De Proefpolder
Raad Sint Pancras
te Zuid - Scharwoude
AKKERTJES
Vrijdag 30 Juli 1937
Weer onprettig?
Tweede blad
Teneinde legendevorming te voorkomen
en een duidelijk beeld te geven van het ver
loop van bovengenoemde zaak en van het
plan zelf, meen ik goed te doen in de plaat
selijke pers van een en ander mededeeling
te doen.
De voorstellen tot het maken van proef-
polders in het Geestmer-Ambacht spruiten
voort uit het groote plan tot verbetering
van den economischen toestand, hetgeen het.
Provinciaal Bestuur van Noord-Holland
zich voorstelt te bewerkstelligen o.a. (dus
niet. uitsluitend) door herinpoldering en
ruilverkaveling van een groot deel 2400
jia.) van het Ambacht.
Daarnaast ligt het, blijkens de gegeven
•voorlichting, in de bedoeling, proeven te
nemen met andere cultures dan de be
staande op de nieuw verkregen gronden.
Het groote plan is dus primair. Men kan
de proefpolders niet bezien zonder daarbij
het eigenlijke doel: het groote plan, op den
voorgrond te stellen. De mogelijkheid be
staat, dat bij mislukking der proeven, van
het groote plan niets komt; maar omge
keerd brengt het gelukken der proeven de
consequentie mede, dat het groote plan
wordt aangepakt en doorgevoerd. En dit be
teekent, dat de grond in ongeveer het hal
ve Ambacht (bedoeling is het Zuidelijk
deel) in denzelfden toestand wordt ge
bracht als men de proefpolders gaat bren
gen. Het is daarom zeer gevaarlijk het
standpunt in te nemen, dat men nu die
proeven maar eens moet nemen en dat deze
wel zullen mislukken en men dan van
'Verdere plannen zal afzien.
Ik schrijf dit zoo neer, omdat ik werkelijk
yan meening ben, dat velen er zóó over
denken. Gevolg van deze gedachtengang is,
dat deze menschen een druk uitoefenen in
deze richting: laat men die proeven maar
nemen op de minst waardevolle gronden,
dan is er tenminste bij mislukking niet
yeel overboord."
't Is begrijpelijk, dat anderen, anderen
idie zich verantwoordelijk voelen voor de
zaak, er anders over denken. Wil men de
leiding van 's Rijks Cultuurtechnischen
dienst, die in andere provincies zooveel ver
betering op dit gebied wist te brengen, en
de prov. deskundigen volgen, wil men deze
zaak werkelijk serieus bezien en, wat nog
meer beteekent; wordt men geroepen om
daarvoor verantwoording te dragen, dan
staat één ding voor deze personen vast, dat
de proef een serieuze proef dient te zijn. De
proef moet men een zoo volledig mogelijk
beeld geven van het Geestmer-ambacht en
van wat men zich van het groote plan in
zijn vollen omvang voorstelt.
Van den aanvang af hebben daarom t.a.v.
'de te nemen proeven bij de leiding deze
punten op den voorgrond gestaan. Gelet
imoet worden op de grondsoorten, waterrijk
dom, de huidige verkaveling waarbij een
voornaam punt is de huidige bezitsverdee-
ling der landerijen over het aantal eigena
ren, het kiezen van punten in den polder,
die behoorlijk bereikbaar zijn om de cul-
tuurproeven in de te maken proefpolders
te kunnen demonstreeren.
Mij dunkt, dat goed beleid vordert, dat
ïninstens deze punten in acht genomen die
nen. te worden, wil men op het resultaat
van een proef al of niet tot het zoo diep
ingrijpende groote plan besluiten.
Voor deze voorwaarden werden ook de
adviseurs (adviescommissie) gesteld, die
het Prov. bestuur zich uit de tuinbouw-
kringen in Langendijk e.o. had gekozen.
In de eerste vergadering van deze com
missie stond dus practisch reeds^ vast, dat
men, om een eenigszins getrouw'beeld van
het Geestmer Ambacht te krijgen, niet zou
kunnen volstaan met een proefpolder hoog
om de West, waartoe aanvankelijk de mees
te aandrang bestond. Het Geestmer Am
bacht bevat zooveel verschillende grond
soorten, dat het wel erg moeilijk was om
op één punt een proefpolder te creëeren,
die aan alle voorwaarden voldeed. Doch
ieder geeft toe, dat behalve de andere ver
schillen er in ieder geval één groot ver-
schil is, n.1. de grondsoort en ook de water-
1 rijkdom hoog om de West en die om en
j nabij de Langendijker dorpen.
