Wendel Jones wordt achtervolgd De Sprekende Schaduw 1 Kleur of geen kleur? De Romantiek keert terug Hoe temt men Kat en Hond? Ui! Neerlands verleden De tragedie van een arts, dien men beschuldigde van moord op een patiënte „Hangen jullie Dok op", zegt advocaat Abbott, „maar weten jul lie zeker, dat jullie de menschheid bevrijden van een moordenaar? Jij daar, ouwe Harry, wat heeft Dok voor je gedaan? Hij heeft je reke ning verscheurd, is het niet? En zou jij, John nog leven, als Dok er niet geweest was? Vragen jullie je geweten en je verstand en als je Dok schuldig oordeelt, wel, knoop hem op!" Er is een tijd geweest, dat de Amerikaan- sche film ons slechts sensatie en romantiek te zien gaf, op welke gebieden de Yank's, het moet erkend, specialisten waren en trouwens nog zijn. Maar er is ook een groot gedeelte van het publiek, dat wel eens iets wenschte te zien, dat naar wat meer le venswaarheid zweemde en ook aan dezen wensch zijn de Amerikaansche filmprodu centen in de laatste jaren steeds meer tege moet gekomen. Steeds meer films kregen wij te zien, waarin het een of andere sociale of psycho logische probleem behandeld werd en meer malen konden wij constateeren, dat de Ame rikanen rasfilmmakers als zij zijn, ook dit terrein volkomen behcersehen. Een ernstig gegeven is ook de inhoud van, de nieuwe Paramount-film „Gebrand merkt". Deze film behandelt de tragedie van een arts, dien men beschuldigt van moord op een patiënte en om dit feit vervolgt van Noord naar Zuid en van West naar Oost. Het is een zuivere speel film, die voorna melijk door twee figuren wordt gedragen: Warren William als Dr. Phillip Wendel Jo nes en den grijzen Lewis Stone als den be grijpenden en rechtvaardigen advocaat Ab bott. Dokter Wendel Jones is onder de vloek der beschuldigende publieke opinie lang- zaam-aan onmogelijk gemaakt. Bewijzen voor de Rechtbank ontbreken en hij moet worden vrijgesproken. Maar evenzeer ont breken hètn de bewijzen om de jury (en daarmee de groote „men") te overtuigen, dat hij niet schuldig is. En dan blijkt, hoe wankel de po sitie van een dokter is en hoe wei nig er voor noodig is, hem deze te ontnemen. Dan blijkt, dat zijn pa tiënten vergeten, hoe kundig en no bel deze man is dat zij, méér dan op zijn chirurgische talenten, hun vretrouwen gebaseerd hebben op het vooze begrip, dat „reputatie" heet. Warren William En als die reputatie een slag wordt toe gebracht doordat de medicus in een recht zaak betrokken wordt, sluiten de patiën ten hun deuren. In het patiëntenboek van Dr. Jones komen steeds meer doorhalingen. De uitspraak van de jury kan niet verhin deren, dat er een net van verzinsels om den arts geweven wordt. Dr. Philip Wendel Jones moet gaan, wil hij niet van honger omkomen. Met één slag onmogelijk gemaakt. Hier is geen haatdragend mensch, hier is geen man, die met bitterheid in het hart wegtrekt; neen, bij dezen Wendel Jones wil het er niet in, dat de menschen hem willen verguizen. Hij, die steeds voor de menschen geleefd en gewerkt heeft, die slechts met anderen en niet met zichzelf rekening heeft gehouden, kan niet gelooven dat hij met één slag als dokter onmogelijk gemaakt wordt. Als hij, na zijn ontslag uit zijn ziekenhuis, bij een volgende sollici tatie wordt afgewezen, gaat hij de trap af, langs de wachtende patiën ten. Hij strijkt de kinderen over het haar, heeft een vriendelijk woord voor allen en merkt nauwelijks, dat achter hem de hoofden bij elkaar ge stoken worden en dat men fluis tert over den dokter, wiens naam op de voorpagina's der kranten genoemd werd In den regenachtigen avond trekt Wen del Jones weg naar een klein dorp. En daar ontmoet hij den man, die hem ver trouwt en wiens blik ruimer is dan die van de massa. Abbott begrijpt hem. Advocaat Abbot is in het dorpje Orchard Fork gaan wonen om er zijn laatste levens jaren door te brengen. De oude advocaat lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en met de rustige gelatenheid van den man, die