Wieringer Wielerbaan Gezellig Bal Verkoopagent Doet uw voordeel Sn fatexf0**? oJlhê^ HOTEL D£ HAAN met ATTRACTIES. Als de Chinees uitgaat... De Gruyter's V T doos F»en LET OP!!! N.V. G. J. KROL Co's SCHAPEN- WASCHMIDDELEN Zware Kleigronden Vermorel Sproeiers Flinke zilLSTRA M J. SCHOORL Pz. - Schagen H.H. VEEHOUDERS!! Fokt „Provimi"-Kalveren! fi. DE BOER, Korenmolen Je Bocht" Sint Maartensbrug Fijn gemalen Kainiet of Kalkstikstof Normaa l«p appoeder Cooper's Bordinette Centraal Drogist Het Groene Kruis 1, H. VR1ELINK 27 Juni 27 Juni een Fenomenaal Programma met 'swerelds grootste WIELER-CRACKS P. DEKKER Normaal=pappoeder J. H. VRIELINK Wieringen. II TE HUUR OF TE KOOP: D. DE GRAAF Fa. ANNEVELDT- DE HAAS „Het is bedriegerijF zegt Lindbergh Ud Al§. Verbond van Accountanti te Amsterdam Belasting-consulent. Succesvolle Behandeling van Belasting- reclames bij Inspecteurs en Raden van Beroep Landbouwboekhoudingen f, pA CWoc. _-r 15 cent samen voor turtgeio' Deze steken boven anderen uit door hun betere gezondheid, hun krachtiger ontwikkeling, grooter vitaliteit en sterker weerstandsvermogen. Geen wonder, zij krijgen ons Kal vermeel, dat met „Provimi" is samengesteld. Reeds na korten tijd zijn dan de goede re sultaten reeds zichtbaar. Geeft ook Uw kalveren ons „Provimi" Kalvermeel en gij zijt tevreden. Beleefd aanbevelend, Na is het tijd om ia voorraad te nemen ter bestrijding van onkruid en (in zakken of bussen) of ter bestrijding van de aardappelenziekte. Gebruikt hierbij de beste Sproeimachine, merk „Vermorel", waarvan bij ons ook alle onderdee- len verkrijgbaar zijn. Bestelt ook tijdig: Mangaansulfaat, Borax tegen hartrot in bieten, Derris-poeders ter verdelging van koolluis, koolrups, aardvloo, karwei-mot en andere plagen. Teer - Carbollneum Kleurearbolineum - Hek- palen Erwten-Ruiters Dakruiters (nieuw). Landbouwzout - Liksteen, enz., enz- Aanbevelend. Kunstmesthandel, voorheen Fa. JOH. F. MORRA, ALKMAAR. Donderdags te spreken te SCHAGEN ln „de Posthoorn" en In „De Beurs". 15 cent per schaap 8 cent per schaap THOMAS BIGG, in bussen in pakken LEMKE en TYN'S, in bussen 15 cent per schaap Verder: ARGOLENE CREOL1NE DEBO en OSMOND SchapenwaschmiddeL ALLEEN BIJ: HOOGZUDE 115. SCHAGEN. SURINAME Voor f1500.a f2000.(naar gelang deel name) 15 H.A. KLEIGROND, HUIS, half jaar vrije voeding, vrije overtocht en staats- cantle. Zij, die over dit bedrag beschikken komen in aanmerking. Eventueele stortingen ge schieden bij de Surinaamsche Bank. Inlichtingen hieromtrent te Schagen, Hotel Vredelust, Donderdag 24 Juni van 93412. A.S. ZONDAG, aanvang 2 uur; JAN PIJNENBURG—COR WALSi FR. SLAATS—PELLENAARS. VAN SCHIJNDEL—v. d. BROEK, v. MEERSCHA.ERTMIDDELKAMP. KLINK—BOE YEN;LEYENAAR, etc., etc. Een nog op geen enkele baan verreden combinatie. Loketten open: Zondag 10 uur y.m. tot 12 u.; daarna vanaf half één. Prijzen: Loge f 1.75; Overdekte tribune f 1.50; Tribune N.Z. f 1.25; Staanplaats f0.75 (kin deren f0.25). RUIME STALLING BIJ DE BAAN. jJ!^ worden bij ons vakkundig gerepa- Hp reerd, ook Onderdeelen verkrijgbaar. Beleefd aanbevelend, BS LAAN IJZERHANDEL, SCHAGEN - TEL. 110. dagelijks versch bereid, bij: „HET GROENE KRUIS" HOOGZIJDE 115 SCHAGEN tegen scherp concurreerende prijzen. ZONDAG A.S., na afloop der Wielerwedstrijden: Onder leiding van Mej. A. TUIN. gevraagd voor Zijlstra-kruide- nierswaren op provisie-basis voor reeds bestaande wijk in Schagen en omgeving. Monde linge sollicitaties Vrijdagmid dag 25 Juni a.s, van 12342 uur in wachtkamer station Schagen, bij den heer JANS 'bij SPAANDER in' Alkmaar kunt U