeft geleerd, dat
dit de veiligheid van het verkeer niet bevor
dert. Het moet den motorrijtuigbestuurders
toegestaan zijn in noodgevallen ccn
kort doch bescheiden signaal te geven.
Chauffeurs „onder invloed".
Over „den invloed van alcoholgebruik bij
snelverkeer" sprak ir. F. A. Brandt, die op
merkte, dat alcoholgebruik: ook het gering
ste voor den gebruiker van een modernen
snelverkeersweg gelijk staat met alcohol
misbruik.
Spr. bepleitte het invoeren van zeer
strenge straffen bij veroorzaken van onge
vallen dooi- drankgebruik.
Spr. zou liefst zien, dat in de dienstvoor-
waarden van beroepsbestuurders van motor
rijtuigen bepaald werd, dat gedurende de
diensturen en ook een aantal uren daar
voor (ten minste 6 uur) het gebruik van al
cohol verboden is.
Duizenden brachten reeds vrijwillig het of
fer van het drankgenot in het belang van
de gemeenschap, doch tienduizenden wach
ten nog!
Verplichte ongevallenverzekering.
Wij memoreeren voorts iets uit de toe
spraak van den heer Nico Drukker over
„Wettelijke vrijwillige verzekering.".
Het overlaten van het sluiten eencr onge
vallenverzekering aan het oordcel van den
autorijder, zou aanleiding geven tot den
misstand, dat naar schatting tien tot
twintig pet. van de autorijders onverzekerd
zou blijven.
Met het oog op het feit, dat deze niet-ver-
zekerden bijna uitsluitend tot de categorie
niet-eigenaars behooren en bijgevolg in tal
van gevallen, dat een ongeluk geschiedde,
de betrokkenen niet financieel zouden kun
nen worden schadeloos gesteld, moet de on
gevallenverzekering verplicht worden ge
steld.
Op alle referaten volgde een levendige
discussie.
Uit de verklaringen van den betrokken
autoverhuurder bleek, vervolgens dat de
betreffende auto op Zondag 18 April j.l.
werd verhuurd aan den 24-jarigen F. K.,
wonende aan de Troelstrakade te 's-Gra-
venhage, iemand die reeds eerder met po
litie en justitie in aanraking was geweest,
Toen dan ook K. gisteravond laat thuis
kwam vond hij daar de recherche op zich
wachten.
Hij ontkende aanvankelijk iets af te we
ten van den inbraak bij den heer O., doch
spoedig viel hij door de mand.
Bij een onderzoek, in zijn woning inge
steld. werd een aantal valsche sleutels ge
vonden, waarvan er een paste op het be
wuste perceel aan den Hanenburglaan.
Het geld werd op K. gevonden. De man is
in bewaring gesteld.
Te Ben Haan inbreker gearres-
teerd, die zoo dom was bewijsje
voor een van hem gemaakte fo
to achter te laten.
Zondag ontdekte de heer O., wonende
aan de Hanenburglaan te 's-Gravenhage
toen hij te ongeveer half 12 's morgens uit
de kerk thuis kwam, dat ongenoode gasten
een bezoek aan zijn woning hadden ge
bracht.
Kamers en kasten bleken te zijn door
zocht. terwijl in de woonkamer aan de
straatzijde 2 laden van een schrijfbureau
waren opengebroken.
De heer O. vermiste een bedrag van on
geveer f 50.- aan geld en, sieraden ter
waarde van ongeveer f 100.-
De recherche, die in de woning ccn onder
zoek instelde, vond daar een genummerde
quitantie van een fotozaak te Amsterdam,
welke niet van den heer O. afkomstig was.
Onmiddellijk stelde men zich met Amster
dam in verbinding, cn wat bleek?
De betrokken fotograaf verklaarde op
Zondag 8 April j.l. te Amersfoort, op
straat, ccn foto te hebben genomen van
oen man, zittende in een auto. Hij had van
deze foto nog de plaat benevens een afdruk
in zijn bezit. Op dc foto was het nummer
met letter van dc auto zichtbaar, welk
nummer bleek tc zijn afgegeven aan een
autoverhuurinrichting aan den Loosduin-
scheweg.
128. IN STORMPAS.
„Dat is bepaald zijn schrift niet,," zeido
Athos, „ik ken zijn hand nauwkeurig,
want ik heb samen met hem zijn boeken na
gezien, voor we afreisden."
