Het motormkeer
onder Staatscurateele
Japan bouwt zijn hoop
op vorst Konoje
Voorrangswegen vóór!
SPORT
Voetbal
Vanaf morgen
Weggebruik nog slechts een
fiscale aangelegenheid
HOE DE A N.W.B. DEN DOOD
VAN DEN WEG WEERT EN
DE BEURZEN DER NEDER-
LANDSCHE TOERISTEN BE
SCHERMT.
Jaarverslag 1936.
Als wij het omvangrijk jaarverslag van
den A.N.W.B. doorbladeren, constatcercn wij,
dat optimisme en pessimisme terzake van de
gebeurtenissen op verkeersgebied elkaar af
wisselen. Optimisme t.a.v. het leven van den
Bond zelf, dat, na een bestaan vun 54 jaren,
nog steeds een gestadigen bloei vertoont,
het ledenaantal steeg, de activiteit van het
bestuur droeg vruchten—; pessimisme t.o.v.
het lot, dat het Nederlandsch toerisme thans
ondergaat en waarvoor het woord nood lof
in de nabije toekomst niet misplaatst schijnt.
De druk der belastingen en ver
bodsbepalingen is in het afgeloopen
jaar immers nog niet van het weg
verkeer afgenomen en de samenstel
lers van het verslag vragen zich af,
wat toch de reden mag zijn,» dat de
Nederlandsche regeering haar poli
tiek richt op eenzijdigo behartiging
der spoorwegbelangen en op recht-
streeksche, bewuste belemmering
van de vrije ontwikkeling van het
andere verkeer.
De geringe toename van het aantal perso
nen- en vrachtauto's in ons land gedurende
den laatsten tijd en het. feit, dat er opvallend
veel verouderd materiaal in gebruik is, noopt
den A.N.W.B. tot dit sombere gezichtspunt.
Moeten de oorzaken van het kwijnend
autoverkeer nog genoemd worden? Nuch
ter wordt gememoreerd, dat aan auto-belas
ting per jaar totaal 60 a 70 millioen gulden
wordt geofferd en dat dit meer is dan wat
alle Nederlanders te zamen jaarlijks aan in
komstenbelasting betalen! Het verslag
spreekt van den verhoogden benzineprijs en
benzinebelasting, het opvoeren der perso-
neele belastingen en instellen van parkccr-
heffingen in vele gemeenten; rijtijdenwet en
vergunningstelsel voor het betaalde perso
nenvervoer, benadeelen het motorverkecr. En
bitter merkt men op:
„Onder het motief, dat de vervoer
ders tegen zichzelf beschermd moe
ten worden, dat er een overmaat van
te goedkoope vervoergelegenheid is
en dat ons volk als geheel daarmede
niet gediend is, houdt de Staat
wiens andere positie van grootste be
langhebbende bij de financieele uit
komsten der Nederlandsche Spoor
wegen daarbij niet uit 't oog ver
loren kin worden zich bezig met
dezen bedrijfstak onder curateelo te
stellen, zonder het verwijt te kun
nen ontzenuwen, dat hij daarbij
blijk geeft van eenzijdige oriëntee
ring, en van een negatie van de
taak, welke voor het motorwegver-
keer in de hedendaagsche maat
schappij is weggelegd.
Het verkeer is gedegradeerd tot een fiscale
aangelegenheid.
De minister van Waterstaat heeft zich
indertijd beroepen op de financieele nood
zaak der Staatsbemoeiingen met het ver
keer. De A.N.W.B. slaat thans munt uit
deze verklaring door te beweren, dat, nu
's Rijksschatkist er een beetje beter voor
staat, het argument van de financieele
noodzaak zijn kracht verliest. Dit zal dan
ook één van de motieven zijn. waarmede
de Bond voornemens is hetn icuwe Kabi
net te bestoken, tot heil van Nedcrland's
autotoerisme.
Reisvreugde, -veiligheid en
•comfort.
Als successen van den A.N.W.B. in het
afgeloopen jaar kunnen geboekt worden de
tochten, waaraan wederom duizenden deel
namen, w.o. niet alleen fietsers en auto
mobilisten, doch ook wandelaars, ruiters,
trein-, water- en luchttoeristcn.
Moet het werk van den populairen bond
.verder genoemd worden?
Op elkfen weg staat immers een getuige
van dezen arbeid in den vorm van één of
ander verkeerssoin. Nieuwe getuigen zijn
nu komen opduiken, nl. de monumenten-
bordjes, sobere aanduidingen aangebracht
op de bezienswaardigheden in ons land.
