Wieringer Wielerbaan
Gezellig Bal
Verkoopagent
Doet uw voordeel
Sn fatexf0**?
oJlhê^
HOTEL D£ HAAN
met ATTRACTIES.
Als de Chinees
uitgaat...
De Gruyter's
V T doos F»en
LET OP!!!
N.V. G. J. KROL Co's
SCHAPEN-
WASCHMIDDELEN
Zware Kleigronden
Vermorel Sproeiers
Flinke
zilLSTRA M
J. SCHOORL Pz. - Schagen
H.H. VEEHOUDERS!!
Fokt „Provimi"-Kalveren!
fi. DE BOER, Korenmolen Je Bocht" Sint Maartensbrug
Fijn gemalen Kainiet of Kalkstikstof
Normaa l«p appoeder
Cooper's Bordinette
Centraal Drogist Het Groene Kruis 1, H. VR1ELINK
27 Juni 27 Juni
een Fenomenaal
Programma
met 'swerelds grootste WIELER-CRACKS
P. DEKKER
Normaal=pappoeder
J. H. VRIELINK
Wieringen.
II
TE HUUR OF
TE KOOP:
D. DE GRAAF
Fa. ANNEVELDT-
DE HAAS
„Het is bedriegerijF zegt
Lindbergh
Ud Al§. Verbond van Accountanti te Amsterdam
Belasting-consulent.
Succesvolle Behandeling van Belasting-
reclames bij Inspecteurs en Raden van Beroep
Landbouwboekhoudingen
f, pA CWoc.
_-r 15 cent
samen voor
turtgeio'
Deze steken boven anderen uit door hun betere gezondheid,
hun krachtiger ontwikkeling, grooter vitaliteit en sterker
weerstandsvermogen.
Geen wonder, zij krijgen ons Kal vermeel, dat met „Provimi"
is samengesteld. Reeds na korten tijd zijn dan de goede re
sultaten reeds zichtbaar.
Geeft ook Uw kalveren ons „Provimi" Kalvermeel en gij zijt
tevreden.
Beleefd aanbevelend,
Na is het tijd om ia voorraad te nemen
ter bestrijding van onkruid en
(in zakken of bussen) of
ter bestrijding van de aardappelenziekte.
Gebruikt hierbij de beste Sproeimachine, merk
„Vermorel", waarvan bij ons ook alle onderdee-
len verkrijgbaar zijn.
Bestelt ook tijdig: Mangaansulfaat, Borax tegen
hartrot in bieten, Derris-poeders ter verdelging
van koolluis, koolrups, aardvloo, karwei-mot en
andere plagen.
Teer - Carbollneum Kleurearbolineum - Hek-
palen Erwten-Ruiters Dakruiters (nieuw).
Landbouwzout - Liksteen, enz., enz-
Aanbevelend.
Kunstmesthandel, voorheen Fa. JOH. F. MORRA,
ALKMAAR.
Donderdags te spreken te SCHAGEN ln „de Posthoorn" en In
„De Beurs".
15 cent per schaap
8 cent per schaap
THOMAS BIGG,
in bussen
in pakken
LEMKE en TYN'S,
in bussen 15 cent per schaap
Verder: ARGOLENE CREOL1NE DEBO
en OSMOND SchapenwaschmiddeL
ALLEEN BIJ:
HOOGZUDE 115.
SCHAGEN.
SURINAME
Voor f1500.a f2000.(naar gelang deel
name) 15 H.A. KLEIGROND, HUIS, half
jaar vrije voeding, vrije overtocht en staats-
cantle.
Zij, die over dit bedrag beschikken komen
in aanmerking. Eventueele stortingen ge
schieden bij de Surinaamsche Bank.
Inlichtingen hieromtrent te Schagen, Hotel
Vredelust, Donderdag 24 Juni van 93412.
A.S. ZONDAG, aanvang 2 uur;
JAN PIJNENBURG—COR WALSi
FR. SLAATS—PELLENAARS.
VAN SCHIJNDEL—v. d. BROEK,
v. MEERSCHA.ERTMIDDELKAMP.
KLINK—BOE YEN;LEYENAAR,
etc., etc.
Een nog op geen enkele baan verreden
combinatie.
Loketten open: Zondag 10 uur y.m. tot 12 u.;
daarna vanaf half één.
Prijzen: Loge f 1.75; Overdekte tribune f 1.50;
Tribune N.Z. f 1.25; Staanplaats f0.75 (kin
deren f0.25).
RUIME STALLING BIJ DE BAAN.
jJ!^ worden bij ons vakkundig gerepa- Hp
reerd, ook Onderdeelen verkrijgbaar.
