De Pers over het Engelsche bemiddelingsvoorstel Irak's houding geeft Arabieren hoop Het moeilijkst was het vertrek Non-inierventie In Italië WielAeruien De Tour de France Retourvluchten over den Oceaan ïïlalcMfiaAt Verblijfplaats „Molton" onbekend Roosevelt neemt geen vacantie 1Z Noem Franco geen oorlogvoerende In Frankrijk Het plan houdt rekening met de Duitsch-Italiaansche en de Fransch-Engelsche eischen; het kan tot een oplos sing leiden, wanneer ieder goeden wil toont; het kan ech ter reeds in de eerste uren van het debat in de commissie sneuvelen. liet plan gaat verder dan de besprekingen tusschen Eden cri Corbin hadden doen verwachten en de teksten draaien met opmerkelijke handigheid om verschillende moeilijkheden heen Frankrijk moet het document zeer nauwkeurig en critisch bekijken. Het systeem is zoo sa mengesteld en ineen geperst, dat het bij de debatten nog tal van vervormingen kan ondergaan. In Duitschland De Engelsche regecring heeft vlug gewerkt en daarbij den compromisweg bewandeld. De voorstellen zijn te inge wikkeld. Rome en Burgos hebben al gewezen op de moei lijkheid van het terugtrekken der vrijwilligers. Duitsch land zal het plan zorgvuldig bekijken en dat wel zonder sympathie of antipathie. Hoofdzaak is: het redden van de niet-inmonging. Overwogen zal moeten worden, of het En gelsche document als basis zal kunnen dienen v.h. toekom stige werk der nict-inmengingscommissie. Dit moet wor den nagefcaan met behulp van de feiten uit het verleden. De Italiaansche regeering zal de voorstellen aanvaar den op grond van twee redenen: de erkenning van de rechten van oorlogvoerenden en de wensch Engeland te sparen. Het terugtrekken der vrijwilligers, dat aan de er kenning als oorlogvoerenden moet voorafgaan, zal onge twijfeld tot ernstige bezwaren aan Italiaansche zijde leiden. In Rusland Een laatste waarschuwing aan Duitschland en Italië. Het plan is principieel te aanvaarden en practisch uitvoer baar. Er is echter gegronde reden om aan het succes te twijfelen. „Daily Express": het plan is het papier niet waard, waar het op geschreven is. Het geheel rust op het terugtrekken der vrijwilligers( die echter eerst zullen gaan, wanneer de eene partij de andere er met geweld heeft uit gesmeten. „Daily Herald": Waarom zijn tijd verdoen met het opstellen van plannen, die, hoe vernuftig ook, toch moeten mislukken, omdat de geest van samenwerking niet aanwezig is? De bladen der Arbeiderspers: Tijdverlies; de voorstellen zullen door de fascistische mogendheden nooit oprecht aanvaard en nog minder geëerbiedigd worden. WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS. Gewonnen door den Belg Vlaminck. De laatste élappc van den wegwedstrijd ToulouseParijs, voerde van Chateauroux naar Parijs. Winnaar werd De Caluwé, op twee lengten volgde Vlaminck. De gehecle wedstrijd is alzoo gewonnen door don jeugdigen Vlaminck, die een schit terende course hoeft gereden. Tweede werd Van Simays, derde De Caluwé (beiden België). Zoo is deze wedstrijd een groot succes voor de Belgen geworden, al waren het dan maar „Belgen van het tweede plan", die deelnamen. Immers de grootc keien rijden nog lustig hun Tour-étappen!