F SPORTNIEUWS F Leoni wereldkampioen op den weg De wereldkampioen schappen achter motoren International wedstrijden te Utrecht Hooge inningskosten motorrijtuigenbelasting Opleiding van verkeersvliegers WieiAennen Schulte buiten zijn schuld gediskwalificeerd Demmenie vierde (Van onzen specialen verslaggever) De zon scheen op don vierden dag van de wereldkampioenschappen te Kopenhagen al even vroolijk als op de voorgaande da gen. Evenals bij de professionals was de start voor de wegwedstrijden amateurs om acht uur op het circuit van Lyngbv be paald. Er stond weinig wind. In totaal vertrokken 56 amateurs voor 24 ronden, een ■totalen afstand van 204 K.M. In de eerste ronde bleef de groote groep bij elkaar en in den tijd van 13 min. 20 sec., met een gemiddelde uursnelheid van 37.3 K.M. kwam het geheele peleton na de eerste ronde door. Ook in de tweede ronde bleven allen bij elkaar. De Luxemburger Bidinger verloor enkele seconden, In de derde ronde nam de Belg Tack 200 M. voorsprong, terwijl ons land groote pech had door het feit. dat onze beste rijder. Schulte, een lekke band kreeg, waardoor •hij l'/2 minuut op het peleton ten achter kwam. Na de derde ronde kwam Tack alleen voorbij, direct gevolgd door het pe leton. op 1 min. 30 sec., door den Luxem burger Bidinger, op 1 min. 35 sec. door Schulte. De verzorger de Graaf was den Amster dammer tegemoet gereden om hem moed in Ie spreken, dat hij zou volhouden, dat de koers voor hem nog niet verloren zou zijn. In de vierde ronde werd de Belg in- gelooncn en werd het tempo weer rusti ger. Toen na de vierde ronde het peleton voorbijkwam, waren Schulte en Bidinger, die elkaar gevonden hadden, een minuut achter. Het was 'n gelukkige omstandigheid voor Schulte. dat hij tezamen met Bidinger zou kunnen trachten zijn achterstand in te loopen. De vierde ronde werd afgelegd in 16 min. 45 sec., een totaaltijd van 53 min..52 sec. In het uur werden afgelegd 38.2 K.M.. een zeer behoorlijk tempo dus. Na de vijfde ronde kwam het peleton in een langgerekt veld door. Onze stopwatchcs noteerden voor Schulte en Bidinger een achterstand van 38 sec., op het rechte einde van het circuit konden de beide renners dus de staart van de eroote groep reeds zich. Nu was het een gelukkige omstandigheid, dat aan don kop geen uitlooppogingen werden gedaan, zoo dat in de zesde ronde Schulte en Bidinger alle gelegenheid kregen, dank zij schitte rend rijden van den Amsterdammer vooral, bij de groote groep te komen. Maar direct daarop kwamen drie man op kop. n.1. de Engelschman Jones, de Oostenrijker Hoefner <?n de Italiaan Cottur. Na de zesde ronde kwamen Jones en Hoefner alleen door op 5 sec. gevolg door den Italiaan Cottur. op 2 min. 15 sec. gevolgd dooi* het langgerekte peleton. waarin alle vier Nederlandsche renners, Schulte. de Hoog, Demmenie en Anneese meereden. Na zeven ronden hadden Jones, Hoefner en de Italiaan Cottur, die zich bij de beide eersten gevoegd hadden, het eerst den af stand afgelegd, op 46 sec. gevolgd door 'n tweetal renners, de Zwitser Bolliger en de Duitscher Hackebeil. die uit het groote peleton waren ontsnapt, gevolgd op 1 mi nuut precies door het groote peloton. In de achtste ronde ontstond er een valpartij, waarvan o.a. Anneese het slachtoffer werd. Zeven a acht renners kwamen te vallen, enkele machines gingen stuk en vooral de Franschman Coudrain en de Engelschman Holmes haddon wel bijzonderen pech