De Proefpolder Raad Sint Pancras te Zuid - Scharwoude AKKERTJES Vrijdag 30 Juli 1937 Weer onprettig? Tweede blad Teneinde legendevorming te voorkomen en een duidelijk beeld te geven van het ver loop van bovengenoemde zaak en van het plan zelf, meen ik goed te doen in de plaat selijke pers van een en ander mededeeling te doen. De voorstellen tot het maken van proef- polders in het Geestmer-Ambacht spruiten voort uit het groote plan tot verbetering van den economischen toestand, hetgeen het. Provinciaal Bestuur van Noord-Holland zich voorstelt te bewerkstelligen o.a. (dus niet. uitsluitend) door herinpoldering en ruilverkaveling van een groot deel 2400 jia.) van het Ambacht. Daarnaast ligt het, blijkens de gegeven •voorlichting, in de bedoeling, proeven te nemen met andere cultures dan de be staande op de nieuw verkregen gronden. Het groote plan is dus primair. Men kan de proefpolders niet bezien zonder daarbij het eigenlijke doel: het groote plan, op den voorgrond te stellen. De mogelijkheid be staat, dat bij mislukking der proeven, van het groote plan niets komt; maar omge keerd brengt het gelukken der proeven de consequentie mede, dat het groote plan wordt aangepakt en doorgevoerd. En dit be teekent, dat de grond in ongeveer het hal ve Ambacht (bedoeling is het Zuidelijk deel) in denzelfden toestand wordt ge bracht als men de proefpolders gaat bren gen. Het is daarom zeer gevaarlijk het standpunt in te nemen, dat men nu die proeven maar eens moet nemen en dat deze wel zullen mislukken en men dan van 'Verdere plannen zal afzien. Ik schrijf dit zoo neer, omdat ik werkelijk yan meening ben, dat velen er zóó over denken. Gevolg van deze gedachtengang is, dat deze menschen een druk uitoefenen in deze richting: laat men die proeven maar nemen op de minst waardevolle gronden, dan is er tenminste bij mislukking niet yeel overboord." 't Is begrijpelijk, dat anderen, anderen idie zich verantwoordelijk voelen voor de zaak, er anders over denken. Wil men de leiding van 's Rijks Cultuurtechnischen dienst, die in andere provincies zooveel ver betering op dit gebied wist te brengen, en de prov. deskundigen volgen, wil men deze zaak werkelijk serieus bezien en, wat nog meer beteekent; wordt men geroepen om daarvoor verantwoording te dragen, dan staat één ding voor deze personen vast, dat de proef een serieuze proef dient te zijn. De proef moet men een zoo volledig mogelijk beeld geven van het Geestmer-ambacht en van wat men zich van het groote plan in zijn vollen omvang voorstelt. Van den aanvang af hebben daarom t.a.v. 'de te nemen proeven bij de leiding deze punten op den voorgrond gestaan. Gelet imoet worden op de grondsoorten, waterrijk dom, de huidige verkaveling waarbij een voornaam punt is de huidige bezitsverdee- ling der landerijen over het aantal eigena ren, het kiezen van punten in den polder, die behoorlijk bereikbaar zijn om de cul- tuurproeven in de te maken proefpolders te kunnen demonstreeren. Mij dunkt, dat goed beleid vordert, dat ïninstens deze punten in acht genomen die nen. te worden, wil men op het resultaat van een proef al of niet tot het zoo diep ingrijpende groote plan besluiten. Voor deze voorwaarden werden ook de adviseurs (adviescommissie) gesteld, die het Prov. bestuur zich uit de tuinbouw- kringen in Langendijk e.o. had gekozen. In de eerste vergadering van deze com missie stond dus practisch reeds^ vast, dat men, om een eenigszins getrouw'beeld van het Geestmer Ambacht te krijgen, niet zou kunnen volstaan met een proefpolder hoog om de West, waartoe aanvankelijk de mees te aandrang bestond. Het Geestmer Am bacht bevat zooveel verschillende