De sprekende schaduw Incident in Panama De Teekenfilm jubileert Pionier Cohl leeft in het Armenhuis Fred verstaat geen Spaansch en vergeet zijn rol Uw vrouw te koop? De geschiedenis der luchtvaart De teekenfilm, die de geheele we- reld veroverd heeft, viert in deze maand Juni zijn dertigjarig jubi leum. De pionier op dit gebied is Emile Cohl, x een Franschman, die in Juni van het jaar 1907 de eerste teekenfilm van zijn hand tot stand bracht. Thans leeft hij geheel vergeten in een Parijsch armenhuis en niemand denkt er aan; hem een huldeblijk te doen toekomen. 1 derden kunstenaars dag in dag uit bezig zijn volgens Disney's ideeën te teekenen en te musiceeren. In een recent boek „Our America" van den schrijver Irving R. Melbo, dat gepubliceerd werd bij Bobbs Merrill Company, worden Walt Dis ney en zijn carrière gelijktijdig besproken met de onsterfelijke Amerikanen Benjamin Franklin, Daniël Boone, Thomas Al va Edison, Commander Richard E. Bird, Theo- dore Roosevelt en vele anderen- Hij wordt met dit uitgelezen gezel schap in een adem genoemd, omdat zooals de titel van het hoofdstuk over Disney zegt „hij de kunst verstaat om millioenen menschen te doen lachen." Geraffineerde techniek* Cohl maakte zijn werk alleen, maar bij Dis ney is voortdurend een staf van tientallen vakkundige teekenaars aan het werk om Mickey steeds maar weer nieuw leven in te blazen. 8 a 10.000 teekeningen moeten ge middeld voor één teckenfilm gemaakt wor den en alles moet precies met elkaar klop pen! Het resultaat ziet er zoo gemakkelijk uit, maar er is ontzaglijk veel werk voor noodig, om de figuurtjes de juiste bewegin gen te laten maken en om de muziek daarbij weer te laten aansluiten, om als het ware de bewegingen te accentueeren. Moet Betty, Boop bijvoorbeeld een wals van Strausz dan sen, dan moet. in het plan iedere afzonder lijke beweging in overeenstemming gebracht worden met de maten der muziek. Zoo hebben honderden menschen werk'. Speciale menschen bedenken het verhaaltje; de „animators" teekenen de omtrek van de figuren op doorschijnend papier, waarbij ieder volgend beeldje maar heel weinig van het voorgaande verschilt. Vrouwelijke tee kenaars ontwerpe'n daarbij de achtergrond. De zoo ontstane beeldenseries worden dan in de juiste volgorde, beeldje voor beeldje, gefotografeerd. Technische hulpmiddelen kunnen het proces echter wel wat vereen voudigen. Zoo worden de beweeglijke achter gronden maar één keer gèteekend, telkens een eindje verschoven achter het op te ne men figuurtje en mec-gcfotografeerd. Voor meerdere gelijktijdige, maar in snel heid verschillende bewegingen kunnen eeni- ge doorschijnende folio's over elkaar gelegd worden en ieder afzonderlijk verschoven worden. Bij de muziek hebben de z.g. „stemartis- ten" wel een zeer zonderling beroep. De een bromt, de ander fluit, terwijl een derde kraait, blaft of gromt. Al deze geluiden wor den als bij iedere geluidsfilmopname, op een loopende film gctcekend, zonder plaat jes. Tenslotte maakt men, dat de plaatjes met de muziek ovex-eenstemmen. Thans is het werk nog ingewikkelder geworden, om dat alle teekenfilms gekleurd zijn, maar het eigenlijke principe is natuurlijk gehand haafd gebleven. GEORGE GERSHWIN BIJ RKO RADIO. George Gershwin, een van Amerika's meest moderne componisten, o.a. van „Rhapsodie in Blue" en „Concerto inF.", heeft zes liedjes gecomponeerd samen met zijn broe- der Ira, voor de nieuwe R.K.O. Radio dans film „Shall We Dance", waarin Fred Astaire en Ginger Rogers opti'eden. weet m'n rol niet verder" „Stop!" roept Leisen. „Dat is je geluk", Fred, de rechtbank wou je juist vijftig dol lar boete geven". „Oh", zegt Fred, „Zei-die dat?" De rechter, Enxaque de Rosas, die eveü goed Engelsch als Spaansch spreekt, ant- wooi'dt: „Dat zei ik en als je nog eens je rol vergeet, geef ik je gevangenisstraf'. „Wat ik zeggen wil," vraagt Fred veelbe- teekend. „Hoe weten wij, of jij je rol goed afdraait in die wervclstoim van Spaansch abracadabra?" „Aha daar zit je toch naast, Sénor MacMurray", lacht De Rosas. „Daarvoor hebben we Senor Harlan hier!" Hij