legante kolommen Ontmoeting in Parijs De schrik der vrouw ZONNEBRAND EN RIMPELS Over gezichten gesproken onge vrouw in organdi Geestig te zijn is een ernstige zaak Zaterdag 17 Juli 1937 Vierde blad IVOORKLEURIG AVONDGEWAAD, VER LEVENDIGD DOOR EEN OVERVLOED VAN PAARSE VIOOLTJES. MOUWEN EN ROKBAAN ZIJN VAN TAILLE TOT SLEEP APPLIQUé'SGEWIJZE BESTROOID MET VIOOLTJES, WELKE UIT VELOURS .VERVAARDIGD WORDEN. DE JAPON IS VAN NATUURZIJDE. Het is niet gemakkelijk origineel te zijn bij de keuze van een avond toilet. Volgt de doorsnee-vrouw bij het aan schaffen van haar huis-, kantoor- of mid dagjurken meestal de gangbare lijnen en kleuren, is zij aan een avondjurkje toe, dan presteert..,zij gaarne „iets bijzonders". Elke vrouw koestert nu eenmaal den geheimen wensch, koningin van het feest te mogen zijn, en dat, terwijl zij wel degelijk weet, dat dit lot maar één der feestgangsters be schoren is. Maar is dit het eenigc punt, ten opzichte waarvan de mensch illusies koestert? De lust tot excentrieke kleedij heeft ech ter zeer gevaarlijke kanten. Men moet smaak bezitten, om zich een bijzondere stijl, tint of decoratie in zijn garderobe te kunnen veroorlooven. Anders wordt men met een exclusief toilet, hoe mooi, hoe kostbaar ook, belachelijk. En belachelijk te schijnen in de oogen der wereld dat is de schrik van ons, vrouwen!, EEN SOBERE MIDDAGJURK KAN AAN FLEUR WINNEN DOOR ER EEN JAKJE VAN CHINTZ OP TE DRAGEN. DEZE JAKJES ZIJN EEN ELEGANTE AAN WINST VAN MODE 1937. INTERVIEW MET GLADYS SWARTHOUT De zangeres zal in „Madame Butterfly" optreden Een groote stroohoed op donke re krullen. (Van een Parijschen correspondent.) Gladys Swarthout in Parijs! Het char mante jonge zangeresje, dat we als ster in de films „De Roos van de Rancho", „Tri omf der Liefde" en „Champagne Wals" heb ben leeren bewonderen op een paar hon derd meter afstand van me! Dat doet eensklaps alle aantrekkelijkhe den van de Wereldtentoonstelling verblee- ken (die trouwens pas een tiende deel van haar ontworpen charmes in het veld heeft gebracht!) en zoo komt het, dat ik, een paar uur nadat het bericht me bereikte, de „showroom" van Paramount's Parijsche hoofdkantoor naast het trotsche Para- mount-theater op de Boulevard des Capu- cines binnenglip. Ik val midden in een vertooning van „Champagne Wals" en hoewel ik weet, dat Gladys Swarthout in levende lijve op drie pas afstand van me zit, dwingt het donker me voorloopig mijn aandacht tot de Gladys op het doek te bepalen. Maar als dan de fenomenale finale van „Champagne Wals" met de twee reuzen- orkesten over het doek geschoven is, en het licht aangloeit, staat daar, in de kring harer bewonderaars, Gladys Swarthout! Een pittige, hupsche verschijning héél slank en elegant in een heel eenvoudig zomerjurkje van warm geelbruin met een GLADYS SWARTHOUT, de charme in persoon ruitmotief op de taille ingehaald met een vrij wijde, niet al te lange rok en met korte pofmouwtjes. En onder de don kere krullen stralen de donkere oogen precies zooals op de film! Terwijl de eerewijn wordt rondgediend, heb ik gelegenheid enkele woorden met Gladys te wisselen. Dat is natuurlijk een sensatie en toch ook weer niét. Want het is net of ik haar allang ken. Ze is me door de film zoo vertrouwd geworden ik ken haar lach en ken haar stem en haar beminnelijkheid verrast me niet, om dat zij in haar rollen ook steeds de charme in persoon was. Is Gladys van Holandsche af komst? Ik vraag haar hoe het nu precies zk met haar Hollandsche afstamming, waarover in de Nederlandsche pers is bericht, zonder dat daarbij bizonderheden werden gegeven. Helaas weet ook Gladys geen bizonderhe den, al staat het dan ook onomstootelijk vast, dat haar familie uit Holland stamt. Er zouden zelfs portretten van haar voor ouders in musea te vinden moeten zijn, maar de moeilijke naam van het plaatsje, dat