weet, dat zijn leven welbesteed is geweest, heeft Abbott besloten, dat zijn levensavond voor hemzèlf zal zijn. Een avond bij zijn open haard, met zijn boeken, zijn sigaren en zijn whiskey. In het stille dorp komen Abbott en Jones met elkaar in contact. Bij den advocaat vindt Jones een gezellige kamer, warmte en licht in den dokter vindt Abbott een man, met wien hij praten kan. Jones begint opneiuw. Dan begint de arts een praktijk in het dorp en binnen korten tijd is „Dok" de man, die alles weet en alles heelt lot gebro ken hondenpooten toe! Maar Wendel Jones ervaart, dat de wraak van den verbitterden echt genoot van zijn oyerleden patiënte hem zelfs in Orchard Fork achter haalt. Het „nieuws" van 's dokters slechte reputatie lekt uit en dan openbaart zich weer de oude waar heid, dat de psychologie van de massa iets anders is dan de som der psychologieën der enkelingen. Een enkele uitzondering daargelaten, ver eeren de dorpelingen Dr. Jones, allen hebben iets aan hem te danken: de genezing van een hardnekkige kwaal, het behoud van hun leven of willicht de kwijtschelding van een schuld. Niemand der enkelingen zou Dr. Jones een haar krenken maar nu het woord „moordenaar" gefluisterd wordt, nu een enkele belhamel de wraakgevoelens oproept en aanwakkert nu loopen allen mee. Zooals lafaards en vredelievenden door een bezeten menigte den oorlog in worden getrokken. De menigte valt aan. Het zijn beklemmende tooneelen, als de redelooze menigte met brandende fakkels optrekt naar het huis van den dokter en hem gebonden meevoert naar de plaats, waar men hem lynchen wil. Maar liet komt niet zoover. Advocaat Abbott verschijnt. Advocaat Ab bott houdt zijn laatste pleidooi. Hij spreekt de massa toe. Rustig en zeker. „Hangen jul lie Dok op", zegt hij, „Ga gerust je gang als hij schuldig is. Als hij een moordenaar is, zal ik jullie helpen den strop om zijn hals te doen. Maar kunnen jullie het tegen over God verantwoorden, als je hem doodt? Wéten jullie zéker, dat jullie de mensch heid bevrijden van oen moordenaar? Jij daar, ouwe Harry, wat heeft Dok voor je gedaan? Hij heeft je rekening verscheurd is het niet? En jij, John, zou jij nog leven, als Dok er niet geweest was? Vragen jul lie je geweten en je verstand en als je Dok schuldig oordeelt wel, knoop hem op!" De mannen staan met gebogen hoofd en zwijgen." Door den donkeren nacht loopen Wendel Jones en Abbott naar huis. Een vraagstuk, dat de filmindustrie meer bezighoudt dan het publiek, doch dat niet zonder belang is voor den weg dien de cinematografie zal gaan, is de gekleurde rolprent, door velen in haar tegenwoordige ge daante verafschuwd vanwege de schrilheid der kleuren, door ande ren verdedigd met een beroep op de „onnatuurlijkheid" van zwart-cn-wit. Behalve in Engeland, worden gekleurde films in Europa niet gemaakt, of niet méér gemaakt; in Italië en Frankrijk zijn bij uit zondering enkele films in kleuren opgeno men, maar het resultaat was onbevredigend en gaf geen aanleiding de proeven voort te zetten. De Duitsche industrie houdt zich geheel afzijdig, en kijkt de kat uit den boom, in Engeland zijn veel voorstanders van de gekleurde film. en in Hollywood is men in twee kampen verdeeld. Metro-Goldwyn en Twentieth' Century-Fox hebben op hun programma 1937—1938 geen enkele gekleurde film staan, Radio Pictu- res en Universal evenmin. Daarentegen is men bij Warner Bros en United Artists sterk vóór de gekleurde film, en Samuel Goldwyn (United Artist) heeft zelfs ver klaard, dat onder zijn leiding geen enkele niet-gekleurde film meer zal worden ge maakt. Zijn medevennooten, David O. Selz- nick en Walter Wanger, willen echter slechts de helft van de productie in kleu ren opnemen. In ieder geval is United Ar tists begonnen met twee rolprenten in tech- nicolor. Warner Bros maakt een nieuwe versie van „Het lied der woestijn" in kleuren, en heeft voorts drie films in kleuren op haar programma staan: „De vallei der reuzen", „Goud is waar het gevonden