Bij het bevorderen van reisveiligheid en
comfort in 1036 hield men wederom zorg
vuldig rekening met de speciale eischen,
aan rijwiel-, wandel-, ruiter-, lucht- en wa
tertoerisme te stellen.
Wat het laatste betreft, zijn o.a.
kaarten in bewerking van het ge
bied tusschen Alkmaar en Den
Helder.
Bruggen en wegen.
In verband met den bruggenbouw con
stateert de A.N.W.B., dat de achterstand
hierin nu eenigszins is ingehaald (denk
aan de opening van Waal- en Moerdijk-
brug), doch op het gebied van wegenaan
leg is men niet zoo tevreden: de objecten
Den Haag—Utrecht en Den Haag-Amster
dam krijgen geleidelijk het karakter van
een legende. Over de wegenverbetering
is de Bond beter te sproken (autosnelwegen
zonder gelijkvloersche kruisingen, wetsont
werpen verbetering tertiaire wegen en be
perking lintbebouwing).
Voorrangswegen.
Van stukje tot beetje wordt onderwijl de
nieuwe Wegenverkeerswet in toepassing
gebracht. Een der voornaamste bepalingen,
de instelling der voorrangswegen, treedt
morgen in werking.
De Dood langs den weg. On
voldoende Rijkstoezlcht op het
verkeer?
Het verslag merkt op, dat de Rijkspolitie,
die met het toezicht op het verkeer belast
is, meer aandacht besteedt aan het contro
leeren van «le belasting- en rijdocumenten
der weggebruikers dan aan de naleving
der veiligheidsvoorschriften!
Een corps Rijksinspecteurs is pas aange
steld tot controle van de naleving van Rij
tijdenwet en busvergunningstelsel, doch nood
zakelijker is ongetwijfeld liet weren van
den Dood van den weg!
Hotelbons.
De rcisinlichtingendienst voor binnen- en
buitenland en de juridische afdeeling van
«ion A.N.W.B. waren wederom velen ter
wille.
Het laatste A.N.W.B.-nieuwtje fs de uit
vinding der hotelbons, waardoor de bin-
ncnlandschc toeristen aanzienlijk op hun
hotelkosten, besparen.
De AN.W.B. zit niet stil, dat bemerken
we dagelijks! De Bond rust niet bij het
constatcercn van den liezwaren-stroom, die
ons nationaal toerisme bedreigt, doch
tracht dezen door een dam vaif goed gedo
cumenteerde adressen aan de Regeering ge
durig te stuiten! Dat dit moge gelukken!
HET EINDE NADERT.
De eindstand van de competitie om het
kampioenschap van den N.H.V.B. luidt:
Z.F.C. 4 6 4 2 0 18—8 10
Wieringerwaard 6 3 1 2 22—12 7
Hollandia 3 6 2 0 4 11—22 4
O.S.V. 4 6 1 1 4 13—22 3
De promotiecompetitie om twee plaatsen
in 1D is besloten met een ongedachte 5—4
zege van J.V.C. op Succes 2. Het herstel van
de Julianadorpers kwam echter te laat. Suc
ces 2 en JI.R.C. 5 promovcercn naar 1D;
J.V.C. keert terug bij de tweede klassers.
Zondag is uitgemaakt dat Flevo de laatste
plaats in IC niet meer verlaten kan. Thans
Morgen, Zondag 4 Juli 1937, is het
een belangrijke dag in de geschie
denis van het Nederlandsche .ver
keer!
Op dien datum zal, nadat het in
April opengestelde gedeelte van
Rijksweg no. 12 en eenige wegen
van de provincie Groningen reeds
tevoren tot voorrangswegen waren
aangewezen, een belangrijk deel
van het Rijkswcgennct over geheel
Nederland tot voorrangsweg zijn
bevorderd.
FT"7! «kpoD
AAflDUIBIMO
voonoAnasweaeij
OD Z'JVCfl
De weggebruikers op een gewonen weg
die een voorrangsweg naderen en dat
zien ze aan den witten driehoek met roo-
den rand, welke, met de punt naar beneden
op korten afstand vóór het ontmoetings
punt is opgesteld moeten voorrang ver-
lecnen zoowel aan het voor hen van rechts
als het van links komende verkeer.
Omgekeerd kan de rijder op den voor
rangsweg aan de oranje koppen van de
afstandspaaltjes, of aan het vierkante, op
DE NIEUWE PREMIER KREEG
EEN MOEILIJK TE BEHEEREN
ERFENIS.