als de bakermat der Swarthouten mag worden beschouwd, is haar helaas ontscho ten. Zij probeert den naam in klanken weer te geven, maar ik zou, daarop afgaan de, geen bepaalde Nederlandsche gemeente de eer durven toeschrijven, uit vrees een andere onrecht aan te doen. De naam Swarthout is op zichzelf overi gens al bewijs genoeg, dat het hier een Hollandsche familie betreft. In tegenstel ling met vele altisten is Gladys altijd on der haar eigen naam opgetreden. Die naam is wel eens een handicap geweest, verklaart zij, omdat hij voor velen moeilijk tc onthou den is. Hij ligt inderdaad niet zoo héél makkelijk. Maar daar staat, tegenover, dat, als hij eenmaal de aandacht, getrokken heeft, hij niet zoo licht vergeten wordt als door sneenamen als Brown of Smith. Gladys vertelt verder, dat de gangbare uitspraak van haar naam momenteel met de Engelsche „th" is, zoodat die nu zoo n beetje klinkt als „Swarzoet". Maar enkele neven van haar, die in Amerika naam heb ben als musici, zouden nog altijd streng vasthouden aan de Hollandsche uitspraak. Op mijn desbetreffende vraag verklaart Gladys, dat haar eerstvolgende film „Ma dame Butterfly" zal worden. Zij is vol am bitie om deze film te beginnen, want de stof lokt haar zeer aan en de muziek van „Butterfly" ligt haar stem zoo bijzonder goed. Hierna eischen anderen de jonge diva op en spoedig volgt het uur van scheiden. Gladys drukt haar formidabelen stroohoed op haar blonde krullen. Eenig staat dat, die groote puntige Panama met de breed Ofschoon de jaren, waarin iedereen er een eer in stelde zich 's zomers zoo bruin mo gelijk te laten branden, weer achter ons schijnen te liggen een groot aantal da- mee. vindt het tegenwoordig veeleer sjiek ook midden in den zomer met een rose- blanke huid te pronken wordt een zon- ne-gebronsd velletje door velen nog altijd een begeerenswaardig bezit geacht. Toch staat een verbrande huid lang niet allen vrouwen goed. Alleen zij, die jong zijn of wat bijna hetzelfde is er waarlijk jong uitzien, die een slanke en sportieve allure bezitten, zich daarenboven in het be zit van een goede gezondheid verheugen en vooral geen aanleg voor bloedarmoede hebben, kunnen naar hartelust zonnebaden. Zij behoeven, of ze bruin of blond zijn, de zon niet te vreezen. Daarentegen zullen da mes, die alléén kreeftrood worden, met de zon liever een beetje voorzichtig omgaan. Een huid als een biefstuk ziet er weinig aanlokkelijk uit. Ook roodharige en rossige vrouwen, die gemakkelijk sproeten krijgen, doen beter met mate van de zon te genie ten. En tenslotte moeten vrouwen, wier huid spoedig rimpelt of die zich in de gevaarlij ke jaren der mogelijke rimpelvorming be vinden, zich wel voor oogen houden, dat de zon, die de verschillende huidlagen uit droogt, rimpelvorming sterk in de hand werkt. Eenige dagen lang schijnt het, of 't scherpe zonlicht de huid veel goed doet en plotseling daarna, bijna zonder overgang, schrompelt de huid samen. Als u rimpels vreest en toch zonnebaden nemen wilt, zult u goed doen, een crème bij de hand te heb ben, die de volgende bestanddeelen bevat: 30 gram witte was, 60 gram sap van lelie- bollen (leliebollen koopt men in een bloe menhandel), 15 gram honig en 12 gram ro zenwater. De was moet gesmolten worden en de andere ingrediënten dienen er daar na aan te worden toegevoegd. lederen avond moeten het geheele gelaat, dé hals en de borst met deze crème flink ingewre ven worden. Dan blijven de rimpels weg. GERTRUDE< Vierkante, driehoekige en recht hoekige vormen. We weten het wel, er is qeen vrouw ter wereld, die qeen belangstelling koestert voor haar uiterlijk. Hoe in teressant vindt zij het niet, dat een andere haardracht of een in anderen vorm getrokken wenkbrauw het gelaat verandert. En ze zou ook qeen echte vrouw zijn, indien zij niet zoo nu en dan haar uiterlijk voor den