De eenig mogelijke conclusie was dus 2
proefpolders. In die vergadering zijn toen
verschillende punten genoemd: hoog om de
I West (de plaats waar nu de Westelijke
proefpolder zal komen) lager om de West
onder Broek op Langendijk en onder N.-
Scharwoude enom de Oost onder Zuid-
Scharwoude, een plaats-, die zooals later
duidelijk is gebleken ook nog aan de twee
andere voorwaarden voldeed: bezitsverdee-
ling over een zeer groote aantal eigenaren
en uitstekend bereikbaar.
Na deze vergadering is de Technische
dienst een onderzoek gaan instellen, zijn
boringen gedaan, metingen verricht, zijn
I door deze alle consequenties, die aan een
j eventueele keuze vastzaten, overwogen enz.
Ik plaats hier thans deze noot: zelf voel-
I de ik er veel voor dat, indien het door mij
genoemde punt (voor alle duidelijkheid
deel ik mede, dat ik heb genoemd een
i punt, dat ten Noorden begrensd zou wor
den door de Machinesloot, waarbij het
i Kerkepad ongeveer in het Midden van den
1 polder zou komen te liggen) aan de voor
waarden zou voldoen, de tweede proefpol
der hier zou komen. Ik zag daar tevens be-
j langen in voor de gemeente Zuid-Schar-
woude. Alle andere commissieleden zullen
het gaarne willen getuigen, dat ik dat open
lijk en rond naar voren heb gebracht. Maar
ik heb er bij gevoegd, dat hierbij de belan-
j gen van den proefpolder zouden moeten do-
mineeren. Dit mocht trouwens gerust wor
den overgelaten aan de onpartijdigheid van
de cultuurtechnischen dienst, die door mij
ik stel er prijs op dit te verklaren in
haar oordeel niet is beïnvloed. Trouwens:
I Van mijn oorspronkelijke plan is niet vèel
overgebleven. De dienst is na de onderzoe
kingen gekomen met een voorstel tot het
stichten van de Westelijke proefpolder en
een Oostelijke proefpolder ten zuiden van
de Kerkesloot en niet aansluitende aan het
Kerkepad.
Deze plannen zijn vooi'dat ze door Ged.
Staten aan Prov. Staten werden aangebo
den, aan 't oordeel van de Adviescommissie
onderworpen. Hierover kan ik kort zijn. Ik
citeer slechts de toelichting van Ged. Staten
op de voordracht blz. 13, waarin letterlijk
staat:
„Bij de voorbereiding van de onderwer-
pelijke plannen is zoowel van de zijde van
de ontwerpers als van die van ons College
bij herhaling, hetzij collectief, hetzij indi
vidueel overleg gepleegd met gezaghebben
de deskundigen uit de betreffende streek, die
tenslotte met de plannen, zooals zij thans
aan Uwe vergadering worden voorgelegd,
hunne instemming hebben betuigdTer
voorkoming van meergemelde legendevor
ming, meen ik goed te doen enkele woor
den te onderstrepen.
Daarna is de vergadering van de banne
Zuid-Scharwoude gehouden en is door deze
het adres met, de daarin opgesomde bezwa
ren aan de Staten gezonden.
Ongetwijfeld is dit mede aanleiding ge
worden tot een behandeling van de zaak op
een meer dan gewone wijze. De commissie
uit de Staten, die de behandeling van deze
zaak kreeg voor te bereiden, oordeelde het
nuttig zich ter plaatse van de situatie op
de hoogte te stellen. Bij dit bezoek aan de
geprojecteerde proefpolders waren van de
Statencommissie, behalve Gedeputeerde
Kooiman, aanwezig de Statenleden Luden,
Beuzemaker, Braakman, van Dok, Honig,
de Miranda van de Vall, v. d. Wal en on-
dergeteekende.
Uit het verslag der statencommissie ci
teer ik letterlijk (onderstreping van mij):...
