HERFST GEHEIMEN ONTSLUIERD Kan ik U helpen OLLYWOOD- MODE Van brons tot blank Guirlandes De korte rok wint terrein! Zaterdag 28 Augustus 1937 Vierde blad De „opbleekingsperiode" verkort. Er is in de nieuwe najaarsmode veel mooisveel bewonderenswaardigs en aantrekkelijksmaar niets revolutionnairs De avond, brengt een volkomen metamorphose. De korte rok is lang geworden, zóó lang, dat hij overal den grond raakt en daarenboven wijd als die van een Spaansche danseres. Soms is er een sleepje aan bevestigd. Zwarte avondjapon verlucht met guirlandes van geïncrusteerde bloemen. LIEFDE. „Ik l:"unin je, Anna!" „O, schat, maar ik bezit geen cent „Je liet me niet uitspreken, ik beq^in je niet „Nee, ik begrijp het, maar ik stelde je slechts op de proef; ik bezit honderddui zend gulden „Je liet me niet uitspreken. Ik wilde zeg gen: ik bemin je niet alleen om je geld" „Dat begreep ik wel, lieveling, het was ook maar een grapje van die honderddui zend." Een gebronsde huid kan in den zomer aan het strand in het algemeen als een sieraad beschouwd worden, maar in de stad, na de vacanties, is de charme er van weldra niet heel groot meer. Met eenigen schrik constateert de „Zigeunerin" dat haar mantelpakje en haar blouses niet langer bij haar huid kleuren en het aardige hoedje, dat boven een blankrose gezicht zoo goed stond, is bijna niet meer te dragen. Nu ver bleekt het brons betrekkelijk spoedig, maai de opbleekingsperiode is in het algemeen niet een tijdperk, waarin de vrouw er op haar best uitziet. Het komt namelijk dik wijls voor dat er van een gelijkmatige ver bleeking geen sprake is; weken kan het du ren voor de huid overal weer haar natuur lijke 'tint heeft gekregen en in die weken wordt een „teint" tan goudbrons maar al te vaak ongezond-geel en zelfs vaalgroen. Het is dus zaak het opbleekingsproces een zoo snel mogelijk verloop te geven en dat is zeker mogelijk als men zich aan de volgende behandeling onderwerpen wil. Los in wat lauw water de volgende stof fen op tot het mengsel een vrij dikke crème geworden is: Versch roggemeel 150 gram, poeder van witte maluwe 75 gram, viooltjes poeder 75 gram, zctmeel-poeder 15 gram. Deze crème moet op de te bleeken huid worden aangebracht en er gedurende zes uur op blijven. Daarna moet het mengsel verwijderd worden met een watertje dat de volgende bestanddcelen bevat: Versche fijn- gestampe amandelen 32 gram, rozenessentie 250 gram, essentie van oranjebloesem 250 gram, tinctuur van benzoë 8 gram, borax in poedervorm 4 gram. 's Nachts moet daar enboven de volgende schoonheidscrème ge bruikt worden: Versche melk 460 gram, ci troensap 7.50 gram en brandewijn 15.50. Wie dit recept volgt kan er zeker van zijn binnen zeer korten tijd het pigment te zien vei'dwijnen. Bovendien spaart zij zich de zeer onaangename overgangsperiode, waarin een groot deel van de garderobe volstrekt onbruikbaar pleegt te worden. Gertrude. Ontwerp LUCIEN aan het voorgaande als een kolenwagen aan een locomotief. Hier en daar wordt een accentje méér gegeven en elders een trekje verzwakt, maar daarbij blijft het. Geen jongensfiguurtjes meer! Was er het vorig seizoen in de modewe reld reeds een vrij krachtige tendenz de vormen van de vrouw te beklemtonen, thans spreekt die tendenz zich nog veel sterker uit. Met de hyper-vierkante schou ders is het ook uit. De herfstmantels zijn van ver schillenden vorm. Talrijke „redingo tes", die nauw om de heupen slui- etn, trekken de aandacht. De schou