Wendel Jones wordt
achtervolgd
De Sprekende Schaduw 1
Kleur of
geen kleur?
De Romantiek keert
terug
Hoe
temt men
Kat
en
Hond?
Ui!
Neerlands
verleden
De tragedie van een arts, dien men beschuldigde
van moord op een patiënte
„Hangen jullie Dok op", zegt
advocaat Abbott, „maar weten jul
lie zeker, dat jullie de menschheid
bevrijden van een moordenaar? Jij
daar, ouwe Harry, wat heeft Dok
voor je gedaan? Hij heeft je reke
ning verscheurd, is het niet? En
zou jij, John nog leven, als Dok er
niet geweest was? Vragen jullie je
geweten en je verstand en als je
Dok schuldig oordeelt, wel, knoop
hem op!"
Er is een tijd geweest, dat de Amerikaan-
sche film ons slechts sensatie en romantiek
te zien gaf, op welke gebieden de Yank's,
het moet erkend, specialisten waren en
trouwens nog zijn. Maar er is ook een groot
gedeelte van het publiek, dat wel eens iets
wenschte te zien, dat naar wat meer le
venswaarheid zweemde en ook aan dezen
wensch zijn de Amerikaansche filmprodu
centen in de laatste jaren steeds meer tege
moet gekomen.
Steeds meer films kregen wij te zien,
waarin het een of andere sociale of psycho
logische probleem behandeld werd en meer
malen konden wij constateeren, dat de Ame
rikanen rasfilmmakers als zij zijn, ook dit
terrein volkomen behcersehen.
Een ernstig gegeven is ook de inhoud
van, de nieuwe Paramount-film „Gebrand
merkt".
Deze film behandelt de tragedie van een
arts, dien men beschuldigt van moord op
een patiënte en om dit feit vervolgt van
Noord naar Zuid en van West naar Oost.
Het is een zuivere speel film, die voorna
melijk door twee figuren wordt gedragen:
Warren William als Dr. Phillip Wendel Jo
nes en den grijzen Lewis Stone als den be
grijpenden en rechtvaardigen advocaat Ab
bott.
Dokter Wendel Jones is onder de vloek
der beschuldigende publieke opinie lang-
zaam-aan onmogelijk gemaakt. Bewijzen
voor de Rechtbank ontbreken en hij moet
worden vrijgesproken. Maar evenzeer ont
breken hètn de bewijzen om de jury (en
daarmee de groote „men") te overtuigen,
dat hij niet schuldig is.
En dan blijkt, hoe wankel de po
sitie van een dokter is en hoe wei
nig er voor noodig is, hem deze te
ontnemen. Dan blijkt, dat zijn pa
tiënten vergeten, hoe kundig en no
bel deze man is dat zij, méér dan
op zijn chirurgische talenten, hun
vretrouwen gebaseerd hebben op het
vooze begrip, dat „reputatie" heet.
Warren William
En als die reputatie een slag wordt toe
gebracht doordat de medicus in een recht
zaak betrokken wordt, sluiten de patiën
ten hun deuren. In het patiëntenboek van
Dr. Jones komen steeds meer doorhalingen.
De uitspraak van de jury kan niet verhin
deren, dat er een net van verzinsels om
den arts geweven wordt. Dr. Philip Wendel
Jones moet gaan, wil hij niet van honger
omkomen.
Met één slag onmogelijk gemaakt.
Hier is geen haatdragend mensch, hier
is geen man, die met bitterheid in het hart
wegtrekt; neen, bij dezen Wendel Jones wil
het er niet in, dat de menschen hem willen
verguizen. Hij, die steeds voor de menschen
geleefd en gewerkt heeft, die slechts met
anderen en niet met zichzelf rekening heeft
gehouden, kan niet gelooven dat hij met één
slag als dokter onmogelijk gemaakt wordt.
Als hij, na zijn ontslag uit zijn
ziekenhuis, bij een volgende sollici
tatie wordt afgewezen, gaat hij de
trap af, langs de wachtende patiën
ten. Hij strijkt de kinderen over het
haar, heeft een vriendelijk woord
voor allen en merkt nauwelijks, dat
achter hem de hoofden bij elkaar ge
stoken worden en dat men fluis
tert over den dokter, wiens naam op
de voorpagina's der kranten genoemd
werd
In den regenachtigen avond trekt Wen
del Jones weg naar een klein dorp. En
daar ontmoet hij den man, die hem ver
trouwt en wiens blik ruimer is dan die
van de massa.
Abbott begrijpt hem.
Advocaat Abbot is in het dorpje Orchard
Fork gaan wonen om er zijn laatste levens
jaren door te brengen. De oude advocaat
lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en met de
rustige gelatenheid van den man, die weet,
dat zijn leven welbesteed is geweest, heeft
Abbott besloten, dat zijn levensavond voor
hemzèlf zal zijn. Een avond bij zijn open
haard, met zijn boeken, zijn sigaren en zijn
whiskey.