„is de commissie unaniem tot de conclusie
gekomen, dat in de keuze ten aanzien van
de plaats voor den Oostelijken polder geene
vnjziging dient te worden gebracht en tege
moetkoming aan het verzoek van de Banne
te Zuid-Scharwoude, bedoelden polder te
projecteeren aan de Westzijde van den Dorps
weg, slechts verplaatsing van moeilijkhe
den zou beteekenen. Het denkbeeld echter
om aan den geprojecteetrden polder uit
breiding te geven in Noordelijke richting,
met begrenzing door het z.g.n. Kerkepad
vindt algemeene instemming, met dien ver
stande, dat in de commissie verschil \an
meening bestaat over de vraag of al dan
niet aan den Zuidkant ter hoogte van de
z.g.n. Cornelisboersloot een gedeelte van
het aangewezen gebied moet komen te
vervallen."
In de Statenvergadering, waar de dis
cussie hoofdzakelijk geloopen is over de
aangevoerde bezwaren, is de voordracht,
welke de machtiging voor Ged. Staten in
hield om bij onoverkomelijke bezwaren nog
een ander punt te kiezen, met algemeene
stemmen aangenomen. Zoodra de stenogra
fische notulen zullen zijn verschenen, be
veel ik tenzeerste aan, kennis te nemen
van alles wat over deze zaak is gesproken.
Het heeft mij verwonderd, dat behalve de
Geen verhooging van het uur
loon in werkverschaffing. De
werkzaamheden aan de begraaf
plaats worden Maandag hervat
zonder rouleerregeling. Rente
voet verlaagd. Maatschappelijk
Hulpbetoon in de plaats van 't
Burg. Armbestuur. De arm
voogden veranderden van ge
dachten. De gediplomeerde amb
tenaar ter secretarie is géén
„jongen." De secretarie wordt
een slokop genoemd. Er wordt
iets achter gezocht, dat er niet
achter zit, zegt de burgemeester
verontwaardigd. Poppen taai
op Sinte Katrijn. De histori
sche waarde van het B. A.
Zijn alle wethouders geschikt
voor armvoogd? De armvoog-
dij is grooter geschiedenis dan
de Groote Kerk te Alkmaar!
Is men een oude man op zijn
40ste jaar? Een klein inci
dent. Daarna uitstel van exe
cutie en een blij-eindigend slot:
de gemeenterekening 1936 had
ta voordeelig saldo van i 2838.11.
De raad vergaderde Woensdagmiddag in
het gemeentehuis.
Voorzitter de heer J. Kroonenburg, bur
gemeester, tevens secretaris.
Voorzitter opende de vergadering met
woorden van welkom, mededeelende dat de
heer Duif verhinderd was wegens vacantie.
De notulen werden hierna onveranderd
vastgesteld.
Ingekomen stukken.
O.m. berichtte de Minister van So
ciale Zaken, naar aanleiding van 't
verzoek om verhooging van de uur-
loonen in de werkverschaffing, dat
hierop afwijzend was beschikt.
De Minister van Sociale Zaken berichtte
verder dat de steunverleening is verlengd
tot 1 Januari 1938; de werkverschaffing tot
30 October en de baggerregeling tot 25 Sep
tember a.s.
De werkzaamheden aan de be
graafplaats. Hervatting op
a.s. Maandag.
Hierna deed voorz. eenige mededeelingen
over de werkzaamheden aan de begraaf
plaats. Er is 10.000 M3. grond noodig, waar
pers, niemand blijkbaar behoefte heeft ge
voeld, om de beraadslagingen te volgen.
Ik wil wel bekennen, dat ik, die voor
mijn fractie als woordvoerder optrad, wer
kelijk venvacht had dat van tuinderszijde
en van de zijde van andere belanghebben
den wat dieper op het groote plan zou zijn
ingegaan. Niet dat het voor mij scep
tisch staande tegenover dat groote plan
moeilijk was mij de te verwachten groote
voordeelen hiervan voor den geest te stel
len, voordeelen waarom ook ik van meening
was, dat deze goed bedoelde poging niet
mocht worden afgewezen. Maar het stond
toch maar zóó: de bezwaren waren geen
algemeen bezwaren, zij gingen slechts over
de plaats van den proefpolder en zij be
troffen slechts de individueele personen,
die daar een gedeelte van hun bedrijf had
den. En juist daaromtrent waren alle mo
gelijke toezeggingen tot eventueele schade
regeling gedaan.