- Eenige uitvallers van den Tour de Francc, reden inmiddels in deze rit mede, o.a. de bekende Franschman Arehambaud. Opmerkelijk is het intusschcn, welk oen groot contingent prima wegrenners België levert! GEEN BELANGRIJKE WIJZIGINGEN. Twaalfde étappe weinig belang rijk. Bartali geeft op. Het verloop van de twaalfde étappe, wel ke in tweo gedeelten werd verreden, ver mocht geen wijziging van eenige bcteckcnis in het algemeen klassement te brengen. De Italiaan Bartali, één van de grootc fi guren uit dezen Tour, verscheen op medisch advies niet aan den start. Dit opgeven mag voor een goed deel op rekening worden ge schoven van zijn val in één van de vorige étappen, inderdaad, maar ook mogen wc niet vergeten, dat de tactiek van Bartali in de laatste étappen door hem toegepast, voor hem fataal is geworden. In de bergritten toch heeft hij zooveel van zijn krachten gevergd, dat zijn laatste greintje energie was opgebruikt. Voeg daarbij zijn ongelukkige val en dan komt men tot de conclusie, dat vroeger of later Bartali don strijd wel moest staken. Op alle mogelijke manieren heeft hij nog geprobeerd mee te ko men, het. ging echter niet meer. Bartali, de hardlooper, is doodgeloopenl Anloon van Schendel heeft zich goed verweerd cn was steeds in de voorste gelederen te vinden. In het eerste gedeelte werd hij als derde, in het tweede als zesde geklasseerd, beide keeren met denzelfden tijd als de leider. Engelsch departement van Bui- tenlandsche Zaken zou het voorstel der Palestina-commis- sie gaarne zien vallen, redenee- neeren de Oosterlingen. Een vertegenwoordiger van het Arabische Hooge Comité is gisterenmorgen per vlieg tuig naar Bagdad vertrokken om te confe- reeren met de regeering aldaar. Het Arabische Hooge Comité koes tert blijkbaar hooggespannen ver wachtingen ten aanzien van steun van Bagdad, nu de minister-presi dent, Hikmet Scleiman, zich open lijk zoo scherp tegen het Britsche plan heeft verklaard, een verkla ring die grooten indruk heeft ge maakt in Palestina. Vele Arabieren zijn daardoor, op typisch- Oostersche wijze redeneerend, tot de con clusie gekomen dat het departement van buitenlandsche zaken te Londen gaarne zou zien dat het advies der Koninklijke Commis sie niet opgevolgd werd, immers, anders zou het toch niet toelaten dat de minister president van een land dat zoo afhankelijk is van Engeland als Irak, zulke krachtige taal gebruikte, aldus het Hlsbld. Het Arabische Hooge Comité heeft van Ibn Saoed, den koning van Arabië-Saoesië, zooals gemeld, een uiterst lauw antwoord ontvangen. „De zaak van onze broeders, de Arabieren in Palestina, heeft altijd een groot deel van onze aandacht en zorg ge luid, en behoudt die", zoo schrijft de koning der Wahahieten. „Gij weet dat wij alle mo gelijke moeite zullen doen de middelen te vinden voor een rechtvaardige en eerlijke oplossing van uw problemen." Dit antwoord moet een groote teleurstel ling zijn geweest voor dc Moefti al heeft het eecn tegenwicht kunnen vormen voor de opzienbarende verklaring van den Irak- schen premier. Caledonia op weg naar Enge land. Vertrek American Clip per uitgesteld. Het Britsche watervliegtuig Cale donia is om 22.26 uur (Br. tijd) van Botwood (New Foundland) opgeste gen met bestemming Foynes (Ier land). Uit Foynes meldt Reuter, dat de Pan American Airways Clipper gis teravond om 7.25 uur is opgestegen op de terugvlucht naar New Found land. In luchtvaartkringen was bekend, dat de Clipper reeds des ochtends zou vertrekken, Maar op het allerlaatste oogenblik kreeg de gezagvoerder, Harold Gray een telegram van zijn Luchtvaart-ministerie, waarin hem werd bevolen te wachten ten einde de ge legenheid te hebben dc schepen, die zich op liet te bevliegen traject op den Atlanti- schen Oceaan bevinden, te waarschuwen. Deze zullen dan in staat zijn draadloos ■ocling te houden met de P.A.A.