grond soorten, dat het wel erg moeilijk was om op één punt een proefpolder te creëeren, die aan alle voorwaarden voldeed. Doch ieder geeft toe, dat behalve de andere ver schillen er in ieder geval één groot ver- schil is, n.1. de grondsoort en ook de water- 1 rijkdom hoog om de West en die om en j nabij de Langendijker dorpen. De eenig mogelijke conclusie was dus 2 proefpolders. In die vergadering zijn toen verschillende punten genoemd: hoog om de I West (de plaats waar nu de Westelijke proefpolder zal komen) lager om de West onder Broek op Langendijk en onder N.- Scharwoude enom de Oost onder Zuid- Scharwoude, een plaats-, die zooals later duidelijk is gebleken ook nog aan de twee andere voorwaarden voldeed: bezitsverdee- ling over een zeer groote aantal eigenaren en uitstekend bereikbaar. Na deze vergadering is de Technische dienst een onderzoek gaan instellen, zijn boringen gedaan, metingen verricht, zijn I door deze alle consequenties, die aan een j eventueele keuze vastzaten, overwogen enz. Ik plaats hier thans deze noot: zelf voel- I de ik er veel voor dat, indien het door mij genoemde punt (voor alle duidelijkheid deel ik mede, dat ik heb genoemd een i punt, dat ten Noorden begrensd zou wor den door de Machinesloot, waarbij het i Kerkepad ongeveer in het Midden van den 1 polder zou komen te liggen) aan de voor waarden zou voldoen, de tweede proefpol der hier zou komen. Ik zag daar tevens be- j langen in voor de gemeente Zuid-Schar- woude. Alle andere commissieleden zullen het gaarne willen getuigen, dat ik dat open lijk en rond naar voren heb gebracht. Maar ik heb er bij gevoegd, dat hierbij de belan- j gen van den proefpolder zouden moeten do- mineeren. Dit mocht trouwens gerust wor den overgelaten aan de onpartijdigheid van de cultuurtechnischen dienst, die door mij ik stel er prijs op dit te verklaren in haar oordeel niet is beïnvloed. Trouwens: I Van mijn oorspronkelijke plan is niet vèel overgebleven. De dienst is na de onderzoe kingen gekomen met een voorstel tot het stichten van de Westelijke proefpolder en een Oostelijke proefpolder ten zuiden van de Kerkesloot en niet aansluitende aan het Kerkepad. Deze plannen zijn vooi'dat ze door Ged. Staten aan Prov. Staten werden aangebo den, aan 't oordeel van de Adviescommissie onderworpen. Hierover kan ik kort zijn. Ik citeer slechts de toelichting van Ged. Staten op de voordracht blz. 13, waarin letterlijk staat: „Bij de voorbereiding van de onderwer- pelijke plannen is zoowel van de zijde van de ontwerpers als van die van ons College bij herhaling, hetzij collectief, hetzij indi vidueel overleg gepleegd met gezaghebben de deskundigen uit de betreffende streek, die tenslotte met de plannen, zooals zij thans aan Uwe vergadering worden voorgelegd, hunne instemming hebben betuigdTer voorkoming van meergemelde legendevor ming, meen ik goed te doen enkele woor den te onderstrepen. Daarna is de vergadering van de banne Zuid-Scharwoude gehouden en is door deze het adres met, de daarin opgesomde bezwa ren aan de Staten gezonden. Ongetwijfeld is dit mede aanleiding ge worden tot een behandeling van de zaak op een meer dan gewone wijze. De commissie uit de Staten, die de behandeling van deze zaak kreeg voor te bereiden, oordeelde het nuttig zich ter plaatse van de situatie op de hoogte te stellen. Bij dit bezoek aan de geprojecteerde proefpolders waren van de Statencommissie, behalve Gedeputeerde Kooiman, aanwezig de Statenleden Luden, Beuzemaker, Braakman, van Dok, Honig, de Miranda van de Vall, v. d. Wal en on- dergeteekende. Uit het verslag der statencommissie ci teer ik letterlijk (onderstreping van