wijst naar Richard Harlan, die speci aal als regisseur voor de Spaansche dialoog optreedt. Eén-nul voor jou", geeft Fred toe, Walt Disney in de rij der onsterfelijke Amerikanen Maar zelfs drie kameelen en een heele harem waren niet voldoen de Henry WRcoxon is naar de meening van sheik Feisal El Kadir een koopman van niksde acteur weigerde namelijk, zijn vrouw te verkoopen tegen een vorstelijke betaling! De heer en mevrouw Wilcoxon maakten een vacantiereis door Egypte en in Cairo had het vermakelijke incident plaats. In een brief aan Henry Hathaway, die Wilcoxon in de Paramount-film „Souls at sea" regisseer- de, vertelde de acteur over zijn gebrek aan commercieel inzicht in Cairo kwamen we in contact met een sheik, een zekeren Feisal El Kadir van de Ageylen, een Arabische stam. De grootc heer had het blijkbaar op Shcila begrepen en alsof het de gewoonste zaak van de we reld was is het voor hem natuurlijk ook! vroeg hij me, wat ik voor de dame moest hebben. Ik vertelde hem, dat de dame niet te koop was en de sheik dacht waarschijnlijk, dat ik niet heelemaal bij m'n hoofd was, zoo keek hij tenminste! Hij begon te bieden: tien Engelsche ponden, drie kameelen toen ik bleef weigeren, ging hij door en vermeerderde zijn bod met een met juweelen bezette dolk en een bidkleedje uit zijn pa leis in Mecca. Dit was blijkbaar het record aanbod van aardsche goederen, want toen ik ook hier niet op inging, begon hij Bedouïnenschoonen aan te bieden... totdat ik zijn heele harem kon krijgen! Toen hij tenslotte wegging, leek hij me nogal verbitterd over het feit, dat zijn heele rijkdom niet voldoende was om één blanke .vrouw te koopen Een kijkje achter de schermen bij de opnamen van „Swing high, swing low." Wie van Hollywood naar de tropische Pa nama kanaalzone wil,' moet passage boeken op een kustboot of een bananenschip en in beide gevallen is hij verzekerd van een hoo- geüjk eentonige en saaie reis. Ik ben er dezer dagen gemakkelijker ge komen, schrijft de journalist Luis Alonso, ik ben eenvoudig door de dubbele deuren van de Paramountstudio no. 8 gewandeld... dat was alles. Natuurlijk is er een speciale vergunning voor noodig maar wie haar krijgt, is ook in een paar stappen in Pana ma-City. Een straat in Panama. Ik ging dus naar binnen en toen was ik hoe paradoxeal het ook klinkt buiten. Ik liep door een straat in Panama: een hoofdstraat, compleet met winkels, lawaaiige café's, auto's handwagens en karren. De be volking is een curieuze mengelmoes van prachtige inlandsche typen in alle tinten enmaar laat ik U eerst vertellen, waar we in werkelijkheid zijn: in de studio, waar opnamen gemaakt worden voor „Swing high, swing low". Regisseur Michelij Leisen en zijn technische staf maken de straat min of meer onveilig; tientallen kabels, enorme lampen en camera's staan in bonte wanorde op de trottoirs als je het stoffige looppad nog zoo mag noemen. Vandaag wordt er een interieuropname gemaakt. In een van de gebouwen aan de straat bevindt zich een kleine, primitieve rechtszaal. Fred Mc Murray wordt er dooi den politiechef ter verantwoording geroe pen wegens het vechten in een cafe. Dat Fred zich voor Carole Lombard in den strijd stortte, maakt blijkbaar niet den minsten indruk op de magistraat. „Plaats nemen, beveelt Leisen. Mac Murray. in een gescheurd bruin linnen pak en versierd met een baard van een paar dagen, posteert zich achter het „hekje". Carole Lambard is in de rechtszaal geko men, om haar vechtersbaas morcclen steun te geven. In een verfomfaaid Palm Beach-pak is Charles Buttei-worth naar de rechtzaal ge togen. Hij is MaèMurray's kameraad, een beetje dom, zoo nu en dan een beetje niet- lekker, maar goedhartig en vol voornemens, zijn vriend uit de handen van de justitie te houden. Regiseur Leisen laat beginnen. graai en! camera's actie!" Talrijke lampen beschijnen het tooneel. Er heerscht een broeiende atmosfeer. Een cipier in khaki-unifonm ontsluit de deur, die MagMurray gevangen houdt. Carole loopt op hem toe om hem te begroeten. Charles Butterworth achter het houten hek, dat de „tribune" afsluit, tracht