wordt" en „De avonturen van Robin Hood". Vooral de laatste film wordt op groote schaal opge nomen, alle bekende figuren uit het tijd perk, Robin Hood, Allan-a-Dale, broeder Tuck enz., die men ook ontmoet in het jongensverhaal „De rooverbende van Robin Hood," dat thans in „Doe Mee" verschijnt, worden op het doek gebracht. Het streven is voorts in al deze gekleurde rolprenten de tinten te verzachten; blijven zij zoo schril als zij nu zijn, dan zal o.i. de technicolor-film het pleit niet winnen, maar slaagt men erin de films even teer te kleuren als Walt Disney dat kan in zijn teekenfilms, dan krijgt Samuel Goldwyn gelijk, Walt Disney's eerste groote film Walt Disney, de schepper van Mickey Mouse en de vervaardiger van talrijke teekenfilms, is bezig met „Sneeuwwitje", de eerste tee kenfilm, die den speelduur van een hoofdfilm zal hebben. De nieuwste Walt Disney sensa tie is, dat deze beroemde teeke naar thans plannen uitwerkt, om in zijn scheppingen het driedi mensionaal efect te brengen, dwz. teelten filmpjes met. diepte te lan- cceren. Zoodat wij Mickey Mouse binnen afzienbaren tijd van het doek af de zaal in zullen zien wandelen. Gisteren liep de Schotschc herder Prins" rustig te wandelen in 't 20th Century - Foxpark, toen plotseling een onbekend man op hem toesprong en den hond ernstig in het linkerachterbeen beet. Hevig ontsteld nam „Prins" de vlucht, waardoor zijn aanvaller de gelegenheid kreeg, zich uit de voeten te maken, zonder dat zijn iden titeit bekend werd. Na door den Gemeentelijken Genees kundigen Dienst te zijn verbonden, kon „Prins", die begrijpelijkerwijs ten zeer ste ontdaan was, per taxi huiswaarts keeren. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in, doch vond tot dusver nog geen enkel spoor. Haar taak is des te moeilijker, wijl de hond in de duisternis van den avond en door schrik om het onverwachte, niet in staat was, een eenigszins nauwkeurig signalement op te geven Wij weten niet, of de lezer van neven staande regelen dit óericht wel van A tot 2 wil gelooven. Het komt ons voor, dat hij misschien zal den ken, dat wij hem voor den gek willen houden. Niets is minder waar! Integen deel, wij stellen er onzerzijds prijs op. nadrukkelijk en met den grootsten ernst te verklaren, dat elk nieuws goed genoeg is, mits het maar werkelijk nieuw mag heeten. En ieder verstandig mensch zal ons grif willen toegeven, dat hier inder daad sprake is van verbluffend nieuws! Dit is het standpunt der hedendaag- sche journalistiek, zooals deze in Ameri ka wordt betracht. Althans: zooals de 201 li Century-Foxfilm Corp. het voorstelt in haar nieuwste film „Het Laatste Nieuws is Liefde" („Love is News"), waarin Lo- rctta Young, Tyrone Power en Don Ameche de voornaamste rollen vervullen. Van oudsher zijn kat en hond geslagen vijanden. Waar het aan ligt, is een mysterie. Er zijn honden, die beweren, dat een kat „zoon stuk verbeelding" heeft, en er zijn kallen, die een hond verwijten, dat hij „zoo'n sukkel" is. U begrijpt: dit is slechts een zeer onvol doende verklaring. De werkelijke reden moet veel dieper liggen, maar 't is de vraag, of we die zullen kunnen opdiepen en aan het daglicht brengen. Daarom is het verstandiger, na te gaan, op welke wijze men volgens een oeroud beproefd recept, kat en hond met elkaar ver zoenen kan. Want gelukkig kunnen wij ook dik wijls waarnemen, dat kat en hond de beste maatjes zijn en als goede vrienden door het leven gaan. Daartoe, om dat schoone doel te bereiken, bestaat een drastisch middel. Men legt de beide huis dieren aan de ketting (de meeste men schen kiezen daar hun zolder voor uit) en wel op dusdanige wijze, dat ze wel vlak in elkanders nabijheid zijn, maar elkaar toch net niet aanraken kunnen. Als men dit gedaan heeft (en elk voor zien heeft van het noodige voedsel en een bakje drinkwater), ga men uit en blijve den ganschen dag van huis. Want een leven als een oordeel barst los; kat en hond krijgen het formeel op hun ze nuwen en gaan