mij):... „is de commissie unaniem tot de conclusie gekomen, dat in de keuze ten aanzien van de plaats voor den Oostelijken polder geene vnjziging dient te worden gebracht en tege moetkoming aan het verzoek van de Banne te Zuid-Scharwoude, bedoelden polder te projecteeren aan de Westzijde van den Dorps weg, slechts verplaatsing van moeilijkhe den zou beteekenen. Het denkbeeld echter om aan den geprojecteetrden polder uit breiding te geven in Noordelijke richting, met begrenzing door het z.g.n. Kerkepad vindt algemeene instemming, met dien ver stande, dat in de commissie verschil \an meening bestaat over de vraag of al dan niet aan den Zuidkant ter hoogte van de z.g.n. Cornelisboersloot een gedeelte van het aangewezen gebied moet komen te vervallen." In de Statenvergadering, waar de dis cussie hoofdzakelijk geloopen is over de aangevoerde bezwaren, is de voordracht, welke de machtiging voor Ged. Staten in hield om bij onoverkomelijke bezwaren nog een ander punt te kiezen, met algemeene stemmen aangenomen. Zoodra de stenogra fische notulen zullen zijn verschenen, be veel ik tenzeerste aan, kennis te nemen van alles wat over deze zaak is gesproken. Het heeft mij verwonderd, dat behalve de Geen verhooging van het uur loon in werkverschaffing. De werkzaamheden aan de begraaf plaats worden Maandag hervat zonder rouleerregeling. Rente voet verlaagd. Maatschappelijk Hulpbetoon in de plaats van 't Burg. Armbestuur. De arm voogden veranderden van ge dachten. De gediplomeerde amb tenaar ter secretarie is géén „jongen." De secretarie wordt een slokop genoemd. Er wordt iets achter gezocht, dat er niet achter zit, zegt de burgemeester verontwaardigd. Poppen taai op Sinte Katrijn. De histori sche waarde van het B. A. Zijn alle wethouders geschikt voor armvoogd? De armvoog- dij is grooter geschiedenis dan de Groote Kerk te Alkmaar! Is men een oude man op zijn 40ste jaar? Een klein inci dent. Daarna uitstel van exe cutie en een blij-eindigend slot: de gemeenterekening 1936 had ta voordeelig saldo van i 2838.11. De raad vergaderde Woensdagmiddag in het gemeentehuis. Voorzitter de heer J. Kroonenburg, bur gemeester, tevens secretaris. Voorzitter opende de vergadering met woorden van welkom, mededeelende dat de heer Duif verhinderd was wegens vacantie. De notulen werden hierna onveranderd vastgesteld. Ingekomen stukken. O.m. berichtte de Minister van So ciale Zaken, naar aanleiding van 't verzoek om verhooging van de uur- loonen in de werkverschaffing, dat hierop afwijzend was beschikt. De Minister van Sociale Zaken berichtte verder dat de steunverleening is verlengd tot 1 Januari 1938; de werkverschaffing tot 30 October en de baggerregeling tot 25 Sep tember a.s. De werkzaamheden aan de be graafplaats. Hervatting op a.s. Maandag. Hierna deed voorz. eenige mededeelingen over de werkzaamheden aan de begraaf plaats. Er is 10.000 M3. grond noodig, waar pers, niemand blijkbaar behoefte heeft ge voeld, om de beraadslagingen te volgen. Ik wil wel bekennen, dat ik, die voor mijn fractie als woordvoerder optrad, wer kelijk venvacht had dat van tuinderszijde en van de zijde van andere belanghebben den wat dieper op het groote plan zou zijn ingegaan. Niet dat het voor mij scep tisch staande tegenover dat groote plan moeilijk was mij de te verwachten groote voordeelen hiervan voor den geest te stel len, voordeelen waarom ook ik van meening was, dat deze goed bedoelde poging niet mocht worden afgewezen. Maar het stond toch maar zóó: de bezwaren waren geen algemeen bezwaren, zij gingen slechts over de plaats van den proefpolder en zij be troffen slechts de individueele personen, die daar