In het stille dorp komen Abbott en Jones
met elkaar in contact. Bij den advocaat
vindt Jones een gezellige kamer, warmte en
licht in den dokter vindt Abbott een
man, met wien hij praten kan.
Jones begint opneiuw.
Dan begint de arts een praktijk in het
dorp en binnen korten tijd is „Dok" de man,
die alles weet en alles heelt lot gebro
ken hondenpooten toe!
Maar Wendel Jones ervaart, dat
de wraak van den verbitterden echt
genoot van zijn oyerleden patiënte
hem zelfs in Orchard Fork achter
haalt. Het „nieuws" van 's dokters
slechte reputatie lekt uit en dan
openbaart zich weer de oude waar
heid, dat de psychologie van de
massa iets anders is dan de som der
psychologieën der enkelingen.
Een enkele uitzondering daargelaten, ver
eeren de dorpelingen Dr. Jones, allen hebben
iets aan hem te danken: de genezing van
een hardnekkige kwaal, het behoud van
hun leven of willicht de kwijtschelding van
een schuld. Niemand der enkelingen zou
Dr. Jones een haar krenken maar nu
het woord „moordenaar" gefluisterd wordt,
nu een enkele belhamel de wraakgevoelens
oproept en aanwakkert nu loopen allen
mee. Zooals lafaards en vredelievenden
door een bezeten menigte den oorlog in
worden getrokken.
De menigte valt aan.
Het zijn beklemmende tooneelen, als de
redelooze menigte met brandende fakkels
optrekt naar het huis van den dokter en
hem gebonden meevoert naar de plaats,
waar men hem lynchen wil. Maar liet
komt niet zoover.
Advocaat Abbott verschijnt. Advocaat Ab
bott houdt zijn laatste pleidooi. Hij spreekt
de massa toe. Rustig en zeker. „Hangen jul
lie Dok op", zegt hij, „Ga gerust je gang
als hij schuldig is. Als hij een moordenaar
is, zal ik jullie helpen den strop om zijn
hals te doen. Maar kunnen jullie het tegen
over God verantwoorden, als je hem doodt?
Wéten jullie zéker, dat jullie de mensch
heid bevrijden van oen moordenaar? Jij
daar, ouwe Harry, wat heeft Dok voor je
gedaan? Hij heeft je rekening verscheurd
is het niet? En jij, John, zou jij nog leven,
als Dok er niet geweest was? Vragen jul
lie je geweten en je verstand en als je
Dok schuldig oordeelt wel, knoop hem
op!"
De mannen staan met gebogen hoofd en
zwijgen."
Door den donkeren nacht loopen Wendel
Jones en Abbott naar huis.
Een vraagstuk, dat de filmindustrie
meer bezighoudt dan het publiek,
doch dat niet zonder belang is voor
den weg dien de cinematografie
zal gaan, is de gekleurde rolprent,
door velen in haar tegenwoordige ge
daante verafschuwd vanwege de
schrilheid der kleuren, door ande
ren verdedigd met een beroep op de
„onnatuurlijkheid" van zwart-cn-wit.
Behalve in Engeland, worden gekleurde
films in Europa niet gemaakt, of niet méér
gemaakt; in Italië en Frankrijk zijn bij uit
zondering enkele films in kleuren opgeno
men, maar het resultaat was onbevredigend
en gaf geen aanleiding de proeven voort te
zetten. De Duitsche industrie houdt zich
geheel afzijdig, en kijkt de kat uit den
boom, in Engeland zijn veel voorstanders
van de gekleurde film. en in Hollywood is
men in twee kampen verdeeld.
Metro-Goldwyn en Twentieth' Century-Fox
hebben op hun programma 1937—1938 geen
enkele gekleurde film staan, Radio Pictu-
res en Universal evenmin. Daarentegen is
men bij Warner Bros en United Artists
sterk vóór de gekleurde film, en Samuel
Goldwyn (United Artist) heeft zelfs ver
klaard, dat onder zijn leiding geen enkele
niet-gekleurde film meer zal worden ge
maakt. Zijn medevennooten, David O. Selz-
nick en Walter Wanger, willen echter
slechts de helft van de productie in kleu
ren opnemen. In ieder geval is United Ar
tists begonnen met twee rolprenten in tech-
nicolor.
