Een merkwaardige dokterspraktijk Weerspannige bemanning Het paard van den vuilnisman Het nieuwe departement van Economische Zaken Motorrijder botst op stilstaande vrachtauto Vervoer der Britsche luchtmail door de K L.M. Tragische vacantietocht Ronselaar aangehouden In kokende loog gevallen De N.S.B. in Indië De droom van het Jodendom vernietigd „Klaas" en „Jansen" maakten hun laatste ritje door de hoofd stad. De Stadsreiniging bespaart door den nieuwen ophaaldienst 1150.000.per jaar. Lang hebben in Amsterdam de paarden voor de vuilniswagens geloopen. Zestig jaar geleden, toen de gemeente de stadsreiniging ter hand nam, deden de viervoeters hun in treden bij dit bedrijf, doch toen na ernstige studie de proeven met het mechanisch systeem van huisvuilinzamelen slaagden, stond het vast, dat van lieverlede het aantal paarden zou verminderen en werden ook geen nieuwe dieren meer aangeschaft. Se dert 1931 duurt deze gestage afname voort en gisteren heeft het laatste tweetal paarden, na hun dienst te hebben verricht op pas sende wijze afscheid genomen van het be drijf, dat zij vele jaren zoo trouw hadden ge diend. Op een warmen zomerschen mor gen heeft „Klaas" zijn vuilniswagen door de Jordaan getrokken en toen hij thuis kwam, werd hem en zijn lotgenoot „Jansen" een hoofdstel met de Amsterdamsche kleuren aan gedaan en een strik met de Rotter- damsche kleuren in den staart ge knoopt, als ware het een symbool van het begin en het einde. Reeds stond een groote trailer klaar om het tweetal naar Rotterdam te brengen, waar zij in gemeentedienst hun verdienstelijk leven zullen voortzetten. „Jansen" stond spoedig „in de hoogte", maar „Klaas" had wellicht een flauw vermoeden van het abattor en het had heel wat voeten in de aarde voordat ook hij was ingestapt en de hooge klep gesloten kon worden. Dit vertrek hebben de bewoners van de Jordaan niet meegemaakt. Wat zij wel zagen was, dat kort achter den vuilniskar een auto volgde, beladen met standaardvuilnisem mers, die huis aan huis werden afgeleverd en waarin zij voortaan hun huisvuil zullen deponeeren, dat van morgen af met de reeds geheel ingeburgerde vuilnisauto's met spe ciale stofvrije laadinrichtingen zal worden opgehaald. Over de geheele stad zijn thans, nu het systeem geheel is ingevoerd, 250.000 standaardemmers gedistribueerd, allen van Nederlandsch fabrikaat. Dat hiermede de „cost voor de baet uyt" is gegaan, bewijst wel het feit, dat met de invoering van dit systeem niet alleen de kosten van de emmers geheel zijn terugverdiend, doch bovendien een besparing van 150.000 gulden per jaar op de exploitatie is verkregen. Baggermolen gezonken Personeel gered. Gisterenmiddag om twee uur is de bag germolen „Zuiderzee" van de firma Blan kevoort, aannemer der Zuiderzeewerken t.en behoeve van de N.O.-inpoldering bij Urk ge zonken. De molen ligt op zijn zijde in vier meter diep water en op 500 meter uit den wal, ach ter den vuurtoren. De oorzaak van het zinken is nog niet bekend. Het personeel, dat zich op den baggermo len bevond, kon intijds op zoldersohuiten, welke in de nabijheid lagen, overspringen, zoodat persoonlijke ongelukken niet voor kwamen. DE LIJFARTS VAN LUCHTACRO BATEN EN ANDERE CIRCUS KUNSTENAARS VERTELT. Pr. Antoine Fourrier, de dokter van talrijke, over Marseille reizen de artisten uit alle landen van de wereld, heeft onlangs in een zeer sensationeele voordracht aangetoond dat lichamelijke gebreken, de stout moedigste circus—kunst—prestaties