een gedeelte van hun bedrijf had den. En juist daaromtrent waren alle mo gelijke toezeggingen tot eventueele schade regeling gedaan. Niemand (zelfs niet op de bannevergade- ring) heeft zich durven uitspreken tegen het groote plan. Maar dan moet men toch, met terzijdestelling van individueele belan gen, ook de consequentie hiervan aanvaar den. Die consequentie was, dat niet alleen een keuze mocht worden gedaan uit het slechtste land en dat de proef de grootste waarborgen moest inhouden voor het groo te plan. Wanneer dit door deskundigen is uitgemaakt, dan voelt men toch, dat om wille van belangen van Jan, Piet en Klaas niet in een richting mag worden gegaan, die geen ander gevolg zou hebben, dan dat dan weer Gerrit, Wilem en Jaap met voor hen evengroote bezwaren voor den dag zouden komen. Men moet, als men de consequenties niet aanvaardt, niet zeggen, dat men het groote plan prachtig vindt, als men de proef maar op een andere plaats neemt. Daar de Oost polder aan de 4 gestelde eischen voldoet (vol gens het Hoofd van 's Rijks cultuurtechni schen dienst, indien aangesloten aan het Kerkpad, een ideaal) dient de proef op zoo'n plaats te worden genomen. Wijst men die af, dan wijst men practisch ook het groote plan af. Maar laat men dat dan ook zeggen. Zooals gezegd, wij hebben dat ge mist en het is daarom ook begrijpelijk, dat de Staten dus in de aangevoerde bezwaren geen aanleiding hebben kunnen vinden om een ander besluit te nemen. Dit beteekent geenszins, dat met de be langen van de betrokkenen geen rekening zou dienen te worden gehouden. Natuurlijk het is door mij en anderen openlijk uitge sproken, niemand mag van deze plannen de dupe worden. En dit o.m. is aanleiding geworden van het opnieuw bezien van deze bezwaren. Hoewel aan alle leden der adviescommis sie ter kennis gebracht in een dezer dagen gehouden vergadering, meen ik geen vrij heid te hebben, de groote verbeteringen in het plan (die in uitzicht zijn gesteld en te gelijk nog weer een groot stuk der bezwa ren zullen ondervangen) mede te deelen. Ze zullen wel spoedig blijken. Ik moge echter in het algemeen verzoeken, om van verdere critiek af ta zien tot het oogen- blik, dat deze nieuwe plannen bekend zijn Ik moge dit vooral vragen van de inwoners van Zuid-Scharwoude, wier belangen en de belangen van deze gemeente, zoo sterk bij deze zaak betrokken zijn. JAC. GROEN Az. van nu 2000 M3. is aangevoerd, zoodat het voor een vijfde gedeelte gereed is. Aan loo- nen werd uitbetaald een bedrag van f 1324.91 De werkverschaffing en steunverleening waren zooals reeds is gemeld, stop gezet, met dien verstande, dat 5 werkloozen in zorg mochten worden gehouden. Eerst wa ren er geen moeilijkheden, doch later, toen het aardappelrooien meer en meer gedaan raakte, kwamen zich steeds meer arbeiders aanmelden. B. en W. hebben verruiming aangevraagd, op welk verzoek de Rijksin specteur heeft toegestaan, dat 15 werkloo zen in zorg werden gehouden. Er kwa men er echter nog meer en werden 30 ar beiders in zorg toegestaan. De werkzaamheden aan de begraaf plaats zullen a.s. Maandag opnieuw beginnen. De eerste vier weken zal geen rouleering plaats vinden. Allen zullen in de gelegenheid worden ge steld aan de begraafplaats te wer ken. Momenteel zijn 23 werkloozen in de steun regeling opgenomen. Het Witte Kruis verzocht een vergoeding voor opneming van J. Booij in Zonnestraal, gedurende 6 maanden. B. en W. hadden reeds vooruit een voor- loopige toestemming gegeven, welke de Raad goedkeurde. Besloten werd tot conversie van eenige geldleeningen. Maatsch. Hulpbetoon of B. Arm bestuur. Hierna was aan de orde een voorstel van B. en