Warner Bros maakt een nieuwe versie
van „Het lied der woestijn" in kleuren, en
heeft voorts drie films in kleuren op haar
programma staan: „De vallei der reuzen",
„Goud is waar het gevonden wordt" en „De
avonturen van Robin Hood". Vooral de
laatste film wordt op groote schaal opge
nomen, alle bekende figuren uit het tijd
perk, Robin Hood, Allan-a-Dale, broeder
Tuck enz., die men ook ontmoet in het
jongensverhaal „De rooverbende van Robin
Hood," dat thans in „Doe Mee" verschijnt,
worden op het doek gebracht.
Het streven is voorts in al deze gekleurde
rolprenten de tinten te verzachten; blijven
zij zoo schril als zij nu zijn, dan zal o.i.
de technicolor-film het pleit niet winnen,
maar slaagt men erin de films even teer te
kleuren als Walt Disney dat kan in zijn
teekenfilms, dan krijgt Samuel Goldwyn
gelijk,
Walt Disney's eerste
groote film
Walt Disney, de schepper van
Mickey Mouse en de vervaardiger
van talrijke teekenfilms, is bezig
met „Sneeuwwitje", de eerste tee
kenfilm, die den speelduur van
een hoofdfilm zal hebben.
De nieuwste Walt Disney sensa
tie is, dat deze beroemde teeke
naar thans plannen uitwerkt,
om in zijn scheppingen het driedi
mensionaal efect te brengen, dwz.
teelten filmpjes met. diepte te lan-
cceren.
Zoodat wij Mickey Mouse binnen
afzienbaren tijd van het doek af
de zaal in zullen zien wandelen.
Gisteren liep de
Schotschc herder
Prins" rustig te
wandelen in 't 20th
Century - Foxpark,
toen plotseling een onbekend man op
hem toesprong en den hond ernstig in
het linkerachterbeen beet. Hevig ontsteld
nam „Prins" de vlucht, waardoor zijn
aanvaller de gelegenheid kreeg, zich uit
de voeten te maken, zonder dat zijn iden
titeit bekend werd.
Na door den Gemeentelijken Genees
kundigen Dienst te zijn verbonden, kon
„Prins", die begrijpelijkerwijs ten zeer
ste ontdaan was, per taxi huiswaarts
keeren. De politie stelt een uitgebreid
onderzoek in, doch vond tot dusver nog
geen enkel spoor. Haar taak is des te
moeilijker, wijl de hond in de duisternis
van den avond en door schrik om het
onverwachte, niet in staat was, een
eenigszins nauwkeurig signalement op te
geven
Wij weten niet, of
de lezer van neven
staande regelen dit
óericht wel van A tot
2 wil gelooven. Het
komt ons voor, dat hij misschien zal den
ken, dat wij hem voor den gek willen
houden. Niets is minder waar! Integen
deel, wij stellen er onzerzijds prijs op.
nadrukkelijk en met den grootsten ernst
te verklaren, dat elk nieuws goed genoeg
is, mits het maar werkelijk nieuw mag
heeten. En ieder verstandig mensch zal
ons grif willen toegeven, dat hier inder
daad sprake is van verbluffend nieuws!
Dit is het standpunt der hedendaag-
sche journalistiek, zooals deze in Ameri
ka wordt betracht. Althans: zooals de 201 li
Century-Foxfilm Corp. het voorstelt in
haar nieuwste film „Het Laatste Nieuws
is Liefde" („Love is News"), waarin Lo-
rctta Young, Tyrone Power en Don
Ameche de voornaamste rollen vervullen.
Van oudsher zijn kat en hond geslagen
vijanden. Waar het aan ligt, is een
mysterie. Er zijn honden, die beweren,
dat een kat „zoon stuk verbeelding"
heeft, en er zijn kallen, die een hond
verwijten, dat hij „zoo'n sukkel" is. U
begrijpt: dit is slechts een zeer onvol
doende verklaring. De werkelijke reden
moet veel dieper liggen, maar 't is de
vraag, of we die zullen kunnen opdiepen
en aan het daglicht brengen. Daarom is
het verstandiger, na te gaan, op welke
wijze men volgens een oeroud beproefd
recept, kat en hond met elkaar ver
zoenen kan.
Want gelukkig kunnen wij ook dik
wijls waarnemen, dat kat en hond de
beste maatjes zijn en als goede vrienden
door het leven gaan. Daartoe, om dat
schoone doel te bereiken, bestaat een
drastisch middel. Men legt de beide huis
dieren aan de ketting (de meeste men
schen kiezen daar hun zolder voor uit)
en wel op dusdanige wijze, dat ze wel
vlak in elkanders nabijheid zijn, maar
elkaar toch net niet aanraken kunnen.
Als men dit gedaan heeft (en elk voor
zien heeft van het noodige voedsel en
een bakje drinkwater), ga men uit en
blijve den ganschen dag van huis. Want
een leven als een oordeel barst los; kat
en hond krijgen het formeel op hun ze
nuwen en gaan tegen elkaar te keer als
razenden.
