legante kolommen
Ontmoeting in Parijs
De schrik der
vrouw
ZONNEBRAND
EN RIMPELS
Over gezichten
gesproken
onge vrouw in
organdi
Geestig te zijn is een ernstige zaak
Zaterdag 17 Juli 1937
Vierde blad
IVOORKLEURIG AVONDGEWAAD, VER
LEVENDIGD DOOR EEN OVERVLOED
VAN PAARSE VIOOLTJES. MOUWEN
EN ROKBAAN ZIJN VAN TAILLE TOT
SLEEP APPLIQUé'SGEWIJZE BESTROOID
MET VIOOLTJES, WELKE UIT VELOURS
.VERVAARDIGD WORDEN. DE JAPON IS
VAN NATUURZIJDE.
Het is niet gemakkelijk origineel
te zijn bij de keuze van een avond
toilet.
Volgt de doorsnee-vrouw bij het aan
schaffen van haar huis-, kantoor- of mid
dagjurken meestal de gangbare lijnen en
kleuren, is zij aan een avondjurkje toe, dan
presteert..,zij gaarne „iets bijzonders". Elke
vrouw koestert nu eenmaal den geheimen
wensch, koningin van het feest te mogen
zijn, en dat, terwijl zij wel degelijk weet,
dat dit lot maar één der feestgangsters be
schoren is.
Maar is dit het eenigc punt, ten opzichte
waarvan de mensch illusies koestert?
De lust tot excentrieke kleedij heeft ech
ter zeer gevaarlijke kanten.
Men moet smaak bezitten, om zich een
bijzondere stijl, tint of decoratie in zijn
garderobe te kunnen veroorlooven. Anders
wordt men met een exclusief toilet, hoe
mooi, hoe kostbaar ook, belachelijk.
En belachelijk te schijnen in de oogen
der wereld dat is de schrik van ons,
vrouwen!,
EEN SOBERE MIDDAGJURK KAN AAN
FLEUR WINNEN DOOR ER EEN JAKJE
VAN CHINTZ OP TE DRAGEN. DEZE
JAKJES ZIJN EEN ELEGANTE AAN
WINST VAN MODE 1937.
INTERVIEW MET
GLADYS SWARTHOUT
De zangeres zal in „Madame Butterfly" optreden
Een groote stroohoed op donke
re krullen.
(Van een Parijschen correspondent.)
Gladys Swarthout in Parijs! Het char
mante jonge zangeresje, dat we als ster in
de films „De Roos van de Rancho", „Tri
omf der Liefde" en „Champagne Wals" heb
ben leeren bewonderen op een paar hon
derd meter afstand van me!
Dat doet eensklaps alle aantrekkelijkhe
den van de Wereldtentoonstelling verblee-
ken (die trouwens pas een tiende deel van
haar ontworpen charmes in het veld heeft
gebracht!) en zoo komt het, dat ik, een paar
uur nadat het bericht me bereikte, de
„showroom" van Paramount's Parijsche
hoofdkantoor naast het trotsche Para-
mount-theater op de Boulevard des Capu-
cines binnenglip.
Ik val midden in een vertooning van
„Champagne Wals" en hoewel ik weet, dat
Gladys Swarthout in levende lijve op drie
pas afstand van me zit, dwingt het donker
me voorloopig mijn aandacht tot de Gladys
op het doek te bepalen.
Maar als dan de fenomenale finale van
„Champagne Wals" met de twee reuzen-
orkesten over het doek geschoven is, en
het licht aangloeit, staat daar, in de kring
harer bewonderaars, Gladys Swarthout!
Een pittige, hupsche verschijning héél
slank en elegant in een heel eenvoudig
zomerjurkje van warm geelbruin met een
GLADYS SWARTHOUT,
de charme in persoon
ruitmotief op de taille ingehaald met
een vrij wijde, niet al te lange rok en
met korte pofmouwtjes. En onder de don
kere krullen stralen de donkere oogen
precies zooals op de film!
Terwijl de eerewijn wordt rondgediend,
heb ik gelegenheid enkele woorden met
Gladys te wisselen. Dat is natuurlijk een
sensatie en toch ook weer niét. Want
het is net of ik haar allang ken. Ze is me
door de film zoo vertrouwd geworden
ik ken haar lach en ken haar stem en
haar beminnelijkheid verrast me niet, om
dat zij in haar rollen ook steeds de charme
in persoon was.
Is Gladys van Holandsche af
komst?
Ik vraag haar hoe het nu precies zk met
haar Hollandsche afstamming, waarover in
de Nederlandsche pers is bericht, zonder
dat daarbij bizonderheden werden gegeven.