niet in den weg behoeven te staan. De merkwaardigste dokterspraktijk in Mar seille in Frankrijk heeft de „artistendok- ter" Antoine Fourrier. Doordat in vroeger jaren, hii bij wijze van toeval vaak rond reizende kunstenaars behandeld had, was hij spoedig zoo bekend en bemind gewor den. dat hij tot de „lijfarts" van talrijke artisten bevorderd werd, die over Marseille naar overzeesche landen reizen en hetzij, voordat zij aan boord gingen ziek werden, óf zich nog eens. voordat zij Europa ver lieten. grondig wilden laten onderzoeken. Op deze wijze kreeg Dr. Fourrier in den loop der jaren een goede kijk op den merk- waardigen samenhang, die er bestaat tus schen de artistieke capaciteiten en den ge zondheidstoestand van de circus, of variété kunstenaars. Spel met den dood. Een van 'de interessantste patiënten van Dr. Fourrier was de drie jaar geleden om het leven gpkomen schoonspringer John Cooleman. De jonge Amerikaansche ar- tist. die slechts een zeer middelmatig zwem mer was. had zich ontwikkeld tot wi .rld- kampioen in het duiken van zeer groote hoogten. Dr. Fourrier had de gelegenheid, hem gedurende zijn tournée's door Europa herhaalde malen te onderzoeken. Hij stelde daarbij vast. dat Cooleman volkomen gezond was. maar dat zi'n beenspieren, in verge lijking met zijn overige spierstelsel, zeer Aan het thans verschenen Staatsblad tot instelling van een departement van Econo mische Zaken wordt het volgende ontleend: Met ingang van 15 Juli 1937 wordt op geheven het ministerie van Landbouw en Visscherij. Met dien datum wordt de zorg voor de zaken, waarmede dit departement was be last, met uitzondering van die betreffende de rentambten, opgedragen aan het depar tement van Handel, Nijverheid en Scheep vaart. De zorg voor de zaken betreffende de rentambten wordt opgedragen aan het de partement van Financiën. Voorts wordt de volkshuisvesting overge bracht van het departement van sociale zaken naar het departement van binnen- landsche zaken, terwijl van het departe ment van Handel. Nijverheid en Scheep vaart de zaken betreffende de binnenscheep vaart overgaan naar het departement van Waterstaat. Ten slotte wordt de naam van het depar tement van Handel; Nijverheid en Scheep vaart gewijzigd in dien van ministerie van Economische Zaken. Koninklijke belangstelling Voor de Jamboree De persdienst van de Wereldjamboree meldt: H. M. de Koningin zal niet alleen op Za terdag 31 Juli de wereld-jamboree te Voge lenzang openen, maar H. M. heeft ook het voornemen te kennen gegeven de belang rijke welpen- en verkenners-demonstraties op Woensdag 4 Augustus bij te wonen en tevens een bezoek aan het kamp te bren gen. Echtpaar zwaar gewond; de vrouw bezweken. Gisteravond ongeveer elf uur had op den Rijksstraatweg onder de gemeente Harme ien een verkeersongeval plaats, waarbij we derom een doode te betreuren valt, Terzijde van genoemden weg stond een vrachtauto afkomstig uit Leiden, waarvan de chauf feur bezig was het licht te herstellen, toen uit de richting Woerden de heer L. B. uit Utrecht per motorrijwiel naderde, die zijn echtgenoote als duo-passagiere meevoerde. De heer B. heeft de vrachtauto, welke ver moedelijk onverlicht was, niet opgemerkt, zoodat hij met groot vaart tegen dat voer tuig botste, met het gevolg dat hij en zijn echtgenoote met kracht tegen den grond werden geslingerd. Onmiddellijk merd hulp gehaald en beide slachtoffers werden naar het Stads- en Academisch Ziekenhuis te Utrecht overgebracht. Tijdens