de aandacht van beklaagde en getuige te trekken. „Psst!" fluistert hij. „Kijk es hierheen!" Fred en Carole draaien zich om, maar schijnen zijn aanwezigheid niet op prijs te stellen. „Hee! zie je me?" roept Charles, „Ik ben het!" Met haar neus in de lucht keert Carole zich weer naar Fred. „Pi-aat maar niet eens tegen hem", zegt ze met nadruk. Dan wordt Fred door den agent voor den rechter geleid. Cai-ole volgt hem op den voet. Butterworth begrijpt er niets van: hij hangt half over het hek, als hij Fred ver wijtend toefluistert: „Ik wil je toch immers helpen!" De rechter begint een lang verhaal in het Spaansch af te steken. Halverwege blaast de „pi'operty man", die naast de camera staat, -op een fuit met een diepe brommende toon. Carole vergeet alle rechts- zaal-etiquette en valt den magistraat in de i*ede. „Dat is mijn boot!" schrikt ze op. „Hij vertrekt al." Het is Spaansch voor Fred Maar de rechter gaat verder met het af- dreunen van zijn tirade en Fred raakt ken nelijk van zijn stuk. Hij wil wat zeggen. Het lukt niet. Dan, ten einde raad, draait hij zich naar Charles om. „Kun jij me misschien helpen, Oharlle", zegt hij met een uitgestreken gezicht, „Ik Fred MacMurray en Carole Lom bard in „Swing high Swing low" Zarah Leander, die men beschouwt als de opvolgster, van Greta Garbo, in de nieuwe Ufa-film Verbannen,n Walt Disney en Mickey Mouse, teekenen een contract met R.K.O. Radio. Een historische vlieg-film. Cohl, de eerste man, die een geteekende film maakte, teekende een film van slechts dertig meter. Deze bestond uit 1872 plaatjes en duurde bijna 2 minuten, wat even goed toch vrij behoorlijk was. wanneer men bedenkt, dat die slechts door één persoon geteekend waren. De titel van deze korte film luidde „Phantasmagoria" en werd in Juni 1907 voor de eerste maal afgedraaid in het Parijsche Théatre Gymnase. Het succes was Cecil Lewis, een Engelsche schrij ver en vlieger, en MacDonald, ro man- en scenario-schrijver, heb ben voor Paramount een scenario voltooid, dat „Men with wings" ge titeld is. Deze film wordt een „stan daardwerk" der luchtvaart: ver bonden door een handeling van groote dramatische kracht worden alle belangrijke phases der inter nationale vliegerij in beeld ge bracht. William Wellman, die de regie van „Wings" voerde, zal naar alle waarschijnlijkheid ook deze lucht vaartfilm regisseex*en. Avontuur van Henry Wilcoxon te Cairo betrekkelijk groot, zoodat Cohl daarin een aanmoediging vond, om in den loop der volgende vier jaar nog driehonderd dergelijke teekenfilmpjes te maken. Het hoogste honorarium, dat hij voor één film ontving, bedroeg S0 dollar. Na den oorlog gaf Cohl het maken van dergelijke films echter op; men besteedde niet ge noeg aandacht aan zijn werk, en mis schien miste hij ook wel de gave, om ze voor het publiek zoo aantrekkelijk te ma ken, als de tegenwoordige teekenaars dit kunnen. Er was een Walt Disney noodig, om de teekenfilim die populariteit te ver- schaffon, welke hij thans bezit. Iedereen kent Mickey Mouse en lacht er om. Hij is een zeer bijzondere figuur, ontsproten aan het brein van Walt Disney, die hem over het doek laat loopen, huppelen of sprin gen. al naar gelang hem dat in den zin komt. Maar niet alleen Mickey Mouse heeft het witte doek en het publiek ver overd. ook Betty Boop en Popeye the Sai- lor spreken een belangrijk woordje mee. Mickey kon geen emplooi vinden. Maar Walt Disney heeft toch wel een zeer aanstekelijke manier om te lachen. Zijn eerste, vele jaren geleden geteekende film, verkocht hij voor 15 cent per meter; thans vraagt hij ongeveer honderd keer zoo veel. Nog geen tien jaar geleden verdiende de kunstenaar in Hollywood zijn brood met het teekenen van reclames. Toch was hij daarenboven nog onafgebroken bezig de bewegingen van honden, katten en muizen te bestudeeren, wat hij gebruikte voor de films, welke hii teekende. De eei-ste Mickey- film werd echter overal geweigerd, totdat de geluidsfilm kwam. Toen kon Mickey Mouse de wereld ge makkelijk veroveren, zoodat thans hon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 14