Een merkwaardige
dokterspraktijk
Weerspannige bemanning
Het paard van den
vuilnisman
Het nieuwe departement
van Economische Zaken
Motorrijder botst op
stilstaande vrachtauto
Vervoer der Britsche
luchtmail door de K L.M.
Tragische vacantietocht
Ronselaar aangehouden
In kokende loog gevallen
De N.S.B. in Indië
De droom van het
Jodendom vernietigd
„Klaas" en „Jansen" maakten
hun laatste ritje door de hoofd
stad.
De Stadsreiniging bespaart door
den nieuwen ophaaldienst
1150.000.per jaar.
Lang hebben in Amsterdam de paarden
voor de vuilniswagens geloopen. Zestig jaar
geleden, toen de gemeente de stadsreiniging
ter hand nam, deden de viervoeters hun in
treden bij dit bedrijf, doch toen na ernstige
studie de proeven met het mechanisch
systeem van huisvuilinzamelen slaagden,
stond het vast, dat van lieverlede het aantal
paarden zou verminderen en werden ook
geen nieuwe dieren meer aangeschaft. Se
dert 1931 duurt deze gestage afname voort
en gisteren heeft het laatste tweetal paarden,
na hun dienst te hebben verricht op pas
sende wijze afscheid genomen van het be
drijf, dat zij vele jaren zoo trouw hadden ge
diend.
Op een warmen zomerschen mor
gen heeft „Klaas" zijn vuilniswagen
door de Jordaan getrokken en toen
hij thuis kwam, werd hem en zijn
lotgenoot „Jansen" een hoofdstel
met de Amsterdamsche kleuren aan
gedaan en een strik met de Rotter-
damsche kleuren in den staart ge
knoopt, als ware het een symbool
van het begin en het einde.
Reeds stond een groote trailer klaar om het
tweetal naar Rotterdam te brengen, waar zij
in gemeentedienst hun verdienstelijk leven
zullen voortzetten. „Jansen" stond spoedig
„in de hoogte", maar „Klaas" had wellicht
een flauw vermoeden van het abattor en het
had heel wat voeten in de aarde voordat ook
hij was ingestapt en de hooge klep gesloten
kon worden.
Dit vertrek hebben de bewoners van de
Jordaan niet meegemaakt. Wat zij wel zagen
was, dat kort achter den vuilniskar een auto
volgde, beladen met standaardvuilnisem
mers, die huis aan huis werden afgeleverd
en waarin zij voortaan hun huisvuil zullen
deponeeren, dat van morgen af met de reeds
geheel ingeburgerde vuilnisauto's met spe
ciale stofvrije laadinrichtingen zal worden
opgehaald. Over de geheele stad zijn thans,
nu het systeem geheel is ingevoerd, 250.000
standaardemmers gedistribueerd, allen van
Nederlandsch fabrikaat. Dat hiermede de
„cost voor de baet uyt" is gegaan, bewijst
wel het feit, dat met de invoering van dit
systeem niet alleen de kosten van de emmers
geheel zijn terugverdiend, doch bovendien
een besparing van 150.000 gulden per jaar
op de exploitatie is verkregen.
Baggermolen gezonken
Personeel gered.
Gisterenmiddag om twee uur is de bag
germolen „Zuiderzee" van de firma Blan
kevoort, aannemer der Zuiderzeewerken t.en
behoeve van de N.O.-inpoldering bij Urk ge
zonken.
De molen ligt op zijn zijde in vier meter
diep water en op 500 meter uit den wal, ach
ter den vuurtoren.
De oorzaak van het zinken is nog niet
bekend.
Het personeel, dat zich op den baggermo
len bevond, kon intijds op zoldersohuiten,
welke in de nabijheid lagen, overspringen,
zoodat persoonlijke ongelukken niet voor
kwamen.
DE LIJFARTS VAN LUCHTACRO
BATEN EN ANDERE CIRCUS
KUNSTENAARS VERTELT.
Pr. Antoine Fourrier, de dokter
van talrijke, over Marseille reizen
de artisten uit alle landen van de
wereld, heeft onlangs in een zeer
sensationeele voordracht aangetoond
dat lichamelijke gebreken, de stout
moedigste circus—kunst—prestaties
niet in den weg behoeven te staan.