Helaas weet ook Gladys geen bizonderhe
den, al staat het dan ook onomstootelijk
vast, dat haar familie uit Holland stamt.
Er zouden zelfs portretten van haar voor
ouders in musea te vinden moeten zijn,
maar de moeilijke naam van het plaatsje,
dat als de bakermat der Swarthouten mag
worden beschouwd, is haar helaas ontscho
ten. Zij probeert den naam in klanken
weer te geven, maar ik zou, daarop afgaan
de, geen bepaalde Nederlandsche gemeente
de eer durven toeschrijven, uit vrees een
andere onrecht aan te doen.
De naam Swarthout is op zichzelf overi
gens al bewijs genoeg, dat het hier een
Hollandsche familie betreft. In tegenstel
ling met vele altisten is Gladys altijd on
der haar eigen naam opgetreden. Die naam
is wel eens een handicap geweest, verklaart
zij, omdat hij voor velen moeilijk tc onthou
den is. Hij ligt inderdaad niet zoo héél
makkelijk. Maar daar staat, tegenover, dat,
als hij eenmaal de aandacht, getrokken heeft,
hij niet zoo licht vergeten wordt als door
sneenamen als Brown of Smith.
Gladys vertelt verder, dat de gangbare
uitspraak van haar naam momenteel met
de Engelsche „th" is, zoodat die nu zoo n
beetje klinkt als „Swarzoet". Maar enkele
neven van haar, die in Amerika naam heb
ben als musici, zouden nog altijd streng
vasthouden aan de Hollandsche uitspraak.
Op mijn desbetreffende vraag verklaart
Gladys, dat haar eerstvolgende film „Ma
dame Butterfly" zal worden. Zij is vol am
bitie om deze film te beginnen, want de
stof lokt haar zeer aan en de muziek van
„Butterfly" ligt haar stem zoo bijzonder
goed.
Hierna eischen anderen de jonge diva op
en spoedig volgt het uur van scheiden.
Gladys drukt haar formidabelen stroohoed
op haar blonde krullen. Eenig staat dat,
die groote puntige Panama met de breed
Ofschoon de jaren, waarin iedereen er een
eer in stelde zich 's zomers zoo bruin mo
gelijk te laten branden, weer achter ons
schijnen te liggen een groot aantal da-
mee. vindt het tegenwoordig veeleer sjiek
ook midden in den zomer met een rose-
blanke huid te pronken wordt een zon-
ne-gebronsd velletje door velen nog altijd
een begeerenswaardig bezit geacht. Toch
staat een verbrande huid lang niet allen
vrouwen goed. Alleen zij, die jong zijn of
wat bijna hetzelfde is er waarlijk
jong uitzien, die een slanke en sportieve
allure bezitten, zich daarenboven in het be
zit van een goede gezondheid verheugen
en vooral geen aanleg voor bloedarmoede
hebben, kunnen naar hartelust zonnebaden.
Zij behoeven, of ze bruin of blond zijn, de
zon niet te vreezen. Daarentegen zullen da
mes, die alléén kreeftrood worden, met de
zon liever een beetje voorzichtig omgaan.
Een huid als een biefstuk ziet er weinig
aanlokkelijk uit. Ook roodharige en rossige
vrouwen, die gemakkelijk sproeten krijgen,
doen beter met mate van de zon te genie
ten. En tenslotte moeten vrouwen, wier huid
spoedig rimpelt of die zich in de gevaarlij
ke jaren der mogelijke rimpelvorming be
vinden, zich wel voor oogen houden, dat de
zon, die de verschillende huidlagen uit
droogt, rimpelvorming sterk in de hand
werkt. Eenige dagen lang schijnt het, of 't
scherpe zonlicht de huid veel goed doet en
plotseling daarna, bijna zonder overgang,
schrompelt de huid samen. Als u rimpels
vreest en toch zonnebaden nemen wilt, zult
u goed doen, een crème bij de hand te heb
ben, die de volgende bestanddeelen bevat:
30 gram witte was, 60 gram sap van lelie-
bollen (leliebollen koopt men in een bloe
menhandel), 15 gram honig en 12 gram ro
zenwater. De was moet gesmolten worden
en de andere ingrediënten dienen er daar
na aan te worden toegevoegd. lederen
avond moeten het geheele gelaat, dé hals
en de borst met deze crème flink ingewre
ven worden. Dan blijven de rimpels weg.
GERTRUDE<
Vierkante, driehoekige en recht
hoekige vormen.