dit vervoer is de vrouw, die een schedelbasisfractuur, een beenbreuk, verschillende kneuzingen en schaafwonden bekomen had, bezweken. De heer B., die een hoofdwonde en inwendige kneuzingen opliep, is er ernstig aan toe. Onmiddellijk na het gebeurde was de burgemeester van Harmeien met de politie ter plaatse, teneinde een onderzoek naar de oorzaak van dit ongeluk in te stellen en het verkeer op den weg te regelen. slecht ontwikkeld waren. Dit, bij 'n schoon springer blijkbaar zeer groote bezwaar, had Cooleman. volgens zijn eigen woorden, nog bij geen van zijn kunststukken, ooit eenige moeilijkheid bezorgd. Cooleman's meester- prestaties waren sprongen van bruggen, van ravijnen, en van speciaal voor hem ge bouwde torens. Hij bracht het in den loop der jaren tot zeer groote hoogten. Ieder van zijn kunststukken was een spel met den dood, waarhij hii het er echter levend afbracht, zonder te vermoeden, dat zijn zwakke punt niet in de slechte ontwikke ling van zijn beenspieren lag. Zijn laatste kunststuk was de met veel ophef aangekondigde sprong van de ruim zestig meter hooge brug tusschen San Fran- cisco en Oakland. In ademlooze spanning volgden de duizenden toeschouwers' de voorbereidingen voor den sprong', Cooleman zocht op de brug de beste plaats om naar beneden te springen en wierp zich tenslotte in de diepte. Met een prachtsprong kwam hij in het water terecht: onmiddellijk kwam hij weer aan de oppervlakte, maar zakte ook dadelijk weer weg. De bemanning van de gereedliggende boot trok hem aan boord, de aanwezige dokter onderzocht hem en stelde den dood vast. Uit een nader onderzoek bleek, 'dat John Cooleman. de stoutmoedigste schoonspringer ter wereld, 'n uiterst teere, bijna vrouwelijk zwakke hals wervel gehad had. Evenmin als zijn zwakke beenspieren had hem dit ooit gehinderd. Maar tegen den vreeselijken stoot* tegen het water, bij een sprong van 60 meter hoogte, waren zijn balswervels niet bestand geweest. John Cooleman bad zijn hals' gebroken. Roekeloos artist. De grootste tegenstelling van John Coo leman was van Dr. Fourrier's patiënten wel de beroemde equilibrist Pierre Saunier. Deze was' ziek, in zooverre, dat bij aan een chronische luchtniin-catarrhe leed, die hem bij zijn evenwichtskunststukken, waarbij 't geheele lichaam in rust moet zijn. in zeer groote gevaren had kunnen brengen. Ter wijl Cooleman van zijn zwakke plaats niet wist, was Pierre Saunier van zijn ziekte natuurlijk volkomen op de hoogte, maar. bij deed er niets tegen. Dr. Fourrier deelt mede. dat Pierre Saunier. die den eeheelen dag door hoestbuien geplaagd werd, bij zijn kunststukken daar in het geheel geen last Engelsche autoriteiten werken verzending via Holland niet in de hand. In de jaarvergadering van de Britsche Ka mer van Koophandel voor Nederlandsch Oost-Indië, merkt de voorzitter, de heer L. H. Cripps o.m. het volgende op: De prachtige nieuwe vliegbooten van de Imperial Airways zijn thans in bedrijf op de route EngelandEgypte, waarmede een dag is gewonnen: wij zien uit naar de komst van snellere machines op de rest van de route naar Singapore. De K.L.M.