W. tot opheffing van het Burgerlijk Armbestuur en instelling van Maatschap pelijk Hulpbetoon. De Voorzitter las het voorstel van B. en W. met het prae-advies voor. B. en W. ad viseerden tot deze wijziging over te gaan, omdat de overheidstaak ten aanzien dei- armenzorg zich belangrijk heeft gewijzigd. Voorz. lichtte een en ander toe. Men acht de tijd gekomen, de armenzorg op anderen voet te organiseeren. Nu steeds meer de gelden uit de gemeentekas er bij betrokken zijn, willen B. en W. meer invloed hebben in het B.A., hoewel spr. alle hulde brengt aan de tegenwoordige armbestuurders voor de wijze, waarop zij hun moeilijke taak ver vullen. De leden van het B. A. hebben zich in een vergadering met B. en W. met het door het college naar voren ge brachte standpunt verecnigd. Het voorstel houdt in, dat het Burg. Armbestuur wordt opgehe ven en de armenzorg onder beheer van B. en W. komt in een gemeen telijken dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon. De practijk zal zoo zijn, dat B, en W. hebben te beslissen over de aanvragen, terwijl het in de bedoeling ligt, een. commissie Vele vrouwen zijn op gezette lijden het slachtoffer van pijnen. Depk niet, dat te gen dit lijden weinig te doen is, want de vele vrouwen die geleerd hebben "AKKERTJES" te gebruiken, welen beter. "AKKERTJES" bestrijden vrouwenpijnen en zijn een uitkomst in de donkere dagen der vrouw. In plaats van neerslachtig zul! Ge U opgewekt en rustig voelen. "AKKERTJES" zijn een nieuwe zeer werk zame vinding van Apotheker Dumont. Ze hebben geen enkele nadeelige werking. De cachet-vorm is de meest ideale manier van innemen. "AKKERTJES" hebben in korten tijd bewezen een geneesmiddel bij uitnemendheid te zijn. Haal nog heden een doosje. Ook U zult tevreden zijn! Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent Volgens recept van Apotheker Dumont AKKER.CACHETS van advies in het leven te roepen, uit de alhier gevestigde kerkelijke instellingen van weldadigheid. Voorz. herinnerde aan de door de arb. organisaties gedane verzoeken, tot de in stelling van een Maatschappelijk Hulpbe toon op welk verzoek afwijzend werd be schikt.. Toen stond men er anders voor dan thans. De armenverzorging breidt zich hoe langer hoe meer uit. Voorheen kon het B. A. zichzelf bedruipen met de inkomsten van het land, doch steeds meer is de ge meentekas er aan te pas gekomen. Spr. had er vele malen over gedacht er een zoodanige verandering in te moeten aanbrengen, dat het Gem. bestuur meer invloed in het B. A. heeft. Tenslotte is dit voorstel gedaan. Met de armvoogden heeft men overleg gepleegd. Van wantrouwen t.a.v. de armvoogden is geen sprake. Spr. heeft bijna steeds de zittingen van het B. A. bijgewoond. Het is geen kleinigheid wat het B. A. al zoo heeft voor elkander ge bracht; een woord van dank daarvoor is zeker op zijn plaats. Vanmorgen kwamen 2 armvoogden bij Voorz. en zeiden een ander inzicht te hebben dan men bij de besprekingen in de vergadering had. Spr. kon hen dit niet kwalijk nemen. Zij waren meer verrast door het voorstel dan dat zij er de diepte van voelden. Voor het adviseerend lid worden van 't B. A. gevoelden zij weinig, doch wat zou men ervan denken, wanneer in het B. A. een paar ver tegenwoordigers van de gemeente zitting nemen? Voor beide standpunten is iets' te zeggen. Het is de vraag wat de raad wil. De ad ministratie van het M. H. moet ter secre tarie komen, waardoor men beter inzicht heeft van verschillende gegevens, ook wat betreft de steunverleening enz. De heer Spaan heeft met belangstelling het voorstel gelezen. Spr. bekende, dat de mogelijkheid door Armvoogden genoemd, geheel nieuw