Maar als ze dan eindelijk uitgeput zijn,
schor van het schreeuwen en schelden,
leggen ze er zich bij neer en men kan
gerust de kettingen losmaken, zij zullen
elkaar niet in de haren vliegen, zij zijn
voortaan gezworen kameraden voor heel
hun leven. Het leed is geleden. Och,
mocht het met de menschen ook zoo
kunnen gaan!
Wel, hier worde bericht van twee jon
ge menschen, die geen twee minuten in
eikaars gezelschap konden zijn, of ze
hadden de hevigste herrie. Kat en hond...
werkelijk, geen andere vergelijking is
zóó treffend. En deze twee (Tyrone Po
wer en Loretta Young geheeten) kwa
men achter slot en grendel, in twee cel
len vlak bij elkaar en toen konden ze
elkaar uitschelden naar hartelust en net
zoo leelijk doen, als ze maar wilden,
kwaad konden ze er niet mee
Of het hielp? We willen ons hier niet
te positief uitspreken, maar...... het bo
venstaande is een scène uit hun niéuw
ste 20th Century-Foxfilm,
Drie opnamen uit
de 20 Ih. Century
Fox Film „De Zwar
te Tulp", welke een
episode uit de Hol
lands che Historie be
handelt. Boven: een
benauwd ooqenblik!
Rechts: Oud - Hol-
landscli marktplein
en onder: Anne So-
reen, die de hoofdrol
speelt.
laat zich verwerkelijken in de studio's,
wordt in beeld gebracht en boeit dan weer
opnieuw.
Zoo komt dan thans „De Zwarte Tulp"
de aandacht vragen
De Engelsche Foxfilm vervaardigde te
Wembley deze film naar Dumas' roman, die
zich in Nederland afspeelt en die den lagen
moord op de gebroeders De Witt tot thema
heeft. En bovendien hulde brengt aan onze
nationale glorie: de bloembollenvelden, die
wonderen zijn der Nederlandsche kweekers
kunst.
Welk een felbewogen tijdperk koos Du
mas! 1672. het volk redeloos, de regeering
radeloos en het land reddeloos... Het bittere
en plotselinge einde van het Eerste Stad-
houderlooze Tijdperk, oorlog met Frankrijk,
Engeland, Munster en Keulen. Oranje
weer op den troon... Raadpensionaris Johan
de Witt volgens Wiiliam Temple: „een
volmaakt Nederlander" had gepoogd,
„het Kind van Staat" buiten te sluiten...
Het kostte hem het ieven en dat van zijn
broeder. Op het Groene Zoodje te Den Haag
werden ze beiden door het gepeupel laag-
bartig'vcrmoord en Prins Willem III besteeg
den troon, de Stadhouder, die spoedig daar
op Koning van Engeland zou worden
Temidden van de romantische schrijvers der vorige
eeuw, slaat Alexandre Dumas, staan de beidei
Alexandres, vader en zoon, vooraan. Hun Musketiers,
hun Graaf de Monte Christo, hun Dame aux Camé-
lias zijn werken, waarvan de glans nog allerminst
verbleekt is en wij laten ons boeien door de bont
heid, de krachtige en kleurige vertel lust, de fantazie,
die waarlijk ongebreideld is!
De film is er gretig voor te vinden, deze romantiek
in beeld te brengen. Al wat de romantische schrijvers
uitdachten en in woorden, zwart op wit neerschreven,
Een bijzonder interessante tijd, een knoop
punt onzer geschiedenis! En dit als hoofd
motief van een filmWel, wij worden
over het algemeen niet verwend in dit op
zicht door de filmproducenten! Zelden of
nooit gaan zij er toe over, de rijke geschie
denis der Nederlanden te benutten voor
filmscenario! Thans echter doet Engeland
dit tweemaal achtereen; eerst met de Rem-
brandtfilm en thans met „De Zwarte Tulp".
Hoofdrollen worden gespeeld door Anne
Soreen en Patrick Waddington.
Wanneer zal onze nationale filmindustrie
rijp zijn voor onderwerpen uit eigen ge
schiedenis?
EEN ORIGINEEL IDEE.
De bekende Tsjechische badplaats Mariën-
bad heeft alle beroemde Amerikaansche
filmsterren, die momenteel in Europa of
daarheen onderweg zijn, uitgenoodigd om
op kosten der gemeente een tijdje in die
stad te komen logeeren. Onder de genoodig-
den, van wie verscheidene hebben toege
zegd te zullen komen, bevinden zich Clark
Gable, Joan Crawford, Franchot Tone, Ca-
ï'olc Lombard, Dick Powell, Ginger Rogers,
Fred Astaire, enz.
Een reclame-idee, dat geld in het laatje
zal brengen!