-machines blijven met hun ge wone efficiency werken, zoodat er thans vier machines per week in beide richtingen vlie gen. Wij hebben echter een wezenlijke klacht en wel deze: Eenigen tijd geleden kwamen de Britsche postautoriteiten overeen de mail voor Sin gapore aan te nemen voor vervoer door de K.L.M., naast de Imperial Airways, op voor waarde, dat de post voorzien is van het op schrift „via Holland" en een extra postrecht wordt betaald, zoodat, wanneer de ecne mail is gemist, de brieven met het eerst vertrek kende vliegtuig kunnen worden verzonden. De waarde van deze regeling voor de Britsche belangen wordt groo- tendeels aangetast, wijl zij niet is vermeld in de Post Office Guide en wanneer ge per telefoon informeert, wordt, alle verwijzing naar den K. L.M.dienst zorgvuldig venmeden. Ik heb onlangs gelezen, dat brieven door de K.L.M. naar Indië kunnen worden verzonden, maar ook hier wordt het feit niet bekend gemaakt. Wat hier geheel en al over het hoofd sohijnt te worden gezien is het feit, dat, ondanks dat alle be schikbare faciliteiten zoo ruim mo gelijk zijn bekend gemaakt, de Britsche belangen in een nadeelige positie staan tegenover hun mede dingers op het vasteland. Wij vernemen met genoegen, dat de zus termaatschappij van de K.L.M.de K.N.I.L. M., tot overeenstemming is gekomen met de Australische regeering, waarbij haar wordt toegestaan een dienst te onderhouden tusschen NederlandschOostIndië en Aus tralië. Dit is een stap in de goede richting, naar een nauwe samenwerking tusschen twee landen, wier economische en andere belangen van elkaar afhangen. De „Torenvalk" heeft motorstoring De „Valk" met nieuwe motor naar Athene vertrokken. Het Indiëtoestel „Torenvalk" van de K.L. M., dat gisteren op Schiphol moest binnen komen, is wegens motorstoring te Athene gebleven. Gisterenmiddag is de „Valk" de machine, die Zaterdag naar Indië gaat, onder com mando van Geyssendorffer met een nieuwe motor aan boord, naar Athene vertrokken en omstreeks negen uur aldaar aangekomen Hedenmiddag om vier uur wordt de „Valk" met de post en passagiers van het gestran de vliegtuig op Schiphol terugverwacht. Met de reparatie van de „Torenvalk" zul len vermoedelijk eenige dagen zijn gemoeid. van ondervond Nauwelijks had hij de arena betreden, of de hoest bleef weg en gedu rende de geheele vertooning had hij er geen last meer van. Zijn mecster-prestatie volbracht Saunier in New York, waar het kli maat bijna ondraaglijk voor hem was. Tegen een geweldig honorari um had hij zich verplicht, op den dakrand van een 44 verdiepingen Iiooge wolkenkrabber zijn even wichtskunststukken op een stoel uit te voeren. Zijn ziekte hinderde hem toen juist zeer erg, maar zoodra hij zijn werk begon, hield het hoesten op. Op zijn hoofd op de stoel staande, balanceerde hij in de lucht, terwijl hij op de mandoline een bekend liedje speelde. Zooals Dr. Fourrier in zijn voordracht meedeelde, werd Pierre Saunier ondanks zijn chronische ziekte in een paar jaar een rijk man, die thans op zijn villa in Canada woont. Luchtacrobaten met een zwak hart, piano clowns met abnormaal kleine handen, scherpschutters met een bril op en kunst rijders met aanvallen van rhcumatiek zijn volgens Dr. Fourrier in de kunstenaarswe reld geen zeldzaamheid. Zij alle spelen, evenals hun volkomen gezonde collega's, iederen avond met den dood, dien zij steeds weer met een enorme wilsinspanning over winnen. De levende kanonskogel. Ook "de beroemde Vittorio. de „levende kanonskogel", behoort er toe. Ongeveer tien jaar geleden begon hij met zijn kunst stuk. waarmee hii de geheele wereld be reisde. Hij liet zich uit een apart daarvoor geconstrueerd kanon schieten en kwam dan vier honderd meter verder in een net te recht. Hij verdiende in een paar jaar een klein vermogen, trok zich uit de kunste naarswereld