De merkwaardigste dokterspraktijk in Mar
seille in Frankrijk heeft de „artistendok-
ter" Antoine Fourrier. Doordat in vroeger
jaren, hii bij wijze van toeval vaak rond
reizende kunstenaars behandeld had, was
hij spoedig zoo bekend en bemind gewor
den. dat hij tot de „lijfarts" van talrijke
artisten bevorderd werd, die over Marseille
naar overzeesche landen reizen en hetzij,
voordat zij aan boord gingen ziek werden,
óf zich nog eens. voordat zij Europa ver
lieten. grondig wilden laten onderzoeken.
Op deze wijze kreeg Dr. Fourrier in den
loop der jaren een goede kijk op den merk-
waardigen samenhang, die er bestaat tus
schen de artistieke capaciteiten en den ge
zondheidstoestand van de circus, of variété
kunstenaars.
Spel met den dood.
Een van 'de interessantste patiënten van
Dr. Fourrier was de drie jaar geleden om
het leven gpkomen schoonspringer John
Cooleman. De jonge Amerikaansche ar-
tist. die slechts een zeer middelmatig zwem
mer was. had zich ontwikkeld tot wi .rld-
kampioen in het duiken van zeer groote
hoogten. Dr. Fourrier had de gelegenheid,
hem gedurende zijn tournée's door Europa
herhaalde malen te onderzoeken. Hij stelde
daarbij vast. dat Cooleman volkomen gezond
was. maar dat zi'n beenspieren, in verge
lijking met zijn overige spierstelsel, zeer
Aan het thans verschenen Staatsblad tot
instelling van een departement van Econo
mische Zaken wordt het volgende ontleend:
Met ingang van 15 Juli 1937 wordt op
geheven het ministerie van Landbouw en
Visscherij.
Met dien datum wordt de zorg voor de
zaken, waarmede dit departement was be
last, met uitzondering van die betreffende
de rentambten, opgedragen aan het depar
tement van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart.
De zorg voor de zaken betreffende de
rentambten wordt opgedragen aan het de
partement van Financiën.
Voorts wordt de volkshuisvesting overge
bracht van het departement van sociale
zaken naar het departement van binnen-
landsche zaken, terwijl van het departe
ment van Handel. Nijverheid en Scheep
vaart de zaken betreffende de binnenscheep
vaart overgaan naar het departement van
Waterstaat.
Ten slotte wordt de naam van het depar
tement van Handel; Nijverheid en Scheep
vaart gewijzigd in dien van ministerie van
Economische Zaken.
Koninklijke belangstelling Voor
de Jamboree
De persdienst van de Wereldjamboree
meldt:
H. M. de Koningin zal niet alleen op Za
terdag 31 Juli de wereld-jamboree te Voge
lenzang openen, maar H. M. heeft ook het
voornemen te kennen gegeven de belang
rijke welpen- en verkenners-demonstraties
op Woensdag 4 Augustus bij te wonen en
tevens een bezoek aan het kamp te bren
gen.
Echtpaar zwaar gewond; de
vrouw bezweken.
Gisteravond ongeveer elf uur had op den
Rijksstraatweg onder de gemeente Harme
ien een verkeersongeval plaats, waarbij we
derom een doode te betreuren valt, Terzijde
van genoemden weg stond een vrachtauto
afkomstig uit Leiden, waarvan de chauf
feur bezig was het licht te herstellen, toen
uit de richting Woerden de heer L. B. uit
Utrecht per motorrijwiel naderde, die zijn
echtgenoote als duo-passagiere meevoerde.
De heer B. heeft de vrachtauto, welke ver
moedelijk onverlicht was, niet opgemerkt,
zoodat hij met groot vaart tegen dat voer
tuig botste, met het gevolg dat hij en zijn
echtgenoote met kracht tegen den grond
werden geslingerd. Onmiddellijk merd hulp
gehaald en beide slachtoffers werden naar
het Stads- en Academisch Ziekenhuis te
Utrecht overgebracht. Tijdens dit vervoer is
de vrouw, die een schedelbasisfractuur, een
beenbreuk, verschillende kneuzingen en
schaafwonden bekomen had, bezweken. De
heer B., die een hoofdwonde en inwendige
kneuzingen opliep, is er ernstig aan toe.