Beleefd aanbevelend, BS
LAAN
IJZERHANDEL,
SCHAGEN - TEL. 110.
dagelijks versch bereid, bij:
„HET GROENE KRUIS"
HOOGZIJDE 115 SCHAGEN
tegen scherp concurreerende prijzen.
ZONDAG A.S., na afloop der
Wielerwedstrijden:
Onder leiding van
Mej. A. TUIN.
gevraagd voor Zijlstra-kruide-
nierswaren op provisie-basis
voor reeds bestaande wijk in
Schagen en omgeving. Monde
linge sollicitaties Vrijdagmid
dag 25 Juni a.s, van 12342
uur in wachtkamer station
Schagen, bij den heer JANS
'bij SPAANDER in'
Alkmaar kunt U
goed terecht voor
Heeren- en groote
Jongens-Kleeding
HOOIMASTEN, nieuw en
gebruik! TOUW en HIJSCH-
BLOKKEN, bij
Aannemer, Kortevliet,
Tel. 20- - lulianadorp
Agent der Verz. Mij. „De Auto-
Onderlinge" (De Mij. met de lage
premie en de liooge dekking) en
Agent der N.H. Brandwaarborg
Maatschappij Oudkarspel.
Te koop:
BETONRIOLEN,
van 10 tot 60 c.M. Grezbuizen
van 5 tot 20, Draaineerbuizen
van 5 tot 12 c.M. en verder alle
bouwmateriaal steeds verkrijg
baar bij
M. Schoen Schagen.
Buitenbanden, vanaf f 0.60
Binnenbanden, vanaf f 0.40
Pedalen, vanaf f0.45
Kettingen, vanaf f0.45
Stuurtasschen Jasbescher-
mers - Spatlappen - Ketting-
kasten - Spatborden, enz., te
gen de laagste prijzen.
RIJWIELEN, met 6 Volts electr.
lamp, jasbeschermer, enz.
I 29.50
Electr. lampen, vanaf 13.
GEBRUIKTE RIJWIELEN.
LAANPLEIN.
SCHAGEN.
Te" koop: Een beste
GODIN KACHEL,
voor bloembollenschuur, hij H
A. VAN IJZENDOORN, Meer
weg 7, te Anna Paulowna»
THERMOSFLESCH EN VOGEL
KOOITJE BEHOOREN ONAF
SCHEIDELIJK BIJ HEM!
Het oude China
wordt modern
De tijden veranderen. China
houdt West-Europa en Amerika
bij. Een uitgebreid luchtnet.
De Chineesche gentleman in den
trein. Eerste klas verkeerspro-
paganda. Het schip met de
groote oogen. De riks ja nog
steeds in eere.
Het moge vreemd klinken wanneer we den
ken aan de historisch spreekwoordelijke af
zondering van China, maar wij zien het he
den ten dage gebeuren dat dit land er op uit
is de aandacht te trekken van vreemdelingen
en toeristen. Tot omstreeks 1850 hielden
China en Japan zich volmaakt geisoleerd
van de buitenwereld, maar dit feit is thans
volkomen geschiedenis geworden. Overal in
Europa en Amerika vinden de kleurrijke
folders en prospecti over China hun weg en
zij nooden den lezer tot een bezoek aan dit
verre land met mooie plaatjes van de „Groo
te Muur" en den „Tempel van den Hemel".
In veertien dagen van de Gobi-
woestijn naar New-York.
In het bijzonder is de nationale regeering
trots op het uitgebreide net van luchtlijnen,
dat zich over China uitbreidt. Met de in-
dienststelling van de „Pan America's Trans
atlantische Dienst" zijn de jungles van Man-
dalaye en de Gobi-Woestijn binnen een veer-
tiendaagsch bereik van New York gekomen
en dat wil noga! wat zeggen!
De handelsvliegtuigen leggen tegenwoor
dig in China dagelijks 6000 mijl af langs
vaste routes; overal zijn vliegvelden en licht
torens verschenen om het luchtverkeer uit te
breiden. Dit alles past in het kader van het
Chineesche Vijfjarenplan dat momenteel in
zijn derde jaar is en in hoofdzaak toeristi
sche en handclsprojectcn uitwerkt. Het
spoorweg-uitbreidingsplan van de Chinee
sche regeering maakte het mogelijk dat ook
de verst verwijderde provincies een voortref
felijke verbinding hebben, waardoor het rei
zen in het land aanzienlijk vooruit gegaan
is.