tegen elkaar te keer als razenden. Maar als ze dan eindelijk uitgeput zijn, schor van het schreeuwen en schelden, leggen ze er zich bij neer en men kan gerust de kettingen losmaken, zij zullen elkaar niet in de haren vliegen, zij zijn voortaan gezworen kameraden voor heel hun leven. Het leed is geleden. Och, mocht het met de menschen ook zoo kunnen gaan! Wel, hier worde bericht van twee jon ge menschen, die geen twee minuten in eikaars gezelschap konden zijn, of ze hadden de hevigste herrie. Kat en hond... werkelijk, geen andere vergelijking is zóó treffend. En deze twee (Tyrone Po wer en Loretta Young geheeten) kwa men achter slot en grendel, in twee cel len vlak bij elkaar en toen konden ze elkaar uitschelden naar hartelust en net zoo leelijk doen, als ze maar wilden, kwaad konden ze er niet mee Of het hielp? We willen ons hier niet te positief uitspreken, maar...... het bo venstaande is een scène uit hun niéuw ste 20th Century-Foxfilm, Drie opnamen uit de 20 Ih. Century Fox Film „De Zwar te Tulp", welke een episode uit de Hol lands che Historie be handelt. Boven: een benauwd ooqenblik! Rechts: Oud - Hol- landscli marktplein en onder: Anne So- reen, die de hoofdrol speelt. laat zich verwerkelijken in de studio's, wordt in beeld gebracht en boeit dan weer opnieuw. Zoo komt dan thans „De Zwarte Tulp" de aandacht vragen De Engelsche Foxfilm vervaardigde te Wembley deze film naar Dumas' roman, die zich in Nederland afspeelt en die den lagen moord op de gebroeders De Witt tot thema heeft. En bovendien hulde brengt aan onze nationale glorie: de bloembollenvelden, die wonderen zijn der Nederlandsche kweekers kunst. Welk een felbewogen tijdperk koos Du mas! 1672. het volk redeloos, de regeering radeloos en het land reddeloos... Het bittere en plotselinge einde van het Eerste Stad- houderlooze Tijdperk, oorlog met Frankrijk, Engeland, Munster en Keulen. Oranje weer op den troon... Raadpensionaris Johan de Witt volgens Wiiliam Temple: „een volmaakt Nederlander" had gepoogd, „het Kind van Staat" buiten te sluiten... Het kostte hem het ieven en dat van zijn broeder. Op het Groene Zoodje te Den Haag werden ze beiden door het gepeupel laag- bartig'vcrmoord en Prins Willem III besteeg den troon, de Stadhouder, die spoedig daar op Koning van Engeland zou worden Temidden van de romantische schrijvers der vorige eeuw, slaat Alexandre Dumas, staan de beidei Alexandres, vader en zoon, vooraan. Hun Musketiers, hun Graaf de Monte Christo, hun Dame aux Camé- lias zijn werken, waarvan de glans nog allerminst verbleekt is en wij laten ons boeien door de bont heid, de krachtige en kleurige vertel lust, de fantazie, die waarlijk ongebreideld is! De film is er gretig voor te vinden, deze romantiek in beeld te brengen. Al wat de romantische schrijvers uitdachten en in woorden, zwart op wit neerschreven, Een bijzonder interessante tijd, een knoop punt onzer geschiedenis! En dit als hoofd motief van een filmWel, wij worden over het algemeen niet verwend in dit op zicht door de filmproducenten! Zelden of nooit gaan zij er toe over, de rijke geschie denis der Nederlanden te benutten voor filmscenario! Thans echter doet Engeland dit tweemaal achtereen; eerst met de Rem- brandtfilm en thans met „De Zwarte Tulp". Hoofdrollen worden gespeeld door Anne Soreen en Patrick Waddington. Wanneer zal onze nationale filmindustrie rijp zijn voor onderwerpen uit eigen ge schiedenis? EEN ORIGINEEL IDEE. De bekende Tsjechische badplaats Mariën- bad heeft alle beroemde Amerikaansche filmsterren, die momenteel in Europa of daarheen onderweg zijn, uitgenoodigd om op kosten der gemeente een tijdje in die stad te komen logeeren. Onder de genoodig- den, van wie verscheidene hebben toege zegd te zullen komen, bevinden zich Clark Gable, Joan Crawford, Franchot Tone, Ca- ï'olc Lombard, Dick Powell, Ginger Rogers, Fred Astaire, enz. Een reclame-idee, dat geld in het laatje zal brengen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 11