Geestelijk Leven De Groote Dag Een eigen merk voor R,,,I< TRIUMPH De ondergang van den geest SEIZOEN-OPRUIMING fa* HERM* DE RAAT de NoorcLHollandsche kaas Tweede blad de 1 cent sigaret die U kent als de beste! Economische beschouwing Saterdag 17 Juli 1937 door ASTOR De titel, die boven dit artikel is geplaatst, Is niet van mijzelf afkomstig. Ik vond haar geschreven hoven een klein stukje in het blad „Eenheid door democratie". Dit stukje trof mij en na lezing kwam terstond het plan bij mij op om over „de ondei'gang van den geest" iets te gaan zeggen voor mijn geregel de lezers. Het lijkt mij nuttig en noodzakelijk pm dit te doen. Laat ik beginnen met te vertellen wat 'de korte inhoud is van het artikeltje in E. d. D. In het „Berliner Tageblatt", een der groo te Duitsche couranten, was een bericht op genomen over de opruiming bij de boekhan delaars. Deze opruiming gold niet onbelang rijke boekwerken, zoogenaamde „stroppen", d.w.z. boeken, die om de een of andere re den niet door het lezend publiek gewild zijn, maar Duitsche en wereldliteratuur. Een Oostenrijksch weekblad, „der christ- Iiche Standenstaat", beschouwt dit bericht als een ontstellend feit. En naar aanleiding daarvan maakt het de opmerking, dat Duitschland, sedert het hakenkruis (d.i. het nationaal-socialisme) aan de macht is geko men, heeft opgehouden een cultuurland te zijn. Men leest er niet meer, men exerceert er; in het door den staat „geregelde" leven blijft geen tijd meer over voor persoonlijke, geestelijke cultuur. Dit zou nog niet zoo erg zijn wanneer de kunstmatige barbariseering in Duitschland beperkt, bleef tot, de zoogenaamde „leiders klasse", die thans toevallig boven drijft, d.w.z. tot de hooge S.A.-mannen, tot gouwlei ders en dergelijk soort menschen meer. Maar blijkbaar heeft 't, afsterven van de cultuur het Duitsche volk en vooral ook de jeugd aangegrepen. Nog in 't begin van Juni heeft de jeugdlei der Baldur von Schirach in een toespraak te Weimar gezegd, dat hij niet meer hooren wil dat men door den dienst geen tijd meer heeft om te lezen Met reuzenschreden gaat men in Duitsch land voort op den weg der brute vermilitari- seering. Dat is het resultaat van de „nati onaliseering" der wetenschap, waarvan men zooveel beloofd heeft. De erfenis der groote mannen op cultureel gebied wordt, in Duitschland niet meer ge waardeerd, niet meer verstaan. Tot zoover het bericht in E. d. D. Zulk een bericht geeft te denken. Niet om dat het ons onverwacht voor een pas ont dekt feit plaatst, maar omdat, het dit feit in zijn volle beteekenis ons opnieuw voor oogen stelt. Het leert ons wat de gevolgen zijn van de aanvaarding van den totalitairen staat. Want daar gaat het, om! En ik zou 't niet de moeite waard achten daarover ook maar een enkel woord te Schrijven, wanneer in ons land, óók in West-Friesland, evenals in mis schien alle andere zoogenaamd beschaafde landen, groepen van menschen voorkwamen die op dien totalitairen staat aansturen. Wij moeten er ons goed rekenschap van geven wat wij onder totalitairen staat, d.i. de staat zooals de fascisten en nationaal-socia- listen dien wénschcn, hebben te verstaan. Het is de staat, die als alregelaar optreedt. Het is de staat, die het gansche leven der burgers regelt en controleert. Niet alleen eco nomisch, maar ook geestelijk. Wie zich op de hoogte stelt van de toestan den in Duitschland en Italië, kan zich een voorstelling vormen van den noodlottigen in vloed, welke de aanvaarding van de idéé „totalitaire staat", uitoefent. Het bericht uit het „Berliner Tageblatt" is in dit opzicht een zeer lugubere illustratie. Zelfs dan, wanneer in Duitschland (om nu maar bij dit land ons te bepalen, omdat, daar van de meeste berichten tot ons komen) het nationaal-socialistisch bewind er in zou sla gen om aan alle Duitschers een stoffelijk menschwaardïg bestaan te