door grooten achterstand op te loopen. Na acht ronden kwamen de drie leiders, Jones. Hoefner en Cottur 40 sec. Voor Bolliger en Hackebeil door, op 1 min. 10 sec. gevolgd door een peleton. Alle drie Nederlandsche renners, Schulte. dg Hoog en Demmenie. zaten nog bij elkaar, terwijl, naar men T\eet, Anneese door een valpartij een ach terstand van een ronde had gekregen. In de negende ronde had Annee se kans gezien een andere fiets te krijgen en voegde zich .toen de drie leiders voorbijkwamen, bij hen. In deze ronden hebben de koerscom- missarisscn in de volgauto's herhaal delijk getracht, den Amsterdammer te beduiden, dat hij gedubbeld was en dat hij dus volgens de regle menten uit den ko$rs moest gaan. Maar de Amsterdammer, die van meening was dat hij met de leiders zou kunnen trachten zijn achter stand in te halen, bleef doorrijden, hetgeen de inleiding was van een zeer noodlottig incident, waardoor alle kansen voor Nederland zouden verdwijnen. Het was opgevallen, dat de Engelschman Jones niet zoo goed reed. terwijl bijzonder opvielen de Italiaan Cottur en de Oosten rijker Hoefner. Deze drie kwamen door met 10 sec. voorsprong op Bolliger en Hackebeil. gevolgd op 1 min. 20 sec. door het geheele peleton. In de tiende ronde gebeurde iets zeer belangrijks. Bolliger en Hackebeil slaagden er in de drie leiders in te halen, zoodat de koneroep thans uit vijf renners bestond. Maar Tack en Schulze zagen, dat zij er tusschenuit moesten gaan. om de kopgroep van vijf te kunnen inhalen. Na de tiende ronde kwamen de vijf leiders met 42 sec. voorsprong op Schulte en Tack door. ge volgd op 1 min. 20 sec. door het groote peleton. Tn de elfde ronde gebeurde het zeer on aangename incident, dat een zwarte scha duw zou werpen over dezen gehcclen wed strijd. Anneese was, ondanks de vele waarschu wingen van de vele kocrscommissarissen, toch nog doorgegaan, versterkt in de mee ning, zooals wij reeds schreven, dal hij zijn ronde achterstand zou kunnen inhalen. Hij viel terug van de vijf leiders op Schulte en Tack. die uitstekende pogingen deden, om zich bij de okpgroep van vijf te voegen De koercommissaris, de Duitscher Schir- mer, heeft Schulte en Tack gewaarschuwd,, dat zij niet met Anneese mee mochten rij den. Maar hebben de Amsterdamsche jon gens en de Belg het Duitsch van den heer Schirmer wel begrepen? Hoe konden zij bovendien op de hoogte zijn van den stand van den koers en wat er met Anneese ge beurd was? De wagens van de heide koers- rommissa rissen hadden zoo kunnen rijden dat Anneese den pas tot verder rijden zou zijn afgesneden. Nu geschiedde 't volgende. Schnlte en Tack kwamen in deze ronde, de elfde, met Anneese, bij de vijf leiders. Bij het passeeren der of- ficieele tribunes werden Schulte en Tack gediskwalificeerd en de heer Schirmer ontzag zich niet, zich in 'n dergelijke taal over het noodlottig misverstand uit te laten, dat de Ne derlandsche en Belgische officials, wier beide renners het meest gedu peerd waren, zich op verontwaardig de wijze daarover uitlieten. Men had zeer scherpe maatregelen tegen An neese kunnen nemen, maar men had nimmer Schulte en Tack, die aan het incident part noch deel hadden, uit den koers mogen nemen. Anneese had anderhalve ronde lang met dc drie leiders meegereden, in de negende ronde. Waarom zijn dé drie renners toen ook niet gediskwalificeerd door de koerscommis- sarissen? Wij hebben die negende ronde, toen An