Modieuze Momenten De bronnen der fantasie verdroogd Ochtendnégligé Silhouetkunst in het rijk der mode! Zaterdag 24 Juli 1937 Vierde blad dien van margarieten, waarvan de gouden hartjes bewaard gebleven zijn. Nu de knoopen op 't einde van dezen zo mer reeds zoo'n belangrijke rol spelen, is 't te verwachten dat ze dat ook in den herfst zullen doen. Een bekend couturier deelde mij mede dat hij daarom een deel van zijn nieuwste japonnen van „oeillats" zal voorzien, waarin het voetje van de knoop past. Met een metalen staafje aan de binnenzijde van blouse of japon wordt de knoop dan vastgehouden. Dat heeft het groote voordeel dat de draagster in een om mezien „van knoopen" verwisselen kan. Als dan bij iedere japon een of twee stel wissel- knoopen gegeven worden kan hetzelfde kleed telkens een ander lijken. Een goed denkbeeld! Parijs. GERTRUDE. DITJES EN DATJES! Mexicaansche toespijs. In Mexico wordt zoowel en familie als in de restaurants een schotel gegeten, welke men maar „loche planchada" noemt, en die door de daar verblijf houdende Amerikanen en Engelschen „ironed milk" wordt gehee- ten, wat we in goed Nederlands met „gestreken melk" zouden kunnen vertalen, liet bestaat uit een mengsel van eieren en melk, dat in een ondiepe schaal wordt ge goten, waarna er, even boven de opper vlakte, met een heet ijzer over gestreken wordt, totdat de massa de lijvigheid van een vla verkregen heeft. Een haar als weervoorspeller. Een lange vrouwenhaar, eerst gedoopt in een zwakke oplossing van caustic soda en daarna opgehangen met een gewichtje er aan, juist voldoende om het strak te houden, is een puike weervoorspeller. Het wordt langer als er regen op komst is en korter als droog weer verwacht wordt. De taal van het vak. Bij een feestmaal was een journalist on der de gasten, die door de vrouw des huizes dringend werd aangespoord, zich toch nog eens van het een en ander te voorzien. „Dank u, dank u", betuigde hij, „tot ons leedwezen verhindert plaatsgebrek ons nog een artikel op te nemen!" Filmactrices zijn knapper dan vroeger De vrouw kwam in een nieuwe periode van vrijheid. Mei Berns, chef van de afdeeling make- up der RKO Radio Films, zegt: „Filmactrices van tegenwoordig zijn veel mooier dan die van vijftien jaar geleden en zij zullen in de toekomst nog knapper wor den. Hiervoor zijn verschillende oorzakenï Ten eerste geloof ik, dat een dezer oorzaken is het feit, .dat da zin voor. .aestjietia van 't publiek net zoo veranderlijk is als zijn smaak voor meubels en auto's. De stars van heden hebben klassieker trekken dan die van vroeger, en de maatstaf, die wordt aan gelegd voor mooiere vormen is zeer streng. Gedurende de laatste jaren zijn vele vrou wen in een nieuwe periode van vrijheid en zelfbewustzijn gekomen en dat heeft hun gelaatstrekken, karakter en persoonlijkheid verleend, een mengeling van intelligentie en klassieke schoonheid tot resultaat heb bende. Sport, doelmatige kleeding en ge zonde voeding hebben niet in het minst bijgedragen tot de grootere schoonheid der tegenwoordige filmactrices. Het schminken werd van een technische volmaaktheid, en de verzorging van de huid is op het oogen- blik een kunst op zichzelf. Het op dit ge bied gepresteerde zal worden opgevoerd tot een steeds hooger schoonheidsniveau. Naar mijn meening is de geestelijke ontwikkeling hiervoor een voorwaarde, naast een steeds grooter wordende kennis der make-up." In deze periode van het jaar maken de modescheppers zich aan overdrijving schuldig jnoir in mantelvorm EEN ALLERBEKOOR- Het zijn m'n voeten, die me den middag vergallen. Zooals ii weet zenden de groote Parijsche couturiers hun mannequins, in de nieuwste creaties gedost, naar de rennen van Long- champs en Auteuil om „geheel Parijs" in de gelegenheid te stellen met de laatste, mo des kennis te maken. De pasmeisjes worden en bij een gebruinde huid en laat zich ge makkelijk verven. Een witte japon is straks, als de bladeren vallen, zonder veel moeite in een koperroode te veranderen. Nieuws op knoopengebied. Wis- selknoopen! Op 't gebied van de knoopen zijn opnieuw bewonderenswaardigs vorderingen gemaakt. De kristallen knoopen, die zooveel gebruikt worden, hebben vooral den vorm van plaatjes aangenomen, zoodat het patroon van het kleedi'ngstuk, dat