-Clipper en eventueel hulp bieden, indien dat on- erhoopt noodzakelijk zou blijken te zijn. Franco wil de waarheid Bestrijding van communisme een internationale zending. Voor de eerste maal sinds het uitbreken van den opstand, heeft generaal Franco de vertegenwoordigers der internationale pers op zijn bureau ontvangen, daarbij sprak hij o.a. als volgt: „Ik geef u toestemming in Spanje te reizen waarheen ge wilt cn de verschillende fron ten te bezoeken. Ik verzoek u echter dc waarheid te zeggen. De waarheid is onze eenige bondgenoot in dezen strijd, welke voor ons de voltooiing van een internatio nale zending heteekent, t.w. do bestrijding van het communisme en Spanje te redden uit een toestand van chaos. Wij wenschen de Westersche beschaving. Overal willen wij de orde en gerechtigheid invoeren. Dat wil len wij en niets anders. Ik hoop dat de tijd niet ver is, waarop dit land door een schit terende overwinning den vrede zal vinden." De Italiaansche favoriet Bartali, die den strijd heeft moeten staken. Dertiende étappe voor Camusso. en Meulenberg. Antoon van Sch>endel komt goed mee. De dertiende étappe word wederom in twee gedeelten verreden, n.1. van Mont- pellier naar Narbonne over 103 K.M. en van Narbonne naar Perpignan over 63 K.M Oorspronkelijk zou dit laatste stuk tegen 't uurwerk worden verreden, doch do koers commissarissen hebben besloten voorloopig deze tijdritten af te schaffen. Na 27 kilometer ging Camusso er onverwacht van door en toen het peloton de achtervolging inzette, bleek men niet bii machte den Italiaan in te halen, alleen bereikte hij de finish te Narbonne in den tijd van 2 uur 32 minuten en 39 sec. met 8 minuten voorsprong op zijn achtervolgers, waarbij Anton van Schendel op de zesde plaats werd geklasseerd. De gemiddelde snelheid van Camusso bedroeg niet minder dan 40.480 K.M. Intusschcn was de lucht bedekt, met, wol ken, dc temperatuur was zoel. Er vormde zich een kopgroep van zeven renners, w.o. Meulenberg en Vervaecke. Meulenberg won in de sprint. Anlon van Schendel werd elf de met nog geen minuut achlersland. In het. algemeen klassement leidt nog steeds Svlver Maes (België) Si uur 28 min. 32 sec.; 2. Lapébie (Frankrijk) 84 uur 30 m. r>0 sec.; 3. Vicini (Italië) individueel 84 u. 33 min. 43 sec.; 4. Disseaux (België) 84 u. 33 min. 49 sec. 46ste Anton van Schendel, S7 uur 11 minuten 13 seconden. Portugal herstelt controle niet Italiaansche misvatting recht gezet. Een Ilaliaansch blad had onlangs gemeld, dat de internationale controle aan dc grens van Portugal en Spanje binnenkort hersteld zou worden. Dienaangaande verklaart men in officieele Portugeesohe kringen, dat de faciliteiten welke aan de Engelsche waarne mers op deze grens waren toegekend, door de Portugeesohe regeering tot nader order zijn opgeschort. Een herstel van deze faciliteiten wordt op het oogenblik niet overwogen, waarbij men tevens .opmerkt, dat er geen sprake kan zijn van de hervatting eener wer kelijk internationale controle, omdat Portu gal immers nooit deze controle in den eigen lijken zin des woords had toegelaten. Internationale Motorzesdaagsche Door een frame-breuk moet Dick Eysinck opgeven. Fijma op het verkeerde pad, waardoor hij 15 strafpunten oploopt. Gisteren is de vierde étappe van de ne gentiende internationale motorzesdaagsche verreden. De rijders hadden vandaag ech ter „motorzesdaagsche weer", d.w.z. des morgens dikke mist cn des middags regen, Het traject was overigens ook moeilijker dan op voorgaande dagen, zoodat er vandaag meer slachtoffers vielen. Een van de slachtoffers was onze landgenoot Dick Eysink, die