terug en overleed aan tuber culose. Reeds' in den tijd van zijn kunst stukken was hij een zwak mensch. en moest herhaalde malen door Dr. Fourrier onder zocht worden. Daar hij vaak last had van flauwte's. meed hij zorgvuldig de mcnschen en leefde volkomen teruggetrokken. Alleen, wanneer hij uit het kanon geschoten werd en in het net terecht kwam. werd hii nooit door een flauwte overvallen. Wat dit even tueel gebeurd, dan zou hij ook eens' zijn hals gebroken hébben. Hij was wel het beste voorbeeld van dr. Foürrier's bewering, dat de grootste artistieke prestaties vaak samen gaan met lichamelijke gebreken. Vijf opvarenden van de vertrekken de „Thorpehall" wilden niet aan boord blijven nit vrees voor repre sailles door het Franco-bewind. Met geweld op het schip terugge bracht. Het Engelsche wilde stoomschip „Thorpe hall", waarover in verband met de Spaan- sche schatten zooveel is te doen geweest, zou hedennacht Vlissingen verlaten met be stemming Bordeaux. Voor dit besluit werd genomen, zijn er nog heel wat strubbelingen met de beman ning geweest. Zooals bekend, stond het schip onder strenge politiebewaking, daar volgens de bepalingen van den vreemdelingendienst de bemanning niet aan land' mocht komen. Op verzoek van den kapitein heeft de com missaris van politie Dinsdag- en Woensdag avond toestemming gegeven tot passagie ren, daar de opvarenden sinds 12 Juni j.1. niet meer van boord waren geweest en de kapitein moeilijkheden vreesde. Dit passa gieren is' zonder een enkel incident verloo- pen. De Spanjaarden keerden des avonds normaal aan boord terug. Daar er echter vijf opvarenden waren, namelijk de eerste en tweede stuurman, de tweede machinist en de radio-telegrafist, en een matroos, die niet meer met dit schip naar Spanje terug wilden, bevreesd als zij waren voor represailles van de zijde van het Franco-bewind, heeft de commissaris van politie, in opdracht van de Nederland- sche regeering, Woensdag genoemde leden der bemanning verhoord. Gistermiddag hebben zij evenwel het schip willen verla ten om te deserteeren. Deze mannen zijn daarop naar het politiebureau overgebracht De commissaris heeft toen van den kapi tein een verklaring weten te krijgen, dat het schip van Vlissingen rechtstreeks naar Bor deaux zou varen, waar de bemanning, in dien gewenscht, de gelegenheid zal hebben voor den Britschen consul aldaar af te monsteren. Dit is aan de opstandige bemanning mede gedeeld, doch ook nu wenschten zij niet aan boord terug te keeren, waarop de kapitein aan den commissaris heeft verzocht hen met den sterken arm aan boord te brengen. Dit heeft echter met geweld moeten geschie den, aangezien de Spanjaarden hevig ver zet pleegden. Onder strenge bewaking zijn de mannen tenslotte aan boord gebracht. Twaalfjarige fietsrijder door auto omvergereden en levensgevaar lijk gewond. Auto in beslag genomen. Op den Rijksstraatweg nabij Voorthuizen is gistermorgen een automobilist, bestuur der van een tweepersoonswagen, in aanrij ding gekomen met den twaalfjarigen wiel rijder de V. uit Zuilen, die geheel alleen op een vacantietocht was. De jongen is bij de ze aanrijding zoo ernstig aan het hoofd ge wond, dat hij in levensgevaarlijken toestand naar het St. Elisabeths-ziekenhuis te Amers foort moest worden vervoerd. Het slachtoffer bereed den rijweg, hoewel achter de hoornen een goed rijwielpad ligt. Tegen den bestuurder van de auto, die ver klaarde, dat de jongen plotseling naar links uitweek is proces verbaal