Onmiddellijk na het gebeurde was de
burgemeester van Harmeien met de politie
ter plaatse, teneinde een onderzoek naar de
oorzaak van dit ongeluk in te stellen en
het verkeer op den weg te regelen.
slecht ontwikkeld waren. Dit, bij 'n schoon
springer blijkbaar zeer groote bezwaar, had
Cooleman. volgens zijn eigen woorden, nog
bij geen van zijn kunststukken, ooit eenige
moeilijkheid bezorgd. Cooleman's meester-
prestaties waren sprongen van bruggen, van
ravijnen, en van speciaal voor hem ge
bouwde torens. Hij bracht het in den loop
der jaren tot zeer groote hoogten. Ieder
van zijn kunststukken was een spel met
den dood, waarhij hii het er echter levend
afbracht, zonder te vermoeden, dat zijn
zwakke punt niet in de slechte ontwikke
ling van zijn beenspieren lag.
Zijn laatste kunststuk was de met veel
ophef aangekondigde sprong van de ruim
zestig meter hooge brug tusschen San Fran-
cisco en Oakland. In ademlooze spanning
volgden de duizenden toeschouwers' de
voorbereidingen voor den sprong', Cooleman
zocht op de brug de beste plaats om naar
beneden te springen en wierp zich tenslotte
in de diepte. Met een prachtsprong kwam
hij in het water terecht: onmiddellijk kwam
hij weer aan de oppervlakte, maar zakte
ook dadelijk weer weg. De bemanning van
de gereedliggende boot trok hem aan
boord, de aanwezige dokter onderzocht hem
en stelde den dood vast.
Uit een nader onderzoek bleek, 'dat
John Cooleman. de stoutmoedigste
schoonspringer ter wereld, 'n uiterst
teere, bijna vrouwelijk zwakke hals
wervel gehad had. Evenmin als zijn
zwakke beenspieren had hem dit
ooit gehinderd. Maar tegen den
vreeselijken stoot* tegen het water,
bij een sprong van 60 meter hoogte,
waren zijn balswervels niet bestand
geweest. John Cooleman bad zijn
hals' gebroken.
Roekeloos artist.
De grootste tegenstelling van John Coo
leman was van Dr. Fourrier's patiënten wel
de beroemde equilibrist Pierre Saunier.
Deze was' ziek, in zooverre, dat bij aan een
chronische luchtniin-catarrhe leed, die hem
bij zijn evenwichtskunststukken, waarbij 't
geheele lichaam in rust moet zijn. in zeer
groote gevaren had kunnen brengen. Ter
wijl Cooleman van zijn zwakke plaats niet
wist, was Pierre Saunier van zijn ziekte
natuurlijk volkomen op de hoogte, maar.
bij deed er niets tegen. Dr. Fourrier deelt
mede. dat Pierre Saunier. die den eeheelen
dag door hoestbuien geplaagd werd, bij zijn
kunststukken daar in het geheel geen last
Engelsche autoriteiten werken
verzending via Holland niet in
de hand.
In de jaarvergadering van de Britsche Ka
mer van Koophandel voor Nederlandsch
Oost-Indië, merkt de voorzitter, de heer L. H.
Cripps o.m. het volgende op:
De prachtige nieuwe vliegbooten van de
Imperial Airways zijn thans in bedrijf op
de route EngelandEgypte, waarmede een
dag is gewonnen: wij zien uit naar de komst
van snellere machines op de rest van de
route naar Singapore.