een frame-breuk aan zijn machine kreeg, waardoor hij moest opgeven. Verder was de mist des morgens oor zaak, dat de rijders zich nogal eens i.n dc juiste wegen vergisten,. Zoo reed onze land genoot Fijma dertig K.M, lang op totaal verkeerde wegen en toen liij en zijn mede slachtoffers dit bemerkten, was het te laat, om nog op tijd de controle te bereiken. Onze landgenoot kwam 15 minuten te laat aan en kreeg voor elke minuut een straf- punt. Het Nederlandsche A-team heeft door kranig rijden nog geen strafpunten opge loopen. Opvolger van Belgisch minister benoemd Maistriau, liberaal afgevaardigde cn bur gemeester van Bergen, heeft de portefeuille ;an justitie aanvaard als opvolger van De- aveleye. Hindenburgramp nog een raadsel Amerikaansche commissie brengt verslag uit. Na een arbeid van twee maanden heeft de Amerikaansche Commissie van onderzoek, welke door het ministerie van economische zaken belast werd met het bcsludeeren van de oorzaken van de ramp van het lucht schip „Hindenburg", haar rapport vrijwel gereed. Het omvangrijke rapport zal de volgende weck aan den minister van economische zaken, Roper, worden voorgelegd. Naar ver luidt wordt geen uitspraak gedaan inzake de oorzaak van de ramp en worden alleen de verschillende theorieën vermeld. Engelsche schepen kunnen de Spaansche wateren slechts op eigen risico binnenvaren. In antwoord op de desbetreffende vraag heeft Llewellvn in hef Engelsche Lagerhuis namens het ministerie van marine medege deeld, dat de Britsche regeering niet weet, waar de „Molton", het Britsche schip, dat door dc rechtsche kruiser „Almirante Cer- vera" in de Spaansche territoriale wateren is aangehouden, zich op het oogenblik be vindt. Na deze verklaring zeide de arbeidersaf- gevaardigde Arthur Henderson, dat het feit, dat, een Britsch oorlogschip de „Royal Oak" een Britsch koopvaardijschip door een opslamlelingenvaartuig heeft laten aan vallen, in <le Engelsche geschiedenis zon der voorbeeld is. Llewellyn antwoordde: „De politiek der regeering is duidelijk uiteengezet. Zij be schermt geen schepen, die de territoriale wateren binnenvaren cn do koopvaardij weet, dat de schepen dit slechts op eigen risico kunnen doen. AGFA-KARAT ]S 18 KARAAT De moderne kleinbeeld- Camera voor iedere beurs. Elegant, licht, gemakkelijk. <y«uwt% Gromov over de vlucht Moskou- Noordpool-Amerika. Gromov de Russische piloot, die zulk een schitterende non-stop vlucht over de Pool naar Amerika maakte vertelt over zijn vlucht de volgende bijzonderheden: Wij heb ben boven bergachtige streken gevlogen op een hoogte van meer dan 5000 m.; de groot ste hoogte was 5480 m. Daarbij hebben wij gebruik moeten ma ken van zuurstofapparaten. Het moeilijkste van den heelen tocht, was het opstijgen. Wij hebben wel 1900 m. moeten rollen alvorens wij loskwamen. Tusschen het Rudolfseiland en de Noord pool begon zich ijs op de vleugels te vor men. Met behulp van een speciale installa tie kon dit worden bestreden. Gromov zeide dat het vliegtuig volmaakt had gewerkt. „Wij zouden tot ver in Mexico hebben kunnen doordringen, indien wij aan het begin van den tocht een hetere weers gesteldheid hadden ontmoet.. De cyclonen dwongen ons echter talrijke omwegen te maken en eischten buitensporig veel ben zine. Wij waren een oogenblik ontsteld toen wij bemerkten dat de benzinereservoirs snel leegliepen, maar het vertrouwen bleef en wij waren er zeker van den tocht zonder onge lukken te voltooien.' De vliegers hebben een telegram van ver knochtheid aan Stalin verzonden cn een ge- lukwensch uit