„De brief is een vervalsching," verklaar
de Porthos, „want we hebben geen huis
arrest gehad."
„d'Artagnan," zeide Aramis op verwijten
den toon, „hoe heb je toch kunnen geloo-
ven, dat we zoo'n lawaai hadden gemaakt?'
d'Artagnan werd bleek cn een krampach
tige siddering doorvoer zijn leden.
„Je doet me schrikken!" zei Athos.
„Wat is er aan de hand?"
„Kom dadelijk mee vrienden, we moeten
ons haasten!" antwoordde d'Artagnan. „Er
is een vreeselijke verdenking in mij opge
komen! Zou het alweer een wraakneming
van die vrouw zijn?"
Nu was het Athos die verbleekte. d'Ar
tagnan echter snelde naar de cantine. De
drie musketiers en de beide gardisten volg
den hem in stormpas.
127. OPGEPAST!
„Welnu, als er geen champagne en
chambcrtin is. kan men zich tevreden stel
len met mijn wijn."
„Zoo. je hebt dus wijn uit Anjou laten
komen! Je schijnt een kenner te zijn, d'Ar
tagnan," zeide Porthos.
..Ach nee, het is immers, zooals ik reeds
zeide, den wijn, dien jullie mij gestuurd
hebben."
„Wij?" riepen de drie musketiers als uit
één mond.
„Zeker, nauwkeurig gezegd, jullie kas
telein. Godeau, de kastelein der hoeren mus
ketiers."
„Nu ja. het komt er niet op aan. waar
hij vandaan komt. als hij maar goed is. Is
het een goed wijntje, dan wordt er gedron
ken".
,.Neen'„ verklaarde Athos met nadruk.
..wij drinken don wijn niet. alvorens wij
weten, waar hij vandaan komt."
„Je hebt gelijk. Athos," zeide d'Artagnan.
„Dus niemand van jullie heeft den kaste
lein opdracht gegeven mij wijn te zenden?"
„Neon, niemand. Maar heeft hij den wijn
dan in opdracht van ons gezonden?"
„Hier is de brief," zeide d'Artagnan en
overhandigde het papier aan zijn kamera
den.
's-Nachts tusschen 12 en 2 uur
geschiedt automatisch de kalen
derverzetting.
Het maken van een uurwerk, hetzij
klok of horloge, dat naast den juisten tijd
ook den juisten datum aangeeft, heeft door
de eeuwen heen voor de technici problemen
opgeleverd. Ingewikkelde systemen werden
uitgebracht, al of niet met resultaat. En
slaagde men er werkelijk in een klok te
maken die de juisten datum aangaf, dan
was het werk zoo kostbaar geworden, dat
deze uurwerken voor don handel van ftïcn
waarde waren.
Thans echter is de heer P. J. Paauwe te
Amsterdam na eenige jaren van hard wer
ken er in geslaagd een dergelijk uurwerk-
te construeercn, dat door zijn eenvoudige
samenstelling weinig duurder behoeft te
zijn dan gewone uurwerken, die alleen den
tijd aangeven.
Gisterenmorgen heeft de heer Paauwe
voor de pers een demonstratie van zijn
vinding gegeven. Het uurwerk, dat hij ge
construeerd had bleek werkelijk uitstekend
te zijn. Geheel automatisch geschiedt des
nachts tusschen twaalf en twee de kalender-
verzetting, en zelfs aan het einde der
maand, ook niet als de maand, zooals Fe
bruari 28 dagen telt, behoeft het uurwerk
te worden bijgesteld. Alleen op schrikkelja
ren is de vinding niet berekend
De vinding, waarop reeds Nedcrlandsch
octrooi en Engelsch patent is verkregen, is
thans zoover geperfectionneerd, dat tot fa
bricatie kan worden overgegaan.
Gewelddadige berooving
te Amsterdam
In den nacht van Zaterdag op Zondag
kwam bij het politiebureau Raampoort te
Amsterdam ccn metaalbewerker melden,
dat hij in ccn woning in de Borgerstraat
door eenige mannen was aangevallen, die
hem van zijn portemonnaie inhoudende on
geveer dertig gulden hadden beroofd. De
metaalbewerker was met eenige mannen,
waarmede hij in een café kennis had ge
maakt, naar de woning van één dezer ge
gaan. Toen hij echter iaat in den nacht
naar huis wilde gaan. hield men hem tegen.