verzekeren, zou ïk het nationaal-socialisme met zijn totalitairen staat onvoorwaardelijk verwerpen als cul- tuurvijandig, omdat het den geest vergiftigt en vermoordt. De totalitaire staat moet met onontloop- bare noodzakelijkheid voeren tot de vernieti ging van de mens.chelijke persoonlijkheid, omdat hij krachtens zijn wezen streeft naar de opheffing der individueele vrijheid, naar de straffe doorvoering van één enkele levens- en wereldbeschouwing, welke van bovenaf, d.i. door de machthebbers in den staat wordt opgelegd aan alle staatsburgers. Waarachtige cultuur veronderstelt vrijheid van den geest, dus vrijheid van onderzoek op elk gebied en daarmede gepaard gaande vrijheid om zijn eerlijk verworven meening te mogen uitspreken. Waar de geest niet meer vrij is, maar van jongs af in één bepaalde richting wordt ge vormd en misvormd, tot. een caricatuur ge modelleerd, daar gaat, de geest onherroepe lijk te gronde. Hij verstart en sterft. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht. Daarom is het zoo nuttig om nauwkeurig na te gaan wat in Duitschland gebeurt. Dagelijks kunnen wij tegenwoordig lezen over den strijd van de nat.-social. regeering tegen de kerken. Wat is daarvan de beteeke nis? Geen andere dan deze: de kerk moet zich, in wat zij verkondigt, onderwerpen aan den staat. Zij mag niets prediken wat tegen de door den slaat gewilde levens- en wereld beschouwing ingaat. Hierbij boude men scherp in 't oog, dat de door den staat ge wilde levens- en wereldbeschouwing niet de vrucht is van ernstig wetenschappelijk on derzoek (als dit zoo ware zou zij zich nooit als de eenig-mogelijke en eenig-toelaatbare künnen beschouwen) maar dat zij is ge grondvest op den wil om alle staatsburgers van een zelfden geest te doordringen en hun het bewustzijn bij te brengen niet vrije men schen, maar slechts raderen van de groote staatsmachine te zijn, geroepen om den staat groot, mach!ig.en sterk Ifc maken. Daarom willen de nationaal socialistische regeerders, die de beschikking hebben over alle geweldsmiddelen en die millioenen men schen koopen (Gestapo, S.S. en S.A.!) om deze geweldsmiddelen aan te wenden, dat de kerk onder haar controle staat. Men vergete hierbij vóoral niet, dat het slechts een kleine groep van menschen is, welke in den totalitairen staat de absolute heerschappij uitoefent. De mcening van het volk kan niet tot, uiting komen, de intellec- tueelen, de onafhankclijk-donkenden, de wijs- geerig-aangelegden mogen hunne afwijkende opvattingen niet uitspreken (als zij 't wagen worden zij zwaar gestraft. De aanklacht van voorbereiding tot noogverraad ligt onmiddel lijk klaar). Er is, zeker, nog een aantal rijks dagafgevaardigden, die ééns in bet jaar in Berlijn mogen samenkomen. Do sturnperds zouden echter evengoed weg kunnen blijven of slechts hun visitekaartje zenden, want het eenige wat ze hebben te doen is de be sluiten van de dictatoriale regeering goed te keuren en dan kunnen ze weer inrukken. Het pleit vóór de ernstig-religicusc men schen, dat zij, ondanks de hevige vervolging, waaraan zij bloot staan, toch den strijd voor hun vrijheid niet opgeven. Ik noem dr. Nie- möller van de prot. belijdeniskerk. Ik denk aan de R.K. Kerk. Aandoenlijk is ook de houding der leden van de secte der „ernstige bijbelvorschers". Nog onlangs werden 170 van deze menschen veroordeeld, sommigen daarvan tot 4 jaar gevangenisstraf. Het hoofd der Gestapo (de geheime staatspolitie) dc- man, die den naam draagt van Himmler, heeft weer drie andere secten verboden. Daaronder behooren ook de adventisten, dat zijn de menschen, die spoe dig het Godsrijk verwachten. Ook de doops gezinden zijn niet veilig meer en 't is van algemeene bekendheid dat ook de vrijmet selarij is verboden. Over de joden kan ik zwijgen. Iedereen weet hoe zij economisch worden uitgeroeid en als een soort