Moskou terug ontvangen on- derteekend door Stalin, Molotov, Wwosji- lov, Tsjoebar, Kalinin en Kaganowitsj. Geestdrift in Rusland. In Moskou heersclit groote vreugde over de prestatie der vliegers. Een officieel com muniqué verklaart dat de „opdracht van Stalin en de Sowjetrcgccring voortreffelijk is vervuld." De sportcommissie van de Sowjet-lucht- vaartverecniging zal nadat alle gegevens over de vlucht zulen zijn binnengekomen, hij de internationale luchtvaart federatie een verzoek indienen om het nieuwe wereldre cord lange afsfandvlucht, officieel te erken nen. De vliegers zijn, na een flinke rust. te heb ben genoten naar San Diego vertrokken. De Russische consul deelde mede, dat zij be halve San Diego ook Los Angeles, San Fran- cisco en Washington zullen bezoeken. In laatstgenoemde stad zullen zij de volgende week door president Roosevelt worden ont vangen. De internationale hem te ernstig. toestand is President Roosevelt heeft zijn plan nen voor den gebruikelijken week- oind-tocht opgegeven. Hij zal met 't oog op den toestand in liet verre Oosten op 't Witte Huis te Washing ton blijven. Roosevelt volgt aandachtig de onlwikko- ling in Noord-China, evenals het nieuwe plan inzake afzijdigheid in dc Spaansrhc aangelegenheid. Drie van zijn diplomatieke raadgevers: Macmurrav, de ambassadeur in Turkije, een deskundige in aangelegenheden van het Verre Oosten, Summer Welles, en Norman Dais, zijn gistermiddag op het Witte Huis ontboden. MRS. ROOSEVELT BETAALDE HAAR BELASTING. De Amerikaansche assistent,-atlorncy-gene- ral, Robert H. .Taoksnn, heeft in antwoord op door afgevaardigde Hamilton Fish geuite be schuldigingen het comité voor het instellen van een onderzoek naar belastingontduiking een schrijven gericht, waarin hij mededeelt, dat, mevr. Franklin D. Roosevelt haar be lastingen nauwkeurig betaald heeft. AUTOBUS VERONGELUKT IN ALGERIJE. 21 menschen gewond. Op den weg naar Philippeville, 11 K.M. van Bono (Algerije), is een autocar tegen een hoorn gereden door het breken van de stuur inrichting. Alle 21 inzittenden werden min of meer ernstig gekwetst. Een hunner overleed bij aankomst in het ziekenhuis. Verzoek der oppositie in het En gelsche Lagerhuis. Attlee heeft den minister van bui tenlandsche zaken, Eden, in het La gerhuis gevraagd of hij heden het voorstel, dat beoogt Franco het recht van oorlogvoerende toe te kennen, nadat de vrijwilligers zijn terugge trokken, wil terugnemen. Eden antwoordde: er kan geen sprake van zijn voorstellen, welke aan de commissie zijn voorgelegd, en welke de commissie nog- niet heeft bestudeerd, te wijzigen. Eden ver klaarde er zeker van Ie zijn, dat het Huis zich zal herinneren, dat deze voorstellen werden ingediend krachtens een interna tionaal mandaat, dat Groot-Brittannië werd toevertrouwd en dat het niets zal doen, dat den vooruitgang van de zaak der interna tionale verzoening, welke wij probecren te verzekeren, zou kunnen schaden. Tragisch einde van nachtvlucht Italiaansch toestel verongelukt. 5 dooden. Een dricmotorig vliegtuig van de lucht haven Ciampino in Italië is tijdens een nachtvlucht in aanraking gekomen met een hoog voorwerp en nabij dc renbaan van Ca- panselle omlaag gestort, en vernield. 5 leden der bemanning kwamen bij dit ongeluk om het leven. RECORDPOGING VAN ROEMEENSCHEN VLIEGER. Gistermorgen is prins Cantacuzeno van Boekarest opgestegen, om te trachten het wereldrecord over 5.000 K.M. dat in handen is vAn den Franschen kapitein Rossi, te ver« betereh.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2