Kinderen, die hun ouders onderhouden Moeder reist van haar laatste geld naar Hollywood De Dans Millioenen naar de Wonderkind verdientmeer dan de President van Amerika! Herbert Marshall Fred Astaire's loopbaan in de bus naar Hollywood, waar zij een kamer voor 20 per maand huren en het kind zang en dans lessen laten geven. wordt sentiment even goed betaald als sen satie. Van de meeste kinderen, die eigenlijk' een plaatsje als extra weten te veroveren, zijn er slechts zeer weinigen, die het wer kelijk ver brengen. Maar waar zij slagen, worden zij onmid dellijk aangezien als de broodwinners van het gezin. Ouders, broertjes en zusjes para siteeren op hen. Noch den ouders, noch den kinderen kan dit ten goede komen. En daarom lijkt het gewenscht, dat paal en perk gesteld wordt aan deze excessen van kinderexploitatie. Tegen het optreden van kinderen voor de film bestaat natuurlijk op zichzelf geen be zwaar, want menigeen hebben deze kleine robbedoezen een paar genoeglijke uren be zorgd. Hoe Fred Astaire lacht als je hem laat zien, hoe hij als kind met zijn zusje Adèle optrad. (Foto R.K.O.) ER WORDEN ZELFS PROCESSEN OM HEN GEVOERD. Het is nu eenmaal vanzelfspre kend, dat de vader op zich neemt, in het onderhoud van de zijnen, in het bijzonder vaa de minderjarige kinderen te voorzien en in gevallen, waar geen vader was of waar het hoofd van het gezin niets verdiende, trachtte gewoonlijk de moeder met werken in het hoogst noodige te voorzien. Ook thans, onder de te genwoordige verhoudingen is dat 'n veelvoorkomend verschijnsel, maar met name in Amerika zien wij te genwoordig een nieuwe categorie van broodverdieners. De volwasse nen hebben hun rol geruild met de kinderen en menig gezin, dat tot honger vervallen was, zag in een van de jongste spruiten den red dingbrengenden engel, Wanneer er bij voorbeeld in de familie Temple in Amerika, iemand in het gezin zou zijn die het brood verdienen moe zou zijn geworden, dan zou dat de kleine Shir- ley moeten zijn, die sinds jaar en dag op belangrijke wijze bijdraagt in het onderhoud der gezinsloden en die daarmee begon in een periode, waarin vader en moeder Tem ple zich in de allerslechtste materieele om standigheden bevonden. Het is de droom van heel veel mo derne moeders om hun natuurlijk altijd begaafde kinderen carrière te zien maken in de filmwereld. Er zijn natuurlijk moeders bij die al volstaan zouden met een gerecht vaardigde trots op hun beroèmd ge worden zoontje of dochtertje, maar er zijn er ook maar al te veel die 't ontdekte film-talent van den kleine als een uitstekende bron van exploi tatie zien en als een welkome ge legenheid om :1e drukkende zorgen van alledag te ledigen. Dochtertje redt gezin van on dergang. Er zijn zelfs een paar bijzonder sterke staaltjes bekend van gevallen waarin film kinderen als eenige en wezenlijke „onder houders" van het geheele gezin de voor naamste plaats innemen. In een proces, waarbij het om de alimentatie-plicht van den vader ging, bleek al spoedig dat de 10- jarige Virginia Weidler, die men als kin- derrolvertolkster uit vele Amerikaansche films wellicht kent, sedert twee jaar geheel alleen haar familie, bestaande uit zes broer tjes en zusjes en iiaar moeder, onderhouden moest. Mevrouw Weidler, van geboorte Fransche, genaamd Radon, was de vrouw van den Hamburgschen architect Alfred Weidler, die naar Amerika emigreerde om daar een bestaan te zoeken. liet gelukte hem niet en het gezin van 0 personen geraakte in groote armoede. De vader verliet de zijnen en de acht overgeblevenen zouden aan maatschappelijke!» ondergang zijn prijsge geven wanneer het moeder Weidler niet gelukt was haar jongste kind bij de film onder te brengen, q De kleine slaagde op zoo uitnemende wij ze, dat ze spoedig ongeveer 100 dollar per week verdiende. En zoo was Virginia de broodwinster van alle acht gezinsleden ge worden. Vader wilde al zelfmoord plegen Ook Jane Withers, die een kinder filmster is geworden bewaarde haar ouders voor den volkomen onder gang. Op den dag waarop zij haar eerste film-contract kreeg, wilde de vader zelfs zelfmoord plegen De door Max Rheinhardt