Niemand (zelfs niet op de bannevergade-
ring) heeft zich durven uitspreken tegen
het groote plan. Maar dan moet men toch,
met terzijdestelling van individueele belan
gen, ook de consequentie hiervan aanvaar
den. Die consequentie was, dat niet alleen
een keuze mocht worden gedaan uit het
slechtste land en dat de proef de grootste
waarborgen moest inhouden voor het groo
te plan. Wanneer dit door deskundigen is
uitgemaakt, dan voelt men toch, dat om
wille van belangen van Jan, Piet en Klaas
niet in een richting mag worden gegaan,
die geen ander gevolg zou hebben, dan dat
dan weer Gerrit, Wilem en Jaap met voor
hen evengroote bezwaren voor den dag
zouden komen.
Men moet, als men de consequenties niet
aanvaardt, niet zeggen, dat men het groote
plan prachtig vindt, als men de proef maar
op een andere plaats neemt. Daar de Oost
polder aan de 4 gestelde eischen voldoet (vol
gens het Hoofd van 's Rijks cultuurtechni
schen dienst, indien aangesloten aan het
Kerkpad, een ideaal) dient de proef op
zoo'n plaats te worden genomen. Wijst men
die af, dan wijst men practisch ook het
groote plan af. Maar laat men dat dan ook
zeggen. Zooals gezegd, wij hebben dat ge
mist en het is daarom ook begrijpelijk, dat
de Staten dus in de aangevoerde bezwaren
geen aanleiding hebben kunnen vinden om
een ander besluit te nemen.
Dit beteekent geenszins, dat met de be
langen van de betrokkenen geen rekening
zou dienen te worden gehouden. Natuurlijk
het is door mij en anderen openlijk uitge
sproken, niemand mag van deze plannen de
dupe worden.
En dit o.m. is aanleiding geworden van
het opnieuw bezien van deze bezwaren.
Hoewel aan alle leden der adviescommis
sie ter kennis gebracht in een dezer dagen
gehouden vergadering, meen ik geen vrij
heid te hebben, de groote verbeteringen in
het plan (die in uitzicht zijn gesteld en te
gelijk nog weer een groot stuk der bezwa
ren zullen ondervangen) mede te deelen.
Ze zullen wel spoedig blijken. Ik moge
echter in het algemeen verzoeken, om van
verdere critiek af ta zien tot het oogen-
blik, dat deze nieuwe plannen bekend zijn
Ik moge dit vooral vragen van de inwoners
van Zuid-Scharwoude, wier belangen en de
belangen van deze gemeente, zoo sterk bij
deze zaak betrokken zijn.
JAC. GROEN Az.
van nu 2000 M3. is aangevoerd, zoodat het
voor een vijfde gedeelte gereed is. Aan loo-
nen werd uitbetaald een bedrag van f 1324.91
De werkverschaffing en steunverleening
waren zooals reeds is gemeld, stop gezet,
met dien verstande, dat 5 werkloozen in
zorg mochten worden gehouden. Eerst wa
ren er geen moeilijkheden, doch later, toen
het aardappelrooien meer en meer gedaan
raakte, kwamen zich steeds meer arbeiders
aanmelden. B. en W. hebben verruiming
aangevraagd, op welk verzoek de Rijksin
specteur heeft toegestaan, dat 15 werkloo
zen in zorg werden gehouden. Er kwa
men er echter nog meer en werden 30 ar
beiders in zorg toegestaan.
De werkzaamheden aan de begraaf
plaats zullen a.s. Maandag opnieuw
beginnen. De eerste vier weken zal
geen rouleering plaats vinden. Allen
zullen in de gelegenheid worden ge
steld aan de begraafplaats te wer
ken.
Momenteel zijn 23 werkloozen in de steun
regeling opgenomen.
Het Witte Kruis verzocht een vergoeding
voor opneming van J. Booij in Zonnestraal,
gedurende 6 maanden.
B. en W. hadden reeds vooruit een voor-
loopige toestemming gegeven, welke de
Raad goedkeurde.
Besloten werd tot conversie van eenige
geldleeningen.
Maatsch. Hulpbetoon of B. Arm
bestuur.
Hierna was aan de orde een voorstel van
B. en W. tot opheffing van het Burgerlijk
Armbestuur en instelling van Maatschap
pelijk Hulpbetoon.