van ge vaarlijk ongedierte worden beschouwd en be handeld. Het is gemakkelijk te begrijpen dat, waar de regeering zoo optreedt en waar b.v. de scholen mede moeten werken in de door de regeering gewenschte richting, de jeugd grondig wordt besmet met het vergift cler redelooze onverdraagzaamheid. Een der middelen om de groote meerder heid der menschen te beinvloeden is de dag bladpers. Die pers staat in Duitschland volko men onder censuur. Slechts dit mag ver meld worden, wat door den heer Goebbels en zijn ondergeschikten, wordt goedgevonden. Wat natuurlijk beteekent, dat alleen maar wordt gepubliceerd wat niet in strijd is met het nationaal-socialisme. Hierdoor is het be grijpelijk, dat de Duitschers zélf veel minder weten van wat er in hun ongelukkig land gebeurt dan wij, die het voorrecht hebben langs allerlei wegen op de hoogte te worden gebracht van wat daar voorvalt. Buitenland- sche bladen, die aan de regeerders onwelge vallige kritiek op bun optreden leveren of feiten vermelden, welke deze regeerders wen- schen te verbergen, worden verboden en in beslag genomen. Zóó wordt een bevolking van meer dan zes tig millioen menschen van dag tot dag door den staat opgevoed in één richting. En dan durft een Adolf Hitier nog te be weren dat in Duitschland de echte democra tie bestaat! Democratie beteekent: volksregeering. Maar het volk heeft niets te zeggen. Onwillekeurig denken wij hier ook aan de wetenschap. Zonder twijfel heeft Duitschland jaren lang aan de spits der wetenschap ge staan. En het zou van verregaande eenzijdig heid getuigen, wanneer wij dit niet dank baar erkenden. En nog telt het groote weten schappelijke mannen, maar alleen in die we tenschap blinken zij uit, die van belang zijn voor de macht van den staat. B.v. in de we tenschap der scheikunde. Op de Paxijsche tentoonstelling kan men. aan de wereld too- nen wat deze wetenschap reeds heeft bereikt. Synthetische rubber en synthetische wol, d.w.z. nagemaakte rubber en wol! Maar de wetenschap, die zich bezig houdt met den mensch-zèlf en de problemen, waax-- voor hij in het leven komt te staan, de psy chologie, de filosofie, de sociologie, zelfs de geschiedenis mag niet vrij en onpartijdig worden beoefend. Deze wetenschap moet staan in den dienst van de nationaal-socialis- tische wereldbeschouwing. Zóó willen het de regeerders. Ik vraag mijzelf dikwijls af, wat er moet omgaan in het gemoed van de vele weten schappelijke menschen. die nog in Duitsch land leven. Welk een geestelijke kwelling moet het voor hen wezen, dat zij hun eer lijke meening niet mogen uitspreken, maar zich moetexi buigen voor den genadeloozexx afgod, die den naam draagt van totali tairen staat! Maar zal die geestelijke kwelling niet óók aanwezig zijn bij millioenen eenvoudige menschen, die gedwongen worden te zwij gen en te gehooi'zamen. die bij de minste kritiek de bedreiging met gevangenisstraf of opsluiting in een concentratiekamp met de daaraan verbonden vernedering en mis handeling hebben te verduren. Men zegt wel dat het Duitsche volk van natui'e een slavcnvolk is, zonder fierheid en zonder karakter. Ik kan echter niet aannemen, dat elk geval van menschelijke waardigheid aan al die millioenen ontbreekt. En als men de opmei'king, dat elk volk de regeering heeft, die het verdient, dan wensch ik daartegenover toch te zeggexi, dat dit maar een halve waarheid is. Milli oenen Duitschers hebben zich in 1933 om Hitier geschaard, zeker, maar waarom? Om dat zij wanhopig wax*en, geen uitkomst za gen en daarom geneigd te gelooyen in de beloften, die werden gedaan. Zij hadden echter gecxi flauw vexmoeden van wat hun te wachten stond en ik ben er vast van ovei'tuigd, dat, wanneer zij hadden kunnen weten wat het nationaal socialisme zou brengen. Hitier en de zijnen nooit aan de macht zouden zijn gekomen. Nu is het te laat. En het arme