ontdekte Mickey Rooney, die in „Midzomernachtsdroom" de rol van Puck speelde, is de zoon van zeer arme ouders. De vader was sinds lang werkeloos. Sedert zijn debuut bij Rhein- hart werd de kleine Mickey een veelge vraagde vertolker van kinderrollen; nog onlangs trad hij met Freddie Bartholo- mew als tegenspeler in een groote film op. Ook om Freddie zelf ontspon zich een merkwaardige strijd. Ook deze jongen was 10.000 kinderen voor exploitatie. In het Centrale werkbureau heeft men gedurende het afgeloopen jaar tienduizend kinderen ingeschreven als extra's. Duizen den andere probeeren tot de studio's op andere manieren door te dringen, zooals door middel van de radio en op het tooneel, schoonheids-wedstrijden, speciale plaat- singsbureaux voor kinderen, agenten en dansscholen, kortom tot alles waar men maar eenigszins van denkt of verwacht, daf er zelfs maar een heel klein kansje is om tot de film door te dringen. Onafgebroken trekt de processie van moe ders met jonge kinderen door de plaatsings- bureaux, telkens hoort men de vraag: „Kunt U mijn kind niet spoedig plaatsen?" Zij moeten immers zooveel betalen, en het geld is dringend noodig. Kleine geldkoningen. In luxueuse bungalows leven de kin dersterren; gisteren waren zij nog door duisternis omgeven, nu zitten zij „op het topje van de wereld". Zij worden beschermd voor kidnappers, de interviewers komen af en aan, zij zijn omgeven door publici- teitsmannen, zij krijgen speciaal onder richt, er wordt op hun gezondheid speciaal acht geslagen. Van buiten af bemerkt men ook de ver eering voor het kind, er worden veel ca- deaux gestuurd: poppen, boeken en speel goed. Het komt uit Buenos Aires, Tanger, Berlijn, de fan-mail van deze drie of vier beroemde kinderen bereikt een totaal van 2000 tot 4000 brieven per week. „Fans" zijn voor hen een deel van hun leven; zijn zij met die kinderen niet even vertrouwd als met hun neefjes en nicht jes? Het afgeloopen jaar is hèt jaar van het kind geweest. Kort geleden verklaarde een der belanghebbende filmindustriëelen^ dat „kinderen thans de geheele filmindustrie droegen". Zelfs in Alaska en aan de Ganges is er vraag naar kinderfilms. Op het oogenblik Hallo, hoe vind je ons, zeggen deze kinderen; het zijn de vroolijke leden van de bekende filmkindoren- groep „Our Gang" van Metro Gold- wyn-Mayer. Wie kent de kostelijke filmpjes niet, waarmee deze wild zangen, die vol dolle streken zit ten, ons hebben vermaakt. Let op het eigenwijze snuit van „Pete the Pap", de filmhondl (Foto M.G.M.) „The Gay Divorcee" was de revue, die hun een wereldreputatie bezorgde, maar die le vens Fred bijna aan het einde van zijn car rière bracht. Na twee jaar op het program ma te hebben gestaan., werd „The Gay Di vorcee" namelijk naar Londen gebracht, en hier maakte Adèle kennis met Lord Ca- vendish, een lid der Engelsche aristocratie, dien zij trouwde, en het duo bestond niet meer. Alleen hij, die do variétéwereld kent, kan beseffen, wat het voor een artist betcekent, als hij z'n partner verliest. Den danser al leen wilde men niet zien, wel het duo, en Astaire nam graag de kans waar, die Hol- lywoord hem gaf om een bijrolletje te spe len in de Joan Crawfordfilm „Dancing La dy." Het nieuwe team ontstaat. Toen was het Pandro S. Berman, produc tieleider van RKO Radio, die de vondst van zijn leven deed. Hij combineerde Fred As taire met een „chorusgirl" uit „42nd Street" de roodharige Ginger Rogers, engageerde hen voor RKO Radio, en schiep daarmee een team, zooals de filmgeschiedenis van Amerika dit nog nimmer gekend had. De eerste film van de beide nog zoo onbeken de acteurs was direct al een schlager. De film heette „Carioca". en daarna volgde de verfilming van „The Gay Divorcee" (I)e vroolijke scheiding), kort daarop „Rober- ta" en het ging steeds crescendo. „Top Hat" volgde, daarna „Follow the Flcet", en „Swing Time". En alle geruchten ten spijt, dat Fred Astaire de combinatie met Ginger Rogers zou verbroken hebben, is nu al hun zesde film voor RKO Radio gemaakt: „Shall we dance?" Men zegt hun beste Herbert Marshall, die een passie voor het tooneel had, leerde voor