De Voorzitter las het voorstel van B. en
W. met het prae-advies voor. B. en W. ad
viseerden tot deze wijziging over te gaan,
omdat de overheidstaak ten aanzien dei-
armenzorg zich belangrijk heeft gewijzigd.
Voorz. lichtte een en ander toe. Men acht
de tijd gekomen, de armenzorg op anderen
voet te organiseeren. Nu steeds meer de
gelden uit de gemeentekas er bij betrokken
zijn, willen B. en W. meer invloed hebben
in het B.A., hoewel spr. alle hulde brengt
aan de tegenwoordige armbestuurders voor
de wijze, waarop zij hun moeilijke taak ver
vullen. De leden van het B. A. hebben
zich in een vergadering met B. en W.
met het door het college naar voren ge
brachte standpunt verecnigd.
Het voorstel houdt in, dat het
Burg. Armbestuur wordt opgehe
ven en de armenzorg onder beheer
van B. en W. komt in een gemeen
telijken dienst voor Maatschappelijk
Hulpbetoon. De practijk zal zoo zijn,
dat B, en W. hebben te beslissen
over de aanvragen, terwijl het in
de bedoeling ligt, een. commissie
Vele vrouwen zijn op gezette lijden het
slachtoffer van pijnen. Depk niet, dat te
gen dit lijden weinig te doen is, want
de vele vrouwen die geleerd hebben
"AKKERTJES" te gebruiken, welen beter.
"AKKERTJES" bestrijden vrouwenpijnen
en zijn een uitkomst in de donkere dagen
der vrouw. In plaats van neerslachtig
zul! Ge U opgewekt en rustig voelen.
"AKKERTJES" zijn een nieuwe zeer werk
zame vinding van Apotheker Dumont. Ze
hebben geen enkele nadeelige werking.
De cachet-vorm is de meest ideale manier
van innemen. "AKKERTJES" hebben in
korten tijd bewezen een geneesmiddel bij
uitnemendheid te zijn. Haal nog heden
een doosje. Ook U zult tevreden zijn!
Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent
Volgens recept van Apotheker Dumont
AKKER.CACHETS
van advies in het leven te roepen,
uit de alhier gevestigde kerkelijke
instellingen van weldadigheid.
Voorz. herinnerde aan de door de arb.
organisaties gedane verzoeken, tot de in
stelling van een Maatschappelijk Hulpbe
toon op welk verzoek afwijzend werd be
schikt.. Toen stond men er anders voor
dan thans. De armenverzorging breidt zich
hoe langer hoe meer uit. Voorheen kon het
B. A. zichzelf bedruipen met de inkomsten
van het land, doch steeds meer is de ge
meentekas er aan te pas gekomen.
Spr. had er vele malen over gedacht er
een zoodanige verandering in te moeten
aanbrengen, dat het Gem. bestuur meer
invloed in het B. A. heeft. Tenslotte is dit
voorstel gedaan. Met de armvoogden heeft
men overleg gepleegd. Van wantrouwen
t.a.v. de armvoogden is geen sprake. Spr.
heeft bijna steeds de zittingen van het B.
A. bijgewoond. Het is geen kleinigheid wat
het B. A. al zoo heeft voor elkander ge
bracht; een woord van dank daarvoor is
zeker op zijn plaats.
Vanmorgen kwamen 2 armvoogden bij
Voorz. en zeiden een ander inzicht te
hebben dan men bij de besprekingen in de
vergadering had. Spr. kon hen dit niet
kwalijk nemen. Zij waren meer verrast
door het voorstel dan dat zij er de diepte
van voelden.
Voor het adviseerend lid worden
van 't B. A. gevoelden zij weinig,
doch wat zou men ervan denken,
wanneer in het B. A. een paar ver
tegenwoordigers van de gemeente
zitting nemen?
Voor beide standpunten is iets' te zeggen.
Het is de vraag wat de raad wil. De ad
ministratie van het M. H. moet ter secre
tarie komen, waardoor men beter inzicht
heeft van verschillende gegevens, ook wat
betreft de steunverleening enz.
De heer Spaan heeft met belangstelling
het voorstel gelezen. Spr. bekende, dat de
mogelijkheid door Armvoogden genoemd,
geheel nieuw is en spr. staat er vreemd
tegenover. Wanneer de armvoogden hun
functie zouden blijven vervullen, bestaat
dan ook de mogelijkheid, dat de ter secre
tarie bekende gegevens van verschillende
personen tot hun beschikking staan?