Er zijn talrijke dagelijksche treinverbindin
gen tusschen de groote plaatsen en de reizi
ger kan kiezen tusschen de weelderige luxe
der eerste-klasserij tuigen en de smaakvolle
maar bescheidener uitgevoerde tweede-klas
coupé. Daar, in die vele treinen, met hun
groote trajecten kan men beter dan waar de
Chineesche zeden en gewoonten leeren ken
nen.
Geen minnebrieven in den trein
schrijven!
Wanneer ge den Chineeschen gentleman
op zijn vacanlie-reis gadeslaat dan zal het
U opvallen dat hij zich niet vermoeit met
reusachtige koffers, maar veeleer een zeer
bescheiden en merkwaardige bagage met
zich voert. Hij zal niet vertrekken zonder
zijn thermosflesch, zijn luchtkussen en
vogelkooitje en enkele uiterst noodzakelijke
reisbenoodigdheden, maar dat is dan ook
alles. Nadat hij zich genoeglijk heeft ge
ïnstalleerd, temidden van zijn onafsheide-
lijke bezittingen, tracht hij zijn reis tot één
onafgebroken feest te maken, terwijl hij met
voldoening het afwisselende landschap be
studeert. tusschen zijn kop thee en scho
teltje rijst in, "afgewisseld met wat jgeva*
rieerd fruit en andere delicatessen. Ove»
rigens is zijn rust in zooverre compleet,
dat een goede gewoonte hem verbiedt brie*
ven aan zijn vrouw te sturen. Wellicht zijn
er Europeanen die deze gewoonte ook in
het Westen graag ingevoerd zouden zien.
Eldorado voor kilometervreters.
Behalve van de spoorwegen wordt heel
veel gebruik gemaakt van de uitstekende
auto-verkeerswegen in het „Land .van de
Draak",
Omstreeks twintig jaar geleden
werd de eerste groote openbare auto
weg aangelegd en sindsdien is dit
werk in versneld tempo voortgezet.
Prachtige wegen werden aangelegd,
waarop ge op gezette afstanden tal
rijke benzinestations aantreft voor
den brandstof van uw wagen. Voor
al het verkeer op wegen als die van
Sjanghai naar Nanking is buiten
gewoon levendig en er bestaan auto
buslijnen die een traject van meer
dan 500 mijl afleggen.
De Chineesche Automobiel Club en de
Verkeers-Propagandadienst worden niet
moede er de aandacht op te vestigen, dat
China den auto- en motorrijder wat te bie
den heeft en zij nooden tot een druk ge
bruik van hun moderne wegen uit.
En toch, het spreekt vanzelf dat er nog
een veel grooter attractie in het bijzondei:
voor den vreemdeling bestaat dan motorwe
gen: de oude en traditioneelc zeden en ge
woonten der inwoners, hun kleeding en le
vensomstandigheden.
Een vrouw stuurde
Chineesche boot.
de eersfe
I
Voor watertoeristen is er volop te genie
ten. De legende vertelt dat de allereerste
boot werd uitgevonden door een Chineesche
vrouw, Ho-Sinkwi genaamd, die vele dui
zenden jaren geleden haar linnen waschte
in een der vele rivieren en zich dan naar
haar woning begaf in een zelf-samengesteld
primitief vaartuigje.
Sindsdien hebben de Chineesche bootbou
wers niet stilgezeten en een kijkje over de
kade van Sjanghai vertelt don bezoeker
nog iets van deze hcele geschiedenis der
Chineesche scheepvaart.
Watercorso op de Yangtsé<
Behalve de moderne passagiersschepen van
Europa en Noord Amerika, vindt ge daar
de origineele sampangs, de kleine Chinee
sche sloepjes, dikwijls ingelegd met prach
tige houtsoorten, of geciseleerd door een
kunstenaarshand. Doorgaans staan er groo
te oogen op den boeg geschilderd, opdat hét
scheepje „kan zien waar het gaat". De tal*
looze masten vormen een bosch tegen den
hemel. Vele vreemdelingen Tieten zich al
in zulk een boot de Yangtse afdrijven ora
op deze pittoreske wijze iets meer te zien
van het wondere land. Voor bijzondere ge
legenheden kunt ge nog gebruik maken van
een „bloemenboot", eigenlijk een groote ka
no, prachtig rood geschilderd en versierd
met een weelde van bloemen als in een
corso.
In het Pekingkarretje.
In het stads- en dorpsverkeer speelt het
ezeltje een belangrijke rol. En laat U voor
al niet tot geringschatting verleiden omdat
het zoo klein is want zijn kracht is on
evenredig aan zijn grootte! De twee-wie-
lige Peking-karrctjes domineeren in het
stadsbeeld en regelmatig ook komt ge een
toerist tegen op den rug van een ezeltje,
dat voor dat doel per uur kan worden ge
huurd.