opgemaakt en zijn wagen is in beslag genomen door de poli tie. De identiteit van den jongen kon worden vastgesteld, doordat op zijn rijwielbelasting- plaatje naam en adres waren aangebracht. Op het station te Utrecht. Gisteren heeft de Utrechtsche politie op het Centraal-St.ation een tweetal jonge werk- loozen aangehouden, dat gereed stond naar Spanje te vertrekken om dienst te nemen bij de regeeringstroepen. Er bestond reeds eenigen tijd bij de politie het vermoeden, dat er in Utrecht geronseld werd en in verband daarmede had de re cherche het oog gehouden op een perceel, waar men meende, dat de menschen werden aangeworven. Iedereen, die dit perceel bin nenging, werd na zijn vertrek nauwkeurig gevolgd, met het resultaat dat gisteren de beide hierboven genoemde mannen op het Centraal-Station werden aangetroffen. De man die zijn bemiddeling had ver leend, is door de politie gearresteerd en aan een verhoor onderworpen. Nadat tegen hem proces-verbaal was opgemaakt, werd hij vrij gelaten. Jongeman krijgt vreeselijke brandwonden. Een ernstig ongeluk is gebeurd op T. P. Viruly's Stoomzeepziederij „De Hamer" te Gouda. De ongeveer 20-jarige werkman B. Klijn was, aldus de Msb., op een der zolders van de fabriek bezig mot het koken van caus- ticsoda, welke in bussen van pl.m. 300 kg. is verpakt Door de bussen te laten zakken in een ketel, welke met heet water en stoom gevuld is, wordt de soda vloeibaar en ont staat causticloog. Tijdens het proces kookte de ketel over. Klijn, die dit bemerkte, rende een trap af om een kraan te sluiten, doch hij kwam daarbij te vallen en stortte in de op den grond liggende loog. Met ontzettende brand wonden over het geheele lichaam is het slachtoffer opgenomen. Terstond werd hij naar het Van Itcrson Ziekenhuis vervoerd. De toestand van den jongeman is zorg wekkend. NEDERLANDER IN HONGARIJE VERDRONKEN. Uit Boedapest wordt gemeld, "dat de 25- jarige Nederlander Jan Hammer bij het ba den in de Theisz bij Tiszaszalka is ver dronken. Zijn lijk is nog niet opgehaald, Geen verbod van lidmaatschap voor landsdienaren. Aan de memorie van antwoord op de al- gemeene beschouwingen van den Volksraad te Batavia, inzake de begrooting 1938, ont- leenen wij het volgende: Indien de opmerking, dat de natio- naal-socialistische beweging door de politie ongemoeid wordt gelaten, be doelt te zeggen, dat tegen die ver- eeniging nimmer maatregelen zijn getroffen, is zij als onjuist aan te merken. De vergaderingen, waartoe niet-leden op groote schaal worden uitgenoodigd, worden in den regel door de politie bijgewoond. De op voor het publiek of voor genoodigden toegankelijke vergaderingen aan den dag komende uitingen en hare actie hebben nog geen aanleiding gegeven om ook de zuiver besloten vergaderingen van de nationaal- socialistische beweging door de politie tej doen bijwonen. Mogelijke geruchten .dat de N.S.B. talrijke aanhangers telt in bestuurs- en politiekringen alsmede dat on geveer 30 pet. van de officieren hier te lande den N.S.B.