De K.L.M.-machines blijven met hun ge
wone efficiency werken, zoodat er thans vier
machines per week in beide richtingen vlie
gen. Wij hebben echter een wezenlijke klacht
en wel deze:
Eenigen tijd geleden kwamen de Britsche
postautoriteiten overeen de mail voor Sin
gapore aan te nemen voor vervoer door de
K.L.M., naast de Imperial Airways, op voor
waarde, dat de post voorzien is van het op
schrift „via Holland" en een extra postrecht
wordt betaald, zoodat, wanneer de ecne mail
is gemist, de brieven met het eerst vertrek
kende vliegtuig kunnen worden verzonden.
De waarde van deze regeling voor
de Britsche belangen wordt groo-
tendeels aangetast, wijl zij niet is
vermeld in de Post Office Guide en
wanneer ge per telefoon informeert,
wordt, alle verwijzing naar den K.
L.M.dienst zorgvuldig venmeden.
Ik heb onlangs gelezen, dat brieven
door de K.L.M. naar Indië kunnen
worden verzonden, maar ook hier
wordt het feit niet bekend gemaakt.
Wat hier geheel en al over het
hoofd sohijnt te worden gezien is
het feit, dat, ondanks dat alle be
schikbare faciliteiten zoo ruim mo
gelijk zijn bekend gemaakt, de
Britsche belangen in een nadeelige
positie staan tegenover hun mede
dingers op het vasteland.
Wij vernemen met genoegen, dat de zus
termaatschappij van de K.L.M.de K.N.I.L.
M., tot overeenstemming is gekomen met
de Australische regeering, waarbij haar
wordt toegestaan een dienst te onderhouden
tusschen NederlandschOostIndië en Aus
tralië. Dit is een stap in de goede richting,
naar een nauwe samenwerking tusschen
twee landen, wier economische en andere
belangen van elkaar afhangen.
De „Torenvalk" heeft
motorstoring
De „Valk" met nieuwe motor
naar Athene vertrokken.
Het Indiëtoestel „Torenvalk" van de K.L.
M., dat gisteren op Schiphol moest binnen
komen, is wegens motorstoring te Athene
gebleven.
Gisterenmiddag is de „Valk" de machine,
die Zaterdag naar Indië gaat, onder com
mando van Geyssendorffer met een nieuwe
motor aan boord, naar Athene vertrokken
en omstreeks negen uur aldaar aangekomen
Hedenmiddag om vier uur wordt de „Valk"
met de post en passagiers van het gestran
de vliegtuig op Schiphol terugverwacht.
Met de reparatie van de „Torenvalk" zul
len vermoedelijk eenige dagen zijn gemoeid.
van ondervond Nauwelijks had hij de arena
betreden, of de hoest bleef weg en gedu
rende de geheele vertooning had hij er geen
last meer van.
Zijn mecster-prestatie volbracht
Saunier in New York, waar het kli
maat bijna ondraaglijk voor hem
was. Tegen een geweldig honorari
um had hij zich verplicht, op den
dakrand van een 44 verdiepingen
Iiooge wolkenkrabber zijn even
wichtskunststukken op een stoel
uit te voeren.
Zijn ziekte hinderde hem toen juist zeer
erg, maar zoodra hij zijn werk begon,
hield het hoesten op. Op zijn hoofd op de
stoel staande, balanceerde hij in de lucht,
terwijl hij op de mandoline een bekend
liedje speelde. Zooals Dr. Fourrier in zijn
voordracht meedeelde, werd Pierre Saunier
ondanks zijn chronische ziekte in een paar
jaar een rijk man, die thans op zijn villa
in Canada woont.
Luchtacrobaten met een zwak hart, piano
clowns met abnormaal kleine handen,
scherpschutters met een bril op en kunst
rijders met aanvallen van rhcumatiek zijn
volgens Dr. Fourrier in de kunstenaarswe
reld geen zeldzaamheid. Zij alle spelen,
evenals hun volkomen gezonde collega's,
iederen avond met den dood, dien zij steeds
weer met een enorme wilsinspanning over
winnen.
De levende kanonskogel.