Voorzitter antwoordde, dat de gegevens
ter secretarie niet voor armvoogden voor
het grijpen liggen, doch het zou zoo wor
den, dat nieuwe aanvragen niet direct be
handeld, maar eerst in handen van de
secretarie worden gesteld, als 't menschen
betreft, waar wij de gegevens van hebben.
De heer Wagenaar vroeg of er nog meer
verschilpunten zijn dan deze beschikbare
gegevens.
Voorzitter antwoordde, dat het ook is om
de zeggenschap van het gemeentebestuur,
waarbij de gegevens van de secretarie van
invloed kunnen zijn op de te verleencn
steun. Ook de armvoogden hebben wel ge
gevens, maar op de secretarie zijn er veel
meer, in verband met de steunverleening.
De „Jongen".
De heer Kloosterboer zeide, er vreemd
tes"mover te hebben gestaan, omdat hij niet
wist wat het M. H. precies beteekende. Wij
hebben er later nog eens over gedacht en
wij zijn van meening, dat wij als B. A.-le-
den „er bij" zitten zonder iets te doen.
De aanvrage op de secretarie
moet behandeld worden door een
jongen". Dat willen de menschen
niet zoo graag. De kleine vergoe
ding voor de B.A.-leden zou nog
worden opgeslokt door de secretarie,
hetgeen spr. verschrikkelijk vindt.
Spr. las een concept voor, naar het
voorbeeld van Zuidscharvvoude.
Voorzitter kwam op tegen de betiteling
van „jongen" voor den ambtenaar ter se
cretarie, die gediplomeerd is en zeer tot vol
doening werkzaam is. De ambtenaar valt
er bovendien buiten, omdat de aanvragen
inkomen bij het M. H. De administratie
komt op de secretarie. Spr. .vond het zeer
ver gezocht, om er achter te zoeken, dat de
salarissen (totaal f 100.— per jaar) worden
ingeslikt door de secretarie.
Links of rechts.
Spr. heeft zich zeer geërgerd aan een
stukje in de Schager Courant, waarin ge
vraagd wordt of er politiek achter zit.
Als dit zoo was, zou spr. zich de oogen
uit het hoofd schamen. Over de betaling
is nooit gesproken. Het gaat alleen om de
verantwoordelijkheid van de gemeente en
om de gegevens waarover wij beschikken
op de secretarie, te benutten.
Het is ©en open eerlijke gemeentelijke
zaak en er steekt niets achter. Dat is spr.'s
tactiek niet. Wordt de voorkeur gegeven
aan de instelling als te Zuidscharwoude?
Dat is spr. best, maar om er iets achter
te zoeken, zonder eenigen grond, vindt spr.
ver beneden de waardigheid van den raacl
en B. en W.
De heer Van Kampen, wilde het woord
„jongen" niet te zwaar opnemen. Ook
wat betreft die f 100.— wilde spr. het niet
zoo kwaad opvatten, al nam hij Klooster
boer niet in bescherming.
Spr. geloofde dat de arbeiders een derge
lijk verzoek als eenige jaren geleden wel
in zouden houden. Spr. wilde de armvoog-
dij behouden. Die heeft het. goed gedaan.
Spr. wees er op hoe het geld en het land
er is gekomen.
Het kwam van menschen, die veel met
de armen op hadden. Spr. memoreerde de
uitdeeling van poppen taai op Sinte Ka
trijn en dacht terug aan de vroegere arm
voogden, die, toen spr. nog een broekje was
er bij hem op aandrongen om mede te hel
pen, dat het B. A. in dezen vorm zou
blijven bestaan. Velen zijn door het B. A.
geiukkig geworden en de goede tijd kan
weer terugkomen. Spr. noemde nog ver
schillende dingen, welke tot stand waren
gekomen door de hulp van het B. A., o.a.
de steun voor de ijsboeier en het ter leen
verstrekken van gelden voor den bouw van
den gemeentetoren. De verloskundige hulp
werd steeds voor de helft door het B. A.
betaald enz. Alle wethouders zijn nog niet
geschikt voor armvoogd, zeide spr. De bur
gemeester zou altijd nog kunnen worden
toegevoegd. Het is nu ook wel gebeurd, dat
de menschen eerst naar den burgemeester
gingen om een briefje. Wij hebben de men
schen gekozen uit de burgerij. Spr. dankte
den Voorz. voor zijn rapport en vroeg of er
nog geen jaartje kon worden doorgegaan
en acht het niet juist nu een besluit te ne-
men, ook omdat de armvoogden van in
zicht veranderd zijn.