Hij rukte zich los, maar in het trapportaal
greep men hem opnieuw beet. Gedurende
een korte worsteling wisten zijn aanvallers
zijn portemonnaie te bemachtigen, waarna
de metaalbewerker zich kon bevrijden.
De politie ging onmiddellijk op onder
zoek uit, met het-gevolg dat eenige uren
later de bewoner van het huis in de Borger
straat, een 25-jarige bakker, werd gearres
teerd. In den loop van den Zondag werd een
27-jarige* bakker, die eveneens in de Bor
gerstraat woonde, aangehouden, verdacht
van medeplichtigheid.
Inbraak in een fabriekskantoor
te Barneveld
f800 verduisterd.
In den nacht van Zondag op Maandag
is te Barneveld een inbraak gepleegd in
liet kantoor van dc metaalwarenfabriek
van de firma R. van Schothorst. Men heeft
zich toegang verschaft door het uitzagen
van een raamsluiting, waarna in het kan
toor een stalen archiefkast werd opengebro
ken. Een bedrag van naar men meent acht
honderd gulden is ontvreemd. In de kast
was voor een groot bedrag aan zegels ge
borgen, de dieven hebben deze onaange
roerd gelaten. De politie heeft een onderzoek
ingesteld, waarbij zij gebruik maakt van
ccn politiehond uit Amersfoort.
De Hooge Raad zal het beslissen.
Dc Hooge Raad te 's-Gravenhage behan
delde gisteren een cassatieberoep van H. J.
F. A. S.. wicn ten laste is gelegd het ver
spreiden te Wormervecr van een geschrift,
beleedigend voor dr. H. Colijn. Het betrof
hier het overnemen van een plaat uit „De
Notenkraker", waarop de heer Colijn met
bebloede handen was afgebeeld en die be
trekking had op de wijze, waarop de muite
rij op „De Zeven Provinciën" was onder
drukt. Boven de plaa* stond: „Christelijke
gezagshandhaving" en eronder: „Mijn God
is een God der wrake en daar houd ik mij
aan."
De politierechter te Haarlem zoowel als
in honger beroep het gerechtshof te Am
sterdam veroordeelden S. tot f25.— boete.
Mr. A. J. van Vessem uit Utrecht lichtte
gisteren voor don Hongen Raad een cassa-
tieiniddel toe. Hij betoogde, dat uit de ten
lastelegging in deze zaak een groote ver
warring van begrippen blijkt. Immers, de
strekking van de betreffende publicatie was
juist, de vroegere verspreiding af te keuren.
De inhoud was niet gericht tegen den heer
Colijn. maar tegen de S.D.A P.
Dc advocaat-generaal, mr. Van Lier, zal
conclusie nemen op 10 Mei.
WOENSDAG 28 APRIL.
Hilversum I.
NCRV uitzending. 6.807.00 Onderwijsfonds
v. d. Scheepvaart.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
Gramof oonplaten
8.30 Gramofoonmuziek.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Ensemble v. d. Horst.
12.00 Berichten. Gramofoonmuziek.
12.30 Vervolg concert.
I.30 Gramofoonmuziek.
2.00 Sopraan en piano.
3.00 Kerkdienst van de Stichting „Alle-Dag-
Kerk".
3.30 Orgelspel.
4.30 Gelukwenschen.
4.455.45 Kinderuur.
6.00 Landbouwhalfuur.
6.30 Causerie over het Binnenaanvaringsregle-
ment en stoommachines.
7.00 Berichten.
7.15 Causerie over diaconale zorg,
7.30 Gramofoonmuziek.
7.45 Reportage.
8.00 Eerichten ANP, herh. SOS-Ber.
8.15 Arnhemsche Orkest-vereeniging. (Om 8.25
Gramofoonmuziek, en om 8.55 Voor jonge
menschen.
10.25 Schaakcursus.
10.40 Berichten ANP.
10.4511.30 Gramofoonplaten, hierna schrift*
lezing.
Hilversum H.
VARA-uitzending. 10.00—10.20 v.m. VPRO.
6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO.
8.00 Gramofoonplaten.
8.05 Propagandistische causerie.
8.10 Gramofoonplaten.
9.30 Keukenwenken.
10.00 Morgenwijding.
10.20 Causerie over de geschiedenis der Ned.
Arbeidersbeweging (opname), en gramo
foonmuziek.