Ook "de beroemde Vittorio. de „levende
kanonskogel", behoort er toe. Ongeveer
tien jaar geleden begon hij met zijn kunst
stuk. waarmee hii de geheele wereld be
reisde. Hij liet zich uit een apart daarvoor
geconstrueerd kanon schieten en kwam dan
vier honderd meter verder in een net te
recht. Hij verdiende in een paar jaar een
klein vermogen, trok zich uit de kunste
naarswereld terug en overleed aan tuber
culose. Reeds' in den tijd van zijn kunst
stukken was hij een zwak mensch. en moest
herhaalde malen door Dr. Fourrier onder
zocht worden. Daar hij vaak last had van
flauwte's. meed hij zorgvuldig de mcnschen
en leefde volkomen teruggetrokken. Alleen,
wanneer hij uit het kanon geschoten werd
en in het net terecht kwam. werd hii nooit
door een flauwte overvallen. Wat dit even
tueel gebeurd, dan zou hij ook eens' zijn
hals gebroken hébben. Hij was wel het
beste voorbeeld van dr. Foürrier's bewering,
dat de grootste artistieke prestaties vaak
samen gaan met lichamelijke gebreken.
Vijf opvarenden van de vertrekken
de „Thorpehall" wilden niet aan
boord blijven nit vrees voor repre
sailles door het Franco-bewind.
Met geweld op het schip terugge
bracht.
Het Engelsche wilde stoomschip „Thorpe
hall", waarover in verband met de Spaan-
sche schatten zooveel is te doen geweest,
zou hedennacht Vlissingen verlaten met be
stemming Bordeaux.
Voor dit besluit werd genomen, zijn er
nog heel wat strubbelingen met de beman
ning geweest.
Zooals bekend, stond het schip onder
strenge politiebewaking, daar volgens de
bepalingen van den vreemdelingendienst
de bemanning niet aan land' mocht komen.
Op verzoek van den kapitein heeft de com
missaris van politie Dinsdag- en Woensdag
avond toestemming gegeven tot passagie
ren, daar de opvarenden sinds 12 Juni j.1.
niet meer van boord waren geweest en de
kapitein moeilijkheden vreesde. Dit passa
gieren is' zonder een enkel incident verloo-
pen. De Spanjaarden keerden des avonds
normaal aan boord terug.
Daar er echter vijf opvarenden waren,
namelijk de eerste en tweede stuurman, de
tweede machinist en de radio-telegrafist, en
een matroos, die niet meer met dit schip
naar Spanje terug wilden, bevreesd als zij
waren voor represailles van de zijde van
het Franco-bewind, heeft de commissaris
van politie, in opdracht van de Nederland-
sche regeering, Woensdag genoemde leden
der bemanning verhoord. Gistermiddag
hebben zij evenwel het schip willen verla
ten om te deserteeren. Deze mannen zijn
daarop naar het politiebureau overgebracht
De commissaris heeft toen van den kapi
tein een verklaring weten te krijgen, dat het
schip van Vlissingen rechtstreeks naar Bor
deaux zou varen, waar de bemanning, in
dien gewenscht, de gelegenheid zal hebben
voor den Britschen consul aldaar af te
monsteren.
Dit is aan de opstandige bemanning mede
gedeeld, doch ook nu wenschten zij niet aan
boord terug te keeren, waarop de kapitein
aan den commissaris heeft verzocht hen
met den sterken arm aan boord te brengen.
Dit heeft echter met geweld moeten geschie
den, aangezien de Spanjaarden hevig ver
zet pleegden. Onder strenge bewaking zijn
de mannen tenslotte aan boord gebracht.
Twaalfjarige fietsrijder door auto
omvergereden en levensgevaar
lijk gewond. Auto in beslag
genomen.
Op den Rijksstraatweg nabij Voorthuizen
is gistermorgen een automobilist, bestuur
der van een tweepersoonswagen, in aanrij
ding gekomen met den twaalfjarigen wiel
rijder de V. uit Zuilen, die geheel alleen op
een vacantietocht was. De jongen is bij de
ze aanrijding zoo ernstig aan het hoofd ge
wond, dat hij in levensgevaarlijken toestand
naar het St. Elisabeths-ziekenhuis te Amers
foort moest worden vervoerd.
Het slachtoffer bereed den rijweg, hoewel
achter de hoornen een goed rijwielpad ligt.