goed terecht voor Heeren- en groote Jongens-Kleeding HOOIMASTEN, nieuw en gebruik! TOUW en HIJSCH- BLOKKEN, bij Aannemer, Kortevliet, Tel. 20- - lulianadorp Agent der Verz. Mij. „De Auto- Onderlinge" (De Mij. met de lage premie en de liooge dekking) en Agent der N.H. Brandwaarborg Maatschappij Oudkarspel. Te koop: BETONRIOLEN, van 10 tot 60 c.M. Grezbuizen van 5 tot 20, Draaineerbuizen van 5 tot 12 c.M. en verder alle bouwmateriaal steeds verkrijg baar bij M. Schoen Schagen. Buitenbanden, vanaf f 0.60 Binnenbanden, vanaf f 0.40 Pedalen, vanaf f0.45 Kettingen, vanaf f0.45 Stuurtasschen Jasbescher- mers - Spatlappen - Ketting- kasten - Spatborden, enz., te gen de laagste prijzen. RIJWIELEN, met 6 Volts electr. lamp, jasbeschermer, enz. I 29.50 Electr. lampen, vanaf 13. GEBRUIKTE RIJWIELEN. LAANPLEIN. SCHAGEN. Te" koop: Een beste GODIN KACHEL, voor bloembollenschuur, hij H A. VAN IJZENDOORN, Meer weg 7, te Anna Paulowna» THERMOSFLESCH EN VOGEL KOOITJE BEHOOREN ONAF SCHEIDELIJK BIJ HEM! Het oude China wordt modern De tijden veranderen. China houdt West-Europa en Amerika bij. Een uitgebreid luchtnet. De Chineesche gentleman in den trein. Eerste klas verkeerspro- paganda. Het schip met de groote oogen. De riks ja nog steeds in eere. Het moge vreemd klinken wanneer we den ken aan de historisch spreekwoordelijke af zondering van China, maar wij zien het he den ten dage gebeuren dat dit land er op uit is de aandacht te trekken van vreemdelingen en toeristen. Tot omstreeks 1850 hielden China en Japan zich volmaakt geisoleerd van de buitenwereld, maar dit feit is thans volkomen geschiedenis geworden. Overal in Europa en Amerika vinden de kleurrijke folders en prospecti over China hun weg en zij nooden den lezer tot een bezoek aan dit verre land met mooie plaatjes van de „Groo te Muur" en den „Tempel van den Hemel". In veertien dagen van de Gobi- woestijn naar New-York. In het bijzonder is de nationale regeering trots op het uitgebreide net van luchtlijnen, dat zich over China uitbreidt. Met de in- dienststelling van de „Pan America's Trans atlantische Dienst" zijn de jungles van Man- dalaye en de Gobi-Woestijn binnen een veer- tiendaagsch bereik van New York gekomen en dat wil noga! wat zeggen! De handelsvliegtuigen leggen tegenwoor dig in China dagelijks 6000 mijl af langs vaste routes; overal zijn vliegvelden en licht torens verschenen om het luchtverkeer uit te breiden. Dit alles past in het kader van het Chineesche Vijfjarenplan dat momenteel in zijn derde jaar is en in hoofdzaak toeristi sche en handclsprojectcn uitwerkt. Het spoorweg-uitbreidingsplan van de Chinee sche regeering maakte het mogelijk dat ook de verst verwijderde provincies een voortref felijke verbinding hebben, waardoor het rei zen in het land aanzienlijk vooruit gegaan is. Er zijn talrijke dagelijksche treinverbindin gen tusschen de groote plaatsen en de reizi ger kan kiezen tusschen de weelderige luxe der eerste-klasserij tuigen en de smaakvolle maar bescheidener uitgevoerde tweede-klas coupé. Daar, in die vele treinen, met hun groote trajecten kan men beter dan waar de Chineesche zeden en gewoonten leeren ken nen. Geen minnebrieven in den trein schrijven! Wanneer ge den Chineeschen gentleman op zijn vacanlie-reis gadeslaat dan zal het U opvallen dat hij zich niet vermoeit met reusachtige koffers, maar veeleer een zeer bescheiden en merkwaardige bagage met zich voert. Hij zal niet vertrekken zonder zijn thermosflesch, zijn luchtkussen en vogelkooitje en enkele uiterst noodzakelijke reisbenoodigdheden, maar dat is dan ook alles. Nadat