ze sluiten, volko men zichtbaar blijft. Andere knoopen, die er geheel en al als boeketjes uitzien, maken iedere andere garneering overbodig. Maar heel mooi zijn ook de parelmoeren knoop jes, die een bloemvorm hebben, bijvoorbeeld Voor haar, die zéér gekleed willen zijn Ragfijne overgewaden. Wij gelooven, dat onze le zeressen nevenstaande varia tie op het gebruikelijk och tendnégligé dankbaar zullen begroeten! Want, hoe beval lig 'n los omgeslagen, slechts door een enkelen strik ge- sloten peignoir ook staan mo ge, practisch is ze niet altijd. We zullen ongetwijfeld méér genoegen beleven van nevenstaande nieuwe mor gendracht in mantelvorm. a Nu we toch bezig zijn ons ochtend négligé een meer ge kleed cachet te geven, dienen we er voor te zorgen, dat de snit goed tot zijn recht komt Dus, wanneer het materiaal zelf niet reeds van stevige soort mocht zijn, dan liefst een voering aanbrengen. De knoopen zijn met dezelfde stof overtrokken als waaruit de kimono is vervaardigd. Kiezen we tenslotte een groot, fleurig bloemdessin, dan zijn we van het succes dezer nieuwe fraaie ochtend- kleeding verzekerd! SNAPSHOT UIT DE BALZAAL De hoedjes, die voor klein moeten door gaan, overdrijven in een andere richting; ze zijn zóó klein, dat ze nagenoeg onvind baar worden. Die minuscule hoofddeksels vindt men in de felste kleuren, in tinten, die zoo krachtig mogelijk met de natuur lijke haarkleur contrasteeren. Zoo missen ze, al zijn ze niet veel grooter dan een hal ve sinaasappel, toch niet hun effect. Naar alle richtingen zyn de grenzen nu bereikt. Halen wij de schouders op en wach ten wij op den herfst; na de hondsdagen worden ook de hoofden van de modistes wel weer koeler. Nog enkele weken en de normale herfsthoed maakt een glorieuze en- trée. Niemand dwingt ons, maar... Op 't stuk van overdrijving geven de schoenen aan de hoeden niet veel toe. Na tuurlijk, niemand dwingt ons onze voeten in schoentjes te wringen, die er achter een spiegelende winkelruit mischicn heel aan lokkelijk uitzien, maar die toch werkelijk niet langer dan tien minuten het gewicht ,van het lichaam van de draagster kunnen torsen zonder er op de meest-pijnlijke wijze aan te herinneren dat ze alleen aan rusten de voeten passen. Neen, niemand dwingt ons, maar er zijn van die ongelukkige schepsels, die meenen dat ze onteerd zijn als ze niet het laatste en nieuwste dragen, óók als dat ongeveer ondraagbaar is. Zélfs ondraagbaar voor een pasmeisje, dat toch met een glimlach de ergste martelingen weet te doorstaan. DE DRIE GRATIËN Bijzonder veel opgang maken thans de ragfijne tunieken en jasjes, die men dezen zomer over gebloemde middag- en avond jurken pleegt, te dragen. Er schuilt inder daad een groote bekoring in zoo'n luchtig overkleed. Hoe ijl, hoe doorschijnend ook, het staat „gekleed". Het toilet van de linker dame op ons plaatje vraagt inderdaad om eenige aan vulling. Het heeft immers, met het bo venstuk, dat slechts uit twee bloezende voorpandjes bestaat, een strand-allure en dat laat de étiquette voor de avondrobe, hoe gaarne zij het naakt ook „voorrang ver leent," toch niet toe! Dus drapeerde de draagster van het exentrieke lichtgrijze zijd je, waarop groote vuurroode bloemen zich tusschen pauwblauw loof vertoonen, een uit grijs chiffon overkleed niet wijde mou- men en zeer ruimen rok om zich heen. Haar vriendin koos bij een crêpe jurk met goudachtige, bruine, zwarte en groene bloemmotieven een driekwart jasje van zij den voile in een ncvelgrijze tint. Een fan tasie-corsage sluit de halsopening af. Het derde juffertje geeft een verrassend beeld uit vroeger tijden te zien. Het. bootvormig décolleté is, met keurslijf, pofmouwen en wijden rok uit een vervlogen eeuw tot. ons gekomen en wij begroeten dezen stijl met vreugde! Althans aan het jonge figuurtje lijkt hij ons bijzonder geëigend. Het materiaal voor dit naïeve toiletje is voile of organdi, roode stipjes en blauwe streepjes op een wit fond vormen een ge lukkig dessin. LIJKSTE CREATIE IN KARMIJNROODS TULE. HET NAUWSLUITEN DE ONDERKLEED VERLEENT HET FI GUURTJE EEN ZEER FLATTEUZE SILHOU ET, WAAROMHEEN ZICH HET AMUSANTE VLECHTWERK VAN 'T EIGENLIJKE BAL KLEED GEESTIG VOEGT. DEZE VLECHTMAT- TENSTIJL WORDT VERKREGEN DOOR STROOKEN GERIM PELDE TULE OP DE AANGEGEVEN