is en spr. staat er vreemd tegenover. Wanneer de armvoogden hun functie zouden blijven vervullen, bestaat dan ook de mogelijkheid, dat de ter secre tarie bekende gegevens van verschillende personen tot hun beschikking staan? Voorzitter antwoordde, dat de gegevens ter secretarie niet voor armvoogden voor het grijpen liggen, doch het zou zoo wor den, dat nieuwe aanvragen niet direct be handeld, maar eerst in handen van de secretarie worden gesteld, als 't menschen betreft, waar wij de gegevens van hebben. De heer Wagenaar vroeg of er nog meer verschilpunten zijn dan deze beschikbare gegevens. Voorzitter antwoordde, dat het ook is om de zeggenschap van het gemeentebestuur, waarbij de gegevens van de secretarie van invloed kunnen zijn op de te verleencn steun. Ook de armvoogden hebben wel ge gevens, maar op de secretarie zijn er veel meer, in verband met de steunverleening. De „Jongen". De heer Kloosterboer zeide, er vreemd tes"mover te hebben gestaan, omdat hij niet wist wat het M. H. precies beteekende. Wij hebben er later nog eens over gedacht en wij zijn van meening, dat wij als B. A.-le- den „er bij" zitten zonder iets te doen. De aanvrage op de secretarie moet behandeld worden door een jongen". Dat willen de menschen niet zoo graag. De kleine vergoe ding voor de B.A.-leden zou nog worden opgeslokt door de secretarie, hetgeen spr. verschrikkelijk vindt. Spr. las een concept voor, naar het voorbeeld van Zuidscharvvoude. Voorzitter kwam op tegen de betiteling van „jongen" voor den ambtenaar ter se cretarie, die gediplomeerd is en zeer tot vol doening werkzaam is. De ambtenaar valt er bovendien buiten, omdat de aanvragen inkomen bij het M. H. De administratie komt op de secretarie. Spr. .vond het zeer ver gezocht, om er achter te zoeken, dat de salarissen (totaal f 100.— per jaar) worden ingeslikt door de secretarie. Links of rechts. Spr. heeft zich zeer geërgerd aan een stukje in de Schager Courant, waarin ge vraagd wordt of er politiek achter zit. Als dit zoo was, zou spr. zich de oogen uit het hoofd schamen. Over de betaling is nooit gesproken. Het gaat alleen om de verantwoordelijkheid van de gemeente en om de gegevens waarover wij beschikken op de secretarie, te benutten. Het is ©en open eerlijke gemeentelijke zaak en er steekt niets achter. Dat is spr.'s tactiek niet. Wordt de voorkeur gegeven aan de instelling als te Zuidscharwoude? Dat is spr. best, maar om er iets achter te zoeken, zonder eenigen grond, vindt spr. ver beneden de waardigheid van den raacl en B. en W. De heer Van Kampen, wilde het woord „jongen" niet te zwaar opnemen. Ook wat betreft die f 100.— wilde spr. het niet zoo kwaad opvatten, al nam hij Klooster boer niet in bescherming. Spr. geloofde dat de arbeiders een derge lijk verzoek als eenige jaren geleden wel in zouden houden. Spr. wilde de armvoog- dij behouden. Die heeft het. goed gedaan. Spr. wees er op hoe het geld en het land er is gekomen. Het kwam van menschen, die veel met de armen op hadden. Spr. memoreerde de uitdeeling van poppen taai op Sinte Ka trijn en dacht terug aan de vroegere arm voogden, die, toen spr. nog een broekje was er bij hem op aandrongen om mede te hel pen, dat het B. A. in dezen vorm zou blijven bestaan. Velen zijn door het B. A. geiukkig geworden en de goede tijd kan weer terugkomen. Spr. noemde nog ver schillende dingen, welke tot stand waren gekomen door de hulp van het B. A., o.a. de steun voor de ijsboeier en het ter leen verstrekken van gelden voor den bouw van den gemeentetoren. De verloskundige hulp werd steeds voor de helft door het B. A. betaald enz. Alle wethouders zijn nog niet geschikt voor