Japan heeft al zijn hoop gevestigd
op den nieuwen minister-president,
vorst Konoje, een man van adellijke
afkomst en met een groote politieke
ervaring. De vier vorige regeeringen
hebben in Japan slechts een chaos
geschapen, terwijl zij het initiatief
aan het onontwikkelde volk overlie
ten. Van vorst Konoje mag men
echter verwachten, dat hij de zaak
met vasten hand zal aanvatten.
Vorst Konoje is „een heer van goeden
huize." Hij is 45 jaar oud, het hoofd van een
van de voornaamste adellijke families van
Japan, en was tot nu toe president van het
Iloogcr Huis. Vorst Foemimaro Konoje is
als het ware geschapen voor zijn ambt van
minister president, begiftigd als hij is met
alle daarvoor henoodigde gaven van natuur
en opvoeding: een edel karakter, voorname
afstamming, uitstekende opvoeding en po
litieke ervaring. Zelden heeft een Japan-
sche minister president een zoo goede pers
gehad als vorst Konoje. Iedereen is met
hem tevreden. Het leger en dc vloot zijn
zeer tevreden, de kapitalisten verheugen
zich, de partijen in den Rijksdag stralen
van genoegen en de pors overlaadt hem
met eerbewijzen!
Verscherping conflict leger-par-
lement.
Vorst Konoje aanvaardt een moeilijke er
fenis. daar dc binnen- en buitcnlandschc
politiek van Japan op het oogenblik niet
zoo gemakkelijk te beheerschen is.
de punt geplaatste bord met witten rand
zien dat hij zich op zoon weg bevindt en
dat hij voorrang heeft boven het verkeer
uit de zijwegen.
Wanneer de voorrang eindigt wordt dit
aangegeven met het driehoekige algemeen-
gevaar tceken inet daaronder het bordje
„einde voorrang" al of niet met vermelding
van den afstand, waarop de voorrang ein
digt.
Geen onbegrensd recht van door
rijden.
Speciaal vestigt de A.N.W.B. er nog eens
den nadruk op dat bij wegkruisingen toch
ook de bestuurder die voorrang heeft nim
mer ontheven is van de verplichting om een
zoodanige voorzichtigheid in acht te nemen
dat de vrijheid en de veiligheid van het
verkeer door hem niet worden belemmerd
of in gevaar gebracht. Ook de nieuwe voor-
rangsrcgling geeft dus ook geen onbegrensd
recht van doorrijden en ook hier blijft de
volle verantwoordelijkheid op icderen be
stuurder rusten.
Verder is het goed er hier nog even op
te wijzen, dat bij wegkruisingen waarbij de
eenc weg een verharden weg is en de an
dere een onverharde, de verharde weg al
tijd voorrangsweg is.
Een soortgelijke bepaling heeft betrek
king op dc rijwielpaden; wanneer name
lijk een wielrijder zich bevindt op een rij
wielpad dat geen deel uitmaakt van een
verharden weg en hij nadert een verharden
weg, dan moet hij voor het verkeer daarop
uitbeide richtingen den doordgang vrijlaten.
En aangezien ook de wielrijder op een aan
liggend rijwielpad geen voorrang heeft voor
het verkeer op de hoofd rijbaan, moet een
wielrijder onder alle omstandigheden voor
rang verlcenen aan het verkeer op den rij
weg.
De A.N.W.B. doet een beroep op de mede
werking van alle weggebruikers om vanaf
het eerste oogenblik zorgvuldig acht te
slaan op de aanduidingen nabij wegkrui
singen en door groote omzichtigheid zorg
te dragen dat van den aanvang af dc in
voering van dc voorrangswegen zoowel wat
betreft een vlotte afwikkeling van het ver
keer als wat de verkeersveiligheid aangaat,
volledig aan haar doel beantwoordt.
Wat betreft het binnenland, heeft
het conflict tusschen de weermacht
en de partijen een graad bereikt, die
reeds zeer bedenkelijk begon te wor
den. En in de buitenlandsche poli
tiek moet de verhouding van Japan
ten opzichte van China, Rusland en
Engeland nauwkeurig vastgesteld
worden.
Maar al is deze erfenis dan ook voor den
nieuwen minister-president niet zoo huiten-
gewoon aangenaam, hij heeft toch ook eeni
ge voordeelen: hij is namelijk voor zijn be
trekking veel beter uitgerust, dan zijn vier
voorgangers! Deze vier voorgangers waren:
een diplomatieke ambtenaar Hirota, een
oude generaal Hayashi, een oude admiraal
Saito en nog een oudere admiraal Okada.