Duitsche volk kromt zich onder de gruwelijkste des- potie, welke de geschiedenis oqit heeft, ge kend, mokkend, morrend en wachtexid op 't oogenblik der bevrijding, Of en dit ls nog veel erger. het voegt zich naar den wil der heerschers, werkt op commando, juicht op commando, sterft misschien weldra op commando wan neer een nieuwe oorlog uitbreekt en het doodt inzichzelf het kostbaarste wat de mcnsch bezit: den geest.. Maar dit is op den duur niet te dragen. Want dit zou zijn het volledig afstand doen van het meest menschelijke in den mensch: het recht om zichzelf te zijn. Ik kan slechts met afschuw aan den tota- litaii'en staat denken, óók omdat hij op allei'noodlottigste wijze de karakters bederft door exgei'lijke huichelarij aan te kweeken en wat misschien wel het allerei'gste is de menschen tot spionnen en vei'raders maakt. Wanneer men menschen ontmoet, die voor hun genoegen in Duitschland (in Ita lië is 't px-ecies zoo) reizen, dan kan men gewoonlijk niets dan lof vernemen. Het is er rustig, ordelijk, de wegen zijn pi'achtig, de vreemdelingen worden er met voox+o- mendheid behandeld. Ik wil dat alles graag gclooven. Maar dat is de mooie buitenkant. Dat is het uiterlijk, waarachter het leelijke van binnen wordt schuil gehouden. Ik zou het er geen week kunnen uithou den. Als de een of andere rijkaard mij aan bood op zijn kosten in de beste Duitsche hotels le logeei-en en de mooiste streken te bezoeken, dan zou ik er vriendelijk voor bedanken. Want geen oogenhlik zou ik mij los kunnen maken van de kwellende ge dachte, dat er duizenden in de gevangenis sen en de concentratiekampen zitten, enkel en alleen omdat zij anders denken dan de leiders in den staat verlangen en omdat zij daarvoor ojwnlijk uitkomen. Is het niet een aanklacht tégen het Duit- ZATERDAG 17 JULI Koopjes I Langestraat 80 Alkmaar. Koopjes Alle Zomer-artikelen met 10 pCt. korting Edammers kan iedereen maken In onze provincie geen pasteurisatie Edammer kaas werd een soort naam. Verschillende voordec- len ginc/en voor den Noord-Hol- landsche/L kaasproducent te niet. - Het 'oogenblik is daar deze te rug te veroveren. Wanneer iemand een uitvinding doet, die bruikbaar blijkt, dan ontslaat in den x-egel onder andex'e menschen de neiging daarvan ook gebruik te maken. Wanneer een land bouwer met een bepaalde bewex'king of een zekere soort kunstmest goede resultaten be haalt, dan zullen zijn buren zijn vooi'beeld volgen. Zoo ziet men steeds, dat verbeterin- gen meer en meer gemeeix goed worden. Ze vloeien uit als een olievlek én het is dui delijk, dat, wanneer velen er toe zijn ovcr- gegaan degene, die er mee is begonnen, er weinig vooi-deel meer door ondervindt. Im mers, de voorspx-ong, die hij oorspronkelijk had is te niet gegaan. De samenleving heeft bezit genomen van de vooruitgang. Dit geldt voor individuen, het geldt voor groepen. Zoo bezat onze px-ovincie eertijds het vooi*- deel een kaassoort te bcx-eiden, die in veel strekon der weixdd een gi-oote reputatie ge noot en de kausproducenten deden daamxee hun voordeel Ze kregen voor hun Edammers een betrekkelijk hooge prijs en pi-ofiteerdcn van de nuttige gevolgen, welke daai'uit voortvloeiden. Zooals altijd en overal het geval was, trachtten ook andere gewesten de voordee- len, aan de productie van Edammer vexhon- den, deelachtig te worden. 