We weten het wel, er is qeen vrouw
ter wereld, die qeen belangstelling
koestert voor haar uiterlijk. Hoe in
teressant vindt zij het niet, dat een
andere haardracht of een in anderen
vorm getrokken wenkbrauw het
gelaat verandert. En ze zou ook
qeen echte vrouw zijn, indien zij
niet zoo nu en dan haar uiterlijk
voor den spiegel bestudeerde. Wan
neer dan haar make-up gelijkt op
die van een Kay Francis of een
Olivia de Havilland is zij niet van
den spiegel weg te krijgen.
Perc Westmore, die aan het hoofd staat
van de makc-up afdeeling bij Warner Bros,
heeft honderden vrouwengezichten bestu
deerd en is tot de volgende conclusie geko
men, dat ieder gelaat onder één der zeven
door hem geschifte categories, kan worden
ondergebracht. De klassificatics zijn: ovaal,
rond, vierkant, langwerpig, driehoekig, en
(waarde lezeres) (lach niet), omgekeerd
driehoekig en... rechthoekig.
„Elk gezicht heeft een bepaalde make-up
noodig", zegt Perc Westmore, „het geheim
is nu de make-up op de juiste wijze toe tc
passen."
Beginnen we bij den ovalen vorm. Een
ovaal gezicht heeft een eigen make-up pro
bleem. De vrouw met zulk een gezicht be
hoeft zich niet te „rougen" of haar wenk
brauwen niet te cpileeren. Zij zal ten allen
tijde haar schoonheid behouden. De kunst
van make-up is echter, voor zoover dit alle
categories betreft: om het zoo ovaal moge
lijk te maken. Patricia Ellis b.v., die een
rond gezicht heeft, dient haar rouge in een
ovalen vorm uit te strijken: haar mond
moet zij door middel van de lippenstift wij
der trachten te maken ten einde de groot
te van haar wangen te beperken; voorts
Voor haar,
die zeer slank,
zeer gracieus,
zeer jong en
zeer lief zijn!
Het is een zomersclie schilderij in brooswit, blank, licht en schaduw. De schoone
werd vereeuwigd, terwijl zij een oogenblik rustte van de avondwandeling tijdens een
tuinfeest.
Sierlijke, groote appliquë's aan rokzoom en pofmouw zorgen er voor, dat de sneeuw
witte organdi wijd iiitstaat. De enorme hoed is van hetzelfde stralende materiaal ver
vaardigd. De zeer wijd uitvallende rok doet geen schade aan de slankheid van het
figuurtjeintegendeel wordt het smalle middeltje er door geaccentueerd. Een zeldzame
bekoring gaat van deze blanke creatie uit.
„Menschen. die voor hun beroep geestig
zijn, moeten de kunst verstaan, de lach
lust op te wekken. Een mop kan altijd mee-
of tegenvallen. Ben U het middelpunt van
het gezelschap? Kunt U het publiek doen
schateren van het lachen, met Uw moppen
en opmerkingen?
Ieder van ons heeft, wel eens de ervaring
opgedaan, dat als hij een geestig voorval
probeerde tc beschrijven of te vertellen, het
bleek, dat de lezer of de luisteraar het hee-
lemaal niet leuk vond en het geestige ging
uitstaande, iets omlaag hangende rand, bo
ven dit meisjesachtige figuurtje.
En dan verdwijnt Gladys met vele har
telijke „good bye's" uit ons midden. Mis
schien zal ik haar nooit weer spreken.
Maar een troost is, dat, ik, waar ik ook op
de wereld zal zijn, steeds in een bioscoop
zal kunnen stappen en „hallo" fluisteren te
gen Gladys op de film, want er is geen
twijfel aan, of nog vele hoofdrollen zijn
haar beschoren.
geheel verloren. Dat is wat meestal gebeurt
als een amateur-komiek op het tooncel
komt. Twijfelaars aan deze opinie kunnen
het, zich zelf bewijzen, door een kleine pri-
vé-filmopname.
Er is een kleine eigenaardige trek in het
karakter van de menschen, die hen doet
lachen om het ongeluk van hun medemen-
schen, terwijl zij toch medelijden hebben.
Daarom lacht men, als men op de film
iemand over een bananschil' ziet uitglijden.
Maar als de amateur-komiek een bananen
schil op een trottoir legde in het werkelij
ke leven en erop ging staan wachten, ten
einde zijn slachtoffer te kunnen uitlachen,
zou hij waarschijnlijk een slag in het ge
zicht krijgen.
De berocpskomiek echter kan niet afhan
kelijk zijn van een bananenschil om het
publiek aan het lachen te maken. Of schoon
hij hetzelfde principe toepast! Want figuur
lijk glijdt hij over menige bananenschil uit
en slaagt er zoo in de menschen te doen
lachen", aldus Frank Mcliugh, de bekende
Warner komiek^
Tijdroovende bezigheden
moet zij haar wenkbrauwen welven om
haar gezicht meer „lepgte" te geven.