Ongetwijfeld van grootere bekendheid ïn
het buitenland zijn de „eenmanswagentjes",
de riksja's, twee-wielige rijtuigjes door een
man getrokken en die oorspronkelijk uit
Japan stammen. Dat is dan nog het werke
lijke oude China, dat zijn bekoring nooit
verliest
De glazen millionnair
Eenige jaren geleden stierf in New York
een rijkaard, een zekere heer Kendal, die
in zijn woonplaats algemeen bekend stond
als „de glazen millionnair". Deze zonder
ling leefde namelijk onder de dwangvoor
stelling, dat zijn lichaam van glas was en
dat hij voortdurend moest oppassen om
niet te breken.
Hoe hij aan die dwaasheid gekomen is,
heeft een uiterst tragische reden:
Toen Kendal twintig jaar was, brak hij
bij het paardrijden twee ribben. Nauwelijks
van dit ongeval hersteld, viel hij opnieuw
van zijn paard; ditmaal werd daarbij zijn
linkerarm gebroken. Die beide incidenten
waren beslissend voor mr. Kendals verdere
leven. De sportieve jongeman, die zich tot
dusver op allerlei manieren had geamu
seerd, werd een in zich zelf gekeerde zon
derling omdat hij van de vooropgezette
onderstelling uitging, dat zijn leven in
voortdurend gevaar verkeerde, aangezien
zijn lichaam, wat breekbaarheid betreft,
niet voor glas onderdeed.
De eenige, die hem van zijn waanvoorstel
lingen, zij het dan telkens maar voor
korten tijd, kon bevrijden was zijn vader.
Toen die in 1916 overleed, had de zoon geen
leven meer omdat nu alles voor zijn waan
idee moest wijken. Hij liet zich een grootsch
huis bouwen, waarvan zoowel de muren
als de vloeren uit dikke rubberplaten he
stonden. De meubels waren alle met lucht
kussens gecapitonneerd. Eiken ochtend liet
Kendal zich door twee kamerdienaren van
het hoofd tot de voeten in de watten wik
kelen. De maaltijden gebruikte hij van
rubber borden en ook lepels en vorken
(messen waren taboe) waren, volgens zijn
voorschrift uit hetzelfde materiaal ver
vaardigd.
Toen hij door een acute ziekte werd over
vallen. die een operatic noodzakelijk maak
te, heeft de zonderling zich daar met hand
en tand tegen verzet, overtuigd als hïj
was, dat zijn glazen lichaam zou breken in
dien de instrumenten van den chirurg er
mee in aanraking kwamen. Overeenkomstig
zijn laatste wilsbeschikking werd mr. Ken
dals stoffelijk overschot in watten gewik
keld ter aarde besteld.
De fabeltjes van de journalis
ten over den oceaankap en bril
van den luchtheld.
Charles Lindbergh, die sinds en
kele jaren in Engeland woont, heeft
de herdenking van den tienden ver
jaardag van zijn eerste Oceaan-
vlucht benut om een aantal berich
ten te weerleggen, welke indertijd
over zijn vlucht en zijn landing in
de pers verschenen waren.
Vóór alles ontkent hij alle uitlatingen,
welke men hem in den mond heeft gelegd
en volgens welke hij even nadat hij geland
was in Parijs, de luchtvaart 'n groote toe
komst zou hebben voorspeld, waarbij de
Oceanen 'n belangrijke rol zouden gaan
spelen. „Dergelijke uitlatingen bezigt men
niet", aldus Lindbergh, „als men doodmoe
van een Oceaanreis is. Het zijn journalis
tenpraatjes. Het eenige, wat ik gezegd kan
hebben, toen ik landde en naar mijn hotel
strompelde, was misschien „Zorgt U vooi:
mijn machine!"
In Parijs vindt men een klein museum,
waar men herinneringen aan groote vlie
gers vindt. In dit museum zouden Lind-
bergh's „Oceaankap" en „Oceaanbril" zijn
geexposeerd. Toen Lindbergh hiervan hoor
de, lachte hij eens schamper en noemde het
bedriegerij, want hij herinnert zich nog
goed, dat hij zijn kap in den zak heeft ge
stoken, toen 'n paar enthousiaste jongeda
mes poogden hem dezen, als souvenir, af
handig te maken. En zijn bril kan evenmin
een museumstuk zijn geworden, omdat hij
deze verloor kort vóór hij op Le Bourget
landde. „Waarschijnlijk", zoo zegt Lind
bergh „gebruikt nu een Fransche boer heiu
bij het dorschen van zijn graan!"