'Ze imiteei'den ons product en aanvankelijk was het vooi'al Friesland, dat daartoe overging. In zulke gevallen pleegt, zooals boven i'eeds gezegd, de gunstige positie van denge- ne, die aanvankelijk het monopolie had, slechter te worden. Ook hier was dit het geval. In de eerste plaats nam de pioductic van Edammer kaas toe, het aanbod steeg. Daarnaast echtex- werd de kwaliteit min der Ten deele was dit het gevolg van het feit, dat men ginds het Nooi'd-Hollandsch product niet zoo goed kon bereidexx als in de streek, waar men dit van oudsher had ge daan. Echtci*, een tweede omstandigheid deed zich daaihij gelden. Friesland had zich vroeger altijd voornamelijk toegelegd op de pxoductie van boter en nog altijd is dit het voornaamste Fi'icsche artikel. Voor de kaas wordt meestal gedeeltelijk afgeioomde melk gebruikt, welke dus een mager of half vet product levert Zoodat door deze pxovincie indertijd een Edammer werd geleverd die, behalve dat ze op zichzelf reeds van minder kwaliteit was, bovendien slechts 30%, 20% of nog minder vet in de dioge stof bevatte. Dit moest meebrengen, dat de re putatie van de Edammer in het al gemeen begon te dalen en iets der gelijks was ook inderdaad het geval. Men heeft dit euvel ten deele besti'eden, door de invoering van de bekende kaasmex-- ken 20+, 30+, 40+ en volvet, of het daar door geheel werd weggenomen is intusschen te betwijfelen. Langzamerhand echter werd het duidelijk, dat de echte Noord-Hollandsche kaas ver schillende voordeelen bezat ten aanzien van reuk, smaak en bewaarbaai'heid, die maak ten, dat op den duur groot verschil werd gemaakt tussclxen Nooi'd-Hollandsche en an dere Edammers. In andere streken mocht men de vorm dan weliswaar hebben geïmi teerd, het gx'oote voordeel der bei'eiding van deze kaassoort scheen bij den Noord-Hol landsche boer te zullen blijven. Zoo scheen het. Merkwaardigerwijze echter bleek de laatste jaren de Noord-Hol land- sohe px-oducent ixxeer en meer bereid om uit eigen beweging van dit voor deel afstand te doen. Wat toch was het geval? Men had geleerd de kaasmelk te pasteuri- seei-en. Deze bex-eidingswijze stond toe om meer vaste deelen uit de melk neer te slaan dan vroeger het geval was geweest, tei*wijl, de wrongel ook meer water kon opnemen. De productie per 100 kg kaasmelk nam toe, en kon, naarmate op hooger temperatuur werd gepasteuiïseerd, hooger worden opge voerd. Het allereerste gevolg van deze productie methode. was, dat het productie gebied zich al weer verder kon uitbreiden. In Friesland was de kaasbereiding altijd nog eenigszins inheems geweest, in provinciën als Gelder land, Overijssel was altijd feitelijk uitslui tend boter gemaakt. Degenen, die er kaas wilden bereiden, stuitten er op welhaast on- ovei'komelijke moeilijkheden. Door de pas teurisatie, wa/xx*door een deel der melk ste riel word gemaakt, werden deze bezwaren opgeheven. De Edammerkaas-productie nam weer toe, zelfs in België ging men er aan denken ze op vrij groote schaal ter hand te nemen. Onder deze omstandigheden zou het voor Noox-d-Holland zaak zijn geweest, nog meer zorg aan de kwaliteit, te besteden, dan voor heen. Vóór alles had men er van moeten afzien óók maar klakkeloos te gaan pasteu- ï'iseeren. Want de op deze wijze bei*eide kaas mocht goed van uiterlijk zijn, reuk, smaak en .bewaaihaai'hcid lieten meestal zeer veel te wenschen over. Helaas is dit wel eens uit het oog verlo, ren, al beginnen de pi-oduccnten thans ge lukkig meer en meer in te zien, dat ze op den verkeerden weg waren. Intusschen is de toestand in de Edammer kaasbereiding thans van dien aard ,dat. het nuttig kan zijn, zich deze eens juist te re» aliseex-en. Edammer kaas is geen specifiek Noord-Hollandsch product meer. Edammer is een soortnaam geworden, die wijst op e n ronde vorm van circa 2 K.g. en van een be paald zuivel, sche systeem dat onlangs de kapelaan Ros- saint tot elf jaar tuchthuisstraf is veroor deeld en dat de rechter openlijk daarbij heeft durven verklaren, dat het ijveren voor den vrede van dezen x-oomschen priester als een verzwarende omstandigheid werd be schouwd? Hierbij valt te bedenken, dat het leven der gevangenen op uitdrukkelijk bevel van de autoi'iteiten veel zwaarder is dan vroe ger. Want de totalitaire staat kent geen genade. Ik beschik over veel matexdaal om dit te bewijzen. Eén enkel feit wil ik slechts noemen: In Aken