neese het wiel van de drie leiders, Jones, Hoefner en Cottur, pakte langs het parcours meegereden. Wij schreven reeds, dat Schir mer trachtte, den Hollander te verklaren, dat hij gedubbeld was en dat hij uit den koers moest gaan. Het Duitsch van den heer Schirmer scheen de eenvoudige Amsterdam sche jongen niet te begrijpen. Daarop kwam de auto van den heer Schirmer naar den tweeden wagen, waarin wij toevallig hadden plaats genomen en verzocht aan twee Neder landsche journalisten, den landgenoot An neese te beduiden, dat hij uit den koers was. Het merkwaardige was, dat dus de koers- commissaris, die de leiding in handen had, er niet in geslaagd was. een renner uit den koers te nemen en het vroeg aan twee Ne derlandsche journalisten, die zich tenslotte niet met den koers hadden mogen en kunnen bemoeien. Dat hier dus grove fouten door de koerscommissarissen en in het bijzonder door den Duitscher Schirmer zijn gemaakt, ligt duidelijk voor de hand. De verontwaardiging in het Nederlandsche kamp was buitengewoon groot, nu onze beste rijder, die een buitengewone kans had ge kregen, door zich met tact bij de vijf leiders te voegen, den koers te winnen, uit den strijd was genomen door een zeer noodlottig mis verstand. Vier renners wisten in de 23ste ronde ook nog bij te komen, zoodat er 20 renners in de kopgroep lagen. Direct daarop ging de Ita liaan Cottur er tusschen uit, nam 100 m., doch was spoedig weer ingehaald. In de laatste ronde gingen de 20 renners gezamen lijk door en dc sprint zou ongetwijfeld de beslissing brengen. Er heerschte een groote spanning. Vol ongeduld wachtte een ieder op wat de laatste honderden meters zou den brengen. Inderdaad werd de wereldtitel in de eind sprint -gewonnen. De Italiaan Leoni schoot kort voor de finish naar voren, hij werd on middellijk achtervolgd, maar hij slaagde er in het eerst den eindstreep te passeeren en aldus het wereldkampioenschap te behalen. Dc Deen Soercnsen eindigde op de tweede plaats, terwijl de Duïtsche kampioen Schel ler nog juist voor onzen landgenoot Dem menie de derde plaats kon bezetten. De Hoog kwam als zevende binnen. De uitslag luidde: 1. en wereldkampioen Leoni ("Italië) 5 uur 48 min. 20 sec. 2. Soerensen (Denemarken). 3. Scheller (Duitschland). 4. .T. J. Demmenie (Nederland). 7. H. de Hoog (Nederland), allen in den zelfden tijd. Den overgelukkigen Italiaan werd de U.C.I. regenboogtrui weer omgedaan, hij was bijna onzichtbaar achter den enormen krans, van alle kanten werd hij gelukgewenscht, het Italiaansche, Deenschc en Duitsche volkslied werden gesneeld en daarna reden dc eerste drie aangekomenen onder luide toejuichingen hun eererondje. De voorwedstrijden. Piet van Kempen en Snoek uitgeschakeld. (Van een specialen verslaggever.) Op de Ordrupbaon te Kopenhagen wer den gisterenavond onder groote belangstel ling de series verreden van het stayers-we- reldkampioenschap over 100 K.M. In de eerste serie startten in deze volg orde Severgnini (Italië) achter Pasquicr, Schoen (Duitschland) achter Merkcns, Mi- chaux (België) achter van den Vosch, Wan- zenricd (Zwitserland) achter Juvi, Piet van Kempen (Nederland) achter Wiersma enG. Wambst (Frankrijk) achter Gallier. Piet van Kempen proboerdo onmiddellijk van de vijfde plaats af te komen en slaagde er inderdaad in dc vierde plaats te bezetten. Deze wist hij echter niet te behouden, toen het tempo versneld werd en na 12 ronden kreeg hij