spiegel bestudeerde. Wan neer dan haar make-up gelijkt op die van een Kay Francis of een Olivia de Havilland is zij niet van den spiegel weg te krijgen. Perc Westmore, die aan het hoofd staat van de makc-up afdeeling bij Warner Bros, heeft honderden vrouwengezichten bestu deerd en is tot de volgende conclusie geko men, dat ieder gelaat onder één der zeven door hem geschifte categories, kan worden ondergebracht. De klassificatics zijn: ovaal, rond, vierkant, langwerpig, driehoekig, en (waarde lezeres) (lach niet), omgekeerd driehoekig en... rechthoekig. „Elk gezicht heeft een bepaalde make-up noodig", zegt Perc Westmore, „het geheim is nu de make-up op de juiste wijze toe tc passen." Beginnen we bij den ovalen vorm. Een ovaal gezicht heeft een eigen make-up pro bleem. De vrouw met zulk een gezicht be hoeft zich niet te „rougen" of haar wenk brauwen niet te cpileeren. Zij zal ten allen tijde haar schoonheid behouden. De kunst van make-up is echter, voor zoover dit alle categories betreft: om het zoo ovaal moge lijk te maken. Patricia Ellis b.v., die een rond gezicht heeft, dient haar rouge in een ovalen vorm uit te strijken: haar mond moet zij door middel van de lippenstift wij der trachten te maken ten einde de groot te van haar wangen te beperken; voorts Voor haar, die zeer slank, zeer gracieus, zeer jong en zeer lief zijn! Het is een zomersclie schilderij in brooswit, blank, licht en schaduw. De schoone werd vereeuwigd, terwijl zij een oogenblik rustte van de avondwandeling tijdens een tuinfeest. Sierlijke, groote appliquë's aan rokzoom en pofmouw zorgen er voor, dat de sneeuw witte organdi wijd iiitstaat. De enorme hoed is van hetzelfde stralende materiaal ver vaardigd. De zeer wijd uitvallende rok doet geen schade aan de slankheid van het figuurtjeintegendeel wordt het smalle middeltje er door geaccentueerd. Een zeldzame bekoring gaat van deze blanke creatie uit. „Menschen. die voor hun beroep geestig zijn, moeten de kunst verstaan, de lach lust op te wekken. Een mop kan altijd mee- of tegenvallen. Ben U het middelpunt van het gezelschap? Kunt U het publiek doen schateren van het lachen, met Uw moppen en opmerkingen? Ieder van ons heeft, wel eens de ervaring opgedaan, dat als hij een geestig voorval probeerde tc beschrijven of te vertellen, het bleek, dat de lezer of de luisteraar het hee- lemaal niet leuk vond en het geestige ging uitstaande, iets omlaag hangende rand, bo ven dit meisjesachtige figuurtje. En dan verdwijnt Gladys met vele har telijke „good bye's" uit ons midden. Mis schien zal ik haar nooit weer spreken. Maar een troost is, dat, ik, waar ik ook op de wereld zal zijn, steeds in een bioscoop zal kunnen stappen en „hallo" fluisteren te gen Gladys op de film, want er is geen twijfel aan, of nog vele hoofdrollen zijn haar beschoren. geheel verloren. Dat is wat meestal gebeurt als een amateur-komiek op het tooncel komt. Twijfelaars aan deze opinie kunnen het, zich zelf bewijzen, door een kleine pri- vé-filmopname. Er is een kleine eigenaardige trek in het karakter van de menschen, die hen doet lachen om het ongeluk van hun medemen- schen, terwijl zij toch medelijden hebben. Daarom lacht men, als men op de film iemand over een bananschil' ziet uitglijden. Maar als de amateur-komiek een bananen schil op een trottoir legde in het werkelij ke leven en erop ging staan wachten, ten einde zijn slachtoffer te kunnen uitlachen, zou hij waarschijnlijk een slag in het ge zicht krijgen. De berocpskomiek echter kan niet afhan kelijk zijn van een bananenschil om het publiek aan het lachen te maken. Of schoon hij hetzelfde principe toepast! Want figuur lijk glijdt hij over menige bananenschil uit en slaagt er zoo in de menschen te doen lachen", aldus Frank Mcliugh, de bekende Warner komiek^ Tijdroovende bezigheden moet zij haar wenkbrauwen welven om