Tegen den bestuurder van de auto, die ver
klaarde, dat de jongen plotseling naar links
uitweek is proces verbaal opgemaakt en zijn
wagen is in beslag genomen door de poli
tie.
De identiteit van den jongen kon worden
vastgesteld, doordat op zijn rijwielbelasting-
plaatje naam en adres waren aangebracht.
Op het station te Utrecht.
Gisteren heeft de Utrechtsche politie op
het Centraal-St.ation een tweetal jonge werk-
loozen aangehouden, dat gereed stond naar
Spanje te vertrekken om dienst te nemen
bij de regeeringstroepen.
Er bestond reeds eenigen tijd bij de politie
het vermoeden, dat er in Utrecht geronseld
werd en in verband daarmede had de re
cherche het oog gehouden op een perceel,
waar men meende, dat de menschen werden
aangeworven. Iedereen, die dit perceel bin
nenging, werd na zijn vertrek nauwkeurig
gevolgd, met het resultaat dat gisteren de
beide hierboven genoemde mannen op het
Centraal-Station werden aangetroffen.
De man die zijn bemiddeling had ver
leend, is door de politie gearresteerd en aan
een verhoor onderworpen. Nadat tegen hem
proces-verbaal was opgemaakt, werd hij vrij
gelaten.
Jongeman krijgt vreeselijke
brandwonden.
Een ernstig ongeluk is gebeurd op T. P.
Viruly's Stoomzeepziederij „De Hamer" te
Gouda.
De ongeveer 20-jarige werkman B. Klijn
was, aldus de Msb., op een der zolders van
de fabriek bezig mot het koken van caus-
ticsoda, welke in bussen van pl.m. 300 kg.
is verpakt Door de bussen te laten zakken
in een ketel, welke met heet water en stoom
gevuld is, wordt de soda vloeibaar en ont
staat causticloog.
Tijdens het proces kookte de ketel over.
Klijn, die dit bemerkte, rende een trap af
om een kraan te sluiten, doch hij kwam
daarbij te vallen en stortte in de op den
grond liggende loog. Met ontzettende brand
wonden over het geheele lichaam is het
slachtoffer opgenomen. Terstond werd hij
naar het Van Itcrson Ziekenhuis vervoerd.
De toestand van den jongeman is zorg
wekkend.
NEDERLANDER IN HONGARIJE
VERDRONKEN.
Uit Boedapest wordt gemeld, "dat de 25-
jarige Nederlander Jan Hammer bij het ba
den in de Theisz bij Tiszaszalka is ver
dronken. Zijn lijk is nog niet opgehaald,
Geen verbod van lidmaatschap
voor landsdienaren.
Aan de memorie van antwoord op de al-
gemeene beschouwingen van den Volksraad
te Batavia, inzake de begrooting 1938, ont-
leenen wij het volgende:
Indien de opmerking, dat de natio-
naal-socialistische beweging door de
politie ongemoeid wordt gelaten, be
doelt te zeggen, dat tegen die ver-
eeniging nimmer maatregelen zijn
getroffen, is zij als onjuist aan te
merken.
De vergaderingen, waartoe niet-leden op
groote schaal worden uitgenoodigd, worden
in den regel door de politie bijgewoond. De
op voor het publiek of voor genoodigden
toegankelijke vergaderingen aan den dag
komende uitingen en hare actie hebben nog
geen aanleiding gegeven om ook de zuiver
besloten vergaderingen van de nationaal-
socialistische beweging door de politie tej
doen bijwonen.
Mogelijke geruchten .dat de N.S.B.
talrijke aanhangers telt in bestuurs-
en politiekringen alsmede dat on
geveer 30 pet. van de officieren hier
te lande den N.S.B.-geest zijn toege
daan kunnen gevoegelijk voor reke
ning blijven van degenen, die deze
geruchten hebben doen ontstaan of
verspreid. De.regeering heeft geen
goede gronden om de juistheid dier
geruchten aan te nemen.
In de door de nat,ionaal-socialistische be-
weging in Ned. Indië gevoerde actie vindt
dc regeering geen aanleiding tot een verbod
van lidmaatschap voor landsdienaren. Te
minder bestaat hiervoor aanleiding nu de
leiding van de nat. soc. beweging in Ned.