zijn eerste lap. In totaal moesten 270 ronden van 370 meter (de baan heeft deze lengte) plus 100 meter worden verreden. Op dc helft van den afstand, 50 K.M., wel ke door Severgnini in 44 min. 11 3/5 sec. wer den afgelegd, lag Schoen nog altijd op de tweede plaats, Wambst derde, Michaux op een ronde, Wanzenried op twee ronden en Van Kempen op vier ronden. De uitslag van de eerste serie was: 1. Se vergnini (Italië), tijd 1 uur 28 min. 16 sec.; 2. Schoen (Duitschland) op 10 M.; 3. Wambst (Frankrijk) op 300 M.; 4. Michaux (België) op twee ronden: 5. Piet van Kempen (Ne derland op zeven ronden. Van Kempen verklaarde ons, dat hij dc laatste nachten zeer slecht had geslapen, wegens zeer groote nerveusiteit. Ook Snoek uitgeschakeld. In de tweede serie startten de Duitscher Lohmann, de Franschman Terreau, de Belg Meuleman, de Engelschman Grant, onze landgenoot Snoek, en dc Italiaan Bovct. Dc strijd werd aanvankelijk in de kop groep gevoerd en na 20 K.M., die in 17 min. 34 sec. werden afgelegd, was do volgorde: Lohman, Tererau, Grant, Meuleman, Snoek en op een ronde Bovet. Zevenentachtig ronden voor het einde viel dc groote slag in de staartgroep. Tien ronden lang streden Grant en Snoek met elkaar om de derde plaats. Een keer gelukte het Snoek voor te komen, doch Grant kwam binnendoor weer terug en her overde na een zeer vermoeienden en hefti ge n strijd de derde plaats. Na 70 K.M. was dc stand: Lohman in 1 uur 10 min. 12,4 sec.; Terreau, Meuleman, Grant. Snoek cn ten slotte Bovet, op twee ronden. In het verdere verloop van deze serie kwam geen verandering meer, zoodat wij tenslotte den volgenden eindstand verkre gen. 1. Lohman, Duitschland. 1 uur 34 min. 15 s. 2. Terreau, Frankrijk, op 40 meter. 3. Meuleman, België, op 200 meter. 4. Grant, Engeland. 5. Snoek, Nederland. 6. Bovet, Italië, op ruim twee ronden. De beide Nederlanders. Piet van Kempen en Snoek zijn dus uitgeschakeld cn zullen a.s. Donderdagavond niet in dc finale ko men. Hiervoor zijn geplaatst dc Duitschers Lohmann en Schoen,, de Eranschen Wambst' en Terreau, do Belg Meuleman en de Italiaan Severgnini. Gisteravond zijn- voor tienduizend toe schouwers op de Stadion-wielerbaan te Utrecht, internationale wedstrijden gehou den. De nieuwe wereldkampioen der ama teurssprinters. Jef van der Vijver, werd, zij het op bescheidener, doch niet minder har telijke manier dan in zijn woonplaats, ge huldigd, waarbij dc haandirecteur, Cor Blekcmolen en ook Jn. Pijnenburg liet woord lot hem richtten. Hierna namen de wedstrijden een aan vang. Vooral Pijnenburg was buitengewoon op dreef, hij won den sprintwedstrijd, de Australische achtervolging en tezamen met Wals den één uurs koppelwedstrijd. De uitslagen luidden: Sprintwedstrijd over twee ronden: 1. Pij nenburg laatste 200 M. in 12.6 sec.; 2. Kili- an (Duitschland). Afval wedstrijd: 1. Wals; 2. Van Schijn- del; 3. Klister /Duitschland). Sprintwedstrijd voor nieuwelingen over twee ronden: 1. Hekken, laatste 200 meter in 13.4 sec.: 2. Jansen;. 3. Woudenberg; Australische achtervolging 4 K.M.: 1. Pijnenburg. 