accountant, doch verliet, op zekeren dag zijn kantoor, toen hem een kleine rol in een tooneelstuk te Londen werd aangeboden. Zijn familie en vrienden vonden, dat hij niet wijs was, om zoo maar een „bankiers"-loopbaan op te ge ven, maar de tijd heeft bewezen, dat Mar shall gelijk had zijn roeping te volgen. het zoontje van volkomen onbemiddelde ouders en een tante die er op'uit was om den jongen uit de omgeving van zijn ar- beidsschuwe vader te verwijderen, nam Freddie bij zich in huis. DE WERELD BEROEMDE DANSER. Toen Freddie verdiende, kwamen de ouders weer opdagen! De ouders bekommerden zich geruimen tijd niet meer om den jongen. De tante echter, die een open oog had voor Freddie's talenten, effende den jongen den weg naar de film. Toen nu Freddie hooge gages bij de film begon te ontvangen, eischten de ouders de teruggave van het kind om zich op die wijze in het bezit van diens ver diensten te stellen! De tante liet zich ech ter gelden en openbaarde bij de rechtbank dat zij den jongen bad opgevoed en „klaar gemaakt" voor de film. De rechtbank stelde de tante inderdaad in het gelijk, maar maakte tegelijkertijd een schikking, waardoor Freddie's moeder maandelijks een vast bedrag van baar klei nen zoon ontving, terwijl het overige geld van het film-inkomen voor Freddie op een bank werd vastgezet. Om de gages van de bekende „Dionne- Vijfling" voert momenteel de moeder een strijd, waarbij zij beweert dat men haar het haar toekomende vermogen van haar kin deren onthoudt, omdat het van staatswege voor de kleinen bewaard en vastgehouden wordt. Visioen van rijkdom. In Hollywood verdient een wonderkind een salaris, dat driemaal zoo groot is als dat van den President van de Vereenigde Staten. En plotseling is er van kust tot kust door duizenden een visioen ontstaan van rijkdom. In de mijnwerkersstreek van Montana, in arme flats te Philadelphia, in boerenwoningen in Kansas kijken ouders plotseling met heel andere oogen naar hun kleine Susie of Sam. Als nu maar eens een filmregisseur hem zou - kunnen zien, den ken zij, dan zou dit het einde van alle da- gelijksche zorgen betcekcnen. Honderden gezinnen hebben reeds huis en haard verlaten en zijn naar Californië getogen met al hun hoop op het jongste lid van het gezin gevestigd. Moeders, die er van zouden hui veren om voor 10 een kans in de sweepstake te nemen, gebruiken al hun spaarduitjes voor een plaats Fred Astaire, die de moderne opvatting van Terpsichore's kunst tot een voor eenige jaren nog voor onmogelijk gehouden volmaaktheid heeft opgevoerd, en die momenteel niet alleen de best betaalde specia list van zijn beroep is, maar bovendien tot een der hoogst gesalarieerde filmacteurs van de wereld behoort, is ook in andere opzichten een interesante persoonlijkheid. Fred Astaire is namelijk één van de wei nige wonderkinderen, die ook in hun latei- leven de belofte hebben vervuld, die hun eerste optreden voor het voetlicht inhield. Zoon van een winkelier. Als ooit historici trachten na te vorschen, waar Fred Astaire's wieg stond, moge hier vermeld worden, dat Fred heel onroman tisch werd geboren in Omaha, een even ver velende als weinig beroemde stad in den Amerikaanschcn staat Nebraska, als zoon van een winkelier. Veel ontberingen geleden of strijd gevoerd heeft Fred ook al niet, althans indien wij de wilde gevechten en het handgemeen, die de kleine, goed-opgevoede en bijna schuch tere Fred wel eens met zijn vriendjes had, niet meetellen Fred en zijn zusje ontbraken op geen kinderfeestje. Toen hij vijf jaar was, kwam zijn dans talent al in.sterke mate naar voren, en hij en zijn zuse Adèle, die eveneens natuurlijken aauleg bleek te bezitten, mochten op geen enkel kinderfeestje ontbreken, waar zij pa rodieën, dansgrotesken en stepdansen ten beste gaven. Op achtjarigen leeftijd verdienden Fred en zijn zusje als danspaar in variété's al 200 in de week en meer. Toen zij achttien jaar oud waren, een leeftijd, waarop menigeen nog pas de schoolbanken verlaat en naar een beroep moet omzien, waren Fred en Adèle al de lievelingen van Broadway.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 16