ders zijn niet zoo vierkant meer als ze waren; de schouderlijn is minder sportief, maar vrouwelijker. Vele dezer mantels worden zonder cein tuur gedragen, maar waar die niet ont- •breekt bevindt zij zich alleen in den rug. De mouwen zijn eenvoudig en van bontver- sieringen wordt op groote schaal gebruik Alle vrouwen, die zich eindeloos veel moeite getroost hebben een jongensfiguur te verwerven, hebben zich volkomen vergeefs ingespan nen; niets is vrouwelijker dan de nieuwe herfst mode. De ideale lijn van het oogenblik mar keert de buste op opvallende wijze, maar drukt de heupen samen. Er breken zeker voortreffelijke maanden voor de fabrikan- De RKO Radio ster Lucile Ball draagt een drie-deelig sport ensemble van naturel-kleu rig flanel. De blouse met korte mouwen en de lange broek gelijken veel op de „beer jacket", die studenten gewoonlijk dragen. die op voorname elegantie gesteld zijn, alle schitterende kleuren gaarne offeren zullen om in wit en zwart het schoone klassieke geheel te vinden, waarvan een merkwaar dige charme blijft uitgaan. De wollen herfststoffen geven vaak den indruk één- kleurig te zijn, rood-violet, bronsgroen of paars-beige, maar wie goed kijkt ontdekt dat de kleur is verkregen door de saam- vlechting van verschillend-getinte draden. Met dit procédé is bereikt dat de kleur die per en rijker geworden is. De hoeden zijn onmiskenbaar „hooger" geworden. Wie klein is zal zonder eenige moeite het ontbrekende aantal centimeters aan haar lengte kunnen toevoegen, maar voor wie dergelijke kunstgrepen niet noodig hebben blijven er nog altijd genoeg platte modellen over. Laat ik er bijvoegen dat de meeste nieuwe herfsthoeden recht op het hoofd ge dragen worden; de nieuwe mode schijnt een eind te willen maken aan de sport een hoed rechts of links tegen den schedel ge plakt te dragen. Aan de wetten van het evenwicht wordt opnieuw eenige eerbied be tuigd. Herfst middag De simpelheid van de lijnen der blouse vindt een tegenwicht in den rijkdom der gebruikte stoffen: bedrukte en geborduurde zijden weefsels. In negen van de tien gevallen zijn de halzen .hoog! Gedep. model P.A.I.S. (Reproductie I verboden) LUCILE BALL .PARIJS, Augustus 1937. Op het oogenblik waarop ik dit schrijf drijft de Augustuszon als een gouden appel in de azuren oneindigheid van een oever- looze zee, roerloos staan boomen en strui ken in het blanke licht en gonzend vliegen de bijen van bloem tot bloem. Het is zo- ten van elastieken gordels aan, terwijl er ook voor masseuses werk aan den winkel zal zijn. Rokken als kokertjes weer in de gunst! De rokken zijn, althans voor den och tend en den namidag, zooals te voorzien was, nog wat korter geworden dan ze reeds waren. Er zijn er zelfs bij die slechts tot mer, het is wellicht nooit méér zomer ge weest dan vandaag. En het kost een beetje zelfoverwinning om te schrijven over een mode, die ik wel najaarsmode noemen moet, ofschoon het ietwat melancholieke woord „najaar" zich op dezen stralenden dag even moeilijk neerschrijven laat als uitspreken. Geeft het pas den herfst als 't ware te roepen? Moet ik niet vreezen dat op den dag waarop deze woorden in druk verschij nen de wolken laag en grauw aan den niet langer blauwen hemel drijven en de wind een onbarmh'artig spel met de eerste gele bladeren speelt? Mocht het zoo zijn wijt het dan niet uw verre vriendin. Niet zij riep den herfst o, neen! anderen wa ren het die het najaar met, commercieel- bcdoel4p, woorden van