6 min. 20.4 sec..; 2. Loncke. Eén uurs koppelwedstrijd: 1. Pijnenburg- Wals. 20 pnt., afgelegde afstand 46 K.M. (alle klassementen gewonnen); 2. Bakker— Kremers 8 pnt.; 3. LonckeDeneef (Bel gië) 7 pnt. Fietser door auto gegrepen Doodelijk ongeluk le Veisen. Op den langs het Noordzeekanaal loopen den Amstèrdamschcn Weg is gisteravond onder de gemeente Vclsen een ongeluk ge beurd, waarbij een doode moet worden be treurd. De 50-jarige D. van C., wonende te IJmuiden-Oost, kwam tusschen de zijkanalen B en C uit een polderweg per rijwiel den voorrangsweg oprijden en stak deze over, juist toen een auto voorbij kwam. Hij werd gegrepen en over een afstand van dertig meter meegesleurd. Zwaar verminkt bleef hij daar op den wegberm liggen. Een in allerijl ontboden geneesheer kon slechts den dood constateeren. Het slachtoffer was gehuwd, doch had geen kinderen. Jongen onder vrachtauto Doodelijk ongeluk te Geleen. Gisteravond omstreeks negen uur is in de Slcegstraat te Geleen (L.) de negenajrige zoon van den heer D. te Lutteradc door een vrachtauto met aanhangwagen van den kermisexploitant S. uit Heerlen overreden. De knaap zat bij een anderen jongen op den bagagedrager van de fiets. Toen hij de auto hoorde naderen, werd hij bang en sprong van den bagagedrager af. Daarbij had hij het ongeluk te struikelen, waar door hij onder den wagen raakte. De jon gen was op slag dood. De politie heeft den wagen voor onder zoek in beslag genomen. Gespan door trein gegrepen Paard bleef op onbewaakten overweg staan Voerman levensgevaarlijk ge wond. O Gisteravond omstreeks half zes is op don onbewaakten overweg bij Emmikhuizen in de gemeente Rcnswoude een ernstig onge luk gebeurd. De 23-jarige ongehuwde Dirk van W., wilde met paard en wagen, geladen met kolen den overweg passeeren, toen liet paard opeens op den overweg bleef stil staan. Een botsing met den naderenden trein was onvermijdelijk. Met een hevigen smak werd W. van den wagen .geslingerd. Hij bleef bewusteloos liggen. Uit den trein, die op korten afstand na den overweg stilhield, stapte een ziekenzuster, die den man verbond. Hij was er hoogst ernstig aan. toe en werd met dienzelfden trein naar Utrecht vervoerd, waar hij in een ziekenhuis is opgenomen. Het paard was op slag dood. Geen voorrang verleend Autobotsing in de hoofdstad. Gistermiddag om kwart voor vier zijn op den Overtoom bij de Busken Iluetstraat twee personenauto's met elkaar in botsing gekomen. Het ongeluk gebeurde, toen een der wagens, welke uit de richting van den Amstelveenscheweg kwfun cn waarin drie dames zaten, genoemde straat insloeg. De bestuurster had de richtingwijzer uitgesto ken, doch van den tegenovergestelde)! kant naderde een andere personenauto, die den voorrang moest hebben. De overstekende auto werd op de tramrails in de flank ge grepen en kantelde op de linkerzijde. De drie inzittende dames, die geen van allen gewond waren, konden zich via het open geschoven dak bevrijden. De auto werd eiyi- stig gehavend en moest worden weggesleept Dc inzittenden van den anderen wagen, die ook beschadigd werd, bleven eveneens zonder letsel. Jaarlijks f 4.50 per auto. De K.N.A.C. dringt op verlaging aan. In een adres aan den Minister van Wa terstaat heeft dc K.N.A C. verzocht het daar heen te willen leiden, dat de inningskosten der motorrijtuigenbelasting, zooveel als mo gelijk is, zullen worden beperkt. Op de vcrkeersbegiooting 1937 werd voor de inning van de motorrijtui gen- en rijwielbelasting een bedrag van niet minder* dan f 1,2 millioen uitgetrokken, waarvan 9 ton voor de motorrijtuigen- en 3 ton voor de rij wielbelasting. Aangezien het aantal motorrijtuigen in Ne derland volgens de statistiek iets meer dan 190.000 bedraagt en het aantal overige mo torrijtuigen, hetwelk