II.30 ,,De bestrijding der blijvende werkloos
heid", causerie.
12.00 VARA-Orkest.
12.45 Orgelspel.
I.151.45 Vervolg Orkestconcert.
2.00 Gramofoonplaten.
2.30 Voor de vrouw.
3.00 Voor de kinderen.
5.30 „De Flierefluiters", m.m.v. solist.
6.30 „Gedachten-complexen uit dezen rijd,"
causerie.
7.00 Zang.
8.00 Herh. SOS-Ber.
8.03 Berichten ANP, VARA-Varia.
8.20 Ramblers.
8.50 Declamatie.
9.00 VARA-Groot-orkest, m.m.v. soliste.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Orgel en viool.
10.30 „Melody Circle", en gramofoonmuziek.
II.30 -12.00 Gramofoonplaten.
Eigenaardige samenloop van om
standigheden. Trambestuurder
staat terecht.
Op een mooien zomerdag van het vorige
jaar fietste een boodschappenjongen vrooljjk
fluitend langs den straatweg te Hillegers-
berg. Geïnteresseerd sloeg hij het. werk gade,
dat verricht werd door werklieden van liet
gemeentelijk electriciteitsbedrijf, die name
lijk bezig waren lichtmasten te verplaatsen.
Mogelijk viel het den jongeman zelf reeds
op, dat die werkzaamheden op erg primitieve
wijze gebeurden, doch dat hij er bijna liet
slachtoffer van zou worden, kon hij op dat
moment in dc verste verte niet vermoeden.
Bond iederen mast plaatsten de werklie
den drie van hoven met elkaar verbonden
palen, die tot. steun moesten dienen van den
gedeeltelijk ontgraven lichtmast. Met behulp
van touwen werd het gevaarte dan vervol
gens opgeheschen cn verplaatst. De werk
zaamheden vorderden erg langzaam, want
om de vijf minuten moest het werk gestopt
worden om een tramwagen de gelegenheid
te geven te passeeren.
Toen nu op een gegeven oogenblik weer
een train naderde, kwam de heugel ongeluk
kigerwijze in aanraking met één der trou
wen, dat werd meegetrokken.
Het zou allemaal nog zoo erg niet zijn ge
weest, ware het niet, dat de wild-slingeren-
dc lus var^ het touw precies om het hoofd
van onzen fluitenden fietsjongen* terecht
kwam. Tegen wil en dank werd de hevig
verschrikte jongeman van zijn fiets ge
sleurd en in dc lucht getild. Gelukkig kon hij,
nadat de tram was gestopt, uit zijn benarde
positie worden gered zonder ernstige ver
wondingen Ie hebben gekregen.
Alleen zijn halsspieren waren een beetje
verrokt. Met eenige dagen rust kwam dat
echter weer in orde.
Tegen den 43-jarigen trambestuurder, Th.
YV. H. M. werd proces vérbaai opgemaakt
wegens hel veroorzaken van lichamelijk
letsel. In de dagvaarding werd hem „hoogst
roekeloos, onvoorzichtig, lichtvaardig en on
achtzaam rijden"' verweten, hetgeen de be
stuurder voor de Rotleijdamsche rechtbank
ten stelligste ontkende.
De Rotterdamsche rechtbank echter oor
deelde den bestuurder schuldig. Hij werd
veroordeeld tot f45 boete. In hoogcr beroep
vroeg de procureur-generaal bij het Ilaagsche
Hof onlangs bevestiging van dit vonnis.
Het hof, dat gisteren uitspraak deed, acht
te de tenlastelegging echtern iet bewezen en
sprak den bestuurder vrij.
Het honderdste schip
geconvoieerd
Sedert den aanvang van den convool-
dienst door Nederlandsche oorlogsschepen
in de Straat van Gibraltar op 17 Maart j.l. is,
naar wij vernemen, op 24 April 't honderd
ste schip door de in de Spaansche wateren
gestationneerde Nederlandsche scheeps
macht door de Straat van Gibraltar gecon
voieerd. Van deze 100 schepen werden 31
door Hr. Ms. „Hertog Hendrik", 67 door Hr.
Ms. „Java" en 2 door onderzeebooten bege
leid. In deze periode werd tweemaal con-
vooi geweigerd voor schepen, waarvan niet
met vplkomen zekerheid vaststond, dat zij
een onschuldige lading voerden.