armvoogd, zeide spr. De bur gemeester zou altijd nog kunnen worden toegevoegd. Het is nu ook wel gebeurd, dat de menschen eerst naar den burgemeester gingen om een briefje. Wij hebben de men schen gekozen uit de burgerij. Spr. dankte den Voorz. voor zijn rapport en vroeg of er nog geen jaartje kon worden doorgegaan en acht het niet juist nu een besluit te ne- men, ook omdat de armvoogden van in zicht veranderd zijn. De heer Van Kampen vond de Armvoogdij hier grootere geschiedenis dan de Kerk te Alkmaar. De heer Kloosterboer motiveerde zijn uitdrukking „jongen" door er op te wijzen, dat toen hij als 40-jarige op de voor dracht stond voor het B.A. er in den raad stemmen opgingen, dat hij feitelijk te jong was. Voorz. verduidelijkte nogmaals, dat dè administratie op de secretarie komt, en dat niet de ambtenaar de zaak in handen krijgt. Spr. is het eens met den heer Van Kam pen over de geschiedenis van het B. A. Het B.A. heeft zeer veel goeds gedaan, maar de maatschappelijke omstandigheden hebben zich zoo gewijzigd, daarom acht spr. de medecontrole over de gelden noodig. De heer Van Kampen: Ik heb gezegd, alle wethouders niet geschikt te vinden voor 't B. A. Ik ben dat zelf ook niet.. Spr. is bang, dat wanneer de gemeente aanstonds nood lijdend wordt, en het beheer van het M. H. aan het gemeentebestuur is, men de bezit tingen van het B. A. zal kwijt raken. De heer Spaan sloot zich aan bij den heer Van Kampen t.a.v. het uitstel der behande ling. De heer Wagenaar wilde in comité. Voorz. zeide, dat de landerijen niet aan de gemeente overgaan, doch apart blijven beheerd. Het is niet zijn bedoeling te over haasten en door te drijven, doch de zaak kalm eri rustig onder de oogen te zien. De heer Lek vond het verkeerd, dat de ijsboeier door het B. A. werd betaald. Dat was voor de groote tuinders. Spr. wist. niet wat er tegen was om een M. H. te stichten. Het land gaat niet verloren. Het woord B. A. had hier geen mooie klank. Indertijd moesten de menschen van rechts naar hun kerkelijk armbestuur en die van links naar het B. A. Spr. vond het mooi, dat de vaste bedeelden straks naar den gemeente-ont vanger kunnen gaan. Spr. was het niet eens met het stukje in de Schager Courant. De heer Van Kampen zeide, dat de link- schen in den raad steeds op recht.sche arm voogden hebben gestemd, wanneer dit beste menschen waren. Toen eens een vraagstuk kwam: Duijf of Kloosterboer, stemde Lek blanco. Die heeft, er altijd naar geke ken of het links of rechts was. Als ik ergens in zit, geeft hij er niets aan. Daarom is spr. bang, dat als iemand die met mij bevriend is, bij het M. H. zou komen, niets zou krijgen. Daarom heeft hij geen ver trouwen in den heer Lek als wet houder. Lek heeft altijd links ge stemd. (Voorzitter hamert). De heer Lek: Wat had hetgeen ik ge zegd heb dan in? De heer Van Kampen: Wat U gezegd heeft had niets in. Ik heb gezegd, dat toen dat en dat, is gegeven en niet, of het goed was of niet goed, dat het gegeven werd. Nu kan niets mejer gegeven worden. De heer Timmer was voor M. H., maar voelde er wel voor, zooals te Zuidscharwou de, een vertegenwoordiger uit de burgerij. Na nog eenige discussie werd het voor stel aangehouden tot de volgende vergade ring. De gemeenterekening 1936. Hierna boden B. en W. de gemeentereke ning 1936 aan, sluitende in ontvangsten op f 76.635.56, uitgaven f 73.797.45, batig saldo f 2838.11. Dit was voor den gewonen dienst De kapitaaldienst sloot op f 977.83 in ont vangsten en f 879.21 in uitgaven. In de commissie werden benoemd de hee- ren Wagenaar, Kloosterboer en Van Kam pen. Daarna sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5