inningskosten voor de motorrijtuigenbelasting veroorzaakt, blijkens de inrichting van genoemde statistiek slechts gering kan zijn, mag naar schatting worden aangenomen, dat het uitreiken van belas tingdocumenten voor rond 200.000 voertui gen het bedrag vordert van 9 ton, hetgeen gemiddeld per jaar neerkomt op f -4.50 per voertuig. Verplaatsing naar Schiphol? Zooals bekend, worden aan de kweek school voor de zeevaart te Amsterdam sinds enkele jaren ook de leerling-vefkeers vliegers opgeleid. In verband met de acco- modatie van het schoolgebouw en ook om dat de ligging daarvan ten opzichte van Schiphol, waar de adspirantverkeersvliegers hun practische opleiding krijgen, niet zoo heel gunstig is, heeft men. aldus het Hdbl., den laatstcn tijd het vraagstuk van de toekomstige huisvesting van leerlingen- verkeersvlieger in studie genomen. Ver schillende mogelijkheden zijn onderzocht, o.m. is daarbij ook het denkbeeld gerezen een aparte school voor verkeersvliegers met internaat op Schiphol zelf te stichten. Deze onderzoekingen zijn nog in vollen gang. Indien het plan tot stichting van een intcr- nant op Schiphol al voor verwezenlijking vatbaar zou blijken, dan nog bestaat, er naar wij van bevoegde zijde vernemen, heel weinig kans, dat dit binnen enkele jaren zou kunnen gebeuren. DE STOK IN DE KERK. In vele Ned. Hcrv. Kerken is het nog ge bruikelijk, den kleineren jongens aparte plaatsen aan te wijzen; zc zitten dikwijls op een der voorste banken, allen bij elkander; liet valt van zelfsprekend dc dartele jeugd niet zoo gemakkelijk, één of anderhalf uur stil te zitten, terwijl het gesprokene veelal „over hun hoofden" heengaat. Dit systeem brengt bovendien nog mede, aldus schrijt een kerkganger aan de N.R. Crt., dat en tot heden genoodzaakt is een ordebewaarder aan te stellen, die in Zee land dc naam van „Stokman" draagt; in een der Zeeuwsche dorpen zag ik Zondag zoo'u „Stokman door de kerk schrijden, in derdaad gewapend mot een langen slok. Het is, zacht gezegd, een wantoestand, waaraan zoo spoedig mogelijk een einde moet komen; de kinderen behooren bij vader en moeder te zitten; het gezin gaat. ter kerke en dat dient ook uit te komen in de plaatsen die het gezin in het bedehuis inneemt cn de „Stokman" dient zoo spoedig mogelijk met zijn stok erbij uit de kerk te verdwijnen. Grieksch s.s. „Possidon" vlot gebracht Het Grieksche s.s. „Possidon", dat Za terdagavond op den Nieuwen Waterweg in aanvaring is geweest met het Nederland sche* m.s. ..IJssel" is hedennacht door sche pen van v. d. Tak's Bergingsmaatschappij en L. Smit en Co's Sleepdienst vlot ge bracht Het schip is op weg naar Rotter dam; waar het ligplaats zal nemen in de Waalhaven. Het wordt daarheen gesleept door booten van L. Smit cn Co. en van P. Smit. Enkele bergingsvaartuigen van v. d. Tak bevinden zich langszij het schip cn pompen. Britsche versterkingstroepen naar Sjanghai Uit Hongkong wordt gemeld, dat daar in militaire kringen verluidt, dat dc Britsche kruiser „Suffolk" van Wocsoeng naar Sjang hai zal gaan om-liet bataljon Britsche troe pen, dat uit Singapore is aangekomen met bestemming voor Sjanghai, verder le bege leiden. Verder verluidt, dat aan de regeering van Malakka is verzocht, een deel van de Brit sche en Chineesche vluchtelingen op le ne men aangezien Hongkong meer dan vol is. In Singapore zijn naar verluidt reeds ge bouwen gereed gemaakt om de vluchtelin gen onder dak te