hadden 21 beambten van het elec- trisch bedrijf gelden ingezameld voor de strijdende Spaansche ax'beiders. Zij zijn daarvoor veroordeeld tot straffen van 2 tot 8 jaar tuchthuis! Zóó moet de schiik en angst er in gehou den worden, zóó moet het volk murw wor den gemaakt, zóó wordt de geest vermoord. Dit zijn de zegeningen van de aanvaar ding van de idee „totalitaire staat." Daarom staan de aanhangers van deze idee principieel tegenover het Christendom, tegenover elke zuivere religie, welke im mers juist den nadruk legt op de waarde der menschelijke persoonlijkheid. Daarom zal ieder, die zich stelt op hu manitair, d.i. op menschelijk standpunt, de leer van den „totalitairen stÜat", onvoor waardelijk verwerpen, want voor hem is de geest exi geestelijke vrijheid onmisbaar. ASTOR. Correspondent! e*; Aan G. G. te W. lk zal uw brief beant woorden. Door huiselijke omstandighe den kwam ik er nog niet toe. Maar 't gebeuil,. M. M. te K. In hoofdzaak ben lk *t met u eens. Maar gij moet niet uit, het oog verliezen, dat, alhoewel de organisatie als zoodanig zonder twijfel zich steeds richt naar de inachthebbex-s en hunne belangen beschex-mt, leden individueel tot nog toe de vrijheid hebben om zich eerlijk uit te spreken. De vooi'beelden daarvan zijn zeer talrijk. Gelukkig! K. T. te S. Wat u schrijft over de Oxford- beweging is juist. De naaste toekomst zal daarover oordeelen. Maar als tijd verschijnsel is deze beweging zéér ka- raktex-istiek. Ik bemerk tot mijn vreug- de, dat u even groote sympathie ge voelt voor Krishnamurti als ik. C. B. te O. In aansluiting aan wat Ik u persoonlijk schreef kan ik u mede- deelen, dat uw ingezonden stuk mij weer is toegezonden. Ik zal naar aan leiding daarvan het volgend „geeste lijk leven" schrijven. DEN HELDER De kaas wordt in verschillende streken gemaakt en overal kan men ze maken. Daar mee is echter het oogenblik gekomen, waar op het product van een bepaalde streek, waar een bijzonder goede kwaliteit wordt gemaakt, zicli in meerdere mate kan begin nen af te scheiden. Iets dergelijks behoort thans nood zakelijk in Nooxd-Holland plaats te hebben. Eenerzijds dient men zich weer als van ouds te gaan toeleg gen op de kwaliteit. Andereijds be hoort dit van de zijde der organisa tie in de hand te worden gewerkt door het beschikbaar stellen van een speciaal merk voor goedgekeurde Nooi-d-Hollandsche kaas. We meenen, dat omtrent dit laatste wel eens sprake is geweest, dat zelfs een kaas- merk ter beschikking staat. Waarom dan nog steeds gewacht met de invoering daar van? Men dient bij een en ander wel te overwe gen dat werken op kwaliteit, zonder dat deze vervolgens wordt onderscheiden, een vrijwel hopelooze opgave is. En dat, wan neer te eeniger tijd de ware kaasmaakkunst verloren zal zijn geraakt, de tijd verstreken zal zijn om van het eens bereikte voordeel te profiteex'en. Men han'dele dus snel. Het lijkt niet onmogelijk, dat juist, door de algemeene vexwlakking van de kwaliteit der Edammer kaas, het mogelijk zal zijn voor den Noord-Holandschen boer een zeer belangrijk deel van het voordeel ,dat. hem eens ontging, terug te vex-overen. Echter: op de kwaliteit zal het aankomen. Die alleen moet, tenslotte den doorslag geven, omdat die eldex*s niet kan worden geevenaard. Het zal een taak zijn voor Noord- Holland zelf. Van regeering of lands organisatie is hier niets te verwach ten. Voor deze zijn alle gewesten en districten even lief. Een uitzonde- ring kunnen ze niet maken, hun maatreg. en voorschriften zijn steeds algemeen, nooit in het belang voor een pi-ovincie in het bijzonder. En Noord-Holland staat hier als het wai'e lijnrecht tegenover de ande ren. Het wil een voordeel en het wil dit alléén. We meenen, dat hier voor onze geweste lijke organisatie een belangrijke taak is weggelegd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5