Het meisje met het vierkante gezicht moet
er naar streven haar gezicht rond en lan
ger te maken. Dus niet te veel rouge op de
uitstekende kaakbeenderen, verder dikke
lippen en zoo rond mogelijke wenkbrau
wen; laat zij er vooral om denken het haar
niet achterover te dragen, omdat dit de
hoeken van het voorhoofd té sterk accen
tueert; dus zoo mogelijk, krullen aanbren
gen, welke dan schaduw afwerpen en zoo
doende haar gelaat den ovalen vorm verze
keren. Heeft zij een langwerpig gezicht:
aangezicht wijder en korter maken. Nooit
echter het haar in het midden splitsen, daar
deze dracht de oogen meer naar het midden
van het gezicht trekt;; rouge onder de oogen
en laag op den wang (niet te dicht bij de
neus), tenslotte mondhoeken iets laten op-
loopen. En, let wel dames, de gezichten,
die vallen onder de laatste drie Classifica
ties, dus die van boven spits toeloopen of
omgekeerd (z.g. driehoek-gezichten) en die
van de categorie der rechthoekigen moeten
zooveel mogelijk in evenredigheid gebracht
worden. Wat de laatste rubriek betreft:
zorgt vooral de breedte van Uw voorhoofd
te vergrooten (breede haardracht dus). Of
schoon het ovale geacht ideaal is, weest
niet ontmoedigd als U in den spiegel kijkt
en ontdekt, dat Uw gezicht niet op één van
Westmore's voorbeelden lijkt. Er zijn in de
wereld nóg dingen die belangrijker zijn dan
make-up.
TOEN GRETHA GARBO
NOG HOEDEN VERKOCHT
De vreemdeling, die Stockholm bezoekt en
om zich te oriënteeren een tocht maakt, met
een van de vele voor dit doel beschikbare
touringcars, zal op dien ï'ondrit ontwaren,
dat men de beroemd- geworden stadgenoote,
die eens als winkelmeisje haar brood ver
diende in de Zweedsche hoofdstad, als een
soort trekpleister gebruikt.
Wanneer de auto's langs het trotsche
stadhuis zijn gereden, en langs het konink
lijk paleis, wanneer de inzittenden ette
lijke musea en eenige schouwburgen heb
ben bekeken, brengt de wagen hen naar
een bescheiden woning in een volksbuurt
en, stilstaande voor een huis, dat zich door
niets van de andere perceelcn in de straat
onderscheidt, vertelt de gids met het noo-
dige pathos, dat Gretha Garbo, die thans
tot de rijkste vrouwen van Hollywood be
hoort, in deze bescheiden omgeving haar
jeugd heeft gesleten.
De toeristen kijken, commentarieeren, tot
de volgende pleisterplaats: het warenhuis
van Paul U. Bergström is bereikt. Nauwe
lijks heeft de chauffeur den motor afgezet,
of een paar watervlugge pagetjes deelen
met kwistige hand biljetten uit, waarop in
verschillende talen vermeld staat: „Koop de
cadeautjes, die gij voor familieleden en
vrienden uit Stockholm mee wilt brengen
bij Paul U. Bergström. Het zal de waarde
van Uw geschenk verhoogen als men weet
dat het afkomstig uit de zaak, waar Gretha
Garbo werkte."
Deze uitnoodiging heeft meestal succes,
en zoo dwalen op schier elk uur van den
dag vreemdelingen door het groote magazijn
dat in den Zweedschen volksmond kortweg
Pub heet. Het enorme complex staat op den
hoek van twee voorname winkelstraten:
Keengsgaten en Drottinggatan. Aan den
eenen kant. biedt het een prachtig gezicht
op de Hötorget, het plein, waar dagelijks
een bloemenmarkt wordt gehouden. De stal
letjes met hun kleurigen voorraad staan
geschaard tegen den imposanten gevel van
het monumentale Concertgebouw. Aan den
anderen kant kan men uit de ramen van
het warenhuis het druk gedoe op een van
Stockholms voornaamste pleinen gadeslaan.
De hoedenafdeeling waar Gretha Garbo in
dertijd als verkoopster werkzaam was, ligt
op de derde étage. Zij is niet omvangrijk
en excentrieke modellen zal men er tever
geefs zoeken. Op lange tafels liggen de zgn.
stapelartikelen; eenvoudige strooien en vil
ten hoofddeksels, bestemd voor vrouwen,
die uit een zeer kleine beurs moeten putten