hij zich genoeglijk heeft ge ïnstalleerd, temidden van zijn onafsheide- lijke bezittingen, tracht hij zijn reis tot één onafgebroken feest te maken, terwijl hij met voldoening het afwisselende landschap be studeert. tusschen zijn kop thee en scho teltje rijst in, "afgewisseld met wat jgeva* rieerd fruit en andere delicatessen. Ove» rigens is zijn rust in zooverre compleet, dat een goede gewoonte hem verbiedt brie* ven aan zijn vrouw te sturen. Wellicht zijn er Europeanen die deze gewoonte ook in het Westen graag ingevoerd zouden zien. Eldorado voor kilometervreters. Behalve van de spoorwegen wordt heel veel gebruik gemaakt van de uitstekende auto-verkeerswegen in het „Land .van de Draak", Omstreeks twintig jaar geleden werd de eerste groote openbare auto weg aangelegd en sindsdien is dit werk in versneld tempo voortgezet. Prachtige wegen werden aangelegd, waarop ge op gezette afstanden tal rijke benzinestations aantreft voor den brandstof van uw wagen. Voor al het verkeer op wegen als die van Sjanghai naar Nanking is buiten gewoon levendig en er bestaan auto buslijnen die een traject van meer dan 500 mijl afleggen. De Chineesche Automobiel Club en de Verkeers-Propagandadienst worden niet moede er de aandacht op te vestigen, dat China den auto- en motorrijder wat te bie den heeft en zij nooden tot een druk ge bruik van hun moderne wegen uit. En toch, het spreekt vanzelf dat er nog een veel grooter attractie in het bijzondei: voor den vreemdeling bestaat dan motorwe gen: de oude en traditioneelc zeden en ge woonten der inwoners, hun kleeding en le vensomstandigheden. Een vrouw stuurde Chineesche boot. de eersfe I Voor watertoeristen is er volop te genie ten. De legende vertelt dat de allereerste boot werd uitgevonden door een Chineesche vrouw, Ho-Sinkwi genaamd, die vele dui zenden jaren geleden haar linnen waschte in een der vele rivieren en zich dan naar haar woning begaf in een zelf-samengesteld primitief vaartuigje. Sindsdien hebben de Chineesche bootbou wers niet stilgezeten en een kijkje over de kade van Sjanghai vertelt don bezoeker nog iets van deze hcele geschiedenis der Chineesche scheepvaart. Watercorso op de Yangtsé< Behalve de moderne passagiersschepen van Europa en Noord Amerika, vindt ge daar de origineele sampangs, de kleine Chinee sche sloepjes, dikwijls ingelegd met prach tige houtsoorten, of geciseleerd door een kunstenaarshand. Doorgaans staan er groo te oogen op den boeg geschilderd, opdat hét scheepje „kan zien waar het gaat". De tal* looze masten vormen een bosch tegen den hemel. Vele vreemdelingen Tieten zich al in zulk een boot de Yangtse afdrijven ora op deze pittoreske wijze iets meer te zien van het wondere land. Voor bijzondere ge legenheden kunt ge nog gebruik maken van een „bloemenboot", eigenlijk een groote ka no, prachtig rood geschilderd en versierd met een weelde van bloemen als in een corso. In het Pekingkarretje. In het stads- en dorpsverkeer speelt het ezeltje een belangrijke rol. En laat U voor al niet tot geringschatting verleiden omdat het zoo klein is want zijn kracht is on evenredig aan zijn grootte! De twee-wie- lige Peking-karrctjes domineeren in het stadsbeeld en regelmatig ook komt ge een toerist tegen op den rug van een ezeltje, dat voor dat doel per uur kan worden ge huurd. Ongetwijfeld van grootere bekendheid ïn het buitenland zijn de „eenmanswagentjes", de riksja's, twee-wielige rijtuigjes door een man getrokken en die oorspronkelijk uit Japan stammen. Dat is dan nog het werke lijke oude China, dat zijn bekoring nooit verliest De glazen