Dat waren dc Japansche min.-presidenten
sedert 1932. Geen van hen bezat het politie
ke formaat, dat. heslist noodzakelijk is, om
de hedendaagsche Japansche politiek op
te lossen.
In deze vijf jaar heeft zich in Japan de
verandering van parlementaire staat tot
autoritaire staat voltrokken. Maar dc oude
parlementaire vormen bestaan nog en tus
schen dc bestaande feiten en de oude vor
men heerscht een groot verschil. Sedert vijf
jaar heeft de weermacht zich voortdurend
op den voorgrond geschoven en zich bij het
staatsbeleid steeds meer doen gelden. In
deze vijf jaar stonden de vier genoemde
minister-presidenten tamelijk hulpeloos tus
schen de beide wedijverende, partijen: de
weermacht en het parlement. Het conflict
drong op een oplossing aan. Maar men
vond de oplossing niet.
Het slechtste van de vier kwam de laat
ste er af; generaal Hayashi. Hij was slechts
vier mannden werkzaam als minister-pre
sident. Deze prachtige, oude soldaat strui
kelde onmiddellijk toen hij het politieke
tooneel betrad. De verkiezingen op 30 April
j. 1. waren een nederlaag voor de re
geering, en Havashi's politiek wist liet klaar
te spelen, dat de partijen,- die elkaar an
ders heftig bestreden, nu in een gesloten
front tegenover de regeering stonden. Nog
nooit heeft Japan een zoo eensgezinde
Rijksdag beleefd. Alle partijen broederlijk
vereenigd tegen de regeering. Hayashi, die
het parlement trachtte te vcrnictigcng, be
reikte juist het tegendeel.
zal de club van Van Vegten het op moeten
nemen tegen Sporters en Schagen 2 om haar
tplaats in IC te verdedigen.
GOUDEN KRUIS.
Aan de Zaan is de finalist thans ook be
kend; het is Z.F.C. 5, dat op eigen veld Wa
tervogels 2 ontmoet. In Hoorn wordt, de an
dere demi-finale SportersBergen ver
speeld.
JUNIORENDAG.
Naast een adspirantendag organiseert de
N.H.V.B. ook sedert enkele jaren een junio
rendag. Hier is het niet de quantiteit jon
gens, neen, hier is het de kwaliteit van het
sjiel dat velen zal doen optrekken naar de
terreinen van dc Alkm. Boys tc Heiloo.
We mogen weer een aantal prachtige wed
strijden verwachten. Er zijn 6 groepen van
4 elftallen gerangschikt, welke elk volgens
liet gewone systeem tot een prijzcnbeslis-
sing komen.
Groep 1. Alkm. Boys aO.S.V. a en Hel
der a—K.F.C. a. Helder krijgt het al bij
zonder zwaar, want K.F.C.. a is versterkt o.a.
mot Piet de Boer. den jongen, talentvollcn
midvoor van K.F.C. 1.
Groep 2. Alcmaria aZ.F.C. a en Zaan
dijk uZilvermeeuwen a.
Groep 3. Alcmaria b—I.V.V. a en Purmer-
steyn aZaaulandia a.
Groep 4. Alkmaar aMeervogels a en
Alcmaria cK.F.C. b.
Groep 5. Krommcnied. Boys aR.C.Z. a
en Alcmaria dZ.F.C. b.
Groep 6. Alcmaria e—Zilvermeeuwen b
en Alkm. Boys bHelder b.
We zien dus dat. Helder met 2 elftallen
meedingt. Alcmaria Victrix spant echter de
Kroon met 5 elftallen. Aan materiaal schijnt
het de witheindcn niet te ontbreken.
ZWEMMEN.
NOG ACHTER DE SCHERMEN.
Zomer is zwetfitijd, maar waar blij
ven jullie nou met je wedstrijden?
Dit hebben de leiders van de zwem
beweging niet alleen van de aan
gesloten zwemmers, maar ook van de
zijde van het publiek móeten hoo-
ren. Wat intusechen bewijst dat men
er belang in stelt.
Inderdaad wordt er druk gezwommen; er
is echter in het voorseizoen (tot half Juli)
geen enkele vcreeniging die liet durft wa
gen een wedstrijd uit te schrijven, omdat
het weer nog te ongedurig is.
Bovendien zijn een aantal Zondagen be
paald ongeschikt in verband met zwemwed
strijden en andere sportfestiviteiten in de
buurt.