De heer Van Kampen vond de Armvoogdij
hier grootere geschiedenis dan de Kerk te
Alkmaar.
De heer Kloosterboer motiveerde zijn
uitdrukking „jongen" door er op te wijzen,
dat toen hij als 40-jarige op de voor
dracht stond voor het B.A. er in den raad
stemmen opgingen, dat hij feitelijk te jong
was.
Voorz. verduidelijkte nogmaals, dat dè
administratie op de secretarie komt, en
dat niet de ambtenaar de zaak in handen
krijgt.
Spr. is het eens met den heer Van Kam
pen over de geschiedenis van het B. A. Het
B.A. heeft zeer veel goeds gedaan, maar de
maatschappelijke omstandigheden hebben
zich zoo gewijzigd, daarom acht spr. de
medecontrole over de gelden noodig.
De heer Van Kampen: Ik heb gezegd, alle
wethouders niet geschikt te vinden voor 't
B. A. Ik ben dat zelf ook niet.. Spr. is bang,
dat wanneer de gemeente aanstonds nood
lijdend wordt, en het beheer van het M. H.
aan het gemeentebestuur is, men de bezit
tingen van het B. A. zal kwijt raken.
De heer Spaan sloot zich aan bij den heer
Van Kampen t.a.v. het uitstel der behande
ling.
De heer Wagenaar wilde in comité.
Voorz. zeide, dat de landerijen niet aan
de gemeente overgaan, doch apart blijven
beheerd. Het is niet zijn bedoeling te over
haasten en door te drijven, doch de zaak
kalm eri rustig onder de oogen te zien.
De heer Lek vond het verkeerd, dat de
ijsboeier door het B. A. werd betaald. Dat
was voor de groote tuinders. Spr. wist. niet
wat er tegen was om een M. H. te stichten.
Het land gaat niet verloren. Het woord B.
A. had hier geen mooie klank. Indertijd
moesten de menschen van rechts naar hun
kerkelijk armbestuur en die van links naar
het B. A. Spr. vond het mooi, dat de vaste
bedeelden straks naar den gemeente-ont
vanger kunnen gaan. Spr. was het niet eens
met het stukje in de Schager Courant.
De heer Van Kampen zeide, dat de link-
schen in den raad steeds op recht.sche arm
voogden hebben gestemd, wanneer dit beste
menschen waren.
Toen eens een vraagstuk kwam:
Duijf of Kloosterboer, stemde Lek
blanco. Die heeft, er altijd naar geke
ken of het links of rechts was.
Als ik ergens in zit, geeft hij er
niets aan. Daarom is spr. bang, dat
als iemand die met mij bevriend is,
bij het M. H. zou komen, niets zou
krijgen. Daarom heeft hij geen ver
trouwen in den heer Lek als wet
houder. Lek heeft altijd links ge
stemd. (Voorzitter hamert).
De heer Lek: Wat had hetgeen ik ge
zegd heb dan in?
De heer Van Kampen: Wat U gezegd
heeft had niets in. Ik heb gezegd, dat toen
dat en dat, is gegeven en niet, of het goed
was of niet goed, dat het gegeven werd. Nu
kan niets mejer gegeven worden.
De heer Timmer was voor M. H., maar
voelde er wel voor, zooals te Zuidscharwou
de, een vertegenwoordiger uit de burgerij.
Na nog eenige discussie werd het voor
stel aangehouden tot de volgende vergade
ring.
De gemeenterekening 1936.
Hierna boden B. en W. de gemeentereke
ning 1936 aan, sluitende in ontvangsten op
f 76.635.56, uitgaven f 73.797.45, batig saldo
f 2838.11. Dit was voor den gewonen dienst
De kapitaaldienst sloot op f 977.83 in ont
vangsten en f 879.21 in uitgaven.
In de commissie werden benoemd de hee-
ren Wagenaar, Kloosterboer en Van Kam
pen.
Daarna sluiting.