haar gezicht meer „lepgte" te geven. Het meisje met het vierkante gezicht moet er naar streven haar gezicht rond en lan ger te maken. Dus niet te veel rouge op de uitstekende kaakbeenderen, verder dikke lippen en zoo rond mogelijke wenkbrau wen; laat zij er vooral om denken het haar niet achterover te dragen, omdat dit de hoeken van het voorhoofd té sterk accen tueert; dus zoo mogelijk, krullen aanbren gen, welke dan schaduw afwerpen en zoo doende haar gelaat den ovalen vorm verze keren. Heeft zij een langwerpig gezicht: aangezicht wijder en korter maken. Nooit echter het haar in het midden splitsen, daar deze dracht de oogen meer naar het midden van het gezicht trekt;; rouge onder de oogen en laag op den wang (niet te dicht bij de neus), tenslotte mondhoeken iets laten op- loopen. En, let wel dames, de gezichten, die vallen onder de laatste drie Classifica ties, dus die van boven spits toeloopen of omgekeerd (z.g. driehoek-gezichten) en die van de categorie der rechthoekigen moeten zooveel mogelijk in evenredigheid gebracht worden. Wat de laatste rubriek betreft: zorgt vooral de breedte van Uw voorhoofd te vergrooten (breede haardracht dus). Of schoon het ovale geacht ideaal is, weest niet ontmoedigd als U in den spiegel kijkt en ontdekt, dat Uw gezicht niet op één van Westmore's voorbeelden lijkt. Er zijn in de wereld nóg dingen die belangrijker zijn dan make-up. TOEN GRETHA GARBO NOG HOEDEN VERKOCHT De vreemdeling, die Stockholm bezoekt en om zich te oriënteeren een tocht maakt, met een van de vele voor dit doel beschikbare touringcars, zal op dien ï'ondrit ontwaren, dat men de beroemd- geworden stadgenoote, die eens als winkelmeisje haar brood ver diende in de Zweedsche hoofdstad, als een soort trekpleister gebruikt. Wanneer de auto's langs het trotsche stadhuis zijn gereden, en langs het konink lijk paleis, wanneer de inzittenden ette lijke musea en eenige schouwburgen heb ben bekeken, brengt de wagen hen naar een bescheiden woning in een volksbuurt en, stilstaande voor een huis, dat zich door niets van de andere perceelcn in de straat onderscheidt, vertelt de gids met het noo- dige pathos, dat Gretha Garbo, die thans tot de rijkste vrouwen van Hollywood be hoort, in deze bescheiden omgeving haar jeugd heeft gesleten. De toeristen kijken, commentarieeren, tot de volgende pleisterplaats: het warenhuis van Paul U. Bergström is bereikt. Nauwe lijks heeft de chauffeur den motor afgezet, of een paar watervlugge pagetjes deelen met kwistige hand biljetten uit, waarop in verschillende talen vermeld staat: „Koop de cadeautjes, die gij voor familieleden en vrienden uit Stockholm mee wilt brengen bij Paul U. Bergström. Het zal de waarde van Uw geschenk verhoogen als men weet dat het afkomstig uit de zaak, waar Gretha Garbo werkte." Deze uitnoodiging heeft meestal succes, en zoo dwalen op schier elk uur van den dag vreemdelingen door het groote magazijn dat in den Zweedschen volksmond kortweg Pub heet. Het enorme complex staat op den hoek van twee voorname winkelstraten: Keengsgaten en Drottinggatan. Aan den eenen kant. biedt het een prachtig gezicht op de Hötorget, het plein, waar dagelijks een bloemenmarkt wordt gehouden. De stal letjes met hun kleurigen voorraad staan geschaard tegen den imposanten gevel van het monumentale Concertgebouw. Aan den anderen kant kan men uit de ramen van het warenhuis het druk gedoe op een van Stockholms voornaamste pleinen gadeslaan. De hoedenafdeeling waar Gretha Garbo in dertijd als verkoopster werkzaam was, ligt op de derde étage. Zij is niet omvangrijk en excentrieke modellen zal men er tever geefs zoeken. Op lange tafels liggen de zgn. stapelartikelen; eenvoudige strooien en vil ten hoofddeksels, bestemd voor vrouwen, die uit een zeer kleine beurs moeten putten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 13