brengen. Uit Calcutta wordt gemeld, dat een regi ment Britsche infanterie uit Rajputana en een regiment uit Haiderabad aan boord van het s.s. „Elephanta" naar China is ver trokken. Wat Japan met Sjanghai van plan is Iedere bedreiging der stad door Chineesche troepen moet onmo gelijk worden gemaakt. Naar bepaalde Japansche kringen verkla ren, zal Japan, na de Chineesche legers uit het gebied van Sjanghai te hebben ver jaagd, doeltreffende veiligheidswaarborgen eischen voor zijn onderdanen te Sjanghai, o.a. het verbieden van de aanwezigheid van Chineesche troepen in een zone van vol doende uitgestrektheid om iedere bedreiging van Sjanghai onmogelijk le maken. Japan wil dc regeering te Nanking niet ten val brengen, doch volgens deze kringen is het waarschijnlijk, dat de regeering als gevolg van de interne conflicten, die uit den oor log zullen voortvloeien, zelf zal vallen. Engeland mag Abessinië's ver overing niet goedkeuren Lord Cecil gelooft niet aan de loopende geruchten. De „Times" publiceerde gisterochtend een ingezonden stuk, onderteekend door Lord Cecil en Professor Gilbért Murrav, beiden bestuursleden van de Volkênbonds- verecniging, waarin zij verklaren, dat kort geleden hel gerucht ging, dat overwogen wordt in de eerstkomende vergadering van den Volkenbond de positie van Italië en Abessinië te regelen. Beide inzenders wijzen er nogmaals op, dat de inval in Abessinië en de bezetting van' een deel van het land een duidelijke overtreding was van de verplichtingen, welke het Volkenbondsverdrag aan zijn onderteekenaars, waarbij inbegrepen Italië oplegt. Zij achten het ondenkbaar, dat de bond een actie zou ondernemen tot het erkennen of goedkeuren van een handel wijze, welke de meeste van zijn iSdcn be schouwen als een internationale misdaad. „Wc hebben allen grond om aan te ne men, dat onze regeering aan zulk goed praten geen deel zal nemen. Lord Baldwin zeide verleden jaar Mei, dat ..de verovering van Italië niet zou worden erkend cn dat geen leeningen zouden worden verstrekt". Wanneer we juist zijn ingelicht, dan heeft het. ministerie van buitenlandsche zaken onlangs deze verklaring bevestigd." Tn verband met deze. verklaringen be schouwen Lord Cecil cn Professor Murray dc geruchten als ongegrond en in ieder geval vertrouwen zij. dat de Britsche regce- ring zich niet schuldig zal maken aan een dergelijk verraad aan de internationale wet en rechtvaardigheid. GEHEEL DORP WORDT VERPLAATST. Tiet geheele Duitsche dorp Edderhitz in Anhalt za! ongeveer een kilometer worden verplaatst. Onder de plaats waar thans het dorp ligt is een rijke ader bitumineuss kool ontdekt en om de ontginning mogelijk te maken, moet thans het dorp op kosten van de mijnbouwmaatschappij verplaatst wor den. VLIEGONGELUK IN ARGENTINIë. Op IS mijlen van San Luis in Argen tinië is een vliegtuig van de Pan Ameri can Airways, dat op weg was van Mcndo- za naar Cordoba. neergestort cn verbrand. Drie leden der bemanning kwamen hierbij om het leven. Amerikaansch marinevliegtuig neergestort Tijdens nachtelijke oefeningen te San Diego (Californië) is een Amerikaansch marinevliegtuig verongelukt. Van de acht inzittenden kwamen zes om het leven. De beide anderen werden gewond. Het verongelukte toestel behoorde tot het type, waarmede, als een der modernste machines, de massavluchten zijn onder nomen naar ITawai en Panama.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2