welkom begroetten, allen, die in het rijk der mode scepters en sceptertjes zwaaien. Want voor modeland en zijn bevolking is het nu geen zomer meer; de zomer is het verleden, dat dood is als een uitgebrand vuur, alléén de herfst leeft. Want de herfst is de toekomst. En zóó nabij is die toekomst dat ik wer kelijk geen dag en geen uur meer wachten kan om u haar geheimen te onthullen. Sensationeelc geheimen? Hm! Eerlijk ge zegd: Neen! Er is in de nieuwe najaars collecties veel moois, veel bewonderens waardigs, veel aantrekkelijks, maar er is niets revolutionnairs. Ik geloof niet één en kel costuurn gezien te hebben dat me de sensatie van het nooit-te-voren-geziene be zorgd heeft en zelfs geen toiletje dat mijn Britsche vriendin, Ann, een verontwaar digd: „Shocking!", zou hebben ontlokt. Het nieuwe seizoen hecht zich even natuurlijk even over de knie reiken. Ik behoef er niet op te wijzen dat dergelijke korte rokken door slechts zeer weinig, vrouwen gedra gen kunnen worden. De rokken voor den ochtend zijn niet alleen kort, maar ook recht en nauw, enfin, zoo eenvoudig als maar mogelijk is. Voor den namiddag is de rokvorru een andere: kort en wijd en van rijke weefsels vervaardigd. De avond brengt een volkomen metamorphose. De korte rok heeft afgedaan; hij is lang geworden, zóó lang dat hij overal den grond raakt, en daarenboven wijd als die van een Spaan sche danseres. Wordt een dergelijke rok met een sleepje gedragen er zijn weer wat. sleepjes dan valt zij alleen van ach teren lang, van voren komt zij niet lager dan tot eenige centimeters boven den en kel en soms laat zij ook een deel van het scheenbeen vrij. Wat de décolletés betreft het spreekt vanzelf dat iedere vrouw voor zich moet weten hoever zij wil of kan gaan, niaar de mode stelt haar nagenoeg geen grenzen. Geliefde kleurencombinaties. gemaakt. Astrakan, zeehond en bever voor al doen veel dienst. Andere mantels be- hooren tot het genre der lange „smock coats". Deze hangen losser om het lichaam en hebb.en voor het meerendeel bontkra gen. Bij de rokken wordt veelal een over hemdsblouse gedragen. De simpelheid van de lijnen van dit kleedingstuk vindt een tegenwicht in den rijkdom der gebruikte stoffen: bedrukte en geborduurde zijden weefsels en vaak ook lamés. In negen van de tien gevallen zijn de halzen hoog „style directoire". Internationale, vooral Oostersche invloe den zijn niet te loochenen. Indië voor de gedrapeerde avondjaponnen en Egypte voor de straklijnige gekleede namiddagjurken hebben vele creaties geïnspireerd. Maar ook Hongaarsch borduurwerk en tallooze Schötsche weefsels dragen er toe bij aan de herfstmode een internationaal accent te geven. Ziedaar dan eenige algemeene opmerkin gen over wat het najaar ons op modegebied brengt. Weldra zullen we de collecties meer in détails bekijken, GERTRUDE. De kleuren? Er is veel zwart, dat hard nekkig de victorie aan alle andere kleuren blijft betwisten, maar daarenboven zal men ongetwijfeld vele costuums in twee kleuren zien dragen. Zwart met mosgroen en arnan- dclgroen, grannatrood met hcldcr-rosc, zwart en grijs zijn combinaties, die met een zekere voorliefde gebruikt zijn. Voor avond- toileten is het modcpalet van nog rijker kleuren voorzien: bleek turkoois-blauw paart zich aan granaat, saffierblauw aan violet en rosc, zwart aan koningsblauw en hanckamrood. Maar wit-en-zwart-combina- ties ontbreken niet en ik denk dat velen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 12