-geest zijn toege daan kunnen gevoegelijk voor reke ning blijven van degenen, die deze geruchten hebben doen ontstaan of verspreid. De.regeering heeft geen goede gronden om de juistheid dier geruchten aan te nemen. In de door de nat,ionaal-socialistische be- weging in Ned. Indië gevoerde actie vindt dc regeering geen aanleiding tot een verbod van lidmaatschap voor landsdienaren. Te minder bestaat hiervoor aanleiding nu de leiding van de nat. soc. beweging in Ned. Indië tot dusver heeft doen blijken van haar geneigdheid om zich te voegen naar de wenschen van de overheid, inzonderheid ook met betrekking tot de handhaving van de goede verhoudingen tusschen de bevoL kingsgroepen. Nederlandsche Zionisten pro* testeéten tegen de verdeeling van Palestina. In het gebouw van „Handwerkers Vrïen- denkring" te Amsterdam heeft de Nieuwe Zionistische Organisatie Woensdagavond een protestvergadering gehouden naar aan leiding van de voorgestelde verdecling van Palestina door de Engelsche regeering. Spre ker was, aldus het Hsbl., dr. E. A. M< Speyer. Reeds tweemaal, aldus spreker, in de geschiedenis van het Joodsche volk is het streven naar het bezit van het Heilige Land tevergeefsch geweest, nu is een derde misluk king aanstaande. Na den wereldoorlog scheen de toekomst van het Joodsche volk in Palestina een oogenblik zekerder dan ooit door de aan vaarding der Balfour-declaratie. Toen ech ter nieuwe onlusten verrezen, was het 't Joodsche volk dat, ter bevrediging der Ara bische opstandelingen, Transjordanië erbij moest inschieten. En ook ditmaal, nu Enge land zich door de Arabische protesten en troebelen in het nauw gebracht voelt en te laat krachtdadig ingreep, ook nu staat het Joodsche volk op het punt een enorm deel van het Beloofde Land als schatting te moeten betalen. Groei der Joodsche kolonisatie belemmerd. Weliswaar zal het nu van eigen staats grenzen voorzien worden, doch daarmee zijn dan ook alle verdere mogelijkheden tot uitbreiding en groei der Joodsche kolo nisatie uitgesloten. Het is niet de feitelijke waarde; van het betreffende rapport en de voorgestelde verdeeling, aldus spre ker, die wij dienen te beschouwen, doch de bel eekenis van onvoorwaar delijke vernietiging van den droom van 't Jodendom der geheele wereld; een eigen land te scheppen. En het is dan ook betreurenswaardig, fe constateeren, dat onder de Joden van het we- reld-Zionisme zoo weinigen zijn, die dezen eersten stap op het pad der ondergang niet als zoodanig onderkennen. Maar al te veel zijn er, die de verdeeling van Palestina en de eindelijke totstandkoming van een Jood- schen staat als nadere vervulling van het Joodsche ideaal zien. Dit is wel allerminst het geval. Het eenmaal afstand doen van de bij de Balfour-declaratie toegezegde rech ten, beteekent de vernietiging der geheeld Joodsche toekomst in Palestina. Spreker besloot met te zeggen, 'dat, zod het dan niet mogelijk zou zijn, de op komst zijnde beschikkingen te verhinderen, het toch de plicht van het Joodsche volk der geheele wereld is zich tegen de vernietiging van hun uiteindelijke en laatste hoop te verzet ten en geestelijk de ruggesteun te zijn van het jonge, krachtige volk, dat daar in Pa lestina leeft en sterft voor een grootschi ideaal. Vervolgens nam de vergadering een motid aan, waarin protest werd aangeteekend te gen het Britsche rapport inzake de verdee ling van Palestina daar de Nieuwe Zionisti sche Organisatie, deze in strijd acht met dej toezeggingen der Balfour-declaratie. MILITAIR UIT TREIN GEVALLEN. Gistermiddag is een militair van het eer ste regiment veldartillerie, tweede batterij, N. T. uit Amstelveen, ter hoogte van blok 1 onder Duivendrecht uit den trein geval len. Nadat door dokter J. H. van Gortel uit Abcoude de eerste geneeskundige hulp was verleend, is het slachtoffer, dat een hersenschudding had opgeloopen. naar Am sterdam vervoerd. j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8