Indië tot dusver heeft doen blijken van
haar geneigdheid om zich te voegen naar
de wenschen van de overheid, inzonderheid
ook met betrekking tot de handhaving van
de goede verhoudingen tusschen de bevoL
kingsgroepen.
Nederlandsche Zionisten pro*
testeéten tegen de verdeeling
van Palestina.
In het gebouw van „Handwerkers Vrïen-
denkring" te Amsterdam heeft de Nieuwe
Zionistische Organisatie Woensdagavond
een protestvergadering gehouden naar aan
leiding van de voorgestelde verdecling van
Palestina door de Engelsche regeering. Spre
ker was, aldus het Hsbl., dr. E. A. M<
Speyer.
Reeds tweemaal, aldus spreker, in
de geschiedenis van het Joodsche
volk is het streven naar het bezit
van het Heilige Land tevergeefsch
geweest, nu is een derde misluk
king aanstaande.
Na den wereldoorlog scheen de toekomst
van het Joodsche volk in Palestina een
oogenblik zekerder dan ooit door de aan
vaarding der Balfour-declaratie. Toen ech
ter nieuwe onlusten verrezen, was het 't
Joodsche volk dat, ter bevrediging der Ara
bische opstandelingen, Transjordanië erbij
moest inschieten. En ook ditmaal, nu Enge
land zich door de Arabische protesten en
troebelen in het nauw gebracht voelt en te
laat krachtdadig ingreep, ook nu staat het
Joodsche volk op het punt een enorm deel
van het Beloofde Land als schatting te
moeten betalen.
Groei der Joodsche kolonisatie
belemmerd.
Weliswaar zal het nu van eigen staats
grenzen voorzien worden, doch daarmee
zijn dan ook alle verdere mogelijkheden
tot uitbreiding en groei der Joodsche kolo
nisatie uitgesloten.
Het is niet de feitelijke waarde;
van het betreffende rapport en de
voorgestelde verdeeling, aldus spre
ker, die wij dienen te beschouwen,
doch de bel eekenis van onvoorwaar
delijke vernietiging van den droom
van 't Jodendom der geheele wereld;
een eigen land te scheppen.
En het is dan ook betreurenswaardig, fe
constateeren, dat onder de Joden van het we-
reld-Zionisme zoo weinigen zijn, die dezen
eersten stap op het pad der ondergang niet
als zoodanig onderkennen. Maar al te veel
zijn er, die de verdeeling van Palestina en
de eindelijke totstandkoming van een Jood-
schen staat als nadere vervulling van het
Joodsche ideaal zien. Dit is wel allerminst
het geval. Het eenmaal afstand doen van
de bij de Balfour-declaratie toegezegde rech
ten, beteekent de vernietiging der geheeld
Joodsche toekomst in Palestina.
Spreker besloot met te zeggen, 'dat, zod
het dan niet mogelijk zou zijn, de op komst
zijnde beschikkingen te verhinderen, het toch
de plicht van het Joodsche volk der geheele
wereld is zich tegen de vernietiging van
hun uiteindelijke en laatste hoop te verzet
ten en geestelijk de ruggesteun te zijn van
het jonge, krachtige volk, dat daar in Pa
lestina leeft en sterft voor een grootschi
ideaal.
Vervolgens nam de vergadering een motid
aan, waarin protest werd aangeteekend te
gen het Britsche rapport inzake de verdee
ling van Palestina daar de Nieuwe Zionisti
sche Organisatie, deze in strijd acht met dej
toezeggingen der Balfour-declaratie.
MILITAIR UIT TREIN GEVALLEN.
Gistermiddag is een militair van het eer
ste regiment veldartillerie, tweede batterij,
N. T. uit Amstelveen, ter hoogte van blok
1 onder Duivendrecht uit den trein geval
len. Nadat door dokter J. H. van Gortel
uit Abcoude de eerste geneeskundige hulp
was verleend, is het slachtoffer, dat een
hersenschudding had opgeloopen. naar Am
sterdam vervoerd. j