WIJZE OP EEN TULEN FOND TE STIKKEN. ZELDEN ZAGEN WIJ EEN MODESCHEP PING, DIE ZÓÓZEER HET BREVET VAN ORIGINALITEIT VER DIENT! Als een seizoen op zijn einde loopt, en «dat is, voor de wereld van de mode althans, met dit zomerseizoen het geval begint de. overdrijving. De bescheiden aanduidingen ivan het begin maken voor ver, te ver, door gevoerde denkbeelden plaats; het eene klee- dingst.uk vóór, het andere na begint de ge breken van zijn deugden te vertoonen; de mode heeft zich overleefd en meent het in het uitmiddelpuntige te moeten zoeken om zich nog gedurende eenige weken staande ■te houden, maar iederen dag wordt duide lijker dat de bronnen der fantasie verdroogd zijn en eerst opnieuw springen zullen als het nieuwe jaargetij daar is. Hoeden als parasolletjes of wonderbloemen. De overdrijving spreekt zich vooral uit waar het de hoeden betreft. Dat de „cape- lines" voor enkele weken reeds bedenkelijk omvangrijk waren, heeft elk kunnen vast stellen. Niettemin bleef hun omvang aan zekere grenzen gebonden. Nu evenwel zijn die grenzen overschreden. De laatste zonne hoeden die ons getoond zijn, geven die van 1900 in omvang nauwelijks iets toe; ze be schaduwen niet alleen het gelaat, maar het geheele bovenlichaam. De „toques" op hun beurt stijgen als wonderbloemen omhoog; ze be dekken niet alleen het voodhoofd, maar klemmen zich, als dren kelingen, aan één, hoogstens twee haarlokken vast. Van hoeden is nauwelijks meer te spreken, tenzij u een bosje bloemen, dat u op noncha lante wijze in uw permanent gesto ken hebt, een hoed noemen wilt. dan gefotografeerd, haar portretten en de japonnen die ze droegen prijken weldra in couranten en tijdschriften en de „modepopjes" plegen te glimlachen of ze overgelukkig zijn. Welnu, een dezer dagen klampte ik een pasmeisje, dat ik sinds jaren ken, aan om haar mijn bewondering voor haar zonnig-zomersche organdi-kleedje uit te spreken. „Och, Trude" zei ze, „spreek me niet over m'n ja pon. Het zijn m'n voeten, die me den middag vergallen. Kijk eens." Voorzichtig trok ze haar tot het gras dalende rok wat op. „Kijk eens, wat een schoenen!" Haar voeten waren in schoenen gestoken, diejk alleen met „cothurnes" zou kunnen vergelijken, u weet wel, de schoenen, die de acteurs op het tooneel in de oudheid droegen. De hakken waren hemelhoog en een smal over het dikst van den voet gespannen goudleeren bandje sneed diep in het vleesch. „Arme Georgette!" „Weet je dat ik niets liever doen zou dan een deuntje huilen? Maar ik durf niet, ik kan niet voor m'n „make up" en voor de fotografen. En dan moet ik van tijd tot tijd m'n „mooie schoentjes" laten bewonderen, martelwerktui gen, die niemand dragen kan. Straks hield me een dame staande, 'n dikkerdje, zeker zestig pond zwaarder dan ik. Die vroeg me van welk huis m'n schoenen waren. Die wilde er zich zeker zoo'n paar aanschaffen. Het ai-me mensch! Of ze er ooit op zou kunnen loopen! Ik met m'n vijftig kilo kan het niet eens, hoe wil zij het met haar tachtig doen? Maar misschien behoeft ze ook niet te., loopenO, tien mi nuten op bloote vosten in het gras te kunnen dansen... Maar ik moet c!e heele pelouse af wandelen, heen .en te rug." En ze wandelde, glimlachend, met saam geperste lippen om haar pijn te verbergen, langzaam, voorzichtig voetje voor voetje zet tend om zich op haar hemelhooge hakken wie gend in evenwicht te houdfen. Neen, voor on ze pasmeisjes is een middag op Longchamps lang niet altijd een pretje, De japonnen op zich zelf blijven overigens zeer draagbaar. Voor den laten zomer schijnt de blauwe japon te zul len domineeren. Blauw ziet. men in bijna alle nuances, maar vooral lobelia- en 1 viooltjes- blauw wordt heel veel gedragen. Daarnaast verheugt zich een an dere tint in' de mode- gunst, een saffraan- kleurig geel, dat vooral donkere vrouwen bui tengewoon goed staat. Tenslotte blijft wit een gewilde zomerkleur. Wit bezit dan ook al lerlei voordeelen. Het is koel, het kaatst de zon nestralen terug, het is frisch en vroolijk, het past bij een blank-rose Daarnaast verheugt zich een andere tint in de inodegunst, een saf- fraankleurig geel, dat vooral donkeren vrouwen buitengewoon goed staat. De garneering van het toiletje is in marineblauw gedacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 12