millionnair Eenige jaren geleden stierf in New York een rijkaard, een zekere heer Kendal, die in zijn woonplaats algemeen bekend stond als „de glazen millionnair". Deze zonder ling leefde namelijk onder de dwangvoor stelling, dat zijn lichaam van glas was en dat hij voortdurend moest oppassen om niet te breken. Hoe hij aan die dwaasheid gekomen is, heeft een uiterst tragische reden: Toen Kendal twintig jaar was, brak hij bij het paardrijden twee ribben. Nauwelijks van dit ongeval hersteld, viel hij opnieuw van zijn paard; ditmaal werd daarbij zijn linkerarm gebroken. Die beide incidenten waren beslissend voor mr. Kendals verdere leven. De sportieve jongeman, die zich tot dusver op allerlei manieren had geamu seerd, werd een in zich zelf gekeerde zon derling omdat hij van de vooropgezette onderstelling uitging, dat zijn leven in voortdurend gevaar verkeerde, aangezien zijn lichaam, wat breekbaarheid betreft, niet voor glas onderdeed. De eenige, die hem van zijn waanvoorstel lingen, zij het dan telkens maar voor korten tijd, kon bevrijden was zijn vader. Toen die in 1916 overleed, had de zoon geen leven meer omdat nu alles voor zijn waan idee moest wijken. Hij liet zich een grootsch huis bouwen, waarvan zoowel de muren als de vloeren uit dikke rubberplaten he stonden. De meubels waren alle met lucht kussens gecapitonneerd. Eiken ochtend liet Kendal zich door twee kamerdienaren van het hoofd tot de voeten in de watten wik kelen. De maaltijden gebruikte hij van rubber borden en ook lepels en vorken (messen waren taboe) waren, volgens zijn voorschrift uit hetzelfde materiaal ver vaardigd. Toen hij door een acute ziekte werd over vallen. die een operatic noodzakelijk maak te, heeft de zonderling zich daar met hand en tand tegen verzet, overtuigd als hïj was, dat zijn glazen lichaam zou breken in dien de instrumenten van den chirurg er mee in aanraking kwamen. Overeenkomstig zijn laatste wilsbeschikking werd mr. Ken dals stoffelijk overschot in watten gewik keld ter aarde besteld. De fabeltjes van de journalis ten over den oceaankap en bril van den luchtheld. Charles Lindbergh, die sinds en kele jaren in Engeland woont, heeft de herdenking van den tienden ver jaardag van zijn eerste Oceaan- vlucht benut om een aantal berich ten te weerleggen, welke indertijd over zijn vlucht en zijn landing in de pers verschenen waren. Vóór alles ontkent hij alle uitlatingen, welke men hem in den mond heeft gelegd en volgens welke hij even nadat hij geland was in Parijs, de luchtvaart 'n groote toe komst zou hebben voorspeld, waarbij de Oceanen 'n belangrijke rol zouden gaan spelen. „Dergelijke uitlatingen bezigt men niet", aldus Lindbergh, „als men doodmoe van een Oceaanreis is. Het zijn journalis tenpraatjes. Het eenige, wat ik gezegd kan hebben, toen ik landde en naar mijn hotel strompelde, was misschien „Zorgt U vooi: mijn machine!" In Parijs vindt men een klein museum, waar men herinneringen aan groote vlie gers vindt. In dit museum zouden Lind- bergh's „Oceaankap" en „Oceaanbril" zijn geexposeerd. Toen Lindbergh hiervan hoor de, lachte hij eens schamper en noemde het bedriegerij, want hij herinnert zich nog goed, dat hij zijn kap in den zak heeft ge stoken, toen 'n paar enthousiaste jongeda mes poogden hem dezen, als souvenir, af handig te maken. En zijn bril kan evenmin een museumstuk zijn geworden, omdat hij deze verloor kort vóór hij op Le Bourget landde. „Waarschijnlijk", zoo zegt Lind bergh „gebruikt nu een Fransche boer heiu bij het dorschen van zijn graan!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 4