Zondag 11 Juli bijv. houdt de Z.V. Nep-:
tunus te Zaandam kringkampioenschappen
voor de kring Benoorden het IJ met gelegen
heid tot deelname voor de kring Noordelijk
Noordholland. Van de gelegenheid zich met
gelijkwaardige krachten te melen en zoo
mogelijk lauweren te oogsten, makeii de
Bruinvisschen en de Frissche Morgen ge
bruik.
Op 25 Juli moet de P.M. een al enkele ma
len uitgcstelden polowedstrijd spelen, zoo-
dat als eerste datum 1 Augustus in aanmer
king komt. Het kringbest uur is echter druk
in onderhandeling om dan toch zeker een
flinken wedstrijd te houden. Voor dien dag
openen zich voor do zwemsport in ons Noor
den wijde perspectieven, daar men op dien
datum hoopt de in aanbouw zijnde hadin
richting te Winkfl in gebruik te nomen.
Het kringbestuur van Nrdl. Nrd.-Holland
heeft het bestuur van „De Wirg" te Winkel
voorgesteld het bad met een kringwedstrijd
te openen. Ongetwijfeld zou dat de meest
in de lijn liggende wijze zijn om de zwemin
richting tc openen.
Voor 15 Augustus staat 't Skarpet te Oude
Niedorp op het programma.
KIJKJE OP OUD-BERLIJN MET DE TYPISCHE BOUWSTIJLEN UIT DE
I
15e EEUW.
VORST KONOJE.
Het gevolg hiervan was. dat men
bij de leidende posities, dus in de
staatsraad, in het Iloogcr Huis en
in de omgeving van den keizer dc
indruk kreeg, dat op deze wijze en
met dezen minister-president, men
den toestand niet meester kon wor
den, want zoo kwam men van den
regen in den drop. Hayashi moest
nu aftreden; en hij deed dit zeer
gaarne, omdat hij zich op politiek
terrein niet thuis voelde.
Vorst Konoje brengt behalve zijn karak
tereigenschappen en zijn persoonlijkheid
nog twee zeer waardevolle eigenschappen
mee: onafhankelijkheid en politieke erva
ring. Zijn voorgangers misten beide eigen
schappen. Konoje's persoonlijke rijkdom
maakt hem ook onontvankelijk voor de be
koring van een dergelijk ambt. Eerbewijzen
had hij reeds genoeg ontvangen, zoodat het
nieuwe ambt niets dan zorgen en moeite
voor hem meebrengt. Zijn onafhankelijk
heid is van buitengewoon veel waarde te
genover de militaire machten, die in de vo
rige vier kabinetten er aan gewend waren,
den minister-president als hun speciale last
hebber te beschouwen. Dat zal bij Konoje
niet zoo makkelijk gaan. Maar de verhou
ding zal er slechj£ beter door worden.
Want al is Konoje onafhankelijk van de
weermacht, hij is er zeer bevriend mee.
Fascistische koers.
Een ander groot voordcel is zijn politieke
ervaring, waardoor hij van beide zijden,
zoowel van militaire als van parlementaire
zijde, het volle vertrouwen geniet.
In Japan is de ontwikkeling tot
autoritaire staat niet meer tegen te
gaan. Wel droomen de partijen van
een parlementaire wedergeboorte,
omdat zij de regeering van Hayashi
een nederlaag toegebracht hebben.
Maar dat is zelfbedrog, want in
vorst Konoje vinden zij een veel ge
vaarlijker tegenstander, dan in de
vorige minister-presidenten, die wel
gehoorzame dienaren van de mili
taire hervormingswenschen waren,
maar door hun besluiteloosheid
niet veel verder kwamen.
Maar Konoje weet heter, hoe men dc zaak
moet aanvatten. Want als president van
het Iloogcr Huis en vooral na hot einde
van den wereldoorlog heeft hij zich gron
dig met al deze kwesties bezig gehouden.
Hij heeft dc moderne staatsvormen uitvoe
rig bestudeerd.
Zijn voornaamste taak is thans, de her
vormingen, die Japan noodig heeft, met
vakkundige hand aan tc vatten, en het tot
nu toe volkomen argeloozc volk geestelijk
hierop voor te berijden. Dat hebben de voor
malige regeeringen verzuimd.
Daarom bouwt men thans op vorst Kono-
jS" zijn verwachtingen; deze zal met vas
ten hand de Japansche hervormingen tot
stand brengen en de onwetende, lagen der
bevolking op de juiste wijze inlichten. Maar
nis eindresultaat zal hij trachten te brengen
de totalitaire staat, met den Mikado als
dictator en leger en vloot als dc noodzake
lijke steunpilaren van deze politiek.